مقاله بررسی تأثیر آلودگی صوتی ناشی از ترافیک بر سلامت عمومی و روانی شهروندان یزد


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بررسی تأثیر آلودگی صوتی ناشی از ترافیک بر سلامت عمومی و روانی شهروندان یزد دارای ۱۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی تأثیر آلودگی صوتی ناشی از ترافیک بر سلامت عمومی و روانی شهروندان یزد  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی تأثیر آلودگی صوتی ناشی از ترافیک بر سلامت عمومی و روانی شهروندان یزد،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی تأثیر آلودگی صوتی ناشی از ترافیک بر سلامت عمومی و روانی شهروندان یزد :

چکیده

آلودگی صوتی یکی از مهمترین آلاینده های زیست محیطی است که در ابعاد مختلف سلامتی انسانرا به مخاطره میاندازد.بدین منظور این تحقیق به ارتباط بین این آلودگی و عوارض ناشی از آن در ابعاد جسمانی و روانی پرداخته است.ابتدا میزان آلودگی صوتی وسایل نقلیه در خیابانهای اصلی شهر یزد با استاندارد ایران در سال ۱۳۸۲-۱۳۸۱ مقایسه شد. نتایج مبین این مطلب است که کلیه مناطق اندازهگیری از لحاظ استاندارد ایران جزء مناطق مسکونی–تجاری بوده و از نظر میزان آلودگی صوتی از حد استاندارد بالاتر(۶۰ دسی بل) هستند. سپس با روش بررسی پرسشنامهایمیزان و نوع عوارض آلودگی صوتی ناشی از وسایل نقلیه و وضعیت سلامت عمومی شهروندان بررسی شد. گروههای مختلف از نظر میزان شدت صدای محیط و عوارض عمده آلودگی صوتی از جمله اختلال در تمرکز حواس ، اختلال در گفتوگو، اختلال در خواب، هیجان و اضطراب، سردرد و سرگیجه، خستگی زودرس و ضعف عضلانی موردبررسیقرارگرفتند.همچنین در پرسشنامهGHQ، ابعاد مختلف سلامت عمومیدربین۴گروه مختلف شامل،کارکنان دانشگاه یزد، مغازه داران درخیابانهای شلوغ، مغازه داران در خیابانهای خلوت و مأموران راهنمایی و رانندگی مورد پرسش قرار گرفت. در این بررسی از ۲۵۴ فرد پرسش شونده، ۲۰۰ پرسشنامه قابل استناد بود. تحلیل نتایج نشان داد که از لحاظ میزان شدت صدای ترافیک و عوارض آلودگی صوتی در کلیه گروههای پرسش شونده ماموران راهنمایی و رانندگی بیشترین گروه متأثر از صدای ترافیک و دانشگاهیان کمترین افراد از لحاظ تأثیر صدای ترافیک بودند و همچنین از لحاظ وضعیت سلامت عمومی در مورد افسردگی و نمره کلیبین گروههای مختلف تفاوت معنیدار در سطح احتمال۰/۰۵ مشاهده شد، ولی در سایر زیر مقیاسها(نشانههای بدنی، اضطراب و بیخوابی، نارساکنشوریاجتماعی) بین گروههای مختلف تفاوت معنیداری در سطح احتمال ۰/۰۵ وجود نداشت. در نظر سنجی کلیه گروهها، صدایموتور سیکلت، به عنوان آزار دهنده ترین صدای ترافیک در این شهرمعرفی شد.

واژههای کلیدی

صوت،سروصدا- آلودگی صوتی- سلامت عمومی- نارساکنش وری اجتماعی- ترافیک- یزد-پرسشنامهGHQ

