مقاله شهرهای مرزی و امنیت فرهنگی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله شهرهای مرزی و امنیت فرهنگی دارای ۱۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله شهرهای مرزی و امنیت فرهنگی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله شهرهای مرزی و امنیت فرهنگی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله شهرهای مرزی و امنیت فرهنگی :

چکیده

در دنیای امروز همه جوامع بتدریج به سویی پیش می روند که همگی بر هویت فرهنگی خویش تاکید دارند و نسبت به هویت سیاسی خود بی اعتنا هستند .در واقع اهمیت فزاینده هویت فرهنگی در عصر بعد از جنگ سرد، خلاء ناشی از کاهش اهمیت هویت سیاسی را پر می کند . تردیدی نیست که پایبندی افراد و نهادهای جامعه به ارزش ها و هنجارهای پذیرفته شده در فرهنگ، نوعی مصونیت اجتماعی ایجاد می کند که طبعاً موجب امنیت پایدار می گردد . هرچه امنیت فرهنگی و اجتماعی در جامعه گسترش یابد،پیشرفت در سایر ابعاد توسعه تسریع می شود و افراد جامعه به سمتی سوق پیدا می کنند که در سازندگی و درخشش جامعه تاثیر می گذارند و از آسیب ها و انحراف ها مصون می مانند . اما مرا,دات فرامرزی و تعاملات فرهنگی مرزنشینان در کشور های همجوار چنان است که فرهنگ و هویت ملی ما را در معرض خطر قرار می دهد. این مقاله برآن است که برای پیشگیری از این تهدیدات و تامین امنیت فرهنگی راهکارهایی را ارائه دهد و معتقد است امنیت فرهنگی در سایه یک حکومت مردمی که متکی به آرای مردم باشد، آن هم از منظر بومی امکان پذیر است. زیرا تجربه نشان داده است درمناطق مرزی هر کجا که امنیت بومی شده است سریع تر به امنیت پایدار دست یافته است.

واژگان کلیدی: امنیت ، امنیت فرهنگی ، مناطق مرزی ، تعامل فرهنگها ، فرهنگ ملی

مقدمه

احساس تعلق فرد به کشور، جامعه، نهاد و مجموعه خاصی، هویت او را نشان میدهد.یعنی تاریخ، منافع، سرنوشت و تصور ذهنی مشترک ، تعلقات جغرافیایی، قومی، نژادی، زبانی و دینی هرکس بخشی از هویت او بشمار میرود.این درحالی است که سیاستهای فرهنگی حاکم بر یک جامعه میتواند نقش تعیین کنندهای در مسیر هویتیابی افراد آن جامعه ایفا کند و این امر برآمدهاز ارتباط محکم فرهنگ و هویت میباشد. یعنی از طریق فرهنگ است که انسانها هویتیابی کرده و بر هویت خاصی تأکید میکنند.

از سوی دیگر، قوم و گروههای قومی، مجموعه افرادی با سنت فرهنگ و احساس هویتی مشترک هستند که این اشتراکات، آنانرا به عنوان یک گروه فرعی از جامعه ملی و بزرگتر و همچنین از دیگر گروههای عضو آن جامعه متمایز میسازد. هر قوم دارای ساختار گسترده خویشاوندی است که در درون آن، عوامل همبستگی مادی و معنوی موجبات پیوند و احساس تعلق افراد به قوم را فراهم می آورد. این عوامل عبارتند از: زبان، عرصه جغرافیایی خاصی که محل زیست افراد قوم بوده و هست، ارزشها، آداب ورسوم، باور به یک نیاز مشترک (احمدی، .(۱۳۷۸ بنابراین بحران هویت ، تغییر ارزش های اخلاقی و فرد گرایی افراطی و ; که همگی از نظر ذهنی سبب نوعی ناامنی در افراد جامعه می شود یکی از مهمترین شاخصهای جغرافیای انسانی ایران تنوعات قومی فرقه ای است . وجود این پدیده که در استانهای مرزی

