مقاله رابطه سبک های هویت مذهبی، ابعاد دینداری با بهزیستی روانشناختی دانشجویان


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله رابطه سبک های هویت مذهبی، ابعاد دینداری با بهزیستی روانشناختی دانشجویان دارای ۱۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله رابطه سبک های هویت مذهبی، ابعاد دینداری با بهزیستی روانشناختی دانشجویان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله رابطه سبک های هویت مذهبی، ابعاد دینداری با بهزیستی روانشناختی دانشجویان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله رابطه سبک های هویت مذهبی، ابعاد دینداری با بهزیستی روانشناختی دانشجویان :

مقدمه

دین و مذهب یکی از اساسیترین و مهمترین نهادهای جامعه بشری است، بهطوریکـه هـیچگـاه، بشـر خارج از این پدیده، زیست نکرده و دامن از آن بر نکشیده است. اگر بـه صـحنه گیتـی نظـری بیفکنـیم، بسیاری از اماکن را خواهیم یافت که در آنجا نه آبادی است، نـه علـم و نـه دولـت، امـا هـیچ جـایی را نمیتوان یافت که خدا نباشد. یاد خدا، اندیشیدن در مورد عظمت پروردگار، تفکر درباره فلسفه خلقـت، تسبیح ذات حق و شکرگزاری در برابر همه نعمتها موجب آرامش جان و روان است. بهطـوریکـه در

أَلا بِذِکْرِآیه۲۸سوره رعداللهِمیفرماید:تَطْمَئِن» الْقُلُوبُ.« قرآن مجید به حالت درونی انسان در هجـوم فشارهای روزمره اشاره میکند و از حالت دعا و طلب در پیشگاه خدا پرده برمـیدارد. بـه تعبیـر جیمـز، انسان احساس میکند که در وجود او یک عیب و نقص بزرگی است که موجب ناآرامیها و مشـکلات ماست و همچنین حس میکنیم که هرگاه با قدرتی مافوق خود ارتباط برقرار کنیم، میتـوانیم خـود را از ناآرامیها و ناراحتیها نجات دهیم (نوابخش و پوریوسفی، .(۱۳۸۵

در مورد ضرورت این پژوهش، میتوان گفت: با توجه به اینکه بیشتر گروه سنی جمعیت کشور ما را جوانان تشکیل میدهد، بررسی و شناسایی مشکلات آموزشی و روانشناختی جوانان از اهمیـت فـراوان برخوردار است. در این میان، لازم است به مسائل و مشکلات مهمی که به نحوی به پیشـرفت تحصـیلی آنان لطمه میزند، توجه لازم مبذول گردد. دانشآموزی که در عرصههای تحصیلی به فعالیتهای متنـوع آموزشی و مهارت آموزی مشغول است، بیشک با فشارهای روزافـزون هـویتی بـه چـالش مـیافتـد و چگونگی مواجه وی با این تعارضات هویتی و ازجمله هویت مذهبی، ممکن است فرایند فعالیـتهـای تحصیلی او را تحت تأثیر قرار دهد. هریک از هویتها (هویت شخصی، دینی، اجتماعی و مذهبی)، کـه بتواند انسان را از بحرانهای زندگی نجات دهد و او را از سرگردانی برهاند تـا او در وجـودش اخـتلال هویت احساس نکند، بهترین هویت است. ازاینرو، مهمترین هویتی که مورد تأییـد اندیشـمندان اسـت، هویت دینی است؛ زیرا که هویت دینی، انسان را به منبع و پشتوانهای متصل میکنـد کـه دارای بـالاترین ثبات است. علاوه بر این، به جاودانه بودن انسان اشاره دارد، جلوهای زیبا به او میدهد و راههای رسـیدن به کمال را برای او بیان میکند. مطالعه منابع اسلامی این نتیجه را به دست میدهد کـه التـزام عملـی بـه اعتقادات مذهبی، عامل بازدارنده بسیاری از بیماریهای روانی است (عابدی، .(۱۳۸۸

نتایج پژوهشهای گوناگون نیز حاکی از وجود تأثیر مثبت دین بر سازگارى و بهداشت روانـی افـراد است. برای نمونه، پژوهشهای گارتنر و همکاران ۱۹۹۱؛ مـاتون و پارگامنـت ۱۹۸۷؛ پالومـا و پنـدلتون،

