مقاله حفظ هویت در شهر آینده با تاکید بر نمادهای معماری بومی نمونهی مورد شهر ساری


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله حفظ هویت در شهر آینده با تاکید بر نمادهای معماری بومی نمونهی مورد شهر ساری دارای ۱۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله حفظ هویت در شهر آینده با تاکید بر نمادهای معماری بومی نمونهی مورد شهر ساری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله حفظ هویت در شهر آینده با تاکید بر نمادهای معماری بومی نمونهی مورد شهر ساری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله حفظ هویت در شهر آینده با تاکید بر نمادهای معماری بومی نمونهی مورد شهر ساری :

چکیده

ایران با پیشینهای کهن در فرهنگ و هنر معماری است. شهرها حاصل تجربههایی است که از معماری گذشتهی این سرزمین به ما رسیدهاست و بر ماست که این ارزشها را حمایت و حفظ کنیم. افزایش ارتباط جهانی از طریق رسانهها در همهی زمینهها ورود معماری
غربی را به همراه داشته است. روند معماری تابعامروزه دوران مدرنیته و جریانهای اقتصادی به سمت ساخت و سازهای دوران مدرن
معماری غربی به پیش میرود. اکثر بناهای جدید بدون ارتباط و ناهماهنگ با بوم خود ایجاد شدهاند. لذا نباید به سادگی پذیرای یک
معماری وارداتی با سبک بودغربی و باید کوشید تا فرهنگ بومی را در روند ناگریز مدرنیزاسیون وارد کرد که یکی از راهحلها اتخاذ

رویکرد طراحی زمینهگرا و همچنین بالا بردن سطح فرهنگی افکار عمومی جامعه است تا ارزشها و فرهنگ غنی و اصیل ایرانی را به ایشان

یادآوریروش پژوهشکرد. حاضر از نظر هدف کاربردی و توصیفی- تحلیلی میباشد. مطالعات نمونهی موردی شهر ساری با برداشتهای

محلی مبتنی بر روش مشاهدهی توام با تبادل نظر۱ انجام گرفت. پیروی از نمادها و اصول معماری بومیمخاطبکهبا طرحوارههای ذهنی منطبق است به مثابه عامل تاثیر گذار فرآیند ادراک میتواند بر حفظ هویت و تداوم تاریخی تاثیر مطلوب داشته باشد.

کلمات کلیدی: هویت شهری، طراحی شهری زمینهگرا، معماری بومی، شهر ساری

مقدمه

در جریان مدرنیته اکثر بناهای جدید بدون تبعیت از زمینه شکل گرفتهاند. این ساخت و سازها در شهر، به عوامل متعددی مرتبط میباشد. یکی از ایننبودعوامل راهنمای طراحی شهری و الگوهایی که بتوان از آن تبعیت کرد است که چهرهی ناهماهنگ و آشفتهای را به شهر بخشیدهاست. زمینههای کیفی مانند کیفیتهای بصری، معماری و منظر شهری که به نوعی معرفی هویت و شخصیت محلی است، همراه با زمینههایی مانند حس مکان و ادراک محیط، موجب پایداری ارزشهای محیطی میگردد. از آنجا که بروز کیفیات طراحیشهری در محیط و فضای شهری نیازمند ضابطه، دستورالعمل و مبانی خاص خود میباشد، استفاده از تئوریها و مبانی نظری طراحیشهری برای نیل به هدف مذکور، اجتنابناپذیر مینماید. رویکرد طراحی زمینهگرا اهداف پژوهش (حفظ و تقویت هویت و تداوم تاریخی) را میسر میسازد که در ادامه به آن پرداخته میشود.

