روانشناسی دین
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
روانشناسی دین دارای ۱۵۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد روانشناسی دین کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز روانشناسی دین۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی روانشناسی دین،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن روانشناسی دین :
روانشناسی دین
روانشناسی دین ، بررسی مسئله دین است از جنبه درونی و فردیِ آن . این گستره سعی می کند با تحلیل روانی انسان ( از طریق روانشناسی ) ، ریشه پیدایش دین و همینطور پیامدهای این گرایش را مورد مطالعه قرار دهد. در این باب ، نظریه های موافق و مخالف بسیاری ارائه شده است .
علل و انگیزه های بروز دیدگاه روانشناسانه دین ، سیر تاریخی آن ، تئوریها و نظریه های قابل توجه در این زمینه ، همچنین پیامدهای تبیین شخصی و روانی دین که از مهمترین آنها می توان به پلورالیسم دینی اشاره کرد ، درفصل اول این رساله مورد مداقه قرار گرفته است .
از مهمترین و محوری ترین مسائل مورد بحث در روانشناسی دین ، میتوان از بحث ‘تجربه دینی’ نام برد که به عنوان گوهر و اساس این دیدگاه ، مورد توجه و دقت نظر متفکرین ، متألهان و همچنین روانشناسان قرار گرفته است . یکی از مهمترین فرضیه های مورد بررسی در این مبحث ، معرفت زایی تجربیات دینی است و اینکه آیا تجربه دینی میتواند از لحاظ معرفتشناسی ، عینیت داشته باشند ؟
بیان نظریات مختلف در مورد این مسئله ، که در فصل دوم به آنها اشاره شده ، تا حدودی اظهار نظر در مورد آن را آسان مینماید .
نقد و بررسی موضوع نیز ، همراه با بیان نظرات متفکرین معاصر و نتیجه گیری کلی از بحث ، اجمالاً در فصل پایانی رساله آمده است .
ما حصل بحث :
ـ روانشناسی دین ، نگاهی درونی ، روانی و فردی به دین است ، بدون در نظر گرفتن جنبه های اجتماعی ، فرهنگی و … آن .
ـ تبیین شخصی و درونی دین ، از بسیاری از تعارضات میان عقاید دینی و سایر ابعاد زندگی جلوگیری کرده و خواه و ناخواه ، اصطکاک همیشگی میان دین و علم را
از بین می برد.
ـ از طریق ارجاع تجربیات شخصی و فردی به پیش فرضهای دینی و زمینه های مذهبی افراد ، تجربیات دینی قابل تعریف بوده و به عنوان مهمترین عامل تحویل دین به روانشناسی ، مورد بررسی و دقت نظر قرار می گیرد .
ـ تجربیات دینی از لحاظ معرفت شناسی می توانند عینیت داشته باشند و اعتقادآور باشند ( اما فقط برای صاحب تجربه و نه ناظران ، بلکه برای ناظران خارجی ، تنها جنبه آشنایی دارد )
ـ از بارزترین نتایج تبیین و تفسیر درونی و فردی دین ، اعتقاد به پلورالیسم دینی
( کثرت گرایی دینی ) است که امروزه با گسترش این روند در جوامع غربی ، حقانیت مکاتب توحیدی و اعتقاد به صراط مستقیمی واحد ، به زیر سؤال رفته و تا حدودی تضعیف شده است .
ـ دین از طریق تجربه درونی و شخصی قابل ادراک است ، و این ادراک بر اساس فطرت کمالجوی انسان و طبیعت وی استوار است .
ـ تجربیات دینی در صورت عینیت یافتن ، می تواند معرفت زایی کرده و اعتقادات دینی را توجیه نمایند؛ اما این مسئله در مورد شخص تجربه کننده صادق می باشد و برای شخص ناظر هیچ الزام و ضرورتی ، برای اعتقاد از طریق تجربه دینی وجود ندارد.
چکیده
مقدمه |
|
فصل اول |
|
رابطه روانشناسی و دین |
|
تعریف دین |
|
بررسی تئوریهای روانشناسانه دین |
|
ـ تئوری تحولی پیاژه |
|
ـ تئوری اریکسون |
|
ـ آلپورت |
|
ـ یونگ |
|
ـ هیوم |
|
ـ فروید |
|
علل گرایش به دین |
|
پیامدهای گرایش به دین |
|
ـ جیمز |
|
تجربه دینی |
|
تعارض علم و دین |
|
کثرتگرایی دینی |
|
فصل دوم |
|
تعریف تجربه دینی |
|
پیشینه تاریخی تجربه دینی |
|
اقسام تجربه دینی |
|
دیدگاههای مختلف در مورد انواع تجربههای دینی |
|
ـ تجربه دینی نوعی احساس است |
|
ـ تجربه دینی نوعی تجربه مبتنی بر ادراک حسی است |
|
ـ تجربه دینی ارائه نوعی تبیین مافوق طبیعی است |
|
نمونههای تجربه دینی |
|
آیا تجربههای دینی هسته مشترکی دارند |
|
تجربههای عرفانی |
|
ـ آیا تجارب عرفانی معرفتزا است |
|
آیا تجربه دینی میتواند اعتقاد دینی را توجیه کند |
|
فصل سوم |
|
نگاهی نقادانه به موضوع |
|
ـ تقدم شرک بر یکتا پرستی |
|
ـ موهوم پنداری باورهای دینی |
|
ـ گناه نخستین |
|
ـ خدای پدرگونه |
|
ـ مفهوم جنسیت |
|
ـ تعمیم ناروا |
|
روانشناسی دین |
|
روانشناسی دین |
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.