بررسی اهمیت مطالعه کردن در تعلیم و تربیت
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
بررسی اهمیت مطالعه کردن در تعلیم و تربیت دارای ۱۲۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد بررسی اهمیت مطالعه کردن در تعلیم و تربیت کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز بررسی اهمیت مطالعه کردن در تعلیم و تربیت۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی اهمیت مطالعه کردن در تعلیم و تربیت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن بررسی اهمیت مطالعه کردن در تعلیم و تربیت :
بررسی اهمیت مطالعه کردن در تعلیم و تربیت
مقدمه
به نام خداوندی که والاترین تعلیم خویش را برای برگزیدهترین مخلوق حضرت محمّد(ص) با امر بخوان آغاز نمود و به ایشان چنین وحی فرمود «اقرء بِسمِ رَبّکَ الذَّی خَلَق«[1] بخوان به نام پروردگارت که تو را آفرید خواندن را آغاز تعلیم و کاملترین دین خویش قرار داد و قرائت را نخستین پایهای برای تکامل نهایی و رسیدن به آخرین مرحله تعلیم ضروری دانست و لوح قلم نگاشته بدان را چنان گرامی و مقدس دانست که سوگند مؤکد خویش را بر آن استوار نمود و فرمود «ن والقلم و ما یسطرون»[2] سوگند به قلم و آنچه بدان نویسند و چنین شد که خواندن و آنچه از قلم عالمان مؤمن و متقی و متعهد تراوش نمود نخستین گام باروری و اعتقاد و ایمان آدمی و اولین مرحله گام نهادن در وادی آگاهی و سیر به سوی کمال و آراستگی انسان است و انوار حاصل از خواندن مشعل طریق سعادت و کامیابی بشر گردیده است و درود بر حضرت محمد مصطفی (ص) که با ظهور خود چراغ فروزان دانش و آگاهی و تقوا را فرا راه بشر قرار داد و آدمیان را از تپّه ظلمانی ضلالت و گمراهی به سوی بادیه منوّر فضل و دانش رهنمون گردانید و دعوت به آگاهی و امر به آموزش و خواندن را سرلوحه کلام خویش ساخت و فرمود «اطلبو العلم من المهد الی اللحد» خواند و آموختن را از گهواره تا گور بجویید.
در دو قرن اخیر که سرعت پیشرفت بشر به واسطه پیدایش ابزار جدید ارتباط جمعی از قبیل روزنامه، مجلات، رادیو و تلویزیون و… و دگرگونی عمیق و شیوه چاپ و نشر کتب بیشتر گردیده و آموزش به نوعی عمومیت تامی یافته است نقش کتاب و کتابخوانی اهمیت و درخشش ویژه داشته است و توجه این موضوع نظر علمای تعلیم و تربیت را به خود جلب نموده تا جایی که رشته تخصصی روشهای مطالعه عنوان یکی از شاخههای آموزش گردیده است و عدهای از علمای تربیتی به تحقیق و بررسی آن مشغول شدند و نتایج پژوهشهای اکثر ایشان به صورت مختلف چاپ و نشر شده است آنچه را که اکثر محققین بر آن معتقدند این است که در جهان متغیر عصر حاضر که هر روز در زمینههای علمی – سیاسی – اقتصادی – هنری دگرگونی تازهای رخ میدهد کتاب و مطالعه دیگر کار افراد ویژه نیست بلکه هر شخصی در هر موقعیت و در هر مقام و شغلی نیازمند به مطالعه و خواندن مستمر است و باید بطور مرتب مقداری از وقت روزانه خود را به خواندن مطالب کتب و روزنامهها و مجلات اختصاص دهد شک نیست که اگر دانشآموزان به روزنامهخوانی و مطالعه کتب خود گیرند و هر روز که از عمرشان میگذرد مقداری بر سطح آگاهیشان افزوده گردد میتوانند به عنوان افرادی آگاه و بصیر جامعه خود را به سوی پیشرفت و ترقی سوق دهند.
