بررسی رابطه ی شیوه های فرزند پروری و کیفیت زندگی در مدرسه با سبک‌های هویـت در دانش آموزان تیـز هوش


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی رابطه ی شیوه های فرزند پروری و کیفیت زندگی در مدرسه با سبک‌های هویـت در دانش آموزان تیـز هوش دارای ۱۸۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی رابطه ی شیوه های فرزند پروری و کیفیت زندگی در مدرسه با سبک‌های هویـت در دانش آموزان تیـز هوش  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات تحقیق   
بیان مسئله     1
اهمیت و ضرورت پژوهش     4
الف) بعد نظری
ب) بعد کاربردی     4
اهداف پژوهش
الف) هدف کلی پژوهش
ب) اهداف جزئی پژوهش     5
فرضیه های پژوهش
متغیرهای پژوهش     6
تعریف مفهومی و عملیات     6
۱- شیوه های فرزند پروری
الف) تعریف مفهومی
ب) تعریف عملیاتی     6
۲- کیفیت زندگی
الف) تعریف مفهومی
ب) تعریف عملیاتی    9
۳- سبک های هویت
الف) تعریف مفهومی
ب) تعریف عملیاتی    10
۴- دوره متوسطه
الف) تعریف مفهومی
ب) تعریف عملیاتی    11
۵- دانش آموزان تیز هوش
الف) تعریف مفهومی
ب) تعریف عملیاتی    11
فصل دوم: ادبیات تحقیق   
هویت     14
–    فروید
–    اریکسون
–    مارسیا
–    بروزنسکی     15
عوامل موثر در شکل گیری هویت
–    هویت و جنسیت
–    خانواده     23
تاریخچه فرزندپروی     28
شیوه های فرزند پروی
نقش الگوهای تربیتی در رشد کودکان
–    دیدگاه اسلام
–    دیدگاه دیانا بامریند
–    الگوی فرزند پروری مکوبی و مارتین
–    نظریه پترسون و رالیز     29
نقش خانواده و شیوه های فرزند پروری بر سبک های هویت     39
شیوه های فرزند پروری و پیشرفت تحصیلی     44
نقش شیوه فرزند پروری بر کیفیت زندگی     48
کیفیت زندگی     52
ابعاد و تعاریف کیفیت زندگی
– از دیدگاه اسلام
الگوی کارکرد انطباقی    58
نظریات کیفیت زندگی
–    ونتگوت، مریک و اندرسون
–    نظریه سلسله مراتب نیازها
–    نظریه ژان
–    نظریه سیستمی
–    نظریه ادراکی فرانس     67
– کیفیت زندگی در مدرسه
– ابعاد مؤثر در رضایت از مدرسه    74
۷۵
– خانواده و کیفیت زندگی در مدرسه     78
– کیفیت زندگی در مدرسه و سبک های هویت     79
کودکان تیز هوش
– ویژگی های تیز هوشان در سنین قبل از مدرسه     81
پیشینه تحقیقات
–    شیوه فرزند پروری و هویت
–    کیفیت زندگی و هویت
–    شیوه فرزند پروری و کیفیت زندگی    89
فصل سوم: روش تحقیق   
مقدمه    103
روش پژوهش     103
جامعه هدف     103
روش نمونه گیری     104
ابزار گردآوری اطلاعات     105
ویژگی های روانسنجی ابزارها
پرسشنامه شیوه های فرزند پروری
ویژگی های روان سنجی شیوه های فرزند پروری
پرسشنامه کیفیت زندگی در مدرسه
روایی و پایایی
ویژگی های روان سنجی مقیاس کیفیت زندگی
پرسشنامه سبک های هویتی برزونسکی
ویژگی های روان سنجی سبک های هویت     105
مراحل اجرای پژوهش
روش اجرای
روش تجزیه و تحلیل آماری پژوهش    113
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها   
مقدمه     115
توصیف شاخص های دموگرافیک    116
بررسی فرضیه ها    121
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری   
مقدمه     144
بحث و بررسی فرضیه های پژوهش     144
پیشنهادهای پژوهش     152
پیشنهادهای کاربردی     152
محدودیت های پژوهش     153
پیوست‌ها   
منابع و مأخذ     155
 
