بررسی ویژگی انسان کامل از منظر قرآن و جایگاه آن در مکتب اگزیستانسیالیسم


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی ویژگی انسان کامل از منظر قرآن و جایگاه آن در مکتب اگزیستانسیالیسم دارای ۱۹۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی ویژگی انسان کامل از منظر قرآن و جایگاه آن در مکتب اگزیستانسیالیسم  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز بررسی ویژگی انسان کامل از منظر قرآن و جایگاه آن در مکتب اگزیستانسیالیسم۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی ویژگی انسان کامل از منظر قرآن و جایگاه آن در مکتب اگزیستانسیالیسم،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن بررسی ویژگی انسان کامل از منظر قرآن و جایگاه آن در مکتب اگزیستانسیالیسم :

در این تحقیق سعی بر این است تا گزارشی از ویژگی انسان کامل را از منظر قرآن و جایگاه آن را در مکتب اگزیستانسیالیسم مورد بررسی قرار دهیم. بعد از ذکر بیان مسئله در فصل اول . در فصل دوم به بررسی انسان کامل می پردازیم و در انتهای تحقیق . انسان کامل را از منظر مکتب اگزیستانسیالیم مورد بررسی قرار می دهیم.(محقق)

انسان از جهات مختلف یکی از مهم‌ترین محورهای بحث همه ی مکتب‌ها و جهان‌بینی‌ها است. در این میان تبیین سعادت و کمال انسان در راه رسیدن به آن، از حساسیّت و اهمیّت بیش‌تری برخوردار است.یکی از اصول و مبانی هر جهان‏بینی و یکی از محورهای اساسی معرفت‏و اندیشه بشری، «انسان» و مباحث مربوط به او است که همواره توجّه‏ و اهتمام اندیشه‏وران و متفکّران را به خود جلب کرده است و در بخش‏ها و به شیوه‏های گوناگون، شناخت انسان و خصوصیات و توانمندی‏های ‏او را مطرح کرده‏اند.( حسن زاده آملی، ۱۳۶۶، ص‌ 66)

در حالی که مکاتب جدید به‏رغم اختلافاتی که دارند، انسان محوری (به جای خدا محوری) و اومانیسم را محور و اساس‏ همه‌چیز و تنها راه تأمین سعادت و کمال بشر و رهایی از ظلمت و محدودیت و حقارت معرّفی می‏کنند، در آموزه‏های ادیان الهی و به‏ویژه اسلام، انسان، جز با خدا محوری و پیوند با مبدأ آفرینش به حیات‏ حقیقی و انسانی و جایگاه برجسته و ممتاز خویش دست نمی‏یابد. آفرینش و طبیعت انسانی به‌گونه‏ای است که جز در پرتو هدایت الاهی، استعدادها و توانمندی‏هایش شکوفا نمی‏شود و انسان منهای خدا، حتّی در معیشت و زندگی دنیایی کامیاب و در آرامش است. (ر.ک: سوره طه (۲۰): ۱۲۴) (همان منبع ، ص ۶۷)

در فرهنگ دینی، انسان، مخلوق خدا است و از این جهت، به دیگر پدیده‏های عالم می‏ماند؛ امّا هرگز در رتبه و جایگاه آن ها قرار ندارد. انسان، خلیفه خدا، هدف و غایت آفرینشِ پدیده‏های دیگر، بلکه حاکم ‏بر آن‏ها، اشرف مخلوقات و یگانه موجودی است که روح خدا در او دمیده شد و صبغه الهی دارد؛ و محوریّت انسان نه تنها مستلزم نفی خدا نیست؛ بلکه انسان جز با خدا ظرفیتش تکمیل، و دل او پُر، و اشباع ‏نمی‏شود؛ زیرا موجود نامحدود جز با نامحدود و مطلق آرام نمی‏گیرد.

بررسی ویژگی انسان کامل از منظر قرآن و جایگاه آن در مکتب اگزیستانسیالیسم
فهرست مطالب

