مقاله بررسی همسرداری در سیره امام خمینی(ره) با رویکرد نوگرایی در اندیشه و عمل


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بررسی همسرداری در سیره امام خمینی(ره) با رویکرد نوگرایی در اندیشه و عمل دارای ۱۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی همسرداری در سیره امام خمینی(ره) با رویکرد نوگرایی در اندیشه و عمل  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی همسرداری در سیره امام خمینی(ره) با رویکرد نوگرایی در اندیشه و عمل،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی همسرداری در سیره امام خمینی(ره) با رویکرد نوگرایی در اندیشه و عمل :

چکیده

»بررسی همسرداری حضرت امام خمینی(ره) با رویکرد نوگرایی در اندیشه و عمل«، موضوع ایـن مقالـه اسـت. هـدف از ایـن مطالعه، بیان مسائل و مبانی رفتاری ـ اخلاقی آداب همسرداری در سیره حضرت امام(ره) است؛ به گونهای که منتهی بـه ارائـه یـک شناخت قوی و مستحکم از همسرداری ایشان که دارای نوگرایی در اندیشه و عمل است، گردد.

این مطالعه مروری، سیری بر اسناد موجود در زمینه همسرداری در سیره حضرت امام(ره)، با تکیه بر منابع اصیل اسلامی است.

با مراجعه به منابع خاطرات و سیره آن بزرگوار و خاطرات فرزندان و نوه هـا و دیگـر نزدیکـان ایشـان سـعی گردیـد الگـوی آداب همسرداری اسلامی در سیره و آموزههای آن حضرت با رویکرد نوگرایی در اندیشه و عمل را تبیین نماید.

نتایج این تحقیق نشان می دهد از دیدگاه حضرت امام(ره)، همسر مناسب برای هر فرد کسی است که هـم فکـر و هـم کفـو وی باشد. اندیشه حضرت امام(ره) در زمینه همسرداری دارای نوگرایی است. امام(ره) با توجه به شناختی که نسبت به زن داشـت و بـه گوهری وجودی زن پی برده بود، شخصیت زن را تکریم کرده و به همسر خود ارج مینهاد. امام خواهان همسری فعـال و اصـولگرا بود؛ یعنی همسری که قرآن را به عنوان یک اصل در جای جای زندگی خویش به کار گیرد. برخورد ایشان با همسرشـان بـه خـوبی نشاندهنده این جمله آن حضرت است که میفرمایند: قرآن کریم انسانساز است و زنان نیز انسانساز هستند.

واژگان کلیدی: حضرت امام خمینی(ره)، همسرداری، خانواده، نوگرایی

کنگره ملی بررسی اندیشههای فرهنگی و اجتماعی حضرت امام خمینی(ره)
۲

مقدمه

جهان هستی و خلقت بر زوجیت استوار شده اسـت، زوجیـت قـانون حیـات و بقاسـت. خداونـد متعـال

زوجیت را در متن زندگی انسان قرار داده و آن را موجب گسترش نسل بشر دانسته است: »واللّه جعَللَکم مْن أَنفُسکُم أَزواجاً« (نحل: (۷۲؛ خداوند برای شما از جنس خودتان همسرانی قرار داد.

حساسترین انتخاب در طول زندگی انسان، انتخاب همسر است، که بـر اسـاس آن نهـاد خـانواده شـکل

می گیرد. در سایه تشکیل خانواده و روابط خوب میان زن و شوهر، کمال و رشد ویژهای به دست مـیآیـد کـه

شاید جایگزین نداشته باشد. حضرت رسول (ص) تشکیل زندگی مشترک را بزرگترین بنـای اسـلام قلمـداد

می نماید و آن را دارای برکات و ثمرات فراوانی میداند و میفرماید: هیچ بنایی در اسلام محبوبتر از تشـکیل خانواده نیست(صالحی، ۱۳۸۵، ص.(۷

از مهمترین موضوعات ارکان خانواده، بحـث آیـین همسـرداری اسـت. در واقـع در تعریـف همسـرداری می توان گفت: مهارتی است که زن و شوهر (زوجین) با شناخت توانمنـدیهـا، تفـاوتهـا و حساسـیتهـای

یکدیگر بتوانند به نیازهای جسمی، عاطفی ، روانی وجنسی طرف مقابـل پاسـخ دهنـد. بـهطـوری کـه هـر دو

احساس رضایت خاطر نموده به آرامش نسبی دست یابند. در طول تاریخ بشری، به ویژه در اوایل قرن بیسـتم، متأسفانه شاهد رفتارها و طرز فکرهایی بودیم که در آن برخی سعی داشتند بنیاد خانواده را فسخ کننـد، روابـط خوب زن و شوهر را به هم بریزند و آن را طرد کنند؛ اما تـاریخ بـه خـوبی گـواه اسـت کـه در ایـن اندیشـه زهرآگین، چه فاجعهای برای بشر نهاده شده است!