فهرست جداول
جدول۳-۱: دبیرستان پسرانه شهید بهشتی (تیز هوشان) در سال تحصیلی ۸۹- ۸۸    104
جدول ۳-۲: دبیرستان دخترانه فرزانگان (تیز هوشان) در سال تحصیلی ۸۹-۸۸     104
جدول ۳-۳: روایی پرسشنامه شیوه های فرزند پروری     107
جدول ۳-۴: روایی پرسشنامه کیفیت زندگی در مدرسه     110
جدول ۳-۵: روایی پرسشنامه سبک های هویت     112
جدول ۴-۱: توزیع فراوانی جنسیت دانش آموزان تیز هوش     116
جدول ۴-۲: توزیع فراوانی رشته تحصیلی دانش آموزان تیز هوش     117
جدول ۴-۳: توزیع فراوانی پایه تحصیلی دانش آموزان تیز هوش     118
جدول ۴-۴: توزیع فراوانی تعداد فرزندان خانواده دانش آموزان تیز هوش     119
جدول ۴-۵: شاخص های توصیفی شیوه های فرزند پروری و سبک های هویت در دانش آموزان تیز هوش     120
جدول ۴-۶: شاخص های توصیفی کیفیت زندگی در مدرسه     120
جدول ۴-۷: تحلیل واریانس رگرسیون هویت اطلاعاتی     122
جدول ۴-۸: ضرایب رگرسیون شیوه های فرزند پروری و کیفیت مدرسه در هویت اطلاعاتی    123
جدول ۴-۹: تحلیل واریانس رگرسیون هویت اجتنابی    124
جدول ۴-۱۰: ضرایب رگرسیون شیوه های فرزند پروری و کیفیت مدرسه بر هویت اجتنابی    124
جدول ۴-۱۱: تحلیل واریانس رگرسیون هویت هنجاری     125
جدول ۴-۱۲: ضرایب رگرسیون شیوه های فرزند پروری و کیفیت مدرسه در هویت هنجاری     126
جدول ۴-۱۳: تحلیل واریانس رگرسیون تعهد     127
جدول ۴-۱۴: ضرایب رگرسیون شیوه های فرزند پروری و کیفیت مدرسه در تعهد     128
جدول ۴-۱۵: تحلیل واریانس و ضرایب رگرسیون در پسران    131
جدول ۴-۱۶: تحلیل واریانس و ضرایب رگرسیون در دختران    132
جدول ۴-۱۷: تحلیل واریانس رگرسیون و ضرایب رگرسیون نقش شیوه های فرزند پروری بر سبک های هویت     134
جدول ۴-۱۸: تحلیل واریانس رگرسیون و ضرایب رگرسیون نقش زندگی در سبک های هویت     135
جدول ۴-۱۹: تحلیل واریانس رگرسیون و ضرایب رگرسیون نقش خرده مقیاس های کیفیت زندگی مدرسه در سبک های هویت     137
جدول ۴-۲۰: تحلیل واریانس و ضرایب رگرسیون شیوه های فرزند پروری بر کیفیت مدرسه    138
جدول ۴-۲۱: تحلیل واریانس و ضرایب رگرسیون نقش شیوه های فرزند پروری در کیفیت زندگی مدرسه     139
جدول ۴-۲۲: آماره های آزمون T برای مقایسه شیوه های فرزند پروری دانش آموزان دختر و پسر     140
جدول ۴-۲۳: آماره های آزمون t برای مقایسه کیفیت مدرسه دانش آموزان دختر و پسر     141
جدول ۴-۲۴: آماره های آزمون t برای مقایسه خرده مقیاس های کیفیت مدرسه     141
جدول ۴-۲۵: آماره های آزمون t برای مقایسه سبک های هویت دانش آموزان دختر و پسر    142

 
فهرست نمودارها

نمودار ۴-۱: توزیع فراوانی جنسیت دانش آموزان تیزهوش    116
نمودار ۴-۲: توزیع فراوانی رشته تحصیلی دانش آموزان تیزهوش    117
نمودار ۴-۳: توزیع فراوانی پایه تحصیلی دانش آموزان تیزهوش    118
نمودار ۴-۴-: توزیع فراوانی تعداد فرزندان خانواده دانش‌آموزان تیزهوش    119

 
فهرست شکل‌ها

شکل ۲-۱: نظریه کیفیت زندگی ( ونتگوت و همکاران، ۲۰۰۳)    70
شکل ۲-۲: مدل کیفیت زندگی ژان    71
شکل ۲-۳: نظریه سیستم‌ها (هاگرتی و همکاران، ۲۰۰۱)    72
شکل ۲-۴: عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی از دیدگاه فرانس    73

