بررسی فنون روابط عمومی و ارتباط با رسانه‌ها


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی فنون روابط عمومی و ارتباط با رسانه‌ها دارای ۵۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی فنون روابط عمومی و ارتباط با رسانه‌ها  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز بررسی فنون روابط عمومی و ارتباط با رسانه‌ها۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی فنون روابط عمومی و ارتباط با رسانه‌ها،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن بررسی فنون روابط عمومی و ارتباط با رسانه‌ها :

بررسی فنون روابط عمومی و ارتباط با رسانه‌ها

عنوان:

مقدمه……………………………………………………………………………………………………… ۲

تاریخچه روابط عمومی در ایران (قرن حاضر) قبل از پیروزی انقلاب اسلامی . ۶

روابط عمومی در ایران پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی …………………. ۷

آموزش روابط عمومی در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ………………….. ۷

تعاریف روابط عمومی از نظر رکس ماریو …………………………………………………. ۹

ویژگی های یک مدیر روابط عمومی ………………………………………………………….. ۹

سازماندهی در روابط عمومی …………………………………………………………………… ۱۰

افکار عمومی …………………………………………………………………………………………… ۱۰

وظایف روابط عمومی در سازمان …………………………………………………………….. ۲۴

نمایشگاه ………………………………………………………………………………………………… ۲۴

سخنرانی ………………………………………………………………………………………………… ۲۸

سفر مطبوعاتی ……………………………………………………………………………………….. ۲۸

معاشرت مطبوعاتی …………………………………………………………………………………. ۳۰

راه اندازی دسته های مشورتی ………………………………………………………………… ۳۰

نشریه داخلی ………………………………………………………………………………………….. ۳۱

قفسه های اطلاعات…………………………………………………………………………………… ۳۲

راه اندازی یا تک اطلاعات ………………………………………………………………………… ۳۲

آرشیو تخصصی …………………………………………………………………………………….. ۳۴

نظام پیشنهاد ها ………………………………………………………………………………………. ۳۴

گزارش اداری ………………………………………………………………………………………… ۳۶

تریبون آزاد کارکنان ……………………………………………………………………………….. ۳۷

برنامه ریزی برای رهبران فکری ………………………………………………………………. ۳۹

انتشار کتاب و کتابچه ………………………………………………………………………………. ۴۰

راه اندازی روزنامه دیواری کارکنان ………………………………………………………… ۴۰

برگزاری مراسم ……………………………………………………………………………………… ۴۰

برگزاری همایش …………………………………………………………………………………….. ۴۱

انتشار بولتن …………………………………………………………………………………………… ۴۲

مجله ویدئویی …………………………………………………………………………………………. ۴۲

راهنمایی ارباب رجوع و تابلو راهنما …………………………………………………………. ۴۳

سفر تبلیغاتی …………………………………………………………………………………………… ۴۴

انتشار بروشور ………………………………………………………………………………………. ۴۵

نتایج ………………………………………………………………………………………………………. ۴۵

مقدمه :

یکی از مشکلات روابط عمومی ها درکشورما فقدان منابع علمی و مکتوب دراین حوزه می باشد از دیرباز و از زمانی که روابط عمومی بعنوان یک رشته و حرفه در کشور ما متولد شد، به دلیل آن که تولد این حرفه جدید براساس نیازها و زیر ساخت های موجود در کشور ما جوابگوی این نهاد اجتماعی نبود، سازوکارهای مناسب هم برای توسعه و ارتقاء روابط عمومی ایجاد نشد ولی با گذشت زمان و ایجاد نیازهای جدید درجامعه در حال گذار ایران نیاز به داشتن روابط عمومی های کارآمد بیش از پیش احساس شد. با سواد شدن در صد بیشتری ازمردم، ایجاد تمایلات تساوی طلبانه، بالا رفتن توقعات مردم از حکومت، گسترش وسایل ارتباط جمعی، اهمیت یافتن هرچه بیشتر افکار عمومی، رشد صنایع و شرکتهای سهامی و … ازجمله این عوامل به شمار می روند.

اداره کل تبلغیات معاونت امور مطبوعاتی و تبلیغاتی به عنوان متولی روابط عمومی های کشور همواره کوشیده است باهمکاری و هماهنگی روابط عمومی ها، ساز و کارهای لازم را جهت پیشرفت و توسعه روابط عمومی های کشور را فراهم سازد.

تاریخچه

روابط عمومی در ایران (قرن حاضر) قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۲۲ شمسی با تصویب هیأت وزیران، اداره پی به نام «اداره کل انتشارات و تبلیغات» تشکیل شد که وظیفه اصلی آن بیشتر در جهت انتشارات و تبلیغات در آن زمان بود. با تشکیل این اداره به مرور تبلیغات و ارتباطات در دستگاه های دولتی مورد توجه قرار گرفت.

