مقاله روششناسی آموزش ارزشهای اخلاقی و دینی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله روششناسی آموزش ارزشهای اخلاقی و دینی دارای ۴۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله روششناسی آموزش ارزشهای اخلاقی و دینی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله روششناسی آموزش ارزشهای اخلاقی و دینی
چکیده
مقدمه
طرح مسئله
روش تحقیق
روش پله کانی آموزش ارزشها
۱ مرحله اول
تعیین هدف
ایجاد عشق و علاقه و انگیزه نسبت به وصول هدف
شناخت متربی و تعیین نقطه شروع
تزکیه قبل از تعلیم
ایجادآگاهی نسبت به اصول اولیه مقوله ارزشها: (توضیح و تبیین ارزش و ضد ارزش)
۲ مرحله دوم
شعر
بازی
تقویت نگاه
داستانگویی
مقایسه
تصویرسازی
مشاهده و تقلید
مشاهده و تقابل
معرفی و تقلید
معرفی و تقابل
تـمثیل
سئوال تأکیدی یا برانگیزاننده
سقراطی یا دیالکتیک
سؤال و جواب
ابطال، تخلیه، جایگزینی
تحلیل دعا
بیان حکمت و برهان
تحلیل آیات قرآن
استفاده از رسانه ها
تحلیل تاریخ وعبرت آموزی
موعظه و انذار
تذکر و یادآوری
ایفای نقش
تحلیل و تصریح ارزشها
مناظره
سنتی یا تلقین
فراگیر
قرار گرفتن در محیط ارزشی
همدلی
توضیح و تبیین ارزشها
بیان معیارها
تحلیل ضد ارزشها و تبیین خطرات حاکم بر آنها
استدلال یا قضاوت اخلاقی
آموزش تلفیقی با سایر دروس علمی
۳ مرحله سوم
افزایش دامنه توانایی شناختی متربی در حوزه ارزشها
معیار ارزشی
اقسام ارزشها
سلسله مراتب ارزشی
ایجاد بصیرت و راهکارهایی جهت دوری از قضاوتهای سطحی و عجولانه
بیان راههای شناخت ارزشها
شناخت تمهیدات و سازوکارهای شیطان و هـوای نفس
رعایت احتیاط
رعایت اعتدال و میانه روی
بیداری وجدان اخلاقی و ایجاد مسئولیت اخلاقی
تکرار و تمرین
نتیجه گیری
منابع
پینوشتها:
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله روششناسی آموزش ارزشهای اخلاقی و دینی
قرآن کریم، ترجمه محمدرضا صفوی، قم، معارف،۱۳۸۷
نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، قم، جمال، ۱۳۸۷
صحیفه کامله سجادیه، ترجمه جواد، فاضل، تهران، امیرکبیر، ۱۳۴۸
احمدی، احمد، اصول و روشهای تربیت در اسلام، اصفهان، واحـد فـوق برنامـه پخش فرهنگی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی اصفهان،۱۳۶۴
احمدی، احمـد، اصـول و روشهای تربیـت در اسلام، چ چهارم، اصفـهان، دانشگاه اصفهان،۱۳۸۰
اسماعیلی یزدی، عباس، فرهنگ تربیت، قم، دلیل ما،۱۳۸۰
اکبری، محمود، مذهب گرایی و مذهب گریزی جوانان، قم، فتیان، ۱۳۸۸
امینی، ابراهیم، اسلام و تعلیم و تربیت، چ سوم، قم، بوستان کتاب، ۱۳۸۷
بابایی، عبدالله، ارتباط ارزشهای انسانی، زنجان، دستان، ۱۳۷۲
بارگاهی، محمدرضا، زندگی بهتر در پرتو اخلاق، چ دوم، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی جنوب تهران، ۱۳۷۶
باقری، خسرو و عطاران، محمد، فلسفه تعلیم وتربیت معاصر، تهران، سوره، ۱۳۷۶
ـــــ ، درآمدی بر فلسفه تعلیم وتربیت جمهـوری اسلامی ایران، چ دوم، تهران، علمی و فرهنگی، ۱۳۸۶،ج۱
بهشتی، محمد و فقیهی، علینقی و ابوجعفری، مهدی، آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم وتربیت و مبانی آن، چ سوم، تهران، سمت، ۱۳۸۷، ج ۴
جوادیآملی، عبدالله، تفسیر موضوعی قرآن کریم(مبادی، اخلاق در قرآن)، چ سوم، قم، اسراء، ۱۳۷۹