 
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی شیوه های فرزند پروری و کیفیت زندگی در مدرسه با سبک های هویت در دانش آموزان تیز هوش مقطع متوسطه شهرستان بیرجند می باشد. بدین منظور نمونه ای متشکل از ۵۰۰ نفر (شامل ۲۴۰ نفر دختر فرزانگان و ۲۶۰ نفر پسر شهید بهشتی) به صورت سرشماری انتخاب گردیدند.
برای بررسی روابط بین متغیرها از سه پرسشنامه سبک های فرزند پروری شیفر، پرسشنامه کیفیت زندگی در مدرسه اینلی بورک، پرسشنامه سبک های هویت بزرونسکی استفاده شد.
جهت تحلیل آماری داده های پژوهش از روش تحلیل رگرسیون چند متغیره و آزمون t مستقل استفاده گردید. نتایج پژوهش حاضر نشان داد بین شیوه های فرزند پروری و کیفیت زندگی در مدرسه با سبک های هویت رابطه معنادار وجود دارد. به هر حال شیوه آسان گیر به طور منفی با هویت اطلاعاتی، تعهد و اجتنابی تداعی شد و شیوه مقتدرانه نقش مثبتی در سبک اطلاعاتی و هنجاری و نقش منفی در سبک اجتنابی نشان داد.
فرزند پروری آسان گیر و مسامحه کار نیز به طور منفی با سبک هویت اجتنابی و تعهد تداعی شد.
نتایج همچنین نشان داد کیفیت مدرسه تنها پیش بینی کننده مثبت سبک اطلاعاتی و هنجاری می باشد. که با توجه به نتایج تحلیل رگرسیون تنها مولفه های ارتباط با معلم و موفقیت سهم معناداری با توجه به کنترل شیوه های فرزند پروری نشان داد. در ادامه تفسیر نتایج در خصوص نقش هر یک از شیوه های فرزند پروری و کیفیت زندگی در مدرسه بر هر یک از سبک های هویت توضیح داده می شود.

کلید واژه ها: شیوه های فرزند پروری، کیفیت زندگی در مدرسه، سبک های هویت

 

