مقاله اصول به رهگیری از نور طبیعی در کیفیتبخشی فضاهای آموزشی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
9 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله اصول به رهگیری از نور طبیعی در کیفیتبخشی فضاهای آموزشی دارای ۱۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله اصول به رهگیری از نور طبیعی در کیفیتبخشی فضاهای آموزشی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله اصول به رهگیری از نور طبیعی در کیفیتبخشی فضاهای آموزشی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله اصول به رهگیری از نور طبیعی در کیفیتبخشی فضاهای آموزشی :

چکیده:

نور یکی از مهمترین عواملی محیطی میباشد که در ادراکات بصری و احساسی انسان و درنتیجه در کیفیت امر یادگیری بسیار حائز اهمیت است.

در این مقاله باتوجه به اهمیت نور طبیعی به عنوان با ارزشترین منبع نوری، ابتدا به توضیحاتی در رابطه با تأثیر نور طبیعی بر انسان و در نتیجه تأثیر آن در یادگیری پرداخته و در ادامه، راههای دریافت نور طبیعی از طریق نورگیرها را برای کنترل و اثربخشی بیشتر جهت کیفیت بخشی فضاهای محیطهای آموزشی بهطور گرافیکی و کاربردی مورد بررسی قرار دادهایم. نتایج نشان می دهد که با بهرهگیری صحیح از انرژی و نور خورشید میتوان در هر اقلیم و مکانی نور مناسب و متناسبی را در فضاها هدایت نمود، که مزایای آن مشروح شده است.

واژههای کلیدی :

نور، روشنایی طبیعی، فضای آموزشی، یادگیری، نورگیرها

مقدمه:

نور زندگیست. رابطه بین نور و زندگی را نمیتوان بهسادگی بیان نمود.
یکی از مهمترین نیازهای یادگیری بشر در تمام طول عمر، محیط آموزشی میباشد. حال میدانیم که کیفیت فضای آموزشی، خود از عوامل اصلی میباشد که باعث یادگیری بهتر دانشآموزان در این فضا میشود. بیشتر اطلاعاتی که ما از محیط اطرافمان دریافت میکنیم، توسط چشمها ارائه میشوند. ما در یک جهان بصری زندگی میکنیم. چشم مهمترین عضو حسی در بدن انسان میباشد، بهطوری که در حدود ۸۰ درصد اطلاعات وارد شده را کنترل میکند. عملکرد آن بدون نور غیرممکن است بهطوری که نور واسطهای است که درک بصری را ممکن میسازد. بنابراین نور نهتنها مارا بهدیدن قادر میسازد، بلکه بر حالت روحی، حس تندرستی و درک ما از اطراف نیز تاثیر میگذارد.زیرا علاوه بر اینکه باعث ارتقای کیفیت نور محیط میشود، باعث کارایی و صرفه جویی بیشتر نیز میگردد. با روشنایی خوب ادراک بصری بهبود مییابد، میتوان از مزاحمتهای نوری جلوگیری کرد و درنتیجه ارتباط بین معلم و شاگرد قویتر میگردد. جدای از این روشنایی خوب باعث افزایش تمرکز دانشآموزان و درنتیجه پیشرفت علمی میگردد.

۱ مقاله حاضر مستخرج از پایاننامهی کارشناسی ارشد با عنوان طراحی دبستان پسرانه در یزد(براساس عوامل محیطی مؤثر در ارتقاء کیفیت فضاهای آموزشی) میباشد.

نور و روشنایی

اکثر ادراکات ما از محیط اطراف توسط چشم است و اولین شرط برای هر نوع ادارک بینایی نور است. نور یکی از عناصر شگفت انگیز طبیعت است که تاثیر این شگفتی در هنر و معماری بسیار گسترده است. نور میتواند نقش مستقیمی در تکامل یک اثر معماری داشته باشد و حتی نور ناکافی شاید باعث شود که ما احساس نا امنی کنیم.

نور و سلامتی

نور مانند کلیدی در ادراکات بصری و احساسات انسانی است و برای بدن ما حیاتی میباشد. تأثیر نور و روشنایی بر بدن انسان اغلب هنوز هم دست کم گرفته میشود. نور برای بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیکی و روانی ضروری است. جدا از نقش اصلیاش در بینایی، میتواند کارکردهای بیولوژیکی را فعال کند و روحیه و تمرکز را نیز افزایش دهد. نور تعادل هرمونی ما را تحت تاثیر قرار میدهد، ریتم خواب و بیداری ما را تنظیم میکند و در تولید پروتوئینهای مهم دخالت دارد. نور میتواند در ایجاد احساس سلامتی کمک کند و بر روی حال ما متأثر واقع میشود، سلامتی را ترویج میدهد، بر کارکردهای بدنی اثر میگذارد و ذهن را شکل میدهد. نور عاملی در سبک زندگی سالم است که به بهترین شکل از طریق فعالیتهای خارجی، جاییکه در معرض روشنایی طبیعی روز قرار میگیریم بهره برده میشود. اما محافظت در برابر تابش بیش از حد نیز الزامی است، چون مقدار زیاد آن میتواند اثر منفی داشته باشد.

