تحقیق ساخت و اعتباریابی پرسشنامه سنجش کارآمدی خانواده از دیدگاه اسلام
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
تحقیق ساخت و اعتباریابی پرسشنامه سنجش کارآمدی خانواده از دیدگاه اسلام دارای ۲۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تحقیق ساخت و اعتباریابی پرسشنامه سنجش کارآمدی خانواده از دیدگاه اسلام کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه تحقیق ساخت و اعتباریابی پرسشنامه سنجش کارآمدی خانواده از دیدگاه اسلام
چکیده
مقدمه
تاریخچه سنجش و اندازهگیری خانواده
روش
ابزار
یافتهها
الف. نتایج تحلیل عاملی
ب. اعتبار پرسشنامه
ج. روایی پرسشنامه
بحث و نتیجهگیری
پرسشنامه سنجش کارآمدی خانواده(S.FEQI)17
لطفاً:
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه تحقیق ساخت و اعتباریابی پرسشنامه سنجش کارآمدی خانواده از دیدگاه اسلام
ـ افروز، غلامعلی، روانشناسی رابطهها، تهران، دانشگاه تهران، ۱۳۸۳
ـ المتقی، علی ابن حسام الدین، کنزالعمال فی سنن الاقوال و الافعال، بیروت، مؤسسه الرساله، ۱۴۰۵
ـ آمدی، عبدالواحد، غررالحکم و دررالحکم، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، ۱۳۶۶
ـ امینی، عبدالحسین، الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۶۶
ـ بارکر، فیلیپ، خانواده درمانی پایه، ترجمه محسن دهقانی و زهره دهقانی، تهران، رشد، ۱۳۷۵
ـ برنشتاین، فیلیپ و مارسی برنشتاین، شناخت و درمان اختلافهای زناشویی، ترجمه حمیدرضا سهرابی، تهران، رسا، ۱۳۷۷
ـ بستان، حسین، اسلام و جامعهشناسی خانواده، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۳
ـ بنیهاشمی، سیدمحمدحسین، توضیحالمسائل مراجع، قم، دفتر انتشارات اسلامی، ۱۳۸۳
ـ تاملیسون باربارا، راهنمای سنجش خانواده، ترجمه اسماعیل مهدوی هرسینی و فرشاد بهاری، تهران، تزکیه، ۱۳۸۳
ـ ثنایی، باقر، مقیاسهای سنجش خانواده و ازدواج، تهران، مؤسسه انتشارات بعثت، ۱۳۷۹
ـ جولیوس گولد و ویلیام ل. کولب، فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه باقر پورهام و دیگران، تهران، مازیار، ۱۳۷۶
ـ جی هی لی، رواندرمانی خانواده، ترجمه باقر ثنایی، تهران، امیر کبیر، ۱۳۷۵
ـ حافظنیا، محمدرضا، مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران، سمت، ۱۳۸۱
ـ حرعاملی، محمدبنحسن، وسائلالشیعه، تحقیق عبدالرحیم ربانی شیرازی، بیروت، داراحیاء التراث العربی، ۱۹۹۱م
ـ حیدری، مجتبی، بررسی رابطه جهتگیری مذهبی و رضایت از زندگی زناشویی، پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی، قم، مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی€، ۱۳۸۲
ـ خمینی، روحالله، تحریرالوسیله، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی€، ۱۳۷۹
ـ دهخدا، علیاکبر، لغتنامه دهخدا، تهران، دانشگاه تهران، ۱۳۷۷
