کنترل موتور های DC و القایی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 کنترل موتور های DC و القایی دارای ۲۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد کنترل موتور های DC و القایی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز کنترل موتور های DC و القایی۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی کنترل موتور های DC و القایی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن کنترل موتور های DC و القایی :

کنترل موتور های DC و القایی

موتور DC

موتور جریان مستقیم برغم اینکه جابه جا کن (کموتاتور) دارد و از موتور جریان متناوب بامقادیر اسمی مشابه بزرگتر است ، ولی به علت امکان وسیع کنترل سرعتش ، که توسط کنترل ولتاژ ورودی آن صورت می گیرد،‌ رایجتر است. برای کنترل سرعت اکثر موتورهای جریان مستقیم استفاده از منبع تغذیه جریان متناوب معمول است اما مواقعی که منبع تغذیه موتورهای جریان مستقیم بایستی باطریها و پیلهای سوختی باشند، از مدارهای برشگر استفاده می شود. یکی از مشخصات اصلی آنها داشتن گشتاور راه اندازی خیلی زیاد است که در محرکهای کششی مورد نیازاست . موتورهای جریان مستقیم علی رغم مزایای ذکر شده دارای معایب ونقصهای زیادی هستند. برای توان مشابهی موتورهای جریان مستقیم نسبت به موتورهای القایی بزرگتر و گرانقیمت ترند به استثنای موتورهای خیلی کوچک موتورهای جریان مستقیم به منظور محدودکردن جریان زیاد نیاز به تدابیر خاصی برای راه اندازی دارند.

راه اندازی

حداکثر جریانی که از یک موتور DC در حالتهای گذرانی کوتاه مدت می تواند عبور کند. جریانی است که یک کموتاسیون بدون جرقه داشته باشد. از نقطه نظر تئوری ، با بکارگیری سیم پیچی های جبران ساز در تمامی مقادیر سرعت و جریان می توان ولتاژهایی را که با کموتاسیون جریان مخالفت کرده و ایجاد جرقه می کنند بطور کامل حذف نمود.

اما در عمل مشاهده شده است که با افزایش مقدار جریان ،حذف کامل انجام نمی شود و با عبور جریان از یک حد معین ،جرقه پدیدار می شود. درماشینهای بدون جبرانساز ،جریان به دو برابر جریان نامی و در ماشینهای با طراحی مخصوص و دارای جبرانساز جریان با ۳.۵ برابر جریان نامی می تواند افزایش یابد.

اگر موتور با ولتاژ نامی راه اندازی شود ، برای یک موتور با اندازه متوسط، جریان به حدود ۲۰ برابر جریان نامی خواهد رسید. جریانی به این بزرگی منجربه جرقه هایی شدید در کموتاتور وافزایش بیش از حد درجه حرارت در سیم پیچ های موتور شده و به آن آسیب می رساند. بنابراین محدود نمودن جریان به یک حد بدون خطر در زمان راه اندازی ضروری می شود این کار با کاهش ولتاژ دو سر ترمینال موتور در لحظه راه اندازی و افزایش تدریجی آن با سرعت گرفتن موتور حاصل می شود ولتاژ موتور باکاهش ولتاژ منبع یا با ایجاد افت قسمتی از ولتاژ منبع بر روی یک مقاومت سری شده باموتور انجام می شود.

در کاربردهایی که به سرعت قابل تنظیم نیاز دارند ، یک کنترل کننده برای کنترل سرعت موتور فراهم می شود. همین کنترل کننده برای محدود نمودن جریان موتور در مدت راه اندازی می تواند بکار گرفته شود در مواردیکه کنترل سرعت ضروری نیست، برای محدود نمودن جریان از یک راه انداز استفاده میشود .در مواردیکه راه اندازی مکرر لازم نیست ، با قرار دادن یک مقاومت اضافی چندین قسمتی در مدار آرمیچر و خروج تدریجی آن از مدار به نحوی که جریان موتور از حد سالم و بی خطر بیشتر نشود و در ضمن گشتاور تولیدی موتور همواره از گشتاور بار بزرگتر بماند، راه اندازی انجام می شود. این روش بطور گسترده بکار گرفته می شود .

…………………………………….

منابع و مراجع :

۱.کنترل موتورهای الکتریکی بامبدلهای الکترونیک قدرت

( ترجمه دکتر جعفر میلی منفرد – مهندس همایون مشگین کلک )

۲.الکترونیک قدرت ریموندرمشو

( ترجمه ابراهیم سید گوگانی )

۳.الکترونیک قدرت کجله تور بورگ

( ترجمه دکتر عباس شولائی – مهندس احمد شاطر باقر کاشی )

کنترل موتور های DC و القایی
فهرست

مقدمه

فصل اول : کنترل موتور های DC

۱.موتور DC

۲.راه اندازی

۳.ترمز الکتریکی

۳-۱. ترمز ژنراتوری

۳-۲. ترمز دینامیکی یا رئوستایی

۳-۳. ترمز با اعمال ولتاژ معکوس

۴.کنترل سرعت موتور های DC

۴-۱. کنترل ولتاژ آرمچیر

۴-۲. کنترل شار میدان

۴-۳. کنترل مقاومت آرمچیر

۵.کنترل توسط یکسو کننده های قابل کنترل

۶.کنترل توسط برشگر

فصل دوم : کنترل موتور های القا یی

۱.موتور القایی

۲.راه اندازی

۳.ترمز الکتریکی

۳-۱. ترمز ژنراتوری

۳-۲. ترمز با معکوس کردن تغذیه

۳-۳. ترمز دینامیکی یا رئوستایی

۴.کنترل سرعت موتورهای القایی

۴-۱. کنترل با منبع ولتاژ متغیر فرکانس ثابت

۴-۲. کنترل با منبع ولتاژ متغیر فرکانس متغیر

۴-۳. کنترل مقاومت روتور

۴-۴. کنترل از روش تزریق ولتاژ در مدار روتور

۵.کنترل توسط کنترل کننده های ولتاژ AC

۶.کنترل توسط کنترل فرکانس

۶-۱. اینورتر منبع ولتاژ

۶-۲. اینورتر منبع جریان

۶-۳. سیکلو کنورتر

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.