سرآغاز
آلودگی صـدا۱ از نظـر روانشناسـی ۲ عبـارت اسـت ازصـوتی۳ ناخواستهای که در اثر تغییرات متناوب در فشار هوای محیط ایجاد می-
نامطلوب، ناخوشایند ویا ناخواسته و ازنظرکمی، سروصدا۴ مخلوطی از شود. از آنجائیکه مواجهه با صدای بیش از حد مجاز، از تندرسـتی مـی
صوتهای مختلف با طول موجها و شـدتهـای متفـاوت اسـت کـه کاهد و به طور کلی بر کلیه موجودات زنده اثر منفـی دارد، بنـابراین بـه
ترکیب مشخصو معینی نداشته و برایگوش ناخوشـایندند(احمـد زاده عنــوان یکــی از آلــودگی هــای زیــست محیطــی بــه شــمار مــی رود
.(۱۳۷۵ صدای ناهنجار عبارت اسـت از امـواج صـوتی آزاردهنـده و (مخدوم،.(۱۳۶۸ پیامدهای زیانبار آلودگی صـوتی بیـشتر بـر انـسان بـه

ِنویسنده مسئول:تلفن:۰۹۱۳۱۵۴۰۰۵۲ E-mail:elhamoveissi@yahoo.com.

۴۲

صورت مستقیم و در کوتاه مدت پدیدار نمی شود، بلکه صوت زوالـی کوتاه مدت دارد و بدین ترتیب نمیتواند در محیط به مدت طـولانی باقی بماند ولی همـین دوام کوتـاه مـدت، تـأثیر چـشمگیری در دراز مدت بر انسان و محیط پیرامون خود میگذارد. آثـار فیزیولـوژیکی و روانی صدا بر روی انسان غالباً به صورت تدریجی ظاهر میشود و در دراز مدت، مستقیماً بر دستگاه عصبی انسان اثر گذاشته و پیامـدهای منفی آن بروز میکند (کرمخانی،.(۱۳۷۵آثار روانی سـر وصـدا رابطـه مستقیمی با شدت صوت ندارد، زیرا ممکن است گاه کوچکترین صدا موجب شدیدترین عکس العمل شده، یا بلند ترین صدا بر ذهن آدمی اثر نداشته باشد. آثار روانی سر وصـدا برحـسب شـخص، موقعیـت و زمان متفاوت است. ولی به طور کلی میتوان گفت محیط پـر سـر و صدا باعث اختلال در مکالمه و تفهیم مطالب، کم شدن فعالیت مغزی و ناهماهنگی کارهای فیزیکی میشود، از قدرت فراگیری نیـز کاسـته شده و بر تعداد اشتباهات افزوده می شود (قوام،.(۱۳۷۵

عوارض صداهای ناخواسته ۵ بر روی انسان عبارتند از: حساسیت عصبی، تحریک پذیری شدید، گرفتگی عضلانی،خـستگی روحـی و جسمی، استرس و اضطراب، سر گیجه، سر درد و میگرن، عصبا نیت، از دست دادن تعادل بـدن،تمایل بـه خودکـشی وقتـل، بـد اخلاقـی، خشونت و عدم تمرکز حواس، ترشح هورمون آدرنـالین، ضـعف قـوه بینایی، بازتر شدن چشمها، ضعف قوه جنسی، اختلال در نظم سوخت وساز بدن و سیستم گوارش،تورم و زخم معده، یبوست، سوء هاضمه، ورم روده،از خواب پریدن، کاهش واکنش مقاومت پوست، تنگی نفس به علت پـاره شـدن و کـاهش رگهـای خـونی، تغییـرات در فعالیـت الکتروآنسفالوگرافی و انقباض رگهای خونی، افـزایش فـشار خـون و افزایش فشار داخلی عروق،تولد نارس نوزادان، افت تحصیلی، کاهش بازده کار،کری موقتی وحتی دائمی است .(Korte,et.al., 2001)

بسیاری از شهروندان معتقدند،که عمده آلودگی صوتی ترافیـک مختص شهرهای بزرگ اسـت، امـا شهرسـتان یـزد از لحـاظ تعـداد موتورسیکلت با توجه به جمعیت خود در کشور مقـام اول را بـه خـود اختـصاص داده اسـت و بـیش از ۱۵۰۰۰۰ موتورسـیکلت در منـاطق مختلف اینشهر در حال تردد هستند که به ازای هـر خـانوار در ایـن شهر یک موتورسیکلت وجود دارد و میتواند جزء شهرهای پر سـر و صدا از نظر ترافیک قلمداد شود (میر حسینی،.(۱۳۸۱

