مقاله حقیقت غایی در آیین بودا
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله حقیقت غایی در آیین بودا دارای ۲۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله حقیقت غایی در آیین بودا کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله حقیقت غایی در آیین بودا
چکیده
مقدمه
زمینه های پیدایش آیین بودا
بودیسم[۱۱]
تحولات مهم آیین بودا و شکلگیری فرقههای بودایی
آیین کهن بودا
الف. فرضیه رنج جهانی
ب. ناپایداری اشیا
ج. عدم جوهر ثابت
نتایج دیدگاه آیین کهن بودایی و تراوادا درباره اعتقاد به وجود خدا
آیین مهایانه
خدا از دیدگاه مهایانه
آمیتابه
آوالوکیتا
خدایان در آیین مهایانه
نتیجهگیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله حقیقت غایی در آیین بودا
ـ شایگان، داریوش، ادیان و مکتبهای فلسفی هند، تهران امیرکبیر، چ چهارم، ۱۳۷۵
ـ هیوم، رابرت ا، ادیان زنده جهان، ترجمه دکتر عبدالرحیم گواهی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۸۰
ـ بوش، ریچارد، و دیگران، ادیان در جهان امروز (جهان مذهبی)، ترجمه دکتر عبدالرحیم گواهی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۸۶
ـ پاشائی، عسگر، بودا: گزارش کانون پالی: بودا، آئین،انجمن، تهران، فیروزه، ۱۳۶۲
ـ چنین گوید او (ایتی و وتکه)، ترجمه ع. پاشایی، قم، مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، ۱۳۸۳
-M. Kittelson، James، “Buddha”، Encyclopedia of Religion، ed by: Mircea Eliade، New York، Macmillan Publishing Company، ۱۹۸۷
-Parrinder، Geoffrey، “Triads”، Encyclopedia of Religion، ed by: Mircea Eliade، New York، Macmillan Publishing Company، ۱۹۸۷
-Zurcher، Erik، “Amitabha”، The Encycopedia of Religion، ed، By Mircea Eliade، New York، Macmillan Publishing Company، ۱۹۸۷
-Wylie، Turrlly V، “Dalai Lama”، The Encyclopedia of Religion، ed. By: Mircea Eliade، New York، Macmillan Publishing Company، ۱۹۸۷
چکیده
آیین بودا، که در شرق آسیا جایگاه خاص و ویژهای دارد، دارای سه فرقه مهم و اصلی است. این فرقهها با نامهای مهایانه، تراودا و چرخ الماس یا لامایی شناخته میشوند
از سوی دیگر، مباحث الهیات، مخصوصاً نگرش این عده به حقیقت غایی، موضوعی جذاب و جالب توجه است که باید با دقت بیشتری به آن توجه کرد. در این نوشتار، تلاش بر این است که نگرش این سه مکتب به امر الوهی و حقیقت غایی را بررسی کرده، الحادی بودن تراودا، و همهخدایی و یا شرکآمیز بودن مهایانه و چرخ الماس را نشان دهیم
البته لازم به ذکر است که فرقه لامایی درحقیقت تقریری از فرقه مهایانه در این موضوع شمرده میشود
کلید واژهها: هینهیانه، تراودابودیسم، الحاد، همهخدایی، شرک، بودا.
