بررسی تجهیزات مورد نیاز ، ظرفیت خط و تحلیل تقاظای قطار شهری
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
بررسی تجهیزات مورد نیاز ، ظرفیت خط و تحلیل تقاظای قطار شهری دارای ۹۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد بررسی تجهیزات مورد نیاز ، ظرفیت خط و تحلیل تقاظای قطار شهری کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
بررسی و تحلیل تقاضا- ظرفیت خط تجهیزات مورد نیاز
کلیاتی درباره محور آزادی- امام حسین
سالیان بسیاری محور جاده مخصوص ،خیابان آزادی، خیابان انقلاب، و خیابان دماوند، تنها مسیرهای مستقیم ارتباطی شرقی –غربی و غربی- شرقی تهران محسوب میشد، ولی با احداث شبکه های منحنی در شمال و جنوب این محور طی سال های اخیر، حجم زیادی از سفرها به سمت این مجاری هدایت می شود، لیکن به دلیل مسیر مستقیم و عبور از «مرکز» شهر، محور آزادی- انقلاب- امام حسین سهم وسیعی از سفرهای شهری را به خود اختصاص داده است.
محورهای ساخته شده طی ۲۰ سال اخیر که تا حدودی عبور و مرور شرقی-غربی و بالعکس تهران را پوشش می دهند، عبارتند از:
۱- محور شیخ فضل الله نوری- شهید مدرس- اتوبان رسالت
۲- محور شهید همت –شهید مدرس – شهید بابایی
۳- محور ستارخان- فاطمی- دکتر بهشتی- قدوسی- گلبرگ
۴- محور خیابان قزوین – مولوی- خراسان- خاوران
۵- محور خیابان امام خمینی- امیر کبیر- ری- آهنگ
۶- محور کمربندی آزادگان
دلایل اهمیت محور آزادی- انقلاب- فردوسی- امام حسین
میدان آزادی
شاید بتوان میدان آزادی را از نظر توزیع مسافر، مهم ترین میدان پایتخت به شمار آورد. محورهای انقلاب-آزادی ، آیت الله سعیدی، جاده مخصوص کرج، اتوبان کرج، محمد علی جناح مسافرین را از نقاط مختلف به میدان آزادی انتقال می دهند. مهم ترین این محورها، محور کرج-تهران از طریق اتوبان و جاده مخصوص کرج می باشد، مسافرین از کرج و شهرکهای تابعه (فردیس، گلشهر، رجائی شهر و….) و با استفاده از خطوط حومه ای ویژه خود، وارد میدان آزادی شده و پس از انتخاب محور مورد نظر، ادامه مسیر می دهند، همچنین ساکنین شهرکهای اطراف محور جاده مخصوص کرج (شهید فکوری، اکباتان، پاس، آزادی، تهرانسر و…) نیز حجم زیادی از سفرهای ورودی و خروجی به میدان آزادی را موجب می شوند. محور محمد علی جناح نیز از معدود محورهایی است که رفت و آمد ساکنین منطقه ۵ شهرداری تهران را پوشش میدهد.
میدان انقلاب
میدان انقلاب از میادین مهم توزیع کننده سفرها در شهر تهران است. هریک از چها محور ورودی به میدان انقلاب دارای اهمیت و ارزش خاص خود می باشند. محور شمالی، تامین کننده عبور و مرور محلات کارگر شمالی، کوی نصر، بلوار کشاورز و مناطق شمالی تر تهران می باشد. محور جنوبی که از میدان راه آهن آغاز می گردد، در طول مسیر خود میادین گمرک، قزوین و پاستور را پوشش می دهد.
میدان فردوسی
میدان فردوسی نیز از مناطقی می باشد که مسافرین از آن به عنوان محلی مناسب برای تغییر مسیر سفرها استفاده می نمایند. محور جنوبی میدان، عهده دار هدایت مسافران به میدان امام خمینی و بازاراست. محور شمالی میدان نیز دسترسی به خیابان های شهید بهشتی، شهید مطهری و بلوار کریمخان را ممکن می سازد.
میدان امام حسین
میدان امام حسین از میادین مهم توزیع کننده سفرها در شرق تهران محسوب می گردد. حجم بالای مسافر در دو محور دپوی شرق- میدان امام حسین و میدان خراسان- میدان امام حسین موجب گردید تا از سوی مسئولین مربوطه، دو خط اتوبوس برقی در سال های اخیر برای محور اخیر الذکر در نظر گرفته شود. اتوبوس برقی محور دپی شرق- امام حسین در حال حاضر در دست بهره برداری می باشد و کار عملیات ساخت و نصب تجهیزات اتوبوس برقی محور دوم با سرعت در حال انجام است. از آنجایی که دو محور یاد شده حجم انبوهی از شهروندان را به محدوده کوچک میدان امام حسین هدایت می نمایند و تغییر مسیر این همه مسافر در استعداد و قابلیت این میدان نیست، بنابراین وقت بسیاری از مردم در این میدان به هدر می رود.
مراکز آموزشی
دانشگاه های مهم صنعتی شریف، تهران، تربیت معلم، آزاد اسلامی مرکزی، امیر کبیر و آزاد اسلامی جدید الاحداث در ضلع غربی میدان انقلاب- حد فاصل خیابان رستم و خیابان اسکندری- در این محور مستقر هستند. در ضمن تعدادی از سفرهای روزانه به مقصد دانشگاه های علم و صنعت و خواجه نصیر الدین طوسی از طریق این محور صورت می گیرد.
همچنین در فواصل حدود ۳۰۰ متری این محور، دهها واحد تحصیلی وزارت آموزش و پرورش از قبیل دبستان، مدرسه راهنمایی و… قرار دارند که روزانه تعداد قابل توجهی از سفرهای شهری این محور را به خود اختصاص می دهند.
