بررسی تجارت جهانی و پیوستن ایران به WTO و تأثیر آن بر صنعت بیمه کشور


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
9 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی تجارت جهانی و پیوستن ایران به WTO و تأثیر آن بر صنعت بیمه کشور دارای ۲۰۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی تجارت جهانی و پیوستن ایران به WTO و تأثیر آن بر صنعت بیمه کشور  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز بررسی تجارت جهانی و پیوستن ایران به WTO و تأثیر آن بر صنعت بیمه کشور۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی تجارت جهانی و پیوستن ایران به WTO و تأثیر آن بر صنعت بیمه کشور،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن بررسی تجارت جهانی و پیوستن ایران به WTO و تأثیر آن بر صنعت بیمه کشور :

بررسی تجارت جهانی و پیوستن ایران به WTO و تأثیر آن بر صنعت بیمه کشور

۱-۱) مقدمه

صنعت بیمه در جهان در حال تغییر و تحولات سریعی است و رقابت بین المللی روبه روز در این بازار گسترش می‌یابد. آزاد سازی و گسترش رقابت در بازارهای بیمه، یکی از جنبه های مهم روند جهانی شدن است. حرکت به سمت رقابت بیشتر کشورهای مختلف را به تجدید ساختار بازار بیمه‌ای و نظام مقرراتی آن سوق می‌دهد. این امر توجه بیمه گران و نهادهای نظارتی بازارهای بیمه را به لزوم تأکید بیشتر بر افزایش کارایی، کیفیت خدمات، تنوع بخشی محصولات بیمه ای، بهبود در ساختار عملیاتی، شایسته سالاری در گزینش کارکنان و ….معطوف می‌سازد.

امروزه صنعت بیمه از طرفی یکی از مهمترین نهادهای اقتصادی محسوب می‌شود و از طرف دیگر قویترین نهاد پشتیبانی سایر نهاده های اقتصادی و خانوارها است.

صنعت بیمه می‌تواند از منابع عمده کسب درآمد ارزی برای اقتصاد ملی نیز باشد مشروط بر اینکه از ظرفیت و توان لازم برای فعالیت در بازار بین المللی بر خوردار باشد و بتواند متناسب با تقاضای این بازار و با نرخهای قابل رقابت حق بیمه به عرضه خدمات بپردازد.

چون عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی یک فرآیند بلند مدت است و کشورهای مختلف بر اساس اهداف تجاری و سیاسی خود در این مورد تصمیم گیری می‌کنند. بنابراین شناخت آگاهانه از شرایط پذیرش در سازمان تجارت جهانی مستلزم انجام تحقیقات بیشتر است.

بر همین اساس در این پایان نامه ضمن بررسی ومروری بر جایگاه و نقش سازمان تجارت جهانی (WTO) در اقتصاد بین الملل، در پی بررسی اثرات اقتصادی الحاق ایران به WTO بر روی صنعت بیمه هستیم.

۱-۲) موضوع تحقیق:

بخش خدمات و تجارت آن در اقتصاد به دلیل تأثیراتی که بر فرآیند تولید، افزایش اشتغال و ایجاد فرصتهای جدید شغلی دارد از اهمیت ویژه ای بر خوردار است و طی دهه های اخیر اکثر کشورهای پیشرفته توجه خود را به تغییرات ساختاری در این بخش معطوف ساخته اند. با افزایش نقش خدمات در اقتصاد، بخصوص اقتصاد کشورهای پیشرفته و پیدا شدن مزیتهای رقابتی برای این کشورها در دهه ۹۰ برای اولین بار بحث آزاد سازی تجارت خدمات در مذاکرات ادواری گات مطرح شد و پس از مذاکرات طولانی همزمان با تأسیس سازمان تجارت جهانی به پیدایش موافقتنامه عمومی‌تجارت و خدمات (GATS) انجامید که از اول ژانویه ۱۹۹۵ لازم الااجرا گردید. این موافقتنامه جامعه بین المللی را به وضع روز افزون و اجتناب ناپذیر موانع موجود در برابر مشارکت خارجی و حرکت به سوی آزاد سازی و مقرارت زدایی در بازار بیمه ای خود متعهد کرده است. به این ترتیب امروزه مشکل می‌توان بازار داخلی را از رقابت بیمه گران خارجی مصون نگه داشت.

لذا با توجه به شرایط کنونی و موقعیت حساس ما، مسئله عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی به عنوان موضوعی اساسی در چارچوب سیاستهای تجاری ایران قرار می‌گیرد.

