تفسیر آفرینش آدم و هبوط او در مرصاد العباد، مصیبت نامه و الهی نامه عطار
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
تفسیر آفرینش آدم و هبوط او در مرصاد العباد، مصیبت نامه و الهی نامه عطار دارای ۱۴۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تفسیر آفرینش آدم و هبوط او در مرصاد العباد، مصیبت نامه و الهی نامه عطار کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز تفسیر آفرینش آدم و هبوط او در مرصاد العباد، مصیبت نامه و الهی نامه عطار۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تفسیر آفرینش آدم و هبوط او در مرصاد العباد، مصیبت نامه و الهی نامه عطار،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن تفسیر آفرینش آدم و هبوط او در مرصاد العباد، مصیبت نامه و الهی نامه عطار :
تفسیر آفرینش آدم و هبوط او در مرصاد العباد، مصیبت نامه و الهی نامه عطار
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر تفسیر آفرینش آدم و هبوط او در مرصاد العباد، مصیبت نامه و الهی نامه عطار (تطابق و عدم تطابق آن با آیات قرآنی) است. این تحقیق ما را به این نتیجه کلی میرساند که باورها و دیدگاههای نجم الدین رازی، عطار و اهل عرفان درباره آفرینش و هبوط انسان، درحقیقت ترجمه و تفسیر همان آیات و احادیثی است که درباره خلقت آدمی بیان شده است، اما در این میان تأکید و توجه اصلی عارفان از جمله نجم الدین رازی و عطار به دخالت مستقیم ذات پاک خداوندی – جل وعلا- در آفرینش و ساختن شکل و قالب انسان با ید قدرت خود و بدون دخالت غیر است و دلیل این مهم را اینگونه بیان میدارند که چون دل انسان، خزانه گنج معرفت خداوند است پس خداوند در خلقت آدمی به هیچ کس و هیچ موجودی اجازه دخالت نمیدهد، علاوه بر این عارفان و به ویژه نجم الدین رازی و عطار معتقدند که خلقت روح قبل از آفرینش جسم است و براین دیدگاه باور دارند که روح آدمی چندین هزار سال قبل از جسد او آفریده شده است و پس از خلقت جسم و قالب انسان ها، روح به کالبد آنان تعلّق میگیرد. از این رو عارفان به ویژه شیخ نجم الدین رازی و عطار، در ارتباط با خلقت انسان نظرات مختلفی را بیان میدارند از آن جمله گاهی هدف از آفرینش انسان را معرفت ذات خداوند میدانند و زمانی دیگر این هدف را محبت انسان به معشوق ازلی یا محبت حق به ذات پاک خود میدانند و گاهی هدف از خلقت او را، اعمال و عبادات او میدانند و در نهایت به احسان حق- جلّ و علا- به بندگان خود اشاره مینماید. این پژوهش در پنج فصل انجام شده که عبارتند از: فصل اول: کلیات تحقیق، فصل دوم: آفرینش انسان در ادیان و قرآن، فصل سوم: آفرینش انسان در اساطیر، ادبیات و عرفان، فصل چهارم: آفرینش انسان در مرصادالعباد، الهی نامه و مصیبت نامه، فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
واژگان کلیدی: آفرینش آدم، تفسیر، هبوط، مرصاد العباد، مصیبت نامه، الهی نامه، قرآن
مقدمه
در این تحقیق دیدگاههای شیخ نجم الدین رازی، عطار و قرآن مجید درباره چگونگی آفرینش انسان و هدف یا اهداف این پدیده عالم خلقت مورد بررسی قرار گرفته است. روش کار به این صورت بوده است که ضمن بیان دیدگاههای شیخ نجم الدین رازی، عطار و دیدگاههای قرآن نیز درباره آفرینش انسان بیان شود تا دیدگاههای ایشان به درستی معلوم و شناخته شود. «مرصاد العباد داستان دلکش و به هم پیوسته سرگذشت آدمی از آفرینش تا بازگشت ابدی است. نغزترین و گیراترین بخش کتاب «داستان آفرینش آدم» است و آن در واقع شعر عالی منثوری است که از خداپرستی عاشقانه عرفانی مایه گرفته است.»( نجم الدین رازی،۱۳۷۳: ۲۷-۲۶).
مهمترین موضوعی که در سخنان عطار مطرح است، موضوع خدا، انسان و جهان است؛یعنی جهان آفرینش که ارتباط آن با خدا فقط ارتباط خالق و مخلوق یا صانع و مصنوع است و دیگر هیچ! از آن رو که به سبب عدم سنخیت، جهان که جسم است و جهان خدا که روح کل و مطلق، هیچ ارتباطی نمیتوان میان آن دو برقرار کرد مگر آنکه مفصلی که از هر دو بهرهای داشته باشد در این میان قرار گیرد و این مفصل بنا بر نظر عطار و همفکرانش انسان است که آخرین خلقت است که هم از روح الهی بهرهای دارد و هم از جسم جهانی. این است جهانبینی فلسفی یا بهتر بگویم عرفانی عطار،که البته برای تبیین این جهان بینی باید نکاتی را درباره نظر وی در زمینه آفرینش، جان و روح و نفس، عشق، حرکت کمالی انسان، خدا، رابطه انسان و خدا و سر انجام وحدت وجود بررسی کرد.
