بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و بکارگیری فناوری اطلاعات و در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران(ICT) ارتباطات


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و بکارگیری فناوری اطلاعات و در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران(ICT) ارتباطات دارای ۱۹۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و بکارگیری فناوری اطلاعات و در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران(ICT) ارتباطات  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و بکارگیری فناوری اطلاعات و در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران(ICT) ارتباطات۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و بکارگیری فناوری اطلاعات و در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران(ICT) ارتباطات،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و بکارگیری فناوری اطلاعات و در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران(ICT) ارتباطات :

بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و بکارگیری فناوری اطلاعات و در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران(ICT) ارتباطات

مطالب

عنوان صفحه

چکیده ۱

فصل اول: کلیات پژوهش

۱-۱- مقدمه ۴

۲-۱- بیان مسئله ۶

۳-۱- اهمیت ضرورت پژوهش ۷

۴-۱- انگیزه پژوهش ۹

۵-۱- هدف پژوهش ۹

۶-۱- سوال پژوهش ۱۰

۷-۱- تعاریف عملیاتی ۱۱

فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش

۱-۲- مبانی نظری پژوهش

۱-۱-۲- فرهنگ سازمانی ۱۴

۲-۱-۲- تعاریف فرهنگ سازمانی ۱۵

۳-۱-۲- اهمیت فرهنگ سازمانی ۱۷

۴-۱-۲- خصوصیات فرهنگ سازمانی ۲۰

۵-۱-۲- منابع فرهنگ ۲۲

۶-۱-۲- شیوه پیدایش فرهنگ ۲۲

۷-۱-۲- انواع فرهنگ سازمان ۲۳

۸-۱-۲- رابطه فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی ۲۸

۹-۱-۲- رابطه فرهنگ و ساختار سازمان ۲۸

۱۰-۱-۲- فرهنگ سازمانی و توسعه ۲۹

۱۱-۱-۲- نقش فرهنگ سازمانی در مدیریت دانش ۲۹

۱۲-۱-۲- رابطه فناوری و فرهنگ ۳۰

۱۳-۱-۲- رابطه فرهنگ و مدیریت ۳۱

۱۴-۱-۲- رابطه فرهنگ و رفتار سازمانی ۳۱

۱۵-۱-۲- کارکرد فرهنگ سازمان ۳۱

۱۶-۱-۲- زنده نگه داشتن فرهنگ ۳۲

۱۷-۱-۲- عوامل موثر در تغییر فرهنگ سازمانی ۳۳

۱۸-۱-۲- تغییر فرهنگ سازمانی ۳۴

۱۹-۱-۲- فرهنگ سازمانی سالم و فرهنگ سازمانی بیمار ۳۵

۲۰-۱-۲- الگوی اساسی برای تبیین و تشریح فرهنگ سازمانی ۳۵

۱-۲۰-۱-۲- الگوی آجیل پارسونز ۳۵

۲-۲۰-۱-۲- الگوی اوچی ۳۶

۳-۲۰-۱-۲- الگوی پیترز و واترمن ۳۷

۴-۲۰-۱-۲- الگوی لیت وین و اترینگر ۳۹

۵-۲۰-۱-۲- الگوی کرت لوین ۴۰

۶-۲۰-۱-۲- الگوی منوچهر کیا ۴۰

۲-۲- فناوری اطلاعات و ارتباطات

۱-۲-۲- تاریخچه فناوری اطلاعات و ارتباطات ۴۲

۲-۲-۲- مفهوم فناوری اطلاعات و ارتباطات ۴۳

۳-۲-۲- چیستی فناوری اطلاعات و ارتباطات ۴۶

۴-۲-۲- کشورهای جهان از نظر زیر ساخت های لازم اداره مدیران آنها از جهت دستیابی ۴۹

به فناوری اطلاعات و ارتباطات و…

۵-۲-۲- کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات

۱-۵-۲-۲- پول الکترونیک ۵۰

۲-۵-۲-۲- تجارت الکترونیک ۵۱

۳-۵-۲-۲- دولت الکترونیک ۵۳

۴-۵-۲-۲- نشر الکترونیک ۵۴

