آثار محمد علی جمال زاده و بررسی تکنیک های روایت و عناصر داستانی آن


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۹۷,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 آثار محمد علی جمال زاده و بررسی تکنیک های روایت و عناصر داستانی آن دارای ۲۸۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد آثار محمد علی جمال زاده و بررسی تکنیک های روایت و عناصر داستانی آن  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

فهرست:

چکیده۱
مقدمه۲
فصل اول : نقد و تحلیل سبک جمال زاده و عناصر داستان
داستان نویسی۹
نمودهای پویایی و ایستایی زبان در آثار جمال زاده۱۴
رئالیسم در آثار جمال زاده۱۸
نقش جمال زاده در ادبیات داستانی معاصر۲۳
سبک شناسی داستانهای جمال زاده۲۵
عناصر داستان۴۱
روش کار۶۶
فصل دوم : بررسی عناصر داستانی در مجموعه داستانهای جمال زاده
۱- یکی بود یکی نبود۶۸
۱-۱ : فارسی شکر است
خلاصه داستان۷۵
عناصر داستان۷۶
۱-۲ : رجل سیاسی
خلاصه داستان۸۱
عناصر داستان۸۲
۱-۳ )دوستی خاله خرسه
خلاصه داستان۸۴
عناصر داستان۸۵
۱-۴ : درد ملا قربانعلی
خلاصه داستان۸۹
عناصر داستان۹۰
۱-۵ :  بیله دیگ بیله چقندر
خلاصه داستان۹۲
عناصر داستان۹۳
۱-۶ : ویلان الدوله
خلاصه داستان۹۵
عناصر داستان۹۶
۲- دار المجانین
خلاصه داستان۹۸
عناصر داستان۱۰۱
۳- عمو حسینعلی
۳-۱ : شاهکار
خلاصه داستان۱۰۷
عناصر داستان۱۰۸
۳-۲ : پلنگ
خلاصه داستان۱۱۱
عناصر داستان۱۱۲
۳-۳ : جزیره آتلانتیس
خلاصه داستان۱۱۴
عناصر داستان۱۱۵
۳-۴ : مجادله دو پشه
خلاصه داستان۱۱۷
عناصر داستان۱۱۷
۳-۵ :  کباب غاز
خلاصه داستان۱۲۰
عناصرداستان ۱۲۱
۴- صحرای محشر
خلاصه داستان۱۲۳
عناصر داستان۱۲۶
۵- قلتشن دیوان
خلاصه داستان۱۳۰
عناصر داستان۱۳۳
۶- راه آب نامه
خلاصه داستان۱۳۸
عناصر داستان۱۳۹
۷- سرو ته یک کربلاس
خلاصه داستان۱۵۴
عناصر داستان۱۵۵
۸- کهنه و نو۱۴۵
۵-۱ : ثواب یا گناه ؟!