فصل اول : کلیات پژوهش

۱-۱-مقدمه.. ۲

۱-۲- تبیین موضوع.. ۳

۱-۳- بیان مسئله.. ۵

۱-۴- ضرورت و اهمیت تحقیق.. ۱۰

۱-۵- روش تحقیق.. ۱۴

۱-۶- مبانی نظری و پیشینه تحقیق.. ۱۵

۱-۷- اهداف تحقیق.. ۲۰

۱-۷-۱- هدف کلی۲۰

۱-۷-۲- اهداف جزئی۲۰

۱-۸-تعاریف اصطلاحات و واژه ها.. ۲۱

فصل دوم: ادبیات پژوهش

۲-۱-انسان کامل.. ۲۴

۲-۲-کمال انسان‏.. 24

۲-۲-۱- تعریف کمال‏26

۲-۲-۲-فرق کمال با تمام‏28

۲-۲-۳-کمال مدّعای همه مکاتب‏30

۲-۳- دیدگاه برخی مکاتب به انسان کامل‏.. 31

۲-۳-۱- مکتب عقلیون‏32

۲-۳-۲- مکتب عرفان و تصوّف‏35

۲-۳-۳-مکتب قدرت‏41

۲-۳-۴- مکتب ضعف‏46

۲-۳-۵- مکتب اسلام‏47

۲-۴- اسوه حسنه در انسان کامل.. ۵۲

۲-۵- کیفیت صعود انسان کامل.. ۶۱

۲-۶- مقامات و حالات عرفاء.. ۶۳

۲-۷- نگره قرآن به انسان کامل.. ۶۵

۲-۸- بشر بودن انسان کامل.. ۶۷

۲-۹- مقام انسان کامل.. ۶۷

۲-۱۰- ویژگیهای انسان کامل از نظر قرآن و احادیث.. ۷۵

فصل سوم : نقد و بررسی نظریه مکتب اگزیستانسیالیسم

۳-۱-مقدمه.. ۷۹

۳-۲- نقد و بررسی نظریه مکتب اگزیستانسیالیسم.. ۸۰

۳-۳- « اصالت وجود» در اگزیستانسیالیسم.. ۸۱

۳-۴-نتایج تعلق و وابستگی انسان.. ۸۳

۳-۵- «اعتقاد به خدا» از دیدگاه مکتب اگزستانسیالیسم.. ۸۵

۳-۶- کمال، حرکت از «خود » به «خود».. 86

۳-۷- اشتباه مکتب اگزستانسیالیسم در مورد رابطه انسان با خدا ۸۹

۳-۸- «خودآگاهی» و «خدا آگاهی».. 90

۳-۹- پاسخ به چند اشکال دیگر.. ۹۲

۳-۱۰- «کمال هدفی»و «کمال وسیله ای».. 94

۳-۱۱- «آزادی» در تعبیرات اسلامی.. ۹۶

۳-۱۲- تاریخچه اصطلاح انسان کامل نزد صوفیه و عرفا.. ۱۰۰

۳-۱۳- انسان کامل از دیدگاه ابن عربی.. ۱۰۲

۳-۱۴- انسان کامل از دیدگاه جیلی.. ۱۰۴

۳-۱۵- انسان کامل از دیدگاه عزیزالدین نسفی.. ۱۰۶

۳-۱۶- سیر صعود و تکامل انسان.. ۱۱۱

۳-۱۷- ولایت، مرتبه‌ای کامل‌تر از نبوت.. ۱۱۶

۳-۱۸- سلسله مراتب اولیاء و تعدادشان.. ۱۱۷

فصل چهارم: انشان کامل در مکتب اگزیستانسیالیسم و مقایسه با مکاتب دیگر. ۱۲۲

۴-۱- ماهیت انسان از نظر مکتب اگزیستانسیالیسم و مکتب صدرایی ۱۲۲

۴-۲- مکتب اگزیستانسیالیسم.. ۱۲۴

۴-۳- آیا اگزیستانس مساوی با سارتر است؟.. ۱۲۶

۴-۴- دیدگاه مکتب اگزیستانسیالیسم (سارتر) درباره ماهیت انسان ۱۲۷

۴-۵- دلایل سارتر بر نفی ماهیت انسانی.. ۱۲۹

۴-۶- مجاهدت محض برای خدا شدن.. ۱۳۳

۴-۷- تفاوت اصالت وجود صدرایی و اگزیستانسیالیستی و نقد دیدگاه سارتر ۱۳۶

۴-۸- وجود تعلقی و ربطی ممکن،نظری ابتکاری ملا صدرا.. ۱۳۷

۴-۹- اثبات اختیار انسان با تطبیق آن بر توحید افعالی.. ۱۳۹

۴-۱۰- انسان کامل دیدگاه مکاتب.. ۱۴۱

۴-۱۰-۱-انسان کامل در مکتب سوسیالیسم۱۴۱

۴-۱۰-۲- خلاصه سخن مکتب سوسیالیسم در مورد انسان کامل۱۴۴

۴-۱۱- اشتباه اساسی مکتب سوسیالیسم.. ۱۴۶

فصل پنجم : نتیجه گیری

۵-۱- نتیجه گیری.. ۱۴۹

بررسی ویژگی انسان کامل از منظر قرآن و جایگاه آن در مکتب اگزیستانسیالیسم
فهرست منابع ۱۵۵

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.