مقاله تأثیر اومانیسم بر نهضت اصلاح دینی (پروتستان)
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله تأثیر اومانیسم بر نهضت اصلاح دینی (پروتستان) دارای ۴۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله تأثیر اومانیسم بر نهضت اصلاح دینی (پروتستان) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله تأثیر اومانیسم بر نهضت اصلاح دینی (پروتستان)
چکیده
مقدّمه
تعریف اومانیسم
نهضت اصلاح دینی
تأثیر اومانیسم بر رهبران نهضت اصلاح دینی
۱ مارتین لوتر
ارتباط اومانیسم با شعارهای اصلی لوتر
اختلاف لوتر با اومانیستها
اختلاف لوتر با اراسموس اومانیست
۲ اولریش تسوینگلی۵۸
اصلاحات تسوینگلی همگام با اومانیستها
۳ ژان کالون (۱۵۰۹-۱۵۶۴)
ارتباط اصلاحات کالونی با اومانیسم
تأثیر اومانیسم در فراهم کردن مقدمات شکلگیری نهضت اصلاح دینی
الف) احیا و گسترش تعلیم ادبیات قدیم
ب) بازگشت به سرچشمهها
ج) گسترش تعلیم و تربیت
نتیجهگیری
پینوشتها:
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله تأثیر اومانیسم بر نهضت اصلاح دینی (پروتستان)
امرسون فاسدیک، هری، مارتین لوتر اصلاحگر کلیسا، ترجمه فریدون بدرهای، ، چ دوم، تهران، سازمان انتشارات و آموزش کتاب مقدس، ۱۳۶۸
براون، کالین، فلسفه و ایمان مسیحی، ترجمه طاطه وس میکائلیان، تهران، علمی و فرهنگی، ۱۳۷۵
برونوسکی، ج و بروس مازلیش، سنت روشنفکری در غرب، ترجمه لیلا سازگار، تهران، آگاه، ۱۳۷۹
تسوایک، اشتفان، وجدان بیدار (کاستیلو و کالون)، ترجمه سیروس آرینپور، تهران، فروزان، ۱۳۷۶
جو ویور، مری، درآمدی به مسیحت، ترجمه حسن قنبری، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، ۱۳۸۱
دانستن، جی. لسلی، آیین پروتستان، ترجمه عبدالرحیم سلیمانی، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، ۱۳۸۱
دورانت، ویل، تاریخ تمدن( اصلاح دینی)، ترجمه محمود مصاحب، چ دوم، تهران، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، ۱۳۶۸
فوگل، اشپیل، تمدن مغرب زمین، ترجمه محمد حسین آریا، تهران، امیرکبیر، ۱۳۸۰
لوکاس، هنری، تاریخ تمدن، ترجمه عبدالحسین آذرنگ، تهران، سخن، ۱۳۸۲
لین، تونی، تاریخ تفکر مسیحی، ترجمه روبرا آسریان، تهران، فرزان، ۱۳۸۰
مک گراث، آلیستر، درسنامه الاهیات مسیحی، ترجمه بهروز حدادی، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، ۱۳۸۴
ـــــ ، مقدمهای بر تفکر نهضت اصلاح دینی، ترجمه بهروز حدادی، چ دوم، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات دانشگاه ادیان و مذاهب، ۱۳۸۷
Abbagnano, Nicola, Renaissance Humanism, in Dictionary of the History of Ideas, New York,
Bainton, Roland H, The Age of the Reformation, D. Van Nostrand Company, Inc. New Jersey,
Barth, Karl, The Theology Of John Calvin, translated by Geoffrey W. BromileyEErdmans,
Baumer, Franklin Le Van, Main Currents of Western Thought,Yale University press New Haven and London,
Dickens, A. G, The Age of Humanism and Reformation, Prentice-Hall, Inc. , Englewood Cliffs, New Jersey,
Elton, G. R., Renaissance and Reformation (1300- 1648), Macmillan,
Erikson, Erik H. Yong Man Luther (A Study in Psychoanalysis and History), W.W. Norton & Company. INC. New York,
Hitchcock, Jame,s , What is Secular Humanism, Servant Book Ann Arbor, Michigan,
Hsia, R. Po-Chia, Christianity “Reform and Expansion 1500-1660”, Ed, Cambridge,