حسینی، ابوالقاسم، بررسی مقدماتی اصول روان شناسی اسلام، مشهد، آستان قدس رضوی، ۱۳۶۴
حسینیزاده، علی، سیره تربیتی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) تربیت فرزند، چ نهم، قم، پژوهشگاه حوزه ودانشگاه،۱۳۸۹، ج۱
حیدریتفـرشی، غلامحسین و رضا یوسفی سعیدآبادی، تربیت اسلامی (روشها، اصول و مفاهیم)، مشهد، آستان قدس رضوی، ۱۳۸۷
خسروی، زهـره، و خسرو باقری، «راهنـمای درونی کردن ارزشهای اخلاقـی ازطریق برنامه درسی»، مطالعات برنامه درسی، ۱۳۸۷، ش ۲، ص ۸
دیلمی، احمدو آذربایجانی، مسعود، اخلاق اسلامی، چ پنجاه و سوم، قم، دفتر نشر معارف، ۱۳۸۷
رستمی نسب، عباسعلی، فلسفه تربیتی ائمه اطهار(ع)، کرمان، دانشگاه شهید باهنرکرمان، ۱۳۸۸
رشیدپور، مجید، چگونه باید بود؟، چ سوم، تهران، انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران، ۱۳۷۰
رفیعی، بهروز، آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم وتربیـت و مبانی آن، چ دوم، تهران، سمت، ۱۳۸۸، ج ۳
رکنی، محمدمهدی، لطایفی از قرآن کریم(برگزیده ازکشف الاسرار و عده الابرار)، چ هشتم، مشهد، آستان قدس رضوی، ۱۳۷۵
رهنمـا، اکبر، درآمدی بر تربیت اخلاقی: مبانی فلسفی ـ روان شناختـی و روشهای آموزش اخلاق، تهران، آییژ، ۱۳۸۸
رهنمایی، احمد، درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت، قم، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، ۱۳۸۸
زهادت، عبدالمجید، تعلیم و تربیت در نهج البلاغه، قم، فتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ۱۳۷۸
سیدی سیدحسن، بررسی روان شناختی تحول ارزشها، تهران آستان قدس رضوی، ۱۳۷۸
شاملی، عباسعلی، در تکاپوی رسیدن به مدلی از توسعه فرهنگ و ارزشهای اسلامی، جستاری در نظریه ارزشی علامه متفکر آیت الله سید محمد باقر صدر (رحمه الله)، دانشگاه مونترال کانادا، رساله دکتری، ۱۹۹۹
شعبانی، حسن، مهارتهای آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس)، چ نوزدهم، تهران، سمت، ۱۳۸۴
طباطبایی، سیدمحمدحسین، تعالیم اسلامی، قم، بوستان کتاب، ۱۳۸۷
عباسیمقدم، مصطفی، اسوههای قرآنی و شیوههای تبلیغی آنان، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، ۱۳۷۹
عثمان، عبدالکریم، روانشناسی از دیدگاه غزالی و دانشمندان اسلامی، ترجمه دکتر سید محمد باقر حجتی، دفتر دوم، حالات و جنبشهای روانی رفتار، عاطفه و دین، بی جا، نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۶۱
عطاران، محمد، آراء مربیان بزرگ مسلمان درباره تربیت کودک، چ چهارم، تهران، مدرسه، ۱۳۷۵
علوی، حمیدرضا، بررسی تطبیقی نظرات تربیتی اسلام وژان ژاک روسو، کرمان، دانشگاه شهید باهنر، ۱۳۸۸
ـــــ ، فرهنگ تفضیلی مفاهیم فلسفی و قلسفی-تربیتی «فارسی-انگلیسی»، کرمان، دانشگاه شهید باهنر، ۱۳۸۹
غزالی، محمد، کیمیای سعادت، بیجا، بیتا، ج ۲
فایضی، علی، تربیت، روشها، اخلاق، چ دوم، تهران، طراحان نشر، ۱۳۷۸
فهیمنیا، محمدحسین، مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی در قرآن، قم، موسسه بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)، ۱۳۸۹
قرائتی، محسن، درسهایی از قرآن، قم، دفترانتشارات اسلامی قم، ۱۳۷۵
قطب، محمد، روش تربیتی اسلام و کابرد آن، ترجمه، محمود ابراهیمی، سنندج، آراس، ۱۳۸۹
کارتلج، میلبرن، جی اف، آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان، ترجمه محمد حسین نظرینژاد، مشهد، آستان قدس رضوی، ۱۳۶۹
