مقاله درآمدی بر فلسفه علم کارل پوپر


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله درآمدی بر فلسفه علم کارل پوپر دارای ۲۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله درآمدی بر فلسفه علم کارل پوپر  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله درآمدی بر فلسفه علم کارل پوپر،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله درآمدی بر فلسفه علم کارل پوپر :

مقدمه

پس از علم ارسطویی، چهار موج عمده در تـاریخ علـم به وجود آمده است. علم ارسطویی به لحـاظ جـوهری علمی محافظه کار (بیابداع) غیر کمی؛ غیـر تئوریـک؛ غایتگرا، اثباتگرا و عاجز از پیشبینی بوده است. ایـن علم پیوسته میان دو منطقه ظواهر و طبـایع در حرکـت بـوده و منطقـه واسـطهای نمـیشـناخته اسـت. امـواج

چهارگانه تاریخ علم در قرن ۲۰ عبارتاند از:

۱ پوزیتیویسم منطقی(اثباتگرایی منطقی: حلقه وین)؛

۲ نگاتیویسم (ابطالگرایی: کارل ریموند پوپر)؛

۳ ساختارگرایی (انقلابات پارادایمی: تـامس کـوهن بـا توجه به جنبههای تاریخی و گشتالتی علم)؛

۴ هرمنوتیک (متودولوژیک و فلسفی).

پوزیتیویسم منطقـی یکـی از جریانـات اصـلی در شکلدهی فلسفه تحلیلی و فلسفه علـم در قـرن بیسـتم است. به نظر مایکل فریدن پوزیتیویسم منطقـی اگرچـه در تداوم نهضت تجربهگرایی سنتی قرار دارد، در نقـاط بسیار حساسی تمایزاتی دقیق با تجربهگرایی سـنتی دارد و حتی بعضاً از آن فاصـله مـیگیـرد. همچنـین، ریشـه

بسیاری از آرای جالب توجـه فلاسـفه علـم و فلاسـفه تحلیلی پاـ پوزیتیویتــ بـهویـژه کـواین وکـوهن ـ را میتوان در آرای اعضای حلقـه ویـن و، بـه خصـوص،
کارناپ یافت.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

* عضو هیئت علمی دانشگاه پیامنور، گروه علوم سیاسی

پست الکترونیک: s46mosavi@yahoo.com

از ابطالپذیری روایت دیگری از پوزیتیویسم و آرای پوپر صورت تازهای از اثباتپـذیری، بـه نظـر برخی، تلقی میشود. در حالی که پـوپر در معارضـه با جریان پوزیتیویسم نظریه ابطالگرایی را ارائه کـرد و اعلام داشت که تجربه و استقراء نه تنهـا قـادر بـه اثبات یا تأیید نظریههای علمی نیست، بلکه حتی در فرایند نیل به نظریههای علمی هم نقش ندارد.

با انتقادات وارده به اثباتگرایان و ابطالگرایـان نظریات جدیدی مطرح شد که علم را به مثابـه یـک ساختار۱در نظر میگرفت. بر خلاف دو موج نخست فلسفه علمی کـه علـم را متفـرق و پـاره پـاره مـی-انگاشتند. بهویژه تأکید پوزیتیویسـتهـا بـه اسـتنتاج استقرائی نظریات از شاهدات و تأکید ابطالگرایان بر حدسها و ابطالها. فیلسوفان علمی چون کـوهن و لاکاتوش بر این عقیده بودند که تبیینهای مناسبتر مستلزم آن است که نظریهها را به مثابه نـوعی کـل-های ساختاری۲ تلقی کرد؛ زیرا، به نظر آنان، دو موج پیش گفته از یک سو از عمده پیچیدگیهـای علمـی غفلــت ورزیــده و، از ســوی دیگــر، نمــیتواننــد چگونگی پیدایش و رشد نظریههـای پیچیـده را، بـه طور کامل، تبیین نمایند.

هدف اصلی این مقاله ارائـه تصـویری کوتـاه و گویا از موج دوم در تاریخ علم است که پوپر معرف آن است.