محسوس تر است باعث می شود هر گونه گسترش خشونت های فرقه ای در کشورهای همسایه براساس قانون مجاورت به شهرهای مرزی ایران نیز تسری یابد و ضریب امنیتی استانهای مرزی را با چالش های جدی مواجه کند. به عبارت دیگر، یکی از کانونهای تهدید نرم افزاری امنیت ملی ، افزایش اصطکاک و تداوم تنشهای فرقه ای درکشورهای همسایه و احتمال تسری

۵۶۶

ھما ش م ی ی زی و ا ؛ چا ش و ر یا
۳۰ و ۳۱ فروردین – ۱۳۹۱ دانشگاه سیستان و بلوچستان
National Congress on Border Cities and Security; Challenges and Strategies – CBCS 2012

ناامنی به استانهای مرزی است که می تواند به عنوان یکی از ابزارهای مداخله جویانه قدرتهای فرامنطقه ای مستقر در منطقه با رویکرد بحران سازی، امنیت زدایی، امتیازگیری و ایجاد تننشهای چند بعدی در داخل کشور به کار گرفته شود. برای درک بهتر این موضوع بهتر است نگاهی اجمالی به این تنشها و مشکلات فرهنگی مناطق مرزی داشته باشیم . مناطق مرزی کشورمان معمولاً به پنج منطقه فرهنگی تقسیم می شوند:

-۱ منطقه شمال غربی ( آذربایجان ): این منطفه شامل ۶ استان آذربایجان غربی ، شرقی ، اردبیل، زنجان و قزوین است که حدود ۱۳۸ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد . مراودات فرامرزی مردم این منطقه با جمهوری آذربایجان و ترکیه با ۸ میلیون جمعیت صورت می گیردکه از آن میزان ۵ میلیون آذری هستند . گسست هویت ملی و قومی ، شوینیسم های قومی ، مسائل سیاسی از چالشهایی است که در این منطقه دیده می شود .

-۲ منطقه شرقی ( بلوچستان) : این منطقه شامل استان سیستان و بلوچستان می شود که با ۱۸۱ هزار کیلومتر مربع در حدود ۲/۳ میلیون نفر جمعیت دارد . زبان این قوم بلوچی است . گسست میان سیستان (شیعه) و بلوچستان (سنی) دیده می شود. مراودات فرامرزی با پاکستان با جمعیت حدود ۳ میلیون بلوچ پراکنده در کشورهای خلیج فارسی دیده می شود. مشکل فرهنگی این منطقه عبارتند از: مسائل سیاسی، ضعف هویت ملی، گسست مذهبی و وجود جمعیت یزرگ مهاجران افغانی.

-۳ منطقه جنوب غربی ( عربها) : این منطقه شامل سه استان خوزستان، هرمزگان و بوشهر می شود. جمعیت عرب زبان در خوزستان % ۴۴/۹ در هرمزگان % ۲۵ و در بوشهر % ۶/۴ است. اعراب خوزستان نسبت به اعراب بوشهر و هرمزگان گسست زبانی دارند. در خوزستان عربها شیعه و دو استان دیگر سنی هستند.رقم کل عربها حدود ۳ میلیون نفر است . در برخی از شهرهای خوزستان میزان جمعیت عرب زبان بسیار بالاست؛ نظیر شادگان %۱۰۰ و خرمشهر . %۸۰ در این منطقه با مراودات فرامرزی اعراب در عراق و منطقه خلیج فارس صورت می گیرد. مناطق آزاد کیش و قشم با مفهوم گردشگری تعریف می شوند

. جمعیت بومی دو استان بوشهر و هرمزگان به شدت در گسست فرهنگی با تحولات توسعه ای قرار دارد. گسست قومی- ملی نیز بویژه در بین اعراب سنی بوشهر و هرمزگان وجود دارد.

