مقاله مهندسی و ساخت مخازن دوجداره ذخیره سازی میعانات گازی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله مهندسی و ساخت مخازن دوجداره ذخیره سازی میعانات گازی دارای ۱۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مهندسی و ساخت مخازن دوجداره ذخیره سازی میعانات گازی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مهندسی و ساخت مخازن دوجداره ذخیره سازی میعانات گازی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله مهندسی و ساخت مخازن دوجداره ذخیره سازی میعانات گازی :

چکیده :

در صنعت نفت و گاز ، مخازن ذخیره نسبت به نوع نیاز در مدلهای مختلف طراحی و اجرا میشوند که به طور کلی به مخازن بدون سقف و سقفدار تقسیمبندی میشوند . همچنین مخازن سقفدار نسبت به نوع موادی که در آنها ذخیره میشود به صورت مخازن سـقف ثابـت (fix roof) و یا مخازن با سقف شناور((floating roof ساخته میشوند.در مواردی که فشار ماده مورد نظـر بـرای ذخیـرهسـازی زیـاد نباشد ولی سمی و آتشزا باشد مخزن را به صورت سقف ثابت میسازند .پروژه مخازن پروپان / بوتان ، جزء مخازن سقف ثابت میباشد که هدف از اجرای آن ذخیره و نگهداری گازهای مایع منجمله پروپان / بوتان جهت جلـوگیری از هـدر رفـتن آن و در نهایـت صـادر کـردن مایعات مربوطه و ایجاد درآمد ارزی و همچنین استفاده در تأسیسات جانبی صنایع نفت و گاز کشور میباشد .

واژه های کلیدی :ذخیره سازی میعانات گازی( (LPG -مهندسی مخازن دوجداره – (D.W.T) فناوری Airising سقف مخازن

-۱مقدمه:گاز مایع که بصورت مخفف LPGنامیده می شود معمولاً عمـدتاً از دو ترکیـب هیـدروکربنی پروپـان و بوتـان بـا فرمول شیمیایی C4H10, C3H8 تشکیل شده است .بوتان خود شامل دو ترکیب ایزوبوتان ونرمـال بوتـان اسـت LPG .کـه معمولاً در برخی نقاطدنیا به نام ترکیب عمده آن، پروپان، نیز شناخته می شود بعنوان محصـول فرعـی فرآینـدهای تصـفیه و تولید گاز طبیعی و پالایش نفت خام تولید می شود LPGدر. آمریکا عمدتاً از ۹۰% پروپـان، %۲/۵ بوتـان و هیـدروکربنهای سنگین و مقدار کمی نیز اتان و پروپلین تشکیل شده است.گاز مایع فاقد رنگ، بو و مزه است و بطور کلی زیان آور نیست ولی در صورتیکهحجم زیادی از آن استشمام گردد باعث بیهوشی خواهد شد. به منظور آگاهی از نشت گاز مـایع ترکیبـات گـوگرد دار بنام مرکاپتان شامل “اتیل مرکاپتان” و “متیل مرکاپتان” به گاز مایع افـزوده مـی شـود . LPG در شـرایط فشـار و دمـای عادی بصورت گاز است و تحت فشارatm10-8 ، اجزا آن به مایع تبـدیل مـی شـود. بنـابراین نگهـداری و حمـل و نقـل ایـن محصول به سادگی امکان پذیر است. البته ترکیبات LPG برای مکانهای مختلف و در فصول مختلف متفاوت اسـت. بـرای مثـال گاز مایعارائه شده به مصرف کنندگان در ایران در فصول مختلف بین (۵۰-۹۰) درصد بوتان و (۱۰-۵۰) درصـد پروپـان و تـا ۲ترکیبات% سنگین تر مثلاً پنتان دارد.به علت کیفیت سوخت گاز مایع LPG و کـاهش انتشـار آلاینـده هـا، اسـتفاده از ایـن سوخت در جهان به صورت فزاینده ای مورد توجه بوده و در کشورهای مختلف ماننـد ایتالیـا (بـا ۱۵۰۰۰۰۰ خـودرو)، ژاپـن،

امریکا، انگلیس استفاده از این سوخت مورد حمایت و تشویق دولتها می باشد .

-۱جهاد توسعه – شرکت مهندسی پناه ساز ایران، D_Mahdizadeh@Panahsaz.com

۱

-۳ مزایای : LPG شامل در دسترس بودن ( درکشورهای تولید کننده)، ایمنی، نیاز به تغییرات جزیی در موتور خودروها و بازدهی مناسب سوخت می باشد. جهت مایع نمودن، این گاز در فشار حدود ۸ تا ۱۰ اتمسفر در مخـازن فلـزی بـا اسـتحکام مناسب ذخیره می شود. چون این مخازن مجهز به شیر قطع جریان در صورت نشت از خطوط انتقال سوخت هستد اسـتفاده از آنها ایمن تر از بنزین می باشد .به موتور محفظه احتراق به صورت بخار وارد می شود، لـذا روغـن را از دیـواره سـیلندرها نمـی شوید، یا در شرایط سرد بودن موتور، روغن را رقیق نمی کند. همچنین، مواد آلاینده مانند اسید سـولفوریک، یـاذرات کـربن را وارد روغن موتور نمی نماید .بنابراین موتورهایی که با سوخت گاز مایع کـار مـی کننـد هزینـه تعمیـرات و نگهـداری کمتـری خواهند داشت. چون LPG دارای عدد اکتان بالا حدود (RON=105) می باشد قدرت موتور یا بازدهی سوخت بـدون افـزایش ضربه در موتور، با افزایش ضریب تراکم قابل افزایش است .

