تفسیر آفرینش آدم و هبوط او در مرصاد العباد، مصیبت نامه و الهی نامه عطار


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تفسیر آفرینش آدم و هبوط او در مرصاد العباد، مصیبت نامه و الهی نامه عطار دارای ۱۴۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تفسیر آفرینش آدم و هبوط او در مرصاد العباد، مصیبت نامه و الهی نامه عطار  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز تفسیر آفرینش آدم و هبوط او در مرصاد العباد، مصیبت نامه و الهی نامه عطار۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تفسیر آفرینش آدم و هبوط او در مرصاد العباد، مصیبت نامه و الهی نامه عطار،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تفسیر آفرینش آدم و هبوط او در مرصاد العباد، مصیبت نامه و الهی نامه عطار :

تفسیر آفرینش آدم و هبوط او در مرصاد العباد، مصیبت نامه و الهی نامه عطار

چکیده :

هدف از پژوهش حاضر تفسیر آفرینش آدم و هبوط او در مرصاد العباد، مصیبت نامه و الهی نامه عطار (تطابق و عدم تطابق آن با آیات قرآنی) است. این تحقیق ما را به این نتیجه کلی می­رساند که باورها و دیدگاه­های نجم الدین رازی، عطار و اهل عرفان درباره آفرینش و هبوط انسان، درحقیقت ترجمه و تفسیر همان آیات و احادیثی است که درباره خلقت آدمی بیان شده است، اما در این میان تأکید و توجه اصلی عارفان از جمله نجم الدین رازی و عطار به دخالت مستقیم ذات پاک خداوندی – جل وعلا- در آفرینش و ساختن شکل و قالب انسان با ید قدرت خود و بدون دخالت غیر است و دلیل این مهم را اینگونه بیان می­دارند که چون دل انسان، خزانه گنج معرفت خداوند است پس خداوند در خلقت آدمی به هیچ کس و هیچ موجودی اجازه دخالت نمی­دهد، علاوه بر این عارفان و به ویژه نجم الدین رازی و عطار معتقدند که خلقت روح قبل از آفرینش جسم است و براین دیدگاه باور دارند که روح آدمی چندین هزار سال قبل از جسد او آفریده شده است و پس از خلقت جسم و قالب انسان ها، روح به کالبد آنان تعلّق می­گیرد. از این رو عارفان به ویژه شیخ نجم الدین رازی و عطار، در ارتباط با خلقت انسان نظرات مختلفی را بیان می­دارند از آن جمله گاهی هدف از آفرینش انسان را معرفت ذات خداوند می­دانند و زمانی دیگر این هدف را محبت انسان به معشوق ازلی یا محبت حق به ذات پاک خود می­دانند و گاهی هدف از خلقت او را، اعمال و عبادات او می­دانند و در نهایت به احسان حق- جلّ و علا- به بندگان خود اشاره می­نماید. این پژوهش در پنج فصل انجام شده که عبارتند از: فصل اول: کلیات تحقیق، فصل دوم: آفرینش انسان در ادیان و قرآن، فصل سوم: آفرینش انسان در اساطیر، ادبیات و عرفان، فصل چهارم: آفرینش انسان در مرصادالعباد، الهی نامه و مصیبت نامه، فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

واژگان کلیدی: آفرینش آدم، تفسیر، هبوط، مرصاد العباد، مصیبت نامه، الهی نامه، قرآن

مقدمه

در این تحقیق دیدگاه­های شیخ نجم الدین رازی، عطار و قرآن مجید درباره چگونگی آفرینش انسان و هدف یا اهداف این پدیده عالم خلقت مورد بررسی قرار گرفته است. روش کار به این صورت بوده است که ضمن بیان دیدگاه­های شیخ نجم الدین رازی، عطار و دیدگاه­های قرآن نیز درباره آفرینش انسان بیان شود تا دیدگاه­های ایشان به درستی معلوم و شناخته شود. «مرصاد العباد داستان دلکش و به هم پیوسته سرگذشت آدمی از آفرینش تا بازگشت ابدی است. نغزترین و گیراترین بخش کتاب «داستان آفرینش آدم» است و آن در واقع شعر عالی منثوری است که از خداپرستی عاشقانه عرفانی مایه گرفته است.»( نجم الدین رازی،۱۳۷۳: ۲۷-۲۶).

مهم‏ترین موضوعی که در سخنان عطار مطرح است، موضوع خدا، انسان و جهان است؛یعنی جهان آفرینش‏ که ارتباط آن با خدا فقط ارتباط خالق و مخلوق یا صانع‏ و مصنوع است و دیگر هیچ! از آن رو که به سبب عدم‏ سنخیت، جهان که جسم است و جهان خدا که روح کل‏ و مطلق، هیچ ارتباطی نمی‏توان میان آن دو برقرار کرد مگر آنکه مفصلی که از هر دو بهره‏ای داشته باشد در این میان قرار گیرد و این مفصل بنا بر نظر عطار و همفکرانش انسان است که آخرین خلقت است که هم‏ از روح الهی بهره‏ای دارد و هم از جسم جهانی. این است جهان‏بینی فلسفی یا بهتر بگویم عرفانی‏ عطار،که البته برای تبیین این جهان بینی باید نکاتی‏ را درباره نظر وی در زمینه آفرینش، جان و روح و نفس، عشق، حرکت کمالی انسان، خدا، رابطه انسان و خدا و سر انجام وحدت وجود بررسی کرد.

