تحقیق بررسی رابطه هدف در زندگی با عوامل جمعیتشناختی (با تکیه براسلام)
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
تحقیق بررسی رابطه هدف در زندگی با عوامل جمعیتشناختی (با تکیه براسلام) دارای ۳۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تحقیق بررسی رابطه هدف در زندگی با عوامل جمعیتشناختی (با تکیه براسلام) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه تحقیق بررسی رابطه هدف در زندگی با عوامل جمعیتشناختی (با تکیه براسلام)
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
موضوع پژوهش
پرسش پژوهش
اهمیت و ضرورت پژوهش
جامعه آماری
حجم گروه نمونه و روش نمونهبرداری
ابزار پژوهش
۱ روایی۳۵
۲ اعتبار۳۶
۳ روایی ملاکی با مصاحبه با کارشناسان
۳-۲ ابزار این مصاحبه
تجزیه و تحلیل دادهها
بررسی دادههای تحلیلی گروه نمونه(جمعیتشناختی(
الف. نتایج آزمون t برای دو گروه نمونه (حوزه و دانشگاه(
ب. نتایج آزمون t برای متغیر جنسیت
نتایج دادههای تحلیلی
تفسیر نتایج دو مرکز علمی
۱ ایدئالنگری تحصیلی و عرفانی ـ اخلاقی
۲غالب بودن جنس زن در گروه دانشگاهی
۳ تحصیل خواهران حوزوی
ب) تفسیر متکی بر نظرات کارشناسان
الف) تعداد مصاحبه شوندگان
ب) روشاجرای مصاحبه
ج) تحلیل مصاحبه با پیشینههای پژوهشی
پیوست چکلیست مصاحبه با کارشناسان
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه تحقیق بررسی رابطه هدف در زندگی با عوامل جمعیتشناختی (با تکیه براسلام)
ـ نهج البلاغه، ترجمه علی، دشتی، چاپ سوم، قم، جمال، ۱۳۸۵
ـ آذربایجانی، مسعود، تهیه و ساخت آزمون جهت گیری مذهبی باتکیه براسلام، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۲
ـ آناستازی، ا، روان آزمایی، ترجمه محمدنقی براهنی، تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه، چاپ دوم، ۱۳۸۲
ـ ابن ابی الحدید المعتزلی، شرح نهجالبلاغه، قم، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، ۱۴۰۴
ـ اعوانی، غلامرضا، «معنای زندگی در نظر خواهی از دانشوران»، نقد و نظر، ش۲۴- ۲۳، قم، دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ۱۳۸۲، ص ۵ـ۲۵
ـ انصاری، خواجه عبدالله، صد میدان، قم: کتابسرای اشراق، ۱۳۸۲
ـ بهرامی، هادی، آزمونهای روانی، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ ۲، ۱۳۸۱
ـ بیانزاده، اکبر، «ضرورت نگاه به ارزشهای دینی در مشاوره و روان درمانی»، ماهنامه دین، ش۱، ۱۳۷۹، ص ۶۳- ۶۸
ـ پاول، تروور جی و آنرایت، سیون جی، فشارهای روانی، اضطراب و راههای مقابله با آن، ترجمه عباس بخشی پور رودسری و حسن صبوری مقدم، مشهد، شرکت به نشر، ۱۳۷۷
ـ دلاور، علی، احتمالات و آمار کاربردی در روان شناسی و علوم تربیتی، چاپ ۱۱،تهران،رشد
ـ رفیعی، بهروز، گزارشی ازمفهوم و ساختار دین ازنگاه غزالی، به نقل ازمبانی نظری مقیاسهای دینی، به کوشش محمدرضا سالاریفر و همکاران، قم پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و تهران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتشارات دفتر طرح های ملی،۲۳۳، ۱۳۸۴
ـ رفیعی، بهروز، آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم وتربیت ومبانی آن، ج۳ امام محمد غزالی، تهران، نشر سمت، ۱۳۸۱
ـ رویلاد، لاری، هدف و هدف گذاری برنامه ریزی برای موفقیت، ترجمه غلامرضا خاکی، سازمان بهروزی ملی ایران، (بیجا)، نشر بصیر، ۱۳۷۵
ـ سالاریفر و همکاران، مبانی نظری مقیاسهای دینی، دفتر طرحهای ملی، تهران، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۴
