مقاله احیاء فضاهای گمشده شهری با راهبرد رشد هوشمند


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله احیاء فضاهای گمشده شهری با راهبرد رشد هوشمند دارای ۱۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله احیاء فضاهای گمشده شهری با راهبرد رشد هوشمند  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله احیاء فضاهای گمشده شهری با راهبرد رشد هوشمند،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله احیاء فضاهای گمشده شهری با راهبرد رشد هوشمند :

چکیده

اراضی بلاتکلیف وفضاهای گمشده در میان بافت شهری علاوه بر بر هم زدن هارمونی ونظم محیط سبب ایجاد ناامنی وآلودگی زیست محیطی برای شهروندان شده است. با برنامه ریزی مناسب برای این فضاهاعلاوه بر ارتقاء کیفیت منظر شهری وکاهش اثرات منفی بر پیرامونشان می توان به عنوان منابع بالقوه جهت رفع نیاز ها واجرای طرح های توسعه شهری در بافت های میانی ومتراکم

شهرهای بزرگ از آنها استفاده کرد. ازجمله دلایل ایجاد این فضاها تاکید بر جنبش نوگرایی و قرارگیری ساختمانها به صورت آزادانه در فضا است که سبب پراکندگی و کشیده شدن توسعه به حاشیه شهرها می شود.در این مقاله راهبرد رشد هوشمند به عنوان یکی از راهکارهای مقابله با پراکندگی توسعه شهری و “ایجاد فضاهای گمشده” مطرح شده که در نهایت با ارائه تکنیک های رشد هوشمند به حل معضلات شهری ناشی از فضاهای گمشده پرداخته است.
کلید واژه ها : اراضی بلاتکلیف ،فضای گمشده شهری ، رشد هوشمند، جنبش نوگرایی، پراکندگی توسعه شهری.

دومین همایش ملی

معماری و شهرسازی در گذر زمان

در جستجوی فضاهای گمشده
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ ، قزوین

-۱مقدمه

در کشورهای جهان سوم و حتی کشورهای صنعتی مردم در میان فضاهای از هم گسسته زندگی می کنند فضاهایی که ممکـن نیست شکل و محتوا در پیوندی هماهنگ ، پیکری یگانه بسازند.میان مسکن یعنی فضاهای بنا شـده و فضـاهای ذهنـی و نیـز اقلیم، همسانی های ناگریزی وجود دارد به طوریکه نمی توان یکی را بدون دست بردن در دیگـری تغییـر داد.امـروزه معمـاری شهرها و حومه های آنها مبتنی بر فضاهایی ویران و بی محتوا با والاترین استعدادهای بشری ؛ فضـاهایی کـه در گسـترش بـی پایان و رشد سریع و بی پایان دارند، است. که سبب هجوم زشتی ها به فضای شهری شده است؛ژان-پل وله می گویـد:”زشـتی توهم نیست یک تجاوز واقعی است.”فرآیند توسعه شهری، تحت تاثیر دگرگونی های دوران نوگرایی، به ساختمان ها بـه ماننـد اشیای منزوی درون یک منظر طبیعی می نگرد، نه همچون بخشی از یک بافت بزرگتر شامل خیابان ها، میدان هـا و فضـاهای زنده. در چنین شرایطی تصحیح اثرات منفی پراکندگی های نامعقول ضرورتی اجتناب ناپذیر است لیکن راه حـل هـای انـدکی برای مقابله با اثرات منفی این پدیده پیشنهاد شده استو در این راستا راهبرد”رشد هوشمند” برای حذف فضاهای گمشده مورد

توجه قرار گرفته است.

-۲ فضاهای گمشده شهری

-۱-۲تعریف و شناخت فضاهای گمشده

امروزه اکثر مجموعه های شهری بی شکل و ضد فضا هستند و در آنها فضاهای غیرقابل استفاده و رهـا شـده و فرامـوش شده به چشم می خورد؛ که فضاهای گمشده نامیده می شود.مانند فضاهای رهاشده ، حاشیه بزرگراه ها ، محوطـه هـای باز و بی شکل و بیکران بین برجها و بلوک های مسکونی ، این فضاها عملا به عنـوان فضـاهای عمـومی بـه حسـاب نیامـده و

فضاهای دنجی به دور از دید شهروندان هستند که امکان وقوع هرگونه ناهنجاری و جرایم در آنها وجود دارد در حالیکه کشف و احیاء آنها می تواند فرصت هایی برای توسعه فضاهای عمومی شهر به وجود آورد.

-۲-۱ مبانی نظری فضاهای گمشده

راجر ترانزیک به عنوان نظریه پرداز شهری در دوره کم رنگ شدن رویکردهای مدرن و شکل گیری نظریه های پست در سال ۱۹۸۶ توجه طراحان را به سوی فضاهایی از شهر سوق می دهد که Finding Lost Spaceمدرن با کتاب

در جریان رویکرد مدرنیستی؛ میان ساختمان ها ، بزرگراه ها و برج های بلند مرتبه رها شده و چهره ی شهر را مرده و نازیبا کرده اند.