رابطه سبکهای هویت مذهبی، ابعاد دینداری با بهزیستی روانشناختی دانشجویان ۳۹
۴۹ ، سال هفتم، شماره چهارم، زمستان ۳۹۳۱
تأثیر مثبت دین بر سلامت روانی، کاهش علایم بیمارى، کاهش ناراحتی و آشفتگی را گـزارش داده و از افرادی که جهتگیرى مذهبی بیرونی دارند، یعنی مـذهب را وسـیله دسـتیابی بـه چیزهـای دیگـر
وجود یک رابطه مثبت بین دین و بهداشت روانی حمایت کردند (شجاعیان و زمانیمنفرد، .(۱۳۸۱ میدانند، سلامت روانی مثبتتری دارند (برگین (Bergin)، .(۱۹۹۱
همچنین تحقیقات نشان میدهد که میزان شرکت در مراسم مذهبی، با افسردگی رابطه منفی دارد، علاوه بر این، برخی تحقیقات نشان دادندمیزانکه آثار و علائـمِ شـاخصِ مشـکلِ روانـی در میـان
بهگونهایکه میزان افسردگی در بین کسانی که در اینگونه مراسم شرکت میکنند،تقریباً نصف میزان کسانی که تدین بیرونی است، بیش از سایر افراد است. اما کسانی که تدین درونی دارنـد، کمتـر از سـایر
افرادی است که به آنجا نمیروند (واحدی و غنیزاده، .(۱۳۸۸ کاپلان و همکاران نیز دریافتنـد کـه افراد مشکلات روانی داشتند. پس افراد متدین، به هر نسبت که ایمـان قـوى و محکـم داشـته باشـند، از
عبادت و انجام فرایض دینی، سپری ایمن در مقابل بسیاری از مسائل و مشکلات و بیماریهاسـت بیمارىهاى روانی مصونتر هستند (واحدی و غنیزاده، .(۱۳۸۸ برخی تحقیقات بـه بررسـی رابطـه بـین
(صادقی، .(۱۳۷۸ هاریسون (۲۰۰۱) (Harrison ) نیز اثر مثبت مـذهب بـر سـلامت روانـی را تأییـد هویت مذهبی و مشارکت در فعالیتهای مذهبی پرداختند، بـرای نمونـه، لوسـتون دریافـت کـه هویـت
کردهاند. نتایج پژوهش روحی عزیزى و روحی عزیزى ۱۳۸۰) )نشان، داد که تقریباً %۱۰۰ نمازگزاران مذهبی و مشارکت در فعالیتهای مذهبی رابطه متقابل بالقوه و پویا دارند. الیسون (۱۹۹۱) (Ellison) نیـز
معتقد بودند که پس از انجام این فریضه الهی به حالت سکون و آرامش روحی میرسند؛ سختیها و به این نتیجه رسید که فعالیتهای مذهبی و التزام عملی داشتن به اعتقادات مذهبی، ماننـد دعـا کـردن و
شداید زندگی را راحتتر تحمل کرده و نیروى مبارزه با مشکلات، امیـد و ایمـان در آنهـا تقویـت قرائت کتاب مقدس با احساس آرامش بیشتری در افراد همراه اسـت. تحقیـق نـونی و وودرام ( Nooney
میگردد. با این حال، برخی از تحقیقات نتایج فوق را تأیید ننمودهاند. برای مثال، زهروى و پهلوانی (۲۰۰۲) (& Woodrum نیز نشان داد که الزام رفتن به کلیسـا و انجـام مراسـم دعـا، از عوامـل مـؤثر بـر
(۱۳۸۰)، در بررسی نقش مراسم عبـادى روزهدارى در سـلامت روانـی گـزارش نمودنـد کـه بـین سلامت روانی هستند و با آن رابطه مثبت دارند. اما تحقیقات متضـادی نیـز در مـورد نقـش مـذهب بـا
روزهدارى و سلامت روانی ارتباط معنیدارى وجود ندارد (واحدی و غنـیزاده، .(۱۳۸۸ بـیتردیـد سلامت روانی به دست آمده است. باتز و همکاران، در بررسی خـود بـه ایـن نتیجـه دسـت یافتنـد کـه
