مقاله بررسی رابطه منبع کنترل ( درونی – بیرونی ) مدیران دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با سبک های تصمیم گیری


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بررسی رابطه منبع کنترل ( درونی – بیرونی ) مدیران دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با سبک های تصمیم گیری دارای ۱۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی رابطه منبع کنترل ( درونی – بیرونی ) مدیران دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با سبک های تصمیم گیری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی رابطه منبع کنترل ( درونی – بیرونی ) مدیران دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با سبک های تصمیم گیری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی رابطه منبع کنترل ( درونی – بیرونی ) مدیران دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با سبک های تصمیم گیری :

چکیده:

هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین منبع کنترل ( درونی – بیرونی ) مدیران دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با سبک های تصمیم گیری (آمرانه – مشارکتی ) آنان در سالهای ۱۳۹۱-۱۳۸۹ میباشد .

فرضیه اصلی پژوهش عبارت است از : بین منبع کنترل ( درونی – بیرونی ) مدیران دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با سبک های تصمیم گیری آنان ( آمرانه – مشارکتی ) رابطه وجود دارد . به همین منظور منبع کنترل مدیران به عنوان متغیر مستقل و سبک های تصمیم گیری به عنوان متغیر وابسته مورد بررسی قرار گرفته است .این پژوهش از نظر هدف جزء پژوهش های کاربردی محسوب می شود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی میباشد .

جامعه آماری شامل کلیه مدیران و معاونین دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در سالهای۱۳۹۱-۱۳۸۹ بوده که تعداد آنها ۳۱ نفر می باشد . حجم نمونه نیز به دلیل کوچک بودن جامعه آماری ، برابر جامعه و همان ۳۱ نفر انتخاب شده است . جهت جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه استاندارد منبع کنترل راتر دارای ۲۹ سوال دو گویه ای که عواملی چون اراده آزاد , خود مختاری , قدرت شخصی بشر , توانایی و کوشش , کنترل پذیری , ارزش قائل شدن برای مهارتها و توانایی های خود در مقابل ناتوانی ودرماندگی بشر , از خود بیگانگی , سختی تکلیف , بخت و کنترل ناپذیری مورد بررسی قرار داده است .و پرسشنامه سبک مدیرت فرد لوتانز که دارای ۳۵ سوال بوده که بر اساس مقیاس لیکرت قابل نمره گذاری است . جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار spss, روش آمار توصیفی و استنباطی (آزمون خی دو ) و همبستگی پیرسون استفاده شده است .

یافته های پژوهش نشان می دهد که بین منبع کنترل ( درونی – بیرونی ) مدیران دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با سبک های تصمیم گیری ( آمرانه – مشارکتی )در سالهای۱۳۹۱-۱۳۸۹ در سطح اطمینان %۹۵ رابطه معنی دار و مستقیم وجود دارد.. این پژوهش دارای چهار فرضیه فرعی است که از فرضیه های فرعی , فرضیه دوم پژوهش که نشاندهنده رابطه بین کنترل درونی مدیران و سبک تصمیم

گیری مشارکتی است و فرضیه سوم پژوهش که نشاندهنده رابطه بین منبع کنترل بیرونی مدیران با سبک تصمیم گیری آمرانه است مورد تایید قرار گرفت .

کلید واژه ها : سبک تصمیم گیری (آمرانه – مشارکتی ) منبع کنترل(درونی – بیرونی،)

مقدمه :

مدیریت و رهبری از ارکان سازمان و جامعه است . مدیریت آموزشی ، در بین سایر انواع مدیریت ها از جایگاه ویژه ای برخوردار است . اگر آموزش و پرورش هر جامعه در راس همه مسائل جامعه باشد ، مدیریت آموزشی نیز با همان منطق جایگاه مهمی در بهسازی و توسعه جامعه دارد.

