بررسی و مقایسه فاکتورهای موثر بر میزان مهارت انسانی مدیران در مدارس


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی و مقایسه فاکتورهای موثر بر میزان مهارت انسانی مدیران در مدارس دارای ۹۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی و مقایسه فاکتورهای موثر بر میزان مهارت انسانی مدیران در مدارس  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

مقدمه:
انسان از بدو تولد برای ادامه زندگی به کوشش و تلاش برای رفع نیاز ما و احتیاجات خود ودیگران همت گماشت و این کوشش ها به منظور فراهم آوردن چیز هایی بود که در طبیعت به شکل دلخواه او نبود است . مدرسه از جمله نهاد هایی است که به سبب ماهیت کار با مهارت انسانی و برقراری روابط عاطفی و دوستانه در آن از ضروریات اجتناب ناپذیر است برقراری روابط انسانی در مدرسه از مدیر مدرسه شروع می شود و این به دلیل آن است که معلمان تا حد زیادی از رفتار و خصایص اخلاقی مدیران الگو می گیرند بنابراین اگر مدیران مدارس به مهارت در روابط انسانی به معنای علمی آن مجهز شوند بسیاری از تضادها و نارسایی ها و درگیری های که بخشی از انرژی معلمان را به خود اختصاص می دهد از بین می رود . مدیران مدارس می توانند از طریق بازنگری رفتار خود نحوه برقراری ارتباط با مدرسه را بهبود بخشند ( سلطانی ، ۱۳۷۷ ، ص ۲۹ )
سازمانهای آموزشی وظیفه تعلیم و تربیت افراد بر عهده دارند و مردم سالهای عمر خود را در آن سپری می کنند مدرسه در حکم یک سازمان حساس اجتماعی ، در توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه و پاشخ گویی به نیاز ها نقش مهمی ایفا می کند اما ایفای این نقش به نحو موثر و تحقق اهداف آموزش و پرورش  در گرو اثر بخشی نوع مدیریت آن است . تکیه زدن بر مسند مدیر در هر آموزشگاه و سبک موفقیت در وظایف و مسئولیت ها مستلزم داشتن یا تخصص مهارت یا تجربه است .

بیان مسئله :
نیاز به مدیریت و رهبری در همه زمینه ها ی فعالیت اجتماعی محسوسی و حیاتی است و این نایز به ویژه در نظام آموزش و پؤورش اهمیت فراوان دارد . در آموزش و پرورش نقش نیروی انسانی بسیار اهمیت دارد و موید ازمهم ترین عوامل در رشد و توسعه کیفی تعلیم و تربیت می آید . ( همان منبع ، ص ۳۱ ) .
مدیریت کارکردن باو به وسیله دیگران است ضمن آنکه مدیران وظایف و فعالیتهای متنوع و پیچیده ای انجام م ی دهند .هیچ مدیری نمی تواند برای انجام کارهای مربوط به شغلش تنها بر کوشش های فردی خود تکیه کند . براین اساس داشتن مهارت وتوانمندیهای مختلفی برای مدیران صرف نظر از نوع فعالیت و مأموریت سازمانشان ضرورت پیدا می کند. مدیر باید قادر باشدکارهایی که افراد او ا نجام خواهند داد برنامه ریزی کند، معیارهایی که باید به آنها رسید تعیین کند، آنها را سازمان دهد، وظایف رامشخص کند و سرانجام دقت کند که جریان فعالیت های افراد و بخشهای مختلف با یکدیگر هماهنگ باشد. در تمام این فعالیتهامدیران از مهارتهایی بهره می گیرند که در اصطلالاح به آنها مهارتهای مدیریتی گفته می شود . مدیران با سطوح مختلف (عالی،میانی، عملیاتی ) به یک میزان وقت و انرژی خود را صرف فعالیت های مشابه و مشترک نمیکنند. بنابراین با استقرار آنها در سطوح مختلف سازمان در میزان و نوع مهارتهای مورد نیازشان نیزتفاوتهایی خواهند داشت. وانایی و قدرت تشخیص در زمینه ایجاد محیط تفاهم وهمکاری و اجرای کار به وسیله دیگران و درک انگیزه های افراد و تاثیر گذاری بر رفتار آنان رامهارت انسانی می گویند . مهارت انسانی نقطه مقابل مهارت فنی است. کار با افراد در مقابل کار با اشیاء و چیزهاست. از فاکتورهای موثر بر مهارت انسانی مدیران در اینجا چند مورد رابیان میکنیم : تجربه مدیریتی ، تجربه آموزشی ، بازخورد عملکرد ، انگیزش ، رشته تحصیلی و علاقه به شغل می توانیم نام ببریم . در این تحقیق ما می خواهیم به پاسخ این سوال برسیم که آیا فاکتورهایی مثل تجربه مدیریتی ، تجربه آموزشی و انگیزش و تجهیزات می‌تواند برمهارت انسانی مدیران موثر باشد و باعث بهبود عملکرد آنها در محیط کار شود ؟
مهارت های انسانی به سادگی قابل حصول نیستند و فنون و روشهای مشخصی ندارند. امروزه روانشناسانی اجتماعی و تجربه وکار ورزی به مدیران کمک می کند به مهارت انسانی دست پیدا کند. در سازمان های آموزشی مدیران نیاز دارند به این مهارت مجهز شوند زیرا آنان باید با کمک این مهارت دردیگران نفوذ کنند و آن ها را با تفاهم به سوی اهداف هدایت نمایند.

