بررسی مشکلات پیاده سازی عملیات بودجه بندی بانکهای استان


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی مشکلات پیاده سازی عملیات بودجه بندی بانکهای استان دارای ۱۳۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی مشکلات پیاده سازی عملیات بودجه بندی بانکهای استان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز بررسی مشکلات پیاده سازی عملیات بودجه بندی بانکهای استان۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی مشکلات پیاده سازی عملیات بودجه بندی بانکهای استان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن بررسی مشکلات پیاده سازی عملیات بودجه بندی بانکهای استان :

بررسی مشکلات پیاده سازی عملیات بودجه بندی بانکهای استان

چکیده

با توجه به نقش بودجه در سازمانها و ادارات، دولتها در صدد اصلاح نظام بودجه ریزی برآمدند و در نهایت از بودجه ریزی عملیاتی استفاده نموده ولی در عمل برای پیاده سازی این سیستم بودجه بندی با موانع و مشکلاتی رو به رو گردیده‌اند. این تحقیق سعی می‌نماید در مرحله اول موانع و مشکلات موجود و تأثیر گذار بر بودجه بندی عملیاتی در بانکهای سپه استان یزد را شناسایی نموده و در مرحله بعد این موانع و مشکلات را اولویت بندی و در نهایت پیشنهاداتی را در جهت کاهش موانع پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی ارائه نماید. داده‌های این پژوهش با استفاده از پرسشنامه های که بین کارمندان بانک توزیع شده، جمع‌آوری گردیده‌است. پس از آن با تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق آزمون فریدمن و کروسکال والیس فرضیات تحقیق آزمون شده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که عوامل مدیریتی بر مشکلات پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی تأثیر معنادار دارد. به عبارت دیگر برای اجرای موفق بودجه بندی عملیاتی باید به عوامل مدیریتی که شامل عامل انسانی، عامل فنی و فرایندی و عامل محیطی است توجه نمود.

بررسی مشکلات پیاده سازی عملیات بودجه بندی بانکهای استان
فهرست مطالب

صفحه

عنوان

پیشگفتار…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱

فصل اول:کلیات تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………… ۳

۱-۱ مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………… ۴

۱-۲. بیان مسئله………………………………………………………………………………………………………………………………. ۴

۱-۳.ضروریت و اهمیت تحقیق………………………………………………………………………………………………………. ۶

۱-۴.اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………… ۷

۱-۵.فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………………………………………………….. ۷