ـ سی دی کتابخانه الکترنیک درج۳، تهران
ـ سی دی کارگاه مثبت درمانی، انجمن روانشناسی اسلامی، قم، ۱۳۷۸
ـ فرانکل، ویکتور، فریاد ناشنیده برای معنا، ترجمه مصطفی تبریزی و علی علوینیا، تهران، فراروان، ۱۳۸۳
ـ فرانکل، ویکتور، پزشک و روح، ترجمه فرخ سیف بهزاد، تهران، ویس، ۱۳۶۶
ـ فرانکل، ویکتور، انسان درجستجوی معنی، تهران، دانشگاه، چاپ ۶، ۱۳۸۰
ـ فیض کاشانی، ملامحسن، زادالسالک، بیجا، بینا، ۱۳۷۲
ـ فونتانا، دیوید، روانشناسی دین و معنویت، ترجمه ا.ساوار، قم، ادیان، ۱۳۸۵
ـ فیست، جس و فیست گریگوری جی، نظریههای شخصیت، ترجمه یحیی سید محمدی، تهران، روان، ۱۳۸۶
ـ عثمان، عبدالکریم، روانشناسی از دیدگاه غزالی و دانشمندان اسلامی، ترجمه سیدمحمدباقر حجتی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ ۸، ۱۳۷۳
ـ غزالی، ابوحامدمحمد، مشکات الانوار، بیروت، دارالکتب العلمیه، ۱۴۰۶ ق
ـ کار، آلان، روانشناسی مثبت، ترجمه حسن پاشا شریفی و همکاران، چاپ اول، تهران، نشر سخن، ۱۳۸۵
ـ کارل، الکسیس، راه و رسم زندگی ویا تفکراتی درباره زندگی، ترجمه مهرداد مهرین، تهران، آرین، چاپ ۲، ۱۳۷۵
ـ کاتینگهام، جان، «معنای زندگی، گزارش از سید محمود موسوی»، نقد و نظر، ش۲۴- ۲۳، قم، دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ۱۳۸۲،ص ۵۵
ـ کرمی، ابوالفضل، آشناسی با آزمون سازی و آزمون های روانی، تهران، مرکز نشر روان سنجی، چاپ ۲، ۱۳۸۶
ـ گراث، گری و نات، ما، راهنمای سنجش روانی برای روانشناسان بالینی، ترجمه حسن شریفی و محمدرضا نیکخو، ج اول، تهران، رشد، ۱۳۷۵
ـ گنجی، حمزه، بهداشت روانی، تهران، ارسباران، ۱۳۷۶
ـ لگنهاوزن، محمد، «معنای زندگی در نظر خواهی از دانشوران»، نقد و نظر، ش۲۴- ۲۳، قم، دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ۱۳۷۹، ص ۵-۲۵
ـ لگنهاوزن، محمد، «گفتگو با محمد لگنهاوسن، ویژه معنای زندگی»، دو ماهنامه حدیث زندگی، سال هفتم، ش ۳۵، ۱۳۸۶، قم، دارالحدیث،ص ۳۴
ـ اینجر، کور و فرد آن، مبانی پژوهش در علوم رفتاری، ترجمه حسن پاشا شریفی و جعفر نجفی زند، تهران، آوای نور، ۱۳۷۶
ـ متز، تدئوس، آیا هدف خداوند می تواند سرچشمه معنای زندگی باشد؟، ترجمه محمد سعیدیمهر، نقدونظر، ش۲۴- ۲۳، قم، دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ۱۳۸۲، ص ۶۹
ـ محمد پور، احمدرضا، ویکتور فرانکل بنیانگذار معنا درمانی، تهران، نشر دانژه، ۱۳۸۵
ـ محمد پور، احمدرضا، آموزش عقاید، قم، سازمان تبلیغات اسلامی، ۱۳۷۷، ج ۱ و ۲
ـ محمد پور، احمدرضا، آموزش فلسفه، بیجا، سازمان تبلیغات اسلامی، ۵- ۱۳۶۴
ـ محمد پور، احمدرضا، رستگاران، قم، مؤسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی€، ۱۳۸۶
ـ مطهری، مرتضی، تکامل اجتماعی انسان به ضمیمه هدف زندگی، تهران، صدرا، چاپ ۵، ۱۳۶۸
ـ ملکیان، مصطفی، «معنای زندگی در نظر خواهی از دانشوران»، نقد و نظر، ش۲۳- ۲۴، قم، دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ۱۳۷۹، ص ۵-۲۵
ـ نصری، عبدالله، فلسفه خلقت انسان، تهران، کانون اندیشه جوانان، ۱۳۷۸
ـ هارتز، گری، معنویت و سلامت روان (کاربردی بالینی)، ترجمه امیر کامگار و عیسی جعفری تهران، روان، ۱۳۸۷
ـ هومن، حیدرعلی، شناخت روش علمی در علوم رفتاری، تهران، پارسا، چاپ ۴، ۱۳۸۰
ـ هومن، حیدرعلی، استنباط آماری در پژوهش رفتاری، تهران، پارسا، چاپ ۴، ۱۳۷۸
ـ هومن، حیدرعلی، روانشناسی دین، ترجمه فؤاد روحانی، تهران، شرکت سهامی کتابهای جیبی، ۱۳۷۰
ـ هومن، حیدرعلی، روح و زندگی، ترجمه لطیف صدقیانی، تهران، جامی، ۱۳۷۹