سیره معصومان(علیهم السلام) و بزرگان، به ویژه وجود نورانی حضرت امام خمینی(ره) همـواره سـعی در

حفظ و گسترش این پیوند و حفظ روابط خوب میان زن و شوهر دارند ، که نشان دهنده اهمیت ذاتی و حیـاتی آن است.

امام خمینی(ره) در جایگاه فقیهی بزرگ و فیلسوف و عارفی عالی قدر و به عنوان رهبـر انقـلاب اسـلامی چنان به جایگاه زن و همسر در زندگی اهمیت می دادند که این مسئله نشان دهنده این جمله پیامبر(ص) اسـت

که زن را گرامی نمیدارد، مگر مرد بزرگوار (بااخلاق) و او را سبک نمیشمارد مگر مرد پست و لئیم.

برخورد و رفتار حضرت امام با همسرشان چنان است که آن را می توان نوعی نوگرایی در اندیشه و عمـل دانست و نشان دهنده این است که حضرت امام خمینی(ره) پس از معصومان که برگزیدگان خـاص الهـی انـد ، نسخهای بیمثال از شخصیتی جامع است که برای شناخت وی باید از زوایای متعددی به ارزیابی وی پرداخت.

این نوشتار بر آن است تا روشهای راهبردی و نیکوی همسرداری از دیدگاه امـام و نـوگرایی ایشـان در ایـن

زمینه را بیان نماید.

روش مطالعه

این مقاله از مقالات مطالعاتی و ترویجی است. در واقع این مقاله بر پایه جابه جایی ، تلفیق و ترکیب دانـش

موجود تهیه شده است و معمولاً به روشن شدن زوایای مسئلهای کمک مینماید.(حافظ نیا، ۱۳۸۷،ص(۳۰۳

کنگره ملی بررسی اندیشههای فرهنگی و اجتماعی حضرت امام خمینی(ره)
۳

این مطالعه مروری، سیری بر اسناد موجود در زمینه همسرداری در سیره حضرت امام(ره)، با تکیه بر منابع

اصیل اسلامی است. با مراجعه به خاطرات و سیره آن بزرگوار و خاطرات فرزندان و نوه هـا و دیگـر نزدیکـان ایشان، سعی گردیده است الگوی آداب همسرداری اسلامی در سیره و آمـوزههـای امـام بـا رویکـرد نـوگرایی

بررسی شود.

یافتهها (بررسی نحوه رفتار امام با همسرشان)

-۱ محبت : حاکمیت روح عاطفی و نگاههای محبتآمیز در خانه

یکی از عوامل سعادت خانواده، که امید و حرکت را به ارمغان می آورد، محبـت زن و شـوهر بـه یکـدیگر است. انسان ها نیازهای عاطفی فراوانی دارند که نیاز به محبت و عشق یکـی از اساسـیتـرین آنهاسـت. زن و

شوهر باید هر کدام نسبت به همدیگر ابراز عشق و علاقه کنند و در ظاهر و باطن، خیرخواه یکدیگر باشند. به

دلیل آنکه زن موجودی عاطفی است و عواطف و احساسات او بر جنبه هـای دیگـرش غلبـه دارد. نیـاز او بـه

محبت بیش از مردان است و شاید به همین دلیل است که خداوند نسبت به زنان مهربـان تـر از مـردان اسـت؛ چنانکه رسول خدا(صلی االله علیه وآله)میفرماید: خداوند تعالی نسبت به زنان محبت ویـژهای دارد و آنـان را همواره مورد لطف و مهربانی قرار میدهد.

همه مردم تشنه دوستی و محبتند و دوست دارند محبوب دیگران باشند. اگـر محبـت دوطرفـه شـد بنیـان

زندگی زناشویی استوار میشود. (امینی، ۱۳۷۸، ص(۲۷

خداوند بزرگ در قرآن مجید به محبت و علاقـه ای کـه در بـین زن و شـوهر وجـود دارد اشـاره کـرده و می فرماید: از نشانه های او این است که از جنس خود شما برای شما همسرانی آفرید، تا در کنار آنهـا آرامـش یابید و در میانتان مودت و رحمت قرار داد.(سوره روم(۲۱/

حضرت امام(ره) نیز بر طبق همین اصل محبت با همسر رفتار میکرد.

خانم زهرا اشراقی نقل میکند: امام علاقه وافری به همسرشان داشتند، بهطوریکه از نظر امام همسرشان در یک طرف قرار داشت و بچه هاشان در طرف دیگر و این دوست داشتن با احترام خاصی همراه بـود. (رجـایی،

۱۳۸۴، ص (۷۴

امام(ره) در هنگام خلوت و استراحت خویش خواهان این بودند که همسرشـان در کنارشـان باشـند؛ زیـرا

همسر مایه انس و الفت است و در کنار همسر بودن باعث آرامش است.

-۲ احترام به همسر و خانواده

اگر انسان به همسر خویش احترام کند او هم در مقابل احترام خواهد گذاشت و رشته محبت در میـان زن و شوهر استوارتر و پیمان زناشویی بادوامتر خواهد شد.(امینی، ۱۳۷۸، ص(۴۰

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.