۱-۳) هدف از انتخاب موضوع:

هدف از این پژوهش آنست که تأثیر پیوستن ایران به WTO بر صنعت بیمه بررسی شود. به این ترتیب که با پیوستن به این سازمان چه پارامترها و شاخصهایی در صنعت بیمه متأثر خواهد شد.

۱-۴) اهمیت و ارزش تحقیق

به جرأت می‌توان گفت ورود به جامعه اقتصاد جهانی که در آن اقتصاد ملی بتواند از مزایای آن استفاده کند، عضویت در سازمان تجارت جهانی است. هم چنین در حالیکه جهانی شدن فرآیند مسلط در روند تحولات جهانی است، بومی‌گرایی، محلی گرایی و منطقه گرایی نیز در حال تشدید است.( اتحادیه اروپا، آسه آن و…) در چنین شرایطی برای برقراری ارتباط تجاری، کشور ما با محدودیت مواجه می‌باشد. چون کشورهای عضو WTO یا هر اتحادیه تجاری ملزم هستند در چارچوب موافقتنامه های سازمان و یا اتحادیه مربوط با کشورهای دیگر به همکاری اقتصادی بپردازند. در حال حاضر بخش غالب اقتصاد جهان را خدمات تشکیل می‌دهد. بخشهای خدماتی و تولیدی ارتباط و وابستگی متقابل و پویایی با هم دارند و با رشد و توسعه اقتصادی اهمیت این بخش به طور مستمر افزایش می‌یابد. و در نتیجه ضرورت که با شروع مذاکرات کشورهای برای الحاق به سازمان تجارت جهانی ( که ممکن است سالها به طول انجامد) به بررسی اثرات پیوستن به WTO بر بخشهای مختلف پرداخته و راهکارها و پیشنهادات لازم ارائه گردد.

۱-۵) – کاربرد نتایج تحقیق:

نتایج این تحقیق می‌تواند زمینه مناسبی را برای تصمیم گیرندگان صنعت بیمه در خصوص برخورد با فرآیند در حال تداوم جهانی شدن فراهم سازد. به گونه ای که صنعت فوق با برداشتن. موانع تجاری و قانونی، خود را با آهنگ گشودن دروازه های اقتصاد تطبیق دهه تا خدمات بیمه ای به طور کارا و با توان رقابتی بالا در برابر عرضه کنندگان خارجی این خدمات ارائه گردد. تنها در این صورت است که می‌توان از این پدیده جهانی به عنوان ابزاری برای توسعه اقتصادی و محرکی برای افزایش توان رقابتی بازار داخلی استفاده کرد.

۱-۶) – فرضیات تحقیق

فرضیه اصلی: عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی باعث بهبود عملکرد صنعت بیمه می‌شود.

فرضیه فرعی ۱: عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی باعث افزایش شاخص نفوذ بیمه ای می‌شود.

فرضیه فرعی ۲: عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی باعث افزایش حق بیمه سرانه می‌گردد.

فرضیه فرعی ۳: عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی باعث افزایش سهم بازار صنعت بیمه از بازار جهانی حق بیمه می‌شود.

۱-۷) – سابقه تحقیق:

۱- بررسی اثرات عضویت ایران در WTO بر روی صادرات فرش ، حسن ابراهیمی یزدی، دانشگاه شهید بهشتی.

۲- ارزیابی اثرات عضویت ایران در WTO با تأکید بر کالاهای کشاورزی، منیژه محبی، دانشگاه علامه طباطبایی.

۳- ارزیابی امکان استفاده از توانمندیهای صنعت بیمه ایران برای حمایت از بنگاههای تولیدی پس از ورود به WTO ، منیرالسادات میراحسنی، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات.

۱-۸) – روش تحقیق:

در این پایان نامه روش تحقیق به صورت تحلیلی – توصیفی است که بر اساس مدلهای مبتنی بر اطلاعات Panel Data و با استفاده از نرم افزار Eviews صورت گرفته است.

۱-۹) – جامعه آماری:

جامعه آماری فاصله زمانی (۲۰۰۳- ۱۹۹۰) را در بر می‌گیرد و شامل ۱۰ کشور در حال توسعه عضو سازمان تجارت جهانی می‌باشد. فاصله زمانی ۲۰۰۳-۱۹۹۰ به دو دوره زمانی ۱۹۹۴-۱۹۹۰ (سالهای قبل از عضویت) و ۲۰۰۳-۱۹۹۵ (سالهای بعد از عضویت) تقسیم شده است.

