مقاله راهبردهای روانشناختی حفظ قرآن
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله راهبردهای روانشناختی حفظ قرآن دارای ۴۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله راهبردهای روانشناختی حفظ قرآن کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله راهبردهای روانشناختی حفظ قرآن
چکیده
مقدمه
أ. دانش
۱ رفتار ورودی
روخوانی و روانخوانی قرآن
تجوید قرآن
صرف و نحو
۲ آشنایی با فرآیندهای شناختی حافظه
۳ فراشناخت
ب. انگیزش
۱ اهمیت حفظ قرآن
اهتمام معصومانعلیهمالسلام به حفظ قرآن
درخواست توفیق حفظ قرآن از خدا
اجر فراوان حافظ قرآن
۲ احساس کامیابی
تنظیم برنامه حفظ از ساده به دشوار
آغاز از زمانهای کوتاه
آغاز از سورههای کوچک
آغاز از داستانهای قرآن
تسهیل اجتماعی
مباحثه
بازگویی برای دیگران
حضور در جلسات قرآنی
۳ اِسناد
ج. اراده
ویژگیهای فرد با اراده
أ. اداره خود
ب. چینش اهداف
ج. گزارش و ارزیابی پیشرفت
د. تقویت خود
۱ محروم کردن از تقویت
۲ جریمه کردن
جبران کردن
۳ تمرکز حواس
محیط مناسب
حذف علل مادی پریشان حواسی
انتخاب بهترین لحظات
انتخاب قرآن مناسب
ه . آمادگی جسمی ـ روانی
و. کاستن از بار حافظه
ز. تکرار و مرور
۱ مکررخوانی
۲ بخش به بخش حفظ کردن
۳ درنگ و تمرین پراکنده
۴ مکرّر شنیدن
۵ تکرار بیشتر آیات مشابه
۶ پُرآموزی
ح . گسترش
۱ سر واژه
۲ یادداشتبرداری
۳ تصویرسازی ذهنی
۴ روش مکانها
ط. سازماندهی
۱ دستهبندی مطالب
۲ تهیه سرفصل مطالب
۳ تهیه نقشه مفهومی
ی. رعایت بهداشت و تغذیه مناسب
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله راهبردهای روانشناختی حفظ قرآن
ـ آذربایجانی، مسعود و دیگران، روانشناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۲
ـ پرهیزگار، شهریار، چگونه قرآن را حفظ کنیم، تهران، نمایندگی ولی فقیه در نیروی مقاومت بسیج، ۱۳۷۱
ـ توکه، روبرت، چگونه حافظه برتر داشته باشیم، ترجمه ساعد زمان، تهران، ققنوس، ۱۳۷۹
ـ حافظ، شمسالدینمحمد، دیوان حافظ، به اهتمام حسن اعرابی، قم، رواق اندیشه، ۱۳۷۹
ـ رضایی، محمدمهدی، «چند تذکر درباره حفظ قرآن کریم»، مجله صحیفه مبین، ش ۱۱، ۱۳۷۶
ـ سادات، «۲۰ نکته برای حفظ قرآن»، سایت جامعه القرآن الکریم، ۱۶/۱۲/۱۳۸۴
ـ چگونه آیات متشابه را حفظ کنیم؟ سایت جامعه القرآن الکریم، ۱۵/۵/۱۳۸۶
ـ سیف، علیاکبر، روانشناسی پرورشی (روانشناسی یادگیری و آموزش)، تهران، آگاه، ۱۳۸۰
ـ عباسی، مهدی، «در حفظ قرآن نباید شتابزده عمل کرد»، گلستان قرآن، ش ۳۱
ـ عبدالکریم قریب، ۵۷ درس برای تقویت حافظه، تهران، اختران، ۱۳۸۰
ـ رضا کُرمی نوری، روانشناسی حافظه و یادگیری: با رویکردی شناختی، تهران، سمت،۱۳۸۳
ـ کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ترجمه و شرح سیدجواد مصطفوی، تهران، مسجد چهارده معصومعلیهمالسلام
ـ گلاور، جان ای راجر اچ. برونینگ، روانشناسی تربیتی اصول و کاربرد آن، ترجمه علینقی خرازی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی،
ـ مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، مؤسسه الوفاء، ۱۴۰۴
ـ مرتضویزاده، سیدحشمتالله، روانشناسی تمرکز، تهران، روانسنجی، ۱۳۸۳
ـ مطهری، مرتضی، داستان راستان، تهران، صدرا، ۱۳۶۷