با توجه به کم بودن تحقیق در زمینه آلودگی صوتی نـسبت بـه گستردگی موضوع وعواقب دراز مدت آن به ویژه در شهرستانهـایی نظیر یزد و از طرفی بـالا بـودن تعـداد موتورسـیکلت در ایـن شـهر

مجله محیط شناسی شماره۴۳

اهمیت موضوع دو چندان میشود . این پـژوهش بـه بررسـی عـوارض احتمالی آلودگی صوتی، درصد و میزان عـوارض ایـن آلـودگی بـر روی افراد در معرض صدای ترافیـک در شـهر یـزد مـیپـردازد و در ضـمن وضعیت سلامت عمومی افراد را در گروههای مختلف مورد بررسی قـرار می دهد.

مواد و روشها(گروه نمونه )

جامعه آماری این تحقیق، شهروندان یزدیاند که در حرف مختلف مشغول میباشند وگروه نمونهگیری بر اساس محل کار و میزان تمـاس با صدای ترافیک و اثر احتمالی صدای ترافیک در محل کارشان انتخاب شده و به گروههای خفیف، متوسط، شدید و خیلـی شـدید طبقـه بنـدی شدند. پرسشنامه در بین این افراد توزیع شد. شـیوه نمونـه بـرداری بـه روش نمونه برداری تصادفی ساده انجام شـد.تعـداد نمونـه هـای قابـل استناد از هر گروه ۵۰ نفر بودند. پرسشنامه به صورت حضوری به تعـداد

۲۵۴ عدد در بین گروهها توزیع شد که در این میان ۲۰۰پرسـشنامه از ۴

گروه مختلف قابل استناد بودند. طبقه بندی گروهها به شرح زیر است:

گروه :۱ دانشگاهیان یزد که عمـده پاسـخ دهنـدگان را کارکنـان دانشگاه تشکیل میدادند. این گروه به عنـوان گروهـی کـه بـه میـزان خفیف در معرض صدای ترافیک قرار داشتند، انتخاب شدند.

گروه :۲ مغازه دارانی که در معرض صـدای شـدید ترافیـک قـرار داشتند، تمام این افراد از میان مغازه داران خیابانهایی که میزان آلودگی صوتی در آنها اندازهگیری شد، انتخاب شدند .
گروه :۳ مـأموران راهنمـایی و راننـدگی کـه در معـرض صـدای ترافیک خیلی شدید می باشند.

گروه:۴ مغازه دارانی که در مکانهای خلوت تر کـار مـیکننـد و صدای ترافیک محل کارشان متوسط بود .
شـایان ذکـر اسـت بـه دلایـل محـدودیتهـای موجـود، بررسـی پرسشنامه ای فقط در ۴ گروه متفاوت انجام شد که عامل صدای محـل کار آنها وجه متمایز کننده گروهها بود.

ابزار مورد سنجش

ابـزار سـنجش در ایـن پـژوهش عبارتنـد از: تـراز سـنج صـوتی۶ B&K2237 و پرسشنامه که شامل بخشهای مشخصههای فـردی، میزان وتأثیر صدای محیط بر پرسش شوندگان، بررسی عـوارض عمـده صوتی و وضعیت سلامت عمومی۷بود. از آنجاییکـه یکـی از مهمتـرین منابع آلوده ساز صوتی در محیط زیست و جامعـه، انـواع وسـایل حمـل ونقل است که مناطق اطراف خود را تحت تأثیر قرار می دهند، بنابراین توجه به این معضل اجتماعی در شهرها از اهمیت خاصی برخوردار است.

