مقاله اهمیت مستندسازی و رعایت حقوق مالکیـت فکــری جهــت توســعه نــوآوری و مــدیریت فناوری در صنایع کشور


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله اهمیت مستندسازی و رعایت حقوق مالکیـت فکــری جهــت توســعه نــوآوری و مــدیریت فناوری در صنایع کشور دارای ۱۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله اهمیت مستندسازی و رعایت حقوق مالکیـت فکــری جهــت توســعه نــوآوری و مــدیریت فناوری در صنایع کشور  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله اهمیت مستندسازی و رعایت حقوق مالکیـت فکــری جهــت توســعه نــوآوری و مــدیریت فناوری در صنایع کشور،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله اهمیت مستندسازی و رعایت حقوق مالکیـت فکــری جهــت توســعه نــوآوری و مــدیریت فناوری در صنایع کشور :

مقدمه

امروزه مفاهیم توسعهیافتگی بر اساس پارادایم های نوین ابعـاد تازهای به خود گرفته است. چنانچه اتحادیه اروپا برای پاسـخ بـه جهانیسازی و دستیابی به هدف اساسی خود مبنی بـر ارتقـای نوآوری بین کشورهای عضو و تبدیل شدن به پویـاترین اقتصـاد دانش محور در دنیا، شاخصهای سنجش نوآوری در سـطح ملـی را در چهار گروه منابع انسانی، خلق دانش جدید، انتقال و کاربرد دانش جدید، امور مالی و ستادههای نـوآوری طـی سـال ۲۰۰۰

میلادی تقسیمبندی نموده است. مسئولان طراز اول موسساتاز (

جمله مدیران عامل شرکتهای مندرج در لیست فورچون (۵۰۰،

پژوهشگران و مشاوران به اتفاق بر این باور هسـتند کـه نـوآوری تنها راهی است که سازمانها می توانند با همه چـالشهـایی کـه طی دهه ۱۹۹۰ با آن مواجه بودهاند و در قرن بیسـت و یکـم بـا آنها روبرو خواهند شد، ازمقابله کنندبرترین.[۱] بیش ۷۰ درصد شرکتهای دنیا بر اساس لیست فورچـون ۵۰۰ قائـل بـه اجـرای طرحهای مدیریت دانش بوده که بررسی تجارب آنها بیانگر وجود سه رویکرد مختلـف اعـم از سـاختار سـازمانی، فنـاوری و منـابع انسانی است. چنانچه برای مثـال، تجربـه پیـادهسـازی مـدیریت دانش مبتنی بر منابع انسانی در شرکت آی.بـی.ام بـه ایـن گونـه است که تمامی کارشناسان ملزم به ارائه یک نوآوری برای برنـده شدن در عرصه کاری خود بوده و همزمان بایسـتی بـه چگـونگی پیادهسازی روش اجرایی و افراد موردنیاز برای انجام کار موردنظر خود نیز مبادرت نمایند. با اجرای این برنامه کـه بـرای هـر روش جدید پاداشی بر اساس امتیاز اخذ شده به فرد اختصاص مـیداد، شرکت مذکور توانست ۱۱۰۰۰ روش جدید را در یک پایگاه خود جمعآوری کند.[۲]

توسعه منابع انسـانی بـا مولفـه دوم شـاخص جهـانی توسـعه انسانی۱ ارتباط مستقیم دارد که آن هم بر توانمنـدسازی افراد از لحاظ دانش و مهارت تاکید می کند. از ایـن رو پتانسـیل ناشـی از این پدیده به عنوان دارایـی نامشـهود یـا سـرمایه انسـانی تلقـی میشود. به عبارت دیگر، انسانهای فرهیختـه و هوشـمندی کـه توانایی ایجاد ارزش را بیش از آنچه که برای ایجاد رفاه آنها انجام میشود، دارا هستند و برای جامعه ارزش افزوده بیشـتری ایجـاد میکنند.[۳] هدف از بکارگیری شاخص دستیابی فنـاوری۲ طـی سال ۲۰۰۲ میلادی نیـز عبـارت از انـدازهگیـری میـزان توانـایی کشورها بـرای خلـق محصـولات و فرآینـدهای جدیـد از طریـق

۱ HDI (Human Development Index) 2 TAI (Technology Achievement Index)

فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی شماره هفده، بهار ۱۳۹۰ ۴۲

تحقیق و توسـعه، انتشـار فنـاوری هـای قـدیمی و نـوین (اعـم از تولیدی یا مصرفی) و تعیین مهارت های انسانی برای یـادگیریو نــوآوری اســت. از ایــنرو، وجــود ســه نــوع توانــایی بــرای سرمایهگذاریهـای آموزشـی و پرورشـی، تـدوین سیاسـتهـای مدیریت فناوری (اعم از حقوق مالکیت فکری، کاهشهایریسک اقتصــادی_اجتمــاعیو و;)، اتصــال مشــارکت بــرای توســعه فناوریهای کاربردی جهت ایجاد و توسعه محیطهـای اقتصـادی جدید و پویا مهم است.[۴]