منابع و مأخذ

منابع فارسی
–     احدی، حسن و بنی جمالی، شکوه السادات (۱۳۷۱). روان شناسی رشد، تهران: انتشارات بنیاد.
–     استانفورد، لوریا و به یر، چری. (بی تا) (۱۳۷۷). تعامل والدین و کودکان. ترجمه محمد دهگانپور و محمد فرازچی.
–     استیوهین (۱۳۸۶). هوش هیجانی برای همه، راهنمایی عملی هوش هیجانی. ترجمه: موسوی شوشتری، مژگان و کوچک انتظار، رویا. تهران: انتشارات سفیر اردهال.
–     اسلامی، منصوره (۱۳۸۴). ارتباط کیفیت زندگی با راهبردهای مقابله با استرس در بیماران قلبی و عروق. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا. تهران.
–    آقا سلطانی، سوسن (۱۳۷۸). (بررسی رابطه بین هویت و خلاقیت در میان دانشجویان سال اول دانشگاه تبریز). پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
–     آقا محمدیان، حمیدرضا (۱۳۸۶). رابطه بین پایگاه های هویت و فرار دختران از خانه، مجله روان پزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال سیزدهم، شماره ۲. 
–     آقا مولایی، تیمور (۱۳۸۴). اصول و کلیات خدمات بهداشتی. چاپ اول. تهران: انتشارات اندیشه رفیع.
–     آقاجانی محمد حسن (۱۳۸۱). هنجاریابی پرسشنامه سبک های هویت برای دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه های تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تربیت معلم.
–     آهنی، سارا (۱۳۸۸). بررسی رابطه ی بین کیفیت زندگی و خودکارآمدی در مادران دانش آموزان عقب مانده ذهنی شهرستان بیرجند، پایان نامه کارشناسی ارشد، روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد، بیرجند.
–     باغبان شوکت آبادی (۱۳۸۵). مقایسه کیفیت زندگی والدین دانش آموزان کم توان ذهنی با دانش آموزان عادی مقطع ابتدایی شهرستان بیرجند، پایان نامه کارشناسی ارشد، روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند. 
–     برجعلی، احمد (۱۳۸۰). تأثیر سازگاری و الگوهای فرزند پروری والدین بر تحول روانی اجتماعی دانش آموزان دبیرستان های شهرستان تهران، پایان نامه دکتری روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی. www.irandoc.ac.ir
–     برک، لورا. ای (۱۹۸۵). روان شناسی رشد (از لقاح تا کودکی). ج ۲، ترجمه: یحیی سید محمدی (۱۳۸۵). تهران: نشر ارسباران.
–     برک، لورا. ای (۲۰۰۱). روان شناسی رشد. ترجمه: یحیی سید محمدی. (۱۳۸۳) تهران: نشر ارسباران.
–     بی ریا، ناصر؛ رهنما، سید احمد؛ آقا تهرانی، مرتضی؛ حقانی، ابوالحسن؛ شاملی، عباس و زارعان، محمد جواد (۱۳۷۵). روان شناسی رشد ۲ با نگرش به منابع اسلامی، تهران: انتشارات سمت. 
–     پاک، رضیه (۱۳۸۸). بررسی رابطه بین خلاقیت و شیوه های فرزند پروری در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان بیرجند. پایان نامه کارشناسی ارشد، روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند.
–     پیری، لیلا (۱۳۸۳). بررسی رابطه بین سبک های هویت و مهارت های زندگی بر روی دانش آموزان دختر رشته تجربی، شیراز، فصلنامه مطالعاتی روانشناختی، شماره ۳، ص ۳۹.
–     جوهری، حسن (۱۳۸۷). رابطه شیوه های فرزند پروری و سبک های دلبستگی با هوش هیجانی در دانش آموزان پسر پایه اول دبیرستان در شهرستان قاین، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد بیرجند.
–     حاجی، منصور (۱۳۸۴). بررسی عوامل موثر بر شکل گیری وضعیت های هویتی در دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان مهاباد، پایان نامه کارشناسی ارشد، روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
–     حسینی (۱۳۷۸). ماهیت خلاقیت و شیوه های پرورش آن. مشهد، شرکت به نشر، انتشارات آستان قدس رضوی.
–     حسینی طباطبائی، فوزیه (۱۳۷۷)، بررسی رابطه بین پایگاه های هویت و سبک های مقابله با بحران در نوجوانان شهر مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
–     حسینی نسب، داوود؛ احمدیان، فاطمه؛ روان بخش، محمد حسین (۱۳۸۴)، بررسی رابطه شیوه های فرزند پروری با خودکارآمدی و سلامت روانی، دانش آموزان دبیرستان شهرستان مهاباد، ویژه نامه مجله دانشگاه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی.
–     حسینی، ا. (۱۳۷۸). ماهیت خلاقیت و شیوه های پرورش آن، مشهد شرکت به نشر، انتشارات آستان قدس رضوی.