۱-۱۰)- ابزار گرد آوری داده ها:

داده ها و اطلاعات مورد نیاز به روش کتابخانه ای با استفاده از منابع، اسناد، کتب، مجلات و پایان نامه ها در کتابخانه بیمه مرکزی ایران، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، مؤسسه پژوهشهای بازرگانی و چندی از دانشگاهها جمع آوری وبقیه به صورت جستجوی اینترنتی در سایتهای علمی‌از جمله WTO و بانک جهانی گرد آوری شده اند.

۱-۱۱)- کلید واژه ها

بیمه (Insurace) عملی است که به موجب آن یکطرف ( بیمه گذار) متعهد پرداخت مبلغی به نام حق بیمه می‌شود و از طرف دیگر ( بیمه گر) با قبول مجموعه خطرهایی طبق موازین آماری پرداخت خسارت را در صورت تحقق خطر به عهده می‌گیرد.

تراکم بیمه ( Insurace density) : متوسط مبلغی است که به طور سرانه در یک کشور صرف خرید پوششهای بیمه ای می‌گردد. ( حق بیمه سرانه)

شاخص نفوذ بیمه ( Insurace penetration) : نسبت حق بیمه به تولید ناخالص داخلی را نشان می‌دهد.

GATT (General agreement on tarrif and trade)

موافقتنامه عمومی‌تعرفه و تجارت.

(General agreement on trade and services) GATS

موافقتنامه عمومی‌تجارت و خدمات

(World trade organization) WTO سازمان تجارت جهانی

-آئین نامه نظارت مالی

هم اکنون شیوه نظارتی بیمه مرکزی ایران نظارت تعرفه ای است. با شروع فعالیت بخش خصوصی بیمه، نظارت تعرفه ای هم دشوار خواهد بود و هم کارایی مطلوب را ندارد، ولی اجتناب ناپذیر است باید در بدو امر با نظارت تعرفه ای بازار را نظم داد مشروط بر اینکه تعرفه ها مورد تجدید نظر قرار گرفته و بر اساس آمار و اطلاعات سالهای اخیر نرخ طبقات ریسک تعیین شده و به تصویب شورای عالی بیمه برسد. به نظر می‌رسد همزمان با نظارت تعرفه ای با تعرفه های جدید، مناسب است که آئین نامه نظارت مالی نیز تهیه و تصویب شود. در این خصوص می‌توان ازتجربه کشورهای مشابه استفاده کرد. در نظارت مالی فعالیت شرکت بیمه با ضرائب خاصی سنجیده می‌شود و مرز این ضرائب در حقیقت خط قرمز محسوب می‌شود که نشان میدهند شرکت بیمه در حاشیه امنیت مطلوب قرار دارد یا خیر؟ هم چنین آیا توانایی مالی ایفای تعهدات خود را دارد؟

۹-آئین نامه احراز صلاحیت فنی ومالی مدیران شرکتهای بیمه

بیمه عمدتاً مدیریتی است. مدیران و نیروی انسانی متخصص و ماهر در مقایسه با منابع مالی درجه اهمیت بالاتری دارند. چون اصل بر این است که شرکت بیمه از محل جمع‌آوری حق بیمه از جامعه کثیر بیمه گذاران هر رشته، پرتفویی را تشکیل می‌دهد و منابع مالی حاصله را در بازار سرمایه به کار انداخته و در زمان تحقق خطرهای بیمه شده به بخشی از جامعه بیمه گذاران، خسارت پرداخت می‌کند و در بیمه های عمر سرمایه بیمه نامه را به بیمه شده یا استفاده کننده از بیمه نامه پرداخت می‌نماید. در حقیقت کار اصلی بیمه گر اداره یک نوع صندوق تعاونی به صورت حرفه ای است که اعضای آنرا بیمه گذاران هر رشته تشکیل می دهد. در اداره این صندوق سرمایه لازم است ولی کافی نیست. مدیریت مهم ترین ابزار اداره ‌یک شرکت بیمه به طور حرفه‌ای است. به همین دلیل است که در ارزیابی سهام شرکتهای بیمه ارزش ویژه را که ناشی از در اختیار داشتن نیروی انسانی متخصص و ماهر است را در نظر می‌گیرند. از آنجایی که مدیران نقش اصلی را در اداره یک شرکت بیمه به طور حرفه ای در بازار رقابتی دارند بنابراین باید دارای صلاحیت فنی و مالی در حد قابل قبولی باشند. به نظر میرسد ضروری باشد که حداقل شرایطی برای احراز مدیریت در شرکتهای بیمه تعیین شود.

۱۰-نقش بیمه مرکزی ایران.