مقدمه
در واکنش به وضعیتی که در اواخر دوره ودایی برای آیین هندو به وجود آمد، حرکتهای مختلفی انجام شد که میتوان آنها را در دو دسته و دو طیفِ اصلاحی و انقلابی قرار داد. حرکت اصلاحی، حرکتی بود که در درون خود این آیین انجام شد و کوشید نقاط ضعف آن را بر طرف کند. این نهضت که از گوشهنشینی گروهی از هندوها در جنگلها آغاز شد، در نهایت، با انجام تغییراتی شگرف در عرصه اعتقادات و نیز اعمال و شعایر آیین هندو، رویکردی درونی و عرفانی به این آیین داد.[۱] تدوین اوپانیشادها که شاهکار نوشتاری آیین هندو در این دوران است، هنوز هم در جهان، معنا و مفهومی خاص به این آیین داده است. اما حرکتهای انقلابی، از اساس، این آیین را زیر سؤال برده و آئینهای جدیدی پیریختند. آیینهای بودایی (۶۰۰ـ۵۰۰ سال پیش از میلاد) توسط بودا، و جینه[۲] (حدود ۶۰۰ سال پیش از میلاد) توسط مهاویره[۳] ثمره این حرکتهای انقلابیاند.[۴] در این نوشتار، تلاش ما بر این است که با آشنایی اجمالی درباره آیین بودا، تا حدودی نظام الهیاتی این آیین را بررسی کنیم. پیش از هر بحثی، به زمینههای پیدایش بودیسم اشارهای کوتاه خواهیم داشت
زمینه های پیدایش آیین بودا
«دین جینه، در میان آن دسته از ادیانی که توسط یک بنیانگذار خاص در هند به وجود آمدهاند، قدیمیترین آنها به حساب میآید. همچنین، این دین در خلال چند قرن متوالی، اولین کوشش سازمانیافتهای بود که زیر نظر یک رهبر قدرتمند مذهبی، سعی در رشد و ارتقای دین هندویی که قدیمیترین دین خودجوش سرزمین هند به شمار میآمد، داشت. سیودو سال بعد از دین جینَ، دین بودایی به عنوان حرکت اصلاحگرایانه دیگری سربرآورد. این هر دو دین، که از فروع و مشتقات دین هندویی هستند، نسبت به آداب قربانی کردن حیوانات و تقسیمبندی طبقاتی نظام کاست در دین هندویی، نگرشی آزادمنشانه و مبتنی بر عدم خشونت و محبت داشتهاند. لیکن نتیجه اصلی هر دو حرکت اصلاحی و اعتراضآمیز، در عوض اصلاح دین هندویی، ایجاد دو دین جدید بود.»[۵]
در یک تحلیل کاملتر، موارد ذیل از جمله اصلیترین زمینههای به وجودآمدن آیینهای انقلابی همچون بودیسم و جینه است
وداها، ملاک هندو بودن یا نبودن. نویسنده کتاب ادیان و مکتبهای فلسفی هند به این نکته اشاره میکند که «هندوان نظرات فلسفی خود را به دو گروه ناستیکه[۶] و استیکه[۷] تقسیم کردهاند. مراد از ناستیکه، اشاره به عقاید و آرایی است که سندیت آسمانی وداها را نمیپذیرد؛ مانند آیین بودایی و کیش جین و چارواکا که غیرمتشرع هستند؛ و غرض از استیکه، شش مکتب فلسفی برهمنی است که بدون چونوچرا، حقایق منزل وداها را قبول دارند و از شریعت برهمنی پیروی میکنند و موجودیت خود را قائم بر آن میدانند».[۸] براین اساس، افرادی که وداها را به منزله متون آسمانی لحاظ نمیکردند، از دین خارج و بدعتگذار معرفی میشدند و این مسأله، برای عده زیادی مشکلساز شده بود
تأکید بسیار بر روی مناسک (قشریگری). در اواخر دوران ودایی و پیش از تدوین اوپانیشادها، به دلیل گسترش اعمال و مناسک دینی، و توجه مردم به انجام دقیق این مناسک و توجه کمتر به محتوا و بنیانهای معنوی آیین هندو، نوعی قشریگرایی در این آیین به وجود آمد که موجب اعتراض و ایجاد آیینهای اصلاحطلبانه و انقلابی شد. در کتاب ادیان و مکتبهای فلسفی هند، در این زمینه آمده است که «آیین قربانی، سرانجام کارش به افراط و تفریط کشید و آنچنان توسعه یافت که امور معنوی و فلسفی را تحتالشعاع خود قرار داد. قربانی اسب و غیره که در آن ایام، سالیان دراز بهطول میانجامید، خزانه پادشاهان هندو را تهی میساخت و مانع گسترش فلسفه و اندیشه میشد؛ به طوریکه واکنشی در این جهت ضروری مینمود;».[۹]
