مقاله گردشگری و اثرات اقتصادی آن


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله گردشگری و اثرات اقتصادی آن دارای ۱۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله گردشگری و اثرات اقتصادی آن  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله گردشگری و اثرات اقتصادی آن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله گردشگری و اثرات اقتصادی آن :

چکیده

امروزه صنعت گردشگری دربسیاری از کشورهای به منزله نمادی از هویت فرهنگی و یکی از منابع مهم کسب درآمد ارزی است و در عرصه جهانی خصوصاً در جذب سرمایههای مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی همچنین مالی مورد توجه دولتمردان در سراسر دنیا قرار گرفته صفت نوین گردشگری است. گردشگری یکی از بزرگترین بخشهای اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان بشمار می رود و در میان فعالیت های بشری گردشگری فعالیتی است که توانسته به طور همزمان توجه اقتصاد دانان، جغرافی دانان، متخصصان محیط زیست، روانشناسان، جامعه شناسان و محققان علوم سیاسی و مدیریت را به خود جلب کند. هدف این مقاله بررسی اثرات اقتصادی صنعت گردشگری است و متغیرهایی که می تواند در بستر سازی صنعت گردشگری موثر بوده و تحولات و دگرگونی های مهمی را در برنامه های توسعه ی این صنعت در ایران بوجود آورد.روش این پژوهش توضیفی _ تحلیلی است و از یافته های مهم آن تاثیر گذاری

های صنعت گردشگری دولتی و خصوصی بر متغیرهای کلان اقتصادی و نقش این متغیرهای کلان اقتصادی و نقش این متغیرها در

بهینه سازی ساختار جغرافیایی و اقتصادی ملی در ارتباط با صنعت گردشگری و راهکارهای توسعه ی پایدار این صنعت می باشد.

واژه های کلیدی: گردشگری ، متغیرهای کلان ، عرضه و تقاضا ، اقتصاد ملی

۱

اولین همایش ملی گردشگری، سرمایههای ملی، چشم انداز آینده

۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۲ اصفهان

مقدمه

گردشگری یکی از بزرگترین صنایع جهانی است که چه از نظر تعداد مشارکت کنندگان و چه از نظر ارزش اقتصادی ایجاد شده در

سطح بالایی قرار دارد.گردشگری به عنوان یک فعالیت در مقیاس با سایر فعالیت های اقتصادی، تاثیر بسیار گسترده تری بر اقتصادی
داخلی دارد. یکی از منابع مهم در آمد جهانی و عامل موثر در تبادلات فرهنگی جامعه بین المللی، صنعت گردشگری است این صنعت

به عنوان گسترده ترین صنعت خدماتی جهانی از منزلت خاصی برخوردار است و بسیاری از کشورها در رقابتی نزدیک و فشرده در پی افزایش بیش از منافع و عواید خود از این فعالیت بین المللی می باشند.کشور ما ایران نیز با قدمت تاریخی چند هزار ساله و منابع
فراوان و غنی جذب گردشگری، در صحنه رقابت جهانی می تواند مشارکتی فعال داشته و از این منابع سرشاری اقتصادی – فرهنگی،

سهمی شایسته و درخور را به خویش اختصاص دهد.موفقیت در عرصه و دستیابی به منافع مادی و غیر مادی حاصل از این فعالیت،
مستلزم درک پدیده گردشگری، شناخت ابعاد و آثار و آشنایی با مدیریت صحیح موسسات و دستگاه های متولی این صنعت و

متغیرهای کلان اقتصادی تاثیر پذیر از آن می باشد (کاظمی،(۱۳۸۵حال و هوای اموز تجارت، نشان از جهانی شدن آن دارد، فرایندی که منجر به حضور و رقابت تنگاتنگ ظرفیت های مختلف تجاری شده است. تجارت جهانی امروز بیش از پیش از تعاملات گسترده، آسان و فراینده برخوردار است. و به صورتی فراگیر عمل می کند در این عرصه هر کالایی که بتواند موضوع داد و ستد بین المللی واقع شود، در دستور کار مذاکرات تجاری قرار می گیرد، حتی فرهنگ و اندیشه نیز از ظرفیت های تجاری برخوردارند (ولا، پیچریل، مترجمین؛ گوهریان- کتابچی، ( ۱۳۸۴ .تجارت به عنوان موتور رشد اقتصاد ملی حلقه پیوند اقتصاد بین المللی و اقتصاد ملی است و از متغیرهای مهمی است که می تواند از یک طرف در بستر سازی صنعت گردشگری موثر بوده و از طرف دیگر صنعت گردشگری برآن تاثیرات فزاینده خود را به جا گذارد.

