بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت در بین دانش آموزان متوسطه نظری منطقه ۱۱ تهران


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت در بین دانش آموزان متوسطه نظری منطقه ۱۱ تهران دارای ۱۴۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت در بین دانش آموزان متوسطه نظری منطقه ۱۱ تهران  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت در بین دانش آموزان متوسطه نظری منطقه ۱۱ تهران۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت در بین دانش آموزان متوسطه نظری منطقه ۱۱ تهران،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت در بین دانش آموزان متوسطه نظری منطقه ۱۱ تهران :

بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت در بین دانش آموزان متوسطه نظری منطقه ۱۱ تهران

چکیده

از آنجا که توجه به هوش هیجانی و خلاقیت نقش مهمی در تعلیم و تربیت دارد لازم ا ست دست اندرکاران نظام آموزشی توجه به پرورش و رشد و شکوفایی خلاقیت را در نظر دا شته باشند.

بایستی به معلمان خاطر نشان ساخت که رفتار خلاق و عوامل درونی و بیرونی مرتبط با آن رفتار را می توان تغییر داد و در بهبود آن تلاش کرد.

در مورد هوش عمومی و خلاقیت همواره این سوال مطرح است که آیا خلاقیت یکی از عوامل هوش است.یا اینکه بین این دو استقلالی وجود دارد ؟ عده ای معتقدند بین این دو ارتباطی قوی وجود دارد و آنها شبیه بهم هستند و خلاقیت بدون هوش بی معنی ا ست .

عده ای دیگر معتقدند بین این دو ارتباطی وجود ندارد و آنها مستقل از هم عمل می کنند . در این دیدگاه اظهار می شود خلاقیت ترکیبی یکپارچه از عناصر مختلف سیالی ابتکار انعطاف پذیری و بسط

است. که بعدی خاص تحت عنوان خلاقیت را می سازند و این عناصر با هم در تعامل و ارتباط هستند.

یکی از کارکردهای اصلی آموزش و پرورش این است که دانش آموزان را نسبت به شخصیت خودشان آگاه سازد. دانش آموزان باید از همان سالهای ابتدا یی مدرسه بی همتا بودن خود و دیگران را بطور عمیق و کامل احساس کنند. فرد برای رسیدن به خلاقیت و خود شکوفایی نیازمند اعتماد به خود است .شخص باید به ارزش فردی خود اطمینان داشته باشد .

از جنبه کاربردی اهمیت موضوع پژوهش را باید بطور عمده به نفع نظام آموزشی تفسیر کرد. اگرچه در سیستم آموزشی ما کمتر به شناسایی و پرورش خلاقیت توجه شده اما لازم است به شناخت دقیق فرایند های هوش هیجانی و خلاقیت پرداخته شود و عوامل موثر بر آنها بررسی گردد.نتیجه ای که از پژوهش حاضر حاصل خواهد شد این است که آیا بین هوش هیجانی و خلاقیت رابطه وجود دارد یا خیر ؟

فرضیه اصلی تحقیق : بین هوش هیجانی و خلاقیت در دانش آموزان دوره متوسطه منطقه تهران همبستگی وجود دارد .

فرضیه های فرعی تحقیق: – بین میانگین هوش هیجانی دختران و پسران تفاوت وجود دارد.

– بین میانگین خلاقیت دختران و پسران تفاوت وجود دارد.

– بین میانگین هوش هیجانی دانش آموزان علوم انسانی با علوم ریاضی و تجربی تفاوت وجود دارد.

– بین میانگین خلاقیت دانش آموزان علوم انسانی با علوم ریاضی و تجربی تفاوت وجود دارد.

– بین میانگین هوش هیجانی دانش آموزان پایه اول با پایه دوم و سوم تفاوت وجود دارد.

– بین میانگین خلاقیت دانش آموزان پایه اول با پایه دوم و سوم تفاوت وجود دارد.

تحقیق حاضر از نوع همبستگی می باشد واز آنجائی که به توزیع ویژگیهای جامعه آماری نیز می پردازیم تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی نیز می باشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دوره متوسطه نظری منطقه تهران که در سال تحصیلی – مشغول به تحصیل هستند،وتعداد آنها نفر می باشد ، تشکیل می دهد. ابتدا بیست پرسشنامه از طریق PILOT بین افراد نمونه توزیع گردید وبالاترین انحراف معیار و میانگین در آن محاسبه شد سپس با استفاده از فرمول محاسبه حجم نمونه تصادفی ساده وبا اطمینان % تعداد نمونه مورد نظر نفر محاسبه گردید . دراین تحقیق دو پرسشنامه استاندارد در رابطه با هوش هیجانی بار-آن و خلاقیت عابدی استفاده گردید .

نتایج تحقیق:- فرضیه اصلی مبنی بر (بین هوش هیجانی وخلاقیت همبستگی وجود دارد ) پذیرفته میشود.

