مقاله تفکرات انطباقناپذیر و رفتارهای منفی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله تفکرات انطباقناپذیر و رفتارهای منفی دارای ۴۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله تفکرات انطباقناپذیر و رفتارهای منفی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله تفکرات انطباقناپذیر و رفتارهای منفی
چکیده
مقدمه
تفکرهای انطباق ناپذیر
تفکر بسته
تفکر خرافی
تفکر منفی
ذهنیتهای منفی
۱ وابستگی
۲ مقهورسازی
۳ آسیب پذیری از حوادث و بیماریها
۴ ترس از دست دادن کنترل
۵ محرومیت عاطفی
۶ ترس از تنهایی
۷ بدگمانی
۸ احساس بیگانگی
۹ پذیرفته نشدن
۱۰ فقدان مطلوبیت اجتماعی
۱۱ فقدان صلاحیت
۱۲ احساس گناه
۱۳ شرمساری
۱۴ انتظارات با معیارهای سخت
۱۵ خودمحوری
راه شناسایی موفقیت در مقابله با طرحوارههای انحرافی
راههای مقابله با تفکرات منفی
تخریب یا مبارزه با عقاید و باورهای غلط
مقایسه باورهای معقول و نامعقول، و انتخاب باورهای معقول
مقایسههای خوشبینانه و پرهیز از مقایسههای بدبینانه
توجه به حکمت نعمتهای الهی
تمرکز بر نقاط قوت
توجه به آثار مثبت
نتیجهگیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله تفکرات انطباقناپذیر و رفتارهای منفی
نهجالبلاغه، ترجمه محمد دشتی، قم، پرهیزکار، ۱۳۷۹
قمی علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، قم، مؤسسه دار الکتاب، ۱۴۰۴ ق
ابن طاووس علی بن موسی، جمال الأسبوع، قم، رضی، بی تا
ابنا بسطام عبد الله و حسین، طب الأئمه، قم، رضی،
آمدی، عبد الواحد، غرر الحکم و درر الکلم، قم، دفتر تبلیغات، ۱۳۶۶
تمیمی نعمان بن محمد، دعائم الإسلام، مصر، دار المعارف، ۱۳۸۵ ق
حرّ عاملی، محمد بن حسن، وسایل الشیعه، قم، مؤسسه آل البیت، ۱۴۰۹ ق
حرانی حسن بن شعبه، تحف العقول، قم، جامعه مدرسین، ۱۴۰۴ ق
شیخ بهایی، محمد بن حسین، مفتاح الفلاح، دار الاضواء، بیروت، ۱۴۰۵ ق
شیخ صدوق محمدبن علی، معانیالأخبار، قم، جامعه مدرسین، ۱۳۶۱،ص
صدوق محمدبن علی، التوحید، قم، جامعه مدرسین، ۱۳۹۸ ق
صدوق محمدبن علی، عیون اخبار الرضا، ؟تهران، انتشارات جان، ۱۳۷۸ ق
صدوق محمدبن علی، معانیالأخبار، قم، جامعه مدرسین، ۱۳۶۱
صدوق محمدبن علی، من لایحضره الفقیه، قم، جامعه مدرسین، ۱۴۱۳ ق
صدوق، محمد بن علی، امالی، قم، کتابخانه اسلامیه، ۱۳۶۴
طبرسی ابوا الفضل علی بن حسن، مشکاه الأنوار، نجف، کتابخانه حیدریه، ۱۳۸۵ ق
طبرسی احمد بن علی، الاحتجاج، مشهد، مرتضی، ۱۴۰۳ ق
قمی علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، قم، مؤسسه دار الکتاب، ۱۴۰۴ ق
کریس. ال.کلینکه، مهارتهای زندگی، ترجمه شهرام محمدخانی، تهران، اسپند هنر،
کفعمی ابراهیم بن علی، مصباح کفعمی، قم، رضی، ۱۴۰۵
کلینک کریس، رویارویی با چالشهای زندگی و فن آوری، ترجمه علیمحمد گودرزی، تهران، مؤسسه خدمات فرهنگی رسا، ۱۳۸۲
کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، دار الکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۶۵ش
کنت، دیویس، خانواده، راهنمای مفاهیم و فنون برای متخصص یاوری، ترجمه فرشاد بهاری، تهران، تزکیه، ۱۳۸۲
گلدارددیوید، مفاهیم بنیادی و مباحث تخصصی در مشاوره، ترجمه سیمین حسینیان، تهران، دیدار، ۱۳۷۴
مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، مؤسسه الوفاء، بیروت، ۱۴۰۴ ق
مستغفری ابوا العباس، طب النبی، قم، رضی، ۱۳۶۲
مصطفوی جواد، بهشت خانواده، قم، دار الفکر، بی تا
مفید، محمدبن نعمان، الاختصاص، قم، کنگره شیخ مفید، ۱۴۱۳ ق
