مقاله مقایسه حافظه شنوایی در افراد تک زبانه و دو زبانه


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله مقایسه حافظه شنوایی در افراد تک زبانه و دو زبانه دارای ۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مقایسه حافظه شنوایی در افراد تک زبانه و دو زبانه  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مقایسه حافظه شنوایی در افراد تک زبانه و دو زبانه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله مقایسه حافظه شنوایی در افراد تک زبانه و دو زبانه :

مقدمه

حافظه جزء جداییناپـذیر سیـستم شـناختی افـراد اسـت (هریتـوس۱، .(۲۰۰۲ در برخـی پژهشها به وجود رابطه بین حافظه کوتاه مـدت۲ و عملکـرد در مجموعـهای از فعالیـتهـای شناختی نظیر زبان اشاره شده است (کاپلان و واترس۳، .(۱۹۹۴ همچنین پژوهشهای زیادی به بررسی اثرات دوزبانهگی بر فرآیندهای شناختی اختصاص یافتـهانـد (بیالیـستوک و همکـاران،

۱- Haritos 2- short-term memory 3- Caplan & Waters

۳۱

.(۲۰۰۴ در برخی از این پژوهشها شواهد حاکی از آن است که حافظه کوتاه مدت تحت تأثیر دو زبانهگی قرار دارد (فرانسیس۱، .(۱۹۹۹

برخی پژوهشها به مزایای دوزبانهگی در فعالیـتهـای شـناختی نظیـر توانـایی بیـشتر در تحلیلهای زبانی (گنسی۲، (۱۹۸۲، سازماندهی بهتر اطّلاعات، توانایی بیـشتر در شـکلگیـری مفاهیم (پیل و لامبرت۳، (۱۹۶۲، برتری در حلّ مسأله و خلاقیـت، اشـاره کـردهانـد (کـسلر و کواین۴، ۱۹۸۷؛ کسلر و کواین، .(۱۹۸۰ هریتوس (۲۰۰۲) در مقایسه کودکـان یـک زبانـه و دو زبانه (یونانی امریکایی) دریافت به طور کُلّی عملکرد حافظه در کودکان دو زبانـه بهتـر اسـت.

فرانسیس (۱۹۹۹) نیز به تأثیر مثبت دو زبانهگی بر حافظه کوتاه مدت اشاره میکند. یافتـههـای بیالیستوک (۲۰۰۴) نیز حاکی از عملکرد بهتر حافظـه در آزمـودنیهـای دو زبانـه اسـت. البتّـه همیشه پژوهشها حاکی از مزیت دو زبانهگی در فرآیندهای شناختی نبوده است و برخـی نیـز در پژوهش خود به اثرات منفی دو زبانهگی بر عملکردهـای شـناختی اشـاره کـردهانـد (مـک نامارا۵، ۱۹۶۶ به نقل از بیالیـستوک و همکـاران، .(۲۰۰۴ بـه عنـوان مثـال رانـسدل و فیـشلر۶

(۱۹۸۹) دریافتند در زمینه روانی معنایی۷ عملکرد آزمودنیهای دو زبانه از آزمـودنیهـای تـک زبانه ضعیفتر است. گولان و همکاران(۲۰۰۱) ۸ نیز به ضعیفتر بودن افراد دوزبانه در تصمیم واژگانی۹ در مقایسه با آزمودنیهای تک زبانه اشاره کردهاند. همچنین سـرویس۱۰ و همکـاران

(۲۰۰۲) در پژوهش خود به عملکرد ضعیفتر آزمودنیهـای دوزبانـه در تکـالیف مربـوط بـه حافظه دست یافتند. برخی از پژوهشگران نیز در بررسیهای خود به عـدم وجـود تفـاوت در

۱- Francis 2- Genesee 3- Peal & Lambert 4- Kessler & Quinn 5- Macnamara

۶- Ransdell & Fischler 7- semantic fluency 8-Gollan 9- lexical decision 10- Service

۳۲

تواناییهای شناختی آزمودنیهای تک زبانه و دو زبانه اشاره نمـودهانـد (روزنبلـوم و پینکـر۱،

.(۱۹۸۳

نظر به این که پژوهشهای راجع به دو زبانهگی عمدتاً بر جنبـههـای روان زبـانشـناختی۲

استفاده از زبان توجه داشتهاند، بیشتر به پژوهش در مورد آزمودنیهای دو زبانه بـرای مقایـسه پردازش دو زبان در آنها پرداختهاند و تعداد کمی به مقایسه بین افـراد تـک زبانـه و دو زبانـه مبادرت نمودهاند (بیالیستوک و همکاران، .(۲۰۰۴ به همین دلیل در این پـژوهش مقایـسه بـین افراد تک زبانه و دو زبانه در زمینه حافظه شنوایی یادآوری و بازشناسی مورد نظر قرار گرفت.

همچنین از آنجا که در بررسیهای مقایسهای در زمینه عملکرد حافظه بـین دوزبانـههـا و تـک زبانهها متغیر جنسیت لحاظ نشده، در پـژوهش حاضـر جنـسیت مـورد توجـه قـرار گرفـت.

پژوهشهای پیشین که به مقایسه یادآوری و بازشناسی حافظه کوتاه مدت شنوایی در افراد تک زبانه و دو زبانه اقدام کردهاند عمدتاً عملکرد بهتر افراد دو زبانه را در این دو تکلیف شـناختی گزارش میکنند. طبق بررسی فرانسیس (۱۹۹۹) دوزبانهگی موجب عملکرد بهتری در یادآوری و بازشناسی حافظه شنوایی کوتاه مدت میشود. به عقیده وی افراد دو زبانه با یکپارچهسـازی زبانهای خود عملکرد خود در یادآوری و بازشناسی را بهبود میبخشند. همچنین بررسیهـای صورت گرفته از سوی ثورن و گثرکول(۱۹۹۹) ۳ نیـز حـاکی از تـأثیر مثبـت دوزبانـهگـی بـر یادآوری و بازشناسی است. در این پژوهش بر خلاف برخی از پژوهشهایی کـه بـه عملکـرد ضعیفتر و یا بهتر افراد دو زبانه در تکالیف مربوط به حافظه شنوایی کوتـاه مـدت، از جملـه یادآوری و بازشناسی اشاره دارند، فرضیه پژوهش ناظر بر آن بود که بین یادآوری و بازشناسی

حافظه شنوایی کوتاه مدت افراد دو زبانه و تک زبانه تفاوت معنیداری وجود ندارد.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.