صنعت بیمه رقابتی نیازمند نظارت و کنترل دولت است. بیمه مرکزی ایران با در اختیار داشتن ابزارهای قانونی، هدایت صنعت بیمه را بعد از ورود بخش خصوصی به صحنه فعالیت با قدرت تمام بیش از گذشته به عهده گرفته و فعالیت این صنعت را در بازار رقابتی سالم در جهت توسعه و گسترش هدایت می‌کند.

مسئولیت اصلی بیمه مرکزی ایران حمایت از منافع بیمه گذاران و بیمه شدگان است. باید اطمینان حاصل شود که بیمه گذاران و سایر اشخاص ذینفع در قراردادهای بیمه ای، خسارت و غرامت خود را بدون هیچگونه تأخیر و دلیل غیر موجه دریافت می‌دارند. نقش دیگر بیمه مرکزی ایران توجه جدی به بازارهای مالی در خصوص سرمایه گذاری صنعت بیمه است. در حقیقت شرکتهای بیمه دارای حجم عظیمی‌از سرمایه حاصل از حق بیمه ذخایر ریاضی و فنی در بیمه های عمر و غیر عمر هستند. چنین حجم عظیمی‌از منابع مالی نه تنها از نقطه نظر حفظ حقوق بیمه گذاران، بلکه به منظور کمک به رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در کشور اهمیت به سزایی دارد که باید در مسیر صحیح سرمایه گذاری و هماهنگ با برنامه ریزی کلان دولت هدایت شود. بیمه مرکزی ایران علاوه بر کنترل و ایجاد هماهنگی در فعالیت و سرمایه گذاری شرکتهای بیمه، نحوه تأسیس شرکتهای بیمه جدید، تهیه تعرفه ها، آئین نامه ها، دستورالعمل ها، بخش نامه ها و تنظیم و تصویب مقررات برای فعالیت کارگزاران و نمایندگان بیمه، جلوگیری از رقابت ناسالم را نیز به عهده دارد. اگر ورود بخش خصوصی به بازار تحت مقررات صحیح و دقیق به درستی هدایت نگردد و تهمیدات لازم اندیشده نشود تحولات ایجاد شده ممکن است منجر به نابسامانی شود.

۲-۲-۱۵) بررسی شاخصهای ارزیابی فعالیت صنعت بیمه طی سالهای ۱۳۸۱-۱۳۵۰

یکی از شاخصای مهمی‌که نشاندهنده وضعیت بیمه در یک کشور می‌باشد، شاخص
« حق بیمه سرانه» است. حق بیمه سرانه از تقسیم حق بیمه‌کل به جمعیت کشور بدست می‌آید. این شاخص نشان می‌دهد که هر فرد سالانه چه مقدار صرف بیمه می‌کند. هر چه متوسط وجوه صرف شده بیمه بیشتر باشد، مبین آشنایی بیشتر مردم و اهمیت بیمه در نزد آنان است.

شاخص دیگری که نقش صنعت بیمه را در یک اقتصاد نشان می‌دهد،« نسبت، حق بیمه دریافتی به تولید ناخالص داخلی» است. از آنجا که بیمه جزء فعالیتهای خدماتی به شمار می‌رود لذا هر چه یک کشور در مراحل بالاتری از پیشرفت و توسعه قرار داشته باشد نسبت مزبور در آن کشور بالاتر است.

برای بررسی تغییرات حق بیمه سرانه، نمودار مربوطه به دو دوره ۱۳۷۰-۱۳۵۰ و۱۳۸۱-۱۳۷۱ تقسیم شده است تا نوسانات ایجاد شده بهتر نشان داده شوند.

طبق نمودار طی دوره‌ 1370-1350 حق بیمه سرانه نوسانات بیشتری را نسبت به دوره
۱۳۸۱-۱۳۷۱ نشان می‌دهد. که عمدتاً مربوط به سالهای ۱۳۶۷-۱۳۵۷ می‌باشد. علت چنین نوساناتی به تغییرات حق بیمه دریافتی بر می‌گردد. وقوع انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ و تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن، بازار بیمه کشور را تحت تأثیر قرار داد. توقف فعالیت کارخانجات و واحدهای اقتصادی، موجب رکود نسبی در اقتصاد کشور گردید و در نتیجه رشد منفی حق بیمه را در سال ۱۳۵۸ موجب شد. معهذا با تثبیت ارضاع سیاسی- اقتصادی کشور از سال ۱۳۵۹ مجدداً روند حق بیمه دریافتی سیر صعودی بخود گرفت و این روند تا سال ۱۳۶۲ ادامه یافت.