-۴ منطقه غربی (کردها) : این مطقه شامل ۴ استان کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و ایلام است که مساحتی حدود

۱۰۰ هزار کیلومتر مربع را در بر می گیرد.جمعیت کرد ایران حدود ۵/۵ میلیون نفر برآورد شده است. گسست میان کردهای کرمانشاه و ایلام (شیعه) و سایر کردها (سنی) بارز است. مراودات فرامرزی با جمعیتی بین ۱۳ تا ۱۵ میلیون نفر صورت می گیرد که اغلب آنها در عراق هستند. مشکلات فرهنگی موجود در این منطقه عبارتند: از مسائل سیاسی ، ساختارهای قبیله ای سنتی، تنشهای دینی و گسستهای قومی .(فکوهی ؛ (۱۳۸۵

-۵ منطقه شمال شرقی (خراسان و گلستان) : منطقه خراسان بزرگ با دو کشور ترکمنستان و افغانستان دارای مرز مشترک است. بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی که دیواره های آهنی فروریخت و مراودات فرامرزی برقرار شد و مرزنشینان دو کشور ایران و ترکمنستان تحت تاثیر فرهنگهای یکدیگر قرار گرفتند.اما در افغانستان این مرودات غیر رسمی است.

هر یک از مناطق فوق دارای فرهنگ بومی و محلی خود هستند و مردم آن تعصب خاصی به قومیت و زبان و نژاد خود دارند.

تقریباً تمام مطالعات در سطوح ملی و بین المللی نشان می دهند که در همه جا، فرهنگهای محلی یا خرده فرهنگها تلاش می کنند که به حیات خود ادامه دهند و خود را تقویت کنند و در این راه مصرف کالاهای فرهنگی و حتی تقویت انگیزه های هویتی در مصرف کالاها امری است که بوضوح دیده می شود.. این موضوع در مناطق مرزی هم که همواره با چالشهای زیادی روبرو هستند بیشتر صادق است.

در مورد وضعیت فرهنگی و اقتصادی مردم این مناطق، یک گزارش تحقیقی از هوشنگ امیراحمدی با نام»پویاییشناسی توسعه و نابرابری استانها در ایران(«(۱۳۳۵-۱۳۶۲در اطلاعات سیاسی-اقتصادی منتشر شده است. امیراحمدی با بهرهگیری از

۵۶۷

ھما ش م ی ی زی و ا ؛ چا ش و ر یا
۳۰ و ۳۱ فروردین – ۱۳۹۱ دانشگاه سیستان و بلوچستان
National Congress on Border Cities and Security; Challenges and Strategies – CBCS 2012

۱۳ شاخص اجتماعی دست به بررسی تحرک استانهای کشور در مقایسه با یکدیگر از حیث محرومیت یا برخورداری، در سه دوره زمانی سالهای(۱۳۴۵ و ۱۳۵۵ و (۱۳۶۱زده است.دادههای وی حاکی از بهرهمندی بیشتر استانهای آذربایجان شرقی، خوزستان و خراسان و محرومیت بیشتر استانهای آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، ایلام و کردستان در سال ۱۳۶۱

میباشد بر این اساس استانهای سیستان و بلوچستان و کردستان ایلام و بوشهر محرومترین استانهای مرزی کشورند، حال آنکه استانهای آذربایجان شرقی، خراسان، گیلان و مازندران از برخوردارترین استانهای مرزی کشور به شمار میروند.(

امیراحمدی، (۱۳۶۳

هم مرزی و تأثیرات فرهنگی آن

آداب و سنن، مذهب و فرهنگ هر قومی از دیگر عوامل مؤثری است که ممکن است در منطقهای با یک آب و هوا، دو قوم از دو نژاد مختلف ساکن باشند. اگرچه ملل مجاور درمرزهای مختلف از لحاظ وضعیت جغرافیایی با یکدیگر یکسان هستند اما تفاوتهای فرهنگی دو قوم بر اخلاق و رفتار آنها تاثیرگذار است و باعث می شود که شهرهای مرزی، فرهنگی میانه داشته باشند.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.