مذهب، انسان را در مقابل هجوم اضطراب، تردید و ناامیدی نیرومند و آماده میسازد. ارزش هر فرد معنویت شخصی با نشانگان پایین افسردگی رابطه مستقیم دارد، اما تعداد دفعات دعا بـا میـزان نشـانگان
مذهبی، به میزان رشد آگاهی و بصیرت و دانایی وی بستگی دارد، و تا زمانی که شناخت اصولی از افسردگی رابطه معناداری ندارد (رجایی و همکاران، .(۱۳۸۸
مذهب شکل نگرفته باشد، نمیتواند نقش تعیینکنندهای در زندگی روبـه رشـد فـرد داشـته باشـد همچنین نتایج پژوهش الیسون و همکاران (۲۰۰۱)، نشـان دادنـد کـه رفـتن بـه کلیسـا بـا احسـاس
(نوابخش و پوریوسفی، .( ۱۳۸۵ در این صورت، هویت مذهبی در او شکل میگیرد که درواقع اتکای بهزیستی رابطه مثبت و با درماندگی رابطه منفی دارد و تعداد انجام مراسم دعا با بهزیستی رابطـه ضـعیف
فرد به یک نظام یا پایگاه اعتقادی است که بر جهتگیری فرد در زمینههای مختلف تأثیر میگذارد. معکوس و با مضطرب بودن رابطـه مثبـت انـدکی دارد (رجـایی و همکـاران، .(۱۳۸۸ ولـی بسـیاری از
بهعبارت دیگر، هویت مذهبی فلسفه زندگی و حیات یک فرد را تشکیل میدهد. اهمیت این هویت یافتهها حکایت از این دارد که اعمال و شعائر مذهبی با بهزیستی روانشناختی رابطه مثبت معنـیدار دارد
از این جهت است که انسان از فطرت و سرشت خداجویی برخوردار است؛ یعنی گرایش به دین و (لوین و چترز، .(۱۹۹۸ ریف (۱۹۸۹) (Ryff) بهزیستی روانشناختی را شامل اسـتقلال، تسـلط محیطـی،
مذهب در تمامی انسانها وجود دارد. اگر این گرایش در مسیر خود با موانعی مواجه نشود، انسان در رشد فردی، روابط مثبت با دیگران، هدف در زندگی و پذیرش خود میدانند. بـهعبـارت دیگـر، تجربـه
جهت شناخت صحیح دین حرکت خواهد کرد و هویت مذهبی باثباتی را برای خود شکل خواهـد استقلال، توانایی رویارویی در برابر فشارهای اجتماعی، عمل براساس راهحلهای فردی و ارزیـابی خـود
داد. ولی اگر این شکل از هویت، به درستی و با شناخت کافی شکل نگیرد، فـرد را بـه انحـراف و از طریق معیارهای شخصی و توانایی فرد در انتخاب یا ایجاد محیطهایی متناسب با شرایط روانـی خـود
انحطاط و بحران میکشاند و بر روند فعالیتهای روزمره زندگی مثل سلامت روانی و تحصیل تأثیر از ویژگیهای مهم سلامت روانی اسـت. ازایـنرو، ارائـه خـدماتی کـه بهزیسـتی دانشـجویان را تـأمین
میگذارد. برگین و همکاران در پژوهشی نشان دادند که افراد دارای جهتگیرى مذهبی درونی یعنی میکند، خودش ارزشمند است؛ زیرا دانشجویان دانشگاه بخـش حیـاتی نیـروی کـار هـر کشـور اسـت.
افرادی که معتقدند مذهب در ذات آنها ریشه دارد و بهصورت یک هویـت درآمـده، در مقایسـه بـا ازاینرو، ارتقای شرایطی که بهزیستی آنها را بهبود بخشد، پیامدهای مثبتی برای اجتمـاع در پـی خواهـد

