مقاله بررسی کیفیت عملکرد پرستاران و رضایت بیماران بخش های ویژه قلبی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
7 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بررسی کیفیت عملکرد پرستاران و رضایت بیماران بخش های ویژه قلبی دارای ۱۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی کیفیت عملکرد پرستاران و رضایت بیماران بخش های ویژه قلبی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی کیفیت عملکرد پرستاران و رضایت بیماران بخش های ویژه قلبی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی کیفیت عملکرد پرستاران و رضایت بیماران بخش های ویژه قلبی :

چکیده

زمینه و هدف: پرستاران به طور قانونی و اخلاقی مسئول کیفیت مراقبت از بیمار هستند، از طرفی بیماران نیز حق دارند که از مراقبتپرستاری مطلوب و با کیفیت خوب برخوردار باشند. اولین قدم جهت طراحی برنامه های حفظ یا ارتقاء کیفیت مراقبت، بررسی میزان کیفیت می باشد، لذا این مطالعه به منظور بررسی کیفیت عملکرد پرستاران و رضایت بیماران بخشهای ویژه قلبی انجام گرفت.

مواد و روش کار: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال۱۳۸۶بر روی۴۴پرستار و۷۰بیمار از چهار بخش ویژه قلبیccu)و(pccuدوبیمارستان دولتی شهر اراک انجام گرفت. نمونه گیری پرستاران و بیماران به روش آسان بود. جهت گردآوری داده ها از چک لیست بررسی کیفیت و پرسشنامه سنجش رضایت استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از آمار توصیفی و کاربرد نرم افزار SPSS انجام گرفت و P<0/05 معنی دار تلقی گردید.
یافته ها: در ارتباط با متغیرهای دموگرافیک پرستاران با عملکرد و متغیرهای دموگرافیک بیماران با رضایت آزمون های مجذور کای و تیزوجی هیچگونه اختلاف معنی داری را نشان ندادند. داده ها نشان داد که کیفیت عملکرد پرستاران به میزان ۲۸درصد ضعیف، ۶۴ درصد متوسط

و ۸ درصد خوب بود. در این میان کیفیت عملکرد آموزشی و درمانی پرستاران به ترتیب ضعیف تر و قوی تر از سایر عملکردهای پرستاران بود

و اکثریت بیماران (%۷۱/۴۲) رضایت نسبی از مراقبتهای ارائه شده داشتند .

نتیجه گیری: پرستاران نقش عمده ای در ارتقاء کیفیت مراقبت ها و رضایت بیماران دارند، بدین منظور لازمست در جهـت ارتقـاء کیفیـت

عملکردها در این گروه اقداماتی انجام شود. (مجله طبیب شرق، دوره۱۰، شماره۱، بهار۸۷، ص۲۷تا( ۳۶

کلیدواژه ها: کیفیت عملکرد پرستاران، رضایت بیماران، بخشهای ویژه قلبی

مقدمه

کیفیت ارائه خدمات و تولیدات همواره مـورد توجـه انـسان ها بوده است. شاید توسعه تکنولوژی و صنعت نیز، بر مبنـای ایـن اصل استوار باشد که انسان هیچ گاه به وضع موجود خود راضـی و قانع نیست و همواره سـعی در بهبـود آن داشـته اسـت. اهمیـت کیفیت دربخش صنعت در دهه های ۱۹۴۰–۱۹۵۰ مورد توجـه قرار گرفت((۱ و در علوم پرستاری از سال ۱۹۸۰ مطرح شـد. (۲)

کمیسیون مشترک اعتباربخشی سـازمانهای بهداشـتی، کیفیـت را چنین تعریف کرده است: سطح قابل قبـول از خـدمات بهداشـتی ارائه شده به افراد و جوامع که احتمال نتایج بهداشـتی مطلـوب را افــزایش دهــد و مطــابق بــا دانــش حرفــه ای روز باشــد. (۳) نقــش کیفیت در موفقیت و شکست ســازمان ها به اندازه ای است که

گفته می شود تنهـا سـازمان هـا و حرفـه هـایی کـه محـور اصـلی فعالیت مؤسسه خود را تـأمین خواسـته هـای مـشتریان و ارضـای نیازهای آنان با حداقل قیمـت و حـداکثر کیفیـت قـرار داده انـد، قــادر خواهنــد بــود بــه حیــات خــود ادامــه دهنــد. Davis(1) و

همکــاران (۲۰۰۵) نیــز انــدازه گیــری کیفیــت در محــیط رقــابتی مراقبت سلامت را یک ضرورت دانسته انـد.((۲۰۰۷)Lee(4 نیـز بیــان مــی کنــد کــه اولــین و مهمتــرین فــاکتور در بهبــود کیفیــت مراقبت، در حقیقت اندازه گیری کیفیت است. وی در ادامه بیـان می کند ارزشمندترین اندازه گیری کیفیت؛ ارزشـیابی فعالیتهـای پرستاران در ارائه مراقبت پرستاری به بیماران می باشد. (۵) با ایـن حال در سالهای اخیر بـه موضـوع رضـایت مـشتری از مراقبتهـای