ـ رضاعی، فرزین، درمان سیستم های خانواده، تهران، میرشیدا، ۱۳۷۸
ـ زیمون، ف. ب، مفاهیم و تئوریهای کلیدی در خانواده درمانی، ترجمه و تألیف سعید پیرمرادی، تهران، همام، ۱۳۷۹
ـ ساروخانی، باقر، مقدمهای برجامعهشناسی خانواده، تهران، سروش، ۱۳۸۳
ـ سالاریفر، محمدرضا، خانواده در نگرش اسلام و روانشناسی، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه و سمت، ۱۳۸۵
ـ ستیر، ویرجینا، آدمسازی در روانشناسی خانواده، ترجمه بهروز بیرشک، تهران، رشد، ۱۳۸۴
ـ سیف، سوسن، تئوری رشد خانواده، تهران، دانشگاه الزهراء(ƒ)، ۱۳۶۸
ـ سیف، علیاکبر، روانشناسی پرورشی، تهران، دوران، ۱۳۸۶
ـ شرفی، محمدرضا، خانواده متعادل، تهران، سازمان انجمن اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران، ۱۳۸۵
ـ صفورایی، محمدمهدی، «ایمان به خدا و نقش آن در کاهش اضطراب»، معرفت، ش ۷۵، اسفند، ۱۳۸۲، ص ۹ ـ ۱۸
ـ طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسویهمدانی، قم، جامعه مدرسین، ۱۳۷۴
ـ قائمیامیری، علی، خانواده از دیدگاه امیرالمؤمنین†، تهران، انجمن اولیاء و مربیان، ۱۳۸۳
ـ عامری، فریده، احمدعلی نوربالا، جواد اژهای و کاظم رسولزاده طباطبایی، «بررسی تاثیر مداخلات خانوادهدرمانی راهبردی در اختلافات زناشویی»،روانشناسی، ش ۲۷، ۱۳۸۲
ـ قبانچی، حسن سیدعلی، شرح رساله حقوق امام سجاد†، بیروت، دارالاضواء، ۱۴۱۹
ـ کاتوزیان، ناصر، مبانی حقوق عمومی، تهران، دادگستر، ۱۳۷۷
ـ کارلسون، ج.، خانواده درمانی، تضمین کارآمد، ترجمه شکوه نوابینژاد، تهران، انجمن اولیا و مربیان، ۱۳۷۸
ـ گلادینگ، س.، خانواده درمانی: تاریخچه، نظریه و کاربرد، ترجمه فرشاد بهاری و همکاران، تهران، تزکیه، ۱۳۸۲
ـ مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، مؤسسه الوفاء، ۱۹۸۳ م
ـ محمدیان، بهرام، حقوق فرزندان از دیدگاه اسلام، تهران، انجمن اولیا و مربیان، ۱۳۷۷
ـ محمدی ریشهری، محمد، میزانالحکمه، ترجمه حمیدرضا شیخی، قم، دارالحدیث، ۱۳۷۹
ـ مزلو، ابراهام، انگیزش و شخصیت، ترجمه احمد رضوانی، مشهد، استان قدس رضوی، ۱۳۷۸
ـ مصباحیزدی، محمدتقی، اخلاق در قرآن، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی€، ۱۳۸۴
ـ مصباحیزدی، محمدتقی، مجموعه آثار، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی€، ۱۳۸۶
ـ مطهری، مرتضی، نظام حقوق زن در اسلام، قم، صدرا، ۱۳۷۱
ـ مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، قم، صدرا، ۱۳۸۲
ـ مظاهری، علیاکبر، جوانان و انتخاب همسر، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، ۱۳۸۳
ـ مکارمشیرازی، ناصر، اخلاق در قرآن، قم، مدرسه الامام علیابن ابیطالب†، ۱۳۷۷
ـ مینوچین، سالوادور، خانواده و خانوادهدرمانی، ترجمه باقر ثنایی، تهران، امیرکبیر، ۱۳۷۵
ـ نراقی، ملااحمد، معراجالسعاده، تهران، جاویدان، ۱۳۸۳.