مدیریت آموزشی عبارت است از هماهنگ سازس کوشش های افراد و استفاده از سایر منابع به منظور تحقق هدف های آموزشی و پیشبرد موثر آموزش و یادگیری فراگیران است . مدیریت آموزشی صرفا انجام امور اداری و اجرای مصوبات ، بخشنامه ها و دستورالعمل های سازمانی نیست بلکه با اتخاذ روشهای خاص و منطبق با محیط تربیتی میتوانند ضمن ایفای نقش مدیریت صرف ، نقش رهبری را نیز انجام دهند . اگر چه اعمال مدیریت با اجرای مقررات سازمانی در ارتباط است ولی نحوه اجرای مقررات از خصوصیات رهبری فرد نشات میگیرد . بدین جهت است که مدیریت آموزش و پرورش با رهبری تلفیق شده و اغلب به بصورت مکمل بکار گرفته میشود .

هنگامی که مشکلات چالش برانگیز مدیریت را درسازمانهای مختلف در نظر می گیریم درمییابیم که آزمون واقعی ویزگی های مدیران و رهبر که پیشاپیش رویارویی با این چالش ها قرار دارند تا چه اندازه اهمیت دارند . از جمله این ویژگی ها که بیش از همه مورد مطالعه پژوهشگران قرار گرفته سبک مدیریت است . زیرا این مفهوم یکی از مهمترین عناصر موفقیت رهبری و تعیین کننده جو ، فرهنگ و راهبرد های حاکم بر سازمان است .

تقریبا بیشتر متخصصان علم مدیریت بر این نکته توافق دارند که سبک رهبری مجموعه ای از نگرشها ، صفات و مهارت های مدیران است که بر پایه ۴ عامل : نظام ارزش ها ، اعتماد به کارمندان ، تمایلات رهبری و احساس امنیت در موقعیت های مهم شکل می گیرد (تانن باوم و اشمیت ، . ( ۱۹۸۵

به نظر هربرت سایمون مدیریت و تصمیم گیری دو واژه هم معنی و مترادف می باشد (سایمون ، ۱۹۶۰ ، به نقل از مشتاق ، . (۱۳۸۸

علاوه بر او گروه دیگری از صاحب نظران نیز مدیریت و تصمیم گیری را یکی و هم معنی تعریف کرده اند

مدیریت را چیزی جز تصمیم گیری ندانسته و معتقدند که کانون اصلی مدیریت را تصمیم گیری تشکیل میدهد ( دراکر ، ۱۹۵۴ ، به نقل از سعادت . ( ۳ : ۱۳۷۳
این فرایند چنان با خصوصیت روانی تصمیم گیرنده آمیخته است که نمیتوان یکی را بدون دیگری مطرح

مورد مطالعه قرار داد . یکی از ابعادی که افراد را از یکدیگر متمایز میکند و همچنین میتواند به راهبرد های تصمیم گیری مرتبط شود ، منبع کنترل (درونی – بیرونی ) آنان است .
منبع کنترل به اعتقاد جولان راتر روانشناس آمریکایی۱۹۶۶ – ۱۹۶۷ )درجه کنترلی است که افراد تصور می کنند بر رویداد های زندگی خود دارند .کسانی که معتقدند با تلاش هایشان می توانند امور را تغییر دهند

به هدف های خود برسند ، افرادی با منبع کنترل درونی و از سوی دیگر کسانی که اعتقاد دارند هرکاری انجام دهند ، اوضاع چندان فرقی نخواهد کرد و خود را به مهره هایی تشبیه می کنند که شانس یا قدرت دیگران آنها را جا به جا می کند ، افراد با منبع کنترل بیرونی نامیده می شوند.

همانطور که گفته شد ، نگرش ها ، نظام ارزش ها و تمایلات رهبری که از ویژگی های شخصیتی افراد هستند بر سبک های تصمیم گیری آنان تاثیر بسزایی دارند ،یکی از این جنبه ها منبع کنترل (درونی – بیرونی ) آنان است

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.