نور و یادگیری

در بین تمام عناصری که میتوانند باعث افزایش کارایی مدرسه شوند، هیچکدام بهاندازه نور متأثر واقع نمیشوند. تأمین نور طبیعی در کلاسهای درس قدرت یادگیری و بازدهی تحصیلی دانشآموزان را بالامیبرد. نور نامناسب، دانش آموزان را ناراحت کرده و می تواند باعث بی توجهی و حتی ابتلای ایشان به افسردگی گردد. به طور کلی در فرآیند یادگیری، ۸۳ درصد یادگیری به وسیله حس بینایی صورت میگیرد. پس میتوان گفت که اگر در دیدن اختلالی بهوجود آید، عمل یادگیری با مشکل مواجه میشود. هدف تأمین روشنایی در مدرسه، عبارت از به وجود آوردن محیطی است که در آن، عمل دیدن به بهترین وجه و با حداقل زحمت و کوشش انجام گیرد تا نیروی دانش آموزان، صرف جذب اطلاعات و فرآیند یادگیری شود، نه این که این نیرو برای مبارزه با اشکالات دیدن که در محیط کم نور وجود دارد صرف شود. البته باید یاد آوری کنیم که هنگام انجام هر فعالیتی، میزان نور مورد نیاز متفاوت است .روشنایی کلاس از طریق نور طبیعی(پنجره ها،دریچه ها و;) یانور مصنوعی (لامپ ها و انواع چراغها) تأمین میگردد که در هر صورت باید به میزان نور، جهت و کیفیت آن توجه گردد. در تحقیقی، اثر نور کلاس را بر هورمون های استرس، عملکرد کلاس، رشد بدن و سلامتی ۸۸ دانش آموز هشت تا نه ساله، به مدت یکسال مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که هورمونهای استرس در تابستان افزایش می یابد و کمبود نور طبیعی و مصنوعی، سبب تأخیر قابل توجهی در افزایش هورمونهای استرس می شود (معینپور، .(۱۳۸۳

روشنایی طبیعی

یکی از عناصر بسیار مهم جهت کیفیت دهی فضای آموزشی روشنایی طبیعی میباشد، زیرا تأثیر بهسزایی در حافظه هوشیار و غیر هوشیاری افراد دارد. مطالعات انجام شده در زمینه روشنایی طبیعی گویای این هستند که محصلینی که در محیطهای آموزشی از نور طبیعی بهره میگیرند، کارایی بالاتری دارند.

نکتهای که طراحان باید مدنظر داشته باشند این است که نور طبیعی بهعنوان منبع اصلی نور و روشنایی در این مکانها میباشد. مگر اینکه روشنایی برای اتاقها و فضاهایی با فعالیتهای مخصوص انجام گیرد. نور طبیعی از طریق نورگیرها، پنجرهها و روزنهها وارد فضا میشود. پس عوامل اصلی که در نورپردازی طبیعی نقش دارند عبارتند از؛ نوع استفاده اتاق، جهت اتاق، موانع خارجی، نورگیرها، پنجرهها و روزنهها(معیرینیا، .(۱۳۸۸ روشنایی روز مهمترن و بهداشتیترین منبع نور است که پیوسته در حال تلف شدن میباشد.

نگاره -۱ ورودیهای نور طبیعی بهداخل ساختمان

مأخذ: معیرینیا، ۱۳۸۸،ص ۲۷

معیار طراحی در نورپردازی طبیعی

معیاری که در طراحی روشنایی طبیعی بهکار میرود، ضریب نور طبیعی((DF خوانده میشود و عبارت است از درصد روشنایی پراکنده افقی فضای خارجی که یک نقطه در داخل فضا از یک آسمان صاف در یافت میدارد. در این تعریف سه قسمت وجود دارد: -۱دریافت نور از آسمان -۲بازتابش سطوح خارجی -۳بازتابش سطوح داخلی، البته این ضریب در داخل فضا متغییر است و به پارامترهای مختلفی شامل

اندازه و جهت قرارگیری سطوح سیقلی، میزان بازتابش از روی سطوح داخلی و میزان مقاومت سطوح خارجی (معیرینیا، .(۱۳۸۸

۱ %

=Tضریب گسل انرژی تابش از روی سطوح صیقلی بهعلاوه سطوح آلوده
=Wمساحت سطوح براق هر پنجره (M2)

=زاویه بین آن قسمت از آسمان که از وسط پنجره دیده میشود با انتهای ساختمان
=Aکل سطوح داخلی بعلاوه پنجرهها (M2)

=Rضریب متوسط بازتابش از روی سطوح داخلی و پنجرهها

جدول -۱ ضرایب بازتابش تقریبی برای سطوح متفاوت

رنگ سطوح ضریب بازتابش مصالح داخلی ضریب بازتابش

سفید ۰/۸۵ کاغذ دیواری ۰/۸
سفید

کرم مات ۰/۸ فرش ۰/۴۵-۰/۱
خاکستری روشن ۰/۷ آجر ۰/۳-۰/۲
خاکستری ۰/۴۵ کاشی با سنگ ۰/۱
معدن

خاکستری تیره ۰/۱۵ شیشه پنجره ۰/۱
قهوهای تیره ۰/۱
سیاه ۰/۰۵
مأخذ: معیرینیا، ۱۳۸۸،ص ۴۰

نگاره-۲عوامل موثر در نور طبیعی

مأخذ: معیرینیا، ۱۳۸۸،ص ۳۸

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.