مقاله امام خمینی(ره) و جذب اجتماعی و سیاسی جوانان


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
8 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله امام خمینی(ره) و جذب اجتماعی و سیاسی جوانان دارای ۲۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله امام خمینی(ره) و جذب اجتماعی و سیاسی جوانان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله امام خمینی(ره) و جذب اجتماعی و سیاسی جوانان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله امام خمینی(ره) و جذب اجتماعی و سیاسی جوانان :

چکیده

در این مقاله ضمن ارائه تعریف از طرد اجتماعی و جذب اجتماعی به عنوان مقولات عمدتاً جامعهشناختی، و تا حدودی تبیین شرایط اجتماعی و فرهنگی و سیاسی دوران مبارزات امام خمینی(ره) علیه رژیم پهلوی در دهههای ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰، تلاش شده است تا شناخت و نقشآفرینی امام خمینی(ره) در این خصوص و البته با تمرکز بر حوزه طرد و جذب اجتماعی و سیاسی جوانان، مورد بحث و بررسی قرار گیرد. این مقاله تحقیقی از نوع کتابخانهای و اسنادی بوده و متدولوژی آن توصیفی ـ تحلیلی انتخاب شده است.

به منظور انسجام و شفافیت تحقیق، مباحث نیز در دو قسمت تحت عناوین ذیل دستهبندی شده است:

-۱ شرایط حاصل از حکمرانی ناشایست هیأت حاکمه پهلوی (شامل: -۱ طرد اجتماعی ناشی از بیعدالتی و فساد اجتماعی، سیاستگریزی ناشی از استبداد، خفقان و وابستگی سیاسی)
-۲ مواضع و راهبردهای امام(ره) قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی (شامل: (۱ جذب اجتماعی جوانان با التزام به تغییر رویکردها، سیاستها و اقدامات (۲ جذب سیاسی جوانان با التزام به ترویج آزادی، مردمسالاری و استقلال سیاسی).

واژگان کلیدی: امام خمینی(ره)، جوانان، طرد اجتماعی، جذب اجتماعی، طرد سیاسی، جذب سیاسی، سیاستگریزی

مقدمه

دو مقوله جوانان و امام خمینی(ره) از جمله مقولاتی هستند که پس از دهه ۱۳۷۰ بیش از گذشته مورد

توجه اندیشمندان و متخصصان و محققان رشتههای مختلف قرار گرفته است. پس از رحلت حضرت امام

خمینی(ره)، بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران، در سال ۱۳۶۸، ضرورت شناسایی ابعاد وجودی ایشان در

دستور کار نظام قرار گرفت و از آن تاریخ به بعد حجم عظیمی از کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی، همایشها، سمینارها و نشستهای متعدد در سطوح مختلف ملی، استانی و محلی و حتی همایشهای بینالمللی و

بزرگداشتهای سالانه با موضوع امام خمینی را شاهد بودهایم. همزمان، ضرورت توسعه کشور بر اساس

برنامههای مدون نیز در دستور کار نظام قرار گرفت و از سال ۱۳۶۸ نخستین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی،

اجتماعی و فرهنگی (۱۳۶۸- ۱۳۷۲) به مورد اجرا گذاشته شد، و تاکنون (۱۳۸۸) چهار برنامه پنج ساله با فراز

و نشیبهای مختلف تدوین و اجرا شدهاند. اما در ارتباط با جایگاه موضوع جوانان از آن تاریخ تاکنون باید

متذکر شد که موضوع جوانان از همان برنامه پنج ساله اول توسعه مورد توجه نظام قرار گرفته بود. این توجه در قالب برخی از مواد قانون برنامه اول توسعه آغاز و سپس در قالب گنجاندن مواد بیشتر و شفافتر در

قوانین برنامههای دوم و سوم و چهارم توسعه استمرار و استحکام بیشتری یافت.

بنابراین، هم مقوله امام خمینی و هم مقوله جوانان از جمله مقولات پر اهمیت در جمهوری اسلامی ایران بودهاند که ریشههای این اهمیت بالا به دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی (دوران مبارزات نهضت امام خمینی از ۱۳۴۲ تا (۱۳۵۷ برمیگردد. دورانی که اصول جمهوری اسلامی تحت رهبری امام خمینی و با اتکای بر مجاهدتهای جوانان آزادیخواه، عدالتجو و استقلالطلب پیریزی شد.