–     حیدری، جعفر (۱۳۸۸). رابطه ساده و چندگانه سبک های فرزند پروری با هویت یابی و گرایش به مشاغل در نوجوانان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی تهران: دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
–     حیدری، زهرا (۱۳۷۵). بررسی کیفیت زندگی پرستاران شاغل اولین سمینار سراسری آموزش به مددجو، لغایت ۸ شهریور، ارومیه، ایران. www.mums.ac.ir/nurse/Fa/cv-heydary-cached-similar.
–     خسروی، مهر نوش (۱۳۸۲). بررسی نقش رابطه ولی- فرزندی بر فرایند فردیت یافتن دختران دبیرستانی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد بیرجند.
–     خواجه پور، مهناز؛ عطار، حمید (۱۳۸۶). مقایسه شیوه های فرزند پروری با سبک های هویت و بررسی رابطه ی آنها در دانش آموزان دختر و پسر پیش دانشگاهی نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر شیراز، مطالعات تربیتی و روان شناسی، شماره ۲۹، ص (۱۷۹ تا ۱۹۷).
–    خوارزمی، شهیندخت (۱۳۸۳). کیفیت زندگی و انقلاب دیجیتال، سایت آینده نگر، (http://www.ayandehnegar.org/x15.htm)
–     دلاور، علی (۱۳۸۷). احتمالات و آمار کاربردی در روان شناسی و علوم تربیتی، تهران انتشارات رشد.
–     راهب، غنچه (۱۳۸۰). نگرشی بر کیفیت زندگی و معیارهای سنجش آن. فصلنامه مددکاری اجتماعی. شماره ۹. انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ص ۱۴ تا ۱۹.
–     رعدی، ایمان (۱۳۸۷). زندگی به سبک اسلام. www.seemorgh.com/healthisha.ir
–     زارعی، ط. (۱۳۸۶). بررسی و مقایسه کیفیت زندگی افراد ضایعه نخاعی مقیم مراکز و مقیم خانواده در شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بهزیستی و توانبخشی تهران.
–     سامانی، سیامک (۱۳۸۱). انطباق و اعتبار یابی مقیاس هویت شخصی، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز.
–     سرمد، زهره؛ بازرگان، عباسی؛ حجازی، الهه (۱۳۸۶). روش های تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگاه.
–     سعادتی، ابوطالب (۱۳۸۳). بررسی ارتباط بین سبک های هویت برزونسکی (اطلاعاتی، هنجاری، سردرگمی/ اجتنابی) با سلامت عمومی و مسئولیت پذیری در دانشجویان دانشگاههای تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه تربیت معلم تهران.
–     سیف نراقی، مریم؛ نادری، عزت اله (۱۳۸۳). روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، چاپ سوم، تهران: نشر ارسباران.
–     سیف، علی اکبر (۱۳۸۴). سنجش فرایند و فرآورده ی یادگیری روش های قدیم و جدید، تهران، نشر دوران.
–     سیوندانی، اسما (۱۳۸۹). بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی و رضایت دانش آموزان از مدرسه، در مدارس راهنمایی دخترانه شهرستان بیرجند، پایان نامه کاشناسی ارشد، دانشگاه آزاد بیرجند.
–     شریعتمداری، علی (۱۳۶۹). روانشناسی تربیتی تهران: انتشارات امیرکبیر.
–     شعاری نژاد، علی اکبر (۱۳۶۴) روان شناسی رشد. تهران: نشر اطلاعات.
–     شکوهی یکتا، محسن (۱۳۸۶). روان شناسی و آموزش تیز هوشان. تهران: انتشارات تیمورزاده.
–     شهر آرای، مهرناز (۱۳۸۴). روان شناسی رشد نوجوان، دیدگاهی تحولی، تهران: انتشارات علم.
–     صافی، احمد (۱۳۸۳). سازمان اداره امور مدار، انتشارات رشد.
–     صبوری سلوط، پرویز (۱۳۸۷). بررسی رابطه بین شیوه های فرزند پروری والدین با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی منطقه ۵ تهران، دانشگاه علوم و تحقیقات، نسخه شماره ۳۲۵۵، روزنامه مستقل سراسری صبح ایران (پنج شنبه).
–     صدیق افشار، فریده (۱۳۸۸). مصاحبه نقش خانواده در هویت یابی نوجوانان ساعت ۲: ۱۴ IRANSEDA network، ۱۴/۱۰/۱۳۸۷.
–     عبدی، بهشته (۱۳۸۰). بررسی رابطه بین نقش های جنسیتی، وضعیت های هویت شغلی باترس از موفقیت دانشجویان سال چهارم رشته های فنی مهندسی دانشگاه های دولتی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ترتیب معلم تهران.
–     غضنفری، احمد (۱۳۸۴). بررسی تأثیر هویت و راهبردهای مقابله ای بر سلامت روانی دانش آموزان دبیرستانی و پیش دانشگاهی شهر اصفهان. رساله دکترای روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
–     غفاری، مریم (۱۳۸۴). مقاله نقش مدرسه در تکوین شخصیت، روزنامه همشهری، دوشنبه ۳۱/۹/۱۳۸۴. http://www.linkestan-com/news/ARTTCLEview.asp2=66g
–     غلامرضایی، زهره (۱۳۸۸). بررسی سبک های هویت در دانش آموزان تیز هوش و عادی مقطع متوسطه شهرستان بیرجند، پایان نامه کارشناسی ارشد، روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند.