روش تحقیق :

رویکرد حاکم بر این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است. و مبتنی بر منابع اسنادی، کتابخانه ای ، الکترونیکی انجام شده است. و سعی در

بررسی اثرات اقتصادی صنعت گردشگری است و متغیرهایی که می تواند در بستر سازی صنعت گردشگری موثر بوده و تحولات و دگرگونی های مهمی را در برنامه های توسعه ی این صنعت در ایران بوجود آورد.و از یافته های مهم آن تاثیر گذاری های صنعت گردشگری دولتی و خصوصی بر متغیرهای کلان اقتصادی و نقش این متغیرهای کلان اقتصادی و نقش این متغیرها در بهینه سازی ساختار جغرافیایی و اقتصادی ملی در ارتباط با صنعت گردشگری و راهکارهای توسعه ی پایدار این صنعت می باشد.

چشم انداز صنعت گردشگری جهان در سال ۲۰۲۰

تعداد جهانگردان ورودی جهان در سال ۲۰۲۰ براساس پیش بینی های سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) به بیش از ۱/۵۶

میلیارد نفر خواهد رسید.از کل این تعداد ۱/۱۸ میلیارد نفر آنها جهانگرد درون منطقه ای و ۳۷۷ میلیون نفر مسافرینی خواهد بود که از سایر مناطق جهان سفر کرده اند.سه منطقه جهان که در سال ۲۰۲۰ بیشترین تعداد جهانگرد ورودی را خواهند داشت به ترتیب عبارتند

از اروپا ۷۱۷) میلیون جهانگرد)، شرق اسیا و اقیانوسیه ۳۹۷) میلیون نفر) آمریکا ۲۸۲) میلیون نفر) آفریقا، خاورمیانه و جنوب شرق آسیا به ترتیب در مقام های بعدی قرار دارند.

۲

اولین همایش ملی گردشگری، سرمایههای ملی، چشم انداز آینده

۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۲ اصفهان

پیش بینی می شود شرق آسیا و اقیانوسیه، جنوب آسیا، خاورمیانه و آفریقا با رشد متوسط سالیانه ای بیشتر از %۵ در مقایسه با %۱/۴

رشد متوسط جهانی بیشترین میزان رشد را به خود اختصاص دهند. رشد جهانگردی در مناطقی مانند اروپا و آمریکا که از لحاظ جهانگردی پیشرفته ترند، از میانگین جهانی کمتر خواهند بود. اروپا همچنان بیشترین سهم را در بازار جهانگردان ورودی جهان خواهد داشت.

اما سهم تعداد جهانگردان اروپا از ۶۰ درصد در سال ۱۹۹۵ به ۴۶ درصد در سال ۲۰۲۰ تنزل پیدا خواهد کرد. به عقیده کارشناسان
سازمان جهانی جهانگردی، افزایش بهای سوخت یکی از عواملی است که انتظار می رود بر روند مسافرت ها، به ویژه سفرهای هوایی

و بر روی نرخ ها تاثیر منفی داشته باشد، هر چند که مسافرین خواهان نرخ های پایین تری بوده و رقابت بر بازار حاکم خواهد بود.

سفرهای راه دور یا بین منطقه ای در طی دوره ۲۰۲۰ – ۱۹۹۵ ، ۵/۴ درصد افزایش خواهد یافت که در مقایسه با رشد ۳/۵ درصدی

سفرهای درون منطقه ای از رشد سریع تری برخوردار خواهد بود. در نتیجه، بین سفرهای درون منطقه ای و سفرهای بین منطقه ای
(راه دور) از ۸۲ به ۱۸ و در سال ۱۹۹۵ به حدود ۷۶ به ۲۴ در سال ۲۰۲۰ تغییر پیدا خواهد کرد.