زندگینامه پوپر

کارل ریموند پوپر در ۲۸ ژوئیه ۱۹۰۲ در حومه شهر ویــن در خــانوادهای یهــودی ـ کــه بــه مســیحیت پروتستان گرویـده بودــ زاده شـد. اوان بلـوغ او بـا سالهای دشـوار جنـگ جهـانی اول مصـادف بـود. خانوادهاش تمام ثـروت خـود را بـه خـاطر تـورم و گرانی از دست داده بودند. بنابراین، فقـر و مسـکنت

درآمدی بر فلسفه ;

اقشار وسیع مردم در سالهای پس از جنگ او را بـه سوی اندیشـههـای سوسیالیسـتی سـوق داد. مـدت کوتاهی عضو حزب کمونیست شد؛ ولـی بـه سـبب جریانات خونباری که در اتریش به وجـود آمـد بـه سرعت از آن روی گرداند و مارکسیسم را به کناری نهاد. با این حال، بنا به اعتـراف خـود، تـا مـدتهـا همچنان سوسیالیست باقی ماند و بر این باور بود که اگر سوسیالیسم با آزادیهای فردی تلفیقپذیر نباشد باز هم سوسیالیسـت خواهـد بـود؛ زیـرا اوآزادی را مهمتر از برابری میدانست و معتقد بـود اگـر آزادی از بین برود برابری در میان مردم باقی نخواهد مانـد. (محیـی،(۱ :۱۳۸۱ مـدتی کوتـاه نـزد پیرمـردی نجـار (کابینتساز) شاگردی کرد. او خـود را علامـه دهـر میدانست و هیچ سؤالی را بیپاسـخ نمـیگذاشـت. این مصاحبت تأثیرات عمیقی بـر روح و روان پـوپر گذاشت و سالها بعد هنگامی که پـوپر اندیشـمندی تأثیرگــذار در عرصــه سیاســت و در حوضــههــای مختلف علوم شده بودـ باعث لقب طنـز کینـز و بـا ایهام cabinet maker شد؛ زیرا از یک سو به حرفـه دوره جوانی پوپر اشاره میکرد و از سوی دیگر، بـر تأثیر برجسته اندیشههای سیاسی و اجتماعی پوپر در کشور انگلستان که منجر بـه جـا بـه جـایی و تغیـر کابینه و دولتهای آن کشور میگردید اشاره داشت. پوپر در تمام حیاتش شخصـیتی معـارض داشـت و بـرخلاف جریـان آب شـنا مـیکـرد. او تحصـیلات دانشـگاهی خـود را در سـال ۱۹۲۴ در رشـتههـای ریاضی و فیزیک به پایان برد و چهار سال بعد موفق به اخذ دکترای فلسفه و روانشناسی از دانشگاه وین شـد. عقایـد وی بـه آرای »حلقـه ویـن« یـا محفـل اندیشمندان اتریشی بـا گرایش فلسفــه پوزیتیویسی

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱ Stracture 2. Stractured Wholes

پیکنور، سال هشتم، شماره سوم

نزدیک بود. او مانند اعضای حلقه وین انیشتاین و راسل را میستود؛ هر چند از سال ۱۹۳۰ با ایـن حلقـه رابطـه برقرار کرد، هیچگـاه رسـماً از او دعـوت نشـد کـه در جلسات حلقه وین حاضر شود. نویرات، که چند سـالی از ویتگنشتاین و بنیانگذاران حلقه ویـن جـوانتـر بـود، زیرکانه و به درستی، او را مخالف رسمی حلقـه نامیـد؛ زیرا او قابل اثبات بودن نظریات علمـی را رد مـیکـرد. معیار یک نظریه علمی در نظراو قابـل ابطـال بـودن آن

است. (پوپر، (۵ :۱۳۵۰

به توصـیه اعضـای فعـال حلقـه ویـن، و بـهویـژه کارناپ، نخستین اثر فلسفی خـود بـا عنـوان دو مسـئله اساسی نظریه شناخت را به رشته تحریر درآورد کـه در سال ۱۹۳۴ به صورت تلخـیص شـده و بـا نـام منطـق

اکتشاف علمی یا The logic of Scientific Discovery

در سلسه کتابهای حلقه وین و زیر نظر شکیف منتشر شد و ویژگی نظریههای علمی را تشریح کـرد. مسـائل کتاب دغدغههای فکری حلقه وین بود. استقراء تحدید احتمالات و تایید و مسائل مفهومی مکانیـک کوانتـومی و; . بنابراین، پوپر به همان مسائل مـورد علاقـه حلقـه وین علاقهمند بود. اما تفاوت او در پاسخهایی است که به این پرسشها داده است. پوپر آرای حلقه وین درباب اساس مباحث فلسفی را نقـد کـرد و نظریـات فلسـفی جدیدی که با آرای آنها اختلافات ریشـه داشـت پدیـد آورد.

