پژوهشی تطبیقی بر اندیشه کسب


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 پژوهشی تطبیقی بر اندیشه کسب دارای ۱۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پژوهشی تطبیقی بر اندیشه کسب  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پژوهشی تطبیقی بر اندیشه کسب،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پژوهشی تطبیقی بر اندیشه کسب :

تعداد صفحات :۱۸

چکیده مقاله:

نظریه کلامی «کسب» از نظریات اختلافی در میان متکلمان است و مباحث مربوط به آن، از دقیق ترین مباحث کلامی به شمار می رود. این نظریه در مورد حدود اختیارات آدمی است که همواره مورد اختلاف بوده است. نظریه کسب اشعری به طور خلاصه این است که افعال بشر، هم به خداوند متعال منسوب است و هم به بشر، با این تفاوت که خدا خالق افعال بشر، و بشر «کاسب» آن است. به عنوان مثال وقتی کسی سخن می گوید، خداوند خالق صوت است و گوینده سخن، کاسب آن می باشد. از طرفی، در نگاه اهل حدیث هر چه در جهان رخ می دهد قضا و قدر الهی است و انسانها از قضا و قدر الهی گریزی ندارند. در طرف مقابل، معتزله توحید افعالی را قبول نداشته و آن را منافی با عدل خداوند دانسته و بر این باورند که بشر، خالق افعال خود بوده و آزاد می باشد. آنان معتقدند که خداوند، فعل انسان را به خودش تفوض نموده است. ماتریدیه نیز براى جمع میان شمول خالقیت الاهى و آزادى انسان به نظریه کسب روى آوردند، اما تفسیرى که از کسب ارائه مى دهند با تفسیر اشاعره که نتیجه اى جز جبر ندارد، بسیار متفاوت است. بنابراین، کسانی هم که قائل به این نظریه هستند در بین خود اختلافات بسیاری دارند و هر یک تقریرات مختلفی از آن ارائه داده اند. در این مقاله، با بررسی این نظریه و تقریرات آن، و در نهایت نقد و بیان اشکالات آن، پی به صحت نظر امامیه می بریم. امامیه با ارشاد معصومان علیهم السلام رأیی را برگزیده اند که جامع دو رأی اشاعره و معتزله است؛ زیرا در این دو رأی، در فعل اختیاری انسان یک فاعل مطرح بود که از نگاه اشاعره آن فاعل، خدای متعال است و از نگاه معتزله فقط خود انسان، ولی از نگاه امامیه در فعل دو فاعل دخالت دارند که البته در طول هم هستند که یکی فاعل مباشر و دیگری فاعل بعید است.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.