مقاله بررسی و شناخت عوامل مؤثر در ایجاد حس تعلق خاطر به فضا از طریق مبلمان تاریخی (نمونه موردی: کافی شاپ های محله جلفا، واقع در شهر اصفهان)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بررسی و شناخت عوامل مؤثر در ایجاد حس تعلق خاطر به فضا از طریق مبلمان تاریخی (نمونه موردی: کافی شاپ های محله جلفا، واقع در شهر اصفهان) دارای ۱۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی و شناخت عوامل مؤثر در ایجاد حس تعلق خاطر به فضا از طریق مبلمان تاریخی (نمونه موردی: کافی شاپ های محله جلفا، واقع در شهر اصفهان)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی و شناخت عوامل مؤثر در ایجاد حس تعلق خاطر به فضا از طریق مبلمان تاریخی (نمونه موردی: کافی شاپ های محله جلفا، واقع در شهر اصفهان)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی و شناخت عوامل مؤثر در ایجاد حس تعلق خاطر به فضا از طریق مبلمان تاریخی (نمونه موردی: کافی شاپ های محله جلفا، واقع در شهر اصفهان) :

خلاصه

شناخت عوامل مؤثر در ایجاد تعلق خاطر و آنچه که انسان را در ارتباطی درونی با محیط قرار میدهد از مواردی است که بی توجهی به آن موجب بی هویتی بنا میگردد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه های تاثیرگذار بر ضمیر ناخودآگاه انسان درایجاد حس تعلق خاطر به فضا از طریق مبلمان تاریخی صورت گرفته است.لذا مفاهیم بنیادین فضا -مکان و ارتباط آن با لایه های پنهان روح و روان انسان با مطالعه اسنادی آرای اندیشمندان شناسایی نهایتاَو در کافی شاپ های محله جلفا مورد بازبینی قرارگرفت. حاصل پژوهش شناخت رازی است که در مبلمان تاریخی میباشد.سادگی و صراحت در بیان مفاهیمی که از طبع انسان و قوانین طبیعت تبعیت میکند و انسان امروزی برای رهایی از جریانات جامعه به آن پناه میبرد،این همان بازگشت به خویشتن خود و همسو شدن با طبیعت است.اینگونه مبلمانی تاریخی در ضمیر ناخودآگاه انسان تأثیر گذاشته و او را وابسته به خود میسازد.

واژگان کلیدی: تعلق خاطر، مکان، مبلمان، ضمیر ناخودآگاه،کافی شاپ

-۱ مقدمه

-۱ -۱ بیان مسئله

فضا و مکان، دو واژه ای که جایگاهشان در معماری چه بسا فراتر از تعاریف نوگرا و فرانوگرایی است که امروزه به این دو مفهوم وارد است. این مفاهیم درکافی شاپ های منطقه جلفا به لحاظ موقعیت تاریخی و نیز بافت جمعیتی آن از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است. در عموم این کافی شاپ ها غالباً مبلمان مورد استفاده از میز و صندلی ها گرفته تا پورتره هایی که بر روی دیوارها نصب شده همگی به نوعی یادآوری کننده مفهومی خاص از نوع فضا می باشند و برای افرادی که از آن مکان استفاده می کنند نوعی حس تعلق خاطر به فضا ایجاد می کند و باعث می شود که آن مکان در ذهن و روح افراد ماندگار شود. در این راستا پژوهش حاضر بر شناسایی مولفه های مؤثر در ایجاد حس تعلق خاطر به فضا از طریق مبلمان تاریخی در کافی
شاپ های محله جلفا متمرکز شده است.

-۲-۱ ضرورت تحقیق

– اهمیت نقش تعلق مکان در ارتقاء هویت مکانی.

دومین همایش ملی پژوهش های کاربردی در »مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری«

nd National Conference on Applied Researches in Civil engineering, Architecture and Urban planning2

– نقش وابستگی به مکان در ماندگاری آثار معماری.

– نقش مبلمان تاریخی در ایجاد پیوند میان دوره ها و سبک های مختلف.

– شناخت مؤلفه های تاثیر گذار فضا در جهت سامان دهی هرچه بهتر عناصر داخلی.

– لزوم شناخت ارتباط میان روح مکان و ضمیر ناخودآگاه در جهت ایجاد فضاهای زنده و سیال.