۱-۶.متغیرهای تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………….. ۸

۱-۷.روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………….. ۸

۱-۸.ابزار گردآوری داده های تحقیق……………………………………………………………………………………………… ۹

۱-۹.جامعه آماری و نمونه گیری……………………………………………………………………………………………………. ۹

۱-۱۰.روش تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………………….. ۹

۱-۱۱.قلمرو تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۰

۱-۱۲.تعاریف عملیاتی…………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۰

۱-۱۳.محدودیتهای تحقیق……………………………………………………………………………………………………………… ۱۴

۱-۱۴.جمع‌بندی و نتیجه‌گیری……………………………………………………………………………………………………… ۱۴

فصل دوم:پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………….. ۱۵

۲-۱ مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۶

۲-۲.بودجه بندی و انواع روشهای بودجه بندی…………………………………………………………………………….. ۱۷

۲-۲-۱-تعاریف بودجه…………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۷

۲-۲-۲-مقاصد بودجه بندی…………………………………………………………………………………………………………… ۱۸

۲-۲-۳-وظایف بودجه بندی…………………………………………………………………………………………………………… ۱۸

۲-۲-۴-روشهای بودجه بندی………………………………………………………………………………………………………… ۱۹

۲-۲-۵-اساس بودجه بندی عملیاتی …………………………………………………………………………………………… ۲۴

۲-۲-۶-تفاوت بین بودجه برنامه ای و عملیاتی……………………………………………………………………………. ۲۵

۲-۲-۷-معایب و مزایای روش بودجه عملیاتی و سنتی …………………………………………………………….. ۲۵

۲-۳. عوامل بودجه بندی………………………………………………………………………………………………………………… ۲۶

۲-۳-۱-عوامل محیطی……………………………………………………………………………………………………………………. ۲۷

۲-۳-۲-عوامل فنی-فرایندی……………………………………………………………………………………………………………. ۳۱

۲-۳-۳-عوامل انسانی……………………………………………………………………………………………………………………… ۳۷

۲-۴.مبانی نظری بودجه عملیاتی…………………………………………………………………………………………………… ۴۲

۲-۴-۱-طرز تنظیم بودجه عملیاتی………………………………………………………………………………………………. ۴۲

۲-۴-۲-چرا بودجه عملیاتی…………………………………………………………………………………………………………… ۴۴

۲-۴-۳-بازدهی بودجه بندی عملیاتی…………………………………………………………………………………………… ۴۵

۲-۴-۴-تجربه برخی از کشورها در اجرای نظام بودجه ریزی عملیاتی …………………………………….. ۴۶

۲-۴-۴-۱-کانادا………………………………………………………………………………………………………………………………. ۴۶

۲-۴-۴-۲-انگلیس…………………………………………………………………………………………………………………………… ۴۸

۲-۴-۴-۳-امریکا……………………………………………………………………………………………………………………………… ۵۰

۲-۴-۴-۴-ایرلند……………………………………………………………………………………………………………………………… ۵۴

۲-۴-۴-۵ هلند………………………………………………………………………………………………………………………………. ۵۶

۲-۴-۵-مزایای بودجه بندی عملیاتی……………………………………………………………………………………………. ۵۷

۲-۴-۶-بودجه بندی عملیاتی در بنگاههای فدرال………………………………………………………………………. ۵۸

۲-۴-۷-تجربیات بودجه بندی عملیاتی در کالیفرنیا…………………………………………………………………….. ۶۰

۲-۴-۸-تحقیقات انجام شده در ایران وخارج ………………………………………………………………………………. ۶۰

۲-۵ نتایج و جمع‌بندی ………………………………………………………………………………………………………………… ۷۰

فصل سوم: روش تحقیق…………………………………………………………………………………………. ۷۳

۳-۱.مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۷۴

۳-۲.روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………….. ۷۴

۳-۳.اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………… ۷۵

۳-۴.فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………………………………………………….. ۷۵

۳-۵.متغیرهای تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………….. ۷۶

۳-۶.جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………………………….. ۷۷

۳-۷. نمونه‌گیری………………………………………………………………………………………………………………………………. ۷۷

۳-۸.روش گردآوری اطلاعات………………………………………………………………………………………………………….. ۷۹

۳-۹.روایی…………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۸۰

۳-۱۰.پایایی……………………………………………………………………………………………………………………………………… ۸۱

۳-۱۱- روش آزمون فرضیه ها……………………………………………………………………………………………………….. ۸۲

۳-۱۲ خلاصه و جمع‌بندی …………………………………………………………………………………………………………… ۸۵

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها ……………………………………………………………………….. ۸۷

۴-۱ مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………… ۸۷

۴-۲.نتایج توصیفی سؤالات عمومی پرسشنامه……………………………………………………………………………… ۸۷

۴-۳-نتایج تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه اصلی……………………………………………………………………………. ۹۱

۴-۴- نتایج تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه فرعی اول…………………………………………………………………… ۹۲

۴-۵-نتایج تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه فرعی دوم……………………………………………………………………. ۹۵

۴-۶- نتایج تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه فرعی سوم…………………………………………………………………. ۹۸

۴-۷ نتیجه فصل………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۰۵

فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات……………………………………………………………………… ۱۰۶

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۵-۱.نتیجه گیری کلی ۱۰۷

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۵-۲.پیشنهادها ۱۰۹

بررسی مشکلات پیاده سازی عملیات بودجه بندی بانکهای استان
فهرست جدول ها

عنوان صفحه

جدول ۲-۱ : مزایا و معایب سیستم بودجه‌بندی عملیاتی و سنتی……………………………………………………………………. ۲۶