مراکز اداری-بیمارستان ها -فرودگاه مهرآباد- ترمینال های مسافربری بین شهری
خیابان آزادی- انقلاب، مسیر اصلی مسافرین پروازهای داخلی و خارجی فرودگاه مهرآباد ، ترمینال اتوبوسرانی بین شهری غرب، استقبال و بدرقه کنندگان آنها، کارکنان فرودگاه و هواپیمایی کشوری می باشد که هزاران سفر از طریق آن صورت میپذیرد.
وجود بیمارستان های متعدد در سمت و سوی این محور نیز موجب سفرهای شهری به منظور ارائه و یا دریافت خدمات پزشکی، عیادت بیماران، سفرهای کارکنان بیمارستان ها و… می گردد.
وزارت کار، سازمان تامین اجتماعی، ساختمان دادگستری، اداره کل راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، جهاد سازندگی، مراکز مخابراتی، دفتر مرکزی برخی از رسانههای گروهی، موزه سازمان میراث فرهنگی، آژانس های هواپیمایی ، شرکتهای بیمه و.. مراکزی هستند که روزانه موجبات هزاران عبور و مرور شهری را در این محور فراهم می سازند.
سفرهای جدید
عبور این محور از هسته مرکزی شهر و وجود مراکز متنوع و فراوان خرید در اطراف محور، دسترسی آسان و سریع به بازار تهران با استفاده از وسایل نقلیه عمومی ویژه و استقرار مراکز اصلی فروش کتاب و… موجب جلب نظر افراد بسیاری می شود که به قصد خرید از خانه های خود خارج می شوند.
سفرهای تفریحی
این محور علاوه بر آنکه تعداد بسیاری از سینماها و پارکها را در خود جای داده است، مسیر مناسبی برای دسترسی به مراکز تفریحی دیگر نقاط شهر نیز به شمار می رود.
وضعیت موجود محور
محور ۱۰۳۵۰ متری میدان آزادی تا امام حسین را می توان به لحاظ شرایط فیزیکی و ترافیکی به چهار محدوده تقسیم نمود:
قطعه اول: از میدان آزادی تا چهار راه نواب به طول ۴ کیلومتر و عرض متوسط ۴۲ متر( از جدول پیاده روشمالی تا جدول پیاده جنوبی) می باشد که ۵ خط عبور (Lane) به شرق و ۵ خط عبور به غرب را سرویس می دهد. دو نهر آب در باند شمالی و جنوبی، جزیره میانی در آکس خیابان، ترافیک باند کندرو و تندرو و جهت شرق و غرب را متمایز می سازند، تردد خودروها در این قطعه غالباً روان می باشد.
قطعه دوم: از چهار راه نواب تا میدان انقلاب به طول ۱۲۰۰ متر و عرض ۲۲ متر میباشد که ۳ خط عبور به سمت شرق و ۳ خط عبور به سمت غرب را شامل میشود. به علت توقف اتوبوس های شرکت واحد و سوار و پیاده شدن مسافرین آنها، تردد در حد فاصل خیابان کاوه تا میدان انقلاب در اکثر مواقع با اشکال همراه است.
قطعه سوم:از میدان انقلاب تا میدان فردوسی به طول ۲۵۵۰ متر و عرض ۲۲ متر می باشد که دو خط به سمت شرق و دو خط به سمت غرب و دو خط ویژه در جهت شرقی و غربی از قسمت میانی خیابان عبور می کنند. خطوط ویژه اتوبوس در این قطعه تردد را برای سفر با وسایل حمل و نقل عمومی، سریع تر و راحت تر نموده است. البته به علت تراکم مسافرین با انگیزه استفاده از وسایل نقلیه عمومی ، در ابتدای میدان انقلاب و چهار راه ولی عصر، حرکت در این نقاط با کندی صورت می گیرد.
یک پل هوایی ماشین رو نیز در حد فاصل خیابان خارک تا خیابان استاد نجات اللهی (ویلا) بر روی خیابان حافظ، جهت تسهیل درآمد و شد خودروها نصب گردیده است.
قطعه چهارم: از میدان فردوسی تا میدان امام حسین به طول ۲۶۰۰ متر و عرض متوسط ۲۶ متر امتداد دارد. همانند قطعه سوم دارای دو خط عبور به شرق و دو خط عبور به غرب است. در بیشتر طول مسیر خط ویژه نیز وجود دارد. تردد خودروها در این محور نسبت به قطعه سوم کمتذ است و نتیجتاً تقاضای سفر با اتوبوس ها که اصلی ترین وسیله نقلیه عبوری این محور می باشند نیز کاستی می گیرد.
وجود زیر گذر سواره رو در میدان امام حسین و همچنین سطح اندک میدان، موجب تاخیر در حرکت وسایل نقلیه می گردد.
تعداد تقاطع ها و زمان سیکل
در طول مسیر ۲۲ تقاطع که چراغ راهنمایی بر روی آنها نصب می باشد وجود دارد، این چراغ ها کنترل حرکات شرق و غرب و شمال و جنوب را بر عهده دارند. فاصله متوسط تقاطع ها در چهار قطعه ذکر شده و در کل مسیر به شرح زیر است:
جدول ۱- متوسط فاصله تقاطع ها در مسیر
تعداد تقاطع متوسط فاصله تقاطع ها
قطعه اول
قطعه دوم
قطعه سوم
قطعه چهارم 6
۴
۷
۵ 666 متر
۳۰۰ متر
۳۶۵ متر
۵۲۰ متر
کل مسیر 22 470 متر
به منظور بررسی زمان دقیق رفت و برگشت یک سفر، به اندازه گیری سیکل چراغهای راهنمایی در صبح و عصر یکی از روزهای اواسط هفته در کل مسیر اقدام گردید.
