مقاله طراحی مدل رهبری خدمتگزار بر اساس دیدگاه امام خمینی(ره)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله طراحی مدل رهبری خدمتگزار بر اساس دیدگاه امام خمینی(ره) دارای ۲۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله طراحی مدل رهبری خدمتگزار بر اساس دیدگاه امام خمینی(ره)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله طراحی مدل رهبری خدمتگزار بر اساس دیدگاه امام خمینی(ره)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله طراحی مدل رهبری خدمتگزار بر اساس دیدگاه امام خمینی(ره) :

مقدمه

واژه رهبری خدمتگزار۳ در سال ۱۹۷۰ توسط رابرتگرینلیف۱ در مقالهای تحت عنوان »خدمتگزار در

نقش رهبر« ابداع شد. رهبری خدمتگزار و تحولگرا۲ ویژگیهای تقریباً یکسان و مشابهی دارند. در واقع هر

کنگره ملی بررسی اندیشههای فرهنگی و اجتماعی حضرت امام خمینی(ره)
۲

دوی این سبکهای رهبری ریشه در مفهوم رهبری کاریزماتیک۳ دارند. براساس گفته گرینلیف، رهبر باید در

ابتدا نیازهای دیگران را مورد توجه قرار دهد. رهبری خدمتگزار برابری انسانها را ارج نهاده و در سازمان به دنبال توسعه فردی اعضای سازمان است. وظیفه رهبر خدمتگزار آن است که هوش و منش کارکنان را بپروراند

و به آنان این امکان را بدهد تا قابلیتهای خویش را در حد کمال به ظهور رسانند. این شیوه رهبری با روش

نظارت بر عملکرد در تضاد و تقابل است. خلق (ایجاد) موقعیت برنده ـ برنده در رهبری خدمتگزار باعث

میشود افراد بعد از اتمام کار احساس کنند برنده شدهاند. تونگ۴ میگوید: »زمانی که مسئولیت رهبران

خدمتگزار به پایان میرسد، زیردستان با خود میاندیشند ما بودیم که کار را انجام دادیم.«

حضرت امام خمینی(ره) در این خصوص بیان میکنند که: همه در خدمت، به منزله اعضای یک انسان

باشید(صحیفه امام، ج۱۲، ص.(۳۵۱ خدمت به مردم، آرامش قلبی میآورد(همان، ج۱۷، ص.(۱۶۵ آرامش

روحی در خدمت به مردم است(همان، ج۸، ص.(۸۶ اگر مردم سادگی و خدمتگزاری از مسئولین ببینند، فطرتاً

به آنها علاقهمند میشوند (همان، ج۳، ص.(۲۳۸

رهبری

به توانایی تأثیرگذاری، انگیزه دادن به افراد و اینکه آنها قادر باشند در اثربخشی و موفقیت سازمان

مشارکت کنند رهبری میگویند (ص ب , ختتل , ئفألا). رهبری علم و هنر است. هنر رهبری مربوط به

مهارت درک شرایط و موقعیتهای رهبری و تأثیرگذاری روی دیگران برای به دست آوردن اهداف گروهی است (تلب,لتتل ,ئه صک ,ککلا؟أد). در تعریف دیگری به فرآیندی که با نفوذ کردن در افراد، آنان را به

طور داوطلبانه و راغبانه در راستای وصول به اهداف گروهی به تلاش وا می دارد رهبری گفته میشود. (خخص ب ,زتتل ,ئه صک z,صغپپل). رهبری فرآیند تغییر هدفداری است که از طریق آن رهبر و پیروان از
طریق مقصود مشترک به هم میپیوندند و حرکت به سوی چشمانداز را آغاز میکنند. (لوب، ۲۰۰۱، ص.(۷

سبک رهبری۵

منظور از سبک رهبری چگونگی رفتار رهبر در زمانی که سعی در تأثیرگذاری بر عملکرد افراد دیگر دارد میباشد (بلانچارد، ۱۳۷۶، ص.(۵۳ به بیان دیگر چگونگی سرپرستی مدیران بر دیگران و چگونگی رفتاری که افراد در موقع تأثیرگذاری و نفوذ بر عملکرد زیردستان از خود بروز میدهند را سبک رهبری میگویند

(رضائیان، ۱۳۷۹، ص.(۱۶۵ اگر رهبران بخواهند در میان افراد به طور اثربخش و کارآ تأثیر گذارند لازم است