آدرس نویسنده مسئول: دانشگاه تربیت مدرس، گروه پرستاری ۲۷ Email: anoosheh@modares.ac .ir

بهداشتی نیز بعنوان یکی از شاخصهای مهم کیفیت مراقبت توجه ویــژه ای شــده اســت.((۶ بطوریکــه از دهــه ۱۹۹۰، انــدازه گیــری رضایت بیمار بعنوان یک روش دریافت نظرات و عقاید بیمـاران درباره مراقبتشان در اغلب مراکز مراقبت سـلامت در نظـر گرفتـه شده است. (۷)

امــروزه همــه ســازمانها کمــابیش رضــایت اســتفاده کننــدگان از محصولات یا خدماتـشان را مـورد توجـه قـرار مـی دهنـد. و هـم اکنون رضایت بیمـار بوسـیله سـازمانهای اعتبـاری جهـت کنتـرل کیفیت مراقبت بیمارستانی استفاده می شود Underhill(8) اظهار می دارد که بیماران حق دارند که از مراقبت پرستاری مطلـوب و با کیفیت برخوردار باشند.((۹ بر این اساس رضایتمندی بیمـار بـه عنوان یکی از اهداف مهم وزارت بهداشـت و درمـان کـشور مـا مورد توجه قرار گرفته است. (۱۰) نتایجی که از ارزیابی یا سنجش رضایتمندی گرفته می شود، بسیار ارزشمند می باشد، زیرا بعضی از واقعیاتی که به راحتی از بررسی های دیگـر بدسـت نمـی آیـد مانند توجه کافی به نیازها ، مشارکت در تصمیم گیریهـا، ارتبـاط با مراجعین و نحوه ارائه خـدمات بـا بررسـی در ایـن زمینـه قابـل دسترسی خواهد بود.((۱۱ همچنین جمع آوری داده های رضـایت بیمار ممکن ا ست برای شـناخت کـارکرد عـالی مؤسـسات و یـا برای شناخت فرآیندهای کاری که نیازمند بهبود هـستند بـه کـار رود. (۸) انجمن ملی کیفیت مراقبتهای بهداشتی می گوید :» اگـر جامعه ای کیفیت را هدف خود قراردهد ، بـه آن پـاداش دهـد و درباره آن بحـث کنـد ، روشـهایی را بـرای سـنجش و پـایش آن ایجاد کند ، برای دستیابی به آن اقدامات مصمم و مؤثر بـه عمـل آورد و هویت روشن و ثـابتی بـا آن پیـدا کنـد بـه طـور حـتم بـه کیفیت دست خواهد یافت(۱۲).«

این پژوهش که با هدف تعیین کیفیـت عملکـرد پرسـتاران و رضــایت بیمــاران انجــام گرفتــه اســت، مــی توانــد زمینــه را بــرای شناخت نقاط قوت و ضعف موجود فراهم کند و بنـابراین زمینـه را برای اندیشیدن تدابیری جهت ارائه هرچه بهتر مراقبتها و بهبود کیفیت خدمات آماده کند.

۲۸

روش کار

این پژوهش، یک مطالعه توصیفی مقطعی است که به منظور بررسی کیفیت عملکرد پرستاران و رضایت بیماران در بخـشهای ویژه قلبی CCU) و (PCCU در دو بیمارسـتان دولتـی اراک در سال ۱۳۸۶ انجـام گرفـت. جامعـه پـژوهش شـامل کلیـه بیمـاران بستری در بخش های مراقبت ویژه قلبی و کلیـه پرسـتاران شـاغل در این بخش ها بود. روش نمونه گیری در مورد جامعه پرستاران به روش نمونه گیری در دسترس و شامل ۴۴ پرسـتار بـود. نمونـه گیری بیماران نیز به روش در دسترس و شـامل بیمـاران بـستری در بخش های مراقبت های ویژه قلبی بود کـه حـداقل مـدت ۷۲
ساعت در این بخشها بستری بودند، جزء کـادر درمـانی نبودنـد و سن آنها بالای ۳۰ سال بود. میزان نسبت درصد پـیش بینـی شـده در جامعه((p برای رضـایت بیمـار، از نتـایج مطالعـه حبـشی زاده استفاده گردید که بمیزان ۲۴درصد تعیین شده است. با توجـه بـه میــزان p= 0/24 و d= 0/1 و حــدود اطمینــان z= 1/96 ) %95

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.