شروع جنگ در شهریور ۱۳۵۹، محاصره اقتصادی کشور و متعاقب آن کاهش قیمت جهانی نفت از سال ۱۳۶۳، شرایط ویژه ای را به اقتصاد کشور حاکم کرد. با این وجود صنعت بیمه توانست با ارائه پوششهای بیمه ای جدید، مانند بیمه خطر جنگ، بیمه دیه وامثالهم و نیز گسترش پوششهای بیمه‌ای موجود، از کاهش شدید حق بیمه جلوگیری نموده و بازار بیمه‌کشور را تا سال ۱۳۶۶ در حالت ثبات نسبی نگه دارد.

از سال ۱۳۶۸ شاهد آغاز دوران جدیدی در روند رشد حق بیمه بازار می‌باشیم به طوریکه متوسط نرخ رشد حق بیمه دوره ۱۳۶۸ الی ۱۳۷۰ به حدود ۵۰ درصد بالغ می‌گردد. عمده ترین دلایل این رشد را می‌توان به شرح زیر بر شمرد:

۱- پایان یافتن جنگ و آغاز دوران سازندگی

۲- شروع و یا اتمام بسیاری از پروژه های عمرانی

۳- بهبود قیمت جهانی نفت و به تبع آن افزایش حجم صادرات نفتی و غیر نفتی کشور

۴-افزایش چشمگیر حجم واردات.

۵-ارائه طرحهای جدید بیمه ای از قبیل انواع بیمه های اتومبیل، عمر، حادثه کارکنان دولت و……

طی دوره ۱۳۷۰-۱۳۵۰ متوسط حق بیمه سرانه ۵/۸۹۱ ریال و حداقل و حداکثر آن به ترتیب ۶/۱۵۰ ریال ( در سال ۱۳۵۰) و ۳/۲۷۱۵ ریال ( در سال ۱۳۷۰) می‌باشد.

طی سالهای ۱۳۸۱-۱۳۷۱ حق بیمه ‌سرانه سیر صعودی رو به تزایدی داشته و متوسط حق بیمه ‌سرانه طی این دوره ۲/۴۵۱۷۴ ریال می‌باشد که در دامنه ای بین ۳۷۶۷ ریال ( درسال ۱۳۷۱) و ۱۳۸۸۰۸ ریال ( در سال ۸۱) نوسان نموده است.

خ

بررسی تجارت جهانی و پیوستن ایران به WTO و تأثیر آن بر صنعت بیمه کشور
فهرست مطالب

عنوان صفحه

فصل اول – کلیات تحقیق

۱-۱) مقدمه………………………………………………………………………………………….. ۱

۱-۲) موضوع تحقیق ……………………………………………………………………………… ۲

۱-۳-) هدف از انتخاب موضوع ……………………………………………………………….. ۲

۱-۴-) اهمیت و ارزش تحقیق………………………………………………………………….. ۲

۱-۵) کاربرد نتایج تحقیق………………………………………………………………………… ۳

۱-۶) فرضیات تحقیق ……………………………………………………………………………. ۳

۱-۷) سابقه تحقیق ………………………………………………………………………………… ۴

۱-۸) روش تحقیق ……………………………………………………………………………….. ۴

۱-۹) جامعه آماری ……………………………………………………………………………….. ۴

۱-۱۰) ابزار گردآوری داده‌ها……………………………………………………………………. ۴

۱-۱۱) کلید واژه‌ها ……………………………………………………………………………….. ۵

فصل دوم

بخش اول: سازمان تجارت جهانی

۲-۱-۱) مقدمه……………………………………………………………………………………… ۶

۲-۱-۲) موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت (گات) ……………………………………….. ۷