بررسی تأثیر آلودگی صوتی ناشی از ترافیک بر سلامت عمومی و روانی شهروندان یزد ۴۳

یکی از منابع تولید کننده صدا وسایل نقلیه موتوریاند باشـند کـه از منابع مهم آلودگی صدا در محیط زیست محسوب میشوند و به علت متحرک بودن، آلودگی صدا را به همه جا منتقل می کنند (نـصیریو عباسپور،.(۱۳۷۷ برای تعیین تراز سر وصدا در منـابع صـوتی متغیـر، نظیر سر و صدای ناشی از ترافیک که با زمان تغییر می کند، میـزان تراز صوتی معادل۸بر حسب دسی بـل۹مناسـبتـرین مقیـاس بـرای بهدست آوردن متوسط تراز فشار صوت است (عباسـپور،.(۱۳۷۱طبـق استاندارد سازمان بهداشت جهانی۱۰برای مکانهای صنعتی، تجـاری، مراکز خرید و ترافیک شهری صدای معادل طی ۲۴ ساعت ۷۰ دسی بــــل اســــت( (Lindvall and Berglang,et al; .Schwela,1999 اسـتاندارد صـدا در هـوای آزاد بــرای ایــران در مناطق مسکونی در روز ۵۵ دسـی بـل و در شـب ۴۵ دسـی بـل، در مناطق مسکونی- تجاری در روز ۶۰ دسی بل و در شب ۵۰ دسی بل ،در منــاطق تجــاری در روز ۶۵ و در شــب ۵۵ دســی بــل مــی باشد(منوری،.(۱۳۸۰ حد مجاز انتشار آلودگی صوتی در آسایشگاهها و بیمارسـتانهـا روزهـا ۴۵ دسـی بـل و شـبهـا ۳۰ دسـی بـل مـی باشد(زبیری،.(۱۳۷۵

در این تحقیق ابتدا با دستگاه تراز سنج صوتی به انـدازه گیـری میزان آلودگی صـوتی در مکـانهـای مختلـف پرداختـهشـده، طبـق استاندارد WHO برای اندازهگیری در خیابان بهترین منطقه بـرای قرار گیری دستگاه، پیاده رویی است که ۳/۵ متر از دیوار و ۰ /۵ متر از جدول خیابان فاصله داشته باشد، از آنجاییکه پیاده روهای خیابان از نظم خاصی تبعیت نمی کند، سعی شد انتخاب ایستگاه ها به ایـن شرایط استاندارد نزدیک باشد.

فاصـله بـین گیرنـده (محـل قـرارگیـری دسـتگاه در پیـاده رو طبق (WHO و فرسـتنده (محـدوده عـرض خیابـان) بـستگی بـه پهنـای خیابـان دارد کـه در خیابـانهـای مختلـف، متفـاوت بـوده و یکــی از عوامــل تــأثیرگــذار در میــزان تفــاوت صــدای دریــافتی توســط دســتگاه اســت.همچنــین تمــامی منــاطق ۱۰گانــه در محـدوده هـای میـانی خیابـان انتخـاب شـد تـا تـأثیر چـراغ قرمـز، توقف و بوق وسـایل نقلیـه کـه بـه طـور موقـت در ابتـدا و انتهـای خیابان ممکن است بیـشتر باشـد، حـذف شـود. انـدازه گیـری در دو مرحله انجام شد. ابتدا انـدازهگیـری یـک خیابـان بـه عنـوان نمونـه و در دوره بعـد بـا توجـه بـه نتـایج بدسـت آمـده از منطقـه نمونـه، مناطق ۱۰گانه تعیین و اندازه گیری شدند.

ابتدا یکی از خیابان هـا کـه عـلاوه بـر دو عامـل رونـد توسـعه و ثبــات شــهری، معــروف و قــدیمی و محــل تجــاری معتبــر شــهر بــه شــمار مــی آیــدبرای بررســی مکــان هــای مختلــف و تفــاوت میــان روزهــای هفتــه انتخــاب شــد .خیابــان مــورد نظــر (خیابــان قیــام) بــه مــدت دوهفتــه پیــاپی از ۷ صــبح تــا ۱۰ شــب بنابــه زمــان بنــدی استاندارد (مصوب شـورای عـالی محـیط زیـست خـرداد (۱۳۸۱ انـدازه گیــری شــد. ایــن انــدازه گیــری در ســال ۱۳۸۲ در دو مکــان یکــی ابتــدای چهــارراه و دیگــری محــدوده میــانی خیابــان انجــام، و در نهایت این دو محل مقایـسه شـدند. بـا توجـه بـه داده هـای بـهدسـت آمده روزهای هفتـه و مکـان انتخـابی در منـاطق ۱۰گانـه تعیـین شـد.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.