کتابخوانی انسان را در تعیین سرنوشت خود و جامعه خویش شریک میکند حس همنوعدوستی و خیرخواهی را برمیانگیزد، قوه ابتکار و خلاقیت، روحیه آزادیخواهی و بزرگمنشی را تقویت میکند. خواندن و مطالعه در نزد انسان یک توانایی اکتسابی است که هر چه فرد در آن بیشتر تمرین کند تبحّر بیشتری کسب مینماید تمام کسانی که با سرعت و علاقه به خواندن میپردازند سالها تجربه مطالعه و کتابخوانی از همان دوران کودکی داشتهاند بنابراین هر چه انسان بیشتر مطالعه کند و با کتاب و سایر مطالب خواندنی بیشتر سر و کار داشته باشد بر فنون و روشهای درست و تسریع مطالعه تسلط بیشتری پیدا میکند و بهتر میآموزد که چگونه بر مشکلات سریعخوانی غلبه کند همچنین ایجاد علاقمندی و عادت به مطالعه بایستی قسمتی از برنامه مؤسسات آموزشی، کودکستانها، مدارس ابتدائی و متوسطه باشد و در هر سنی مطابق با امکانات و احتیاجات همان سن کار مداوم و مطابق با برنامه معین انجام گیرد.
۲-۱ بیان مسئله
علاقه به مطالعه کتاب که ریشه در حس کنجکاوی انسان دارد امری فطری و هماهنگ با انگیزههای درونی افراد است و کم و بیش در تمام کودکان وجود دارد کودکان در صورتی که در خانوادهای با هر موقعیت فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی باشند حداقل به تماشای تصویر کتاب علاقه دارند اگر چه این امر میتواند سرآغاز علاقه به مطالعه کتاب در بزرگسالی شود اما به مرور زمان با توجه به موقعیت خانواده این علاقه در دو جهت مختلف شکل میگیرد در عدهای نگرش مثبت به کتاب رشد کرده و علاقه آنها روز به روز بیشتر میشود تا آنجا که طبق برنامه منظم و دقیق مطالعه کتاب را در برنامه روزانه خود جای میدهند و در عدهای نگرش منفی ایجاد میگردد و آنچنان از کتاب گریزان میشوند که کتابهای درسی را میز برای کسب حداقل نمره قبولی مطالعه میکنند و با کتابهای دیگر هیچ رابطه دوستی و نزدیکی ندارند از دلایل عدم استفاده از مطالعه را میتوان گفت در کشور ما هنوز هیچ اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته است دلیل اصلی این بیتوجهی را میتوان در این دید که مطالعه هنوز در ایران یک موضوع جدی تلقی نشده و نیاز به مطالعه هنوز برای مردم یک نیاز واقعی به حساب نمیآید.
نظر به اینکه گرایش و انگیزه به مطالعه در خانواده و از دوران کودکی شکل میگیرد قطعاً برای یافتن علت اصلی ابتدا باید سراغ خانواده و سپس به دنبال عوامل دیگر رفت که به نوبه خود دارای اهمیت ویژهای هستند به همین دلیل به عنوان یک معلم که میتواند در تشویق دانشآموزان به مطالعه مؤثر باشد تحقیقی را در زمینه تاثیر مطالعات غیر درسی در کمک به تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدائی، موضوع پژوهش قرار داده تا قدم کوچکی در راه تعالی بخشیدن فرهنگ مطالعه در میان آیندهسازان کشور برداشته شود.
۳-۱ اهداف تحقیق
هدفهای کلی تحقیق
۱- آگاهی از تاثیر مطالعات غیر درسی در موفقیت تحصیلی دانشآموزان.
۲- آگاهی از تأثیر کتابخانه مدارس در ایجاد عادت به مطالعه در دانشآموزان و زمینهسازی برای توسعه فرهنگی.
هدفهای جزئی تحقیق
۱- آگاهی از تأثیر تشویق والدین و معلمان در گرایش دانشآموزان به مطالعه
۲- آشنایی با عواملی که در مطالعه دانشآموزان نقش دارد.
۳- آگاهی از ضرورت تهیه کتابهای ادبیات کودکان مطابق با سن و فهم و احتیاجات فعلی آنها از سوی متخصصان.
۴- مشخص کردن میزان علاقه دانشآموزان نسبت به موضوعات مختلف مورد مطالعه
۵- تحریک قوه خلاقیت و ابتکار دانشآموزان و تقویت و پرورش نیروی تخیل آنان.