گریز، آرنولد، فلسفه تربیتی شما چیست؟، ترجمه دکتر بختیار شعبانی ورکی، دکتر لطفعلی عابدی، دکتر نعمت الله موسی پور و همکاران، مشهد، به نشر، ۱۳۸۳
لودین، شهین، کاربرد دریچههای پنهان تربیت، مشهد، واسع، ۱۳۸۳
مرادی، ژیلا، درونی شدن ارزشها، تهران، مدحت، ۱۳۸۷
مریجی، شمسالله، عوامل مؤثر در انحراف ارزشها، تهران، مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، ۱۳۸۷
مصباح، مجتبی، بنیاد اخلاق «روشی نو در آموزش فلسفه اخلاق»، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، ۱۳۸۲
مظلومی، رجبعلی، گامی در مسیر تربیت اسلامی، تهران، آفاق،
موسوی لاری، مجتبی، رسالت اخلاق درتکامل انسان، قم، دفترتبلیغات اسلامی، ۱۳۷۶
میلر، دبلیو.آر؛ میلر، ماری اف، راهنمای تدریس در دانشگاهها، ترجمه ویدا میری، تهران، سمت، ۱۳۸۶
نقیبزاده، عبدالحسین، نگاهی به فلسفه آموزش وپرورش، تهران، طهوری، ۱۳۸۰
یاسپرس، کارل، افلاطون، ترجمه محمدحسن لطفی، تهران، خوارزمی، ۱۳۵۷
Bailey, Richard, Teaching values and citizenship a cross the curriculum, London, Routledge falmer,
Brugman, Daniel, The Teaching And Measurement Of Moral Judgment Development, Journal Of Moral Education, 2003, Vol,32, No
Carr, David, Moral Values and The Arts In Environmental Education, Towards An Ethics Of Aesthetic Appreciation, USA,Journal of Philosophy of Education, 2004,VOL 38, No
D .Williams, David ;C. Yanchar .Stephen; C. Jensen, Larry, Character Education In Education In A Public High School, A Multi-Year Inquiry into Unified Studies, USA, Brigham Young University, Utah, Povo, Journal Of Moral Education, 2003,Vol,32, No,
Dix, G.H, Child study – with special application to the teaching of religion, London, Longmans, Green and co,
Gaur, RR. Sangal, R. Bag aria, GP, Introduction To Value Education,New Delhi, Excel books,
Haydon,Graham, values education :sustaining the ethical environment, London, university of London, UK.Journal Of Moral Education,2004, vol 33, No
Kirchenbaum, Haward, , A Comprehensive Model For Values Education And Moral Education, phi Delta Kappa,1992, V 73, N10, ( Eric)
Shukla, R.P, Value education and human rights, New Delhi, sarup & sons,
Venkataiah, N, Value education, New Delhi, S.B. Nangia,
W.Musschenga, Albert Education For Moral Integrity,Oxford, Journal Of Education, 2001, Vol, 35, No,
چکیده
از آنجا که ارزشها در ایجاد ثبات در شخصیت افراد و حیات اجتماع بسیار مهم و بهعنوان عاملی تأثیرگذار میباشد، آموزش و اشاعه صحیح آنها امری ضروری است. این تحقیق به ارائه روشهایی در جهت آموزش ارزشهای دینی و اخلاقی میپردازد. تحقیق حاضر نظری و از نوع توصیفی ـ تحلیلی است و نتایج آن، بیانگر ارائه یک روش جدید به نام روش پله کانی آموزش ارزشهاست. این روش از سه مرحله قبل از آموزش یا «آمادگی و آگاهی»، مرحله آموزش یا «پایه گذاری» و مرحله بعد از آموزش یا « پرورش» تشکیل شده است
کلیدواژهها:آموزش ارزشها، ارزشهای اخلاقی، ارزشهای دینی، روش پله کانی آموزش ارزشها.