-۱ حفظ و تقویت هویت با طراحی شهری زمینهگرا

هویت۲ یکی از معیاری اصلی و مورد توجه طراحی شهری و نوشتار حاضر میباشد. انسان حتی با یک شیء، رویداد و فضا »احساس این همانی« کرده، آن را بخشی از ” من”خود یا “ما”ی جمعی که بهآن تعلق دارد میپندارد. امکان بازشناسی خاطرات، و پاسخگوئی به انتظارات شهروندان از یک فضا، خاصیتی را میطلبد که به آن هویت میگوئیمبذم . در فرهنگ لغات انگلیسی اکسفورد واژه لاتین yصطصغک۲ع از لفظ کهصطصغک۲عریشه گرفته استح این واژه دارای دو معنای اصلی و متمایز “تشابه مطلق” و “متفاوت” میباشد.[۲]

منظور از کلمه هویت در فرهنگ لغات و اصطلاحات فلسفی اشاره به ذات و تشخص و این همانی موجودات است. واژه عربی هویت دارای کاربرد فلسفی است که عبارت است از دو چیز که با هم در وجود وحقیقت یکی باشند هر چند که دارای بعضی وجوه افتراق باشند.[۳]

خاصیتی که توسط مقیاس یک پدیده طبیعی یا تصویری از گونههای مشابه آن که در ذهن نقش بسته است، پدید میآید. حافظهی جمعی و خاطرات جامعه نقش مهمی در این تطابق ذهنی که تشخیص هویت نامیده میشود، ایفا میکند .[۴] مکان به دو گونه با هویت ارتباط مییابد. نخست در تعیین هویت مکان، که مربوط به تعیین هویت شخص بوسیلهء توصیف مکان است، که بخشی از هویت اجتماعیست.

دومین حالت، هویت مکان است، که بهعنوان وجه خاصی از هویت، با هویت اجتماعی قابل قیاس است بزم. معیارهایی چون توجه به زمینه و فرهنگ بومی، توجه به طبیعت و آثار زیست محیطی، مقیاس انسانی و کیفیات بصری، انعطاف پذیری، توجه به قلمروهای عمومی، ایجاد

ککأشطغلاطکص yکهطأک ئهغپطصههطککتق ح ۱ yصطصغک۲ع ح۲

شکل:۱ خانهها در میدان کاتدرال، استراسبورگ، فرانسه،
فضاهای غیرقابل دفاع میتوانند کیفیت محتوایی یک طرح شهری را مورد ارزیابی قرار دهند. علاوه بر آن، معیارهای رویهای از جمله میزان مشارکت مردم، نظارت و اختیار و سایر معیارهای تاثیرگذار بر روند تهیه و اجرای طرح نیز در جهت سنجش ابعاد گوناگون طراحیشهری یعنی چگونگی بهکارگیری ارزشها و هنجارها در جهت ایجاد ساختار پایدار شهر و عملکرد اجتماعی فضای شهری کاربرد وسیعی خواهند داشت. طراحی با توجه به اصالت »مکان« براساس نظریهی بنتلی در کتاب محیطهای پاسخگو، به طیف وسیعی از تفکرات طراحی پاسخ میدهد. بنتلی به معیارهایی چون نفوذپذیری، انعطاف پذیری، سهولت امکان انتخاب، تنوع، خوانایی، تجارب احساسی مبتنی بر آشنایی با مکان و کیفیات بصری تاکید دارد.[۶] تیبالدز میگوید قبل و (بیش) از ساختمان، به فضا/مکان اهمیت دهید. او در ساخت مکان به زمینه و تاریخ، ایجاد محیطی خوانا و قابل درک، مقیاس انسانی، و تشویق به حرکت انتخابی پیاده اشاره دارد ب،م. ارزشهای مودون۱ در ساخت مکان در سه اصل توجه به زمینه، تغییر تدریجی در مقیاسهای مختلف، و تداوم ساختار فضایی موجود تجلی مییابد بنم.
»کمیسیون معماری و محیط مصنوع« در بخشی از جزوهی منتشرهی خود »به کمک طراحی«، اصول و شیوههایی را برای ایجاد مکانی با هویت خاص خود به مفهوم کاراکتر و شخصیت آن مکان، مطرح نمودهاند که برخی از موارد مرتبط با نوشتار حاضر به شرح زیر مورد نظر خواهد بود:

– پاسخگویی به آرایش موجود بناها، خیابانها و فضاها ارتباط بناهای مجاور با هم را تضمین میکند و نیز ارتباط میان خیابان را تامین کرده و فضاهای مکمل ایجاد میکند.

