مقاله بررسی حقوق مالکیت معنوی در صنعت نشر از دیدگاه اسالم با تأکید بر نشر دیجیتال


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بررسی حقوق مالکیت معنوی در صنعت نشر از دیدگاه اسالم با تأکید بر نشر دیجیتال دارای ۲۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی حقوق مالکیت معنوی در صنعت نشر از دیدگاه اسالم با تأکید بر نشر دیجیتال  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی حقوق مالکیت معنوی در صنعت نشر از دیدگاه اسالم با تأکید بر نشر دیجیتال،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی حقوق مالکیت معنوی در صنعت نشر از دیدگاه اسالم با تأکید بر نشر دیجیتال :

مقدمه

بدون تردید، عامل مالی و اقتصادی سبب رشد و شکوفایی امور فرهنگی و توسعه و تعالی جامعه نیز می‏شود. مثال رایج آن در حوزه نشر است. در اینجا پدیدآورنده اثر، اعم شخص حقیقی یا حقوقی، با صرف وقت، مهارت و سـرمایه، به‏ تولید یک اثر میپردازد و چنانچه از مواهب اقتصادی آن بهره‏ای نبرد یا حق‏استفاده از مواهب آن مورد حمایت قانونگذار قرار نگیرد ـ به طوری که هر شخص‏دیگری بتواند آثار مزبور را با هزینه کمتر تولید و توزیع کند ـ طبعاً ادامه تولید این‏گونه آثار باِاشکال مواجه خواهد شد و نتیجه این وضعیت جز کاهش آثار فرهنگی

و علمی نخواهد بود. از سوی دیگر، معموالً سرمایه‏گذاری اولیه در این زمینه با خطرات بیشتری مواجه است، زیرا به‏بازاریابی گسترده و کافی نیازمند است و این در حالی است که عکس‏العمل بازار به محصول‏ عمالً تجربه نشده و چه‏ بسا جریان تولید با موانعی برخورد کند و آن را معلّق یا متوقف سازد.

از سوی دیگر، آنچه امروزه تکنولوژی را در خدمت اشاعه فرهنگ و آثار ادبی و هنری قرار داده‏و حتی موجب رشد و توسعه خود تکنولوژی هم شده انگیزه اقتصادی نشر آثار ادبی

و هنری از سوی ناشران است. در واقع، رشد تکنولوژی و ظهور پدیدههای جدید در این زمینه، عالوه بر مواهب و امکاناتی که در اختیار تولیدکنندگان محتوا قرار داده است، از سوی دیگر، سبب بروز چالشهای عدیدهای هم در این زمینه گردیده است. بدون تردید، اگر محصولی تولید

و عرضه شود که بتواند بازار وسیعی‏را آماده مصرف کند و تقاضای درخور توجهی را برانگیزد، سـبب میشود هر شـخص دیگری، غیر از سـرمایه‏گذارِ مبتکر و خطرکننده اولیه، از فرصتِ پیش‏آمده استفاده‏ کند و با تولید و تکثیر آثار پدیدآمده بخش متنابهی از مزایای اقتصادی محصول‏

۸۲

تابستان۱۳۹۱ شماره ششم

Archive of SID

حقوق مالکیت معنوی در صنعت نشر

فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر

جدید را به خود اختصاص دهد. حال اگر در این زمینه سودآوری کافی وجود نداشته باشد، این روال موجب خواهد شد سرمایه‏گذارهایِ‏ُپرخطرِاولیه انجام نشود و تولید و توزیع آثار ادبی و هنری و علمی با اختالل و چالش مواجه گردد. به همین دلیل، الزم است جامعه حقی انحصاری برایپدیدآورندگان‏ آثار یادشده در نظر بگیرد و متجاوزان به آن را قابل تعقیب بداند. از این رو، امروزه حقوق مالکیت معنوی یا فکری اهمیت زیادی یافته به گونهای که در دانشگاههای جهان جایی را به خود اختصاص داده و به دلیل ارزش و مالکیت زیاد آن درآمدهای سرشاری را عاید دولتها کرده است.