مقدمه
یکی از مباحث اساسی تعلیم و تربیت هر جامعه، توجه به موضوع مهم و تعالی بخش ارزشها است. ارزشها اموری مطلوب و ارزندهاند و آدمی را بدانها نیازمند است. ارزشها موجب ایجاد انگیزه درونی در افراد برای انجام فعالیتها، وظایف و در نتیجه ایجاد حرکت، تحول و دگرگونی در آنها میشوند. یکی از مسائلی که ذهن انسان را همواره به خود مشغول داشته، تشخیص و تعیین ضوابطی است که به کمک آنها بتوان «خوب» را از «بد»، «رفتار اخلاقی» را از «غیر اخلاقی» و «رفتار انسانی» را از «ضد انسانی»، متمایز ساخت. کیفیت زندگی ما و چگونگی رفتار و مناسبات و روابطی که با یکدیگر داریم، مستقیماً متأثر از نظام ارزشها و اصول اخلاقی است که بدان پایبندیم. «همه مسائل زندگی ما ازدواج، شغل، تحصیل و مناسبتهای فکری تحت تأثیر ارزشهاست. ارزشها به زندگی ما رنگ میدهند و باعث داوری و قضاوت ما درباره یک امر یا مسئلهای میشوند.»
ارزشها تعیین میکنند که شما چه کسی هستید و رفتارهای شما چگونه است. همانگونه که دنـیا و نعمتهای آن، امانتی است که پس از ما به فرزندانمان به ودیعه میسپاریم، به همان اندازه هم باید در ارتباط با تربیت و انتقال ارزشها به فرزندان خود، دقت کنیم.۲ این تکلیفی بس دشوار است، اما برای سربلند شدن درآن، باید برنامههای منسجمی را برای آموزش ارزشها منطبق با مبانی رشد کودکان برای آنها پیاده کنیم. این خود مستلزم اجرای روشهای تدریس دقیق و مناسب میباشد
طرح مسئله
ارزشها همان اعتباراتی هستند که انسانها به نوعی در مقام عمل به آنها ملتزم و پایبند هستند. سعادت و سلامت جامعه در گرو تحقق انسانیت واقعی، و انسانیت واقعی در گرو شناخت و عمل به ارزشهای اصیل انسانی، به ویژه ارزشهای دینی و اخلاقی است. ارزشها، یکی از زیرساختهای مهم تربیت به شمار میآیند.»
در فرایند رشد کودکان، آنان همواره در معرض ارزشهای اجتماعی قرار میگیرند و ممکن است آنها در میان این ارزشها، دچـار سردرگمی گـردند. از اینرو، لازم است ارزشهای درست و چیست آنها بـرای کودکان تشـریح شود و چگونگی باز شناسی ارزشها از ضد ارزشها به آنها آموزش داده شود تا همزمان با رشد جسمانی، یادیگری ارزشها نیز صورت گیرد. «ارزشها در حقیقت عبارتند از: عمل گزینش که آدمی در اوضاع مختلف زندگی به آن تکیه میکند و جهتگیریهای اساسی و میلهای عمیق و ریشهدار او و اشیایی را که نزد او از احترام و تقدس بهرهمند هستند را در بر میگیرد.»
بروس کوئن میگوید: «ارزشها باورهای ریشهداری هستند که گروه اجتماعی، هنگام پرسش درباره خوبیها و بدیها و کمال مطلوب به آن رجوع میکند.»
«ارزشها» در زندگی بشر، با همه تفاوتها و تضادهایی که در نمودها و فرهنگها دارد، در بقاء جوامع و در رشد و ارتقای آنها نقش اساسی ایفاء میکند. بنیان هر جامعه، خانواده و.. به ارزشهای حاکم بر آنها وابسته است. عدم آگاهی از ارزشهای والای انسانی و انحراف از حوزه ارزشهای برتر به سمت ضد ارزشها، میتواند موجب انحطاط کامل آنها گردد. از سوی دیگر، با توجه به اینکه ما هر روز در جامعه شاهد تبلیغ ضد ارزشهایی هستیم که کودکان، نوجوانان و جوانان ما در معرض خطر گرایش به سوی آنها هستند، نقش حیاتی آموزش ارزشها بسیار ضروری مینماید و برنامهریزی در جهت به کارگیری روشهای تدریس مناسب وکارآمد، میتواند راهگشای مؤثری در جهت کمک به این مسئله باشد
حضرت علی(ع) در نام ۳۱ نهج البلاغه میفرمایند: «قلب نوجوان چونان زمین کاشته نشده، آماده پذیرش هر بذری است که در آن پاشیده شود.»