متوسط زمان به دست آمده در هر سیکل طبق جدول ۲ می باشد:
جدول ۲- زمان سیکل چراغ های راهنمایی (ثانیه)
تقاطع زمان غرب به شرق زمان شمال به جنوب زمان شرق به غرب شرق به جنوب غرب به شمال طول سیکل ثانیه
استاد معین
شهیدحبیبالله
پپسی کولا
آذربایجان
خوش
سلسبیل
نواب
اسکندری
دامپزشکی
جمالزاده
میدانانقلاب
فروردین
دانشگاه
ابوریحان
فلسطین
ولی عصر
کالج
فردوسی
پیچ شمیران
روشندلان
پل چوبی
نامجو 100
۱۱۰
۷۵
۹۰
۶۰
۶۰
۵۰
۸۵
۵۵
۱۰۰
۶۰
۴۵
۵۵
۵۵
۳۰
۷۵
۲۰
۵۵
۶۰
۲۳
۷۰
۷۵ 34
۲۳
۳۵
۳۰
۲۰
۴۰
۵۰
۲۵
۲۰
۱۵
۷۵
۱۵
۲۲
۴۵
۱۵
۷۵
۶۰
۱۹۵
۲۰
۱۶
۲۰
۳۰ 134
۶۰
۹۵
۷۰
۶۰
۶۰
۵۰
۸۵
۵۵
۱۰۰
۶۰
۴۵
۵۵
۵۵
۳۰
۷۵
۲۰
۵۵
۴۵
۲۳
۷۰
۷۵ 34
–
۲۰
– –
۵۰
–
۲۰
–
۱۵ 168
۱۳۳
۱۳۰
۱۲۰
۸۰
۱۰۰
۱۰۰
۱۱۰
۷۵
۱۱۵
۱۳۵
۶۰
۷۷
۱۰۰
۴۵
۱۵۰
۸۰
۲۵۰
۸۰
۳۹
۹۰
۱۰۵
همان گونه که ملاحظه می شود از ۲۲ تقاطع ، ۱۴ تقاطع دارای سیکل بیش از ۱۰۰ ثانیه می باشد . بیشترین طول سیکل متعلق به میدان فردوسی با ۲۵۰ ثانیه و کمترین آنها سه راه روشندلان با ۳۹ ثانیه می باشد .
زمان کل سیکل ها 2342 ثانیه ( ۳۹ دقیقه و ۲ ثانیه ) است که ۹۵۹ ثانیه آن به تردد مسیر شمالی – جنوبی با احتساب نصف زمان به حرکت های گردشی تعلق دارد (شامل ۴۲ درصد کل زمان سیکل ) که نشانگر اهمیت فوق العاده خیابان هایی میباشند که این محور را قطع می نمایند .
از تقاطع های مهم این محور می توان به نواب، میدان انقلاب ، چهار راه ولی عصر ، میدان فردوسی اشاره نمود.
مدت زمان قرمز برای جهت شرقی غربی دقیقه 16=60÷959 ثانیه
یعنی اگر وسیله نقلیه ای به تمام چراغ های راهنمایی با وضعیت قرمز مواجه شود و هیچ گونه ترافیک مانع حرکت نباشد ، ۱۶ دقیقه از وقت سرنشینان این وسیله پشت چراغ های راهنمایی تلف خواهد شد . دستاورد مطلوب این است که وسیله در کل مسیر به حالت قرمز چراغ راهنمایی برخورد ننماید که این نیز غیر ممکن است .
چنان چه متوسط زمان سیکل را در نظر بگیریم ، در صورتی که ترافیک مانع عبور از چراغ ها نگردد ، هر وسیله نقلیه به طور متوسط با ۸ دقیقه توقف پشت چراغ های راهنمایی مواجه می باشد .
با توجه به حجم بالای عبور وسابل نقلیه و ترافیک مسیر در بیشتر ساعات روز دو سوم از ۱۶ دقیقه یعنی ۱۰ دقیقه و ۳۶ ثانیه به طور متوسط و در بیشتر ساعات به هر وسیله تاخیر وارد می شود .
فواصل ایستگاه های اتوبوس
تعداد ۱۷ ایستگاه در جهت شرق به غرب و ۲۰ ایستگاه در جهت غرب به شرق وجود دارد . میانگین فاصله ایستگاه ها از یکدیگر به شرح زیر می باشد :
جدول ۳- متوسط فاصله ایستگاه اتوبوس
تعداد ایستگاه متوسط فاصله ایستگاه
جهت غرب به شرق
جهت شرق به غرب
سرویس های سریع السیر شرق به غرب
سرویس های سریع السیر غرب به شرق 20
۱۷
۷
۷ 490 متر
۵۷۰ متر
۱۳۹۰ متر
۱۳۹۰ متر
زمان سفر
براساس مطالعه کارت ورود و خروج اتوبوس های عادی و سریع السیر به خطوط اتوبوسرانی نتایج زیر در این محور به دست آمد :
خط سریع السیر امام حسین – آزادی
اتوبوس های این خط با ۷ توقف در ایستگاه ها ، فاصله ۱۰۳۵۰ متری مسیر را بین ۴۰ تا ۵۰ دقیقه طی می کنند. سرعت متوسط این اتوبوس ها با احتساب زمان توقف ( حداقل ۵ دقیقه در ابتدا و انتهای مسیر ) به شرح زیر می باشد :
کیلومتر در ساعت 7/17 = ÷350/10
کیلومتر در ساعت 8/13= ÷350/10
خط سریع السیر انقلاب – آزادی
این خط بدون توقف از مبداء تا مقصد مسافرین را جا به جا می نماید . زمان طی این مسیر با توجه به شرایط متغیر ترافیکی بین ۲۰ تا ۲۵ دقیقه می باشد سرعت متوسط اتوبوس ها در این محور به شرح زیر می باشد :
کیلومتر درساعت 6/21= ÷2/5
کیلومتر در ساعت 6/15= ÷2/5
خط عادی میدان امام حسین – میدان انقلاب
اتوبوس های خط در لاین ویژه تردد می نمایند و با ۱۰ توقف در مسیر ۵۱۵۰ متری و با زمان متغیر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه مسافرین خود را در ابتدا و انتهای مسیر جا به جا می کنند. سرعت اتوبوس های این خط به شرح زیر محاسبه می گردد :
کیلومتر در ساعت 6/20= ÷150/5
کیلومتر در ساعت 4/12= ÷150/5
برآورد تعداد سفر روزانه
برای به دست آوردن تعداد سفرهای تقریبی روزانه در این مسیر به دو شکل اقدام گردید :
الف- برآورد تعداد سفر با شرکت واحد اتوبوسرانی
ب- برآورد تعداد سفر با سایر وسایل نقلیه و شرکت واحد اتوبوسرانی
الف- برآورد تعداد سفر با شرکت واحد اتوبوسرانی
شرکت واحد اتوبوسرانی با در دست داشتن ۳۹۹۸ دستگاه اتوبوس در سال ۷۳ ،روزانه بین ۴/۲ تا ۳میلیون مسافر را جا به جا کرده است .