Kurtz, Paul, Toward A New Enlightenment: The Philosophy of Paul Kurtz, Transaction PublishersNew Brunswick(U.k),
Luik, John, “Humanism” in Routledge Encyclopedia of Philosophy, London and New York,
McConica, James, Erasmus( Past Masters),Oxford University Press,
McGrath, Alister E. Reformation Thought, An Introduction, Blackwell, Oxford, U K & Cambridge USA,
Merle D’ Aubigne, J.H., History of the Reformation, Baker,
Mullett, Michael A, Martin Luther, Rutledge,
Timothy, George, Theology of the Reformers, Broadman Press,
Kristeller, Paul Oskar, Renaissance Thought and Its Sources, New York, Columbia University Press,
Cottret, Bernard, Calvin: a biograghy, T&T Clark., Edinburgh,
چکیده
این مقاله در صدد بررسی تأثیر اومانیسم بر شکلگیری نهضت اصلاح دینی (پروتستان) با روش توصیفی ـ تحلیلی است. در این راستا نخست به تعریف اومانیسم اشاره، و پس از بیان مراحل سهگانه اومانیسم از رنسانس به بعد، ویژگی اومانیسم در هر یک از این مراحل بیان شده است. در ادامه با روش شدن ویژگیهای اومانیسم در دوره نهضت اصلاح دینی و با واکاوی زندگی و اندیشههای بعضی از بزرگان اصلی و اولیه نهضت اصلاح دین، نشان داده شده که اگرچه زندگی و اندیشه این بزرگان متأثر از اومانیسم بوده است، تأثیرپذیری همه آنها به یک اندازه نبوده و همچنین بعضی از آنها، در دورانهایی حتی از اصول اومانیسم عدول کردهاند
کلیدواژگان: اومانیسم، نهضت اصلاح دینی، لوتر، تسوینگلی، کالون.
مقدّمه
بیشک یکی از بنیانهای اصلی فرهنگ و تمدن غربی، اومانیسم (انسانمداری) است، چنانکه در بسیاری از نوشتهها و گفتارها به این مطلب اشاره شده و میشود؛ اما کمتر نوشته تحلیلیای وجود دارد که به این مسئله پرداخته و نشان داده باشد که چگونه اومانیسم بر شکلگیری فرهنگ و تمدن غربی تأثیرگذار بوده است. یکی از رویدادهای بسیار مهم پس از رنسانس در مغربزمین، نهضت اصلاح دینی یا همان نهضت پروتستان است. تأثیرات ژرف و گسترده این نهضت در فرهنگ دینی و تمدن مادی مغربزمین بر آشنایان با این تمدن پوشیده نیست. برایناساس تحلیل تأثیر اومانیسم بر شکلگیری این نهضت و اندیشههای مطرح در آن، برای فهم این نهضت و فهم جریانهای فرهنگی و دینی و حتی سیاسی غرب بسیار روشنگر خواهد بود
مسئله اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر اومانیسم بر نهضت اصلاح دینی در مغربزمین است. در همین راستا تأثیر اومانیسم را بر زندگی شخصی و علمی بزرگان نهضت اصلاح دینی (لوتر، تسوینگلی و کالون) و اندیشههای ایشان بررسی میکنیم و سرانجام به تأثیر اومانیسم بر فراهم کردن مقدمات نهضت اصلاح دینی میپردازیم. گفتنی است که در این زمینه تاکنون پژوهش مستقلی انجام نشده است
تعریف اومانیسم
تعریفهای گوناگونی از اومانیسم در آثار نویسندگان یافت میشود که مجالی برای پرداختن به آنها در این نوشتار نیست. اگر بخواهیم خلاصهای از معانی را که از قرن چهاردهم تا پایان قرن نوزدهم برای اومانیسم به کار گرفته شدهاند، مرور کنیم به این تعاریف برمیخوریم
برنامهای آموزشی که برآمده از آثار نویسندگان کلاسیک است و بر مطالعه گرامر، معانی بیان، تاریخ، شعر و فلسفه اخلاق تأکید میورزد؛
التزام به مرکزیت، منافع و دیدگاههای انسان؛
اعتقاد به اینکه عقل، شکاکیت و روش علمی، تنها وسایل مناسب برای کشف حقیقت جامعه انسانی و ساختن آن هستند؛
اعتقاد به اینکه بنیادهای اخلاق و جامعه، در استقلال و تساوی اخلاقی یافت میشوند