ـ مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۷۳
ـ موگهی، عبدالرحیم، «چگونه قرآن را حفظ کنیم؟»، صحیفه مبین ۳۵ و ۳۶
ـ میلتن برگر،. ریموند، شیوههای تغییر رفتار، ترجمه علی فتحی آشتیانی و هادی عظیمی آشتیانی، تهران، سمت، ۱۳۸۱
-Bieler.R.F. & snow man, Psychology applied to teaching (7th ed), Houghton Mifflin, (1993)
-Terry page.G, jB thomas, A R marshall, international dictionary of education, London , kogan page,
-Woolfolk, Anita., winne, philip H., and perry, nancy E, Educational Psychology, second canadian edition,
چکیده
تا کنون در خصوص شیوه های حفظ قرآن، آثار متعددی نگاشته شده؛ ولی به اصول روانشناختی حفظ قرآن توجه کمتری شده است. این نوشتار در پی استفاده از یافته های روانشناسی برای تسهیل کار حافظان قرآن و ماندگاری بیشتر آیات حفظ شده در ذهن آنان است. در این تحقیق، موضوعات روانشناختی دانش، انگیزش، اراده، تکرار و مرور، بسط و گسترش، سازماندهی و رعایت بهداشت و تغذیه مناسب مورد توجه قرار گرفته است
در موضوع، دانش آگاهی از علوم پیشنیاز وروش اصولی حفظ قرآن و نیز شناخت خود و سبک یادگیری مطمح نظر قرار گرفته است. اموری که انگیزش فرد را برای حفظ قرآن افزایش میدهد، ذیل عنوان انگیزش بررسی شده است. عبور از موانعی که مانع تداوم فعالیت حافظ میشود، تحت عنوان اراده مطرح شده است. تکرار و مرور و تاکتیکهای آن به صورت عامل مؤثر در حفظ، موضوع پنجم راتشکیل میدهد. سازماندهی آیاتی که میخواهیم آنها را حفظ کنیم و روشهای آن ششمین موضوع و نکات مربوط به رعایت بهداشت تغذیه مطلوب محور آخر این نوشتار است
کلید واژهها: قرآن، روانشناسی، انگیزش، فراشناخت، حفظ قرآن
مقدمه
به لطف نهضت اسلامی مردم ایران، امروزه رویکرد مردم به ویژه جوانان و نوجوانان به حفظ قرآن کریم فزونی یافته و گروههای فراوانی از مردم به حفظ این ودیعه الاهی و ثقل اکبر او همت گماشتهاند. با وجود این، تعداد قابل توجهی از کسانی که به حفظ قرآن میپردازند، به تداوم راه و حفظ کامل قرآن موفق نمیشوند. علل گوناگونی باعث شده است تا این تعداد توفیق نیل به این هدف را از دست بدهند. برای پیشگیری از این ریزشها، برخی از افرادی که این مسیر را تا آخر ادامه دادهاند، تجارب خود را نگاشته و در اختیار علاقهمندان قرار دادهاند؛ اما در این میان کمتر از یافتههای روانشناسی حافظه و یادگیری استفاده شده است. نوشتار حاضر درصدد است با بهرهگیری از یافتههای روانشناسی و تطبیق آن با تجارب حافظان قرآن کریم، راهبردهایی را به دوستداران حفظ قرآن ارائه کند که با توجه به کارگیری آنها بتوانند این مسیر پرفراز و نشیب را بپیمایند و در زمره حافظان پیام الاهی درآیند. در این نوشتار، راهبردهایی همچون دانش، انگیزش، اراده، تکرار و مرور، بسط و گسترش، سازماندهی و رعایت بهداشت و تغذیه مناسب مطرح و به ابعاد آن پرداخته شده است
أ. دانش
برای آنکه فرد بتواند به طور خودجوش به حفظ قرآن اقدام کند، نیازمند دانش درباره علوم پیشنیاز، روش اصولی حفظ قرآن و شناخت خود و سبک یادگیری خویش است. بدون آگاهی از موارد پیشگفته، امر حفظ قرآن بسیار دشوار یا ناممکن میشود. در اینجا به توضیح موارد پیشین میپردازیم