خلاصه داستان۱۴۵
عناصر داستان۱۴۶
۵-۲ : نمک گندیده
خلاصه داستان۱۴۸
عناصر داستان۱۴۸
۵-۳ : عقد تمهیدی
خلاصه داستان۱۵۱
عناصر داستان۱۵۱
۵-۴ : خانه به دوش
خلاصه داستان۱۵۳
عناصر داستان۱۵۴
۵-۵ : همزه و لمزه
خلاصه داستان۱۵۶
عناصر داستان۱۵۶
۵-۶ : عالم همقطاری
خلاصه داستان۱۵۹
عناصر داستان۱۵۹
۵-۷ : باج سبیل۱۶۱
۵-۸ : دو قلو
خلاصه داستان۱۶۱
عناصر داستان۱۶۱
۶- غیر از خدا هیچکس نبود
۶-۱ : قیصر و ایلچی
خلاصه داستان۱۶۴
عناصر داستان۱۶۴
۶-۲: آواز در گرمابه
خلاصه داستان۱۶۷
عناصر داستان۱۶۸
۶-۳ : قلب ماهیت
خلاصه داستان۱۶۹
عناصر داستان۱۶۹
۶-۴ : آخوند داریم و آخوند
خلاصه داستان۱۷۱
عناصر داستان۱۷۱
۶- ۵ : دو آتشه
خلاصه داستان۱۷۵
عناصر داستان۱۷۵
۶-۶ : میرزا خطاط
خلاصه داستان۱۷۸
عناصر داستان۱۷۸
۶-۷ : امنیت شکم
خلاصه داستان۱۸۰
عناصر داستان۱۸۰
نتیجه گیری۱۸۴
فهرست منابع۱۸۷
چکید? انگلیسی۱

چکیده:
داستان تصویری است عینی از چشم انداز و برداشت نویسنده از زندگی . هر نویسنده ، فکر و اندیشه معینی درباره زندگی دارد یا نحوه برخوردش با زندگی ، فلسفه زندگی او را مجسم می کند هرداستان دارای عناصری است که پیکره ی آن را به وجود می آورند . به این عناصر ، عناصرِ داستان می گویند . مهمترین عناصر داستان عبارتند از : پیرنگ یا طرح ، شخصیت پردازی ، درونمایه یا مضمون ، موضوع ، زاویه ی دید ، لحن و سبک ، فضا و صحنه ، نماد.
از جمال زاده به عنوان پدر داستان نویسی ایران یاد کرده اند . عشق جمال زاده به فرهنگ مردم باعث شد که داستان نویسی را انتخاب کند . وی معتقد بود داستان قالب خوبی برای ارتباط برقرار کردن با مردم است . شاید او نخستین کسی است که از لحن عامیانه در یک اثر ادبی استفاده می کند . در این پژوهش سعی بر این است که عناصر داستانی و تکنیک های روایت در آثار داستانی محمد علی جمال زاده مورد بررسی قرارگیرد .
در این پژوهش سعی بر این است که عناصر داستانی و تکنیک های روایت در آثار داستانی محمد علی جمال زاده مورد بررسی قرارگیرد .

کلیدواژه : داستان ,عناصرداستانی ,محمد علی جمال زاده ,رئالیسم ,نثر

   مقدمه:                                                                          
       (( سید محمد علی جمال زاده در یک صد و شش سالگی در گذشت . زادنش به سال ۱۳۰۹ قمری در شهر اصفهان روی داد و مرگش روز هفدهم آبان ۱۳۷۶ در شهر ژنو کنار دریاچه لمان فرا رسید. 
       (( پدرش سید جمال الدین واعظ اصفهانی ( متولد در همدان ۱۲۷۹-  مقتول در بروجرد جمادی الثانی ۱۳۲۶) بود . محل اقامت او شهر اصفهان بود ، ولی غالبأ برای وعظ به شهرهای مختلف سفرمی کرد . جمال زاده روزگاران کودکی را در اصفهان گذرانید و چون از ده سالگی فراتر رفت گاهی پدرش او را به همراه خود به سفر می برد و در همین دوره از حیات جمال زاده بود که سید جمال اقامت تهران اختیارکرد “سال۱۳۲۱ “و دو سه سالی پیش نگذشت که فرزند خود محمدعلی را برای تحصیل به بیروت فرستاد (۱۹۰۸) . سن جمال زاده در این اوقات از دوازده سال درگذشته بود.
       (( جمال زاده در بیروت می بود که اوضاع سیاسی ایران دگرگون شد . محمدعلی شاه مجلس را به توپ بست و هریک از آزادی خواهان به سرنوشتی دچارشد . سید جمال ، به خفیه ، خود را به همدان رسانید تا به عتبات برود . وی در آنجا به چنگ عمال دولتی افتاد و چون او را به دستور دولت به حکومت بروجرد تحویل دادند در این شهر به اراده حاکم ” امیرافخم” به طناب انداخته و مقتول شد.