جدول ۲-۲ : مطالعات انجام شده در زمینه بودجه‌ریزی عملیاتی در ایران…………………………………………………………. ۷۰

جدول ۲-۳ : مطالعات انجام شده در زمینه بودجه‌ریزی عملیاتی در خارج………………………………………………………… ۷۲

جدول ۳-۱ : جامعه آماری و حجم نمونه آماری……………………………………………………………………………………………… ۷۹

جدول ۴-۱ : سابقه کار کارکنان بانک سپه استان یزد…………………………………………………………………………………….. ۸۸

جدول ۴-۲ : مدرک تحصیلی کارکنان بانک سپه استان یزد……………………………………………………………………………. ۸۹

جدول ۴-۳ : رشته تحصیلی کارکنان بانک سپه استان یزد……………………………………………………………………………… ۹۰

جدول ۴-۴ : پرسشنامه مربوط به فرضیه فرعی اول………………………………………………………………………………………… ۹۳

جدول ۴-۵ : رتبه پرسشنامه مربوط به فرضیه فرعی اول…………………………………………………………………………………. ۹۴

جدول ۴-۶ : پرسشنامه مربوط به فرضیه فرعی دوم……………………………………………………………………………………….. ۹۶

جدول ۴-۷ : رتبه پرسشنامه مربوط به فرضیه فرعی دوم………………………………………………………………………………… ۹۷

جدول ۴-۸ : پرسشنامه مربوط به فرضیه فرعی سوم………………………………………………………………………………………. ۹۹

جدول ۴-۹ : رتبه پرسشنامه مربوط به فرضیه فرعی سوم……………………………………………………………………………….. ۱۰۰

جدول ۴-۱۰ : اولویت بندی عامل انسانی بر اساس آزمون رتبه‌ای فریدمن………………………………………………………… ۱۰۱

جدول ۴-۱۱ : اولویت بندی عامل فنی‌وفرآیندی بر اساس آزمون رتبه‌ای فریدمن……………………………………………… ۱۰۲

جدول ۴-۱۲ : اولویت بندی عامل محیطی بر اساس آزمون رتبه‌ای فریدمن……………………………………………………… ۱۰۳

جدول ۴-۱۳ : رابطه بین رشته، تحصیلات و تجربه با عوامل مدیریتی……………………………………………………………… ۱۰۴

جدول ۴-۱۴: نتایج مربوط به فرضیه‌ها…………………………………………………………………………………………………………. ۱۰۵

بررسی مشکلات پیاده سازی عملیات بودجه بندی بانکهای استان
فهرست نمودارها

عنوان صفحه

نمودار۴-۱: سوابق کاری کارکنان بانک سپه استان یزد………………………………………………………………………… ۸۸

نمودار۴-۲: تحصیلات کارکنان بانک سپه استان یزد…………………………………………………………………………….. ۸۹

نمودار۴-۳: رشته تحصیلی کارکنان بانک سپه استان یزد…………………………………………………………………….. ۹۰

پیشگفتار:

بودجه ریزی عملیاتی نوعی سیستم برنامه ریزی، بودجه ریزی و ارزیابی که بر رابطه بودجه هزینه شده و نتایج مورد انتظار تاکید می ورزد. در چارچوب بودجه ریزی عملیاتی، بخش های مختلف اداری براساس استانداردهای مشخصی تحت عنوان شاخص های عملکرد، پاسخگو هستند و مدیران در تعیین بهترین شیوه نیل به نتایج، از اختیار عمل بیشتری برخوردارند. از طرف دیگر در چارچوب چنین شیوه ای مشارکت سیاستگذاران، مدیران و حتی شهروندان در اغلب برنامه های راهبردی، اولویت های هزینه ای و ارزیابی عملکرد، صورت می گیرد. شناسایی ارتباط میان برنامه‌ریزی راهبردی و تخصیص منابع، با توجه به افق های بلند مدت، از اهداف دیگر بودجه ریزی عملیاتی تلقی می شود.

