معماری مجموعه فرهنگی ، تفریحی و آموزشی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 معماری مجموعه فرهنگی ، تفریحی و آموزشی دارای ۱۳۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد معماری مجموعه فرهنگی ، تفریحی و آموزشی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

    
فهرست
فرهنگ و هویت    9
مقدمه :    10
فرهنگ و هویت    13
رابطه فرهنگ و طبیعت    14
هویت    14
نتایج    15
فصل دوم:    17
درباره تهران و منطقه۲۲    17
سابقه تاریخی شهر تهران    19
بررسی آلودگی های زیست محیطی    21
بررسی منطقه ۲۲ و سایت طرح:    24
الف) محدوده کوهپایه ای:    26
۴-۳- پوشش گیاهی:    28
فصل سوم:    33
تحلیل سایت وروند طراحی    33
فصل چهارم:    41
بررسی شرایط اقلیمی    41
تابش آفتاب    48
دمای هوا    49
رطوبت    50
باد    51
گیاهان و معماری    54
فصل پنجم:    58
فضایابی؛استانداردهاوبررسی رابطه عملکردها    58
فضاهای موجود در سایت    59
۱ – آمفی تئاتر  و سالن  نمایش    59
خاستگاه باغ در فرهنگ ایرانی    69
ویژگیهای عناصر باغ ایرانی:    71
۵- گیاهان    73
پارکینگ    74
مطالعه پارکینگ و برآورد احتیاجات    75
تراکم پارکینگ در مراکز شهرها    76
اطلاعات ضروری اولیه    77
انواع پارکینگ    78
پارکینگ‌های چند طبقه با رمپ    79
پارکینگ‌های چند طبقه افقی با رمپ‌های مستقیم    81
پارکینگ مکانیکی    83
فصل ششم:    87
مبانی نظری طرح    87
مبانی نظری    88
مبانی نظری معماری در عرصه صور مثالی :    90
فضا در معماری ایرانی :    92
روند طراحی    95
رنگ    102
روشهای  رفع سر و صدای بیرون از ساختمان    102
چیدمان عناصر داخلی    103
آکوستیک    104
مرور اهداف و سنجش آنها    105
معنا در معماری بنا :    112
۱۲۱
فصل هفتم:    122
تاسیسات    122
تأسیسات برقی    123
 

فصل اول:
مطالعات پایه
فرهنگ و هویت
مقدمه :
پیشرفتهای اجتماعی و سیاستهای علمی تکنولوژی  بشر ارتباطات فرهنگی مردمان گوناگون را در  سراسر دنیا آسان نموده است.
پیشرفت سیستمهای ماهواره‌ای – مخابراتی آرمانها، اندیشه‌ها و سنتهای اجتماعی را بر بال امواج سوار کرده و از این سوی جهان به آن سوی جهان در آن واحد انتقال می‌دهد.
امروزه برخوردهای فرهنگی تا حدی افزایش یافته که باورهای فرهنگی، هویتهای  فرهنگی، ملی به آسانی قابل تغییر و تردید میشود.
 باورهای فرهنگی که جامعه‌ای  در طول سالیان دراز  به آنها خوی کرده و با آنها زندگی کرده بسرعت رنگ می‌بازد  و این خبر در سایه تقابل های گسترده اندیشه‌ها و سیر و انتقال اصول فرهنگی  از طریق شیوه‌های صحیح تکنیکی صورت نمی‌گیرد.
در پس این انتقالها و برخوردهای فرهنگی همیشه روشهای انسانی و دوستانه بکار می‌رود به باد یغما رفتن وتاراج اصول فرهنگی جامعه و بر باد رفتن اخلاق و فضیلتهای اجتماعی آن اهداف سلطه‌گری در زمینه‌های اجتماعی  – اقتصادی  را در بر گرفته و شیوه‌های  اعمال دشمنی‌های گسترده نیز در حد گسترده‌ای امروزه رواج یافه و  این چیزی جز تهاجم فرهنگی نیست زیرا هنگامی که مبانی فرهنگی یک جامعه حتی به زیر سوال رفت و جامعه دچار سستی شد با تسلط و اعمال شیوه‌های جدید زندگی بیگانگان هموار می‌گردد بنابراین  برخوردهای مقابله گرایانه با این تهاجم فرهنگی امروزه علاوه بر داشتن ابزارهای  علمی و فنی لازم هوشیاری اجتماعی خاصی را احتیاج  دارد.
متاسفانه مهم‌ترین  قشری که مورد تهاجم فرهنگی  قرار می‌گیرند نسل جوان هستند. زیرا نسل جوان در هر مملکتی در واقع پایه گذار  نحوه پیشرفت و زندگی  و آرمانهای آن جامعه در آینده است.
بنابراین تربیت و آموزش جوانان هر کشور تضمین کننده راه پیشرفتهای اجتماعی –  اقتصادی و فنی آن کشور است.
امروز از سالیان دراز تجارب آموزش فرهنگی ممالک پیشرفته تقریباً  این نتیجه حاصل شده است که مراکز تربیتی سنتی مانند معمول هر جامعه نظیر مراکز دانشگاهی و کانونهای خاص تربیتی امروز  نمی‌توانند هم بار آموزشی فرزندان یک جامعه را بر دوش بکشند. و یا اینکه از اصول فرهنگی آن دفاع لازم را به عمل آورند و اینکه  در تهاجمات فرهنگی مختلف و اجتماعی آسیب پذیر نباشند. 
بنابراین  نیاز به بازگشایی و احداث مراکز جدید آموزشی – فرهنگی – تربیتی، با شیوه‌های نوین مدیریتی می‌باشد یکی از این مراکز علاوه بر احداث مرکز علمی و آموزشی فعال ایجاد هسته‌ها و مراکز فرهنگی که تماماً  زمینه‌های آموزشی – تربیتی را داشته  در بر دارد.
مجموعه حاضر اگر چه بعنوان یک مجموعه فرهنگی خدماتی می‌تواند بطور مستقل عمل نماید اما در واقع  برای تکمیل سایت شهرداری منطقه ۲۲ طراحی شده است و همین عامل سبب می‌شود که در تمام مراحل طراحی، طراح نیم نگاهی هم به مجموعه شهرداری داشته باشد و تلاش کند تا نیازهای آنرا برآورده کند.
نیاز به وجود چنین مجموعه‌ای در کنار  شهردای منطقه ۲۲ هنگامی محسوس می‌شود که بدانیم روزانه ۴ نفر برای انجام کارهای خود به شهرداری مراجعه می‌کنند و این مجموعه  در سر راه این افراد قرار دارد و مردم باید برای رسیدن به ساختمان شهرداری از یک مجتمع فرهنگی عبور کنند و این باعث  می‌شود که یکی از نیازهای مهم جامعه  ما یعنی بالا بردن توسعه فرهنگی  عموم  مردم از این طریق میسر گردد زیرا هنگام عبور از این مجموعه  هنرجویان کارگاهها  و آتلیه‌های هنری را در رفت و آمد می‌بینند. هنرمندان آمفی تئاترها در حال اجرای برنامه‌های خود هستند و ..
 تمام این عوامل بطور ناخود آگاه باعث تاثیر پذیری مراجعه کنندگان به شهرداری  می‌شود. علاوه بر این  در هنگام  مراجعه به ساختمانهای اداری  بارها پیش می‌آید که شخص باید ساعاتی را در انتظار بگذراند که این عامل خود باعث خستگی، اتلاف وقت و حتی گاهی عصبی شدن مراجعین ساختمانهای اداری می‌شود.
این  مجتمع می‌تواند بعنوان وسیله‌ای مناسب برای جلوگیری  از اتلاف  وقت مراجعین به ساختمان شهرداری هم باشد با  این توضیحات نیاز وجود چنین مجموعه‌ای در کنار شهرداری منطقه ۲۲ کاملاً  احساس می‌شود.