اگر واقعا هدف یک سیستم آموزش ساخت زندگی شاد و صلح آمیز برای انسان باشد، بایـستی توجه و تمرکز دائمی بر روی افکار، احساسات، طرز فکرها، اعمال و سرانجام ارزشها در زندگی انسان داشته باشد. سیستم آموزشی، با وجود تمام پیچیدگیها و ریزهکاریهایی که دارد، تا زمانیکه از ارزشهای زندگی انسانی غفلت کند، یا اهمیت شایستهای به آنها ندهد ناقص است و مشکلات و رنجهای بشر علیرغم انفجار فوقالعاده علم برای همیشه افزایش خواهد یافت
«بایستی دقت کرد همان اندازه که توجه به خود ارزشها مهم است، التفات به شیوه اجرایی و تکنیکهای کاربردی آنها هم بسیار مهم است.»
در اینکه آیا ارزشها قابل آموزش دادن هستند یا نه؟ باید گفت: از دیدگاه اسلام، با توجه به فلسفه بعثت پیامبران و نزول کتاب آسمانی بهعنوان راهنمایان بشریت، میتوان گفت ارزشها را هم میتوان و هم باید آموزش داد. اما نکته مهم در اینجا چگونگی آموزش ارزشها است
بنا به گفته لرنر «خواهی نخواهی، آموزش و پرورش سیراب کردن ارزشهاست». گیجر نیز با همین شدت بر همین نکته تاکید میکند. پدر و مادران نیز از مدرسه انتظار دارند که ارزشها را بیاموزند. والت میگوید: «بر اساس نظر مؤسسه گاتوپ در آخرین گزارش سالانه خود راجع به آموزش و پرورش آمریکا، ۷۹درصد مردم مصاحبه شده طرفدار آموزشی در مدارس هستند، که با اخلاقیات و رفتار اخلاقی سر و کار داشته باشد.»
تحول اخلاقی، دینی و به طورکلی ارزشی در نوجوانان و جوانان، بیش از هر دوره سنی دیگری است. رشد سریع شناختی در آنها موجب میشود که بهتر بتوانند درباره مسائل اخلاقی، دینی و ارزشی قضاوت کنند و در برخورد با این مسائل، واکنش دقیقتر و پیچیدهتری نشان دهند. زمانی که فرزندان ما با مجموعهای وسیع از تغییرات درونی و بیرونی و تعارضهای ناشی از ارزشهای گوناگون روبرو میشوند، باید جایگاه مطمئنی برای رشد و دوام خود دست و پا کنند. ازآنجایی که آنها از تجربه کافی برای برخورد صحیح با مسائل پیچیده اخلاقی، و دینی و ارزشی، که با آنها روبرو میشوند، برخوردار نیستند، ضرورت آموزش ارزشها، از طریق ارائه روشهای تدریس مناسب بیشتر نمایان میشود
روش تحقیق
تحقیق حاضر از نوع تحقیق کیفی است و با روش توصیفی ـ تحلیلی صورت گرفته است. مراحل جمع آوری اطلاعات عبارت است از: کتاب شناسی و مأخذشناسی، مطالعه تمامی آیات قرآن کریم و تمامی حکمتها و چهار خطبه از نهج البلاغه و احادیث معتبر، ترجمه پارهای از متون انگلیسی، استفاده از تجارب شخصی در زمینه آموزش، فیشبرداری، تلفیق، عنوان بندی و طبقهبندی مطالب و در نهایت نگارش تحقیق حاضر
با توجه به بدیع بودن موضوع تحقیق، تحقیقات متناسب با این تحقیق به ندرت یافت میشود
در رسالهای تحت عنوان «در تکاپوی رسیدن به مدلی از توسعه فرهنگ و ارزشهای اسلامی»، جستاری در نظریه پیشنهادی شهید آیت الله صدر» میخوانیم
یک الگوی اسلامی توسعه از نگاه شهید صدر، بیش از هر چیز مدلی برای توسعه نظام ارزشی انسانهاست. در یک جامعه دینی، توسعه فرهنگ و ارزشها باید خاکریز اول هر نوع توسعه و ساماندهی اجتماعی باشد؛ چرا که چنین جوامعی ملاک نهایی توسعه را قرب الی الله از مسیر التزام به احکام و سیستم ارزشی و اعتقادی اسلام میدانند.»