اندیشه ای که در ورای بودجه ریزی عملیاتی قراردارد این است که اگر سیاستگذاران، تصمیمات مالی را به گونه ای عینی و بر مبنای کارآیی و اثربخشی استوار سازند، آنگاه هم آنها و هم مردم
می توانند درباره عملکرد دولت قضاوت روشنتری داشته باشند. در واقع بودجه ریزی عملیاتی، با مرتبط ساختن تصمیمات بودجه ای و عملکرد دولت، پاسخگویی دولت را در مقابل قانونگذاران و مردم تقویت کند.

بطور کلی فرآیند بودجه ریزی عملیاتی در پی پاسخگویی به این پرسش هاست، جایگاه کنونی ما کجاست؟ می خواهیم کجا باشیم؟ چگونه باید به این اهداف برسیم؟ چگونه باید پیشرفت خود را بسنجیم؟

بودجه ریزی عملیاتی از دیرباز در زمره پیشنهادات اصلاحی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بوده و در ایران نیز ایده عملیاتی کردن بودجه در سالهای اخیر اولین بار در بند ” ب” تبصره ” ۲۳″ قانون بودجه ۱۳۸۱ کل کشور مطرح شد براساس این بند:

” معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی کشور (موظف شده بود) در راستای اصلاح نظام بودجه نویسی نسبت به عملیاتی کردن بودجه، اصلاح نظام برآورد درآمدها و هزینه ها برای سال ۱۳۸۲ برای تمام دستگاههای اجرایی و شرکتها و سازمانهایی که شمول قوانین و مقررات عمومی بر آنها مستلزم ذکر نام است عمل نموده و توزیع اعتبارات مربوط به هزینه ها را براساس نیاز دستگاهها و فعالیتهایی که صورت می گیرد انجام دهد. ” این موضوع عیناً” در بند ” ر ” تبصره ” ۱″ قانون بودجه سال ۱۳۸۲ و بند ” ز” تبصره ” ۱″ قانون بودجه ۱۳۸۳ تکرار شد.

با وجود این تعاریف همچنان اجرای بودجه ریزی عملیاتی همچنان با ابهامات فراوانی همراه بوده است. این تحقیق سعی‌ می‌نماید تا موانع و مشکلات پیاده سازی بودجه ریزی عملیاتی در بانکهای سپه استان یزد بعنوان یکی از دستگاههای اجرایی سهیم در بودجه کل کشور را بررسی و همچنین راه حلهایی برای رفع مشکلات و تسهیل پیاده سازی بودجه ریزی عملیاتی در این سازمان و سایر سازمانهای دولتی مشابه ارائه نماید.

این تحقیق از پنج فصل تشکیل شده است. فصل اول مربوط به کلیات تحقیق که در این فصل مسئله تحقیق، فرضیه‌ها، جامعه آماری، محدودیتهای تحقیق و … ارائه شده است. فصل دوم مربوط به پیشینه تحقیق که این فصل به سه بخش مجزا تقسیم شده است. بخش اول بودجه‌بندی و روشهای بودجه‌بندی، بخش دوم عوامل مؤثر بر پیاده‌سازی بودجه‌ریزی عملیاتی و بخش سوم مربوط به سابقه کشورها در زمینه بودجه‌ریزی است. فصل سوم مربوط به روش تحقیق که روش آزمون فرضیه‌ها در این فصل به تفسیر ارائه گردیده است. فصل چهارم تجزیه و تحلیل فرضیه‌های تحقیق، که هر کدام از فرضیه‌ها به تفکیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. و فصل پنجم نتیجه‌گیری و پیشنهادات مربوط به تحقیق که پیشنهادات تحقیق را به سه دسته پیشنهادات مربوط به نتیجه، پیشنهادات برای تحقیقات آتی و پیشنهادات کاربردی تقسیم‌ نموده‌ایم.