رابطه سبکهای هویت مذهبی، ابعاد دینداری با بهزیستی روانشناختی دانشجویان ۵۹

داشت. هدف این تحقیق ارزیابی یک مدل مفهومی ترکیبی است. در این مدل، هویت مـذهبی و فعالیـت مذهبی بهعنوان متغیر پیشبین در ارتباط با بهزیستی روانشناختی (متغیر وابسته درونزاد) در نظر گرفتـه شده است. با توجه به پژوهشهای یادشده، اکنون ایـن سـؤال مطـرح اسـت کـه آیـا هویـت مـذهبی و مشارکت در فعالیتهای مذهبی دانشجویان، در بهزیستی روانشناختی آنان تأثیری مثبتی دارد؟

شکل :۱ مدل نظری رابطه بین سبکهای هویت مذهبی و ابعاد دینداری با بهزیستی روانشناختی دانشجویان

براین اساس، سؤالات و فرضیههای پژوهش به شرح زیر است:

۱ دانشجویانی که ابعاد دینداری بیشتری دارنـد، سـطوح بـالاتری از هویـت مـذهبی موفـق را گـزارش خواهند کرد.

۲ افرادی که ابعاد دینداری بیشـتری را گـزارش مـیکننـد، سـطوح بـالاتری از بهزیسـتی روانشـناختی برخوردارند.

۳ آیا ابعاد دینداری مستقیم و غیرمستقیم (سبکهای هویت مذهبی)، بر بهزیستی روانشناختی تأثیر دارد؟

۴ بین دانشجویان دختر و پسر از نظر بهزیستی روانشناختی، ابعـاد دینـداری و هویـت مـذهبی تفـاوت وجود دارد.

روش تحقیق

با توجه به ماهیت موضوع و اهداف موردنظر از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی اسـت. در مطالعـات همبستگی، علاوه بر تجزیه و تحلیل توصیفی، رابطه بین متغیرها کشف و تبیین میشـود. جامعـه آمـاری ایــن پــژوهش کلیــه دانشــجویان کارشناســی دانشــگاه تبریــز در ســال تحصــیلی ۹۰ تشــکیل مــیداد .(N=15000) پس از هماهنگی با معاونت پژوهشی دانشگاه تبریز، با اسـتفاده از فرمـول کـوکران، تعـداد ۶۶۷ نفر به روش خوشهای تصادفی از میان دانشجویان دانشگاه تبریز و دانشکدههای علوم انسانی، پایـه، فنی و مهندسی و دامپزشکی بهعنوان خوشههـا انتخـاب شـد. پرسـشنامـههـای هویـت مـذهبی، ابعـاد دینداری و مقیاس بهزیستی روانشـناختی توسـط دانشـجویان داوطلـب تکمیـل گردیـد. سـپس، بـرای گردآوری نهایی به کلاسها مراجعه گردید. در ایـن پـژوهش، بهزیسـتی روانشـناختی بـهعنـوان متغیـر

۶۹ ، سال هفتم، شماره چهارم، زمستان ۳۹۳۱

وابسته درونزاد، هویت مذهبی بهصورت متغیر مستقل درونزاد و فعالیت مذهبی متغیر برونزاد در نظـر گرفته شده است.
ابزارپژوهش

۱ مقیاس هویت مذهبی بل: این مقیاس ۲۸ سـؤالی دارای طیـف لیکـرت ۶ درجـه اسـت. ایـن مقیـاس، مؤلفههای توجه و دلسوزی، ایمان، برخورد دوستانه، بخشنده بـودن، کمـک کـردن، سـختکوشـی،
صداقت و مهربانی را میسنجد. روایی محتوایی این مقیاس از طریـق مقایسـه بـین چهـار وضـعیت هویت مذهبی (دیررس؛ (جستوجوی صادقانه برای یافتن راههای مختلف و هـدف وجـود دارد و صرفاً گذشت زمان و اتلاف وقت مطرح نیست و فرد به بررسی و آزمون خود در تجـارب مختلـف میپردازد)، زودرس؛ (مشخصه آن پرهیز کردن فرد از اکتشاف یا جسـتوجوگری فعـال و انتخـاب خودمختارانه است. فرد بهوسیله دیگران و نه بهوسیله خود هدایت میشـود)، موفـق (افـراد، دورهای از جستوجوگری و اکتشاف فعـال را پشـت سـر گذاشـته و تعهـدات روشـنی ایجـاد کـردهانـد)و مغشوش؛ (اصطلاح پراکندگی هویت مترادف با مفهوم سردرگمی در هویتیـابی اریکسـون اسـت))

در بین ۶۰۰ آزمودنی به دست آمد. پایایی آن در این پژوهش، ۰/۸۰ برآورد گردید.