-Allport, G.W, The Individual and His Religion. New York: Macmillan,
-Allport, G. W, Personal religious orientation and prejudice, Journal of Personality and Social Psychology، p. 432- 443,
-Allport, G. W, The Person in Psychology. Boston: Beacon,
-Alston.William ,The Encyclopedia of Philosophy.vol 8, P
-Assessment of Religiousness And Spiriuality In Health Research, In, Plante Thomas G. & Allen C. Sherman (eds.), Faith And Health: Psychological Perspectives. New York and London:The Guilford Press، ۲۰۰۱، p .132-
-Argyle, M, The psychology of Happiness ,USA & CANADA: Rutldege, Taylor & Francis Group,
-Cottingham, John, 2003, On The Meaning of Life, Routledge, p
-Crumbaugh, J. C, Cross- validation of Purpose in Life Test based on Frankl’s concepts. Joumal of lndividual Psychology, p. 74- 81,
-Crumbaugh, J. C, & Maholick, L. T, An experimental study in existentialism: The psychometric approach to Frankl’s concept of noogenic neurosis. Journal of Clinical Psychology, p. 589- 596,
-Crumbaugh, J. C, & Maholick, L. T, Manual of instructions for the Purpose- in- Life Test. Munster: Psychometric Affiliates,
-DuRant, R.H, Getts, A., Cadenhead, C., Emans, S. J., &.Woods, E. R, Exposure to Violence and Victimization and depression، hopelessness, and purpose in life among adolescents living in and around public housing. Developmental and Behavioral Pediatrics, p. 233-
-Frankel, B. G., & Hewitt, W. E, Religion and well being among Canadian university students: The role of faith groups on campus. Journal for the Scientific Study of Religion، p. 62- 73,
-Frankl, V. E, Man’s Search for Meaning: an Introduction to Logotherapy. Boston: Beacon Press,
-Frankl, V. E, Psychotherapy and Existentialism: Selected Papers on Logotherapy. New York: Simon and Schuster,
-Frankl, V. E, The feeling of meaninglessness: a challenge to psychotherapy. American Journal of Psychoanalysis, 32 (1) ، ۸۵- ۸۹, ۱۹۷۲
-Frankl, V.E, (R. and C.Winston, Trans.) The Doctor and the Soul: From Psychotherapy to Logotherapy. New York: Vintage Books. (Originally published in 1946 as rztliche Seelsorge.),
-Frankl, V. E, The Unconscious God: Psychotherapy and Theology. New York: Simon and Schuster. (Originally published in 1948 as Der unbewusste Gott. Republished in 1997 as Man’s Search for Ultimate Meaning.),
-Frankl, V. E, Viktor Frankl-Recollections: An Autobiography. (J. and J. Fabray, Trans.) New York: Plenum Publishing. (Originally published in 1995 as Was nicht in meinen Büchern steht.),
-Hand book of Positive Psychology, Edwin A.Locke.setting goals for life and happiness, P. 311-
-Zika, S., & Chamberlain, K. (1992). On the relation between meaning in life and psychological well- being. British Journal of Psychology, p. 133-
چکیده
در این پژوهش، رابطه هدفمندی در زندگی ـ با تکیه بر اسلامـ با عوامل جمعیتشناختی گروه نمونه دانشگاهی و حوزوی، جنس، وضعیت تأهل بررسی میشود. محقق بر آن است تا با آزمون هدف در زندگی، با تکیه بر اسلام، به بررسی عوامل جمعیتشناختی بپردازد
جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان دوره لیسانس دانشگاه پیام نور قم، دانشپژوهان دوره لیسانس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی€، و حوزه علمیه خواهران قم هستند که در سال ۸۷ـ۱۳۸۸ مشغول تحصیل بودهاند. حجم گروه نمونه، به روش نمونهبرداری تصادفی طبقهای و به تعداد ۴۰۴ نفر انتخاب شد (۲۰۷ نفر دانشگاهی و ۱۹۷ نفر حوزوی)
نتایج پژوهش نشان میدهد که بین میانگین نمرات گروه دانشگاهی و حوزوی تفاوت معناداری وجود دارد، ولی واریانس و انحراف استاندارد دانشگاه بیشتر است. بین میانگین نمرات مجردها و متأهلان و زنان و مردان، تفاوت معناداری وجود نداشت
کلید واژهها: آزمون هدفمندی، هدف، هدفمندی، زندگی، اسلام
مقدمه
ترس از محرومیت بشر از برنامه و هدف زندگی، انبیا، عارفان و اندیشمندان الهی و غیر الهی را بر آن داشته است که در چارچوب رسالت خود، آدمی را به خود آورند و او را از پوچی نجات دهند و زندگیاش را معنا بخشند. به همین دلیل است که قرآن انسان را خطاب قرار میدهد: «أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناکُمْ عَبَثاً وَ أَنَّکُمْ إِلَیْنا لا تُرْجَعُونَ؛(مؤمنون: ۱۵) آیا گمان میکنید که بیهدف خلق شدهاید و به سوی ما باز نمیگردید»
حضرت علی† میفرماید: «رحم الله علم (عرف) مِن أین و فی أین و الی أین؛۱ رحمت خدا بر کسی که بداند که از کجا آمده؟ در کجا بسر میبرد؟ و به کجا رهسپار خواهدشد؟» همچنین میفرماید: «اِن لم تَعلم مِن أینَ جئتَ لاتعلم الی أینَ تَذهب؛۲ اگر ندانی که از کجا آمدهای، نخواهی دانست به کجا خواهی رفت»
شمس تبریزی میگوید: «در بند آن باش که من کیم؟ و چه جوهرم؟ و به چه آمدم و به کجا میروم؟ و اصل من از کجاست؟ و این ساعت در چهام؟ و روی به چه دارم».۳
دنیاگراهایی که خواستهاند بدون قطبنمای وحی، مسیر حیات را به آدمی نشان دهند، خود و دیگران را به بیراههها میبرند و خواهند برد که گفتهاند: «هرکس جغد راهنمایش باشد، راهبریش به سوی خرابهها است»
ابن سینا میگوید
ای کاش بدانمی که من کیستمی
گر مقبلم آسوده و خوش زیستمی
سرگشته به عالم ز پی چیستمی
ورنه به هزار دیده بگریستمی۴
الکسیس کارل از نظام آموزشی و تربیتی معاصر گله میکند و میگوید نباید به یافتن پاسخ پرسشهای اساسی از سرچشمه وحی بیاعتنا باشیم. وی معتقد است که دانستن سرنوشت، از نقشه آلاسکا و ساختمان مرکز هستهای اتم مهمتراست.۵ پارگامنت، فرانکل، آلپورت و;تمرین در باشگاهِ «معنایابی» را برای قوی شدن عضلات شخصیت و آرامش لازم میدانند و بسیاری از پوچگرایانِ بیخدا، «معنادهی» به زندگی را «نمک زندگی» به شمار میآورند
با توجه به آنچه بیان شد، برای رفع «عطش وجودی»، نجات از گرداب هائل پوچی و امان از آسیبهای بیشمار جسمی، ذهنی و روحی و بیمعنایی زندگی، هدفمند زیستن ضروری است. با توجه به وحیانی بودن قرآن و حدیث و موثق و معتبر بودن آنها، سنجش سطح هدفمندی با معیار علمی ـ دینی بجا است. بررسی هدفمندی مزبور با عوامل جمعیتشناختی مانند مراکز مختلف آموزشی، جنسیت و وضعیت تأهل، کمک زیادی به آسیبشناسی، رفع موانع هدفمند زیستن و تقویت زندگی در سطح بنیادی و کاربردی میکند
بیان مسئله
هدف و معنای زندگی، از مهمترین موضوعات دینی، مدیریتی، فلسفی و روانشناختی است. از اینروی، به این موضوع از چشماندازهای گوناگونی از جمله فلسفه دین، فلسفه ذهن، فلسفه اخلاق و روانشناسی و دینشناسی تطبیقی میتوان نگریست.۶ در میان فیلسوفان، این بحث مورد توجه خاص فیلسوفان اگزیستانسیالیست بوده است.۷