در جدول 4 تعداد اتوبوس های فعال در سال ۷۳ مشخص شده اند.
جدول ۴- تعداد اتوبوس فعال در سال ۷۳
نوع اتوبوس تعداد عمر متوسط (سال )
دو طبقه
۳۰۲
۳۰۵
۳۰۵مفصلی
مان
مان مفصلی
ایکاروس ۲۶۰
ایکاروس ۲۸۰
ولوو
اتوبوس برقی 224
۲۱۷۸
۶۵۴
۱۴
۲۴
۱
۱۸۲
۴۶۱
۲۳۰
۳۰ 6/15
۴/۱۲
۱/۱۶
۱/۱۵
۱/۱۴
۰/۱۵
۳
۸/۱
۶/۲
جمع 3998 9/10 سال
جدول زیر تعداد مسافرین جابجا شده طی سه سال اخیر را به وسیله شرکت واحد نشان می دهد :
جدول ۵- تعداد مسافر جا به جا شده در ماه ( میلیون نفر)
ماه سال ۷۱ سال ۷۲ سال ۷۳ سال ۷۴
فروردین
اردیبهشت
خرداد
تیر
مرداد
شهریور
مهر
آبان
آذر
دی
بهمن
اسفند 8/68
۷/۶۳
۹/۸۰
۷۹
۶/۸۰
۲/۸۴
۴/۸۸
۱/۸۸
۱/۸۸
۹/۸۳
-/۷۷
۴/۷۰ 5/71
۱/۸۲
۱/۸۳
۶/۸۶
۸/۸۶
۸/۸۹
۳/۹۳
۹/۹۲
۸/۸۸
۳/۸۵
۴/۸۶
۶/۷۸ 2/75
۷/۸۵
-/۷۶
۵/۸۳
۴/۷۷
۴/۷۷
۵/۷۴
۵/۷۵
۹/۷۱
-/۷۵
۷/۸۲
۱/۸۴ 3/74
۶/۸۹
جدول ۶ عملکرد روزانه ماه آبان در سال های ۷۲ و ۷۳ را نشان می دهد :
جدول ۶- تعداد سفر در ماه آبان در سال های ۷۲، ۷۳
آبان سال ۷۲ آبان سال ۷۳
تاریخ روز هفته تعداد جابجایی (میلیون نفر) روز هفته تعداد جابجایی (میلیون نفر)
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
۱۰
۱۱
۱۲
۱۳
۱۴
۱۵
۱۶
۱۷
۱۸
۱۹
۲۰
۲۱
۲۲
۲۳
۲۴
۲۵
۲۶
۲۷
۲۸
۲۹
۳۰
جمعه
جمعه
جمعه 44/3
۳۸/۳
۴۷/۳
۳۸/۳
۳۹/۳
۰۹/۳
جمعه
۳۶/۳
۲۶/۳
۲۳/۳
۲۶/۳
۳۱/۳
۰۹/۳
۷/۱
۴۷/۳
۲۵/۳
۲۶/۳
۲۸/۳
۲۳/۳
۰۴/۳
۴۴/۱
۳۲/۳
۱۵/۳
۲۲/۳
۲۳/۳
۲۴/۳
۰۳/۳
۶۶/۱
۲۵/۳
۲/۳
جمعه
۶۹/۱
جمعه
جمعه
جمعه 75/2
۷۹/۲
۷۴/۲
۷۰/۲
۴۶/۲
۲۱/۱
۷۷/۲
۷۷/۲
۷۲/۲
۷۴/۲
۷۴/۲
۴۸/۱
۱۸/۱
۵۷/۲
۲۳/۲
۵۴/۵
۶۲/۲
۶۴/۲
۴۶/۲
۱۳/۱
۷۵/۲
۷۹/۲
۸۱/۲
۵/۲
۶۹/۲
۲۶/۲
۲/۱
۶/۲
۸/۲
۲/۲
همچنین در جدول زیر جایگاه خطوط فعال در این محور در کل شبکه اتوبوسرانی تهران و حومه از نظر ظرفیت جا به جایی روزانه هر اتوبوس در سال های ۷۱ تا ۷۳ نمایش داده شده است :
جدول ۷ – جایگاه خطوط فعال امام حسین تا آزادی در کل شبکه اتوبوسرانی
سال ۷۱ سال ۷۲ سال ۷۳
رتبه خط تعداد مسافر جابجا شده در روز رتبه خط تعداد مسافر جابجا شده در روز رتبه خط تعداد مسافر جابجا شده در روز
اول
دوم
سوم
چهارم
ششم بهارستان- امام خمینی
جمهوری-بهارستان
میدن امام-هفت تیر
انفلاب-امام حسین
انقلاب-آزادی 2112
۲۱۱۱
۱۹۸۸
۱۸۱۰ اول
دوم
هفتم
هشتم انقلاب-امام حسین
جمهوری-بهارستان
آزادی-انقلاب
بهارستان-امام خمینی 3389
۲۷۴۷
۲۳۷۱
۲۱۶۴ اول
دوم
سوم
پنجم انقلاب-امام حسین
عادی انقلاب-امام حسین
جمهوری- بهارستان
آزادی-انقلاب 3777
۳۴۸۲
۲۷۲۳
۲۳۹۹
در جدول ۸ تعداد خطوط و همچنین تعداد اتوبوس های فعال در هر خط در سالهای ۷۱ تا ۷۳ در ماه آبان مشخص گردیده است . انتخاب ماه آبان به این علت است که ماه مذکور نسبت به ماه های دیگر میزان دقیق تری از تعداد سفرهای شهری را نشان می دهد .
