مقاله مقایسه ویژگیهای زبانی بیماران مبتلا به آلزایمر و سالمندان سالم


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله مقایسه ویژگیهای زبانی بیماران مبتلا به آلزایمر و سالمندان سالم دارای ۱۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مقایسه ویژگیهای زبانی بیماران مبتلا به آلزایمر و سالمندان سالم  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مقایسه ویژگیهای زبانی بیماران مبتلا به آلزایمر و سالمندان سالم،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله مقایسه ویژگیهای زبانی بیماران مبتلا به آلزایمر و سالمندان سالم :

مقدمه

آلزایمر اختلال تحلیل برنده عصبی با خصوصیات بالینی مشخّص است که مشکل فزاینده ای در عملکرد شناختی خصوصاً حافظه و زبان ایجاد میکند. آلزایمر شایع ترین نوع دمانس و چهارمین علّت مرگ و میر به شمار میشود (انجمن آلزایمر آمریکا، ۲۰۰۰ به نقل از بند۱

وونگر۲، .(۲۰۰۱ این بیماری در سالمندان اتّفاق میافتد و با افزایش سنّ احتمال آن بالا میرود.

۱- Bande, B.
۲- Wanger, M. B.

۱۶۵

با توجه به این که سالمندان قشر عظیمی از جامعه را تشکیل میدهند و جمعیت آنها به علّت پیشرفت های پزشکی و بهبود کیفیت زندگی افزایش مییابد لزوم توجه به نیازهای آنها خصوصاً نیازهای ارتباطی بیش از پیش آشکار میشود. چه این نیازها به علّت بالا رفتن سنّ

باشد چه به علّت بیماری های مختلف از قبیل آلزایمر به وجود آید. اختلال عملکرد زبانی در آلزایمر، آغاز تدریجی با زوال پیشرونده دارد و با مشکل واژهیابی خفیف شروع میشود. نقص زبان در ۸-۱۰ درصد موارد به عنوان علامت اصلی و در مراحل پیشرفته یک قاعده محسوب میشود. آلزایمر بر پردازش زبان اثر میگذارد و باعث میشود تفاوت کیفی در زبان بیمار
نسبت به سالمند سالم به وجود آید (بایلز، کازنیاک۱، ۱۹۸۷ به نقل از ماکسیم و برایان.(۱۹۹۴ ۲

پژوهشگران مختلف بر اهمیت اجرای آزمونهای عصب ـ روان شناختی مختلف در تشخیص

اولیه آلزایمر تأکید کردهاند (کلار و وودز۳، .(۲۰۰۱ این آزمونها از تصویربرداری مغزی حساستر هستند و با توجه به آغاز بیسروصدای نشانهها میتوانند تشخیص را ۲ تا ۳ سال جلوتر بیاندازند (جاست، گراسبرگ۴، ۱۹۹۵؛ به نقل از ابرین، امس و برنز.(۱۹۹۹ ۵ به علاوه به درمانگران امکان مداخلات زبانی- شناختی مناسب را قبل از پیدایش آسیبشناختی کُلّی میدهند. از جمله این آزمونها میتوان به آزمون نامیدن اشاره کرد که کاهش تواناییهای ذهنی را در آلزایمر بهتر از سنّ یا شدت دمانس نشان میدهد (بولر۶ و همکاران ۱۹۹۱؛ به نقل از ماکسیم و برایان .(۱۹۹۴

روش

پژوهش حاضر، از نوع پس رویدادی (علّی- مقایسهای)۷ است. جامعه مورد بررسی سالمندان سالم و بیماران مبتلا به آلزایمر شهر تهران بودند. شرط حضور آزمودنیها در طرح:
سنّ بالای ۶۰ سال، سواد خواندن و نوشتن، نداشتن اختلال بینایی و شنوایی تأثیرگذار بر