در این نوشتار که تحت عنوان لامام خمینی(ره) و جذب اجتماعی و سیاسی جوانانل و با هدف تبیین

سیره نظری و عملی امام در قبال نسل جوان تنظیم شده است، ارتباط معناداری بین دو مقوله امام خمینی و

جوانان برقرار شده است. چارچوب زمانی بحث نیز از زمان آغاز نهضت امام خمینی، یعنی خرداد ۱۳۴۲ تا پایان عمر پر برکت امام، یعنی خرداد ۱۳۶۸ را شامل میشود. در این تحقیق که از نوع اسنادی و کتابخانهای بوده و با روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است، به برخی از سؤالات مرتبط با پیوند دو مقوله امام خمینی و جذب اجتماعی و سیاسی جوانان پاسخ داده خواهد شد. سؤالاتی از جمله:

-۱ ارتباط موضوعی جوانان با نهضت انقلاب اسلامی امام خمینی چگونه بوده است؟ به عبارت دیگر،

تأثیر و تأثر مسئله جوانان با نهضت چگونه تبیین میشود؟

-۲ موضوع جوانان در اندیشه و در مواضع نظری و عملی امام خمینی چه جایگاهی داشته است؟ آیا این جایگاه از آغاز نهضت تا پایان عمر امام تغییر نیافت؟

-۳ چه مسائلی موجب توجه خاص امام به مسئله جوانان در دوران مبارزات شد؟

-۴ چه مسائلی موجب تمایل نسل جوان به نهضت امام خمینی در دوران پهلوی شد؟

-۵ چه عواملی موجب پیوند اجتماعی و سیاسی جوانان با نهضت انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی گردید؟

کنگره ملی بررسی اندیشههای فرهنگی و اجتماعی حضرت امام خمینی(ره)
۳

-۶ آیا نظریات مربوط به طرد اجتماعی و جذب اجتماعی میتواند مواضع امام در قبال جوانان را تبیین

کند؟ نظریههای مرتبط با سیاست و توسعه چطور؟

هرچند در این تحقیق مختصر به دنبال فرضیهپردازی نبودهایم، لکن اگر بخواهیم فرضیهای برای آن تعیین

و تأیید کنیم، شاید این فرضیه باشد که لجذب اجتماعی و سیاسی جوانان از سوی امام خمینی یکی از رموز

پیروزی انقلاب اسلامی بوده استل. به منظور انسجام منطقی در مباحث این مقاله، تلاش شده است تا ساختار

تحقیق را در قالب دو بخش به شرح ذیل سازماندهی کنیم:

در بخش نخست شرایط حاصل از حکمرانی ناشایست هیأت حاکمه پهلوی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت که شامل موارد زیر است:

-۱ طرد اجتماعی ناشی از بیعدالتی، فساد اجتماعی و توسعه تکبعدی

-۲ سیاستزدگی و سیاستگریزی ناشی از استبداد، خفقان و وابستگی سیاسی)

در بخش دوم نیز مواضع و راهبردهای امام خمینی(ره) قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بررسی خواهد شد که شامل موارد زیر است:

-۱ جذب اجتماعی جوانان با التزام به تغییر رویکردها، سیاستها و اقدامات

-۲ جذب سیاسی جوانان با التزام به ترویج آزادی، مردمسالاری دینی و استقلال سیاسی). ضمناً مفهوم هر

یک از اصطلاحات کلیدی به کار رفته در تحقیق نیز در خلال مباحث دو بخش مذکور تعریف خواهد شد.

-۱ شرایط حاصل از حکمرانی ناشایست هیأت حاکمه پهلوی

۱-۱ طرد اجتماعی ناشی از بیعدالتی و فساد اجتماعی

اصطلاح طرد اجتماعی۱ که برای نخستین بار در فرانسه به کار گرفته شد، امروزه به طور گستردهای در

انگلستان و اروپا به کار برده میشود(هیلاری سیلور، .(۵۳۱- ۷۸ :۱۹۹۴ این اصطلاح در رشتههای مختلفی همچون آموزش، جامعهشناسی، روانشناسی، سیاست، اقتصاد، حقوق و حتی فلسفه مورد توجه و استفاده قرار میگیرد. یکی از تعاریف جامعهشناختی از طرد اجتماعی تعریفی است که هیلاری سیلور در مطالعه تطبیقی خود در خصوص وضعیت اجتماعی جوانان اروپا و خاورمیانه (۲۰۰۷) ارائه می دهد:
»طرد اجتماعی فرایندی چندبعدی از گسست اجتماعی رو به تزاید است که گروهها و افراد مختلف

جامعه را از مناسبات و نهادهای اجتماعی جدا نموده و آنها را از مشارکت کامل در فعالیتهای معمول و فعالیتهای به اصطلاح بههنجار جامعه محل زندگیشان باز میدارد« (هیلاری سیلور، .(۱۵ :۲۰۰۷

در کنار تعریف فوق، تعریفی که فیلسوف آکسل هانث۲ از طرد اجتماعی ارائه کرده است بسیار جالب

توجه است. او از مبارزه برای شناسایی (به رسمیت شناخته شدن) سخن میگوید؛ مبارزهای که او سعی دارد

تا از طریق فلسفه هگل آن را تئوریزه کند. در این مفهوم، طرد اجتماعی به معنای محرومیت از همان شناسایی اجتماعی و محرومیت از ارزش اجتماعی است. در حوزه سیاست، شناسایی اجتماعی از طریق شهروندی کامل