–     غلامعلیان، ف. احمدی، الف و باغبان، الف (۱۳۸۷). کیفیت زندگی زناشویی، فصلنامه تازه های روان درمانی؛ شماره ۴۹ و ۵۰، ص ۵۹ تا ۷۴.
–     فرهادیان، رضا (۱۳۷۹) والدین و مربیان مسئول، قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
–     قرآن کریم، سوره اسراء، آیه ۲۲ و ۲۳.
–      قرآن کریم، سوره انفال، آیه ۲۸.
–     قرآن کریم، سوره کهف، آیه ۴۶.
–     قرایی مقدم، امان ا… (۱۳۷۷). مبانی جامعه شناسی، تهران: انتشارات ابجد.
–     کارگر شولی، هدایت؛ پاکنژاد، فاطمه (۱۳۸۲). خانواده نخستین عامل تأثیر گذار بر هویت دانش آموزان، ویژه نامه مجله دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی.
–     کوهپایه زاده، جلیل (۱۳۸۰). بررسی زندگی دانش آموزان نابینا و همتای بینای آن ها، مجله اندیشه و رفتار، سال هفتم، شماره ۴.
–     گالاگر، جیمز (۱۳۷۷). آموزش کودکان تیز هوش، تهران: انتشارات آستان قدس رضوی.
–     گنجی، حمزه (۱۳۷۳. روان شناسی عمومی، تهران: انتشارات اطلاعات.
–     لطف آبادی، حسین (۱۳۷۶). روان شناسی رشد (جلد دوم)، تهران: انتشارات سمت.
–     ماسن، پاول هنری؛ کیگان، جروم؛ هوستون، آلتاکارول؛ کانجر، جان جین وی (۱۳۷۷). رشد و شخصیت کودک، ترجمه مهشید یاسایی، تهران: مرکز نشر.
–     محمد خانی، پروانه؛ دلاور، علی و محمدی، محمدرضا (۱۳۷۹). کیفیت زندگی والدین کودکان آزار دیده. نشریه اندیشه و رفتار شماره ۲۲- ۲۳.
–     محمدی، زهره (۱۳۸۴). بررسی قدرت پیش بینی کنندگی ابعاد هویتی فرزدان توسط ابعاد فرزند پروری والدین در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
–     مطهری، مرتضی (۱۳۸۵). تعلیم و تربیت در اسلام، تهران: انتشارات صدرا.
–     مهر افزا، مهرناز (۱۳۸۳). بررسی رابطه شیوه های فرزند پروری با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم دبیرستان های تبریز، پایان نامه کارشناسی ارشد، تبریز: دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
–     میرزا جانی، زهرا (۱۳۸۶)، رابطه کارکرد خانواده و سبک های هویت در دانش آموزان پایه سوم متوسطه شهرستان ساوه، پایان نامه کارشناسی ارشد، مشاوره، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
–     مینوچین، سالوادور (۱۹۷۴). خانواده و خانواده درمانی، ترجمه باقر ثنایی، چاپ پنجم، ۱۳۸۳. تهران: انتشارات امیر کبیر.
–     نبوی مقدم، مرضیه (۱۳۸۸). مقایسه شیوه های فرزند پروری والدین کودکان عادی و لکنتی، پایان نامه کارشناسی ارشد، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد، بیرجند.
–     نظری، زهره (۱۳۸۳). تعارض میان نقش های خانوادگی و اجتماعی زنان. فصلنامه ریحانه، ۱، ۵۳- ۶۱.
–     نظیری سعید، فریبا (۱۳۸۰). بررسی تأثیر برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه در کیفیت زندگی افراد معلول جسمی- حرکتی (۶۵-۱۵) سال در خمین شهر اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
–     نقاشیان، ذ (۱۳۵۸). رابطه محیط خانواده و موفقیت تحصیلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز.
–     نهج البلاغه، ترجمه: دشتی، محمود (۱۳۸۸) نامه ۳۱، انتشارات، نیلوفرانه.
–     نوابی، طاهره (۱۳۸۹). بررسی رابطه شیوه های فرزند پروری و عزت نفس با رابطه زود هنگام با جنس مخالف در دانش آموزان دختر تیز هوش و عادی مقطع متوسطه شهرستان بیرجند، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد بیرجند.
–     هترینگتون، ایلین میویس (۱۳۷۳). روان شناسی کودک از دیدگاه معاصر، ترجمه طهوریان، جواد؛ رضوانی، احمد؛ و نظری نژاد، محمد حسین، مشهد: انتشارات آستان قدس (۱۹۲۶).
–     همتایان، خدیجه (۱۳۸۵). بررسی و مقایسه نگرش افراد ناتوان ذهنی و افراد عادی نسبت به کیفیت زندگی و ابعاد آن، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
–     هیبتی، خلیل (۱۳۸۱). بررسی شیوه های فرزند پروری والدین و رابطه آن با شیوه های مقابله با استرس دانش آموزان دختر و پسر سال سوم دبیرستان های رشد زرقان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
–     وسائل الشیعه، جلد ۲۱، ص ۴۸۲.
–     وسائل الشیعه، جلد ۲۱، ص۰۳۶۲.
–     یاسایی، مهشید (۱۳۶۸). رشد و شخصیت کودک، تهران، نشر: مرکز.
–     یعقوب خوانی غیاثوند، مرضیه (۱۳۷۲). رابطه محیط خانوادگی و پیشرفت تحصیلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
 