فرضیه : مبنی بر ( بین میانگین هوش هیجانی دختران وپسران تقاوت وجود دارد ) پذیرفته می شود این تفاوت در جهت مثبت بوده و با توجه به میانگین دو گروه ونتیجه آزمون t می توان گفت دختران نسبت به پسران از هوش هیجانی بالاتری برخوردارند .

بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت در بین دانش آموزان متوسطه نظری منطقه ۱۱ تهران
فهرست مطالب

چکیده

مقدمه

فصل اول : کلیات پژوهش

بیان مسئله

اهمیت وضرورت موضوع پژوهش

اهداف پژوهش

فرضیه های تحقیق

متغیرها

تعاریف نظری وعملیاتی متغیرها

الف ) تعاریف نظری

ب) تعاریف عملیاتی

فصل دوم :پیشینه تحقیق

پیشینه موضوع پژوهش درایران

پیشینه موضوع پژوهش در جهان

مبانی نظری تحقیق

تعریف هیجان

تعریف هوش

ریشه های تاریخی هوش هیجانی

هوش هیجانی وبهره هوشی

آموزش هوش هیجانی

آیامی توان هوش هیجانی را آموخت وآموزش داد

برنامه های آموزشی که مستقیماً درمورد هوش هیجانی می باشند

رشد تنظیم هیجانی

عوامل موثر در قابلیت هیجانی

نقش خود

مهارت های قابلیت هیجانی

هوش هیجانی در محیط کار

هوش هیجانی وتفکر انتقادی

تمایز بین احساسات سازنده ومخری

استفاده از عواطف برای تعیین اهداف

طبقه بندی هیجانی

انگیزش وهیجان

ترس هیجان

دلیل اهمیت عواطف چیست

چگونگی شکل گیری هوش هیجانی

انواع هوش

مدل های هوش هیجانی

ویژگیهای آزمون هوش هیجانی

آزمونی Eqi

زمینه های تاریخی هوش هیجانی

نظریه سالوی

هوش هیجانی وهوش بهر بالا

خلاقیت چیست

تعریف خلاقیت

مراحل خلاقیت

نظریه های خلاقیت

رویکردتداعی گری و رفتار گرایی

رویکرد شناختی

رویکرد روان کاوی

رویکرد انسان گرایی

رویکرد روان سنجی

ویژگیهای افراد خلاق

موانع خلاقیت

موانع خلاقیت در مدرسه

محیط کلاسی مناسب برای پرورش خلاقیت

نقش معلم درپرورش خلاقیت دانش آموزان

فصل سوم : روش شناسی تحقیق

مقدمه

روش تحقیق

جامعه آماری

نمونه وروش نمونه گیری

ابزار جمع آوری اطلاعات

الف: آزمون هوش هیجانی بار-آن (Bar-on)

ب: ـآزمون خلاقیت عابدی

روش آزمون خلاقیت عابدی

چگونگی اجرای تحقیق

شیوه نمره گذاری ابزار اندازه گیری خلاقیت

روش آماری

روش تجزیه وتحلیل داده ها

فصل چهارم : تحلیل یافته های پژوهش

مقدمه :

شاخص های آماری مربوط به کل آزمودنی ها

نمودار هوش هیجانی

نمودار خلاقیت

آزمون فرضیه اصلی

نمایش گرافیکی همبستگی هوش هیجانی با خلاقیت

نتایج آزمون همبستگی

آزمون فرضیه های فرعی

یافته های مربوط به مقایسه میانگین نمرات هوش هیجانی دختران وپسران

یافته های مربوط به مقایسه میانگین نمرات هوش هیجانی رشته های علوم انسانی با ریاضی وتجربی

یافته های مربوط به مقایسه میانگین نمرات خلاقیت رشته های علوم انسانی با ریاضی وتجربی

یافته های مربوط به میانگین هوش هیجانی دانش آموزان پایه اول با دوم وسوم

یافته های مربوط به میانگین خلاقیت دانش آموزان پایه اول با دوم وسوم

همبستگی بین خلاقیت وهوش هیجانی دختران( جدول -)

همبستگی بین خلاقیت وهوش هیجانی پسران ( جدول -)

همبستگی بین خلاقیت وهوش هیجانی دانش آموزان پایه اول دبیرستان (جدول -)

همبستگی بین خلاقیت وهوش هیجانی دانش آموزان پایه دوم وسوم ( جدول -)

همبستگی بین خلاقیت وهوش هیجانی دانش آموزان گروه تجربی وریاضی ( جدول -)

همبستگی بین خلاقیت وهوش هیجانی دانش آموزان گروه علوم انسانی ( جدول -)

