مقاله بررسی تأثیر تبلیغات تجاری شبکه های ماهواره ای فارسی زبان بر نگرش مخاطبین و اقدام آنها به خرید


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۹۷,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بررسی تأثیر تبلیغات تجاری شبکه های ماهواره ای فارسی زبان بر نگرش مخاطبین و اقدام آنها به خرید دارای ۲۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی تأثیر تبلیغات تجاری شبکه های ماهواره ای فارسی زبان بر نگرش مخاطبین و اقدام آنها به خرید  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی تأثیر تبلیغات تجاری شبکه های ماهواره ای فارسی زبان بر نگرش مخاطبین و اقدام آنها به خرید،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی تأثیر تبلیغات تجاری شبکه های ماهواره ای فارسی زبان بر نگرش مخاطبین و اقدام آنها به خرید :

چکیده
این تحقیق به بررسی تأثیر تبلیغات تجاری شبکه های ماهواره ای فارسی زبان بر نگرش مخاطبین و اقدام آنها به خرید پرداخته است . برای رسیدن به این هدف از دیدگاه نظریه پردازانی چون لاسول ، مک لوهان ، برایانت و زیلمن ، لازارسفلد ، ، مارکوزه، مرتن و الگوی آیدا استفاده شد. متغیر مستقل شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و متغیر وابسته نگرش و رفتار مخاطبین در نظر گرفته شده است . در این مطالعه از روش پیمایشی و تکنیک پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات در بین پاسخگویان استفاده شده است . جامعه آماری تحقیق شامل شهروندان شهر تهران است ، جامعه نمونه ۳۸۸ نفر است که از طریق نمونه گیری به روش تمام شماری (دردسترس) چند مرحله ای انتخاب شده اند.
داده های تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت ؛ که نتایج به صورت زیر است : چهار مرحله ای که در الگوی آیدا در خصوص مراحل اثرگذاری تبلیغات برنگرش مخاطبان وجود دارد در مورد تبلیغات تجاری شبکه های ماهواره ای فارسی زبان مورد تایید قرار گرفت .
واژگان کلیدی : تبلیغات تجاری ، شبکه های ماهواره ای ، الگوی آیدا ، نگرش

مقدمه
رسانه های جمعی به شکل ها و چهره های متفاوتی با گروههای مختلف اجتماعی، قومی، شغلی و سنی ارتباط برقرار میکنند و به ایفای نقش های متفاوتی در سطح جوامع میپردازند. با گستردهتر شدن رسانه ها دامنه ی وظایف آنها نیز گسترش یافته است . در هر دورهای متناسب با فعالیت وسایل ارتباط جمعی برای آنها نقش هایی را قائل بودهاند فرضا” هارولد لاسول سه نقش خبری، همبستگی اجتماعی و انتقال میراث فرهنگی را برای رسانه ها در نظر میگیرد. کمی بعد چارلز رایت نقش سرگرمی را نیز به آن اضافه میکند.
یکی از انواع بسیار مطرح تبلیغات، تبلیغات تجاری است که با آگاهی دهی به مردم ضمن یاری رساندن به آنها در تصمیم گیری و انتخاب باعث ایجاد رقابت سالم بین تولید کنندگان شده و چرخش اقتصادی را تسهیل می کند.
باید به خاطر داشت که تبلیغات عنصر مهمی از فرهنگ ما است زیرا زندگی روزمره ما در اجتماع یا خانواده را منعکس می کند و سعی در تغییر آن دارد. تبلیغات تجاری در هر رسانه ای ، بیانگر اوضاع و شرایط اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی ، الگوی مصرف ، رونق تولیدات داخلی ، سمت سوی روابط و تجارت خارجی و نیز تحولات تکنولوژیک جهانی و داخلی است . لذا به راحتی می توان دریافت معنایی که در تبلیغات گنجانده می شود به طور ضمنی بیانگر ساختار بازار ، ارزش های فرهنگی و باورهای اجتماعی هر جامعه و تحولات آن است .
بدون شک تصور دنیای بدون تبلیغات ممکن نیست . در شرایطی که جهان با تولید انبوه و روز افزون کالاها و عرضه نامحدود خدمات روبروست ، تولید کنندگان ناگزیرند برای تداوم حیات خود و برای رقابت با سایرین ، به انواع شیوهها متوسل شوند و موثر- ترین شگردها تبلیغات تجاری است .
در دنیایی که نیروهای عظیم اقتصادی در صدد هستند تا بازارهای کوچک را ببلعند و سیطره خود را فراتر از مرزها بگسترانند، در دورانی که تبلیغات تجاری مرزهای سیاسی را پشت سر میگذارند و تولیدات و خدمات داخلی کشورها را کم رنگ جلوه میدهد، آیا می توان به تبلیغـــات تجاری پشت کرد؟
اندکی تدبیر و دور اندیشی به ما یاد آور میشود که راه حل ، چیزی جزء
« شناخت » و«درک بهتر» تبلیغات نیست و این امر جز با پژوهش و جز با بازنگری حاصل نمی شود.