از پایان قرن بیستم نیز جنبههای ویژهای از اعتقادات اومانیستها چون بیهمتایی انسان، روش علمی و عقل و استدلال، در نظامهای فلسفیای همانند اگزیستانسیالیسم، مارکسیسم و پراگماتیسم بهکار گرفته شدهاند.۱ بهصورت بسیار کلی برای اومانیسم از رنسانس تا به امروز سه دوره میتوان در نظر گرفت:۱ اومانیسم رنسانسی، ۲ اومانیسم روشنگری و ۳ اومانیسم مدرن. اومانیسم مورد نظر در این مقاله، اومانیسم رنسانسی است. در اومانیسم رنسانسی، وجهه همت اومانیستها (Humanismu, huamista, studia humanitatis) ارائه برنامههای فرهنگی و آموزشی بود تا بهوسیله آن، هنر نوشتن و صحبت کردن را گسترش دهند و این امر را در مطالعه آثار متقدمان (یونان و روم باستان) میجستند.۲ این نوع اومانیسم از قرن چهاردهم آغاز شده و تا عصر روشنگری ادامه یافته است
نهضت اصلاح دینی
در قرن شانزدهم، دوره بزرگ و تازهای در الهیات مسیحی غرب آغاز شد. الگوهای الهیات مسیحی که به قرون وسطا منسوب بودند، جای خود را به نمونههای تازهای دادند. مهمترین تحول عبارت بود از نهضت اصلاح دینی.۳ این جنبش در صدد بود تا نظام اعتقادی، اخلاق و ساختارهای کلیسای غرب را با اصولی که بیشتر مبتنی بر کتاب مقدساند، سازگار کند. این نهضت در آغاز موجبات تأسیس طیفی از کلیساها را فراهم آورد که بعدها مجموعه آنها به کلیسای پروتستان معروف شد
مسیحیت پروتستان یکی از سه شاخه اصلی کلیسای عام مسیحی است که همراه با کلیسای کاتولیک رومی و کلیساهای ارتدوکس، یکی از ادیان جهان را تشکیل میدهد. این واپسین تحول گسترده در مسیحیت است و تاریخی نسبتاً کوتاه، یعنی اندکی بیش از چهار قرن دارد. عوامل گوناگونی در شکلگیری این نهضت نقش داشتهاند که یکی از آنها میتواند اومانیسم باشد
درباره تأثیر اومانیسم بر نهضت اصلاح دینی، نظرات گوناگون و متناقضی ابراز شده است. گروهی بر این باورند که رابطهای بین آن دو نیست و حتی اصلاح دینی را واکنشی از اذهان واپسگرایانه علیه رنسانس ایتالیا، که اومانیسم از عناصر اصلی آن است، میدانند.۴ در مقابل، برخی معتقدند که مهمترین عامل مؤثر بر نهضت اصلاح دینی، اومانیسم بوده است.۵ جالبتر از همه اینکه گاه طرفداران هر یک از این نظریات، به اموری برای اثبات دیدگاه خود تمسک میجویند که مخالفان آنها نیز برای اثبات دیدگاه خود به همان امور تمسک میکنند. برای نمونه بعضی اومانیسم را ذاتاً قرون وسطایی و ذاتاً مسیحی میدانند۶ و در مقابل، چنانکه گذشت گروهی اصلاح دینی را بازگشت به قرون وسطا و حرکتی علیه رنسانس، که از عناصر اصلی آن اومانیسم است، برمیشمرند
در این مقاله برای روشن شدن تأثیر اومانیسم بر نهضت اصلاح دینی، نخست تأثیر اومانیسم را بر بزرگان اصلاح دینی و آموزههایی که بیان کردهاند، پیگیری میکنیم و در ادامه تأثیری را که اومانیسم در جهت فراهم کردن مقدمات نهضت اصلاح دینی داشته است، بررسی میکنیم
تأثیر اومانیسم بر رهبران نهضت اصلاح دینی
بیتردید لوتر، تسوینگلی و کالون از رهبران و پیشگامان اصلی نهضت اصلاح دینی (پروتستان) هستند. برایناساس به اندیشهها و ارتباط آنها با اومانیسم میپردازیم
۱. مارتین لوتر
لوتر در دهم نوامبر سال ۱۴۸۳ در یکی از شهرهای آلمان به نام آیسلبن۸ دیده به جهان گشود. شاید نخستین آشنایی لوتر با اومانیستها در دانشگاه ارفوت۹ بود. او در سن هفده سالگی وارد دانشگاه ارفوت شد. این دانشگاه پررونقترین دانشگاه آلمان و کانون برخورد بین مدرسیها و اومانیستها در آن زمان بهشمار میرفت. در این زمان ارفوت تحت تأثیر اومانیستها در پیاعاده متون نخستین نویسندگان ارسطویی بوده است. برهمیناساس دانشجویان به جای اینکه باواسطه و غیرمستقیم با آن متون در ارتباط باشند، مستقیم با آنها آشنا میشدند