عطار در«مصیبت نامه» نظریه تکاملی خود را چنین‏ می‏آورد که از میان مخلوق میل آدمی به پیشرفت و ترقی است و این تمایل نمودار بلندی نفس اوست و همجنس بودنش با عالم الوهیت. انسان مرغی‏ است از عالم غیب فرود آمده و عمری به سرگشته تا باز به آشیان خویش رسیده است.این عشق به رجعت یکی‏ از آن جهت است که جهان جسمانی بار جان وی را نتواند کشید، و دیگر بدان سبب که هبوط او دلیل‏ نقص وی است و حال آنکه آدمی خواهان کمال است و کمالش در عروج به آنجاست که از نخست بوده. الهی­نامه نیز مانند کتب دیگر با ستایش خداوند و نعت رسول اکرم(ص) و خلفای چهارگانه آغاز می شود و سپس در هشت بیت روح انسان را مورد خطاب قرار می­دهد و برای او شش فرزند : نفس، شیطان، عقل، فقر، علم و توحید ذکر می کند، سپس بی­درنگ وارد اصل داستان می­شود.

قرآن مجید نیز، کتاب زندگی و نسخه تکامل و سعادت و پیشرفت آدمی است، بنابراین به جا و ضروری است به یکی از سوالات اساسی انسان که همواره برای او مطرح بوده و هست«هدف ازآفرینش انسان چیست؟» و بشر می­خواسته است بداند برای چه آفریده شده است و هدف از زندگی چیست؟ جواب داده شود.

تفسیر آفرینش آدم و هبوط او در مرصاد العباد، مصیبت نامه و الهی نامه عطار
فهرست مطالب