       (( جمال زاده در بیروت با ابراهیم پورداود و مهدی ملکزاده ” فرزند ملک المتکلمین” چند سالی هم دوره و همدرس بود . چون متمایل به تحصیلات دانشگاهی اروپایی شد در سال۱۹۱۰ قصد عزیمت به اروپا کرد . از راه مصر ، خود را به اروپا رسانید . ممتاز السلطنه ، سفیر ایران چون او را بشناخت توصیه کرد بهتر است به لوزان (سویس) برود و در آنجا به ادامه تحصیل بپردازد . تا سال۱۹۱۱ در لوزان بود . در این سال به دیژن “فرانسه” آمد و دیپلم علم حقوق خود را از دانشگاه این شهرگرفت . وقوع جنگ جهانی موجب تشکیل کمیته ملیون ایرانی ، به زعامت سید حسن تقی زاده ، در برلن ، برای مبارزه با روس و انگلیس شد.
       (( یکی از ایرانیانی که به همکاری در این کمیته دعوت شد سید محمدعلی جمال زاده بود . او در سال۱۹۱۵ به برلن آمد و تا سال ۱۹۳۰ در آن شهر زیست . جمال زاده پس از ورود به برلن ، مدت درازی نگذشت که به مأموریت از کمیته ملیون به بغداد و کرمانشاه اعزام شد ” همانند ابراهیم پورداود و حسین کاظم زاده و چند نفر دیگر ” . در بازگشت به برلن به همکاری قلمی مجله کاوه و اداره امور آن دعوت شد و تا تعطیلی آن مجله با تقی زاده کار می کرد . جمال زاده پس از تعطیلی مجله کاوه به خدمت محلی در سفارت ایران درآمد و سرپرستی محصلین ایرانی به او واگذارشد . حدود هشت سال در این کار بود تا این که از سال۱۹۳۱ به دفتر بین المللی کار وابسته به جامعه ملل پیوست و در سال ۱۹۵۶ بازنشسته شد . پس ، از برلن به ژنو مهاجرت کرد و تا پایان عمر در این شهر بود . در این مدت چند دوره به نمایندگی دولت ایران در جلسات کنفرانس بین المللی آموزش و پرورش شرکت کرد.
        (( در خلال مدتی که سرپرستی محصلان ایرانی را برعهده داشت دو بار و در دوران عضویت دفتر      بین المللی کار ، پنج بار به ایران مسافرت کرد . اما در هر یک از این سفرها مدتی کوتاه در ایران بیش نماند  شاید نادرست نباشد گفته شود که سال های زندگی او در ایران فقط سیزده سال از عمرِ دراز او بوده است . نود و چند سال را بیرون از ایران زندگی کرد.
     (( اما در سراسر این مدت او با ایرانیان می زیست . هر روز کتاب فارسی می خواند و بی وقفه به دوستان ایرانی خود نامه می نوشت . هرچه تألیف و تحقیق کرد درباره ایران بود اگر هم درباره ایران نبود به زبان فارسی و برای بیداری وگسترش معارف ایرانیان بود . خانه اش آراسته به قالی و قلمکار و قلمدان و ترمه و تافته و مسینه و برنجینه های کرمان و اصفهان و یزد بود . نشست و خاستش، در سراسرعمر ، با هموطنانش بود. اوقات فراغت را با آنها می گذرانید . لذت می برد از این که فارسی حرف بزند . با خاطرات کوتاه گذشته ای که از ایران داشت دلخوش بود . مکرر بر مکرر و با همه کس ، از اصفهان دوره کودکی خود و محله بیدآباد حکایت می کرد . گاهی دامنه صحبت را به فعالیت های سیاسی پدرش در جریان مشروطه خواهی می کشانید و طرز وعظ او و مشکلاتی که در تهران داشته است وصف می کرد . او بسیاری از مطالب را در نوشته های متعدد بازگو کرده است . پس سال شمار زندگی او را میتوان در این چند سطر آورد:
۱۳۰۹ق                تولد در اصفهان
۱۳۲۱ق                آمدن به تهران
۱۳۲۴(۱۹۰۸)         رفتن به بیروت
۱۹۱۰                   رفتن به پاریس
۱۹۱۰-۱۹۱۱          تحصیل در لوزان
۱۹۱۲-۱۹۱۴          تحصیل در دیژون و ازدواج اول
۱۹۱۵-۱۹۲۲           همکاری با کمیته ی ملیون ایرانی و مجله ی کاوه
۱۹۲۳-۱۹۳۱          سرپرستی محصلین ایرانی در برلن
۱۹۳۱-۱۹۶۲          عضویت در دفتر بین المللی کار و ازدواج دوم
۱۹۹۷ (۸ نوامبر)       در گذشت در ژنو
       (( جمال زاده در رشته علم حقوق درس خواند ولی در آن مباحث یک سطر هم به قلم نیاورد . باید قبول کرد که دانشگاه واقعی او دوره همکاریش با مجله کاوه در برلن بود که با مستشرقان ناموری چون ژومارکوارت موگایگر ، ایگن میتوح ، اسکارمان آشنا شد و هم سخنی با آنان دامنه اطلاعتش نسبت به کتاب های اروپایی درباره مشرق گسترش یافت و بر راه و روش اروپایی تحقیق اگاهی یافت.
       (( جز این ، با ایرانیان دانشمندی چون محمد قزوینی ، سید حسن تقی زاده ، میرزا فضل علی آقا تبریزی آشنایی و همکاری یافت و از نشست و برخاست با اقران خود چون حسین کاظم زاده ایرانشهر ، ابراهیم پور داود ، محمود غنی زاده ، سعدالله خان درویش و جمعی دیگر، که همواره درباره ادبیات و تاریخ و فرهنگ به صحبت واندیشه می پرداختند ، دریافتهای سودمند کرد . کاوه دارای کتابخانه خوبی از کتب مهم خاص مطالعات ایرانی بود . در کنار آن محفلی به نام” صحبت های علمی وادبی” ماهانه انعقاد می یافت که در آن جلسات ، خطابه های علمی و ادبی ارائه می شد . طبعأ این گونه فعالیت موجب بسط یافتن دامنه معرفت و بینش جمال زاده شد . جمال زاده مقدمات پژوهشگری و مقاله نویسی را در همین ایام فرا گرفت مقاله ها و نوشته هایی که از او در کاوه انتشار یافت او را ، روز به روز ، در پژوهش و نگارش دلیرتر میکرد انتشار کتاب گنج شایگان (۱۳۳۵ق) ، که نخستین تألیف تحقیقی  او بود ، موجب ناموری او شد. این کتاب با کمک اپنهایمر، استاد اقتصاد دانشگاه برلن به زبان آلمانی هم ترجمه شد . بنا بود به چاپ برسد که وضع نابسامان آلمان و شکست آن دولت موجب توقف و انصراف از این گونه کارها شد . جمال زاده نویسنده همیشگی کاوه بود . از روز نخست تا پایان آن در همه شماره ها نوشته ای از او هست ، چه سیاسی ، چه تحقیقی و فرهنگی. بعضی از نوشته هایش با امضای شاهرخ است. غالب مقالات او در زمینه مباحث تاریخی است . نخستین نوشته داستانیش” فارسی شکر است ” که در نخستین شماره دوره دوم کاوه ، یعنی جمادی الاول ۱۳۳۹ انتشار یافت .
       (( جمال زاده فعالیت فکری و نویسندگی را با پژوهش آغاز کرد و یش از آنکه با داستان نویسی آوازه مندی بیابد ، نویسنده مباحث تاریخی و اجتماعی و سیاسی در شمار بود .” گنج شایگان” پنج سال پیش از ” یکی بود یکی نبود ” منتشرشد . تحقیقات متعددش در خصوص روابط روس و حدود پانزده مقاله دیگر که در کاوه به چاپ رسید همه پیش از نشر یکی بود یکی نبود می بود.