این کتاب موجبات آوازه علمی او را فراهم آورد و تأثیر قابل ملاحظهای بر اعضـای حلقـه ویـن گذاشـت. استدلالهای این کتاب سـبب پـارهای تجدیـدنظرها در دیدگاههای اعضای حلقه شد. شـهرت علمـی پـوپر بـه سرعت جهانگیر شد و از دانشـگاههـای معتبـر جهـان پیشنهاد کرسی استادی دریافت کـرد. در سـال ۱۹۳۷ و یک سال پیش از اشغال اتریش توسط ارتش نـازی، بنـا به دعوت دانشگاه زلاندنو، رهسپار این کشور شد و تـا

پایان جنگ به تدریس و پـژوهش پرداخـت. چـون در آنجا هیچ مکتب فلسفی عمدهای برای معارضـه نیافـت وقت خود را صرف نقد اساسی و مفصل آرای افلاطون و مــارکس، بــه عنــوان اندیشــمندان قــدیم و جدیــد توتالیتریائیسم کرد و آنها را دشمنان جامعه بـاز و پایـه-گذار جامعه بسته نامید. دو اثـر مهـم وی جامعـه بـاز و دشمنانش و نقد تاریخگری که شالوده فلسفه سیاسیاش را میسازد در این عصرـ عصـر عـروج توتالیتاریسـمــ نوشته شد. به نظر خود پوپر، آنها پایانگر تـلاش وی در مقابله با جنگ در دفاع از آزادی و در مخالفت بـا نفـوذ اندیشههای تامگرایانه و اقتدارطلبانه است و باید به منزله سهم او در فلسفه سنجشـگرانه سیاسـی و هشـداری علیه خرافات تاریخی قلمداد شود.

آثار مهم دیگر وی حدسها و ابطالها، شناخت عینی، جستجوی ناتمام، فلسفه و فیزیک است.

او در نقد تاریخگری به نقد مکتب فرانکفـورت پرداخت و در جست وجوی ناتمام نظریه شـناخت-شناسی خود را شرح داد. این رسـاله یکـی از مهـم-ترین نظریات فلسفی او در زمینه شناخت و آگـاهی و شناختشناسی و ارزش و اعتبار نسبی زمینههـا و تئوریهای علمی و قابل رد بودن آنها و عدم قطعیت دانستههای بشری است. (پوپر، (۶ :۱۳۷۹ بیشتر آثار او به ۲۹ زبان زنده دنیا ترجمه شده است. پس از پایان جنگ و در سال ۱۹۴۶ پوپر دعوت دانشگاه لنـدن را پذیرفت و راهی انگلستان شد و تا آخر عمر در ایـن کشور اقامت گزید و به تحقیق و تدریس پرداخت و در نزدیکی ویتگنشـتاین معـرض یکـه تـاز گـرایش فلسفی غالب شد.

او بـــه عضـــویت فرهنگســـتان انگلســـتان، فرهنگستان بینالمللی فلسـفه علـم درآمـد و عضـو افتخاری انجمن شاهی زلاندنو و آکـادمی آمریکـایی علوم و فنون و انجمن دانشگاه هاروارد شد و لقـب

درآمدی بر فلسفه ;

سر گرفت. بالاخره، پـوپر در سـال ۱۹۹۴ و در سـن .۱۲ تعمیم نظریات از حوزه علوم طبیعی بـه علـوم
۹۲ سالگی درگذشت. اما روح کاوشـگر و اندیشـه- اجتماعی؛
های روشن و مـؤثرش از طریـق میـراث معنـوی و .۱۳ تأکید بر آموزه تغییر به معنای هراکلتیویسـی در
ماندگارش همچنان پویا و زنده است. حوضه عمل و نظر؛

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.