– هماهنگی بناهای موجود با توسعهی جدید، قطعات با عرض کم، در نظر گرفتن تاریخ و عملکرد یک ناحیه.

– پاسخگویی به فرم بناهای محلی و الگوهای توسعه در طراحی ساخت و سازها و آرایش۲ دقیق و با جزئیات، به تقویت حس مکان کمک میکند.

– استفاده از مصالح محلی، روشهای ساخت و جزییات عامل عمدهای در تقویت تشخص محلی است(توجه به مقیاس، رنگ، بافت).
مقیاس، توده و ارتفاع توسعهی پیشنهادی میبایست در ارتباط با بناهای مجاور در نظر گرفتهشودبکم.

معماری و طراحیشهری زمینهگرا نه تاکید بر تقلید دارد و نه مانع نوآوری و خلاقیت است. پیام آن ضرورت توجه به محیط کالبدی پیرامون اثر است و نشان میدهد که این توجه میتواند هم بر خود اثر معماری و هم برای زمینه عاملی مثبت و تقویتکننده باشد. معماری و طراحیشهری زمینهگرا تلاشی برای نشان دادن توان ایجاد محیط مطلوب بصری در مقیاسی کلانتر از معماری. در این میان طراح هنرمند با آفرینش اثری جدید در فضای شهری موجود، میتواند نقش تعیین کنندهای در توجه به زمینه ایفا کند. همین امر، بار مسئولیت او را در قبال محیط شهری پیرامون افزایش میدهد. معماری زمینهگرا خواستار حفظ وضع موجود نبوده و مشوق حفظ و مومیایی کردن شهرهای قدیمی نیز نمیباشد. هرچند ممکن است در مواردی این امر مطلوب باشد.

-۱-۱ نمونهی معماری زمینهگرا، ساختمانهای قـدیمی بـا

سبکهای منطقهای ش

خانهها: تاثیر اولیهی انسجام بصری میان این خانهها، عدم تشابه واقعی آنها را از دیده پنهان میدارد. دو ساختمان سمت چپ سبک نیمه چوبی قرون وسطایی خود را حفظ کردهاند. دو ساختمان دیگر به صورت نمای واحدی مرمت شده و تنها آرایههای قدیم پیرامون پنجره، بهصورت یک چهارچوب رنگ شده حفظ شده است که یادآور سبک نیمه چوبی آن است. سپس یک خانه کوچکتر ایتالیایی با کرکرههای چوبی و پنجرهی سنتوری زیر اطاق شیروانی قرار گرفته است. مجموعه با نمای افقی طویل یک ساختمان بسیار حجیمتر که با نماهای باریک و بلند ساختمانهای مجاور کاملا مغایر
است، پایان مییابد.علاوه براین خطوط افقی نمای این ساختمان به- مأخذ: برولین،۱۳۸۶، .۳۵ ش
طور ناگهانی با پنجرههای ساختمان باریک مجاور برخورد میکند، به-
طوری که سه طبقهی اصلی این ساختمان در کنار چهار طبقهی ساختمان مجاور قرار میگیرد.
دلایل اصلی این موفقیت دو مهم است: پشت بامها و ریتم طبقهی همکف، انواع مختلف پنجره، رنگهای متنوع، ارتفاعهای مختلف بنا و سبکهای گوناگون تزیینات در بین دو لایه نسبتن همگونتر، همانند محتویات یک ساندویچ قرار گرفته اند. بامهای سنگی با شیب تند و پنجرههای باز در سطح آن و فرم رواق نسبتا متداومی در طبقه همکف.

غپ۲أپق حک شصأپyهع ذ

۲

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.