روانشناسانی چون آلپورت، ۸ لوین،۹ اریک فرم، ۱۰ اریکسون، ۱۱ یونگ، ۱۲ موری، ۱۳ پرلز، ۱۴ بندورا، ۱۵ مزلو۱۶ می، ۱۷ فرانکل۱۸ و آدلر۱۹و۲۰ از هدف و معنای زندگی بهطور ضمنی بحث کردهاند.۲۱
پژوهشهای همسویی درباره هدف در زندگی انجام شده است؛ آزمون هدف در زندگی(PIL)۲۲ را جمیز، سی، کرومباخ۲۳با همکاری لئونارد ماهولیک۲۴ ابداع کرد.۲۵ این آزمون بیست گزینهای برای سنجش معنای زندگی و عملیاتی کردن نظرات فرانکل ساخته شد که در بررسیها اعتبار بالایی (آلفا=۹۱)از آن گزارش شده است.۲۶ همه گزینهها روی یک مقیاس هفتنقطهای درجهبندی شدهاند. دامنه نمرات از رتبه۲۰ تا ۱۴۰ است.۲۷
علمای دین بهویژه مفسران، فیلسوفان و متکلمان بهطور پراکنده به بحث هدف و معنای زندگی پرداختهاند؛ اما از میان اندیشمندان مسلمان، غزالی، شهید مطهری و علامه جعفری، بر موضوع هدف زندگی تأکید کردهاند.۲۸ بهرغم تأکیدی که فیلسوفان، متکلمان، روانشناسان و اسلام بر زیستن هدفمند و بامعنا (چه معنای جعلی و چه کشفی) و فواید زیاد (دنیوی و معنوی) این زندگی داشتهاند، محقق به پژوهشی که به بررسی عوامل جمعیتشناختی با آزمون هدف در زندگی ـ با تکیه بر اسلام ـ پرداخته باشد، دست نیافته است. بررسی هدفمندی مزبور با عوامل جمعیتشناختی مانند مراکز مختلف آموزشی، جنسیت و وضعیت تأهل و; کمک زیادی به آسیبشناسی، رفع موانع هدفمند زیستن و تقویت زندگی هدفمند میکند
موضوع پژوهش
موضوع این پژوهش بررسی رابطه هدف در زندگی (با تکیه بر اسلام) با عوامل جمعیتشناختی گروه نمونه دانشگاهی و حوزوی ،جنس، وضعیت تأهل و; است
پرسش پژوهش
آیا میان عوامل جمعیت شناختی، گروه نمونه دانشگاهی و حوزوی، جنس، وضعیت تأهل و هدف در زندگی (با تکیه بر اسلام)، تفاوت میانگین معناداری وجود دارد؟
فرضیههای پژوهش
اهمیت و ضرورت پژوهش
در سالهای اخیر، مذهب و آموزههای دینی به منزله یکی از متغیرهای مؤثر رفتار و فرایندهای روانی مورد توجه متخصصان علوم رفتاری قرارگرفته است؛ تا جایی که برخی دین را عامل اساسی بهداشت فردی و اجتماعی معرفی کردهاند.۲۹ از نظر پارگامنت و بارک (۱۹۹۵) مذهب با ارائه تفسیر واقعبینانه از زندگی، بر سلامت روان اثر میگذارد. یونگ در فعالیتهای رواندرمانی خود دریافت که باورهای مذهبی میتواند سبب بالا بردن یکپارچگی و معنا دادن به شخصیت شود.۳۰
پژوهشهای متعددی نشانگر اثربخشی رواندرمانی مذهبی بر مشکلات روانشناختی میباشد۳۱ و سازمان جهانی بهداشت (۱۹۸۹) با توجه به نتایج تحقیقات انجام شده، بهطور رسمی اعلام کرد باید از توانمندیها و پتانسیل باورهای دینی و اعتقادی افراد برای ارتقای سلامت روانی آنان کمک گرفت.۳۲ با این توصیف، بررسی رابطه هدف در زندگی با تکیه بر اسلام، با عوامل جمعیتشناختی زمینه برای مداخلهای مفید آماده میسازد
این عقیده که ممکن است شاخصهای تهیه شده برای سنجش هدفمندی بر اساس مؤلفههای دینی که متکی به وحی الهی هستند بتوانند هدفمندی افراد مسلمان را دقیق ارزیابی کند و با این آزمون بتوان در سطح نظری و کاربردی در ابعاد جمعیتشناختی کمک گرفته شود، ضرورت این پژوهش علمی را برای بررسی رابطه هدف در زندگی با عوامل جمعیتشناختی برجسته میکند
جامعه آماری
جامعه آماری پژوهش حاضر مشتمل بر دانشجویان دانشگاه پیام نور مقطع کارشناسی شهر قم و دانشپژوهان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی€ و حوزه علمیه خواهران در مقطع کارشناسی است که در سال تحصیل ۸۸ـ۱۳۸۷ مشغول به تحصیل بودهاند
حجم گروه نمونه و روش نمونهبرداری
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.