غپطکأئطxغ ئهططپح حذ لاصکغغپد ئکAx حل

کنگره ملی بررسی اندیشههای فرهنگی و اجتماعی حضرت امام خمینی(ره)
۴

حاصل میشود و در حوزه اقتصاد (از نوع سرمایهداری) شناسایی اجتماعی زمانی به دست میآید که شخص

به اندازه کافی درآمد داشته باشد تا توان مشارکت کامل در حیات اجتماعیاش را به دست آورد. لذا چنین مفهومی را میتوان از طریق توجه بیشتر به نمونههایی از لبحران همگرایی اجتماعی: فقر، طرد یا حاشیهای

شدن از حرفه و تخصص، محرومیت از حقوق اجتماعی و مدنی، فقدان و یا تضعیف شبکههای حمایتی،

اختلافات بینفرهنگی مکرر و پی در پیل برداشت کرد. ۱

اما در تعریف مفهوم جوانان به همین قدر بسنده میکنیم که از رویکردهای مختلف به موضوع جوانان

میتوان تعاریف متفاوتی از آن ارائه کرد. اما نظر به اینکه تحقیق حاضر را تحقیقی چندرشتهای میدانیم لذا رویکرد تلفیقی و یا جامعنگر را در تعریف مفهوم جوانان برمیگزینیم. بر این اساس، جوانان را همان گروه

سنی ۱۵ تا ۲۹ ساله میدانیم(تصویبنامه شورای عالی جوانان، جلسه ۲۳، مورخ (۱۳۸۴/۲/۷ که با طیف

وسیعی از چالشهای روانشناختی، جامعهشناختی، حقوقی، مذهبی، فیزیولوژیکی و . . . مواجه هستند.۲

با این توضیح مقدماتی، و با این فرض که اصطلاح و مفهوم طرد اجتماعی را صرفاً مفهومی جامعهشناختی نمیدانیم و قائل به این واقعیت هستیم که امروزه این مفهوم فراتر از رشته جامعهشناسی و توسط اندیشمندان سایر رشتههای علمی نیز مورد توجه و استفاده قرار میگیرد، به یکی از خطاهای استراتژیک که در دوران پهلوی دوم رخ داد و رژیم علیرغم تذکرات چه هواداران و چه مخالفان خود، بر این خطا اصرار داشت

میپردازیم. این خطای بزرگ؛ یعنی ترویج بیعدالتی و تبعیض از یک سو و توجه صرف به بعد اقتصادی

توسعه (آنهم در قالب صنعتی شدن) از سوی دیگر، نتیجهای جز طرد اجتماعی گسترده مردم و بالاخص جوانان نداشت. این خطا همزمان با شکلگیری و فعالیت نهضت امام خمینی(ره) (دهههای ۱۳۴۰ و (۱۳۵۰

استمرار و حتی شدت بیشتری یافت. روحیه استبدادی شاه و مشی استبدادگری هیأت حاکمه، شرایط را به گونهای ساخته بود که تبعیض و بیعدالتی در تمامی ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به طرزی

آشکار اعمال میشد و قدرت حاکم توان شنیدن صدای معترضان را نداشت. برخی از نخبگان موجود در

هیأت حاکمه نیز که گهگاه تذکراتی میدادند با برخورد دافعهآمیز قدرت حاکم مواجه میشدند. در مقابل، امام خمینی(ره) به عنوان مصلح بزرگ که نهضت خود را با قیام تاریخی ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ آغاز نمود، در کنار بخشی از نخبگان تحت سلطه و طرد شده، فریاد اعتراض و انتقاد خود را سردادند. بر خلاف قدرت حاکم که

بینایی خود را در دیدن واقعیاتی ملموس از قبیل فقر فزاینده؛ فساد اجتماعی روبه تزاید جوانان همچون فحشا،

اعتیاد و بزهکاری؛ بیکاری و مهاجرت جوانان روستایی؛ گسست هویتی و فرهنگی مهاجران حومهنشین؛

مشکلات اقتصادی و اجتماعی برای ادامه تحصیل دانشجویان؛ حاشیهای شدن جوانان از رویدادهای اجتماعی

و . . . ، و در نتیجه طرد اجتماعی جوانان از دست داده بود، امام خمینی(ره) با بصیرت تمام نه تنها واقعیات

-۲ برای اطلاع بیشتر رجوع کنید به: جعفر سطوتی، »علل و انگیزه سازمانهای بینالمللی از تشدید توجه به مسئله جوانان در دو دهه ۱۹۸۰ و «۱۹۹۰، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران ۱۳۸۰

کنگره ملی بررسی اندیشههای فرهنگی و اجتماعی حضرت امام خمینی(ره)
۵

مذکورـ و در واقع شواهد و نشانههای ملموس طرد اجتماعی جوانان ـ را دیدند، بلکه متوجه علل و ریشه

اصلی این طرد نیز شده بودند.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.