از این رو، حمایت از حقوق مالکیت معنوی، به عنوان یک بخش از نهاد مالکیت و مشتمل بر مالکیتهای صنعتی، ادبی و هنری، در قرن پانزدهم میالدی ریشه دارد. در سطح جهانی، از قرن نوزدهم و با تصویب دو کنوانسیون بینالمللی مهم، یعنی کنوانسیون پاریس برای حمایت از

مالکیتهای صنعتی در سال Paris Convention for the Protection of Indusـ( ۱۸۸۳

).trial Propertyو کنوانسیون برن برای حمایت از آثار ادبی و هنری در سال Berne( 1886

)Convention for the Protection of Literary and Artistic Works نهادینـه و بـا

مرور زمان متحول شده است.

کنکاشیدرمفهومحق

حق در زبان فارسـی به معنای «راسـت کردن سخن»، «درسـت کردن وعده»، «یقین نمودن»، «ثابت شدن»، «غلبه کردن به حق»، «موجود ثابت» و «نامی از اسامی خداوند متعال» آمده است )لغتنامه دهخدا، ذیل واژه «حق.)» در فرهنگ المنجد نیز برای واژه حق مفاهیمی از قبیل «ضد باطل»، «عدل»، «مال و ملک»، «حظ و نصیب»، «موجود ثابت»، «امر مقضی»،

۸۳

تابستان۱۳۹۱ شماره ششم

Archive of SID

حقوق مالکیت معنوی در صنعت نشر

فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر

«حزم»، و «سزاوار» به کار رفته است )المنجد فی اللغه، ذیل واژه «حق.)» حق در اصطالح فقه شیعه «نوعی سلطنت بر چیزی است که گاه به عین تعلّق می‏گیرد، مانند حق تحجیر، حق رهن و حق غرما در ترکه میت؛ و گاهی به غیر عین تعلّق می‏گیرد، مانند حق خیار متعلّق به عقد؛ گاهی سلطنت متعلّق بر شخص است، مانند حق حضانت و حق قصاص. بنابراین، حق یک مرتبه ضعیفی از ملک و بلکه نوعی از ملکیت است» )مدرّس، ۱۳۷۵، ص .)۲۷ و در جای دیگری گفته شده حق عبارت است از سلطه ضعیف بر مال یا منفعت )نائینی، ۱۴۱۸، ص )۱۰۶، اگرچه در فقه اهل سنّت از حق تعریف مدوّنی نشده است )مدرّس، ۱۳۷۵، ص .)۲۷

در اصطالح حقوقی «حق عبارت است از قدرت یک فرد انسانی مطابق با قانون بر انسان دیگر، یا بر یک مال و یا بر هر دو، اعم از اینکه مال مذکور مادی و محسوس باشد، مانند خانه، یا نباشد، مانند طلب» )جعفری لنگرودی،۱۳۷۱، ص .)۱۵ واژه حق و مشتقات آن در قرآن مجید بیش از دویست و هشتاد بار در معانی‏مختلف به کار رفته است. این واژه گاه به صورت فعل و گاه به صورت اسم‏ آمده است. پاره‏ای از آن معانی عبارت‏اند از: «ثابت شدن»، «سزاوار بودن»، «مرتکب شدن»، «ثابت و مستقر کردن»، و «صفت خداوند»، «زکات»، «امر واجب»، «دین»، «قرآن»، «درخواست»، «درست و راست»، «حق محض» و; باید توجه داشت که واژه حق در روایات اهل بیت و سخنان فقیهان در معنایی گسترده و وسیع به کار رفته است.

مثالًآخوند خراسـانی معتقد اسـت که «حق اعتباری خاص و اضافه‏ای ویژه اسـت که از حکمی وضعی یا تکلیفی یا یک منشـأ دیگر انتزاع می‏شـود، مثل حقالماره )حق رهگذر( که از اباحه خوردن میوه باغی که از کنار آن عبور می‏کند ناشـی می‏شـود» )خراسـانی، ص )۱۵۱ و صاحب جواهر بیان میدارد حقوق مطلقاً عوض واقع می‏شوند )محمدی، ۱۳۸۲، )۱۱/۴ کاشفالغطاء نیز معتقد است که حقوق مطلقاً عوض واقع می‏شوند )همانجا(.