همچنین در تحقیق دیگری با عنوان «راهنمای درونی کردن ارزشهای اخلاقی از طریق برنامه درسی» چنین میخوانیم
بحث درونی شدن ارزشها بر اساس این پایه نظری انجام میشود که عمل آدمی بر مبانی سه گانه شناختی، گرایشی و ارادی شکل میگیرد. بنابراین، درونی شدن ارزشهای اخلاقی به این معناست که این مبانی مناسب در مورد رفتارهای ارزشی، در درون فرد فراهم گردد. این تحقیق از سه دسته روشهای مستقیم، نیمه مستقیم و غیرمستقیم برای فراهم آوردن مبنای شناختی رفتار اخلاقی سخن میگوید
روش پله کانی آموزش ارزشها
روش جدیدی است که محقق برای آموزش ارزشها ارائه نموده است که از سه مرحله اصلی تشکیل شده است. در این مقاله، به طور بسیار مختصر به شرح آنها میپردازیم
۱. مرحله اول
مرحله قبل ازآموزش یا «آمادگی وآگاهی»: دراین مرحله، مربی بایستی ذهن متربی را از عوامل نادرست پاک نموده و زمینه و آمادگی لازم را برای آموزش مناسب ارزشها فراهـم سازد. این مرحله نیـز دارای مراحل دیگری به شرح زیر است
تعیین هدف
مربی باید با ظرافت خاصی هدف از آموزش ارزشها را برای متربیان تشریح نموده، بر اهمیت حصول آن تأکید کند. «آنچه آدمی را به سوی مقام والای خود میکشاند و در نتیجه، به رشد شخصیتش میانجامد، داشتن هدفهای ارزنده در زندگی است، هر چه هدفها عالیتر باشند، شخصیت آدمی رشد بیشتری خواهد یافت.»
ایجاد عشق و علاقه و انگیزه نسبت به وصول هدف
وقتی متربی به اهمیت یک ارزش پی برده و از نقش آن در زمینه حفظ و دوام زندگی آگاهی یابد، کمترین انگیزهای میتواند او را به پایبندی به آن ارزش ترغیب و تشویق کند.۱۲ رسیدن به هدف، مشروط به فراهم نمودن وسایل و ملزومات مورد نیاز، رفع موانع احتمالی و ایجاد انگیزه برای نیل به هدف در متربی میباشد. «رغبت و علاقه شاگرد، کوشش او را برمیانگیزد و او را تحریک میکند تا در مقابل محیط عکس العمل مناسب نشان دهد. حضرت امیرالمؤمنین(ع) میفرمایند: «دلها میلی دارند و اقبالی و ادباری، کوشش کنید، دلها را از ناحیه میل آنها پرورش بدهید.»
شناخت متربی و تعیین نقطه شروع
مطمئنترین راه برای حصول به یک هدف تربیتی، شناخت متربی و تشخیص میزان آمادگی و تعیین نقطه شروع آموزش میباشد. غزالی انسانها را از لحاظ توانایی تغییر اخلاق، به چهار درجه تقسیم میکند: «انسانهایی که توان تشخیص نیک و بد و حق و باطل را ندارند، افرادی که زشتیِ کار زشت را میداننـد، اما از شهوت و غضب متابعت میکنند، افرادی که زشتی کار زشت را نمیدانند و خوی بد در نظر آنها زیبا جلوه میکند و افرادی که به کار زشت و ناروا مباهات میکنند.»
از اینرو، باید با ایجاد یک ارزشیابی تشخیصی و محک زدن متربیان، به شناخت توان فکری و عقیدتی آنها اقدام نموده و گام آغازین آموزش خود را بر پـایـه این شناخت استوار نماید
تزکیه قبل از تعلیم
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.