راجر ترانزیک ۵ عامل اصلی را از عوامل به وجودآورنده فضاهای گمشده می داند:

-۱افزایش روزافزون استفاده از خودروی شخصی: امروزه خیابان ها نقش خود را برای آفریدن فضای شهری در خدمت پیـاده از دست داده به جای آنکه فضای همگانی را شکل دهد به مسیر رفت وشد خودرو تبدیل شده است. خیابان ها جایگاه اجتماعی

ف

دومین همایش ملی

ف معماری و شهرسازی در گذر زمان
در جستجوی فضاهای گمشده

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ ، قزوین

خود را از دست داده اند و از جمعیت تهی شده اند. میدان ها پارکینگ ها را در میان گرفته اند، بناها به ساختمان های گسسته از هم تبدیل شده اند و بزرگراه ها با بریدن بافت شهرها، زمین های وسیعی را در پیرامون خود به فضای گمشده تبـدیل کـرده اند.

-۲ جنبش معماران مدرنیست گرا و رویکرد آنها به فضاهای عمومی: جنبش نوگرایی بر قرارگیری ساختمان ها به صورت آزادانه در فضا پافشاری داشت، به تکذیب و انکار اهمیت فضاهای شهری( خیابان، میدان، باغ ها و;) می

پرداخت. خیابان ها بیش از پیش کارکردهای سنتی، اجتماعی و تجاری خود را از دست دادند و در این میان، فروشگاه های بزرگ جدید نیز عاملی شدند برای اینکه مراکز شهر به فراموشی سپرده شوند. این پدیده خرید کردن و جذابیت را از بستر خیابان ها به درون ساختمان ها کشانید.

-۳ منطقه بندی و سیاست های کاربری زمین در طرح های نوسازی شهری: سیاست های پهنهبندی و پروژه های نوسازی که در سال های ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ رخ داد، با ارائه نقشه های دوبعدی، بر آن بودند تا کیفیت هایی مانند سلامتی،

بهداشت، امنیت و آسایش را فراهم آورند. در حالی که این حرکت در واقعیت، به تقسیم شهر به بخش های هم جنس و هم شکل انجامید که با خطوط آمدو شد از هم جدا می شدند. از دیگر سو، زمین های بجا مانده میان این بخش ها نیز در ساختار شهری، عمده ترین فضاهای گمشده را پدید آورد.

-۴ خصوصی سازی فضای همگانی: با شکوفایی اقتصادی شهر ها تراکم ساختمان ها در مراکز شهری افزایش یافت؛ در این فرآیند، فضاهایی که به کاربری های همگانی اختصاص داشتند، به فضاهای شخصی و خصوصی بدل شد. شهرها به جای داشتن فضاهای جمعی، به شهرهایی با نمادهای فردگرایانه تبدیل شدند و با جایگیری ساختمان ها در مکان ها نامناسب ،

پیوستگی خیابان ها خدشه دار شد.

-۵ تغییر کاربری: رهاکردن مناطق صنعتی، نظامی و ایستگاه های حمل و نقل در هسته مرکزی شهرها حجم بزرگی از فضاهای هدر رفته و بی استفاده را در مرکز شهرها پدید آوردند. به باور ترانسیک این در حالی است که چنین فضاهایی قابلیت های فراوانی را می توانند برای احیا و باز زنده سازی مراکز شهرها و تحقق اختلاط کاربری ها، در اختیار ما قرار دهند.

با توجه به آنچه که ترانزیک در تعاریف موردی خود از فضاهای رها شده آورده است بسیاری از این نوع فضاها در شهر قابل شناسایی است :

شکل :۱ فضای بجامانده میان ساتمان ها و معابر/ شهرنیویورک،۱۹۸۴۱

سخسبشفظشثچفقلشسلشح:منبع- ۱

دومین همایش ملی

معماری و شهرسازی در گذر زمان

در جستجوی فضاهای گمشده
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ ، قزوین

شکل: ۲ پیش فضای مجتمع های تجاری مروارید و ستاره / خیابان صفاییه، قم، ۱۳۸۹

شکل :۳ زیر روگذرهای درون شهری۲

فضاهایی نظیر پیش ورودی مجتمع های تجاری مروارید و ستاره که اکنون به عنوان پارکینگ موتور از آن استفاده می شود نیز قابلیت تبدیل به فضاهای شهری سرزنده را به دلیل مجاورت با لبه فعال تجاری دارا می باشند.

-۳ رشد هوشمند

-۱-۳ تعریف رشد هوشمند

رشد هوشمند، اصطلاح رایجی برای یکپارچه سازی سیستم حمل ونقل و کاربری راضی مـی باشـد کـه از توسـعه هـای فشرده و کاربری های مختلط در مناطق شهری حمایت کرده و در تقابل با توسـعه هـای اتومبیـل محـور و پراکنـده در حاشیه شهر قرار می گیرد.رشد هوشمند به خلق الگوهای کاربری اراضی قابل دسترس، بهبود فرصت های حمـل ونقلـی، خلـق

جوامع قابل زیست و کاهش هزینه های خدمات عمومی منجر می شود.

-۲-۳پیشینه رشد هوشمند

در سال ۱۹۷۰ ، برنامه ریزان شهری و حمل ونقل ، شروع به ترویج ایده جوامع و شهرهای فشرده کردنـد؛ پـس از آن ، ایده پیتر کالتورپ ، با عنوان “روستا شهرها” که بر پایه ی حمل و نقل عمومی ، پیاده روی و دوچرخه سواری به جای استفاده از اتومبیل بود، با استقبال عمومی روبرو شد. معمار دیگری به نام آندرز دوانـی ، ایـده ی تغییـر قـوانین طراحـی بـرای

ارتقای مفهوم اجتماع و کاهش استفاده از اتومبیل را مطرح نمود.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.