۵-۵-۲-۲- پارک های فناوری ۵۴

۶-۵-۲-۲- شهر اینترنتی ۵۶

۷-۵-۲-۲- دهکده جهانی ۵۶

۶-۲-۲- شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات

۱-۶-۲-۲- مفاهیم اساسی فناوری اطلاعات و ارتباطات ۵۷

۲-۶-۲-۲- استفاده رایانه و مدیریت فایل Windows 58

۳-۶-۲-۲- واژه پردازها Word 58

۴-۶-۲-۲- صفحه گسترها Excel 59

۵-۶-۲-۲- بانک اطلاعاتی Access 59

۶-۶-۲-۲- ارائه مطلب Power point 60

۷-۶-۲-۲- اینترنت Internet 60

۷-۲-۲- ظهور اینترنت ۶۲

۸-۲-۲- اینترنت چیست ۶۲

۹-۲-۲- شبکه عنکبوتی جهانی ۶۳

۱۰-۲-۲- موتورهای جستجو و بازاریابی اطلاعات ۶۳

۱۱-۲-۲- فناوری پوش ۶۴

۱۲-۲-۲- ارتباطات شبکه ای ۶۴

۱۳-۲-۲- راهکارهای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ۶۶

۱۴-۲-۲- نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات ۶۶

۱۵-۲-۲- ارزش فنا وری اطلاعات و ارتباطات ۶۷

۱۶-۲-۲- توانایی های فناوری اطلاعات و ارتباطات ۶۹

۱۷-۲-۲- راهبردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات ۷۰

۱۸-۲-۲- گروه بندی فناوری اطلاعات و ارتباطات ۷۰

۱۹-۲-۲- محدوده فعالیت های اطلاعاتی و ارتباطی ۷۲

۲۰-۲-۲- نظام های اطلاعاتی و ارتباطی ۷۲

۲۱-۲-۲- نظامهای اطلاعاتی و ارتباطاتی از طریق محمل هایی اطلاعات رابه طور ۷۴

سریع و روز آمد در اختیار استفاده کنندها قرار می دهد…

۲۲-۲-۲- تکنولوژی نوین اطلاعات و ارتباطات ۷۷

۲۳-۲-۲- نظم نوین اطلاعات و ارتباطات ۷۹

۲۴-۲-۲- فناوری اطلاعات و ارتباطات در زندگی آینده ۸۰

۲۵-۲-۲- مشکلات کشورهای در حال توسعه در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات ۸۱

۲۶-۲-۲- نحوه تأثیر فناوری اطلاعات بر ساختار سازمان ۸۴

۲۷-۲-۲- فناوری اطلاعات و ارتباطات و تأثیر آن بر تحولات ساختار جامعه ۸۵

۲۸-۲-۲- فناوری اطلاعات و ارتباطات، نیاز امروز مدیران فردا ۸۶

۲۹-۲-۲- مدیریت فناوری اطلاعات IT 87

۳-۲- پیشینه پژوهش ۸۸

۱-۳-۲- پژوهش های داخل کشور ۸۸

۲-۳-۲- پژوهش های خارج کشور ۹۲

فصل سوم: فرایند پژوهش

۱-۳- روش پژوهش ۱۰۳

۲-۳- جامعه پژوهش ۱۰۳

۳-۳- نمونه و روش نمونه گیری ۱۰۳

۴-۳- ابزار پژوهش ۱۰۴

۱-۴-۳- پرسشنامه فرهنگ سازمانی ۱۰۴

۲-۴-۳- پرسشنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات ۱۰۴

۵-۳- چگونگی تعیین روایی و پایایی ابزار پژوهش ۱۰۵

۶-۳- روش جمع آوری اطلاعات ۱۰۵

۷-۳- روشهای تجزیه و تحلیل آماری ۱۰۶

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های آماری

۱-۴- مقدمه ۱۰۸

۲-۴- اطلاعات عمومی ۱۰۹

۳-۴- توصیف داده ها ۱۱۲

۴-۴- تحلیل داده ها ۱۳۰

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

۱-۵- بحث و نتیجه گیری ۱۵۲

۱-۱-۵- تفسیر سوال اصلی پژوهش ۱۵۲

۲-۱-۵- تفسیر سوالات فرعی پژوهش

۱-۲-۱-۵- تفسیر سوال فرعی اول پژوهش ۱۵۳

۲-۲-۱-۵- تفسیر سوال فرعی دوم پژوهش ۱۵۴

۳-۲-۱-۵- تفسیر سوال فرعی سوم پژوهش ۱۵۵

۲-۵- نتیجه کلی ۱۵۶

۳-۵- محدودیتها و مشکلات پژوهش ۱۵۷

۴-۵- پیشنهادهای پژوهش ۱۵۷

۵-۵- خلاصه پژوهش ۱۵۹

منابع و مآخذ

بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و بکارگیری فناوری اطلاعات و در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران(ICT) ارتباطات
فهرست منابع فارسی ۱۶۳

بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و بکارگیری فناوری اطلاعات و در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران(ICT) ارتباطات
فهرست منابع لاتین ۱۶۹

ضمایم

پرسشنامه فرهنگ سازمانی

پرسشنامه فناوری اطلاعات

بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و بکارگیری فناوری اطلاعات و در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران(ICT) ارتباطات
فهرست جداول

عنوان صفحه

جدول شماره (۲-۱) هفت موضوع مورد مقایسه در سازمانها توسط ویلیام اوشی

جدول شماره (۲-۲) سال شمار رسانه های اطلاعاتی و ارتباطی ۷۸

جدول شماره (۳-۱) حجم نمونه ۱۰۳

جدول شماره (۴-۱) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنس ۱۰۹

جدول شماره (۴-۲) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت تأهل ۱۱۰

جدول شماره (۴-۳) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تحصیلات ۱۱۱

جدول شماره (۴-۴) توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب نوآروی و ریسک پذیری ۱۱۲

جدول شماره (۴-۵) توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب توجه به جزئیات ۱۱۴

جدول شماره (۴-۶) توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب نتیجه محوری ۱۱۶

جدول شماره (۴-۷) توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب توجه به افراد (فردگرایی) ۱۱۷

جدول شماره (۴-۸) توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب توجه به گروه (گروه گرایی) ۱۱۸

جدول شماره (۴-۹) توزیع نسبی پاسخگویان برحسب تهور طلبی ۱۱۹

جدول شماره (۴-۱۰) توزیع نسبی پاسخگویان برحسب ثبات ۱۲۰

جدول شماره (۴-۱۱) توزیع نسبی پاسخگویان برحسب آشنایی با مفاهیم و اصول ۱۲۱

جدول شماره (۴-۱۲) توزیع نسبی پاسخگویان برحسب مدیریت فایلها ۱۲۳

جدول شماره (۴-۱۳) توزیع نسبی پاسخگویان برحسب واژه پردازها ۱۲۴

جدول شماره (۴-۱۴) توزیع نسبی پاسخگویان برحسب صفحه گسترها ۱۲۵

جدول شماره (۴-۱۵) توزیع نسبی پاسخگویان برحسب بانکهای اطلاعاتی ۱۲۷

جدول شماره (۴-۱۶) توزیع نسبی پاسخگویان برحسب ارائه مطلب ۱۲۸

جدول شماره (۴-۱۷) توزیع نسبی پاسخگویان برحسب اینترنت ۱۲۹

جدول شماره(۴-۱۸)نتایج حاصل از آزمون همبستگی فرهنگ سازمانی و ۱۳۱

بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات

جدول شماره (۴- ۱۹) نتایج حاصل از آزمون چگونگی میزان بکارگیری فناوری ۱۳۲

اطلاعات و ارتباطات در بین کارکنان

جدول شماره (۴-۲۰)نتایج حاصل از آزمون همبستگی بین نو آوری و بکارگیری ۱۳۵

فناوری اطلاعات و ارتباطات

جدول شماره (۴-۲۱) نتایج حاصل از آزمون همبستگی بین توجه به جزئیات و ۱۳۶

بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات

جدول شماره (۴-۲۲) نتایج حاصل از آزمون همبستگی بین نتیجه محوری و ۱۳۹

بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات

جدول شماره (۴-۲۳) نتایج حاصل از آزمون همبستگی بین توجه به افراد و ۱۴۱

بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات

جدول شماره (۴-۲۴) نتایج حاصل از آزمون همبستگی بین توجه به گروه و ۱۴۳

بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات

جدول شماره (۴-۲۵) نتایج حاصل از آزمون همبستگی بین تهور طلبی و ۱۴۵

بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات

جدول شماره (۴-۲۶) نتایج حاصل از آزمون همبستگی بین ثبات و ۱۴۷

بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات

جدول شماره (۴-۲۷)نتایج حاصل از آزمون سوال تفاوت میزان بکارگیری ۱۵۰

فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین کارکنان زن و مرد

بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و بکارگیری فناوری اطلاعات و در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران(ICT) ارتباطات
فهرست نمودارها