۱-۱-مقدمه

استفاده از یک سیستم بودجه ریزی مناسب می تواند بسیار مؤثر باشد و بودجه ریزی عملیاتی نوعی سیستم بودجه ریزی است که بر رابطه بین هزینه های انجام شده و نتایج تأکید دارد ولی اجرای نظام بودجه ریزی عملیاتی همواره با مشکلاتی روبرو خواهد بود. ما در این تحقیق سعی می‌کنیم موانع و مشکلات بودجه ریزی عملیاتی در بانکهای سپه استان یزد را بررسی کنیم و راه‌حلهایی را برای رفع این مشکلات ارائه دهیم.

۱-۲- بیان مسئله:

بودجه یکی از پدیده های بسیار مهم در مدیریت امروزی است که شامل ابعاد گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فنی و مدیریتی است. مسئله اصلی در نظام بودجه ریزی کارآیی نظام مربوط می باشد. بدین معنی که براساس اطلاعات موجود برگرفته از عملکرد سیستم جاری به چگونگی کارآیی و اثربخشی سیستم پی برده شود،منابع مورد نیاز اجرای برنامه ها شناسایی شود و در نهایت معیارهای سنجش و نظارت و کنترل بدست آید.

در کشور ما بررسی برخی شاخص های بودجه ای که نشاندهنده عدم توفیق مدیران مالی دولت در دستیابی به اهداف خود و هم چنین بی انضباطی های مالی موجب گردید که معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی را بر آن دارد که اصلاح نظام بودجه ریزی را کشور از سال ۱۳۸۰ در دستور کار خود قرار دهد و اصلاحاتی را با هدف پیاده سازی بودجه ریزی عملیاتی براساس قیمت تمام شده بعنوان جایگزین بودجه ریزی سنتی در ایران آغاز کند. با این وجود به رغم این تاکیدات و تلاشهای صورت گرفته آنچه که در عمل اتفاق افتاد صرفاً به تغییر طبقه بندی اقلام درآمدی و هزینه ای خلاصه شد.

با توجه به مطالبی که بیان گردید می توان دریافت که ضرورت توجه به موانع پیاده سازی
بودجه ریزی عملیاتی در دستگاههای اجرایی از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. و در این تحقیق به همین موضوع پرداخته شده است و بودجه بانکهای سپه استان یزد که توسط مدیران و معاونین تهیه می گردد به صورت موردی بررسی گردیده و سعی گردیده تا مهمترین عواملی که مربوط به مشکلات پیاده سازی بودجه ریزی عملیاتی می باشند مورد بررسی و مطالعه قرار گیرند و همچنین راه کارهایی جهت کاهش موانع ارائه گردد. بنابراین سوال اصلی در این تحقیق این است که آیا عوامل مدیریتی بر مشکلات پیاده سازى بودجه ریزی عملیاتی تاثیر معنادار دارد؟ و کدامیک از عوامل مدیریتی بر پیاده سازی بودجه ریزی عملیاتی تاثیر معنادار دارند؟ و همچنین این تحقیق درصدد است که اثبات نماید هر یک از عوامل محیطی، انسانی، و فرآیندی چه میزان تاثیر داشته و آیا عدم وجود هر کدام مانع اجرای موثر بودجه ریزی عملیاتی دربانکهای سپه استان یزد می گردد؟

۱-۳- ضرورت و اهمیت تحقیق:

اداره یک واحد تجاری در شرایط اقتصادی پویای امروز و وظیفه ای پیچیده و دشوار است. مدیران حرفه ای، هر مرحله از عملیات واحد خود را از قبل به دقت طرح ریزی نموده و با اعمال روشهای کنترل از اجرای دقیق و بموقع آن اطمینان حاصل می کنند. بودجه بندی رکن اساسی فرآیند برنامه ریزی و کنترل مدیریت به شمار میرود.

نظام بودجه ریزی مناسب موجب افزایش بهبود همآهنگی و ارتباط می گردد و چارچوبی مناسب برای کنترل، اندازه گیری و ارزیابی عملکرد پرسنل فراهم آورده و فعالیت های واحد را در جهت اهداف سازمان هدایت می کند(سعادت، ۱۳۸۰).