جدول شماره ۱، آمار ورودی جهانگردان بین المللی بر حسب مناطق مختلف جهان را نشان می دهد. کشور ما ایران در قطب

گردشگری کشورهای جنوب آسیا قرار دارد.

جدول شماره :۱ آمار ورود جهانگردان بین المللی بر حسب مناطق مختلف جهان (به میلیون نفر)

سال مبنا سال های پیش بینی رشد متوسط سهم بازار (درصد)
سالیانه (درصد)
۱۹۹۵ ۲۰۱۰ ۲۰۲۰ ۲۰۲۰-۱۹۹۵ ۱۹۹۵ ۲۰۲۰
افریقا ۲۰/۲ ۴۷ ۷۷/۳ ۵/۵ ۳/۶ ۵
امریکا ۱۰۸/۹ ۱۹۰/۴ ۲۸۲/۳ ۳/۹ ۱۹/۳ ۱۸/۱
شرق آسیا / اقیانوسیه ۸۱/۴ ۱۹۵/۲ ۳۹۷/۲ ۶/۵ ۱۴/۴ ۲۵/۴
اروپا ۳۳۸/۴ ۵۲۷/۳ ۷۱۷ ۳ ۵۹/۸ ۴۵/۹
خاورمیانه ۱۲/۴ ۳۵/۹ ۶۸/۵ ۷/۱ ۲/۲ ۴/۴
جنوب آسیا ۴/۲ ۱۰/۶ ۱۸/۸ ۶/۲ ۰/۷ ۱/۲
درون منطقه ای ۶۴۶/۱ ۷۹۰/۷ ۱۱۸۳/۳ ۳/۸ ۸۲/۱ ۷۵/۸
بین منطقه ای ۱۰۱/۳ ۲۱۵/۵ ۳۷۷/۹ ۵/۴ ۱۷/۹ ۲۴/۳
جمع کل ۵۶۵/۴ ۱۰۰۶/۴ ۱۵۶۱/۱ ۴/۱ ۱۰۰ ۱۰۰
*آمار سفرهای درون منطقه ای شامل جهانگردانی می گردد که کشور مبدا انان نامشخص است.

** سفرهای دور یا بین منطقه ای به کلیه سفرهایی اطلاق می شود که درون منطقه ای نباشند.

۳

اولین همایش ملی گردشگری، سرمایههای ملی، چشم انداز آینده

۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۲ اصفهان

جایگاه اقتصادی ایران در صنعت گردشگری

در دهه ی گذشته حجم تجارت جهانی به میزان قابل توجهی رشد کرده است. این امر نشان می دهد که جهان گرایی به عنوان روش
اقتصادی و بازرگانی کشور مترقی، در حال رشد است و آنان با بهره گیری از فواید عضویت در بازارهای جهانی، ظرفیت های خود را
افزایش می دهند. این فواید در عرصه های اجتماعی و شاخص های رفاه اقتصادی این کشورها هم خود را نشان داده است. درچنین

فضایی کشورهای در حال توسعه باید ناگزیر افق نگرشتان را به فراتر از شیوه های سنتی تجارت بگسترند (ولا، پیچریل، (۱۳۸۴به رغم وجود جاذبه های گردشگری و تاریخی در کشور و قرار گرفتن ایران در میان ۱۰ کشور اول دنیا با این لحاظ، نتوانسته سهمی از در آمد

۷۵۰ میلیارد دلاری توریسم جهانی را به خود اختصاص دهد و این امر نشان دهنده عدم توجه و اقدامات اساسی مسئولین در این زمینه

است و البته ادغام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز نتوانست بهبودی در وضعیت این صنعت ایجاد کند.

به گفته رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از هزار میلیارد ریال بودجه استانی و ملی این سازمان تنها ۲۰ درصد اعتبارات به
گردشگری اختصاص یافته است.برخی از کارشناسان بر این عقیده اند که بودجه پیش بینی شده برای گردشگری به هیچ وجه کافی

نیست و تنها برای تملک اماکنی که در حریم آثار باستانی قرار دارند، ۵ هزار میلیارد ریال بودجه و همچنین به منظور افزایش ورود توریست و رشد و ارتقای صنعت گردشگری در بخش تبلیغات جهانی باید ۲۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شود و این به گونه ایست که

در حال حاضر تنها ۷ میلیارد تومان در بخش تبلیغات هزینه شده است، البته بودجه در نظر گرفته شده برای این سازمان امسال در

مقایسه با سالهای قبل ۱۰ درصد افزایش داشته اما باز هم کافی نیست.