گســترش مشــارکت افــراد و موسســات نــوآور در محیطهــای اقتصــادی جدیــد و ایجــاد ســاختارها و بافتارهــای لازم بــرای ارزشآفرینی شبکه ای و توسـعه نـوآوری بـه نوبـه خـود نیازمنـد سازماندهی و نهادینه کـردن تفکـرات و حـل خلاقانـه مسـائل و گسترش فرایندهای کلیدی مرتبط است؛ تـا بـه اینگونـه امکـان گسترش علم، اندیشـه و فنـاوری بـا اجتنـاب هـر چـه بیشـتر از پنهانسازی ایدههـای نـو و مبتکرانـه، از دسـت رفـتن مشـارکت فعالانه افراد خلاق، انجام سعی و خطاهای بیرویه، بیتوجهی بـه دانش مکتوب و تجارب ثبت و ذخیره شده و; فراهم شـود. زیـرا دانش (اعم از علمی و یا فناورانه) تا هنگامی کـه مسـتند نگـردد، فقط در ذهن خالق و یا صاحب آن جای دارد. چنین دانشی را که اصطلاحا “دانش ضمنی” می نامند، نمی توان با سهولت به دیگران منتقل نمود و یا به طور رسمی خرید و فروش کردسازی.مکتوب ابزاری است که دانش ضمنی را به دانش صریح و قابل انتقال و بـا ارزش تجاری تبدیل می کند.[۵] رعایت حقوق مالکیت فکـری _

صرف نظر از حقوق مادی _ نیـز نقـش بسـزایی را در جوامـع و شرکت های امروزی به منظور توسـعه دارایـی هـای نـرم و ایجـاد مزیتهای رقابتی سخت ایفا میکند.[۶]

بررسی پیشینه نوآوری و توسعه مشارکت هـای دانـایی محـور بیانگر وجود چالشهای بیشماری است که هم اکنـون در کشـور ما وجود دارد. فرهنگ جامعه ما در حال حاضر و به طور عمدازه نوع شفاهی برآورد شـده اسـتو اسـتادان و فرهیختگـان ایرانـی رغبت و اهتمام چندانی به مکتوب سـازی دانـش خـود ندارنـد. از طرفی هرگاه حاصل پژوهشها و تجربهها مستند نشوند، بسـیاری از کارها که در گذشته صورت گرفته دوباره تکرار و یـا بـه دسـت فراموشی سپرده خواهند شد. این امرتبعاتیبهنوبه خود می تواند از جمله گسست بین نسـل هـا، دوبـاره کـاری هـا، پراکنـدهکـاری،

موازی کاری ها و; را در برداشته باشد. عدم رعایت حقوق مالکیت فکری و مستند سازی استاندارد هـم باعـث مـیشـود کـه نتـوان فناوری های موجود در دانشگاه ها، موسسه هایصنایعتحقیقاتی و را خرید و فروش کردهو در نتیجه بازار فناوری را به مفهوم وسیع

کلمه در کشوربه بوجود آورد.[۵] با عنایت موارد فوق و با در نظر گرفتن تبعات منتج از پدیده جهانی شدن (اعـم از شـدت یـافتن روزافزون رقابت، تخصصیتـر شـدن رشـتههـای مختلـف دانـش، شکلگیری علوم میـانرشـتهای، ایجـاد بازارهـای داغ ایـدههـای تازه،گسترش فنبازارهای مجازی و;) در حال حاضر ضرورت اخذ نگاهی سامانمند به منظور مکتوب سازی دانش و حفظ و صـیانت از کلیه حقوق مادی و معنوی سرمایههای ارزشمند فکری امـری ضروری به نظر می رسد که به نوبه خود امکان تـدوین نظـام هـا و بکارگیری ابزارهای نوین مدیریتی (مانند مدیریت دانش، نـوآوری نظام یافته، نظام پیشنهادها و;) جهت توسعه خلاقیـت و نـوآوری در کشور را تسهیل و تسریع خواهد کرد.

فریده پورسلیمانیان

اطلاق میشود.[۱۱]

مستندسازی: مستندسازی همان مکتـوب کـردن یافتـه هـا و دانسته ها به روش استاندارد است.[۶] مستندسـازی نـه تنهـا بـه عنوان کلید حل مسائل امروزی بلکه به عنـوان حافظـه سـازمانی میتواند خدمات قابـل تـوجهی بـه رشـد خلاقیـت و نـوآوری در سازمانهای جدید عصـر دانـش بنمایـد. اگـر چـه مستندسـازی تجارب سازمانی از گام هـای مهـم در مـدیریت تجربـه بـه شـمار می آید، معذلک به تنهایی برای توسعه یـادگیری سـازمانی کـافی نبوده و چگونگی تعاملات بین کارکنان، ایجاد چرخه یـادگیری و بسترســازی فرهنگــی از جملــه دیگــرارتقــایعوامــل مــوثر در یادگیری از راه تجربه هستند.[۱۲]