-۴ معایب : LPG در مقایسه با بنزین، LPGدارای محتوای انرژی (energy content) کمتر است، لـذا مخـزن سـوخت باید بزرگتر از مخزن بنزین بوده و بعلت اینکه مخزن تحت فشار می باشد سنگین تر خواهد بود و هزینه خودروهای با سـوخت LPGبین ۱۰۰۰– ۲۰۰۰ دلار گرانتر از خودروهای بنزینی می باشد. البته قیمت LPG در سطح جهانی تقریبا” مشابه قیمـت بنزین است .با توجه به اینکه گاز مایع بعنوان محصول فرعی پالایشگاههای گاز و نفت تولید مـی شـود لـذا فراوانـی منـابع آن کاملاً محدود است. لذا بعنوان راه حل اساسی در کاهش الودگی و جایگزینی سـوخت در بسـیاری از نقـاط جهـان نمـی توانـد مطرح باشد .به لحاظ ایمنی، چون گاز پروپان سنگین تر از هواست در صورت نشت، بصورت لکه روی سطح زمین باقی مانده و در آبهای زیرزمینی نیز نفوذ می کند. امکان شعله ور شدن آن روی سطح زمین نیز هست. لذا از این حیث باید در حمل و نقـل و حین استفاده، نهایت دقت در جلوگیری از نشت LPG صورت گیرد .از سایر معایب این سوخت می توان به افت قدرت موتـور در موتورهای تبدیلی به میزان ۱۵-۱۰ درصد و عدم توانائی مناسب موتور در عبور از سربالائی ها اشـاره نمـود .در موتورهـای

تبدیلی اگر موتور به طور مناسب تبدیل نگردیده باشد در تابستانها گاز بصورت خشک سوخته و باعث جوش آمدن موتـور مـی گردد. و در زمستان نیز برای شروع و استارت موتور دارای مشکل بوده و باید با بنزین موتور تبدیلی روشن گردد.

-۵ انتشار گازهای آلاینده : از دیدگاه زیست محیطی استفاده از LPG بصورت استاندارددارای کمتـرین چرخـه حیـات انتشار گازهای گلخانه ای در مقایسه با سایر سوختهای تجاری است. پتانسیل کاهش اوزون با استفاده از این سوخت بـه نصـف بنزین کاهش می یابد، همچنین انتشار هیـدروکربنهای نسـوخته ۱/۳ اکسـیدهای نیتـروژن%۲۰ ، منواکسـید کـربن %۶۰ در مقایسه با بنزین کاهش می یابد.

شکل -۱ عرضه و تقاضای جهانی LPG شکل -۲ زنجیره تولید و مصرف

۲

-۶ معرفی مخازن :مخازن دو جداره گاز مایع((LPG DOUBLE WALL TANKS تجهیزی پالایشگاهی است کـه بـرای ذخیره سازی گازهای پروپان و بوتان قبل از مصرف یا صادر نمودن درپالایشگاههای گاز احداث می گـردد. گازهـای مـذکور پس از پالایش و حذف ناخالصی ها به دمای میعان برده می شوند و سپس جهت ذخیـره سـازی وارد مخـازن مـی گردنـد.ایـن مخازن شامل دو جداره بتونی(بیرونی) و فلزی(داخلی) است و بطور کامل بوسیله عایقهای سرد ایزولـه مـی گـردد تـا مـانع از تبخیرگازهای مایع شده گردد. گاز پروپان در دمای -۴۲ درجه سانتیگراد و بوتان در دمای -۷ درجه سانتیگراد نگهـداری مـی گردد .حجم عملیات اجرایی این تانکهای دوجداره بین ۸ تا ۱۲ درصد کل عملیات ساخت پالایشگاه را تشکیل میدهـد.تانـک داخلی به صورت تمام فلز و از آلیاژ خاص %۹) نیکل)که در مقابل برودت ویژگی های سازه ای خـود را از دسـت نمـی دهـد و تانک خارجی از بتن مسلح با میل گردهای برودتی به همراه سیستم پیش تنیدگی در دیوار و سیستم گرمایشی در فونداسـیون اجرا می گردد.این مخازن با توجه به بازده پالایشگاه در بازه زمانی ۱۵ الی ۳۰ روزه پر می شوند و طی مدت زمـان ۲۴ سـاعت جهت بارگیری تخلیه می گردند.-۱-۶ مخزن دو منظوره :مخازن نگهداری گازهای مایع ، به منظور بالا بردن ضریب امنیـت و جلوگیری از انتقال حرارت به صورت دوجداره و در دو مدل طراحی و اجرا میشوند -۱: جداره بیرونی بـتن و جـداره داخلـی فولاد -۲ دوجداره از جنس فولاد مخازن دومنظوره پروپان بوتان مورد بحـث (نـوع اول) بـرای نگهـداری بوتـان در دمـای -۷

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.