واژگان لاتین :
 
مهارت‌های مدیریت
مهارت فنی
مهارت انسانی
مهارت مفهومی یا ادراکی
مدیران علمیاتی
مدیران میانی
مدیران عالی
مزیت رقابتی
ارزش
کمیابی
تقلید پذیری
مهارتهای عمومی
لوکاتا
آلکاین    Management skills
Technical skills
Human skills
Conceptual or perceptual skills
Leaders Lmyaty
Middle managers
Senior managers
Competitive advantage
Value
Scarcity
Ability to imitate
General skills
Lokata
      
دمستز    ALkain
Demstez
Three management skills
Director of Physical Education
Supervision Organization
Flexibility
Sociality
Positive attitude      
مهارت‌های سه‌گانه مدیریت 
تربیت مدیر آموزشی
سرپرستی سازمان
انعطاف پذیری
گروه گرایی
نگرش مثبت          

منابع :
۱.    علاقه بند ، علی  ، ۱۳۷۸ ، مقدمات مدیریت آموزشی ، تهران انتشارات رشد
۲.    صافی ، احمد ،۱۳۷۱ سازمان مدیریت در آموزش و پرورش ، انتشارات تهران
۳.    دانیل گری فیت ، ۱۳۷۸، مترجم بخشی ، روابط انسانی در سازمان ، انتشارات سمت
۴.    سلطانی ، ایرج ، ۱۳۷۷، مهارتهای انسانی مدیران در سازمان ، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش دروه پنجم 
۵.    رضائیان ، علی (۱۳۷۴) ، اصول مدیریت ، چاپ هفتم ، تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها انتشارات  سمت
۶.    علاقه بند ، علی (۱۳۷۱) ، رهبری اثربخش از راه ارتباط رو یا روی میان مدیر و کارکنان ، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش
۷.    میرکمالی ، سیدمحمد ( ۱۳۷۲ ) ، روابط انسانی در مدرسه ، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش ، انتشارات تهران
۸.    امیر کبیری ، علیرضا ،  1374،  سازمان ومدیریت  ، تهران ، انتشارت هور ،
۹.    وین ک . هوی و سیسل ج . میسکل ، تئوری ، تحقیق و عمل در مدیریت آموزشی ، ، مترجم ، میرمحمد سیدعباس زاده ، چاپ دوم ۱۳۷۶ ، ارومیه : دانشگاه ارومیه.
۱۰.    قائمیان ،حسین ،  1378، روابط انسانی در سازمان و مدیریت ، فصلنامه مدیریت آموزش و پرورش ، انتشارات تهران
۱۱.    مقیمی ، احمد ، ۱۳۷۷، انواع مهارتهای مدیریتی ، انتشارات سمت
۱۲.    جاسبی ،عبداله ، ۱۳۶۸، اصول و مبانی مدیریت ، تهران انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی .
۱۳.    دلاور ، علی (۱۳۸۰) مبانی نظری علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی ، انتشارات تهران
۱۴.    دلاور ، علی،(۱۳۸۵) ، روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی ، انتشارات تهران
۱۵.    علاقه بند ، علی (۱۳۶۹) ، مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی ، چاپ هفتم تهران : نشر روان ،
۱۶ – اینترنت ۱                                                        www.ravan.pagou.com
۱۷ – اینترنت ۲  Hattp.w.w.w-zendayi.com/                                              
۱ – Barth, R. (1999). The teacher leader. Providence, RI: The Rhode Island Foundation.
Billingsley, B. & Cross, L. (1992). Predictors of commitment, job satisfaction, and intent to stay
۲ – Fullan, M. (2001a). Leading in a culture of change. San Francisco: Jossey-Bass.
۳ – Fullan, M. (2001b). The new meaning of educational change (3rd ed.). New York: Teachers
College Press.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.