چون در سال ۷۳ بلیطهای ۲۰ ریالی و ۵۰ ریالی به عنوان کرایه از مسافر اخذ می شد و مبنای محاسبه عملکرد خط نیز صرفاً وزن بلیط گرفته شده می باشد ، آمارهای سال ۷۳ نمی توانست ملاک مناسبی برای محاسبه سفر باشد . بنابراین آمار آبان ماه سه سال ۷۱ و ۷۲ و ۷۳ استخراج گردید و متوسط سه سال به عنوان مبنای محاسبه سفر با وسایل حمل و نقل عمومی مورد بررسی قرار گرفت . در این محاسبه هر ماه ۳۰ روز فرض شده است و ۴ روز جمعه معادل ۲روز فعال در نظر گرفته شده است . تعداد مسافر جا به جایی شده در طول ماه بر عدد ۲۸ تقسیم می گردد تا متوسط جا به جایی روزانه یک خط به دست آید .
( خطوطی که به طور کامل در این محور رفت و آمد نمی کنند ، به نسبت طول مسیری که در این محور تردد دارند ، مسافرین جابه جا شده آنها محاسبه گردیده است.)
جدول۸- خطوط فعال محور در سال های ۷۱ تا ۷۳
آبان ماه ۷۱ آبان ماه ۷۲ آبان ماه ۷۳
شماره خط مبدا و مقصد طول مسیر(کیلومتر) تعداد اتوبوس فعال تعداد مسافرجابجاشده تعداد اتوبوس فعال تعداد مسافرجابجاشده تعداد اتوبوس فعال تعداد مسافرجابجاشده
۲۱۶
۲۱۸
۵۱۱
۶۲۲
۶۲۳
۶۳۷
۶۳۸
۲۱۱
۲۲۲
۵۳۱
۲۱۹
۶۱۷
۲۲۵ انقلاب- امام حسین
امام حسین – امام خمینی
فرودگاه – انقلاب
کارگر – فیاض بخش
شهرآرا- فیاض بخش
انقلاب – فیاض بخش
آزادی- انقلاب
دپوی شرقی – انقلاب
امام حسین-آزادی
اکباتان – انقلاب
خراسان- انقلاب
آزادی –فیاض بخش
نبوت- انقلاب 2/5
۸/۴
۲/۶
۳/۹
۱/۱۰
۴/۵
۸/۴
۱۳
۱۰
۱۲
–
۹/۱۱
۶/۱۱ 82
۱۶
۹
۱۳
۱۸
۱۱
۵۴
–
–
–
–
۱۳
– 374/5
۵۹۱/۰
۲۲۲/۰
۴۲۴/۰
۵۷/۰
۴۴/۰
۸۶/۲
–
–
–
–
۱۱۳/۰
– 54
۱۸
۸
–
۱۸
۱۲
۴۱
۱۸
۲۵
۱۸
–
–
– 52/5
۵۶/۰
۲۰/۰
–
۵۵/۰
۳۹/۰
۹۲/۰
۵/۰
۷۱/۰
۳۰/۰
–
–
– 37
۱۵
۲۰
–
۱۳
۱۵
۲۶
۲۱
۲۲
۱۵
۱۴
۱۶
۸ 92/3
۳۹/۰
۲۷/۰
–
۱۷/۰
۱۶/۰
۸۵/۱
۸۱/۰
۴۴/۰
۱۷/۰
۳۵/۰
۱۹/۰
۰۷/۰
تعداد سفر روزانه در سال ۷۱
خط ۲۱۶ 191941=28÷5374366
خط ۲۱۸ 10560=5/0×21121=28÷591403
خط ۵۱۱ 4445=56/0×7937=28÷222252
خط ۶۲۲ 9095=6/0×15158=28÷424450
خط ۶۲۳ 12288=6/0×20479=28÷573430
خط ۶۳۷ 7888 =5/0 ×15776=28÷441730
خط ۶۳۸ 102217=28÷ 2862090
خط ۶۱۷ 2023=5/0×4047=28÷113316
در مجموع ۳۴۰۴۵۷ نفر روزانه در این محور با وسایل نقلیه عمومی سفر کرده اند که از این تعداد ۲۹۴۱۵۸ مسافر ، دو خط انقلاب- امام حسین و انقلاب – آزادی را به عنوان مسیرهای عبور خود انتخاب کرده اند .
تعداد سفر روزانه سال ۷۲ و ۷۳
طبق فرمول محاسبه حجم مسافرین عبوری آبان ماه سال ۷۱ از مسیرهای یاد شده ، تعداد مسافران جا به جا شده طی این ماه در سال های ۷۲ و ۷۳ به شرح زیر استحصال گردید :
جدول ۹- عملکرد روزانه خطوط در سال ۷۲ و ۷۳
خط 72 (نفر) 73(نفر)
۲۱۱
۲۱۶
۲۱۸
۲۲۲
۵۱۱
۵۳۱
۶۲۳
۶۳۷
۶۳۸
۲۱۵
۲۱۹
۲۲۵ 14206
۱۹۷۰۱۰
۲۰۳۳۴
۲۵۳۴۲
۴۰۴۶
۴۴۶۴
۱۱۷۱۸
۷۰۰۱
۳۲۲۲۴
–
–
– 11626
۱۴۰۱۰۰
۶۹۷۸
۵۴۰۸
۳۳۹۲
۲۵۶۸
۳۷۵۸
۲۹۱۶
۶۶۳۰۸
۶۶۰
۵۴۰۸
۱۰۸۲
در سال ۷۲ ، روزانه ۳۱۶۳۴۵ سفر انجام شده که ۲۵۴۵۶۴ سفر لز این تعداد صرفاً به وسیله ۳ خط انقلاب – آزادی ، انقلاب- امام حسین ، آزادی – امام حسین صورت گرفته است .