       (( جمال زاده نویسندگی را با مجله کاوه آغاز کرد و پس از آن که کاوه تعطیل شد به همکاری جوانانی که در اروپا درس می خواندند و مجله فرنگستان را در برلن نهاده بودند شتافت و مقاله هایی درآن مجله به چاپ رسانید . آنجا مطلبی درباره زبان فارسی نوشت که میرزا محمد قزوینی را برآشفت تا مقاله اساسی و معتبر و پرآوازه خود را در آنجا منتشر کند.
       (( جمال زاده با توقف انتشار فرنگستان به روزنامه های ایران رو کرد و در روزنامه های ایران ِآزاد ، شفق سرخ و اطلاعات ، به چاپ نوشته هایی که بیشتر مطالب اجتماعی می بود پرداخت ، تا آن که مدیری مجله علم و هنر را پذیرفت که در برلن انتشار می یافت . مؤسس این مجله ابوالقاسم وثوق بود . هفت شماره از آن بیشتر منتشر نشد و خودشان آن را مجله فنی و ادبی معرفی کردند . علم و هنر نتوانست حتی به پایه ایرانشهر برسد.
       (( از جمال زاده در سالهای ۱۳۱۰ تا ۱۳۲۱ نوشته زیادی به چاپ نرسید . در جریانهای فرهنگی ایران در آن سالها شرکت بارزی نداشت ، جز این که به عنوان عضو وابسته فرهنگستان ایران انتخاب شده بود . با وجود این همواره می کوشید مخاطبان فاسی زبان و هموطنان خود را داشته باشد . در زمان جشن هزاره فردوسی منحصرأ یک مقاله به عنوان ” نه اندر نه آمد سه اندر چهار”  از او در فردوسی نامه مهر چاپ شد  در جشن هفتصد ساله تألیف گلستان سعدی کتابچه ای به نام پندنامه سعدی منتشر کرد . مقاله ای در مورد کتاب و مقاله هایی در مجله موسیقی و ترجمه قصه ای از آناتول فراس در مجله مهر و ترجمه داستانی از اسکار وایلد در همان مجله وچند مقاله در روزنامه کوشش ، از جمله درباره کتاب زیبا نوشته محمد حجازی ، حاصل آن دوره از نویسندگی اوست.
       (( مجله های تعلیم و تربیت ، مهر ، موسیقی محل نشر نوشته های ادبی و فرهنگی او در آن دوره بوده است . او نمی دانست و نمی خواست با هم وطنانش بی رابطه بماند . آنها را در ژنو می دید با ذوق و شوق ملاقات می کرد و به صحبت با آنان می نشست . با غالب آنها که در ایران اهل کتاب و قلم بودند مکاتبه مداوم داشت . هرکس به او نامه ای می نوشت پاسخی به تفصیل دریافت می کرد .
       (( در احوال جمال زاده کتابی به فارسی به نام سرگذشت و آثار جمال زاده ، به قلم مهرداد  مهرین ، در سال ۱۳۴۲ انتشار یافت ، هم چنین کتابی به نام نقد آثار محمد علی جمال زاده به قلم عبدالعلی دستغیب (۱۳۵۶ ) هم چنین رساله دکتری نهاد آلپ ترک (دانشجوی ترک در دانشگاه تهران ) درباره داستان نویسی جمال زاده است که در سال ۱۳۵۱ نوشته شده ولی به چاپ نرسیده است.

 

منابع و مآخذ
۱- الهی قمشه ای ، حسین (مترجم )، قرآن مجید ، چاپ چهارم ۱۳۶۹ ، تهران ، پیراسته
۲- آرین پور ، یحیی ، از صبا تا نیما ، چاپ هفتم ، جلد دوّم ، تهران ، زوّار، ۱۳۷۹.