منابع لاتین
–  Schlock, R. L (2004). The concept of quality of life: what we know and do not know.
–    Adams, G.R, Dyk, P. A. H., & Bennion, L. D. (1987). »parent- adolescent relationship and identity formation« family perspective, 21, 249-260.
–     Archer, S. L. (1992). »A feminist sapproach to identity research« In G. R. Adams, T. P. Gullotta, & R. Montemayor (Eds), Adolesecent identity formation (Advances in adolescent development, vol4). Newbury park, A: sage.
–     Ardoino, Jacques, (1994). Le projet epistemologique initial de la psychologie sociale, In: pratique de formation, Microsoiologie, interactionset approche institionnelle. No: 28, octobre.
–     Baumrind. D (1967) the Development of instrumental competence though.
–     Belt. W & abiding. R. (1996). The relation of child hood abuse and early parenting experiences to current marital quality in a nonclincal sample university of Virginia. Charlonesville. Va. Isa.
–     Berman A. M. shwartz, s. g., kurdines, w. (2001). The process of exploradion in Idendidy for malion: the role of style and compedence. Journal of adolescence, 24, 513, 528.
–     Berzonsky, M. D& kuk, L.S. (2005). Identity style, psychological maturity, and academic performance. Personality and Individual Differences. 39, 235- 247.
–     Berzonsky, M. D. (1989). Ldentity style: conceptualization and measurement journal of Adolescent Research, 4, 267- 281.
–     Berzonsky, M. D. (1993). Self- identity: the relationship between process and conten. Journal of Research in personality, 28, 453- 460.
–     Berzonsky, M. D. (2004). Identity style, parental authority, and identity commitment journal of youth and Adolescence. 33 (3), 213- 220. 
–     Berzonsky, M. D. (2005). Ego identity: A personal stand point in a postmodern world identity: An luternational journal of theory and research, 5 (2), 125- 136.
–     Berzonsky, M. D., & kuk, L. (2000) Identity status and identity processing style and the transition to university. Journal of adolescent Research, 15(1), 87-98. 
–     Erikson, E (1959). Identity and the life cycle. Newyork: international universities press, ink.
–     Erikson, E. H. (1968) identity; uouth and crisis, newyourk: Nort on.
–     Farzad, Mehdi, et Jorge de la Barre, (1990), Linteractionisme dans la sale de class e, jalonspour le travail de terrain en milieu scolaire. In: pratique de formation, No 20, decembre, pp. 93. 104.
–     Firkowska, Anna & mankiwicz. (2000). Does Exclusive Education contribute to a good Quality of life? 
–    Ghorbani, N. Bing, M. N., Watson, p. j. Dvison, H. K., & lebreton, D. L. (2003). Individualist and collectivist values: evidence of compatibility in iran and the united states. Personality and individual Difference s, 35, 431-44.
–     Grotevant, H. D. and cooper, C. R. (1986). »individuation in family relationship«, Human development, vol- 29, P. 82-100.
–     Hampton, nan zhang. (1993). Quality of life of people with substance Disorders in thail and: An Exploratory study- statiscal Data included.
–    Hardy, D. F. power, T. G; and jeadicke, S. (1993). »Examining the relation to childerns coping with every day stress«, human development, vol. 29, p, 82-100.
http://www.acrod.org.au/divisions/vic/NACS/NACS2006/presentations/schalock.ppt
http://www.findarticles.com/p/articls/mim.825/is365/ai558/6036.
–     Jaupaul.L & Amibka. K & Aysegul. M & Melanie. E. (2006). Links between parenting styles, parent-child academic interaction. Parent- school interaction, and early academic skills and social behaviors in young children of English- speaking Caribbean immigrants. Syracuse university, Syracuse. Ny 13244-1250 united states.
Journal of Intellectual Disability Resarch, vol. 48, part3. pp: 203- 216.
–     Kobita. R & Audrey. R (2008). Interplay between childhood maltreatment, parental bonding, and gender effects: Impact on quality of life. 345 Blackstone Boulevard. Providence, RI 02906. USA.
–     Lind C.H & jeanm. I & Annamaria c & kathyr. T (2005). Relations Among maternal Reciall dentity, maternal parenting Behavior, and child out comes in low- Income, urban, Black families. Journal of Black psychology, vol. 31/ No. 4/418-44.
–     Marcia J. E. (1966) Development and validation of ego edentity status. Journal of personality and social psychogy, 3(5), 551- 558.
–     Mead, Georges, Herbert, (1963), Lesprit, lesoi, et lasociete, P.V.F.
–     Morgan Town, (2002). Positive parenting and psycho social ddjustment in inner- city single- parentin and child African American Families.
–     Papini, D. R (1994). »family interventions. In S.L. Archer (ED). Hnterventions for adolescent hdenthy development«. (pp.47-61). Thousand. Oake, CA: sage.