عنوان………………………………………………………………………………………………………………………… صفحه

چکیده…………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱

مقدمه… …………………………………………………………………………………………………………………………. ۲

فصل اول

کلیات تحقیق

۱-۱- بیان مسأله…………………………………………………………………………………………………………………… ۵

۱-۲- روش کار…………………………………………………………………………………………………………………… ۸

۱-۳- پرسش اصلی پژوهش……………………………………………………………………………………………………. ۹

۱-۴- سوالات فرعی …………………………………………………………………………………………………………….. ۹

۱-۵- فرضیه ها……………………………………………………………………………………………………………………. ۹

۱-۶- پیشینه پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………. ۱۰

۱-۷- اهداف پژوهش……………………………………………………………………………………………………………. ۱۲

۱-۸- روش پژوهش …………………………………………………………………………………………………………….. ۱۲

۱-۹- ابزارهای گرد آوری اطلاعات …………………………………………………………………………………………. ۱۲

فصل دوم

آفرینش انسان در ادیان و قرآن

۲-۱- آفرینش انسان……………………………………………………………………………………………………………… ۱۴

۲-۲- انسان نماینده خدا در زمین……………………………………………………………………………………………… ۱۵

۲-۳- فرشتگان در بوته آزمایش ……………………………………………………………………………………………… ۱۹

۲-۴- آدم در بهشت …………………………………………………………………………………………………………….. ۲۲

۲-۵- چرا « ابلیس » مخالفت کرد ؟………………………………………………………………………………………….. ۲۴

۲-۶- آیا سجده برای خدا بود یا آدم ؟………………………………………………………………………………………. ۲۵

۲-۷- بهشت آدم کدام بهشت بود؟……………………………………………………………………………………………. ۲۵

۲-۸- گناه آدم چه بود ؟……………………………………………………………………………………………………….. ۲۶

۲-۹- روایت قرآن و کتاب مقدس……………………………………………………………………………………………. ۲۷

۲-۱۰- مقایسه معارف «قرآن» با «تورات»……………………………………………………………………………………. 28

۲-۱۱- خدا چرا شیطان را آفرید ؟……………………………………………………………………………………………. ۳۱

۲-۱۲- بازگشت آدم به سوی خدا…………………………………………………………………………………………….. ۳۱

۲-۱۳- چرا جمله (( إِهبَطُوا )) تکرار شده است ؟………………………………………………………………………….. ۳۲

۲-۱۴- مخاطب در إِهبَطُوا کیست ؟…………………………………………………………………………………………… ۳۲

۲-۱۵- هدف آفرینش از دیدگاه قرآن ……………………………………………………………………………………… ۳۳

۲-۱۶- پیامبر و امام، هدف خلقت…………………………………………………………………………………………….. ۳۶

۲-۱۷- قرب ربوبی………………………………………………………………………………………………………………. ۳۸

۲-۱۸- جهان آفرینش به سوی کمال…………………………………………………………………………………………. ۴۰

۲-۱۹- آدم در مسیحیت………………………………………………………………………………………………………… ۴۱

۲-۲۰- شواهدی و تفاسیری از خلقت نو در مسیحیت……………………………………………………………………… ۴۴

فصل سوم

آفرینش انسان در اساطیر، ادبیات و عرفان

۳-۱- آفرینش انسان از خاک ……………………………………………………………………………………………….. ۴۶

۳-۲- خلقت انسان در اساطیر یونان…………………………………………………………………………………………. ۴۹

۳-۳- خلقت انسان در اساطیر بین النهرین………………………………………………………………………………….. ۵۱

۳-۴- آفرینش انسان در اساطیر زرتشتی……………………………………………………………………………………. ۵۳

۳-۵- آفرینش انسان در اساطیر چین………………………………………………………………………………………… ۵۴

۳-۶- آفرینش انسان در اساطیر آفریقا………………………………………………………………………………………. ۵۵

۳-۷- آفرینش انسان در اساطیر مصر………………………………………………………………………………………… ۵۷

۳-۸- منشأ پیدایش انسان از گیاه…………………………………………………………………………………………….. ۵۷

۳-۹- نخستین جفت در اساطیر ایرانی………………………………………………………………………………………. ۵۸

۳-۱۰- پیدایش انسان در اساطیر آفریقا…………………………………………………………………………………….. ۶۰

۳-۱۱- کاربرد عناصر ایزدی در آفرینش انسان ………………………………………………………………………….. ۶۰

۳-۱۲- اساطیر مانوی و گنوسی……………………………………………………………………………………………… ۶۲

۳-۱۳- پیدایش انسان در اساطیر بابلی ……………………………………………………………………………………… ۶۳

۳-۱۴- آفرینش انسان در اساطیر چین و مصر ……………………………………………………………………………. ۶۴

۳-۱۵- پیدایش انسان از نسل خدایان……………………………………………………………………………………….. ۶۴

۳-۱۶- آفرینش موجودی دیگر به همراه انسان ………………………………………………………………………….. ۶۸

۳-۱۷- خلق انسان به شکل آفریدگار………………………………………………………………………………………. ۷۰

۳-۱۸- آفرینش زن در مرتبه دوم……………………………………………………………………………………………. ۷۱

۳-۱۹- از دست دادن سعادت جاودانگی………………………………………………………………………………….. ۷۴

۳-۲۰- جهان پس از مرگ…………………………………………………………………………………………………… ۷۷

۳-۲۱- فلسفه آفرینش از دیدگاه عرفان، فلسفه وکلام ………………………………………………………………….. ۷۸

۳-۲۲- نظریه عرفا……………………………………………………………………………………………………………… ۷۸

۳-۲۳- نظریه فلاسفه…………………………………………………………………………………………………………… ۸۲

۳-۲۴- نظریه متکلمان…………………………………………………………………………………………………………. ۸۵

۳-۲۵- دیدگاه ملاصدرا………………………………………………………………………………………………………. ۸۶

فصل چهارم

آفرینش انسان در مرصادالعباد، الهی نامه و مصیبت نامه

۴-۱- سیمای ‌ ‌‌‌انـسان‌ کامل در آثار عطار ……………………………………………………………………………….. ۹۰

۴-۲- آفرینش روح از دیدگاه عطار……………………………………………………………………………………… ۹۵

۴-۳- خلقت آدم در چهل شبانه روز …………………………………………………………………………………….. ۹۷

۴-۴- داستان آفرینش آدم و حوا از دیدگاه عطار………………………………………………………………………. ۹۸

۴-۵- سجده کردن فرشتگان بر حضرت آدم و خلیفه و جانشینی آدم برروی زمین …………………………….. ۱۰۶

۴-۶- سجده نکردن شیطان بر حضرت آدم ……………………………………………………………………………. ۱۰۸

۴-۷- فریفته شدن حضرت آدم و رانده شدن از بهشت (هبوط) …………………………………………………….. ۱۰۹

۴-۸- نفخ روح ………………………………………………………………………………………………… ۱۱۴

۴-۹- تأویل واژه نور………………………………………………………………………………………………………… ۱۱۵

۴-۱۰- مقام ابلیس …………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۶

۴-۱۱- خانه ی عنکبوت ……………………………………………………………………………………………………… ۱۱۸

۴-۱۲- آفرینش انسان از دیدگاه شیخ نجم الدین رازی ………………………………………………………………. ۱۱۸

۴-۱۳- اهداف خلقت آدم از دیدگاه نجم الدین رازی ……………………………………………………………….. ۱۲۵

۴-۱۴- خلقت و آفرینش انسان در مرصادالعباد …………………………………………………………………………. ۱۲۶

۴-۱۵- و مراد از امانت و عرض آن : انا عرضنا الامانه………………………………………………………………….. ۱۲۶

فصل پنجم

بحث و نتیجه­گیری

۵-۱- نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………………………… ۱۳۱

تفسیر آفرینش آدم و هبوط او در مرصاد العباد، مصیبت نامه و الهی نامه عطار
فهرست منابع……………………………………………………………………………………………………………………… ۱۳۶

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.