بیان مسئله
تبلیغات بازرگانی از جنبه های گوناگون اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی ، میدانی برای ارائه اندیشه ها و دیدگاههای علمی و کارشناسی بوده است . حوزه ای که اذهان بسیاری را به خود مشغول داشته و آرای فراوانی را رویاروی هم قرار داده است . عده ای آن را ستوده اند و در به کارگیری آن تردید نکرده و آن را ابزاری موثر در تنظیم اقتصاد آزاد معرفی می کنند ، برخی دیگر در نفی آن قد علم کرده و آن را عاملی برای تن افزایی و اقتدار نظام سرمایه داری می دانند، ابزاری که مردم را به سمت مصرف بیشتر و غوطه ور شدن در ورطه نیازهای غیر واقعی هدایت می کند و نتیجه ای جز از خود بیگانگی ندارد. در دوران معاصر این دو نگرش دیدگاه های غالب در حوزه نظری تبلیغات بازرگانی است ، اما در حوزه کاربردی دنیای امروز به جد تبلیغات بازرگانی را به کار گرفته و استفاده از آن را گریز ناپذیر می داند.به طوری که همه رسانه های مکتوب ، غیر مکتوب و میدانی با تکنولوژی های پیشرفته و به روز، محیطی برای انتشار اینگونه تبلیغات هستند. اما در این میان استفاده از جاذبه های سمعی و بصری و سرعت در انتقال پیام در رادیو و تلویزیون و ماهواره را سبب شده است شبکه های ماهواره ای ، تلویزیونی و رادیویی متعدد با اهداف کاملاً تجاری پایه گذاری شود. علت ، هدف و سیاست های این گونه شبکه ها بر محور سود و درآمد است اما پاسخ به این سوال که شبکه هایی با اهداف غیر تجاری در پذیرش ، بکارگیری و سیاستگذاری تبلیغات بازرگانی، چه رویه ای دارند، چه رویکردی را دنبال می کنند، چه تصمیم هایی را مورد توجه قرار می دهند و چه اهدافی را از نظر دور می دارند ، به سادگی روشن نیست ، پاسخ به این سوال ها نیازمند بررسی ، مطالعه و تامل دارد .
امروزه تبلیغات با بشر امروزی عجین گشته و به سختی می توان زندگی بدون تبلیغات را در جهان امروز تصور کرد. از دیدگاه ارتباط شناسی تبلیغ همانند ارتباط فراگردی است مقید به شرایط زمانی و مکانی که با ویژگیهای اجتماعی قابل شناخت است . دو تن از صاحبنظران ارتباط شناسی تعریف جامع زیر را از تبلیغ دادهاند، تبلیغ کوششی است تعمدی و حساب شده که به منظور شکل دادن به دریافت ، دست کاری کردن ادراک و همسو کردن رفتار مخاطبــان با نیت مورد نظر مبلغ صــورت می گیرد(سیدحسینی ، ۱۳۷۷ :۹۶)
تبلیغات یکی از پنج عامل اساسی در ارتباط است که بوسیله آن پیامهای دیدنی و شنیدنی به اطلاع مردم رسانیده میشود تا بوسیله نفوذ در آنها مردم را وادار به خرید کالا یا خدماتی نموده، تمایل و علاقه آنها را نسبت به افکار، نظرات، اعتبار و اشخاص مورد نظر است جلب نماییم . (محمدیان ، ۱۳۷۹ :۱۹)
در واقع بیشتر کتب ارتباطات و تبلیغات در تعریف نهایی تبلیغ آوردهاند که هدف تبلیغات ترغیب مخاطب به پذیرش یک فکر و یا مصرف کالا با تولید انبوه است . به همین علت تبلیغات باید به روشی صورت گیرد که بتواند مخاطب را جذب نماید و نه به گونه ای که اثر بازگشتی منفی داشته باشد.