در به کارگیری سبکهای رهبری انعطاف داشته و قدرت تشخیص نیازهای زیردستان را داشته باشند و با آنها

به نوعی توافق در روش اعمال سبک رهبری به دست آوردند

کنگره ملی بررسی اندیشههای فرهنگی و اجتماعی حضرت امام خمینی(ره)
۳

امام خمینی(ره) از جمله این رهبران بودند که مهارتهای لازم را برای هدایت پیروان داشتهاند. ایشان با

تشخیص نیازهای پیروان، مسیر اصلی رشد را برای آنان هموار کرده و با انعطافپذیری و ارتباط صمیمانه خویش با پیروان، سبکی نو در رهبری طراحی نمودند . از این رو در سبکشناسی رهبری امام(ره) سخن از

شناسایی شیوههای درست نیل به اهداف میباشد. یکی از این اهداف، تأثیرگذاری بر پیروان و ایجاد انگیزه در

آنان میباشد.

روش گردآوری و تحلیل دادهها

روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش، روش کتابخانهای است. در این پژوهش کلیه متون کتابخانهای و

الکترونیکی در دسترس پژوهشگران در زمینه رهبری خدمتگزار مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین صحیفه امام خمینی(ره) مورد بررسی و تحلیل محتوا قرار گرفته است.
به طور کلی دو روش تجزیه و تحلیل دادهها وجود دارد. تجزیه و تحلیل دادهها به شیوه آماری (کمی) و

به شیوه غیرآماری (کیفی). تحقیقات کیفی متکی بر عقل، منطق، تفکر و استدلال است (حافظنیا، ۱۳۸۰،

ص.(۱۹۹ تحقیقاتی که کتابخانهای و نظری هستند، از نوع تحقیقات کیفی میباشند. تحقیقاتی که در حوزه ادیان، مذاهب، متون تاریخی و ادبی انجام میپذیرند، اغلب کیفی هستند (همان منبع، ۱۳۸۰، ص.(۲۰۰ در این پژوهش تجزیه و تحلیل دادهها به روش کیفی انجام گردیده است.

رویکرد امام خمینی(ره) به رهبری

در این رویکرد، با الهام از رهیافتهای دینی به رهبری، از نظر خدمت و خدمتگزاری نگریسته شده و رهبر، خادم و خدمتگزار در نظر گرفته میشود. به طور کلی در این رویکرد ، رهبری خدمتمدار معنادار

میشود. نگرش امام راحل نگرشی ابزاری است؛ بدین معنا که ایشان رهبری را وسیلهای برای دستیابی به

هدفی والا و ارزشمند تلقی میکنند. ایشان برای رهبری ارزش ذاتی قایل نبودند، بلکه برای آن، ارزشی ابزاری در نظر میگرفتند . همین رویکرد ایشان را از دیگر رهبران متمایز نمود و در ردیف رهبران الهی قرار داد.

رهبری در صورتی ارزش پیدا می کند که بتواند در خدمت مردم باشد (صحیفه امام ، ج۱۸، ص.(۶

تعریف رهبری خدمتگزار

رهبری خدمتگزار عبارت است از درک و عمل به گونهای که رهبر منافع دیگران را بر تمایل و علاقه

شخصی خود ترجیح دهد (راسل، ۲۰۰۱، ص.(۷۸ انگیزه اولیه برای رهبری خدمتگزار تمایل خدمت به دیگران به طور مؤثر برای رسیدن به اهداف گروهی است . رهبران بزرگ برای برآورده کردن نیازهای کارکنان همچون
فردی خدمتگزار عمل میکنند. طبق نظرجیماستورات۱ ریشه رهبری در تعهد به خدمترسانی نهفته است.

گرینلیف رهبر خدمتگزار را کسی میداند که دید مشترکی از موفقیت را ترسیم میکند. رهبر خدمتگزار کسی

است که بیشترین تأکیدش بر روی پیروان خوب است نه علاقههای آنان. آنها تلاش میکنند پیروان خود را

کنگره ملی بررسی اندیشههای فرهنگی و اجتماعی حضرت امام خمینی(ره)
۴

رشد دهند. آنها سعی میکنند کارکنان را توانمند کنند، به جای اینکه از قدرت برای سلطه و نفوذ روی آنها

استفاده کنند .

