بررسی ویژگی انسان کامل از منظر قرآن و جایگاه آن در مکتب اگزیستانسیالیسم
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
بررسی ویژگی انسان کامل از منظر قرآن و جایگاه آن در مکتب اگزیستانسیالیسم دارای ۱۹۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد بررسی ویژگی انسان کامل از منظر قرآن و جایگاه آن در مکتب اگزیستانسیالیسم کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز بررسی ویژگی انسان کامل از منظر قرآن و جایگاه آن در مکتب اگزیستانسیالیسم۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی ویژگی انسان کامل از منظر قرآن و جایگاه آن در مکتب اگزیستانسیالیسم،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن بررسی ویژگی انسان کامل از منظر قرآن و جایگاه آن در مکتب اگزیستانسیالیسم :
در این تحقیق سعی بر این است تا گزارشی از ویژگی انسان کامل را از منظر قرآن و جایگاه آن را در مکتب اگزیستانسیالیسم مورد بررسی قرار دهیم. بعد از ذکر بیان مسئله در فصل اول . در فصل دوم به بررسی انسان کامل می پردازیم و در انتهای تحقیق . انسان کامل را از منظر مکتب اگزیستانسیالیم مورد بررسی قرار می دهیم.(محقق)
انسان از جهات مختلف یکی از مهمترین محورهای بحث همه ی مکتبها و جهانبینیها است. در این میان تبیین سعادت و کمال انسان در راه رسیدن به آن، از حساسیّت و اهمیّت بیشتری برخوردار است.یکی از اصول و مبانی هر جهانبینی و یکی از محورهای اساسی معرفتو اندیشه بشری، «انسان» و مباحث مربوط به او است که همواره توجّه و اهتمام اندیشهوران و متفکّران را به خود جلب کرده است و در بخشها و به شیوههای گوناگون، شناخت انسان و خصوصیات و توانمندیهای او را مطرح کردهاند.( حسن زاده آملی، ۱۳۶۶، ص 66)
در حالی که مکاتب جدید بهرغم اختلافاتی که دارند، انسان محوری (به جای خدا محوری) و اومانیسم را محور و اساس همهچیز و تنها راه تأمین سعادت و کمال بشر و رهایی از ظلمت و محدودیت و حقارت معرّفی میکنند، در آموزههای ادیان الهی و بهویژه اسلام، انسان، جز با خدا محوری و پیوند با مبدأ آفرینش به حیات حقیقی و انسانی و جایگاه برجسته و ممتاز خویش دست نمییابد. آفرینش و طبیعت انسانی بهگونهای است که جز در پرتو هدایت الاهی، استعدادها و توانمندیهایش شکوفا نمیشود و انسان منهای خدا، حتّی در معیشت و زندگی دنیایی کامیاب و در آرامش است. (ر.ک: سوره طه (۲۰): ۱۲۴) (همان منبع ، ص ۶۷)
در فرهنگ دینی، انسان، مخلوق خدا است و از این جهت، به دیگر پدیدههای عالم میماند؛ امّا هرگز در رتبه و جایگاه آن ها قرار ندارد. انسان، خلیفه خدا، هدف و غایت آفرینشِ پدیدههای دیگر، بلکه حاکم بر آنها، اشرف مخلوقات و یگانه موجودی است که روح خدا در او دمیده شد و صبغه الهی دارد؛ و محوریّت انسان نه تنها مستلزم نفی خدا نیست؛ بلکه انسان جز با خدا ظرفیتش تکمیل، و دل او پُر، و اشباع نمیشود؛ زیرا موجود نامحدود جز با نامحدود و مطلق آرام نمیگیرد.