روابط عمومی به صورت امروزی آن حدود ۳۷ سال در ایران قدمت دارد. اولین روابط عمومی در سال ۱۳۲۷ شمسی از طرف شرکت نفت ایران و انگلیس در ایران به وجود آمد که مرکز مهم ترین تشکیلات و فعالیت های آن در آبادان بود و در تهران فقط یک دفتر داشت این شرکت در توسعه فعالیت های خود به تدریج در سایر نقاط ایران از جمله اهواز، مسجد سلیمان، کرمانشاه و دیگر مناطق نفت خیز اقدام به ایجاد دفاتر نمایندگی کرد. این روابط عمومی مطابق با سلیقه و فکر موسسین انگلیسی خود به نام «اطلاعات» انتخاب شده بود از سال ۱۳۲۳ که همزمان با ایجاد کنسرسیوم و تأثیر و دخالت فکر و ایده آمریکایی در فعالیت های مختلف شرکت نفت بود. این بخش به نام روابط عمومی تغییر نام داد و شامل اداره ارتباط با کارکنان و روابط عمومی شد.

بدین ترتیب شرکت ملی نفت ایران به وجود آورنده اولین تشکیلات روابط عمومی در ایران است. غیر از این، از تشکیل نخستین روابط عمومی در دستگاه های دولتی تاریخ دقیقی در دست نیست و اصولاً روابط عمومی در بخش دولتی با نام «انتشارات» و «مطبوعات» آغاز به کار کرد. بدین ترتیب که هر یک از موسسه های بخش دولتی در سازمان کلی خود یک دفتر انتشارات، مطبوعات دایر کردند. از این طریق چه به صورت مستقیم یعنی انتشارات و چه به صورت غیرمستقیم یعنی از طریق مطبوعات که آنها را نماینده افکار عمومی می شناختند. با مردم سایر ارباب رجوع ارتباط برقرار ساختند. این روال همچنان ادامه داشت تا این که به موجب لایحه قانونی مصوب هشتم فروردین ماه ۱۳۴۳ شمسی وزارت اطلاعات تشکیل شد و بعد از تأسیس وزارت اطلاعات در اواخر دهه چهل این وزارتخانه به مسأله روابط عمومی اهمیتی جدی داد و برای شروع سازمان روابط عمومی صنعت نفت با تشکیلاتی دولتی پس از مدتی تغییراتی کلی در روابط عمومی دولتی در وزارت اطلاعات انجام شد.

در بدو امر قسمت هایی که در وزارتخانه ها و سازمان های دولتی به اعمال نوعی فعالیت های روابط عمومی اشتغال داشتند، دفاتر اطلاعات و انتشارات نامیده شدند و وزارت اطلاعات و جهانگردی پس از تصویب عنوان کلی «اداره کل اطلاعات و انتشارات و روابط عمومی» سازمانی برای روابط عمومی های دولتی تدوین کرد که بر طبق آن اداره ها باید تعدادی کارمند داشته باشند. لیکن در عمل هیچ یک از وزارتخانه ها و حتی تشکیلات بزرگ دولتی این تعدادی کارمند در بخش روابط عمومی نبوده اند. در سال ۱۳۴۸ شمس به پیشنهاد وزارت اطلاعات و جهانگردی و تصویب هیأت وزیران، نام دفترهای اطلاعات و انتشارات در کلیه وزارتخانه و سازمان های دولتی و وابسته به دولت به اداره «اطلاعات و روابط عمومی» تغییر نام یافت.

اداره های روابط عمومی وزارتخانه ها و موسسه های دولتی در عین این که فعالیت مستقل داشتند ولی از نظر سیاسی عموم فعالیت های خود را با یک اداره کل در وزارت اطلاعات و جهانگردی به نام شورای اطلاعات و انتشارات روابط عمومی هماهنگ می ساختند. و رئیس با مدیران کل روابط عمومی وزارتخانه ها و موسسه های دولتی یا تائید وزارت اطلاعات به این سمت برگزیده می شدند.

روابط عمومی در ایران پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب انقلاب ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) در بیست و دوم بهمن ماه یک هزار و سیصد و پنجاه و هفت وزارت اطلاعات و جهانگردی هم بر طبق مصوبه مورخ هفت خرداد ماه سال هزار و سیصد و پنجاه و هشت شورای انقلاب به وزارت ارشاد ملی و حدود یک سال و نیم بعد به وزارت ارشاد اسلامی تغییر یافت.

