مطالعات باستان سنجی کتیبه پارچه ای مقبره ملااسماعیل یزد


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مطالعات باستان سنجی کتیبه پارچه ای مقبره ملااسماعیل یزد دارای ۲۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مطالعات باستان سنجی کتیبه پارچه ای مقبره ملااسماعیل یزد  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مطالعات باستان سنجی کتیبه پارچه ای مقبره ملااسماعیل یزد،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مطالعات باستان سنجی کتیبه پارچه ای مقبره ملااسماعیل یزد :

تعداد صفحات :۲۴

چکیده مقاله:

مقبره ملااسماعیل، در کنار مسجدی به همین نام در شهر تاریخی یزد واقع است؛ با توجه به کتیبه منصوب در قسمت ورودی، این بنا متعلق به دوره قاجار است. در داخل مقبره کتیبه ای قرآنی که بخشی از آن منقوش بر روی بستر گچی و بخشی بر روی بستر پارچه ای اجرا شده است. در انتهای کتیبه منقوش گچی تاریخ اجرا ذکر شده و به دوره قاجار اشاره دارد اما کتیبه پارچه ای با تکیه کاغذی فاقد تاریخ است. این پژوهش به دنبال سوالهایی است که به چه دلیل و چرا در میان کتیبه گچی، کتیبه ای با جنس دیگری قرار دارد؛ آیا این دو کتیبه همزمان اجرا شده اند و کتیبه پارچهای متعلق به همین بناست؟ از اهداف مهم این تحقیق؛ تخمین تاریخ کتیبه پارچه ای و بررسی تقدم و تأخر فنون به کار رفته در این مقبره است. با بررسیهای انجام شده نتایج اینگونه بود که ابتدا کتیبه پارچه ای بر روی دیوار نصب و بعد هنرمند اقدام به اجرای کتیبه منقوش گچی کرده است. علت بیان این نظریه، این است که از رنگ آبی در بخش مرزی کتیبه پارچه ای و گچی، نمونه برداری شد و با استفاده از شیمی تر و آنالیز SEM-EDS، که نتیجه هر دو نشان دهنده یک رنگدانه (آبی پروس) بود و اینگونه به نظر می آید که در زمان اجرای کتیبه گچی، بخشی از رنگدانه آبی پروس به بخش های کناری نفوذ کرده است، اما رنگ مورد استفاده برای کتیبه ای پارچه ای که با روش شیمی تر بدست آمد، رنگ آبی نیل است. با توجه به تصاویر میکروسکوپی از نمونه پارچه، به دلیل بافت منظم آن، می توان بیان کرد که پارچه بصورت ماشینی اجرا شده است، که تاریخ ورود ماشین پارچه بافی به ایران به دوره قاجار باز می گردد و به دلیل آنکه ادامه سوره ای که در کتیبه پارچه ای اجرا شده است، از کتیبه گچی آغاز می شود، پس نظریه تعلق کتیبه پارجه ای به بنای دیگر مردود است. برای دستیابی به پرسشهای حاضر؛ مطالعات میدانی، کتابخانه ایی و آزمایشگاهی صورت گرفت و روش پردازش داده ها به صورت تحلیلی و مقایسه ای است.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.