۶- آگاه نمودن والدین دانشآموزان به اهمیت مطالعات غیر درسی در کسب موفقیتهای تحصیلی.
۷- آگاهی از تأثیر مطالعات غیر درسی در پیشرفت خواندن.
۴-۱ اهمیت موضوع تحقیق
انسان از زمانی که خط را اختراع کرد تا امروز که صفحه کامپیوتر منعکس کننده افکار و امیال و جولانگاه فکر بشر است هیچگاه از کتاب و کتابخانه بینیاز نبوده است در دنیای معاصر که بوسیله وسایل ارتباطی مثل دهکدهای کوچک و محدود شده است و چهار گوشه آن هر لحظه روشنتر و واضحتر و قابل رویت میشود هنوز کتاب و مطالعه جایگاه رفیع فرهنگی خود را حفظ کرده و به عنوان سرآمدترین و بهترین وسیله انتقال پیام و اطلاعات محسوب میشود.
درباره اهمیت مطالعه و نقشی که در سازندگی فرد و اجتماع و سرنوشت بشری دارد و اینکه مطالعه میتواند چه نقش عظیمی در تعلیم و تربیت ایفا کند صحبت فراوان شده است و امروزه کمتر کسی را میتوان یافت که با کتاب سر و کار نداشته باشد و به این نکته مهم واقف نباشد شکی نیست که علاقمندی به مطالعه خصلتی است که باید در افراد بوجود آید و مدام تقویت شود تا زمانی که فرد خود بتواند این کار را ادامه دهد عادت به مطالعه اکتسابی است و باید از همان دوران کودکی در شخص تقویت گردد.
با توجه به اینکه یکی از وظایف آموزش و پرورش ایجاد عادت به مطالعه مستمر در دانشآموزان است و از طرفی نقشی که مطالعه مدام در شکلگیری شخصیت انسان دارد به اهمیت نقش والدین و مدرسه و جامعه در این امر مهم پی میبریم هدف آموزش و پرورش به معنای واقعی گذشته از تعلیم و تدریس، جستجو و کنکاش در روح دانشآموزان برای درک ذوق و استعدادهای نهفته آنان و رهبری این استعدادها به سوی کمال است. در عصری که ما در آن زندگی میکنیم هدف آموزش و پرورش در آموزشگاهها به پایان رساندن برنامه درسی سالانه نیست امروز دیگر نمیتوان دانشآموزان را محکوم و محدود به خواندن چند کتاب درسی کرد ذهن کنجکاو و جستجوگر آنان پاسخ پرسشهای بیشماری را که پیشرفت حیرتانگیز دانش و اکتشافات بیشمار امروز برای او بوجود آورده است، طلب میکند و برآوردن این نیازها دسترسی به منابع و خدمات کتاب و کتابخانه میباشد.
۸-۲ رغبتهای مطالعه در کودکان و نوجوانان چیست؟
از مسائل مهم برای راهنمایی کودکان و نوجوانان در مطالعه توجه به رغبتها و نیازهای آنها است بدون شناخت علاقههای فردی و عمومی کودکان نمیتوان کتابی مناسب را به آنها توصیه و معرفی کرد. رغبتها و نیازهای کودکان و نوجوانان در مطالعه از طرح و الگوی عمومی پیروی میکند که خود ارتباط مستقیم با مسائل مراحل رشد و ویژگیهای کودک در مقاطع مختلف دارد. در سایه تحقیقات و مطالعات بیشماری در مورد کودکان اکنون میبینیم که کودک در هر یک از مقاطع رشد از چه ذهنیت و شخصیتی برخوردار است و چه نیازهای روحی دارد و برای پاسخ به این نیازها چه باید کرد؟
نخستین گام در شناخت رغبتها و نیازهای کودکان و نوجوانان، تقسیمبندی آنها به گروههای سنی مختلف بر مبنای ویژگیهای رشد سنی و ذهنی آنهاست کودکان و نوجوانان را میتوان به چهار گروه سنی زیر تقسیمبندی کرد:
۱- گروه سنی الف: پیش از دبستان ۲ تا ۶ سال. در این دوره به داستانهای خیالانگیز (فانتزی)، افسانهها، قصه حیوانات و وقایع و حوادث جادویی علاقمندند و چون با رشد مطلوب تخیل کودک بر رشد فکری و قوه استدلال و اکتشاف او در بزرگسالی نیز اثری مثبت خواهد گذاشت و نباید از خواندن اینگونه کتابها و قصهها غافل شد.