عطار در«مصیبت نامه» نظریه تکاملی خود را چنین میآورد که از میان مخلوق میل آدمی به پیشرفت و ترقی است و این تمایل نمودار بلندی نفس اوست و همجنس بودنش با عالم الوهیت. انسان مرغی است از عالم غیب فرود آمده و عمری به سرگشته تا باز به آشیان خویش رسیده است.این عشق به رجعت یکی از آن جهت است که جهان جسمانی بار جان وی را نتواند کشید، و دیگر بدان سبب که هبوط او دلیل نقص وی است و حال آنکه آدمی خواهان کمال است و کمالش در عروج به آنجاست که از نخست بوده. الهینامه نیز مانند کتب دیگر با ستایش خداوند و نعت رسول اکرم(ص) و خلفای چهارگانه آغاز می شود و سپس در هشت بیت روح انسان را مورد خطاب قرار میدهد و برای او شش فرزند : نفس، شیطان، عقل، فقر، علم و توحید ذکر می کند، سپس بیدرنگ وارد اصل داستان میشود.
قرآن مجید نیز، کتاب زندگی و نسخه تکامل و سعادت و پیشرفت آدمی است، بنابراین به جا و ضروری است به یکی از سوالات اساسی انسان که همواره برای او مطرح بوده و هست«هدف ازآفرینش انسان چیست؟» و بشر میخواسته است بداند برای چه آفریده شده است و هدف از زندگی چیست؟ جواب داده شود.
تفسیر آفرینش آدم و هبوط او در مرصاد العباد، مصیبت نامه و الهی نامه عطار
فهرست مطالب
عنوان………………………………………………………………………………………………………………………… صفحه
چکیده…………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱
مقدمه… …………………………………………………………………………………………………………………………. ۲
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱- بیان مسأله…………………………………………………………………………………………………………………… ۵
۱-۲- روش کار…………………………………………………………………………………………………………………… ۸
۱-۳- پرسش اصلی پژوهش……………………………………………………………………………………………………. ۹
۱-۴- سوالات فرعی …………………………………………………………………………………………………………….. ۹
۱-۵- فرضیه ها……………………………………………………………………………………………………………………. ۹
۱-۶- پیشینه پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………. ۱۰
۱-۷- اهداف پژوهش……………………………………………………………………………………………………………. ۱۲
۱-۸- روش پژوهش …………………………………………………………………………………………………………….. ۱۲
۱-۹- ابزارهای گرد آوری اطلاعات …………………………………………………………………………………………. ۱۲
فصل دوم
آفرینش انسان در ادیان و قرآن
۲-۱- آفرینش انسان……………………………………………………………………………………………………………… ۱۴
۲-۲- انسان نماینده خدا در زمین……………………………………………………………………………………………… ۱۵
۲-۳- فرشتگان در بوته آزمایش ……………………………………………………………………………………………… ۱۹
۲-۴- آدم در بهشت …………………………………………………………………………………………………………….. ۲۲
۲-۵- چرا « ابلیس » مخالفت کرد ؟………………………………………………………………………………………….. ۲۴
۲-۶- آیا سجده برای خدا بود یا آدم ؟………………………………………………………………………………………. ۲۵
۲-۷- بهشت آدم کدام بهشت بود؟……………………………………………………………………………………………. ۲۵
۲-۸- گناه آدم چه بود ؟……………………………………………………………………………………………………….. ۲۶
۲-۹- روایت قرآن و کتاب مقدس……………………………………………………………………………………………. ۲۷
۲-۱۰- مقایسه معارف «قرآن» با «تورات»……………………………………………………………………………………. 28
۲-۱۱- خدا چرا شیطان را آفرید ؟……………………………………………………………………………………………. ۳۱
۲-۱۲- بازگشت آدم به سوی خدا…………………………………………………………………………………………….. ۳۱
۲-۱۳- چرا جمله (( إِهبَطُوا )) تکرار شده است ؟………………………………………………………………………….. ۳۲
۲-۱۴- مخاطب در إِهبَطُوا کیست ؟…………………………………………………………………………………………… ۳۲
۲-۱۵- هدف آفرینش از دیدگاه قرآن ……………………………………………………………………………………… ۳۳
۲-۱۶- پیامبر و امام، هدف خلقت…………………………………………………………………………………………….. ۳۶
۲-۱۷- قرب ربوبی………………………………………………………………………………………………………………. ۳۸
۲-۱۸- جهان آفرینش به سوی کمال…………………………………………………………………………………………. ۴۰
۲-۱۹- آدم در مسیحیت………………………………………………………………………………………………………… ۴۱
۲-۲۰- شواهدی و تفاسیری از خلقت نو در مسیحیت……………………………………………………………………… ۴۴