ـ نجاریان، ف.، بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس سنجش خانواده(FAD)، پایاننامه کارشناسیارشد مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، ۱۳۷۴
ـ نوابینژاد، شکوه، بررسی ملاکها و عوامل موفقیت در همسرگزینی و ارتباط آن با برخی از ویژگیهای شخصیتی دانشجویان، اولین همایش کشوری نقش ازدواج و بهداشت روانی دانشجویان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۳۷۶
ـ نوری طبرسی، حسین، مستدرکالوسائل و مستنبطالمسائل، قم، آلالبیت‰، ۱۴۰۸ق
هومن،حیدرعلی، اندازهگیری روانی و تربیتی و فن تهیه تست، تهران، نشر پارسا، ۱۳۷۴
Epstein Nathan. B. and others. “Mc Master Family Assesment Device (FAD)” Journal of Marietal and Family Therapy. Vol 9,
Goldenberg H. & Goldenberg I, “Family Therapy: An Overview” (۴.th ed) New York, brooks/Cole Publishing. Co,
Wilkinson L, “Child & Family Assesment“. (۲nd.Ed). Routledge publishing. Co,
Ackerman, N.W, The Psychodynamics of Family Life New York: Norton,
Ackerman, N.W, Family Interviewing. Boston: Little Brown,
Satir, V, Conjont Family Thrapy. Californiya: Science and Behavior Books,
Donnelann, M. Brent. Conger, Rand.D & Briyant, Chalandra, The Big Five and Enduring Marriages.Journal of Research in Personality. Vol 38,
Hofferth, Sandral, Handbook of Measurement Issues in Family Research. London Lawrence Erlbaum associates publishers,
Pinsof, William. Lebow,Jay, Family Psychology, the Art of the Science. New York, Oxford University Press,
Rothpaut,W.J. & Young, S, An Inquiry of Young Adults’ Perceived Efficacy and Success of Intimate Relationships: Gender and personality differences,
Thomas M. Gehring and others, The Family System Test (FAST) Theory and Application, Brunner Routledge Publishing. Co,
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامه سنجش کارآمدی خانواده، براساس شاخصها و ویژگیهای بهدستآمده از منابع معتبر اسلامی، طراحی و اجرا شده است. این شاخصها به روش توصیفی ـ تحلیلی به صورت جزئی و تفصیلی از آیات و روایات مربوط به خانواده، استخراج و ارائه شده است. بر اساس ویژگیهای استخراج شده، فرم اولیه پرسشنامه سنجش خانواده با ۱۲۰ گویه طراحی و پس از تأیید ساختار و محتوا توسط کارشناسان خانواده، در نمونه ۲۳۸ نفری اجرا شد
اعتبار پرسشنامه از طریق روش ثبات درونی محاسبه شد. آلفای کرونباخ کل پرسشنامه ۸۹/۰، شاخص بینشی ۸۵/۰، شاخص اخلاقی ۸۹/۰ و حقوقی ۷۶/۰ میباشد. همچنین اعتبار پرسشنامه از طریق دونیمهکردن با روش اسپیرمن براون ۸۳۴/۰ و گاتمن ۸۳۳/۰ به دست آمد
ارزیابی پرسشنامه سنجش خانواده کارآمد نشان داد، این پرسشنامه از روایی و اعتبار مطلوب برخوردار است؛ از اینرو، میتوان از آن در حیطههای تحقیق و درمان استفاده کرد
کلیدواژهها: شاخص، خانواده کارآمد، منابع معتبر اسلامی، پرسشنامه، روانسنجی، اعتبار، روایی
مقدمه