نوری، حسین، مستدرک الوسایل، قم، مؤسسه آلالبیت، ۱۴۰۸ ق
چکیده
تفکر به منزله زیربنای رفتار انسان جایگاه ویژهای دارد و برای تقویت، اصلاح و آسیبشناسی رفتار، لازم است تفکرات را شناسایی کرد. با توجه به اینکه تفکر، محوری سازنده، ضروری و مفید دانسته شده است، مسئله مطرح در این پژوهش این است که آیا هر اندیشهای را میتوان مفید و سازنده ارزیابی کرد یا تفکرات ویرانگر و زیانبار نیز وجود دارد که باید آنها را شناسایی و مزاحمتشان را در فرایند تفکر، مهار کرد؟ هدف این پژوهش این است که به تفکرات آسیبزا و مضر، همچون تفکر بسته، تفکر خرافی و تفکر و ذهنیتهای منفی که از آنها با عنوان تفکرات انطباقناپذیر یاد میشود، بپردازد و حد و مرز، انواع و راههای مقابله با آن را تبیین کند. روشی که در این پژوهش به کار رفته است، روشی تحلیلی، توصیفی و متکی به متون دینی و روانشناسی است و یافته این پژوهش نشان میدهد که تفکرات انطباقناپذیر، انسان را از حقیقتی که در عالم روی میدهد، دور میکند و بیراههها را راه نشان میدهد و سرابی میشود که انسان را به خطر میاندازد. بنابراین، باید با ظهور و بقای چنین تفکراتی مقابله کرد. راهکارهای مقابله با تفکر مزاحم، به نوع تفکر و مقایسه باورهای معقول و نامعقول ارتباط دارد که انسانها میتوانند باتمرکز بر نقاط قوت، به حذف یا کنترل آن اقدام کنند
کلید واژهها:تفکر، تفکر بسته، تفکر منفی، تفکر خرافی، انطباقناپذیری
مقدمه
آنچه بحث و گفتوگو درباره تفکرات انطباقناپذیر را ضروری میسازد، این است که گرچه رفتارها ـ یعنی چیزی که با یکی از حواس پنجگانه قابل دریافت است ـ در محدوده توجه و نگاه انسانها قرار میگیرند و ایشان درباره آن ارزشگذاری و داوری میکنند، این نکته دارای اهمیت است که این رفتارها خود برخاسته از برخی تفکرات است که مبنای این رفتارها به شمار میآیند. بیشک، توجه به رفتار بدون در نظر گرفتن مبنای فکری آن، ما را در تحلیل و داوری به اشتباه دچار میسازد. برای بررسی و تحلیل هر رفتاری، مناسب است به جای تمرکز بر پدیده رفتار، به عمق آن نفوذ کنیم و در لایههای زیرین، به فلسفه پدید آمدن آن و تفکری که مبنای پیدایش آن است، بیاندیشیم. این به ما کمک میکند که ارزیابی دقیقتر و جامعتری درباره رفتار داشته باشیم. از آنجا که همه روابط انسانی بر اساس تحلیل و قضاوت انسان شکل میگیرد و این جز در سایه فهم درست مبنای رفتار امکانپذیر نیست، شناخت مبانی رفتار، اهمیت ویژهای مییابد. برای نمونه، ناسازگاری در رفتار قطعاً برخاسته از تفکری است که منشأ آن است. برای اصلاح رفتار، ما باید به اصلاح مبنای فکری آن رفتار بیاندیشیم و تا زمانی که تفکرات انسان تغییر نیابد، رفتار او تغییر نمیکند. پرسشهای اصلی این است که ما چند گونه تفکر داریم و چه ویژگیهایی این تفکرات را از یکدیگر متمایز میسازد؟ هر یک از این تفکرات، چه آثاری به همراه دارد تا شیوه داوری و ارزشگذاری ما با واقعیت منطبق باشد؟ پرسشهای فرعی عبارت است از اینکه بیسوادی و کمسوادی در پدید آمدن تفکرات انطباقناپذیر چه نقشی دارد؟ منحصر کردن علم به علم تجربی، در ایجاد این تفکرات چه نقشی دارند؟ ذهنیتهای منفی کدام است و راههای مقابله با آن چیست؟