۳، از نیما تا روزگار ما ، چاپ سوم ، تهران ، زوّار ، ۱۳۷۹
۴- احمدی ، علی اصغر ، روانشناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی ، تهران ، امیرکبیر ، ۱۳۶۸
۵- اخوان ثالث ، مهدی ، نقیضه و نقیضه ‌‌سازان ، به کوشش ولی الله درودیان ، تهران ، زمستان ،  1374
۶- اردبیلی ، یوسف ، راهنمایی و مشاوره حرفه ای ، تهران ، فهیم ، ۱۳۷۴
۷- ابراهیمی ، نادر ، لوازم نویسندگی ، تهران ، انتشارات فرهنگیان ، ۱۳۶۹
۸- ابراهیمی دینانی ، غلام حسین ، دفتر عقل و آیت عشق ، تهران ، طرح نو، ۱۳۸۵
۹- اسکولز ، رابرت ، عناصر داستان ، ترجمه فرزانه طاهری ،تهران ، نشر مرکز ، ۱۳۷۷ 
۱۰- بهار ، محمّدتقی ، سبک‌شناسی ،  چاپ هشتم ،  جلد سوم ، تهران ، امیرکبیر ،۱۳۷۵.
۱۱– بهارلو ، محمد ، گزیده آثار محمد علی جمال زاده ، تهران ، نشر آروین ، ۱۳۷۵
۱۲- پارسی نژاد ، کامران ، نقد و تحلیل وگزیده داستانهای سید محمد علی جمال زاده ، تهران ، روزگار ،۱۳۸۲
۱۳- پلارد ، آرتور ، طنز ، ترجمه سعید سعیدپور، تهران ، مرکز، ۱۳۷۸.
۱۴- تقی زاده ، تقی ، سرگذشت داستان نویسی ایران و تکوین عبرت آموز در ده قرن گذشته ، تهران ،۱۳۸۶
۱۵- جلال آل احمد ، مدیر مدرسه ، تهران ، انتشارات فردوس ، ‌1379
۱۶- جمال زاده ، محمد علی ، عمو حسین علی ، ج ۱ ، تهران ،کانون معرفت ، ‌1336 ‌
۱۷-، ج ۲ ،تهران ،کانون معرفت ، ۱۳۳۶
۱۸-، نقد مدیر مدرسه ، مجله راهنمای کتاب ، سال اول ، شماره ۲ ،۱۳۳۷
۱۹- ، کهنه ونو ، تهران ، کانون معرفت ، ۱۳۳۸
۲۰- ، یکی بود یکی نبود ، تهران ، شرق ، ۱۳۷۹
۲۱- سر و ته یک کرباس، تهران ، سخن ،۱۳۸۰
۲۲- ، تلخ و شیرین ، تهران ، سخن، ۱۳۷۹.
۲۳- ، آسمان و ریسمان ، تهران ، سخن، ۱۳۷۹.
۲۴- قصه ما به سر رسید،  تهران، سخن، ۱۳۷۹.
۲۵- ، قلتشن دیوان ؛ تهران ؛ سخن؛ ۱۳۷۹.
۲۶-، برگزیده آثار سیّد محمّدعلی جمال زاده ، به کوشش علی دهباشی، تهران، سخن، ۱۳۷۸
۲۷- خاطرات سیّد محمّدعلی جمال زاده ؛ به کوشش ایرج افشار و علی دهباشی تهران ، سخن؛ ۱۳۷۸.
۲۸-، قصه‌های کوتاه برای بچه‌های ریشدار ، تهران، کانون معرفت ، ۱۳۵۳
۲۹- معصومه شیرازی ، تهران ، کانون معرفت ، ۱۳۳۳.
۳۰-، راه آب نامه ، تهران ، کانون معرفت ، ۱۳۲۶.
۳۱- ، صحرای محشر، تهران ، کانون معرفت ، ۱۳۲۳.