.۲ پرسشنامه ابعاد دینداری: سراجزاده (۲۰۰۹) این پرسشنامه را براساس مدل گلاک و اسـتارک تهیـه و با اسلام، بهویژه اسلام شیعی تطبیق داده اسـت. ایـن پرسـشنامه شـامل ۲۸ سـؤال اسـت و ۵ بعـد دینداری را میسنجد که به ترتیب عبارتند از: .۱ بعد اعتقـادی یـا باورهـای دینـی، .۲ بعـد عواطـف دینی، .۳ بعد پیامدی یا آثار دینی، .۴ بعد مناسکی یا اعمـال دینـی، .۵ بعـد شـناختی. کلیـه عبـارات پرسشنامه، سؤالات نگرشی بوده و در طول یک طیف ۶ قسمتی از نوع طیف لیکرت ارزشگـذاری شدهاند. فقط عبارات معرف بُعد عملی دین، سؤالات مربوط به رفتار واقعیاند. وجود رابطهای قـوی تا متوسط بین ارزیابی افراد از میزان دینداری خود و نمره آنان در مقیاسی که بر طبق مـدل گـلاک و استارک ساخته شده بود را میتوان نشان روایی مقیاس دینداری دانست. در تحقیـق شـریفی، اعتبـار این آزمون از طریق همبسته کردن نمرات این آزمون با آزمون نگـرشسـنج مـذهبی خـدایاری فـرد محاسبه شد. ضریب اعتبار محاسبهشده برابر بـوده اسـت بـا ۰/۴۵ کـه در سـطح P>0/01 معنـیدار استضرایب. آلفای استاندارد چهار مقیاس مربوط به چهار بُعد دینداری بین ۰/۸۷ تـا ۰/۹۲ نوسـان داشتند، به استثنای بُعد عواطف دینی، که ضریب آلفای آن ۰/۵۶ بود. سـراجزاده، بـهمنظـور بررسـی

مقــدماتی پایــایی پرســشنامه از روش آلفــای کرونبــاخ و روش بازآزمــایی، بــر روی نمونــهای از

رابطه سبکهای هویت مذهبی، ابعاد دینداری با بهزیستی روانشناختی دانشجویان ۷۹

دانشآموزان استفاده کرد. ضریب آلفای استاندارد شده ۰/۶۳ و ضریب همبستگی نمـرات نوبـت اول و دوم ۰/۸۰ بوده است. در اجرای نهایی پرسشنامه، آلفای ابعاد مختلف دینداری بین ۰/۷۲ تـا ۰/۸۳ بهدست آمد. همچنین آلفای سنجه کلی دینداری، که براساس نمره پاسخگویان در چهـار بعـد فرعـی دینداری محاسبه شد، ۰/۸۳ بود. ضریب اعتبار ابعاد این آزمون، از طریق محاسبه آلفـای کرانبـاخ، در پژوهش شریفیبه ترتیب زیر است: بُعد اعتقادی (=۰/۶۲)، بُعد عـاطفی (=۰/۵۶)، بُعـد پیامـدی (=۰/۶۶)، بُعد مناسکی (=۰/۷۹) و اعتبار کل ( =۰/۷۸) (خدایاریفرد و همکاران، .(۱۳۷۷
۳ مقیاس بهزیستی روانشناختی: این مقیاس توسط ریف (۱۹۸۹) طراحی شده است که نسخه اصـلی آن شامل ۶ بعد و هریک از ابعاد آن دارای ۲۰ گویه میباشد. ابعاد بهزیستی روانشـناختی ریـف شـامل مقیاسهای استقلال، تسلط محیطی، رشد فردی، روابط مثبـت، هـدف در زنـدگی و پـذیرش خـود میباشد. پاسخ به هر پرسش، با ۶گزینه از کاملاًمخالف تا کاملاً موافق مشخص میشود. شـکری و همکاران در سال ۱۳۸۷، ضریب الفـای کرونبـاخ بـرای مقیـاسهـای سـه سـؤالی را ۰/۲۱ تـا ۰/۳۵ گزارش کردند. وندیرنـداک (۲۰۰۵) (Van Dierendonck) نیـز مقـدار آلفـا را بـه ترتیـب ۰/۶۸، ۰/۵۲، ۰/۶۴، ۰/۵۸، ۰/۱۷ و ۰/۵۳ برآورد کـرد. در پـژوهش واحـدی و غنـیزاده، مقـدار پایـایی بـه روش دونیمه کردن و آلفای کرونباخ به ترتیب./۷۰ و./۷۱ محاسبه گردید (واحدی و غنیزاده، .(۱۳۸۸