خداوند، آفرینش انسان را با پیوند زن و مرد آغاز کرد و آدم و حوا را درکانون خانواده سکنا داد و با این تدبیر، همه فرزندان آدم را به سوی زوجیت دعوت کرد و کمال انسانی را در همراهی و همدلی زوجین در کانون خانواده ترسیم نمود. تدبیر حکیمانه الهی، در قالب کشش و تجاذب میان زن و مرد تجلی یافته و همه انبیا، بشر را در طول تاریخ، در کانون خانواده گرد هم آورده است و بدینسان، نسل بشر به زندگی خود ادامه میدهد
خانواده به عنوان کهنترین نظام در جوامع بشری، مناسبترین سازمان برای تأمین نیازهای جسمی و روانشناختی اعضا و بهترین بستر برای پرورش نسلی کارآمد و معتقد به ارزشهای دینی و اجتماعی، زمینهساز تأمین نیازهای اقتصادی، حقوقی و روانی افراد بشر بوده است. در سالهای اخیر، نظام خانواده به دلیل تحولات فرهنگی، اجتماعی، صنعتی، علمی و ارزشی، با مشکلات متعددی روبهرو شده است.۱ تزلزل بسیاری از سنتها، اخلاقیات، آداب، رسوم و اعتقاداتی که عامل تقویت، استحکام و تعادل خانواده بوده، به صورت جدی، کارآمدیِ خانواده را تهدید کرده است
منابع دینی ما ـ یعنی قرآن و سنتـ ، سرشار از توصیههای عاطفی، شناختی و رفتاری برای تأمین کارآمدی خانواده است. مجموعه تعالیم اسلامی در مورد خانواده، ما را به نظامی رهنمون میکند که شاخصهای کارآمدی را در بردارد و پاسخگوی نیازهای مادی و معنوی خانواده است
امام صادق† با اشاره به برخی از اهداف و شاخصهای خانواده مطلوب و کارآمد، میفرمایند: کسی که قصد ازدواج و تشکیل خانواده دارد، لازم است خود را در پناه خدا قرار دهد، دو رکعت نماز بگزارد، حمدوثنای خدا بگوید و این چنین دعا کند
خداوندا، من تصمیم به ازدواج و تشکیل خانواده گرفتهام. همسری نصیبم کن که از لحاظ جسم و اخلاق(کارآمدی اخلاقی) نیکوترین باشد، دامنی پاک و بیآلایش داشته و حیثیت وجود خود و مال و دارایی(کارآمدی حقوقی) من را نگهدار باشد. از نظر رزق، وسعت روزی و از نظر برکت، فزایندهتر باشد. خداوندا، از او برای۲ من فرزندی پاکسرشت مقدر فرما؛ فرزندی که برای من در طول حیات و پس از مرگ، خلفی شایسته باشد
در یک طبقهبندی کلی، مجموعه تعالیم و معارف اسلام به سه بخش عمده تقسیم میشود؛ بخش اول یک سلسله بینشها و نگرشهای کلی نسبت به جهان، انسان و کل هستی را تشکیل میدهد؛ بخش دوم شامل ویژگیها و خصلتهایی است که یک فرد مسلمان در راه دستیابی به کمال، باید خویشتن را به آنها بیاراید و از اضداد آنها دوری گزیند. این بخش با عنوان معارف و دستورات اخلاقی اسلام مشهور است؛ بخش سوم به احکام اختصاص دارد. این بخش شامل دستورالعملهایی است که به فعالیتهای خارجی و عینی انسان، اعم از فعالیتهای مادی، معنوی، دنیوی، اخروی، فردی و اجتماعی مربوط است۳. بخش سوم ضامن رعایت حقوق انسانهاست
شاخص بینشی خانواده کارآمد، به بینشهای دینی اشاره دارد که برای رشد و کارآیی خانواده ضروری است. ایمان و باورهای دینی به عنوان یک نگرش اصلی و محوری، به طور مستقیم و غیرمستقیم بر ابعاد شخصیت فرد، مانند هدف زندگی، ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی زندگی و دیدگاههای فرد نسبت به شغل، ازدواج، تحصیل و حتی جنبههای جزئیتری مانند: تفریحات، علایق و ترجیحات رفتاری در زندگی اثرگذار است