برای ارسال پیامهای بازرگانی از وسایل تبلیغاتی گوناگون نظیر بورشورها، آگهی های مطبوعاتی (روزنامه ، مجله )، وسایل نصبی (پوستر، انواع تابلوها، نصب آگهی بر روی وسایل نقلیه )، هدایای تبلیغاتی، استفاده از ویترین ها جهت نمایش ؛ وسایل دیداری و شنیداری (رادیو، تلویزیون ، سینما و ماهواره) و ; میتوان استفاده نمود تا از این طریق تبلیغات تجاری را به مخاطبان رساند. البته صاحبان آگهی معمولا” با بررسی و مطالعه دقیق بر روی طرق مختلف تبلیغاتی یک یا چند تا از آنها را انتخاب مینمایند. اما یکی از وسایل تبلیغاتی که امروزه مخاطبان عام و خاص بسیاری را به خود جلب نموده است ماهواره ها و شبکه های ماهواره ای می باشد.
ماهواره ها شبکه های تلویزیونی هستند که منشا پخش آنها خارج از مرز های ما است و سیاست های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بر آن حاکمیت ندارد و آزادانه به تبلیغات می پردازند. یکی از ویژگیهای این شبکه های ماهواره ای این است که مرز های ممنوعه در ارائه تبلیغات تجاری ندارند ؛ لذا نوع کالا و توجه به گرایش های شهروندان بدون محدودیت از ویژگیهای این شبکه های ماهواره ای است .
شبکه های ماهواره ای با جاذبه های صدا، تصویر و حرکت قصد دارد مخاطبان را نسبت به خرید کالا تشویق و ترغیب نماید و در فرآیند تصمیم گیری آنها جهت خرید دخالت نماید. لذا با شناخت مخاطب ، علایق او و شناخت تاثیرگذاری پیام میتوان شرایط مناسبی برای تبلیغات ایجاد کرد. بررسی تأثیر تبلیغات تجاری;. ۲۰۷ باید گفت که در کشورهای غربی تبلیغات عامل رونق تجارت، صنعت و ارتقای کیفی تولید و کاهش قیمت قلمداد می شود و منطبق با اصول و سیاست های اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی آن کشورهاست در حالی که در ایران جایگاه تبلیغات در عرصه های اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی برای بسیاری از افراد نامشخص است به صورتی که صدا و سیما به بخش آگهی تبلیغی کالاهای خارجی نیز می پردازد و با انتخاب سیاست های جدید مبنی بر پخش آگهی های میان برنامه ای و زیر نویس عملا میزان تبلیغات را افزایش داده است .
ماهواره یکی از وسایل حساس تبلیغاتی که با پخش آگهی های تبلیغاتی قبل ، بعد و بین برنامه های پر بیننده می تواند توجه میلیون ها نفر از مردم جهان را به خود جلب و از این نظر حائز اهمیت است .
با توجه به موراد بیان شده ، در این پژوهش سعی شده است تا ویژگیهای تبلیغات شبکه های ماهواره ای فارسی زبان همچنین رفتار مخاطبین ایرانی نسبت به تبلیغات تجاری شبکه های ماهواره ای فارسی زبان مورد بررسی قرار گیرد.

اهداف تحقیق
گسترش روز افزون تبلیغات در عصر صنعتی شدن و گسترش حوزه نا محدود تاثیر گذاری بر مخاطبین باعث شده که تحقیق در این خصوص اهمیت داشته باشد.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.