۱- Bayles . Kaszniak

۲- Maxim, J. Bryan, K.
۳- Clare, L. Woods, R. P. 4- Jost & Grosberg

۵- Obrin ,J. Ames, D. & Burns,A. 6- Boller 7- causal- comparative

۱۶۶

اجرای آزمون و توانایی شناختی لازم بود. بیماران بر مبنای معیار DSMIV و نظر متخصص مغز واعصاب شناسایی شدند. ابتدا برای هر بیمار آزمون مختصر وضعیتشناختی و آزمونهای زبانی انجام شد. سپس ۲ سالمند سالم بر اساس سنّ، تحصیلات و تک یا دوزبانه بودن

(متغیرهای کنترل) با هر بیمار همتاسازی شد. جمًعا ۲۰ بیمار و ۴۰ سالمند سالم در این طرح آزمون شدند.ضمناً قبل از اجرای آزمون از آزمودنیها و خانواده آنها رضایتنامه گرفته شد.

ابزار

– آزمون مختصر وضعیتشناختی۱ (مقصودنیا، :(۱۳۸۲ این آزمون موارد مختلفی از قبیل

جهتیابی، حافظه فوری، توجه و محاسبه، یادآوری و زبان را ارزیابی میکند. جمعاً ۳۰ نمره دارد و برای تمایز بیماران از سالمندان سالم به کار میرود. افرادی که در این آزمون نمره کمتر از ۸ میآورند برای ارزیابی زمانی مناسب نیستند (پیرسال۲ و همکاران ۱۹۹۵؛ به نقل از اسپرین

و ریسر۳، .(۲۰۰۳

– آزمون نامیدن فارسی (نیلیپور، :(۱۳۸۰ متغیر نامیدن با استفاده از این آزمون ارزیابی شد.

این آزمون حاوی ۵۰ تصویر است. آزمودنی باید هر تصویر را در مواجهه بینایی در مدت ۱۰

ثانیه بنامد. نمره این آزمون بین ۰ تا ۵۰ است.

– آزمون زبانپریشی فارسی (نیلیپور، ۱۳۸۱، :(۱۳۷۲ استفاده از آزمونهای زبانپریشی در ارزیابی زبان سالمندان سالم و بیماران مبتلا به آلزایمر به کار میرود (هورنر۴، ۱۹۹۳، واکر۵،

۱۹۸۲؛ به نقل از ماکسیم و برایان، .(۱۹۹۴ از این آزمون در ارزیابی متغیرهای مختلفی استفاده شد. متغیر درک مفاهیم پیچیده ۸) سئوال) که نمره این متغیر بین ۰ تا ۸ است. متغیر درک

داستان کوتاه که شامل دو داستان ۸) سئوال) بوده و نمره این متغیر بین ۰ تا ۸ است. متغیر نام بردن (بیان واژههایی که به یک طبقه معنایی یا آوایی خاص تعلق دارند) شامل ۵ جزء است:

حیوانات، میوهها، گلها، کلماتی که با /p/ , /s/ شروع میشوند. آزمودنی ۳۰ ثانیه وقت دارد

۱- Mini Mental State Examination (Folstein 1975) 2- Pearsall

۳- Spreen , o,& Risser, A.H. 4- Horner 5- Walker

۱۶۷

تا از هر جزء، ۵ مورد (حیوانات و میوهها ۷ مورد) را نام ببرد. نمونه گفتار توصیفی و خود انگیخته بر اساس تصاویر پیوسته و دستورالعمل آزمون زبان پریشی فارسی برای آزمودن متغیرهای غنای واژگانی و سرعت گفتار به دست آمد. غنای واژگانی،۱ شاخص کیفی گفتار است که بر تنوع واژهها در گفتار فرد دلالت میکند و از تقسیم تعداد واژگان محتوایی بر تعداد نوع واژه به دست میآید و نمره آن بین ۰ و ۱ است. سرعت گفتار۲ نیز شاخص کیفی دیگری است که گفتار روان، بدون مکثهای طولانی و بیمورد و تکرارهای نا به جاست و از شمارش تعداد واژه بر زمان گفتار برحسب دقیقه به دست میآید.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.