نظام بودجه ریزی عملیاتی به دنبال ایجاد پیوند میان شاخص های عملکرد و تخصیص منابع است. اگر چه چنین پیوندهایی اغلب ضعیف هستند، ولی می تواند سیاستگذاری بودجه ای را تسهیل و نظارت قانونگذاران بر نتایج و دستاوردهای مرتبط با مخارج عمومی را افزایش دهد. همچنین با تجهیز نمودن بودجه ریزان به اطلاعات بهتر درباره نتایج هر برنامه و کل برنامه های دولت که برای نیل به اهداف مشخصی به کار می روند، توانایی آنها را در ارزیابی درخواست های مختلف بودجه ای دستگاههای اجرایی، افزایش می دهد و این کار باعث افزایش پاسخگوئی عمومی و بهبود در تخصیص منابع می گردد (سعادت، ۱۳۸۰).

از طرف دیگر در چارچوب چنین شیوه ای مشارکت با سیاستگذاران، مدیران و حتی شهروندان در غالب برنامه های راهبردی ، صورت می گیرد. شناسایی ارتباط میان برنامه ریزی راهبردی و تخصیص منابع، با توجه به افق های بلند مدت از اهداف دیگر بودجه ریزی عملیاتی تلقی می شود.

اندیشه ای که در ورای بودجه ریزی عملیاتی قراردارد این است که سیاستگذاران، تصمیمات مالی برنامه ها را به گونه ای عینی و بر مبنای کارآیی و اثر بخشی استوار سازند همچنین منابع مالی مورد نیاز برنامه ها شناسایی و معیارهای سنجش وکنترل نتیجه ها در مقایسه با برنامه را بدست آورند،در نتیجه هم آنها و هم مردم می توانند درباره عملکرد دولت قضاوت روشنتری داشته باشند. در واقع بودجه ریزی عملیاتی، با مرتبط ساختن تصمیمات بودجه ای و عملکرد دولت، پاسخگویی دولت در مقابل قانونگذاران و مردم را تقویت می کند و می توان بطور خلاصه عنوان نمود که انضباط جای هرج و مرج، مصالح عمومی جای منافع شخصی، برنامه ها جای سلیقه فردی را بگیرد (یانک، ۲۰۰۳).

۱-۴-اهداف تحقیق:

بطور کلی اهداف این تحقیق با توجه به اهمیت موضوع و بیان مسئله به شرح زیر می باشد:

۱- شناسایی موانع و تنگناهای موجود و تاثیرگذار بر بودجه ریزی عملیاتی در بانکهای سپه استان یزد.

۲- اولویت بندی هر یک از عوامل شناسایی شده و تأثیر در پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی .

۳- ارائه راهکارهای لازم جهت کاهش موانع پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در بانکهای سپه استان یزد .

۱-۵- فرضیه های تحقیق:

با توجه به بیان مسئله و اهداف تحقیق فرضیه های زیر مطرح می گردد تا براساس آنها اطلاعات جمع آوری و نسبت به تائید یا رد فرضیه ها اقدام گردد.

فرضیه اصلی:

عوامل مدیریتی بر پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی تأثیر معناداری دارد.

فرضیه های فرعی:

۱- عامل انسانی بر پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی تأثیر معناداری دارد.

۲- عامل فنی و فرایندی بر پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی تأثیر معناداری دارد.

۳- عامل محیطی بر پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی تأثیر معناداری دارد.

۲-۴-۷-تجربیات بودجه بندی عملکرد در کالیفرنیا

دفتر مدیریت و بودجه شهر سانیال[۱] کالیفرنیا را به عنوان بهترین نمونه از یک روش جامع برای اندازه گیری عملکرد مورد ستایش قرار گرفت . در بودجه رئیس جمهور ایالات متحده ی آمریکا برای سال مالی ۲۰۰۳ ( ۲۰۰۲) دفتر مدیریت و بودجه بیان کرد که تشخیص داده شده که در سانیال کالیفرنیا سرمایه گذاری بودجه ی اختصاصی عملکرد، بهتر است روی کارها انجام شود تا روی کارمندان ، تجهیزات و ذخایر انجام شود.