حاکمیت مطلق براهمنها. در این دوران، کنترل آیین به دست براهمنها افتاده بود؛ یعنی، هندویسم به مرحلهای رسیده بود که حتی حق و ناحق را نیز براهمنها مشخص میکردند تا جایی که میگفتند: هندو مساوی است با براهمن. زبان سانسکریت که زبان آیین هندو بود، در اختیار این طبقه قرار داشت و هر کس میخواست سانسکریت یاد بگیرد، باید جزو طبقه براهمنها باشد و غیر از افراد این طبقه، کسی حق یادگرفتن این زبان را نداشت. این طبقه، تمام آیینها را در انحصار خود داشتند و خود را مالک تمام وداها میدانستند و تنها راه بهرهگیری از وداها، بهره گرفتن از براهمنها معرفی میشد. در این دوران، حتی انجام مراسمهای دینی، در اختیار و کنترل این گروه قرار داشت. از دیگرسو، قواعد طبقاتی اجازه نمیداد کسی از طبقه دیگر وارد طبقه براهمنها شود. این مطلب برای سایر طبقات، به ویژه کشتریهها[۱۰] (طبقه حاکمان و جنگاوران) گران میآمد؛ بنابراین، قویترین واکنشها به این قضیه، در کشتریهها دیده میشد. آیین جین و بودیسم، در همین بستر شکل گرفت
بودیسم[۱۱]
بودیسم، آیین منسوب به بوداست. بودا[۱۲] از جهت لغتشناختی، از زبان سانسکریت و پالی، به معنای «روشنشده»، ریشه گرفته است. در زمینه ادیان هندی، این واژه برای کسی به کار میرود که به بصیرت رسیده و مطالبی برای او با شعلهای که در درون اوست، آشکار شده است.[۱۳] البته گفتنی است که بودا یک لقب است، نه اسم خاص؛ بنابراین، به هر کسی که به این مرحله، یعنی مرحله روشنشدگی رسیده باشد، قابل اطلاق است. اکنون با توجه به این نکته، بودا، بنیانگذار بودیسم، در کودکی، «سیدارْتَه»[۱۴] (کسی که به هدف نهاییاش رسیده) و «گُوتَمَه»[۱۵] (از اسامی پاکبازان کهن ودایی) نام داشت. بعد در سنین ۳۵ تا ۴۰ سالگی به «گوتمه شاکیامونی» (مرتاض قبیله شاکیا) نام گرفت و سرانجام، به او لقب «بودا» دادند و وی را با این عنوان خواندند. تاریخ تولد او، ۵۶۳ و وفاتش[۱۶] در حدود ۴۸۳ پیش از میلاد رخ داده است. همان گونه که در آغاز اشاره کردیم، با توجه به آموزههای بودا، آیین بودیسم شکل گرفت که تا کنون، مریدان زیادی در گرداگرد جهان به دور خود گردآورده است
در این نوشتار، آنچه مورد نظر ما قرار گرفته، نگرش این آیین به حقیقت غایی است و اینکه آیا بودیسم در اینباره موضع گرفته است یا خیر. شایسته است با توجه به اختلاف دیدگاهی که میان نگرشها و مکاتب بودایی درباره حقیقت غایی وجود دارد، نخست اشارهای کوتاه به تنوع این آیین داشته باشیم و سپس، با دقت بیشتری، حقیقت غایی را بررسی کنیم
تحولات مهم آیین بودا و شکلگیری فرقههای بودایی
پس از مرگ بودا، بنا به قول مشهور، در سال ۴۸۳ ق.م. بوداییانِ نخستین، اولین شورای آیین بودا را تشکیل دادند و با این کار درصدد برآمدند تا این آیین را از متلاشی شدن محفوظ دارند. در سال ۳۳۸ ق.م دومین شورای بودایی نیز شکل گرفت و در آن شورا مقرر شد متون پالی (تری پیتاکه)، که آموزههای اصلی بودایی و متن مقدس این آیین است، تدوین شود. در سال ۲۴۷ ق.م. سومین شورای بودایی برپا شد. در این شورا، نخستین نشانههای اختلاف در آیین بودا به صورت رسمی آشکار شد و به دنبال آن، بین سالهای ۲۰۰- ۱۸۰ ق.م مکتب مَهایانه[۱۷] (چرخ بزرگ) ظهور یافت. البته بین سالهای ۲۰۰ ق.م تا ۲۰۰ میلادی، تدوین لوتوس سوترهها و سایر متون مهایانه به درازا انجامید و مکتب مهایانه افزون بر متون پالی، متون خاص خودش را یافت. در حدود ۷۰۰ م آیین بودا، به ویژه با تقریری مبتنی بر نگرش مهایانه، در سرزمین تبت راه یافت که با عنوان فرقه لامایی[۱۸] شهرت یافت.[۱۹]
با این توضیحات، روشن است که آیین بودا دارای سه فرقه مهم است: فرقه کهن ( که اغلب، خود را تراواد ۲۱ معرفی میکنند)، مهایانه بودیسم و لاماییسم. اکنون برای بررسی نگرش این فرقههای سهگانه بودایی به حقیقت غایی، ضروری است جداگانه به هر یک از آنها توجه کنیم و به ارزیابی موضوع را از منظر هر کدام بپردازیم. اما در همین فرصت، یادآور میشویم که به دلیل نزدیکی دو فرقه مهایانه و لامایی، از بررسی مفصل فرقه لامایی پرهیز میکنیم
آیین کهن بودا
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.