۳۲- ، دارالمجانین، تهران ، کانون معرفت ، ۱۳۲۱
۳۳- ، غیر از خدا هیچ کس نبود ، تهران ، کانون معرفت ، ۱۳۴۰
۳۴- حداد ، حسین ، بررسی عناصر داستان ایرانی ، تهران ، انتشارات سوره مهر ، ۱۳۸۷
۳۵- حسینی ، ابوالقاسم ، بر ساحل سخن ، تهران ، معارف ، ۱۳۷۶
۳۶– خسروی ، محمد باقر میرزا ، شمس و طغرا ، با مقدمه ی رشید یاسمی تهران ، کانون معرفت، ‌1343
۳۷- خطیبی ، حسین ، فن نثر در ادب پارسی ، تهران ، زوار ، ۱۳۷۵
۳۸- دبیر سیاقی ، محمد ، برگردان روایت گون? شاهنام? فردوسی به نثر ، تهران ، قطره ، ۱۳۸۰
۳۹- دستغیب ، عبدالعلی ، نقد آثار محمّد علی جمال زاده ، تهران ، چاپار، ۱۳۵۶
۴۰- دهباشی، علی ، یاد محمّدعلی جمال زاده ، چاپ اول ، تهران ، ثالث ، ۱۳۷۷
۴۱- دهخدا ، علی‌‌اکبر ، چرند و پرند ، تهران ، سازمان کتاب‌‌های جیبی ، ۱۳۴۱.
۴۲- رادفر ، ابو القاسم ، فرهنگ وار? داستان و نمایش ، تهران ، انتشارات اطلاعات، ۱۳۶۶
۴۳- رافائل ، ماکس ، نگاهی به تاریخ ادبیات جهان ( تاریخ رئالیسم ) ، مترجم فرهادی ، تهران ، شباهنگ ، ۱۳۷۲
۴۴- روزبه ، محمد رضا ، ادبیات معاصر ایران (نثر ) ، تهران ، روزگار ،۱۳۸۱
۴۵- رهنما ، تورج ، داستان نویسان امروز ایران ، تهران ، توس ، ۱۳۶۳
۴۶- زرشناس ، شهریار ، واژه نام? فرهنگی سیاسی ، تهران ، کتابِ صبح ، ۱۳۸۳
۴۷-  سعیدیان ، عبد الحسین ، ادبیات ملّتهای جهان ، تهران ، ابن سینا ، ۱۳۵۲
۴۸-  سلیمانی ، حسن ، اسماعیل زاده ، فهیمه ، ادبیات داستانی ساختار صدا و معنی ، تهران ، رهنما ،۱۳۷۸
۴۹-  سلیمانی ، محسن ، تأملی دیگر در باب داستان ، تهران ، انتشارات حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی،۱۳۶۵  
۵۰-  سلیمانی ، محسن ، فن داستان نویسی ، تهران ، امیرکبیر ،۱۳۷۰
۵۱- شریفی ، محمد نادر ، رئالیسم در آثار جمال زاده ، مجله ادبیات داستانی ، سال دوازدهم ، خرداد ۱۳۸۸ ، شماره ۹۰
۵۲-  شفیعی کدکنی ، محمّدرضا ، موسیقی شعر ، چاپ ششم ، تهران ، آگاه، ۱۳۷۹.
۵۳-  شفیعی کدکنی ، محمّدرضا ، شاعر آینه‌‌ها ، چاپ چهارم ، تهران ، آگاه ، ۱۳۷۶.
۵۴-  شمیسا ، سیروس ، سبک‌شناسی شعر ، چاپ هشتم ، تهران ، فردوس ، ۱۳۸۱.