روش عملکرد دولت و نتایج عمل، از سیستم سانیال به وسیله جان مرکر که در طول اجرای بودجه بندی عملیاتی قبل از کار در سنای ایالات متحده ی به عنوان شهر دار کار می کرد و این ایده را در سال ۱۹۹۰ ارائه شد. ( سیستم بودجه بندی عملیاتی مدل ۱۹۹۴) . سازمان عملکرد گزارش می دهد که ، در حالی که عموم مردم نسبت به دولت بد گمان هستند و آن را بر حسب توجه در سطح پایینی قرار می دهند ، دولت ایالات کالیفرنیا از نظر کارایی و مدیریتیش نبست به دولت فدرال و دولت های ایالت ها در دامنه ی نامطلوب تر قرار داشت .در نتیجه سازمان عملکرد اجرای کامل بودجه بندی عملیاتی را در کالیفرنیا به منظور کاهش هزینه ها بر مبنای اولویت ها توصیه کرد( لاورن ، ۲۰۰۵ ).

۲-۴-۹- تحقیقات انجام شده در ایران و خارج

این مقاله به بررسی نقش معماری سازمانی در استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی می پردازد.

نتیجه بدست آمده از این تحقیق عبارتست از اینکه شرط لازم برای استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی در سازمان، ایجاد یک سیستم اطلاعات یکپارچه است به نحوی که اطلاعات این سیستم بتواند ضمن محاسبه و کنترل شاخصهای عملکرد و برنامه های بلند مدت سازمان را بررسی و تاثیر هر یک از فرآیندهای سازمانی در تحقق اهداف تعیین نماید ( عمید و دهقانان، ۱۳۸۵).

این مقاله به بررسی نقش حسابداری و حسابرسی در استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی می‌پردازد. نتایج بدست آمده این است که تغییرات مناسب در قانون دیوان محاسبات کشور و پیش‌بینی احکام مناسب برای انجام حسابرسی عملیاتی، ارتباط نزدیک و مستمر با نهادهای بین‌المللی، انجام تحقیقات لازم دانشگاهی در خصوص وضعیت موجود ، استفاده از تجارب کشورهایی که زمینه حسابرسی تجربه دارند باعث بهبود نظام بودجه ریزی عملیاتی می گردد( باباجانی ، ۱۳۸۶).

این مقاله حاکی از بودجه ریزی عملیاتی ، الزامات و موانع آن در ایران می پردازد. نتایج بدست آمده حاکی از این است که نبود تعریف واحد از مفهوم بودجه عملیاتی در سطح سازمانها کشور، نبود متولی قدرتمند، وجود قوانین متعدد و احیاناً متناقض، تعارضات موجود در قانون اجرای اصل ۴۴، عدم تعریف و تفکیک وظایف حاکمیتی و تشریح سایر وظایف ، عدم توجه به تحقق مقدمات اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری از مشکلات اجرای بودجه ریزی عملیاتی محسوب می‌گردد(پناهی و قاسمی، ۱۳۸۵).

این مقاله به بررسی درباره بودجه ریزی عملیاتی ( مفاهیم و الزامات ) می پردازد. نتایج بدست آمده از این تحقیق حاکی از این است که نظام بودجه ریزی عملیاتی با تمام مزایایی که دارد در مراحل مختلف نیازمند اقدامات پیچیده در ابعاد فنی و سیاسی نظام بودجه ریزی است. به طور کلی سیستم حسابداری و نظام مدیریت باید هماهنگ با فرآیند بودجه ریزی عملیاتی دچار تحول شوند. توافق قوه مقننه و مجریه از الزامات اصلی موفقیت در نظام بودجه ریزی است و توانایی سازمانها در اجرای بودجه ریزی نقش بسزایی دارد ( پناهی،۱۳۸۳).


  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.