براساس آمارهای اداره کل گمرک ایران در چهار ماه اول سال ۸۳ یک میلیون و ۴۱۱ هزار و ۵۰۰ گردشگر وارد کشور شده اند که از این تعداد ۴۳۱ هزار نفر خارجی بوده اند و ب راین اساس تعداد مسافران ورودی و خروجی از کشور چندین درصد رشد داشته است، هر چند این آمارها نسبت به سالهای گذشته از رشد خوبی برخوردار بوده اما به هیچ وجه قابل مقایسه با آمارهای جهانی در سطح خاورمیانه نبوده است زیرا با وجود بحران های خاورمیانه طی چند سال گذشته میزان جهانگردانان در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۰۴، ۱۲ درصد افزایش داشته است. همچنین براساس آمارهای سازمان جهانی جهانگردی با وجود نا امنی در خاورمیانه این منطقه توانسته با رشدی بسیار سریع خود را به کشورهای صاحب قدرت در صنعت توریسم نزدیک تر کند و از آغاز سال ۲۰۰۴ میلادی تاکنون بیش از ۱۵ میلیون توریست وارد خاور میانه شده اند، به طوری که کشورهای این منطقه به سرعت در حال گسترش روابط توریستی خود با کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا، مصر و ; هستند و همزمان با توسعه گردشگری در این منطقه تعداد مراکز اقامتی و رستورانهای این

کشورها نیز افزایش یافته و در این میان دبی دارای بیشترین و مدرن ترین مراکز اقامتی و تفریحی در خاورمیانه اعلام شده است.

آمارهای ارایه شده از سوی مالزی نیز از دو برابر شدن تعداد جهانگردان این کشور خبر می دهد، تمام این آمارها نشان دهنده این است

که با وجود قابلیتها و جاذبه های کم گردشگری در این کشورها، مسئولین آنها زمینه، تسهیلات و اقدامات و سیاستگذاری های مناسبی برای ورود گردشگران را فراهم کرده اند.

۴

اولین همایش ملی گردشگری، سرمایههای ملی، چشم انداز آینده

۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۲ اصفهان

مطابق برنامه چهارم توسعه رشد ۲۰ درصدی سالانه توریسم از مهمترین برنامه های دولت برای رسیدن به سهم واقعی ایران از توریسم جهانی است که البته این رشد مستلزم فراهم نمودن زیر ساختهای لازم، ایجاد امنیت ذهنی و روانی برای گردشگران، معرفی ایران به تمام کشورهای جهان و ; است.

گردشگری و حمایت از اقتصاد ملی

صنعت گردشگری با حمات از طیف گسترده فعالیت های اقتصادی محلی و با محاسبه ارزش ها، هزینه های زیست محیطی از یک سو، موجب حفظ اقتصاد محلی شده و از سوی دیگر، از ایجاد خسارات زیست محیطی جلوگیری می نماید (فنل، مترجم اولادی دیکایی،

۱۳۸۵، ص (۴۴، اقتصاد گردشگری میزان مسافرت ها و تبعات و اثرات اقتصادی آنها را اعم از مستقیم، غیر مستقیم و القایی مورد سنجش و اندازه گیری قرار می دهد (فرزین، (۱۳۸۳