از بهترین تفکر، تفکر مثبت است که در روایات از آن به تفکر لطیف، سودمند، عمیق، باطنگرا و عاقبتاندیش یاد شده است. امام صادق میفرماید: «الطفوا الفکر و انتفعوا بالعبر و ;»؛ فکر خود را لطیف قرار دهید و از عبرتها پند بگیرید. آنگاه حضرت در توضیح فکر لطیف میفرمایند: فکری لطیف است که به باطن بیاندیشد، در حالی که دیگران به ظاهر میاندیشند؛ به آخر و عاقبت کار فکر کند، در حالی که دیگران به اول آن میاندیشند. پس حلاوت آخر کار را فدای شیرینی اول آن نکند؛ همان گونه که مرارت آخر کار را به دلیل شیرینی اول آن نادیده نگیرد. این تفکر، مبتنی بر حقایق عالم و منطبق با آن است. در برابر، میتوان از تفکرات انطباقناپذیر یاد کرد که با واقعیتهای عالم سازگاری و انطباق ندارد. این تفکرات زمینه پیدایش و بقای رفتارهای منفی است که نمونههای روشن آن را میتوان در تفکر بسته، تفکر خرافی و تفکر منفی جستوجو کرد. در تفکر بسته، انسان برای تصمیمگیری با گزینههای فراوانی روبهرو نیست و نمیتواند بهترین راه را برگزیند. در تفکر خرافی، انسان احساس میکند اصلاً توان تصمیمگیری ندارد و نمیتواند حوادث را کنترل کند، مگر اینکه از علوم غریبه آگاه باشد. تصویرهای ذهنی در این تفکر، پشتوانه منطقی ندارد و برای دیگران نیز تحلیلپذیر نیست. در تفکر منفی، بدبینی بر خوشبینی غالب و حاکم است و نخستین تصویرهای ذهنی فرد تصویرهای سیاه است
در این زمینه، پژوهشیهایی انجام شده است که به بخشی از آنها اشاره میکنیم
رویارویی با چالشهای زندگی از کریس کلینک که در بخشی از آن به سبکهای تفکر انطباقناپذیر اشاره شده است. تفکر زاید از محمدجعفر مصفا که به بخشی از تفکرات انطباقناپذیر پرداخته است. تفکر فلسفی غرب از منظر مرتضی مطهری، تفکر مذهبی از محمدباقر نجفی و مهارت در اندیشیدن از ادوارد بونو. آنچه در این پژوهش کاری نو بهشمار میآید، عبارت است از بررسی و تطبیق تفکرات انطباقناپذیر بر نمونهها و مصادیقی که در متون دینی بحث شدهاند؛ همچنین، بررسی شاخصهایی که تفکرات ما را از انواع تفکرهای انطباقناپذیر متمایز میسازد
ما در این پژوهش برآنیم تا ویژگیهای انواع تفکرات انطباقناپذیر و کارکردهای آن را بررسی کرده، بر پایه آیات و روایات، نمونههای آنها را شناسایی کنیم. آنگاه با استفاده از راهکارهایی روانشناسانه، به رویارویی با این تفکرات و کنترل آنها بپردازیم. بر اساس این پژوهش، ما میتوانیم تفکرات را از یکدیگر متمایز ساخته، و کارکردها و آثار هر یک را با هم مقایسه کنیم
تفکرهای انطباقناپذیر
در میان انواع تفکر، سه سبک تفکر انطباقناپذیر و ناسازگارانه وجود دارند که عبارتاند از: تفکر بسته، تفکر خرافی و تفکر منفی که این سبکهای تفکر عموماً مشکلسازند و پیامدهای منفی فراوانی دارند
تفکر بسته
این تفکر، مرزبندیهای شدیدی دارد؛ انعطاف در آن بسیار ضعیف است؛ دایره احتمالات بسیار محدود است؛ و انسان در انتخاب وتصمیمگیری، با گزینههای فراوانی روبهرو نیست. افرادی که دارای این تفکرند، معتقدند
* مردم یا با ما هستند یا بر ما، و قسم سومی وجود ندارد
* همسرم یا عاشق من است یا از من متنفر است
* دوستان من یا با من صددرصد موافقاند یا صد در صد مخالف
* من یا تصمیم نمیگیرم یا اگر تصمیم بگیرم به هیچ روی از تصمیم خود برنمیگردم
* اگر همسرم با من بد رفتاری کند، من نیز همان گونه رفتار میکنم و راه دیگری وجود ندارد
روشن است که در این سبک تفکر، انسانها در زندگی از سازگاری بسیار کمی برخوردارند