سال ۷۳ ، نیز تعداد ۲۵۰۲۰۴ سفر با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در این محور جا به جا شده اند که ۲۱۱۸۱۶ سفر از طریق سه خط مذکور صورت پذیرفته است .
متوسط جابه جایی مسافران سه سال یاد شده عبارت است از :
متوسط جا به جایی مسافران توسط سه خط اصلی در ۳ سال یاد شده نیز عبارت است از :
ب- برآورد تعداد سفر با سایر وسایل نقلیه و شرکت واحد اتوبوسرانی
به منظور برآورد تعداد دقیق تردد روزانه وسایل نقلیه عبوری ( اعم از اتوبوس ، مینی بوس ، سواری ، موتورسیکلت ) در ۶ نقطه از محور یاد شده که امکان آماربرداری صحیح تری در آنها پیش بینی می شد کلیه وسایل نقلیه موتوری شمارش شدند. این آمارگیری طی ۳ ساعت متوالی صبح و ۳ ساعت متوالی عصر صورت پذیرفت تا تعیین ساعات اوج مصرف و عصر نیز امکان پذیر گردد :
نقاط انتخاب شده جهت آمارگیری عبارت بودند از :
۱. خیابان انقلاب حد فاصل میدان امام حسین و خیابان نظام آباد
۲. میدان فردوسی
۳. چهار راه ولی عصر
۴. میدان انقلاب
۵. چهار راه نواب صفوی
۶. خروجی ضلع شرقی میدان آزادی .
جدول ۱۰ متوسط ضریب سرنشین خودروها را بر اساس آمارگیری مبداء و مقصد در آذر ۷۱ نشان می دهد .
جدول ۱۰- متوسط ضریب سرنشین وسایل نقلیه
نوع وسیله درصد خودروها ضریب سرنشین
سواری
وانت
موتورسیکلت
تاکسی
مینی بوس
اتوبوس
اتوبوس واحد 6/58
۲/۱۴
۲/۱۳
۲/۸
-/۳ 93/1
۵۶/۱
۲۳/۱
۹۴/۲
۶۶/۷
۳۲
۵/۴۷
جداول ۱۱ تا ۳۳ تعداد تردد وسایل نقلیه سواری ، اتوبوس، مینی بوس و موتورسیکلت را در ساعات ۷ تا ۸ ، ۸ تا ۹ ،۹ تا ۱۰ صبح و همچنین ۱۷ تا ۱۸ ، ۱۸ تا ۱۹ ، ۱۹ تا ۲۰ در نقاط آمارگیری نشان می دهد .
جدول ۱۱- وسائط نقلیه عبوری از تقاطع نظام آباد – انقلاب (۳۰و۳۱خرداد ۷۴) جهت شرق به غرب
ساعت/ نوع وسیله اتومبیل سواری اتوبوس مینی بوس موتورسیکلت اتوبوس واحد
۸-۷
۹-۸
۱۰-۹ 1012
۶۷۷
۱۱۰۶ 12
۶
۱ 135
۲۶
۱۹ 137
۱۴۴
۱۵۴ 97
۷۲
۶۴
جدول ۱۲- وسائط نقلیه عبوری از تقاطع نظام آباد – انقلاب (۳۰و۳۱خرداد ۷۴) جهت غرب به شرق
ساعت/ نوع وسیله اتومبیل سواری اتوبوس مینی بوس موتورسیکلت اتوبوس واحد
۸-۷
۹-۸
۱۰-۹ 650
۸۳۵
۹۶۷ 15
۱۵
۳ 41
۴۴
۱۸ 93
۱۱۸
۱۵۶ 95
۷۹
۶۱
جدول ۱۳- وسائط نقلیه عبوری از تقاطع نظام آباد – انقلاب (۳۰و۳۱خرداد ۷۴) جهت شرق به غرب
ساعت/ نوع وسیله اتومبیل سواری اتوبوس مینی بوس موتورسیکلت اتوبوس واحد
۱۸-۱۷
۱۹-۱۸
۲۰-۱۹ 1327
۱۴۱۰
۱۲۱۳ 12
۶
۱۰ 54
۹۴
۴۷ 175
۲۰۵
۱۸۲ 58
۵۹
۵۶
جدول ۱۴- وسائط نقلیه عبوری از تقاطع نظام آباد – انقلاب (۳۰و۳۱خرداد ۷۴) جهت غرب به شرق
ساعت/ نوع وسیله اتومبیل سواری اتوبوس مینی بوس موتورسیکلت اتوبوس واحد
۱۸-۱۷
۱۹-۱۸
۲۰-۱۹ 1069
۱۲۸۰
۱۱۹۶ 6
۶
۷ 34
۲۷
۱۸ 142
۱۶۱
۱۴۶ 59
۶۲
۵۵
جدول ۱۵- وسائط نقلیه عبوری از خیابان انقلاب- میدان فردوسی (5و۶تیر ۷۴) جهت شرق به غرب
ساعت/ نوع وسیله اتومبیل سواری اتوبوس مینی بوس موتورسیکلت اتوبوس واحد
۸-۷
۹-۸
۱۰-۹ 1046
۱۲۶۴
۱۴۷۶ 20
۹
۷ 76
۳۸
۳۴ 119
۱۴۴
۱۴۵ 91
۸۵
۶۷
جدول ۱۶- وسائط نقلیه عبوری از خیابان انقلاب- میدان فردوسی (5و۶تیر ۷۴) جهت غرب به شرق