-۳-۱ سؤلات و فرضیات تحقیق

سؤال اصلی در پژوهش حاضر این است که چه رابطه ی تاریخی میان مبلمان در کافی شاپ های منطقه جلفا اصفهان در یک دهه اخیر و ضمیر ناخودآگاه مشتریان وجود دارد که باعث ایجاد حس تعلق خاطر به فضا می شود؟. و با توجه به مبانی نظری فرضیات تحقیق را می توان اینگونه عنوان کرد:

-۱ هر الگویی که تعیین می کنیم باید به صورت قاعده ای تبیین شود که رابطه ای را میان این ۳ برقرار کند:-۱ زمینه -۲ سیستم نیروهایی که در آن زمینه فعال است -۳ ترکیبی که به آن نیروها امکان دهد خود را در آن زمینه آزاد کنند.

-۲ در ارتباط با رابطه ی میان مبلمان و معماری می توان ۲ حالت را در نظر گرفت، نخست اینکه مبلمان و عناصر داخلی به عنوان برنامه دوم در نظر گرفته می شوند و این معماری است که به کمک سطوح می آید و ویژگی های یک فضا را مشخص می کند. حالت دوم طراح، برنامه تغییر فضایی را دارد که از قبل وجود داشته است این حالت در کافی شاپ ها می تواند حقیقت داشته باشد.

-۲ روش تحقیق

در پژوهش حاضر از بررسی تطبیقی استفاده شده است. بررسی تطبیقی »فرآیندی جامع، چند بعدی و سیستماتیک است که به دنبال یافتن تفاوت ها و شباهت ها در مورد پژوهش است].«۲۰۰۵[ Pickvance.1 این نوع پژوهش الگوهایی را که عمومیت دارند از محیط پژوهش اخذ می کند و به نوعی با تأکید بر تفاوتها و اختلاف های میان بستر پژوهش به درک بیشتر موضوع کمک می کند. پی یر (۲۰۰۵) بر این باور است که روش تطبیقی چارچوب تحلیلی مناسب تری را در اختیار طراحان قرار می دهد. در مطالعات تطبیقی دو روش کمی و کیفی مورد استفاده قرار می گیرند. پژوهش کیفی»در پی آنست که پدیده های اجتماعی -کالبدی را در زمینه ای پیچیده توصیف یا تبیین کند و با نگاهی کل نگر به تحلیل آن بپردازد].«گروت و وانگ» ۲[۱۳۸۸:۱۷۹پژوهشگران کیفی، اشیا را در موقعیت های طبیعی آنها مطالعه می کنند و می کوشند پدیده ها را برحسب معنایی که مردم به آن ها می دهند، مفهوم سازی یا تفسیر کنند].«گال، بورگ،۳[۱۳۹۱:۶۰ در این روش برای دیدگاه های افراد مورد تحقیق، ارزش قائل می شوند و می کوشند تا از دیدگاه های آنان آگاه گردند، »ضمن آنکه پژوهشگر و افراد مورد تحقیق با هم رابطه متقابل برقرار می کنند. این تحقیق هم حالت توصیفی دارد و هم تبیینی]«مارشال و راس من،۴[۱۳۷۷:۷ از آنجایی که تعلق خاطر دارای ماهیت اجتماعی-کالبدی است و مردم مرجع اصلی خاطرات جمعی محسوب می شوند، در پژوهش حاضر رویکرد غالب، رویکرد کیفی است که بر ماهیت اجتماعی واقعیت ها و اهمیت ارزش ها در فرآیند تحقیق تأکید دارد. با توجه به نوع رویکرد پژوهش به مقوله مبلمان، پژوهش، مقاله یا تحقیقی که به صورت مستقیم در ارتباط با این موضوع بررسی هایی انجام داده باشد یافت نشد، لذا سعی شده است که از منابع مختلف با موضوع ها و رویکرد های مختلف، اطلاعاتی مفید در ارتباط با موضوع جمع آوری کرد تا به مطالبی منسجم و مفید در ارتباط با موضوع رسید.

-۳ مبانی نظری و پیشینه تحقیقاتی

با توجه به اینکه در اکثر پژوهش های پیشین و نیز در منابع موجود در زمینه مبلمان، تنها به ذکر مشخصات فنی و اصول ارگونومی در طراحی مبلمان و نیز صرفاً مشخصات مبلمان در هر دوره اشاره شده است و همچنین در زمینه ساختار مکان و اصول ماندگاری اثر تنها به تعاریف و نسبت آن ها با معماری و حوزه ی دریافتی انسان اشاره شده است؛ در پژوهش پیش رو سعی بر آشکار ساختن ابعاد پنهان مولفه های مکان و ساختار آن از طریق شناخت هویت اثربخش مبلمان تاریخی، شده است. لذا کشف ارتباط میان مبلمان تاریخی و ضمیر ناخودآگاه انسان و نسبت این دو با ماندگاری اثر و ایجاد حس تعلق
خاطر به آن، از جمله موارد بدیع و تازه ای می باشد که در این پژوهش به بررسی آن پرداخته شده است.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.