از آنجا که در تفکر بسته هر فردی به طور طبیعی منافع خود را محور قرار میدهد، خودپسند و خودرأی میشود و با خودرأیی، عوامل هلاکت خود را فراهم میآورد. به همین دلیل، خودرأیی سرسلسله نادانی و حماقت قلمداد شده است. در زندگی افراد، چنین تفکری فاصله میان انسانها را در یک جامعه را زیاد میکند و در حالی که انتظار آنها نزدیکی و انس بیشتر است، زمینه وحشت در آنان زیاد میشود و تنش،عصبانیت و تنفر در میان آنان افزایش مییابد. احساس رضایتمندی؛ اززندگی چنین کسانی محو میشود؛ زیرا آن گونه که خودشان درباره تفکراتشان قضاوت میکند، دیگران قضاوت نمیکنند. اینان خود را بزرگ میبینند و از دیگران انتظاراتی دارند که با فکرشان همخوان نیست. این افراد تنها میمانند و از رسیدن به خواستههای خویش ناتوان میشوند و برخلاف انتظار، از فزونی وکمال باز میمانند. به همین دلیل، اگر انسان اشتباه کند، اما متوجه شده، از کرده خویش ناراحت شود، بهتر است از اینکه فکر خوبی داشته باشد، اما خودرأی و مغرور شود
کسانی به عزت و بلندمرتبگی میرسند که خود را بزرگ نبینند. اینان دیگر با هیچ امر ناپسندی از جانب دیگران روبهرو نمیشوند
حال برای اینکه از این تفکر نامناسب دور بمانیم، ضروری است که راهکاری بیاندیشیم و بهترین راهکار این است که هرگاه چنین تفکراتی به سراغ ما آمد و خود را بزرگ دیدیم و به خودرأیی روی آوردیم، خود را با خداوند متعال مقایسه کنیم و به ناچیزی خود توجه کرده، ابهّت و بزرگی خدا را در نظر بگیریم. از این راه میتوانیم بزرگی خود را در سایه عظمت حقیقی حضرت حق ببینیم و از پندارهای دروغین خودبزرگبینی مصون بمانیم. چنین نگاهی ما را از تفکرات نادرستی که زمینه ناسازگاری را فراهم میآورد، دور میسازد و سازگاری بیشتری ایجاد میکند
تفکر خرافی
در این سبک تفکر، فرد حس میکند که وامانده است؛ توان تصمیمگیری برای ساختن سرنوشت خود را ندارد؛ و نمیتواند حوادث را کنترل کند، مگر اینکه از علوم غریبه برخوردار باشد و به طور غیرطبیعی و با سحر و جادو در برابر حوادث بایستد
چنین افرادی به باورهایی روی میآورند که با هیچ منطقی قابل دفاع نیست. اینها اعتقادات ویژهای دارند؛ از جمله اینکه
* همه چیز به شانس ما مربوط است
* برای اینکه بدانیم امروز روز خوبی خواهد بود یا نه، باید فال بگیریم
* امروز برای من روز نحسی است؛ چون وقتی از خانه بیرون آمدم، جنازه یکی از همسایهها را تشییع میکردند
* سفر خوبی نخواهیم داشت؛ چون مجموع روزهای سفر ما سیزده روز است
* با احمد دوست نمیشوم؛ زیرا چشمانش آبی است
این تفکر، فرد را بسیار محدود میسازد؛ آن هم محدودیتی که بر اساس عواملی غیراختیاری و بیمبناست و هیچ منطق درستی آن را تأیید نمیکند. چنین فردی هیچ راهی برای تغییر مسیر ندارد و با این تفکر، کمتر میتوان راهی برای زندگی سازگارانه در جامعه برگزید
پس از بررسی تفکراتی همچون شانس، نحس بودن روز، شخص یا حادثه، فال بد، سحر و جادو از نگاه دینی، به این نتیجه میرسیم که بخشی از این امور اصلاً واقعیت ندارند و اعتقاد به وجود آنها کاملاً خرافی است. بخشی از آنها نیز بیانگر اموری است که به طور طبیعی وجود دارند و به رفتارهای اختیاری انسان مربوط است. این بخش، گرچه میتواند آثار شومی را در پی داشته باشد، نه غیرطبیعی و نه غیراختیاری است. بخش سومی از پدیدههای شوم نیز هستند که ممکن است در حدوث و پیدایش، خارج از اختیار انسان باشند؛ اما برای کنترل و دفع آن، راههایی برای انسان وجود دارد
حال به بررسی این سه بخش میپردازیم. حضرت علی میفرماید: چشم زخم، فال نیک، قرعه و سحر حقیقت و واقعیت دارد؛ اما شوم دانستن برخی از حوادث یا روزها که در اختیار انسان نیست و به طور معمول و عادی رخ میدهد،حقیقت ندارد
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.