عنوان صفحه

نمودار شماره (۲-۱)مدل پنج عاملی فرهنگ سازمانی ۴۰

نمودار شماره (۲-۲)ارتباط تئوری، رفتار، فرهنگ سازمانی ۴۱

نمودار شماره (۲-۳)پیداش فناوری اطلاعات و ارتباطات از تلفیق سه حوزه اطلاعات، ۴۵

رایانه و ارتباطات

نمودار شماره (۲-۴)عصر کشاورزی، صنعت، اطلاعات ۴۶

نمودار شماره (۴-۱)توزیع نسبی پاسخگویان برحسب جنس ۱۰۹

نمودار شماره (۴-۲) توزیع نسبی پاسخگویان برحسب وضعیت تأهل ۱۱۰

نمودار شماره (۴-۳) توزیع نسبی پاسخگویان برحسب میزان تحصیلات ۱۱۱

نمودار شماره (۴-۴) رابطه فرهنگ سازمانی و بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات ۱۳۱

نمودار شماره (۴-۵) میزان بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین کارکنان ۱۳۳

نمودار شماره (۴-۶) رابطه نوآوری و ریسک پذیری و بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات ۱۳۵

نمودار شماره (۴-۷) رابطه توجه به جزئیات و بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات ۱۳۷

نمودار شماره (۴-۸) رابطه بین نتیجه محوری و بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات ۱۳۹

نمودار شماره (۴-۹) رابطه بین توجه به افراد و بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات ۱۴۱

نمودار شماره (۴-۱۰) رابطه بین توجه به گروه و بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات ۱۴۳

نمودار شماره (۴-۱۱) رابطه بین تهور طلبی و بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات ۱۴۵

نمودار شماره (۴-۱۲) رابطه بین ثبات و بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات ۱۴۷

نمودار شماره (۴-۱۳)میزان بکار گیری فناوری اطلاعات وارتباطات دربین کارکنان زن و مرد ۱۵۰

چکیده

فرهنگ سازمانی، نوعی برنامه ریزی اندیشه جمعی است که در سالیان اخیر به عنوان یک تفکر غالب در عرصه سازمانهای مطرح بوده است. این اندیشه جمعی، متمایز کننده اعضا از یک گونه به گونه دیگر است. هر کس به نوعی با جمع و گروههای انسانی کارکرده باشد، از وجود این پدیده مهم سازمانی آگاه است. این پژوهش به منظور بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران انجام شده است.

روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است، جامعه آماری کلیه کارکنان اداری آموزش و پرورش به تعداد ۲۶۵۹ نفر دارای تحصیلات دیپلم تا دکتری در نظر گرفته شدند و تعداد نمونه به روش تصادفی طبقه ای ۳۳۰ نفر انتخاب گردیده است، ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه محقق ساخته فرهنگ سازمانی بر مبنای ویژگیهای هفت گانه رابینز و پرسشنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات بر مبنای مهارتهای هفتگانه ICDL بوده است. اعتبار پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای فرهنگ سازمانی ۹۰/۰ و اعتبار پرسشنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات ۸۶/۰ تعیین گردیده است.

برای تجزیه و تحلیل سوالات پرسشنامه و بررسی سؤالهای علاوه بر آمار توصیفی، آزمون t با دو نمونه مستقل، آزمون خی دو و آزمون ضریب همبستگی پیرسون مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از سؤالات پژوهش به شرح زیر است:

۱- بین فرهنگ سازمانی و بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات رابطه وجود دارد.

۲- میزان بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین کارکنان سازمان پایین می باشد.

۳- بین ویژگیهای فرهنگ سازمانی (نوآوری و ریسک پذیری، توجه به افراد، توجه به گروه، تهور طلبی) با بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات رابطه معناداری وجود دارد ولی بین سه ویژگی دیگر از ویژگیهای فرهنگ سازمانی (شامل توجه به جزئیات، نتیجه محوری و ثبات و حفظ وضع موجود) با بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات رابطه معناداری وجود ندارد.