۵۵-  صلاحی ، عمران ، طنزآوران امروز ایران ، چاپ ششم ، تهران ، مروارید ، ۱۳۷۶
۵۶-  عبادیان ، محمود ، درآمدی بر ادبیات معاصر ایران ، تهران ، گهرنشر ، ۱۳۷۱
۵۷- علوی ، حمید ، خاطرات بزرگ علوی ، تهران ، انتشارات دنیای کتاب، ‌1377
۵۸- غلام ، محمّد ، رمان تاریخی ( سیر و نقد و تحلیل رمان‌‌های تاریخی فارسی ۱۲۸۴ ـ ۱۳۳۲) ، تهران، چشمه ، ۱۳۸۱
۵۹- فرزانه ، مصطفی ، جمال زاده و هدایت پایه گذاران نوین فارسی ، ایران نامه ، سال ۱۶ ، ش ۱ ، زمستان ۱۳۷۶
۶۰- کاشفی ، کمال‌‌الدین حسین واعظ ، بدایع الافکار فی صنایع الاشعار ، ویراسته میر جلال‌‌الدّین کزّازی ، تهران ، مرکز، ۱۳۶۹
۶۱- کامشاد ، حسن ، پایه گذاران نثر جدید فارسی ، تهران ، نی ،۱۳۸۴ ،
۶۲- کریمی ، یوسف ، روان شناسی شخصیت ، تهران ، نشر ویرایش ، ۱۳۷۵
۶۳- کهنمویی پور ، ژاله ، خطاط ، نسرین دخت ، افخمی ، علی ، فرهنگ توصیفی نقد ادبی ، تهران ، موسسه انتشارات و چاپ  ، ۱۳۸۱
۶۴- گشیری ، احمد (مترجم ) ، داستان و نقد داستان ، تهران ، نگاه ، ۱۳۷۹ ،ج ۱
۶۵- ، داستان و نقد داستان ، تهران ، نگاه ،۱۳۷۹ ، ج۲
۶۶-  مسکوب ، شاهرخ ، داستان ادبیات و سرگذشت اجتماع ، تهران ، انتشارات علمی وفرهنگی ، ۱۳۷۳
۶۷-  میرصادقی ، جمال ، عناصر داستانی ، تهران ، سخن ،۱۳۸۰
۶۸- ، ادبیات داستانی قصه داستان کوتاه و رمان،تهران ، ماهور ، ۱۳۶۰
۶۹-، داستان و ادبیات ، تهران ، آیه مهر ، ۱۳۸۳
۷۰- مهدی‌‌پور عمرانی ، روح‌‌الله ، آتش زیر خاکستر ، چاپ اول ، تهران ، مهرانشهر ، ۱۳۸۰.
۷۱- مهرور ، زکریا ، بررسی داستان امروز از دیدگاه سبک و ساختار ، تهران ، تیرگان ، ۱۳۸۰.
۷۲- مهرین ، مهرداد ، جمال زاده و افکار او ، تهران ، مؤسسه انتشارات آسیا ، ۱۳۴۲.
۷۳- میرعابدینی، حسن ، صد سال داستان نویسی ایران ، چاپ سوم ، تهران ، چشمه ، ۱۳۸۳
۷۴- نایت ، دیمون ، داستان نویسی نوین ، ترجمه مهدی فتحی ، تهران ، چشمه ،۱۳۸۶
۷۵- همایون کاتوزیان ، محمّدعلی ، درباره جمال زاده و جمال زاده شناسی، چاپ اول ، تهران ، شهاب ثاقب ، ۱۳۸۲.
۷۶– یوسفی ، غلام حسین ، دیداری با اهل قلم ، مشهد ، انتشارات دانشگاه مشهد ، ‌1357  ‌
۷۷- یونسی ، ابراهیم ، هنر داستان نویسی ، تهران ، نگاه ،۱۳۶۹ 

Abstract:                                                                                                        
The story is a concrete picture of the writer understanding and perspective about life.Every writer has difinte thoughts about the life and the way of treating it which refleets his philosopgy  Every story has its own elements which construct its body which are colled story elements . The most important story elements include : plot ,character , theme , subject , point of view , intonation and style , scene, symb0l
Jamalzadeh is referred as the faher of story writing in Iran. He chose story writing  beacause of his love to the culture of people . He believed that the story makes a good frame for communicating with people . maybe he is the first person using slangs in a literary work. In this paper , it has been tried to investigate story elements and narration techniques in th      works of Mohammadali  jamalzadeh.

Keyworkes : story , story elements , Mohammadali jamalzadeh , realism, porse

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.