۲-۱-۳) اصول اساسی گات……………………………………………………………………… ۸

۲-۱-۳-۱) اصل عدم تبعیض و تعمیم اصل دولت کامله الوداد……………… ۸

الف

۲-۱-۳-۲) اصل تثبیت و کاهش تعرفه‌های گمرکی از طریق مذاکرات متوالی ۹

۲-۱-۳-۳) اصل مشورت……………………………………………………………… ۹

۲-۱-۳-۴) اصل حفاظتها……………………………………………………………… ۹

۲-۱-۴) مذاکرات چند جانبه گات ……………………………………………………………. ۱۰

۲-۱-۵) ایجاد سازمان تجارت جهانی ……………………………………………………….. ۱۲

۲-۱-۶) تفاوتهای گات با سازمان تجارت جهانی………………………………………….. ۱۲

۲-۱-۷) ساختار سازمان تجارت جهانی ……………………………………………………… ۱۴

۲-۱-۷-۱) کنفرانس وزیران …………………………………………………………. ۱۴

۲-۱-۷-۲) شورای عمومی …………………………………………………………… ۱۴

۲-۱-۷-۳) کمیته‌ها ……………………………………………………………………. ۱۵

۲-۱-۷-۴) دبیرخانه …………………………………………………………………… ۱۵

۲-۱-۷-۵) رویه تصمیم‌گیری ……………………………………………………….. ۱۵

۲-۱-۸) اهداف و وظایف سازمان تجارت جهانی ………………………………………… ۱۶

۲-۱-۹) مذاکرات تجاری پس از تأسیس سازمان تجارت جهانی ………………………. ۱۷

۲-۱-۱۰) موافقتنامه عمومی راجع به تجارت خدمات ……………………………………. ۲۱

۲-۱-۱۰-۱) اقسام خدمات …………………………………………………………. ۲۲

۲-۱-۱۰-۲) اختلافات میان کالاها و خدمات …………………………………… ۲۳

۲-۱-۱۰-۳) چهار شیوه معاملات بین‌المللی خدمات …………………………. ۲۳

۲-۱-۱۰-۴) چگونگی اعطای حمایت در بخشها و خدمات ………………… ۲۴

۲-۱-۱۱) متن چارچوب موافقتنامه……………………………………………………………. ۲۵

۳-۱-۱۲) تعهدات کلی …………………………………………………………………………. ۲۶

۲-۱-۱۲-۱) رفتار دولت کامله الوداد……………………………………………… ۲۶

۲-۱-۱۲-۲) شفافیت: تأسیس واحدهای تماس و پاسخگو……………………. ۲۷

۲-۱-۱۲-۳) تأثیر متقابل صلاحیتهای مورد نیاز برای عرضه خدمات ………. ۲۷

۲-۱-۱۲-۴) مقررارت حاکم بر انحصارها، عرضه‌کنندگان انحصاری خدمات و سایر

رویه‌های بازرگانی محدود کننده ……………………………………………………… ۲۸

۲-۱-۱۲-۵) تعهدات آزادسازی ……………………………………………………. ۳۱

۲-۱-۱۲-۶) پرداختها و انتقالات ………………………………………………….. ۳۱

۲-۱-۱۲-۷) افزایش مشارکت کننده‌های در حال توسعه ……………………… ۳۲

۲-۱-۱۳) روند آزادسازی تجارت خدمات …………………………………………………. ۳۳

۲-۱-۱۳-۱) چگونگی گنجاندن خدمات در نظام تجارت بین‌الملل ………… ۳۴

۲-۱-۱۳-۲) سابقه مذاکرات خدمات مالی در چارچوب موافقتنامه عمومی تجارت

خدمات ……………………………………………………………………………………. ۳۵

۲-۱-۱۳-۳) تعهدات خدمات مالی در مورد کشورهایی که اخیراً به سازمان تجارت

جهانی پیوسته‌اند: ………………………………………………………………………… ۳۶

۲-۱-۱۴) عضویت در سازمان تجارت جهانی …………………………………………….. ۳۷

۲-۱-۱۴-۱) مشکلات پیچیدگیهای الحاق به سازمان تجارت جهانی ……… ۳۸

۲-۱-۱۴-۲) نقش و وظیفه آنکتاد در پروسه الحاق ……………………………. ۳۹

۲-۱-۱۴-۳) فرایند الحاق …………………………………………………………… ۴۰

۲-۱-۱۵) سازمان تجارت جهانی و کشورهای در حال توسعه …………………………. ۴۳

۲-۱-۱۶) ایران و سازمان تجارت جهانی …………………………………………………… ۴۴

۲-۱-۱۶-۱) الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی ……………………………. ۴

پ

۲-۱-۱۶-۲) مراحل هفت‌گانه عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی …. ۴۵