گردشگری فعالیت اقتصادی پر دامنه ای است که شامل صدها بنگاه اقتصادی می شود رخی از این بنگاه ها عظیم بوده ولی بخش اعظم آنها کوچک هستند، از جمله شرکت های هواپیمایی، خطوط کشتیرانی، تفریحی، راه آهن، آژانس های کرایه ای خودرو و مراکز گردهمایی و همایش ها در این جا می توان به خدمت پذیرایی از مسافران اردوگاه های تفریحی – تجاری و بخش هایی از مغازه های خرده فروشی، فروشگاه های مواد غذای و پمپ بنزین ها نیز اشاره کرده بدیهی است در این میان وظیفه دولت عبارت است از مالیات ستانی، تنظیم مقررات و نیز ارتقا سطح فعالیت گردشگری، دولت ها ظرفیت بالقوه ی در آمدهای حاصل از گردشگری را مد نظر قرار می دهند. الگوی اقتصادی و تحلیل هزینه – فایده به عنوان ابزارهایی برای پیش بینی آثار اقتصادی گردشگری در مناطق اجتماعات و استان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

مسیر ارز خرج شده بابت گردشگری در مکان های مقصد گردشگری مشخص می شود این ارز چه توسط گردشگر خارجی و چه به

صرت منبع درآمد حاصل از جابه جایی گردشگران داخلی می تواند خود به صورت یک کالای صادراتی محسوب شود زیرا هر دلار حاصل آن، هم چون دیگر اقلام صادراتی وارد اقتصاد کشور می شود و همچنان که این منابع ارزی در اقتصاد کشور به گردش در می آید میزان اثر گذاری آن افزایش یافته و ضریب تکاثر در آمدی نیز محاسبه می شود. به همین ترتیب اثر ارز حاصل از گردشگری روی مالیات ها و مشاغل برآورد خواهد شد. بنابراین گردشگری علاوه بر آن که فعالیتی فرهنگی – اجتماعی و پیوند دهند بین جریان های برقراری ارتباطات بین المللی است در مقام یک صنعت از صدها بنگاه اقتصادی تشکیل شده است. گردشگری می تواند با ابزارهای خاص خود از قبیل ( شغل آفرینی، بستر سازی های مراکز اقامتی، تجهیزاتی و بهینه سازی شبکه های حمل و نقل و ; در آبادانی و

عمران منطقه ای و محل تاثیر گذارده بوده و چه به طور مستقیم و چه غیر مستقیم از اقتصاد ملی حمایت نماید.

پدیده های مهم گردشگری و تاثیر آن بر متغیرهای کلان اقتصادی در ایران

۵

اولین همایش ملی گردشگری، سرمایههای ملی، چشم انداز آینده

۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۲ اصفهان

اقتصاد کلان شاخه ای از علم اقتصاد است که به مطالعه پدیده های کلان مقیاس اجتماعی، بالاخص مخارج کل گردشگری، ضریب تکاثری و دیگر آثار کلان اقتصاد گردشگری می پردازد (فرزین،(۱۳۸۳

در اقتصاد آن دسته از مابع تولیدی را که برای تامین یک خواسته به کار می روند نمی توان به طور همزمان در راستای تامین نیازهای

دیگری به کار گرفت و از آنجایی که در روند تولید نهاده هایی مورد استفاده قرار می گیرند که امکان استفاده از آنها در سایر موارد زیر وجود دارد تولید هر گونه کالا یا خدمتی مستلزم محروم شدن از فرصت تولید کالاها یا خدمات دیگر می باشد. به بیان اقتصادی، هر

چیز دارای یک »هزینه فرصت« است. هزینه فرصت یک کلا یا خدمت معین عبارت است از هزینه آن بر حسب فرصت از دست رفته
برای انجام بهترین فعالیت ممکن در همان زمان و با استفاده از همان منبع و اقتصادی که دارای کالاها و خدمات متعدد می باشد هزینه

فرصت را به بهترین شکل می توان بر حسب مقادیر پولی بیان کرد.

برای مثال، هزینه فرصت گذراندن یک ماه در هاوایی معادل ۵۰۰۰ دلار و هزینه فرصت چهار سال تحصیل در کالج برابر ۴۰۰۰ دلار می
باشد پول های صرف شده جهت هر مقصدی (هاوایی) را نمی تان جهت مقصد دیگری (تحصیل در کالج) خرج کرد. هر گونه