منابع ادبی کلاسیک همچنانکه مورد علاقه اومانیستهای رنسانس بودند، برای لوتر نیز دوستداشتنی بودند. او آثار افرادی چون سیسرون،۱۱ وریگل۱۲ و دیگر نویسندگان ادبی کلاسیک را مطالعه کرد.۱۳ این علاقه و مطالعه آثار ادبی کلا سیک در شرایطی بود که حتی کتاب مقدس در اختیار مردم نبود و کلیسا تنها بخشهایی از آن را برای مردم قرائت میکرد. آنچه راهبان و کشیشان میآموختند نیز نه متن کتاب مقدس، بلکه نوشتههای بزرگان کلیسا مانند کتابهای آگوستین بود. لوتر وقتی برای نخستینبار بر حسب تصادف در کتابخانه ارفوت به نسخه کاملی از کتاب مقدس دست یافت۱۴ بسیار خوشحال شد و آنرا مسئله مهمی تلقی کرد. وی زمانه خود را چنین توصیف میکند: «ما در زمانی خطرناک زندگی میکنیم. کسی که یونانی و عبری بداند آدمی خوب و مسیحی باشعور به حساب نمیآید».۱۵ امکان مطالعه و پرداختن به آثار کلاسیک در چنین دورانی، مدیون تلاشها و فضایی است که اومانیستها فراهم کردهاند
تأثیر مطالعه این منابع ماقبل مسیحی بر لوتر جوان را میتوان سالها بعد در سخنرانیها و آثار او یافت. برای نمونه لوتر از سال ۱۵۱۳ خطابههایی درباره مزامیر ارائه میکرد و خواهان کمک گرفتن از اشعار رزمی وریگل به منظور استخراج معانی کتاب مقدس بود. در همین حال او از دیگر کارهای وریگل در مشخص کردن بعضی از مناطق جغرافیایی عهد عتیق کمک گرفته است. او همچنین از دیگر نویسندگان عهد باستان چون پلینی و اسکیپو در جهت حمایت از حقیقت مسیحی و کتاب مقدسی استفاده کرده است. لوتر همانند اراسموس اومانیست که از افسانههای کلاسیک برای تقویت اعتقاد به مسیحیت کمک میگرفت، تناقضی بین منابع غیرمسیحی و منابع یهودی ـ مسیحی نمیدید.۱۶ وی در ارفورت به محفل آزاداندیشانی که پیرامون متیانوس رفیوز۱۷ انسانگرا گرد آمده بودند، پیوست. میگویند متیانوس بر او تأثیر فراوان داشته است. همچنین لوتر در ایام تحصیل در دانشکده تأثیر غیرنظاممندی از انسانگراها بهویژه از دوست بسیار محبوبش کرتوس ربونوس۱۸ پذیرفته است
لوتر در ادامه به دانشگاه ویتنبرگ۲۰ منتقل شد. ویتنبرگ دانشگاهی است که در سال ۱۵۰۲ به ریاست اشتاوپیتس (استوپتیز) و توسط فردریک ساکسونی عضو شورای سلطنتی تأسیس شد.۲۱ در این دانشگاه علاوه بر طرح تفکرات مکاتب قرون وسطایی، نقد اومانیستها بر الهیات مدرسی نیز ارائه میشد. مارتین لوتر به هیئت علمی این دانشگاه پیوست. او با حمایت فیلیب ملانشتون اومانیست،۲۲ مطالعاتش را در ویتنبرگ ادامه داد
اشتاوپیتس لوتر را برگزید تا جانشین وی در آموزش فلسفه شود و لوتر در ستیز بر سر اینکه ویتنبرگ به جای آنکه مرکز فلسفه مدرسی شود، باید مرکز اومانیسم باشد، نقش رهبری را بر عهده گرفت.۲۴ در این زمان لوتر با همقطاران اومانیست خود در پی تمرکز بر کتاب مقدس و پدران کلیسا به جای مطالعه ارسطو و الهیات مدرسی بود۲۵ و مبنای درسهایش را بر بررسی فقه اللغوی و انتقادی کسانی چون والا قرار دارد. برای نمونه او در سال ۱۵۳۷ بررسی والا درباره عطیه کنستانتین را به آلمانی ترجمه کرد.۲۶ در همین زمان او به نقد الهیات مدرسی را آغاز کرد
در ادامه لوتر استاد کتاب مقدس در دانشگاه ویتنبرگ شد. او در این دانشگاه به یادگیری یونانی و عبری همت گماشت.۲۸ درباره کتاب مقدس به تحقیق و تفسیر پرداخت که همین رویکردش در نهایت موضع بسیار مهم و تأثیرگذار او را، یعنی شعار «فقط کتاب مقدس»۲۹ در پی آورد. این شعار لوتر هسته اصلی دیدگاه اصلاحی اوست
ارتباط اومانیسم با شعارهای اصلی لوتر
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.