برخورداری والدین از باورهای دینی مستحکم، در تحکیم روابط خانواده تأثیر فراوانی دارد و بیبهرهماندن خانواده از این باورها، مشکلات متعددی را در پی دارد و قرآن از آن به زندگی تنگ و سخت یاد میکند.۴ خانوادهای که به دلیل نداشتن اعتقادات دینی، دارای آرامش نباشد و اعضای آن از زندگی لذت نبرند، نمیتواند کارآمد باشد
یکی از اهداف مهم ازدواج، تکامل اخلاقی زوجین و پرورش فرزندانی دارای اخلاق اسلامی است. پرورش فرزند، تأمینکننده یکی از نیازهای مهم روانی انسانها، یعنی تعلق و پیوستگی به فرزند است
پرورش، به جریان یا فرایندی منظم و مستمر گفته میشود که هدف آن، هدایت رشد اخلاقی، معنوی، جسمانی و روانی، یا به طور کلی، رشد همهجانبه شخصیت پرورشیابندگان در جهت کسب و درک معارف بشری و هنجارهای مورد پذیرش جامعه و نیز کمک به شکوفاشدن استعدادهای آنان است.۵ با توجه به چنین تعریفی از پرورش، تربیت و رشد جنبههای فردی و اجتماعی تمامی اعضای خانواده، از عوامل کارآمدی خانواده به حساب میآید و برای دستیابی به چنین خانوادهای باید برای رشد جنبههای گوناگون تلاش کرد
بخش قابل توجهی از تبلور استعدادها و شکفتهشدن توانمندیها، مسئولیتپذیریها و تعالی انسان، در نتیجه حیات اجتماعی، پیوندهای خانوادگی و تجارب زندگی جمعی به ظهور میرسد؛ به طوری که هرگونه محرومیت از روابط مطلوب و منطقی با دیگران و دورماندن از زندگی پویای اجتماعی، زمینه بروز ناهنجاریهایی را در فرد فراهم میکند۶
اولین جوانههای ارتباط بین انسانها در حریم خانواده پدیدار میگردد و در سایر بخشهای جامعه توسعه مییابد. روابط خوشآیند و آرامش اعضای خانواده با یکدیگر، با بستگان، با اعضای جامعه و مهمتر از همه با خدای متعال، مناسبترین بستر رشد و شکوفایی و کارآمدی خانواده را فراهم میسازد. در این زمینه نیز اسلام دستوراتی دارد که افراد خانواده را به حسن روابط با یکدیگر دعوت می کند؛ تلاش برای برقراری روابط محبتآمیز، همراه با عاطفه بین والدین و فرزندان و نیز فرزندان با والدین، از دیگر آموزههای دین اسلام است
اسلام برای ازدواج، اهداف و آثاری بیان کرده است و برای تحقق این اهداف، برای همه اعضای خانواده وظایف و مسئولیتهای مشترک و ویژهای را معین کرده است. در مقابل رعایت وظایف و انجام مسئولیتها، حقوقی را نیز برای آنها در نظر گرفته است. رعایت این حقوق، یکی از شاخصهای خانواده کارآمد است و زیرپاگذاشتن آنها، سازمان خانواده را متزلزل میکند. رعایت مرزهای درونخانوادگی مانند رازداری و برون خانوادگی مانند رعایت پوشش شرعی و حدود روابط زن و مرد و چگونگی مدیریت منزل، از مباحثی هستند که جزء شاخصهای حقوقی خانواده است. بحثهای اقتصادی که بر کارآمدی خانواده تأثیرگذار است و به عنوان حقوق اعضای خانواده مطرح میشود، در شاخص حقوقی خانواده کارآمد، مورد توجه قرار میگیرد
بنابراین خانواده کارآمد۷، خانوادهای است که با پایبندی اعضای آن به اعتقادات دینی و رعایت حقوق و اخلاق اسلامی، زمینه کشف و پرورش قابلیتها و تواناییهای آنان را در ابعاد شناختی، عاطفی و رفتاری فراهم کند
تاریخچه سنجش و اندازهگیری خانواده
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.