بررسی ویژگی انسان کامل از منظر قرآن و جایگاه آن در مکتب اگزیستانسیالیسم
فهرست مطالب
فصل اول : کلیات پژوهش
۱-۱-مقدمه.. ۲
۱-۲- تبیین موضوع.. ۳
۱-۳- بیان مسئله.. ۵
۱-۴- ضرورت و اهمیت تحقیق.. ۱۰
۱-۵- روش تحقیق.. ۱۴
۱-۶- مبانی نظری و پیشینه تحقیق.. ۱۵
۱-۷- اهداف تحقیق.. ۲۰
۱-۷-۱- هدف کلی۲۰
۱-۷-۲- اهداف جزئی۲۰
۱-۸-تعاریف اصطلاحات و واژه ها.. ۲۱
فصل دوم: ادبیات پژوهش
۲-۱-انسان کامل.. ۲۴
۲-۲-کمال انسان.. 24
۲-۲-۱- تعریف کمال26
۲-۲-۲-فرق کمال با تمام28
۲-۲-۳-کمال مدّعای همه مکاتب30
۲-۳- دیدگاه برخی مکاتب به انسان کامل.. 31
۲-۳-۱- مکتب عقلیون32
۲-۳-۲- مکتب عرفان و تصوّف35
۲-۳-۳-مکتب قدرت41
۲-۳-۴- مکتب ضعف46
۲-۳-۵- مکتب اسلام47
۲-۴- اسوه حسنه در انسان کامل.. ۵۲
۲-۵- کیفیت صعود انسان کامل.. ۶۱
۲-۶- مقامات و حالات عرفاء.. ۶۳
۲-۷- نگره قرآن به انسان کامل.. ۶۵
۲-۸- بشر بودن انسان کامل.. ۶۷
۲-۹- مقام انسان کامل.. ۶۷
۲-۱۰- ویژگیهای انسان کامل از نظر قرآن و احادیث.. ۷۵
فصل سوم : نقد و بررسی نظریه مکتب اگزیستانسیالیسم
۳-۱-مقدمه.. ۷۹
۳-۲- نقد و بررسی نظریه مکتب اگزیستانسیالیسم.. ۸۰
۳-۳- « اصالت وجود» در اگزیستانسیالیسم.. ۸۱
۳-۴-نتایج تعلق و وابستگی انسان.. ۸۳
۳-۵- «اعتقاد به خدا» از دیدگاه مکتب اگزستانسیالیسم.. ۸۵
۳-۶- کمال، حرکت از «خود » به «خود».. 86
۳-۷- اشتباه مکتب اگزستانسیالیسم در مورد رابطه انسان با خدا ۸۹
۳-۸- «خودآگاهی» و «خدا آگاهی».. 90
۳-۹- پاسخ به چند اشکال دیگر.. ۹۲
۳-۱۰- «کمال هدفی»و «کمال وسیله ای».. 94
۳-۱۱- «آزادی» در تعبیرات اسلامی.. ۹۶
۳-۱۲- تاریخچه اصطلاح انسان کامل نزد صوفیه و عرفا.. ۱۰۰
۳-۱۳- انسان کامل از دیدگاه ابن عربی.. ۱۰۲
۳-۱۴- انسان کامل از دیدگاه جیلی.. ۱۰۴
۳-۱۵- انسان کامل از دیدگاه عزیزالدین نسفی.. ۱۰۶
۳-۱۶- سیر صعود و تکامل انسان.. ۱۱۱
۳-۱۷- ولایت، مرتبهای کاملتر از نبوت.. ۱۱۶
۳-۱۸- سلسله مراتب اولیاء و تعدادشان.. ۱۱۷
فصل چهارم: انشان کامل در مکتب اگزیستانسیالیسم و مقایسه با مکاتب دیگر. ۱۲۲
۴-۱- ماهیت انسان از نظر مکتب اگزیستانسیالیسم و مکتب صدرایی ۱۲۲
۴-۲- مکتب اگزیستانسیالیسم.. ۱۲۴
۴-۳- آیا اگزیستانس مساوی با سارتر است؟.. ۱۲۶
۴-۴- دیدگاه مکتب اگزیستانسیالیسم (سارتر) درباره ماهیت انسان ۱۲۷
۴-۵- دلایل سارتر بر نفی ماهیت انسانی.. ۱۲۹
۴-۶- مجاهدت محض برای خدا شدن.. ۱۳۳
۴-۷- تفاوت اصالت وجود صدرایی و اگزیستانسیالیستی و نقد دیدگاه سارتر ۱۳۶
۴-۸- وجود تعلقی و ربطی ممکن،نظری ابتکاری ملا صدرا.. ۱۳۷
۴-۹- اثبات اختیار انسان با تطبیق آن بر توحید افعالی.. ۱۳۹
۴-۱۰- انسان کامل دیدگاه مکاتب.. ۱۴۱
۴-۱۰-۱-انسان کامل در مکتب سوسیالیسم۱۴۱
۴-۱۰-۲- خلاصه سخن مکتب سوسیالیسم در مورد انسان کامل۱۴۴
۴-۱۱- اشتباه اساسی مکتب سوسیالیسم.. ۱۴۶
فصل پنجم : نتیجه گیری
۵-۱- نتیجه گیری.. ۱۴۹
بررسی ویژگی انسان کامل از منظر قرآن و جایگاه آن در مکتب اگزیستانسیالیسم
فهرست منابع ۱۵۵
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.