۲-۱-۱۶-۳) جنبه‌هایی از تعارات حقوقی ایران، مقررات wto در صنعت بیمه ۴۸

۲-۱-۱۷) مزیتهای عضویت در سازمان تجارت جهانی ………………………………….. ۵۰

۲-۱-۱۷-۱ منافع حاصل از روتین به سازمان تجارت جهانی در بخش خدمات ۵۰

۲-۱-۱۸) چالشها و فرصتها در فرآیند جهانی شدن اقتصاد…………………………….. ۵۲

بخش دوم- بیمه

۲-۲-۱) مقدمه……………………………………………………………………………………… ۵۷

۲-۲-۲) تعریف واژه بیمه………………………………………………………………………… ۵۸

۲-۲-۳) تعریف بیمه …………………………………………………………………………….. ۵۸

۲-۲-۴) تعریف صنعت بیمه…………………………………………………………………….. ۵۸

۲-۲-۵) تقسیم‌بندی انواع بیمه …………………………………………………………………. ۵۹

۲-۲-۶) تاریخچه بیمه …………………………………………………………………………… ۶۲

۲-۲-۶-۱) تاریخچه بیمه در ایران …………………………………………………. ۶۴

۲-۲-۶-۲) جایگاه صنعت بیمه بعد از انقلاب اسلامی ………………………… ۶۵

۲-۲-۷) نظریه بیمه و اقتصاد……………………………………………………………………. ۶۷

۲-۲-۸) تأثیر صنعت بیمه بر فعالیت اقتصاد کلان …………………………………………. ۶۷

۲-۲-۹) تأثیر بر موازنه ارزی …………………………………………………………………… ۶۹

۲-۲-۱۰) بیمه و ایجاد اطمینان برای سرمایه گذاری در صنایع جدید………………….. ۷۱

ت

۲-۲-۱۱) تضمین اجرای طرحهای سرمایه‌گذاری به کمک انواع بیمه …………………. ۷۱

۲-۲-۱۲) بیمه و صادرات ……………………………………………………………………… ۷۲

۲-۲-۱۳) نقش پس‌اندازی بیمه………………………………………………………………… ۷۵

۲-۲-۱۴) مروری بر تحولات بیمه در ایران ………………………………………………… ۷۷

۲-۲-۱۵) بررسی شاخصهای ارزیابی فعالیت صنعت بیمه طی سالهای ۱۳۸۱-۱۳۵۰ ۸۹

۲-۲-۱۵-۱) وضعیت صنعت بیمه در جهان و در مقایسه با ایران …………….. ۹۶

۲-۲-۱۶) علتهای اساسی عدم توسعه بیمه در ایران ………………………………………. ۹۶

۲-۲-۱۷) جایگاه صنعت بیمه در تجارت الکترونیکی ……………………………………. ۹۹

۲-۲-۱۸) آزادسازی و خصوصی‌سازی صنعت بیمه ………………………………………. ۱۰۰

۲-۲-۱۸-۱) خصوصی سازی چیست؟………………………………………………. ۱۰۱

۲-۲-۱۹) ملاحظات سیاسی برای بازارهای در حال توسعه………………………………. ۱۰۳

بخش سوم- مطالعه موردی

۲-۳-۱) مقدمه …………………………………………………………………………………….. ۱۰۷

۲-۳-۲) تعهدات خاص …………………………………………………………………………. ۱۰۷

۲-۳-۳) نحوه‌ تنظیم جدول تعهدات ………………………………………………………….. ۱۰۸

۲-۳-۴) بررسی تعهدات سپرده شده در بخش خدمات بیمه در چند پروژه منتخب .. ۱۰۸

۲-۳-۵) تجربه چین در آزادسازی خدمات بیمه و الحاق به سازمان تجارت جهانی . ۱۱۱

۲-۳-۵-۱) صنعت بیمه چین…………………………………………………………. ۱۳۱

۲-۳-۵-۲) بیمه گران خارجی در چین…………………………………………….. ۱۳۲

۲-۳-۵-۳) تأثیر توافق نامه WTO بر صنعت بیمه چین………………………… ۱۳۳

۲-۳-۵-۴) اقدامات صنعت بیمه چین برای توافنامه WTO ………………….. 134

ث

۲-۳-۵-۵) نتیجه‌گیری ………………………………………………………………… ۱۳۵

فصل سوم- روش تحقیق

۳-۱) مقدمه …………………………………………………………………………………………. ۱۳۸

۳-۲) نوع و روش تحقیق ……………………………………………………………………….. ۱۳۸

۳-۳) جامعه آماری ……………………………………………………………………………….. ۱۳۹

۳-۴) اطلاعات آماری مورد استفاده در مدلهای Panel Data ……………………………. 141

۳-۵) مزایای استفاده از مدلهای Panel Data ……………………………………………….. 142

۳-۶) روشهای تخمین مدلهای Panel Data ………………………………………………… 147

۳-۶-۱) اثرات ثابت …………………………………………………………………… ۱۴۹

۳-۶-۲) اثرات تصادفی ………………………………………………………………. ۱۵۰