مخارجی و به هر منظوری که صورت می گیرد، آثار گسترده ای بر اقتصاد کشور و به ویژه موقعیت خاص خواهد داشت. که مخارج مذکور در حیطه آن تحقق می یابند و ورود بازدید کنندگان به هر استان و تعداد بازدید کننده از هر منطقه کشور دارای جاذبه گردشگری آثار و تبعات فوری را در این مناطق خواهد داشت مخارج گردشگری هزین های حاصله اقتصادی را که بازدیدگان به آن تعلق دارند، کاسته و در سرتاسر اقتصادی که میزان این بازدید کنندگان می باشد منتشر می کند. تمامی مخارجی که فعالیت اقتصادی ایجاد می کند

معمولا سفید هستند. زیرا باعث تحریک فعالیت های اقتصادی شده، کار بیشتر (برای افراد جویای کار) فراهم می آورند کالاها بیشتری تولید شده و فعالیت اقتصادی نیز شدید می شود. خوش بینی به آینده موجب تحریک فعالیت های اقتصادی در مجموع و بالاخص

گردشگری می شود.

در بسیاری از کشورها دولت ایجاد زیر بناهای تاثیر گذار در صنعت گردشگری را بر عهده دارد، سرمایه گذاری ثابت در حمل و نقل مسافری، خدمات مقصد مانند آب، برق، فاضلاب، نظافت و بهداشت، سرمایه گذاری ثابت در ارتباطات و نظایر آن زیر بناهای بخش

سفرهای جهانگردی است (بول، محمد بیگی (۱۳۷۹ که بر متغیرهای آثار کلان اقتصاد گردشگری می تواند تاثیر گذار باشد.

بدیهی است که صنعت گردشگری با متغیرهای مهم اقتصادی همچون عرضه، تقاضا بازار، فرآورده ، قیمت و منافع و منابع در ارتباط بوده و هم از آن ها تاثیر پذیرفته و هم بدان ها تاثیر می بخشد. و جهانگردی همچون فرصتی برای تنوع بخشی و نوین سازین، عامل

ایجاد در آمد، ایجاد شغل، تجهیزات و زیر ساخت های اضافی که شعاع عملیات آن ها (پوتیته، کازس، مترجم؛ محلاتی، (۱۳۸۲

با عنایت به این به صنعت گردشگری »صنعت بدون دود« می باشد و چنین صنعتی آلودگی های زیست محیطی چندانی ندارد و می تواند در بهبود بخشی ساختار نظام مند محیط زیست تاثیر گذار باشد. زیرا که این صنعت فرصتی را برای طراحی و تزئین محله ها و

عناصر گوناگون (ایجاد بوستان های جذاب، بناهای سنگ، گنیجنه های زیبا، همبستگی بین ارامش و ازدحام شهری) را فراهم می نماید.
را در مناطق گردشگری را در شبکه های نوین مبادلات و اموری تازه قرار می دهد تلقی می شود.

۶

اولین همایش ملی گردشگری، سرمایههای ملی، چشم انداز آینده

۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۲ اصفهان

گردشگران طالب رفاه هستند و خرج کردن موجب چرخش موتور اقتصادی می گردد. در زمینه بررسی بستر سازی های ساختاری در صنعت گردشگری طراحی و تدوین سیاست های کلان و برنامه های کشور به جهانگردی می توان آن را به عنوان ابزاری موثر در ادامه روند توسعه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در نظر گرفت. زیرا این صنعت آثار مهمی بر اقتصاد جهانی گذاشته است و این خود بیانگر

اهمیت گسترده بودن نقش آن در کشور ما می باشد. چه »در دنیای بودجه ای که به مسافرت و تفریح اختصاص می یابد سه برابر

بودجه ای است که صرف امور رفاهی می شود.« (مایکل هال، جنگیز، ترجمه سید محمد اعرابی، داود ایزدی، (۱۳۸۲

بنابراین توجه به بودجه از متغیرهای کلان و نقش آن در بستر سازی صنعت گردشگری قابل تعمق می باشد و آنچه باید پیوسته مد نظر
قرار داد این است که دولت ها ناگزیرند برای اموری نظیر ساخت مهمان سرا، حمل و نقل و ; به سرمایه گذای های سنگن تکیه نمایند
و در این زمینه سرمایه گذاری کنند. سهم مالی دولت در مراحل نخستین ایجاد و توسعه مجتمع جهانگردی و غالبا ایجاد تاسیسات زیر
بنایی است ولی به هر حال، دولت ها برای کاهش سهم خود در این قبیل موارد، موسسات معتبر خصوصی را به سرمایه گذاری در