فصل پنجم : نتیجه گیری

مقدمه

پیشنهادات

الف : پیشنهادات مبتی بر فرضیه های بررسی شده

ب: پیشنهادات برای تحقیقات بعدی

ج: پیشنهادات جانبی

محدودیتها

منابع فارسی

منابع انگلیسی

پیوست

پرسشنامه هوش هیجانی بار –آن

پرسشنامه خلاقیت عابدی

فصل اول

کلیات

بیا ن مسأ له

هوش هیجانی از سازه هایی ا ست که از طریق تظاهرا ت هیجانی و با درک وا نسجام بخشیدن به هیجا نها جلوه گر می شود . به نظر مایر وسا لووی[] () هوش هیجانی گونه ای هوش اجتماعی ا ست که توانایی برخورد با عواطف در خود و دیگران را در بر می گیرد.همچنین آ نان بر این باورند که هوش هیجانی قابلیتی ا ست که تفکر و اقدامات هر فرد را هدایت می کند .چنین برداشتی از هوش هیجانی این سوال را پیش می آورد که آیا هوش هیجانی با خلاقیت که یکی از انواع تفکر بوده و رفتاری است که از فرد سر می زند دارای همبستگی است یا خیر ؟

همچنین مساله دیگر آن ا ست که بسیاری از نظریه پردازان هوش هیجانی نظریه های خود را با ارزشیابی که از بزرگسالان به عمل آورده اند عملیاتی کرده اند و از ابزارهایی در این خصوص از آنها بهره گیری شده است مقیاس چند عاملی هوش هیجانی مایر و همکاران،() مقیاس درک عاطفی بارنت[] () آزمون EQMAPکوپروساواف[] () و مقیاس هوش هیجانی شوتی[] و دیگران () بوده است . با این همه بیشتر ابزا رها یی که برای بر آورد هوش هیجانی با جنبه های مختلف آ ن ساخته ا ست عمومأ برای گروه سنی بزرگسالان و گاهی برای کودکان مورد استفاده قرار می گیرد (سالیوان )[].

در میان ابزارهای که برای گروه جوانان قابل استفاده ا ست سیاهه هوش هیجانی بارآن[]() می باشد. به هر حال هوش هیجانی به دلیل مزایایی چون ارتقا سطح اعتماد به نفس انعطاف پذیری همدلی همسازی با دیگرا ن و تأ ثیر آ ن بر عملکرد خلاقانه افراد مورد تأ یید ا ست. چرنیس[] () و عاملی سازنده در حیات اجتماعی شخص تلقی می شود . لازاروی و فولکمن[] (). در ایران در خصوص همبستگی و اثر گذاری هوش هیجانی و خلاقیت پژوهش چندانی انجام شده است . و با در نظر گرفتن اینکه هوش هیجانی زمینه ای برای ارتقا عملکرد خلاقانه است و نسل جوا ن برای سازندگی بیشتر نیازمندآن هستند کوشش زیادی صورت نگرفته است. ولذا پژوهش حاضر به دنبا ل پاسخگویی به ا ین سوا ل ا ست که آیا در بین دا نش آموزان دوره متوسطه همبستگی بین هوش هیجانی و خلاقیت آنان مشاهده می شود یا نه ؟

اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش

از آنجا که توجه به هوش هیجانی و خلاقیت نقش مهمی در تعلیم و تربیت دارد لازم ا ست دست اندرکاران نظام آموزشی توجه به پرورش و رشد و شکوفایی خلاقیت را در نظر دا شته باشند.

بایستی به معلمان خاطر نشان ساخت که رفتار خلاق و عوامل درونی و بیرونی مرتبط با آن رفتار را می توان تغییر داد و در بهبود آن تلاش کرد. بار آن،()،لذا شناخت خصوصیات افراد خلاق و ویژگیهای شخصیتی آنها امری ضروری است.

نلر[] () یک مانع بر سر راه خلاقیت را نحوه تفکر دانش آموزان درباره خودشان می داند که آنها ارزیابی های منفی از خود داشته ونیز عدم باور دا شتن خود می تواند خلاقیت را پایین بیاورد.

گلمن[] () معتقد است می توانیم با شناسایی پایه های هوش هیجانی و آموزش به افراد، توانایی درک خود، مقاومت و کنترل احسا سات خود را افزایش دهیم و در ابعاد مختلف رشد در بعد شناختی هیجانی اخلاقی و اجتماعی تغییرات زیادی ایجاد کنیم .

گمان بسیاری از محققان مانند گیلفورد و تورنس[] () این است که خلاقیت را باید مجموعه یکپارچه از عناصری مانند (سیالی، ابتکار، انعطاف پذیری و بسط ) دانست که در کنار هم صفتی وحدت یافته را به نام خلاقیت می سازند.

در مورد هوش عمومی و خلاقیت همواره این سوال مطرح است که آیا خلاقیت یکی از عوامل هوش است.یا اینکه بین این دو استقلالی وجود دارد ؟ عده ای معتقدند بین این دو ارتباطی قوی وجود دارد و آنها شبیه بهم هستند و خلاقیت بدون هوش بی معنی ا ست .

نوع فایل: word

سایز : ۱۷۱ KB

تعداد صفحه:۱۳۶

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.