۱. رفتار ورودی
رفتار ورودی یا هدف ورودی به آمادگیهای فرد برای یادگیری هدفهای آموزشی (نهایی و بین راه) اشاره میکند؛ یعنی آنچه را یادگیرنده پیشتر آموخته که برای یادگیری مطالب تازه، پیشنیاز بهشمار میرود و همچنین کلیه تجارب مثبت و منفی حاصل از آموختههای پیشین او را که بر یادگیری مطلب تازه مؤثرند، رفتارهای ورودی او مینامیم. علت نامگذاری این آمادگی به رفتار ورودی آن است که یادگیرنده در روز نخست یادگیری موضوع تازه، با آن آمادگی وارد کلاس درس میشود
آشنایی پیشین فرد با علومی که یاد گرفتن آنها پیشنیاز حفظ قرآن بهشمار میرود، گام مقدماتی در مسیر حفظ قرآن است. برخی از دانشهای پیشنیاز حفظ قرآن عبارت است از
روخوانی و روانخوانی قرآن
شرط اساسی حفظ قرآن، مهارت در روخوانی و روانخوانی آن است. هرچند ممکن است افرادی بتوانند صرفاً با شنیدن آیات قرآن آنها را حفظ کنند، این امر اولاً در مورد تمام قرآن به ندرت اتفاق میافتد و ثانیاً بنا به نظریه رمز دوگانه، اطلاعاتی که قابلرمزگردانی به هر دو صورت تصویری و کلامی هستند، آسانتر آموخته میشوند و شاید به همین دلیل است که توضیح کلامی مطالب همراه با شکل و نمودار به یادگیری و یادآوری مطالب، بیشتر کمک میکند؛ پس برای آنکه بتوان آیات قرآن را به صورت تصویری رمزگردانی کرد، لازم است فرد توانایی روخوانی و روانخوانی قرآن کریم را داشته باشد
تجوید قرآن
علم تجوید در حفظ کردن صحیح قرآن خیلی مؤثر است و باعث میشود تا حافظ راحتتر قرآن را حفظ کند. کسانی که با تجوید آشنا هستند، موقع خواندن دیگر مکث نمیکنند که آیا این آیه «اخفاء» دارد یا «ادغام» بلکه به طور ناخودآگاه و به دلیل تکرار، بر قواعد تجوید مسلطند
تسلط بر قواعد تجوید باعث میشود تا فرد در مرحله بازیابی، توان خود را فقطصرف یادآوری مطالب ذخیره شده در حافظه کرده، از صرف آن در دقت در رعایت تجوید پیشگیری کند
صرف و نحو
یکی از مواردی که در حفظ کردن قرآن باید مورد توجه گیرد، به خاطر سپردن اِعراب و حرکات حروف (نحو) است. بر کسانی که در حفظ قرآن فعالیت کردهاند پوشیده نیست که برخی اشکالات، در حفظ کردن این کلمات پیش میآید؛ مانند
اعراب حرف «راء» در کلمات: اَمْرِکُمْ، اَمْرُکُمْ، اَمْرَکُمْ
و یا اعراب حرف «تاء» در کلمات: جنّاتٌ، جنّاتٍ
و همچنین اعراب «باء» در کلمات: رَبُّنا، رَبِّنا، رَبَّنا
و یا تفاوت در ساختمان کلمات (صرف)، مانند
«لَنْ یَتَمَنَّوْهُ» با «لا یَتَمَنَّوْنَهُ»
«و ما اللّهُ بِغافل عمّا تعملون» با «و ما اللّهُ بغافل عمّا یعملون»
با یادگیری مختصری از قواعد صرف و نحو عربی به راحتی میتوان بر همه این موارد احاطه کامل یافت بدون اینکه لازم باشد تکتک آنها را به ذهن سپرد. به کمک این عامل میتوان از فشار وارد بر نیروی حافظه کاسته، مقداری از بار حفظ را به دیگر عوامل محوّل کرد
۲. آشنایی با فرآیندهای شناختی حافظه
به طور طبیعی، حفظ قرآن کریم نیز همچون سایر مطالب حفظ کردنی متوقف بر آشنایی با فرایندهای حافظه است