امور زیر بنایی تشویق می کنند و با توصیه به بانک ها و موسسه های اعتباری برای تخصیص وام های آسان با بهره کم به این موسسه ها، آن ها را به سرمایه گذاری، بیشتر در امر جهانگردی دعوت می کنند و حتی گاهی به منظور موفقیت در سیاست تشویقی برای سرمایه گذاری، به بخشودگی های مالیاتی و دادن جایزه متوسط می شوند. در برخی موارد بخش خصوصی و دولتی مشترکا سرمایه گذاری در امور جهانگردی ناحیه ای را بر عهده می گیرند (محلاتی، .(۱۳۸۰ که در این زمینه دولت ما نیز باید این راهکارها در زمینه سازی های بهینه بهره برداری اقتصادی بیشتر صنعت گردشگری در ایران تلاش نماید آنچه مسلم است این است که در صنعت گردشگری مقاصد جهانگردی نه تنها توسط جهانگردها، بلکه به وسیله بسیاری از گروه های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند (کوپر، فلچر، گیلبرت، ون هیل، مترجم اکبر غمخوار، (۱۳۸۰

توجه به روندهای تاثیر گذار بر متغیرهای کلان اقتصادی نشان می دهد که بر اساس برآورد شورای جهانی سفر و جهانگردی صنعت گردشگری تا سال ۲۰۰۵ میلادی بیش از ۷/۹ تریلون دلار در آمد ناخالص خواهد داشت و برای یک نهم از کارگران جهان ایجاد کار خواهد ک رد که با توجه به شرایط کنونی، سهم کشور ما در حدود یک دهم درصد خواهد بود، در حالی که کشور ما برای جذب جهانگرد از ظرفیت و قابلیت های بسیار بالا برخوردار است و در این زمینه باید توجهات خاصی مبذول گردد.

بدیهی است کشورها و از جمله کشور ما در صورتی می تواند ادعا کنند که توسعه جهانگردی را با هدف کسب در آمد سرلوحه کار خویش قرار داده اند که پس از طی مراحل نخستین سرمایه گذاری، در مراحل بعدی، در آمد آنان از راه جهانگردی به مراتب بیشتر از میزان هزنه ای باشد که در این صنعت صرف م نمایند (همایون، (۱۳۸۴

با توجه به این که همه دولت ها علاقه زیادی به سلامت سیستم اقتصادی خود دارند. قدرت توان و موضع قوی یک کشور در جامعه
جهانی در گرو ثبات یا پایداری سیستم اقتصادی آن کشور است. در سیستم اقتصاد جهانی امروز بین دولت و سیستم اقتصادی رابطه ای

مستقیم و حیاتی وجود دارد. (گی، مترجم علی پارسائیان، محمد اعرابی، .(۱۳۸۲ بنابران لازم است که در این زمینه دولت جمهوری اسلامی ایران کلیه ی عوامل موثر گردشگری موثر بر متغیرهای اقتصادی را در سیستم اقتصادی مورد توجه قرار دهد.

فناوری و تاثیرات آن بر گردشگری و متغیرهای کلان اقتصادی

۷

اولین همایش ملی گردشگری، سرمایههای ملی، چشم انداز آینده

۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۲ اصفهان

یکی از دستاوردهای فناوری مدرن، تولید وقت اضافی یا اوقات فراغت است هر چه فناوری در مدیریت پیشرفته تر باشد و وقت اضافی بیشتری تولید می شود. بزرگترین تولید و مصرف قرن بیست و یکم حول محور تولید و مصرف اوقات فراغ است. گردشگر بحث مهمی از اوقات فراغت را پر می کند و پر کردن اوقات فراغت منجر به یک عمل اقتصادی می گردد، گردشگری با همه ی

مضامین علمی و فلسفی ای که در آن نهفته است یک عمل اقتصادی است و پیش بینی می شود که یکی از بزرگترین محرکه های

اقتصادی قرن حاضر باشد (پاپلی یزدی، سقایی، (۱۳۸۵

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.