۲- گروه سنی ب: سالهای نخست دبستان ۷ و ۸ سال. در این دوره کودک از محیط خانه پا بیرون میگذارد وارد مدرسه میشود و افق جدیدی پیش رویش باز می شود و از سویی مجبور است رفتار خود را با دو محیط متفاوت خانه و مدرسه تطبیق دهد و با مقررات اجتماعی سازگار شود و مهارت خواندن را فرا گیرد و مستقلاً کتاب بخواند، در این دوره ویژگیهای اخلاقی او رشد میکند و با حس عدالت آشنا میشود و در مواد خواندنی خواستار عدالت و پیروزی حق است داستانهای واقعگرا و مدلهایی که مربوط به وقایع ساده و روزمره خانه و مدرسه است نظرش جلب می شود کودکان این گروه را میتوان با آداب و رسوم و سنن و معتقدات و فرهنگ قومی و ملی آشنا کرد و به این ترتیب شخصیت کودک سریعتر و بهتر با جامعه سازگاری پیدا میکند و اگر در این مرحله به درستی اجتماعی شود در بزرگسالی به مسئولیتهای اجتماعی توجه میکند مساله قابل توجه این است که چون کودکان قادرند به تنهایی بخوانند به هر مطلب خواندنی روی میآورند و ممکن است در معرض خطر خواندنیهای نامطلوب قرار گیرند باید دقت کرد که کتابهای نامناسب در دسترس آنها قرار نگیرند کودکان در این مرحله به قصههای فرهنگ مردم و داستانهای واقعگرایانه علاقه دارند.
۳- گروه سنی ج: سالهای آخر دبستان ۹ تا ۱۲ سال. در سالهای آخر دبستان به گروه همسالان توجه بیشتری دارند خودبینی و خود محوریاش کمتر میشود و با مفهوم همکاری و زندگی اجتماعی و رفتار دوستانه آشنا می شود کودکان این گروه سن کمکم به حادثهجویی گرایش پیدا میکنند وارد داستانهای ماجرایی، حماسی، تاریخی و از عجایب سرزمینهای دیگر لذت میبرند در این سنین توجه آنها به قصههای پندآموز، افسانه کم و برعکس به داستانهای حیوانات و واقعیات زندگی اجتماعی و مسائل علمی بیشتر میشود و از طرفی به جمعآوری مجموعهها علاقه نشان میدهند که میتوان برای آشنا کردن آنها با دایرهالمعارفها، فرهنگنامهها، اطلسها و … بهره برد بخصوص اینکه برای یافتن پاسخ پرسشهای خود قادر به استفاده از این نوع کتابها هستند کودکان این گروه به کتابهای دانستنیهای علمی بیش از کودکان سالهای نخست علاقه نشان میدهند در این دوره وجه تمایز دختران و پسران آشکار میشود و بدین ترتیب رفتهرفته در بین مواد خواندنی تمایز ایجاد میشود.
۴- گروه سنی د: نوجوانی ۱۳ تا ۱۶ سال. در این دوره توانایی تعقل و تفکر در نوجوانان رشد کرده و مفاهیم انتزاعی را درک میکنند درباره هر موضوع شخصاً فکر میکنند و نسبت به دنیای بزرگترها دیدی انتقادی دارند و در جستجوی فلسفهای برا خود میباشند دختران بیشتر به داستانهای رمانتیک، احساسات و خانوادگی علاقه نشان میدهند داستانهایی درباره مشاغل مختلف و یا قهرمانان زن، زیرا میتواند با جاذبهها و مسائل و مشکلات این مشاغل آشنا شوند پسرها بیش از دختران به دانستنیهای علمی علاقه دارند زیرا میخواهند در آینده مسئولیتهای اجتماعی را بپذیرند همچنین به کتابهای داستانی پرماجرا و سرشار از حادثه و اکتشافی علاقه دارند کتابهای قهرمانپرستی را دوست دارند.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.