۴- میزان بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین کارکنان زن و مرد یکسان می باشد.

-۴- مقدمه

یکی از مراحل مهم پژوهش تجزیه و تحلیل اطلاعات است. که هدف از آن قضاوت درباره صحت و سقم سئوال های پژوهش میباشد.

بنابراین پژوهشگر برای پاسخگویی به سئوال های تدوین شده باید از روشهای آماری مختلفی استفاده نماید. بدین منظور از روشهای که در فصل سوم بیان شده استفاده گردیده و پس از تجزیه و تحلیل داده ها نتایج و یافته های توصیفی و نتایج و یافته های تحلیلی و استنباطی بیان شده است.

نتایج آماری این پژوهش مشتمل بر بررسی ویژگیهای اطلاعات عمومی از یک طرف و سنجش و بررسی گویه های مربوط به مولفه اصلی پژوهش یعنی فرهنگ سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات از طرف دیگر .

-۲- مبانی نظری پژوهش

۱-۱-۲- فرهنگ سازمانی

توجه به فرهنگ و جامعه سازمانی و جامعه ملی و بین المللی موضوع غریبی نیست. اما ارزش و ماهیت آن چند دهه ای است که بیشتر آشکار شده و اندیشمندان بسیاری به تحقیق و پژوهش در این زمینه پرداخته اند، مطالعات مربوط به فرهنگ که در اوایل دهه ۱۹۸۰ صورت گرفته نشان داده که فرهنگ در یک سازمان به مثابه شخصیت در یک انسان است. بی گمان باید پذیرفت که انسان فرهنگ را می آفریند و فرهنگ هم انسان را می سازد. فرهنگ به انسان یاد می دهد تا اندیشه های پایدار و ثابتی را بیاموزد و در قالب گروههای پیچیده ای که دارای وظیفه ای جداگانه و ویژه هستند، سامان یابد. اندیشه های ثابت و پایدار پس از آنکه در ذهن جای گرفتند. دگرگون کردن آنها دشوار است، از آنجا که سرنوشت رفتار انسان واکنشی است که او می تواند در برابر عنصرهای فرهنگی که به او عرضه می شود و پاسخ گوید، یعنی
می تواند از روی ساخت آنها را(تبیین) واپس زند یا دگرگون کند.

در محدوده علم مدیریت و سازمان نیز متفکران بسیار در پی یافتن تعریفی جامع برای فرهنگ و نیز تعیین ارتباط با آن با ساختار سازمانی، رفتار سازمانی و کارایی و اثر بخشی و در نتیجه بهره وری می باشند، مدیریت سازمانها پس از جنگ جهانی دوم مصرانه خویش را ملزم به شناخت فرهنگ سازمان خود و در پی آن سایر سازمان ها و ملل ساختند و امروزه شاهد آن هستیم که مدارس و دانشکده های مدیریت در سرتاسر شاخه های علم مدیریت تحت مدیریت فرهنگ سازمانی، مدیریت علوم و ارتباطات و … تأسیس کرده و به تحقیقات وسیعی در این زمینه پرداخته اند.

فرهنگ سازمانی پیوندی نزدیک با فرهنگ عمومی جامعه دارد، بخش گسترده ای از رفتار و بالندگی سازمانی را می پوشاند و برای پدید آوردن دگرگونی و پایداری رفتار مطلوب و سنجیده از آنان یاری مؤثر می گیرد. تحقیق در فرهنگ سازمانی به دنبال آن بوده است که نحوه دید کارمندان را از سازمان خویش ارزیابی کند که، آیا سازمان بیش از حد ساختمند است؟ آیا به نوآوری پاداش می دهد؟ آیا تعارض ها را سرکو ب می کند؟ فرهنگ سازمانی با آنکه پیشینه‌ای دراز دارد ولی موضوعی است که به تازگی در دانش مدیریت و به ویژه در قلمرو و بالندگی سازمانی و رفتار سازمانی راه یافته است و اگر به آن توجه شود می تواند به عنوان یکی از مهمترین عوامل مؤثر در بهره وری سازمان محسوب می گردد

-۲- پیشینه پژوهش

پژوهش های انجام شده در زمینه فرهنگ سازمان و فناوری اطلاعات و ارتباطات

با توجه به بررسی های بعمل آمده تحقیق و پژوهشی در ارتباط با رابطه فرهنگ سازمانی بر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام نشده است لذا در این قسمت از تحقیقاتی که مشابه با متغیرهای پژوهش بوده استفاده شده است .