فصل سوم
آفرینش انسان در اساطیر، ادبیات و عرفان
۳-۱- آفرینش انسان از خاک ……………………………………………………………………………………………….. ۴۶
۳-۲- خلقت انسان در اساطیر یونان…………………………………………………………………………………………. ۴۹
۳-۳- خلقت انسان در اساطیر بین النهرین………………………………………………………………………………….. ۵۱
۳-۴- آفرینش انسان در اساطیر زرتشتی……………………………………………………………………………………. ۵۳
۳-۵- آفرینش انسان در اساطیر چین………………………………………………………………………………………… ۵۴
۳-۶- آفرینش انسان در اساطیر آفریقا………………………………………………………………………………………. ۵۵
۳-۷- آفرینش انسان در اساطیر مصر………………………………………………………………………………………… ۵۷
۳-۸- منشأ پیدایش انسان از گیاه…………………………………………………………………………………………….. ۵۷
۳-۹- نخستین جفت در اساطیر ایرانی………………………………………………………………………………………. ۵۸
۳-۱۰- پیدایش انسان در اساطیر آفریقا…………………………………………………………………………………….. ۶۰
۳-۱۱- کاربرد عناصر ایزدی در آفرینش انسان ………………………………………………………………………….. ۶۰
۳-۱۲- اساطیر مانوی و گنوسی……………………………………………………………………………………………… ۶۲
۳-۱۳- پیدایش انسان در اساطیر بابلی ……………………………………………………………………………………… ۶۳
۳-۱۴- آفرینش انسان در اساطیر چین و مصر ……………………………………………………………………………. ۶۴
۳-۱۵- پیدایش انسان از نسل خدایان……………………………………………………………………………………….. ۶۴
۳-۱۶- آفرینش موجودی دیگر به همراه انسان ………………………………………………………………………….. ۶۸
۳-۱۷- خلق انسان به شکل آفریدگار………………………………………………………………………………………. ۷۰
۳-۱۸- آفرینش زن در مرتبه دوم……………………………………………………………………………………………. ۷۱
۳-۱۹- از دست دادن سعادت جاودانگی………………………………………………………………………………….. ۷۴
۳-۲۰- جهان پس از مرگ…………………………………………………………………………………………………… ۷۷
۳-۲۱- فلسفه آفرینش از دیدگاه عرفان، فلسفه وکلام ………………………………………………………………….. ۷۸
۳-۲۲- نظریه عرفا……………………………………………………………………………………………………………… ۷۸
۳-۲۳- نظریه فلاسفه…………………………………………………………………………………………………………… ۸۲
۳-۲۴- نظریه متکلمان…………………………………………………………………………………………………………. ۸۵
۳-۲۵- دیدگاه ملاصدرا………………………………………………………………………………………………………. ۸۶
فصل چهارم
آفرینش انسان در مرصادالعباد، الهی نامه و مصیبت نامه
۴-۱- سیمای انـسان کامل در آثار عطار ……………………………………………………………………………….. ۹۰
۴-۲- آفرینش روح از دیدگاه عطار……………………………………………………………………………………… ۹۵
۴-۳- خلقت آدم در چهل شبانه روز …………………………………………………………………………………….. ۹۷
۴-۴- داستان آفرینش آدم و حوا از دیدگاه عطار………………………………………………………………………. ۹۸
۴-۵- سجده کردن فرشتگان بر حضرت آدم و خلیفه و جانشینی آدم برروی زمین …………………………….. ۱۰۶
۴-۶- سجده نکردن شیطان بر حضرت آدم ……………………………………………………………………………. ۱۰۸
۴-۷- فریفته شدن حضرت آدم و رانده شدن از بهشت (هبوط) …………………………………………………….. ۱۰۹
۴-۸- نفخ روح ………………………………………………………………………………………………… ۱۱۴
۴-۹- تأویل واژه نور………………………………………………………………………………………………………… ۱۱۵
۴-۱۰- مقام ابلیس …………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۶
۴-۱۱- خانه ی عنکبوت ……………………………………………………………………………………………………… ۱۱۸
۴-۱۲- آفرینش انسان از دیدگاه شیخ نجم الدین رازی ………………………………………………………………. ۱۱۸
۴-۱۳- اهداف خلقت آدم از دیدگاه نجم الدین رازی ……………………………………………………………….. ۱۲۵
۴-۱۴- خلقت و آفرینش انسان در مرصادالعباد …………………………………………………………………………. ۱۲۶
۴-۱۵- و مراد از امانت و عرض آن : انا عرضنا الامانه………………………………………………………………….. ۱۲۶
فصل پنجم
بحث و نتیجهگیری
۵-۱- نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………………………… ۱۳۱
تفسیر آفرینش آدم و هبوط او در مرصاد العباد، مصیبت نامه و الهی نامه عطار
فهرست منابع……………………………………………………………………………………………………………………… ۱۳۶
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.