–     Persoa, L. M. persoa, S.L & Tam. H. P (1996). »the contribution of family structure and differention to identity development of family structure and differetion to identity development in females«. Journal of youth and adolescence: vol 25.pp. 817- 837.
–     Piirto, J. (1994). Talented children and adulths: their development and education. Macmillan college publishing company, Inc.
–     Rebecca, E (2001). Parenting style center for parent education. University of north teyas.
–     ren wick, Rebecca. (2003). How good is your life for you? http://www.utoronto.ca/qol.
–     Ren wik, Rebecca (2003). How good is your life for you? http://www.utoronto.ca/qol/
–     Schalock, Robert L, (1996). The concept of Quality of life as a change Agent.
–    Schlock. R. L (1990) theconcept of quality of life: whatwe Know and do not Know. Journal of intellectual Disability Research, vol. 48, part 3. pp: 203- 216.
–     Schulthesis, D. P& blusteion, D.L. (1994). »contributions of family relationships factors. To the identity formation process« journal of counseling and development, 73, 159- 166.
–     Schwartz, S. J. (2001). The evolution of eriksonian and Neo- Eriksonian identitu theory and research: A review and integration. An international Journal of theory and Research, 1 (1) 7- 58.
–     Smits. I & soenens. B (2008) perceived parenting dimensions and identity styles: Exploring the socialion of adolescent”s processing of identity- relevant information. State university of new york at Cortland, new york, USA.
–     Steinberg, L. & Morris, A. S. (2000). »Adolescence development« Annual Review of psychology, 52, 83-110.
–     Triandis, H. C. & suh, E. M. (2002). Culture influeces on personality. Annual Review of psychology, 53, 133- 160.
–      Ventegodt, S. Merrick, J. & Anderson, N. J (2003). Qol I the IQOL theory: an intergrative theory of the global quality of life conept. The Scientific world Journal, vol.3, pp: 1030-1040.
–      Ventegodt, S. Merrick, J. & Anderson, N. J (2003). Qol I. the I QOL theory: an integrative theory of the global quality of life concept. The scientific world journal, vol. 3, pp: 1030- 1040.
–      Verdugo, M. A. scholock, R. L. keth, K. D. & stancliffe, R. J (2005). Quality of life and its measurement: important principles and guidelines. Journal of intellectual Disability Research, vol. 49. part. 10. pp: 707- 717.
–     Vleioras, G., & Bosma, H. A. (2005). Are identity styles important for psychological well- being? Journal of Adolescence, Jun 2005, vol. 28, lssue3, p. 397- 409.
–     Waterman, A-S. (1982). Identity development from adole scence to adulthood: an extenrion of theory and a review of research. Developmental psychology, 18 (3), 341- 358.
–     Zhan, L(1992). Quality of life: conceptual and measurement issues. Journal of advanced nursing, vol, 17. pp: 795-800.
 
Abstract:
The goal of current research is investigate the methods of parenting and quality of life in school with identity styles in intelligent students of high school grade in Birjand. For this reason a sample included of 500 individuals (240 girls from Farzanegan high school and 260 boys from Shahid Beheshti high school) selected by census method. For investigation the relations between variables, three questionnaires used such as Shifer”s parenting questionnaire, qualify of life in Inly-Bork school questionnaire and Berzhinsky”s identity styles questionnaire.
Statistical analysis of research data carried out by multi variable regression analysis and t-test. Results of current research revealed that there is a meaningful relation between parenting styles and quality of life in school. However, the results negatively associated with informative identity, commitment and avoidance, and authoritative style revealed a positive role in informative and normative styles and showed negative role in avoidance style.
Permissive and neglecting parenting also negatively associated with avoidance and commitment styles. Results also revealed that quality of school is a positive predictor of normative and informative styles, in which by taking attention to results of regression analysis and looking to control of parenting styles, only relation by teacher and success items showed the meaningful portion. The interpretation of results about role of every parenting styles and quality of life in school in everyone of identity styles will be discussed in the following.

Key words: child rearing prantices- Quality of life in school- Identity style

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.