ساعت/ نوع وسیله اتومبیل سواری اتوبوس مینی بوس موتورسیکلت اتوبوس واحد
۸-۷
۹-۸
۱۰-۹ 216
۲۵۱
۲۹۶ 10
۵
۳ 18
۲۰
۲۴ 23
۴۹
۴۲ 69
۵۴
۶۲
جدول ۱۷- وسائط نقلیه عبوری از خیابان انقلاب- میدان فردوسی (5و۶تیر ۷۴) جهت شرق به غرب
ساعت/ نوع وسیله اتومبیل سواری اتوبوس مینی بوس موتورسیکلت اتوبوس واحد
۱۸-۱۷
۱۹-۱۸
۲۰-۱۹ 1398
۱۵۱۱
۱۴۷۲ 7
۵
۴ 43
۲۹
۲۷ 165
۲۱۶
۱۹۵ 47
۵۸
۵۷
جدول ۱۸- وسائط نقلیه عبوری از خیابان انقلاب- میدان فردوسی (5و۶تیر ۷۴) جهت غرب به شرق
ساعت/ نوع وسیله اتومبیل سواری اتوبوس مینی بوس موتورسیکلت اتوبوس واحد
۱۸-۱۷
۱۹-۱۸
۲۰-۱۹ 919
۱۰۲۳
۹۳۶ 4
۷
۴ 20
۳۲
۲۴ 88
۱۱۶
۱۰۴ 49
۳۷
۶۰
جدول ۱۹- وسائط نقلیه عبوری از چهار راه ولی عصر (5و۶تیر ۷۴) جهت شرق به غرب
ساعت/ نوع وسیله اتومبیل سواری اتوبوس مینی بوس موتورسیکلت اتوبوس واحد
۸-۷
۹-۸
۱۰-۹ 1326
۱۶۱۹
۱۷۹۸ 39
۱۶
۱۷ 103
۶۳
۴۲ 190
۴۵۸
۲۲۳ 111
۹۵
۷۷
جدول ۲۰- وسائط نقلیه عبوری از چهار راه ولی عصر (5و۶تیر ۷۴) جهت غرب به شرق
ساعت/ نوع وسیله اتومبیل سواری اتوبوس مینی بوس موتورسیکلت اتوبوس واحد
۸-۷
۹-۸
۱۰-۹ 1140
۱۰۹۵
۱۲۶۵ 31
۱۶
۸ 57
۴۵
۳۲ 153
۱۵۸
۱۷۲ 70
۶۰
۶۳
جدول ۲۱- وسائط نقلیه عبوری از چهار راه ولی عصر (5و۶تیر ۷۴) جهت شرق به غرب
ساعت/ نوع وسیله اتومبیل سواری اتوبوس مینی بوس موتورسیکلت اتوبوس واحد
۱۸-۱۷
۱۹-۱۸
۲۰-۱۹ 2040
۲۰۴۳
۱۹۸۱ 8
۵
۳ 45
۳۰
۳۰ 281
۳۰۰
۲۸۵ 56
۶۶
۵۴
جدول ۲۲- وسائط نقلیه عبوری از چهار راه ولی عصر (5و۶تیر ۷۴) جهت غرب به شرق
ساعت/ نوع وسیله اتومبیل سواری اتوبوس مینی بوس موتورسیکلت اتوبوس واحد
۱۸-۱۷
۱۹-۱۸
۲۰-۱۹ 1225
۱۲۰۰
۱۲۱۰ 65
۷۰
۷۳ 37
۴۱
۲۹ 161
۱۸۲
۱۷۲ 49
۴۳
۶۱
جدول ۲۳- وسائط نقلیه عبوری از میدان انقلاب (5و۶تیر ۷۴) جهت شرق به غرب
ساعت/ نوع وسیله اتومبیل سواری اتوبوس مینی بوس موتورسیکلت اتوبوس واحد
۸-۷
۹-۸
۱۰-۹ 2140
۲۲۶۵
۲۳۵۵ 70
۳۱
۳۴ 89
۶۴
۶۶ 206
۲۲۵
۲۴۹ 116
۱۰۱
۱۰۲
جدول ۲۴- وسائط نقلیه عبوری از میدان انقلاب (5و۶تیر ۷۴) جهت غرب به شرق
ساعت/ نوع وسیله اتومبیل سواری اتوبوس مینی بوس موتورسیکلت اتوبوس واحد
۸-۷
۹-۸
۱۰-۹ 2065
۲۰۸۲
۲۱۱۴ 35
۲۸
۲۱ 54
۴۷
۳۸ 194
۲۳۴
۲۲۳ 118
۱۱۹
۹۳
جدول ۲۵- وسائط نقلیه عبوری از میدان انقلاب (5و۶تیر ۷۴) جهت شرق به غرب
ساعت/ نوع وسیله اتومبیل سواری اتوبوس مینی بوس موتورسیکلت اتوبوس واحد
۱۸-۱۷
۱۹-۱۸
۲۰-۱۹ 2120
۲۵۹۰
۲۱۸۰ 42
۵۱
۳۲ 48
۳۸
۳۲ 184
۲۴۱
۲۰۶ 68
۷۱
۵۷
جدول ۲۶- وسائط نقلیه عبوری از میدان انقلاب (5و۶تیر ۷۴) جهت غرب به شرق
ساعت/ نوع وسیله اتومبیل سواری اتوبوس مینی بوس موتورسیکلت اتوبوس واحد
۱۸-۱۷
۱۹-۱۸
۲۰-۱۹ 1847
۱۹۵۸
۱۸۱۲ 15
۱۸
۲۶ 53
۵۴
۴۴ 181
۱۹۲
۲۰۷ 70
۸۴
۶۰
جدول ۲۷- وسائط نقلیه عبوری از میدان آزادی (19و۲۰ تیر ۷۴) جهت شرق به غرب
ساعت/ نوع وسیله اتومبیل سواری اتوبوس مینی بوس موتورسیکلت اتوبوس واحد
۸-۷
۹-۸
۱۰-۹ 2328
۳۲۹۳
۳۶۰۸ 56
۹۲
۱۱۱ 166
۱۷۸
۱۶۰ 403
۴۲۹
۴۰۷ 72
۶۳
۶۸
جدول ۲۸- وسائط نقلیه عبوری از میدان آزادی (19و۲۰ تیر ۷۴) جهت غرب به شرق