معاشرت مطبوعاتی

رسانه ها مهمترین ابزار روابط عمومی برای تأثیر گذاری برافکار عمومی و آگاهی از آن محسوب می شوند. بهره برداری بهینه از رسانه ها، نیازمند ایجاد ارتباطات تنگاتنگ و صمیمانه با خبرنگاران و نمایندگان رسانه هاست. شیوه دیگر، دعوت از خبرنگاران به صورت انفرادی و گفت و گو و تبادل نظر دوستانه با هریک از آنان، پیشنهاد می شود. دراین نشستها باید فرصت اصلی دراختیار خبرنگار قرار داده شود و محیطی فراهم آید تاخبرنگار برای کسب آگاهیهای هرچه بیشتر درمورد سازمان ترغیب شود. شیوه بعدی، حضور مسئول روابط عمومی ویا مسئولان بخش ارتباط با رسانه ها در دفاتر مطبوعات، خبرگزاری یا گروههای رادیویی و تلویزیونی است. یک شیوه دیگر، دعوت از خبرنگاران برای حضور در مراسم جشن سازمان همراه با خانواده های آنان است.

راه اندازی هسته های مشورتی

«مشاوره بامدیریت» یکی از وظایف عمده روابط عمومی است تا بتواند درجریان تصمیم سازی سازمان مشارکت موثری داشته باشد. برای راه اندازی «هسته های مشورتی» صرفاً کافی است یکی از کارشناسان روابط عمومی به عنوان دبیر هسته، وظیفه تهیه اطلاعات خام و توزیع آنها بین اعضای هسته و دعوت از اعضاء، تشکیل جلسات، جمع بندی نتایج جلسات و تهیه گزارش مباحث آنها را به عهده گیرد. انتخاب سایر اعضای هسته براساس تشخیص مدیر روابط عمومی از بین افراد آگاه و خبره درموضوع تخصصی هسته از داخل و خارج سازمان صورت می گیرد. با این سازماندهی، روابط عمومی می تواند به طور مستمر و منظم با ایجاد هماهنگی بین افکار عمومی و اهداف و برنامه های سازمان، تصمیم سازی مناسب و لازم را دراختیار مدیریت قرار دهد.

خاطرنشان می سازد که اطلاعات خام برای بررسی در هسته ها از طریق تحلیل محتوای مستمر محتوای رسانه ها، سنجش افکار عمومی، گفت و گوها با حضور کارکنان و مردم با مسئولان سازمان، جمعبندی و تجزیه و تحلیل شایعات و نامه های مردم و پیشنهادهای دریافتی تهیه می شود.

نشریه داخلی

انتشار«نشریه داخلی» یکی از فنون روابط عمومی در بخش «درون سازمانی» است. «نشریه داخلی» دریک سازمان، نوعی نشریه ادواری است که روابط عمومی با اهدافی همچون اطلاع رسانی، پرکردن اوقات فراغت کارکنان و خانواده های آنان، پاسخگویی به پرسشهای کارکنان، تقویت ارزشهای کاری و سازمانی و توسعه و تقویت تفاهم و هم بین مدیریت و کارکنان به طور منظم و درفاصله زمانی معین منتشر می شود. دریک نشریه داخلی که برای استفاده کارکنان منتشر می شود، معمولاً نشریه شامل بخشهای مختلفی ازجمله سرمقاله، مقاله، گزارش، پرسش و پاسخ، تریبون آزاد کارکنان، پای صحبت کارکنان و مسئولان، مصاحبه، اخبار پیشرفت طرحهای سازمان، اخبار احکام انتصابات، ترفیع بازنشستگی واخبار جلسات و گردهمایی هاست. از لحاظ تشکیلاتی، یک نشریه داخلی باید شامل قسمتهای تحریریه، توزیع، عکاسی، حروفچینی، صفحه بندی،طراحی و نظارت برچاپ باشد.

قفسه های اطلاعات

ایجاد «قفسه های اطلاعات» از جمله فنونی است که روابط عمومی می تواند از طریق آن به بخشی از اهداف مهم خود در زمینه اطلاع رسانی دست یابد. این فن دربخش «درون سازمانی» از قابلیت بیشتری نیز برخوردار است و از آن می توان برای تقویت روحیه و بالابردن سطح معلومات و اطلاعت کارکنان استفاده کرد. از این فن برای نخستین بار ۵۰ سال پیش دریک شرکت آمریکایی وتحت عنوان «کافه تریای افکار و اندیشه ها» استفاده شد. درقفسه های اطلاعات که در دسترس ترین مکان برای کارکنان ایجاد می شوند، انواع کتابچه ها، کتابهای جیبی، کاتالوگ وبروشور، برگه های لایی و به طور کلی اطلاعات کم حجم و درقطع کوچک قرارداده می شود تا کارکنان به میل خود و زمانهای دلخواه، آنها را برداشته و برای مطالعه باخود ببرند. معمولاً دربالای این قفسه ها عبارتی همچون «برای مطالعه انتخاب کنید» نوشته می شود تا کارکنان به میل خود نشریات دلخواه شان را انتخاب کنند.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.