گرینلیف معتقد است که پیروان چنین رهبرانی نیز خودشان رهبران خدمتگزاری خواهند شد( ,ئفألا تلخ ب ,ختتل). بسیاری دیگر از صاحبنظران از جمله بنیس و نانز(۱۹۸۵) ۱، بلاک(۱۹۹۳) ۲ ، کوزیس و

پوسنر( ۱۹۹۳) ۳ تأکید دارند که رهبری خدمتگزار یک نظریه مدرن باارزش برای رهبری سازمانها میباشد. در

این مدل انگیزه اصلی برای رهبری، خدمت به دیگران است . کمک به دیگران یکی از اصول رهبری است

(ماکسول،۱۳۸۷،ص .(۶۷

مؤّلفههای رهبری خدمتگزار از دیدگاه صاحبنظران غربی

برای رهبری خدمتگزار ویژگی های متفاوتی توسط نظریهپردازان حوزه مدیریت رفتار سازمانی ارائه شده

است که از میان آنها به ده ویژگی که توسط کریتنر و کینیکی۴ مطرح شده اشاره میشود:

-۱ گوش دادن موثر: ۵

رهبران خدمتگزار برای شناسایی و تشخیص خواستههای گروه در سازمان سعی میکنند خوب بشنوند. همچنین از طریق نشانههای غیرکلامی، پیام افراد را به طور مؤثر تفسیر میکنند.(زصخ ب , لتتل , ککلا؟أد)

.

-۲ همدلی۶

رهبران خدمتگزار تلاش میکنند تا روحیه پیروان خود را به وسیله همدلی به سمت تعالی هدایت کنند.

-۳ بهبودبخشی۷

رهبران خدمتگزار قادر به تغییر دادن و هماهنگ کردن افراد هستند. رهبر میتواند دیدگاههای مخالف و متضاد به وجود آمده میان پیروان را به شکلی اثربخش حل و فصل نماید (ذخ ژ ,،تتل ,لاپعقضح

-۴ آگاهی۸

آگاهی عمومی و خودآگاهی از محدودیتها و نقاط قوت و ضعف، یکی از مّؤلفههای اصلی رهبر خدمتگزار است .

-۵ متقاعدسازی۹

رهبران خدمتگزار بیشتر به ترغیب افراد میپردازند. همچنین آنها در ایجاد توافق در بین

کنگره ملی بررسی اندیشههای فرهنگی و اجتماعی حضرت امام خمینی(ره)
۵

گروه به طور اثربخش عمل میکنند.

-۶ مفهومسازی۱

مفهومسازی به معنای توانایی نگاه کلی به یک مسئله (سازمان) میباشد. داشتن یک دورنمای مفهومسازی

شده باعث میشود که از فراسوی واقعیت روزانه به یک مسئله نگاه شود. رهبران خدمتگزار توانایی داشتن یک

رویایی متعالی را دارند و میتوانند بین گرایشهای مفهومی درازمدت و کوتاهمدت تعادل مناسب ایجاد کنند.

-۷ دوراندیشی و آیندهنگری۲

رهبران خدمتگزار از گذشته درس عبرت میگیرند. آنان واقعیتهای زمان حال و پیامدهای احتمالی یک

تصمیم در آینده را درک میکنند. وسعت و دامنه دید آنها نسبت به دیگران آنها را از دیگران (رهبران) متمایز میکند.جزخژ,،تتل,لاپعقض
-۸ خادمیت و سرپرستی۳

رهبران خدمتگزار خود را خادم افرادی میدانند که تحت سرپرستی آنها هستند. این قسمت اساسی و

عمده خدمتگزاری را تشکیل میدهد. رهبران خدمتگزار نیازهای سایرین را بر نیازهای خود مقدم میدانند.

(خخ ژ,،تتل,لاپعقض

-۹ تعهد نسبت به رشد و پیشرفت دیگران۴

رهبران خدمتگزار فضایی را فراهم میکنند که ضامن رشد فردی، حرفهای و معنوی افراد باشد .

-۱۰ برقراری ارتباط۵

رهبران خدمتگزار از اهداف افراد باخبر هستند. آنان آشکار و واضح سخن میگویند و در نتیجه افراد پیام آنان را بهتر درک میکنند ( تصخ ب , لتتل , ککلا؟أد) .

این ویژگیها در قلب مدیرانی که خواهان بهبود شرایط انسانی هستند به وفور مشهود است .

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.