۳-۷) آزمون اثرات ثابت …………………………………………………………………………. ۱۵۲

۳-۸) تصریح مدل جهت بررسی اثرات عضویت در سازمان تجارت جهانی بر روی صنعت

بیمه کشورهای در حال توسعه …………………………………………………………………… ۱۵۳

تصریح مدل جهت بررسی اثرات عضویت در WTO بر روی شاخص نفوذ بیمه‌ای

در کشورهای در حال توسعه…………………………………………………………… ۱۵۳

تصریح مدل جهت بررسی تأثیر عضویت در WTO بر روی حق بیمه سرانه کشورهای

در حال توسعه ……………………………………………………………………………. ۱۵۴

تصریح مدل جهت بررسی تأثیر عضویت در WTO بر روی سهم کشورهای در حال

توسعه از کل بازار بیمه جهانی…………………………………………………………. ۱۵۴

۳-۹) روش استفاده از داده‌های آماری مدلهای Panel Data …………………………….. 155

۳-۱۰) خلاصه و جمع‌بندی ……………………………………………………………………. ۱۵۵

ج

فصل چهارم- تجزیه و تحلیل داده‌ها

۴-۱) مقدمه …………………………………………………………………………………………. ۱۵۷

۴-۲) آزمون فرضیه‌ها …………………………………………………………………………….. ۱۵۸

……. ۴-۲-۱) فرضیه ‌فرعی شماره ۱…………………………………………………………. ۱۵۸

……. آزمون برابری عرض از مبدأها…………………………………………………………….. ۱۵۸

……. صحت آماری تخمین ……………………………………………………………………… ۱۵۸

……. تجزیه و تحلیل نتایج……………………………………………………………………….. ۱۵۹

۴-۲-۲) فرضیه فرعی شماره ۲…………………………………………………………………. ۱۶۱

……. آزمون برابری عرض از مبدأها…………………………………………………………….. ۱۶۱

……. صحت آماری تخمین ……………………………………………………………………… ۱۶۱

……. تجزیه و تحلیل نتایج……………………………………………………………………….. ۱۶۲

۴-۲-۳) فرضیه فرعی شماره ۳…………………………………………………………………. ۱۶۳

……. آزمون برابری عرض از مبدأها…………………………………………………………….. ۱۶۳

……. صحت آماری تخمین ……………………………………………………………………… ۱۶۳

……. تجزیه و تحلیل نتایج……………………………………………………………………….. ۱۶۴

فصل پنجم- نتیجه‌گیری و پیشنهادات

۵-۱) مقدمه …………………………………………………………………………………………. ۱۶۷

۵-۲) نتیجه‌گیری …………………………………………………………………………………… ۱۶۷

۵-۳) رهنمودها……………………………………………………………………………………… ۱۷۲

منابع و مأخذ

– منابع فارسی……………………………………………………………………………………….. ۱۷۵

چ

– منابع انگلیسی ……………………………………………………………………………………. ۱۸۱

ضمائم و پیوستها…………………………………………………………………………………….. ۱۸۲

بررسی تجارت جهانی و پیوستن ایران به WTO و تأثیر آن بر صنعت بیمه کشور
فهرست جداول

جدول (۲-۱-۱): مذاکرات ادواری گات در دوره ۱۳۸۱-۱۳۵۰……………………… ۱۱

جدول (۲-۲-۱): شاخصهای ارزیابی فعالیت صنعت بیمه ……………………………….. ۹۲

جدول (۲-۳-۱): تعهدات خاص کشور ترکیه در بخش خدمات بیمه …………………. ۱۱۲

جدول (۲-۳-۲): تعهدات خاص کشور مالزی در بخش خدمات بیمه…………………. ۱۱۵

جدول (۲-۳-۳): تعهدات خاص اتحادیه اروپا……………………………………………… ۱۱۸

جدول (۲-۳-۴): تعهدات خاص کشور چین در بخش خدمات بیمه…………………… ۱۲۷

بررسی تجارت جهانی و پیوستن ایران به WTO و تأثیر آن بر صنعت بیمه کشور
فهرست نمودارها

نمودار (۲-۱-۲): تشریفات الحاق به سازمان تجارت جهانی ……………………………. ۴۲

نمودار (۲-۲-۱): حق بیمه سرانه (۱۳۷۰-۱۳۷۱) ……………………………………….. ۹۳

نمودار (۲-۲-۲) حق بیمه سرانه (۱۳۸۱-۱۳۷۱) ……………………………………….. ۹۴

نمودار (۲-۲-۳) شاخص نفوذ بیمه‌ای (۱۳۸۱-۱۳۵۰) ………………………………… ۹۵

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.