۸۴

تابستان۱۳۹۱ شماره ششم

Archive of SID

حقوق مالکیت معنوی در صنعت نشر

فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر

تعریفنشرالکترونیک

بـه اختصـار میتوان بیان داشـت که هـر آنچه به صـورت الکترونیک save شـود e-published بـه شـمار می‏آید ضمن آنکه قابلیت‏ آن‏الین شـدن را نیـز دارد. در واقع، هر اقدامى که باعث تولید محتوا به صورت فرمتهاى الکترونیکى و غیرچاپى شود نشر الکترونیک خوانده میشود که شامل کتاب الکترونیکی، خبرنامه الکترونیکی، لوحهای چندرسانهای، نشریات الکترونیکی، سیستم تابلو اعالنات الکترونیک یا BBS و گروههای بحث و سؤال و جواب در اینترنت و; میشود. عملیات ویکیها نوعی نشر الکترونیک هستند. از قالبهای بسیار معمول این نوع نشر فایلهای محتوایی PDF است. از سوی دیگر، در این نشر، عملیات انتشار گاهى اوقات روى یک دیسکت یا سىدى یا شبکه محلى یا شبکه جهانى و روى سایتهاى وب است. از این رو، حتى پیامهاى کوتاهى که از طریق پورتالهاى مختلف روى تلفنهاى همراه منتقل مىشود شامل تعریف نشر الکترونیک و، بالطبع، قانون و مقررات نشر الکترونیک مىشود. از مزایای آن این است که در این نوع نشر نویسنده میتواند ناشر هم باشد.

تعریف e-book

e-book همـان کتـاب الکترونیک اسـت. در تعریف آن میتـوان گفت که ذخیره اطالعات کتاب در قالب دیجیتال به صورتی که بتوان آن را روی صفحه رایانه مشاهده کرد.

کتابهای الکترونیکی از نظر امکانات موجود در آنها به موارد ذیل طبقهبندی میشوند:

۱ کتابهای الکترونیکی به صورت فقط متن همانند کتابهای چاپی؛

۲ کتابهای الکترونیکی همراه با تصاویر ثابت، جدولها، و نمودارها؛

۳ کتابهای الکترونیکی دارای تصاویر متحرک، همراه با پخش فیلم، انیمیشن، کلیپ و;؛

۸۵

تابستان۱۳۹۱ شماره ششم

Archive of SID

حقوق مالکیت معنوی در صنعت نشر

فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر

۴ کتابهای الکترونیکی گویا همراه با امکانات صوتی؛

۵ کتابهای الکترونیکی چندرسانهای به همراه امکان پرسش و پاسخ میان کاربر و کتاب.

تعریفنشردیجیتال

نشر دیجیتال همان e-publishing است که، در واقع، انباشت اطالعات‏ به گونه دیجیتال و با ابزار الکترونیک است.

نشـر دیجیتال را میتوان در قالبهایی چون لوح فشـرده )CD(، لوح فشرده دیجیتالی )DVD( روی شـبکه وب و; منتشر کرد. از خصوصیات نشر الکترونیک آن است که آن را میتوان در قالب فایلهایی که توسـط یک رایانه اجرا میشـود، مانند قالبهای ،Word Text PDF ،HTML و فایلهـای اجرایـی EXE، درآورد. از مزایـای آنها میتوان به سـادگی اجرا، سـادگی جستوجو در متن، داشتن قالب زیباتر، منسجم بودن مطالب، امکان عرضه یا فروش سادهتر و سریعتر، داشتن قابلیت افزودن امکانات مالتیمدیا و; اشاره کرد.

تعریفکتاب

مرجع تعریف کتاب همان تعریفی است که یونسکو به دست میدهد: کتابْ یک نشریه غیر ادواری )non-periodical( است‏ که چاپ می‏شود )printed( و حداقل‏ تعداد صفحات آن ۴۴ صفحه است‏و، در نهایت، یک کاور نیز دارد.

در شکل سنّتی و رایج، کتاب مجموعهای است از لوحهای چوبی یا عاجی یا مجموعهای است از ورقهای کاغذ، پوست آهو و یا مادهای مانند آن، اعم از دستنویس یا چاپی، که با هم به نخ کشیده شده یا صحافی شده.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.