ویژگیهای طرح:
بعد از مشخص شدن لزوم وجود چنین مجموعه‌ای این سئوال  پیش می‌آید که طرح باید چگونه  باشد تا تمام نیازهای مخاطبین را پاسخ گوید و به یک طرح تمام عیار و معمارانه تبدیل گردد.
–    طرح قبل از هر چیز بایستی ایرانی باشد…..

 

منابع
نویفرت آرشیتکت دیتا اطلاعات معماری، ترجمه رن ملامد
اقلیم و معماری مرتضی کسمایی، انتشارات بازتاب    1378
ابعاد انسانی و فضاهای داخلی نوشته جولیوس پانرو و مارتین زلنیک ترجمه محمد احمدی نژاد نشر خاک بهار ۷۸
طراحی داخلی  د. ک. چینگ ترجمه محمد احمدی نژاد نشر خاک ۷۸
مقاله میراث فرهنگی و صنعت توریسم دکتر زرگر انتشارات سازمان ایرانگردی و جهان گردی تهران از ص ۶۱ تا ص ۶۳
برگزیده مقالات سمینار اصفهان اثرات اقتصادی فرهنگی توریستها در سال ۸۱
مجله جهانگردی گفتگو با محمد بهشتی رئیس سازمان میراث فرهنگی سال اول شماره ۲ ص ۴۶
مقاله روزنامه همشهری ۱۸ آبان ۷۹ در مورد هویت
مطالعه طرح آمایش سرزمین، مهندسین مشاور نوی
جغرافیای مفصل ایران  مسعود کیهان
پژوهشی از معماری وقت آزاد ژرژ کاندیلیس
طراحی باغ و فضای سبز غزاله روحانی
شیوه های معماری ایرانی استاد پیرنیا، مهندس غلامحسین معماریان
معماری موزه آ- دو-  گلاس عبدالرحمن اعتصام
پایتختهای ایران، محمدیوسف کیانی معاونت پژوهشی میراث فرهنگی ۱۳۷۴
مجله هژو مردم شماره ۷۸ اسفند ۱۳۴۷ و فروردین ۱۳۴۸
مجله معمار شماره ۲، ۴، ۸، ۱۰ ناشر اندیشه و هنر معماری
هنر ایران (پارت و ساسانی) رومن گریشمن
آشنایی با معماری اسلامی ایران محمدکریم پیرنیا
تمدن ایران ، ولادیمیرگر مگوریچ لوکونین
سفرنامه ابن حوقل: ابن حوقل
نشان رازآمیز گردونه مهر، دکترن، بختورتاش
پژوهشی در باغهای ایران و باغهای شیراز  علیرضا آریانپور
www.archnet.org

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.