تحلیلهای آماری

پس از جمعآوری دادهها و ورود آنها به رایانه، از نرمافزارهای PASW18 و Amos 18 استفاده شد. ازآنجاکـه مدلیابی معادله ساختاری((SEM به توزیـع متغیرهـای غیرنرمـال میتوانـد حسـاس باشـد، تحلیلهـای تکمتغیره و چندمتغیره برای بررسی نرمال بودن دادهها، خطاهای ورودی و دادههای پرت اجـرا گردیـد. نتایج ارزیابی تحلیل تکمتغیره نشان داد که کجی مؤلفههای هویت مذهبی به ترتیـب از ./۰۴ تـا./۱۴۳ و کشیدگی از -./۰۸ تا ./۳۲۸ متغیر بود. همچنین کجی و کشیدگی برای متغیر بهزیستی روانشـناختی، بـه ترتیب ./۰۶ و -./۰۹ بود. علاوه بر این، کجی و کشیدگی متغیرهـای ابعـاد دینـداری نیـز بـین -./۰۸ تـا ./۹۳۷ در نوسان بود. کجی و کشـیدگی هیچیـک از متغیرهـا، بیشـتر از نقطـه بـرش ۱ نبودنـد (کلایـن (Kline)، (۱۹۹۸، که نشانگر نداشتن مشکلاتی در مورد غیرنرمال بودن تکمتغیـره مـیباشـد. در نهایـت، نرمال بودن چندمتغیره با استفاده از مقدار کشیدگی چندمتغیره نرمال شده ماردیـا بررسـی شـد. براسـاس نظر بنتلر و وو (۱۹۹۵) (Bentler & Wu)، مقدار ماردیا در این مطالعه، بزرگتر از ۳ نبود. عـلاوه بـر ایـن، از روش جایگزینی میانگین برای دادههای گمشده استفاده گردید.

۸۹ ، سال هفتم، شماره چهارم، زمستان ۳۹۳۱

SEM در دو مرحله اجرا شد: در مرحله اول، ابتـدا تحلیلهـای عـاملی تأییـدی مـورد اسـتفاده قـرار گرفت تا میزانی که هریک از پنج متغیر نهفتـه کـه بـه وسـیله شـاخصهایش در مـدلهای انـدازهگیری پیشنهادی ما بازنمایی میشود، ارزیابی شود. در مرحله دوم، وقتی مدل اندازهگیری پذیرفته شـد، تحلیـل مسیر برای آزمون مدل ساختاری بهکار گرفته شد انجام شد.

در SEM از روش بیشترین احتمال برای بـرآورد الگـو و از برخـی شـاخصهای دیگـر بـرای بررسـی برازندگی الگو استفاده شد. رایجترین شاخصهای آماری برازش مدل برازش مطلق (آمـاره خـی دو (۲، شاخصهای تصحیح ایجازی (ریشه دوم برآورد واریانس خطای تقریب یا (RMSEA، شـاخص بـرازش تطبیقی (CFI) ارزیابی شدهاند: اگر مجذور کای از لحاظ آماری معنیدار نباشد، بر برازندگی مناسب الگـو دلالت میکند. اما این شاخص در نمونههای بزرگترمعمولاً معنیدار اسـت. ازایـنرو، شـاخص مناسـبی برای برازندگی الگو تلقی نمیگردد. بنابراین، برای کاهش حساسـیت شـاخص مجـذور کـای بـه حجـم نمونه، ما از مقدار ۲/df بهره بردیم که مقادیر کمتر از ۵ دال برازش مطلوب میباشد (ویتون و همکـاران، .(۱۹۹۷ مقدار نزدیک به یک برای شاخصهای TLI، IFI، CFI و مقـدار کوچـکتر یـا مسـاوی ./۰۵ بـرای شاخصهای RMSEA بر برازندگی مناسب و مطلوب دلالت دارند (هارینگتون (Harrington)، .(۲۰۰۹

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.