ساعت/ نوع وسیله اتومبیل سواری اتوبوس مینی بوس موتورسیکلت اتوبوس واحد
۸-۷
۹-۸
۱۰-۹ 3163
۲۶۲۵
۴۱۸۱ 93
۷۰
۷۷ 277
۱۷۳
۱۲۸ 244
۲۵۲
۲۱۵ 85
۷۹
۷۰
جدول ۲۹- وسائط نقلیه عبوری از میدان آزادی (19و۲۰ تیر ۷۴) جهت غرب به شرق
ساعت/ نوع وسیله اتومبیل سواری اتوبوس مینی بوس موتورسیکلت اتوبوس واحد
۱۸-۱۷
۱۹-۱۸
۲۰-۱۹ 2490
۲۲۴۰
۲۱۸۰ 50
۴۴
۵۳ 140
۱۵۱
۱۴۰ 179
۱۸۹
۲۱۴ 64
۵۸
۶۲
جدول ۳۰- وسائط نقلیه عبوری از چهار راه نواب (۲۵و۲۶ تیر ۷۴) جهت شرق به غرب
ساعت/ نوع وسیله اتومبیل سواری اتوبوس مینی بوس موتورسیکلت اتوبوس واحد
۸-۷
۹-۸
۱۰-۹ 902
۱۰۶۰
۱۱۶۰ 37
۲۷
۲۸ 77
۷۸
۸۰ 243
۲۷۵
۲۸۱ 64
۵۹
۶۵
جدول ۳۱- وسائط نقلیه عبوری از چهار راه نواب (۲۵و۲۶ تیر ۷۴) جهت غرب به شرق
ساعت/ نوع وسیله اتومبیل سواری اتوبوس مینی بوس موتورسیکلت اتوبوس واحد
۸-۷
۹-۸
۱۰-۹ 1684
۱۷۴۰
۱۵۳۸ 86
۶۶
۴۸ 104
۸۲
۷۰ 283
۲۶۰
۲۸۶ 83
۷۴
۶۹
جدول ۳۲- وسائط نقلیه عبوری از چهار راه نواب (۲۵و۲۶ تیر ۷۴) جهت شرق به غرب
ساعت/ نوع وسیله اتومبیل سواری اتوبوس مینی بوس موتورسیکلت اتوبوس واحد
۱۸-۱۷
۱۹-۱۸
۲۰-۱۹ 1315
۱۷۶۷
۱۹۹۳ 65
۳۷
۲۶ 130
۹۳
۵۶ 158
۱۹۹
۲۵۸ 62
۷۸
۶۹
جدول۳۳ – وسائط نقلیه عبوری از چهار راه نواب (۲۵و۲۶ تیر ۷۴) جهت غرب به شرق
ساعت/ نوع وسیله اتومبیل سواری اتوبوس مینی بوس موتورسیکلت اتوبوس واحد
۱۸-۱۷
۱۹-۱۸
۲۰-۱۹ 1661
۱۶۲۳
۱۶۵۱ 62
۵۳
۴۵ 71
۸۵
۹۲ 163
۱۸۱
۱۹۸ 54
۶۳
۵۸
طول سفر
جهت نیل به نتایجی مطلوبتر ، لازم بود تا میانگین مسافتی که هر مسافر در این محور طی می کند ، استحصال گردد. به این منظور با ۳۸۵ مسافر مصاحبه شد و از آنان در مورد مبدا و مقصد سفرهایشان سوالاتی به عمل آمد . این گفت و شنودها مبین ساخت که میانگین مسافت طی شده در این محور توسط هر یک از مسافران ۸/۴ کیلومتر میباشد .
محاسبه ظرفیت جا به جایی اتوبوس های واحد
به همین ترتیب سایر ساعات عبارت است از :
۹-۸ صبح 79 دستگاه از شرق تا غرب
۱۰-۹ صبح 73 دستگاه از شرق به غرب
۹-۸ صبح 78 دستگاه از غرب به شرق
۱۰-۹ صبح 69 دستگاه از غرب به شرق
۱۸-۱۷عصر 58 دستگاه از شرق به غرب
۱۸-۱۷عصر 61 دستگاه از غرب به شرق
۱۹-۱۸عصر 67 دستگاه از شرق به غرب
۱۹-۱۸عصر 60دستگاه از غرب به شرق
۲۰-۱۹عصر 57دستگاه از شرق به غرب
۲۰-۱۹عصر 59 دستگاه از غرب به شرق
نفر ۶۴۴۰= (متوسط ظرفیت ) ۷۰× 92 دستگاه
ساعت ۷-۸ صبح (۱۰۳۵۰ طول کل مسیر و ۴۸۰۰ متوسط طول سفر می باشد)
برای به دست آوردن تعداد کل مسافرین در یک جهت در طول روز با استفاده از اطلاعات مبدا و مقصد محاسبات زیر را در اختیار داریم:
بر طبق اطلاعات مبدا و مقصد ، ساعت اوج ۸۷/۸% کل سفرها را تشکیل می دهد بنابراین خواهیم داشت :
در یک جهت در یک روز نفر ۱۵۶۵۲۷ = ۸۷/۸% + ۱۳۸۸۴
در دو جهت در یک روز نفر ۳۱۳۰۵۴ = ۲× 156527
تعداد سفر روزانه با استفاده ازآمارگیری و آمار ماهانه شرکت واحد که در بخش الف محاسبه شد، روزانه تعداد ۱۱۰۰۰ نفر (۵/۳درصد) اختلاف دارد …
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.