از لحظهای که تأثرات حسّی به وسیله گیرندهها دریافت میشوند تا زمانی که از حافظه کوتاهمدت میگذرند و به حافظه درازمدت منتقل میشوند و یادگیری کامل میشود، فرایندهای مهمی جریان مییابند. از آنجا که این فرایندها به دانستن یا شناخت مربوط میشوند، به آنها فرایندهای شناختی حافظه میگویند. این فرایندها را میتوان در سه دسته تکرار یا مرور، بسط یا گسترش و سازماندهی قرار داد
عدم آشنایی افراد با فرایندهای شناختی حافظه باعث میشود که فرد با وجود کوشش و صرف کردن وقت بسیار، احساس کند که پیشرفت قابل ملاحظهای در این امر ندارد و این خود باعث دلسردی و رها کردن بقیه کار میشود. با توجه به اهمیت این فرایندها، در ادامه این نوشتار آنها را بررسی خواهیم کرد
۳. فراشناخت
اصطلاح فراشناخت، «به دانش ما درباره فرایندهای شناختی خودمان و چگونگی استفاده بهینه از آنها برای رسیدن به هدفهای یادگیری گفته میشود»
دمبو (۱۹۹۴) میگوید: دانشِ فراشناخت به سه چیز اشاره میکند
۱دانش مربوط به خود یادگیرنده (مانند آگاهی از رجحانها، علاقهها، نقاط قوت، نقاط ضعف، و عادتهای مطالعه)؛
۲دانش مربوط به تکلیف یادگیری (از جمله اطلاعات مربوط به دشواری تکالیف گوناگون و مقدار کوشش مورد نیاز برای انجام تکالیف تحصیلی)؛
۳دانش مربوط به راهبردها (استراتژیها)ی یادگیری و چگونگی استفاده از آنها
بر این اساس، فردی که به حفظ قرآن اقدام میکند، باید دانشِ فراشناخت داشته باشد تا: اولاً نقاط قوت و ضعف خود را در حفظ کردن بشناسد؛ عادتهای خود را در مطالعه تشخیص دهد و بداند که به طور مثال در چه زمانی از روز آمادگی بیشتری برای مطالعه و حفظ قرآن دارد. ترجیح میدهد از چه نوع قرآن و با چه خطی برای مطالعه و حفظ قرآن استفاده کند. علاقه دارد قرآن را به سرعت یا با تأنی و در طول زمان بیشتری حفظ کند و;
ثانیاً سورههای آسان و دشوار را برای حفظ قرآن از یکدیگر تمیز داده، بداند که برای حفظ هر یک به چه میزان کوشش نیازمند است
ثالثاً با راهبردهای شناختی حفظ قرآن همچون تکرار و مرور، سازماندهی و; آشنا شده، بداند که چگونه میتواند با استفاده از آنها قرآن را به گونهای درستتر و بادوامتر حفظ کند
ب. انگیزش
اصطلاح انگیزش را میتوان عامل نیرودهنده، هدایت کننده، و نگهدارنده رفتارتعریف کرد. گیج و برلایز (۱۹۸۴) انگیزش را به موتور و فرمان اتومبیل تشبیه کردهاند. یادگیرندگان خودجوش و باانگیزه، بسیاری از تکالیف خود را جالب توجه میدانند؛ چون آنها برای نفس یادگیری ارزش قائلند، نه اینکه کاری را صرفاً در مقابل دیگران خوب انجام دهند؛ اما حتی اگر آنان به طور ذاتی برای انجام تکلیفی مشخص برانگیخته نشوند، برای استفاده بردن از آن تکلیف جدیّت به خرج میدهند. آنان خود میدانند که چرا مطالعه میکنند؛ بنابراین، رفتارها و گزینشهای آنان جنبه آگاهانه دارد و از سوی دیگران تعیین نمیشود؛ بنابراین، فردی که در وادی حفظ قرآن گام مینهد،باید انگیزش سطح بالایی داشته باشد تا نیروی لازم را برای پیمودن این مسیر کسب، و آن را در جهت نیل به خواسته خود صرف کند و مطالبی را که در طول زمان حفظ کرده، در حافظه خود نگهدارد
توجه به امور ذیل میتواند انگیزش فرد را در جهت حفظ قرآن افزایش داده، نیروی او را برای پیمودن این مسیر دشوار تأمین کند
۱. اهمیت حفظ قرآن
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.