-۲ تعاریف و مفاهیم اساسی

تجربه: تجربه راهی اولیه برای کسب دانش است که به کمک آن همه سازمان ها و مدیران می توانند بیاموزند. مجموعه تجـارب افراد را می توان در دو دسته تجـارب فـردی و اجتمـاعی (اعـم از خانوادگی و عمومی) و تجارب سازمانی (حاصل ارتباط مستقیم یا

بدون ارتباط مستقیم با سازمان) دسته بندی نمود.[۷]

فناوری: فناوری عبارت از کاربرد علم و حاصل ترکیب موزون

مهــارتهــا، دانــشهــا (دانــشاطلاعـچراییات،و چگــونگی)،

سختافزار و مدیریت مربوط به تهیه و تولید کالا و عرضه خدمات است.[۸]

نوآوری: نوآوری تبدیل ایدهای جدید به محصول و فرآیندهای موردنیاز جامعه است. خلاقیت بستر رشد و پیدایی نوآوری اسـت و اندیشمندانی چون کونتز نوآوری را بکارگیری ایـده هـای نـوین ناشی از خلاقیت دانستهاند۱] و .[۹ بین نوآوری و اختراع نیز باید تمایز قایل شد و توجه داشت اگر چه اختراعات بـرای بـه وجـود آوردن نوآوری ها ضروری هستند، اما هـر اختراعـی را بـه دلایلـی

مانند هزینهو زیاد، خطرپذیری بالا ; نمـیتـوان الزامـا” تجـاری
کرده و به تولیـد رسـانید. از ایـنرو برخـی نـوآوری را از دیـدگاه
عملیاتی تبدیل یک فکر و ایده برجسته، مشعشع و درخشـان بـه یک دستاورد موفق تجـاری نامیـدهانـد. حـال آن کـه اختـراع از دیدگاه مدل قانونی ارائه شـده توسـط سـازمان مالکیـت جهـانی عبارت از ایده یک مخترع است که به گونـهای عملـی راهحلـی را

برای حل یک مشکل مشخص فناورانه نشاندهد می .[۱۰]

حقــوق مالکیــت فکــری: حقــوق ناشــی از آفــرینشو هــا خلاقیتهای فکری و ذهنی بشر در زمینـههـای مختلـف علمـی، تحقیقــاتی، صــنعتی، ادبــی و هنــری و جلــوگیری از رقابــت غیرمنصفانه است که به مالکیت صنعتی و مالکیت ادبی و هنـری

-۳ اهمیت تدوین نظامهای کـلان علـم و فنـاوری و

تحول اداری

امروزه تدوین نظامهای نوین علم و فناوری همراه بـا فراینـدهای اصلی توسعه به صورت هدفمند در کشـورهای پیشـرفته بـا اخـذ نگرشی سیستمی مورد توجه خاص قرار گرفتهاند و برنامهریزان و سیاستگذاران در عصر حاضر نـه تنهـا بـه چگـونگی روشهـای تخصیص منابع، توسعه محصول، فرایند و خدماتتوجه شرکت ها نموده، بلکه اقدام به ایجاد و تقویت نهادها و روابط لازم بین آنهـا به گونهای نموده که بتوانند در محیطی مناسب به طور همجهـت عمل کرده و بسترهای موردنیـاز بـرای افـزایش جریـان دانـش و ارزش افزوده فراهم آورند. آلتشولر که دانش نوآوری نظام یافتـه را برای نخستین بار به جهانیان عرضه نمود، پنج سطح نوآوری را به شرح جدول ذیل معرفی کرد.

با عنایت به اهمیت دستیابی به سطوح ارتقاء یافته نوآوری بـا منبع گسترده دانش از سویی و با توجه به جهانی شـدن اقتصـاد، تغییر در ماهیت معرفتشناختی، انقلاب فناوری اطلاعات و ظهور اقتصــادهای دانــش در جهــان از ســوی دیگــر در حــال حاضــر نظریههای متنوعی بر پایه نظریه عمومی سیستمها شکل گرفتـه است که از جمله به سیستم دانش و سیستم ملی نوآوری میتوان اشاره کرد.[۱۴] در سیستم نـوآوری کـه هـم اکنـون بـه عنـوان چارچوبی برای سیاستگذاری در بسیاری از دولتها و بنگاههـای اقتصادی موفق جهان مورد استقبال قرار گرفته است، به چگونگی توسعه، انتشار و کاربرد نوآوریها تحت تـاثیر عملکـرد همگـرای کارکردهای مختلف آن توجـه مـیشـود. تقسـیمبنـدی سـازمان همکاری و توسعه اقتصادی در زمینه چگـونگی کارکردهـای یـاد شده عبارت است از: هـدایت و رهبـری و سیاسـتگـذاری کلـی، انجام تحقیق و توسعه، تامین بودجـه تحقیـق و توسـعه، توسـعه

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.