۱-۳-۲- پژوهشهای انجام شده در ایران در زمینه فرهنگ سازمانی:

  • زارعی متین (۱۳۷۴) در دانشگاه مشهد در رساله دکترای خود با عنوان «تبیین الگوی فرهنگ سازمانی بر اساس ارزش های اسلامی در محیط کار و نقش آن بر رضایت شغلی در سال ۱۳۷۴» نتایج حاصل از بررسی و تحلیل حکایت از آن دارد که در سازمان اجرایی کشور این وضعیت نامطلوب و وضعیت موجود از نظر الگوی فرهنگ سازمانی مبنی بر جهان بینی اسلامی تفاوت معنی دار وجود دارد. و همچنین ایجاد و توسعه الگوی فرهنگ سازمانی ارائه شده در افزایش رضایت شغلی کارکنان تأثیر مثبت دارد.
  • ایران زاده ، امیر علی ، ( ۱۳۷۷ ) در دانشگاه مشهد در تحقیق خود باعنوان «بررسی نقش فرهنگ سازمانی بر روی فرایندهای مدیریت » که در سال ۷۷ انجام شده به نتایج زیر دست یافت. فرهنگ سازمانی بر اجرای هر نوع تکنیک و روش مدیریتی مؤثر است. بنابراین باید روش ها و تکنیک ها را طوری تنظیم کرد که با فرهنگ فعلی سازمان سازگاری داشته باشد.
  • کاظمی ، احسان ،( ۱۳۷۵ ) در دانشگاه تبریز در تحقیق خود با عنوان «طراحی الگوهای اثر بخشی با تأکید بر معیارهای فرهنگ سازمانی» به این نتیجه رسید که : معیارهای فرهنگ سازمانی و اثر بخشی در چارچوب یک الگوی چند بعدی قرار می گیرد. در مراحل مختلف زندگی سازمانی و استفاده از هر یک از الگوهای اثر بخش می توان بهبود معیارهای هر یک از فرهنگ های مربوط به آن الگو اثر بخش را بهبود بخشید.
  • صفا ، حسین ، (۱۳۷۷) در دانشگاه اصفهان در تحقیق خود با عنوان «بررسی مقایسه ای اثرات فرهنگ سازمانی بر سبک مدیریت » به این نتایج دست یافت که : بین شاخص فرهنگی فردگرایی ـ جمع گرایی و سبک مدیریت آمرانه ـ مشارکتی به میزان ۵۵% همبستگی ناقص و مستقیم وجود دارد. بین شاخص فرهنگی فاصله قدرت و سبک مدیریت آمرانه ـ مشارکتی ۹۶% همبستگی ناقص و معکوس برقرار است. بین شاخص فرهنگی زن گرایی ـ مردگرایی و سبک مدیریت آمرانه ـ مشارکتی به میزان ۹۵% همبستگی ناقص و معکوس مشاهده می شود.
  • ورمزیار، علی ، ( ۷۹-۷۸ ) در دانشگاه علوم تحقیقات در تحقیق خود با عنوان «فرهنگ سازمانی و تأثیر آن بر اثر بخشی سازمان» به این نتابج دست یافت که : بین فرهنگ کلی حاکم بر سازمان با فرهنگی که مطلوب و مورد نظر کارکنان بود و از نظر آنان در صورت و وجود چنین فرهنگی اثر بخشی خواهد یافت . تفاوت معنی داری وجود دارد و نیز ثابت شد که فرهنگ سازمانی با اثربخشی رابطه مستقیم داشته و بهبود فرهنگ سازمانی باعث افزایش اثربخشی سازمان خواهد شد.
  • گزکوه ، جواد، (۱۳۷۴) در دانشگاه تربیت معلم در تحقیق خود با عنوان «نقش فرهنگ سازمانی بر میزان کارآیی نیروی انسانی» به این نتایج دست یافت. در سازمان مورد تحقیق وضعیت مطلوب در فرهنگ سازمانی وجود ندارد. روحیه ایثار و فداکاری وجود ندارد. اهداف خوب تبیین نشده اند. افت انگیزشی در سازمان وجود ندارد. سیستم بوروکراسی افراطی وجود دارد.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.