مقاله کاهش هزینه در شهرداری


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله کاهش هزینه در شهرداری دارای ۱۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله کاهش هزینه در شهرداری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله کاهش هزینه در شهرداری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله کاهش هزینه در شهرداری :

کاهش هزینه در شهرداری

سال۸۸ هم کم‌کم به انتها نزدیک می‌شود، سالی که تحت عنوان سال اصلاح الگوی مصرف از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده، چه‌قدر توانستیم در راستای تحقق این شعار گام برداریم؟ شهرداری مشهد یکی از سازمان‌های پیشرو در زمینه اصلاح الگوی مصرف است و حرکت مناسب در مسیر اصلاح الگوی مصرف در تحقق مدیریت شهری و از نیازهای ضروری شهروندان است.
استفاده از فن‌آوری‌های نوین، شهرداری الکترونیکی، ایجاد سیستم‌های حمل و نقل هوشمند

دستیابی به راهکاریهای بهبود ترافیک، کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا، مصرف بهینه از طریق بازسازی و ترمیم ساختمان‌ها برای جلوگیری از هدررفت انرژی، رعایت مفاد مبحث ۱۹ و استفاده از انرژی تجدیدپذیر، بهبود سیستم‌های حمل و نقل و از رده‌خارج‌کردن خودروهای فرسوده و پرم

صرف و هزاران آیتم دیگر در شهردرای مشهد که لیست‌کردن آن‌ها در این گزارش نمی‌گنجد می‌تواند تا حدودی این شعار را تحقق بخشد.

شهرداری مشهد در زمینه‌ی ارتقای وضعیت زندگی شهروندان با ارائه آموزش‌های لازم و فرهنگ‌سازی و اصلاح‌عادات وتغییر باورها و نگرش‌ها و بهبود روش‌ها و اصلاح فرآیندها و اقدامات درون‌سازمانی برای تحقق این شعار نموده است.
در این گزارش به سراغ حوزه معاونت خدمات شهری و اقداماتی که طی سال جاری برای تحقق شعار اصلاح الگوی مصرف در حوزه خود پرداخته، می‌رویم.
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه اقدامات و عناوین اصلاح الگوی مصرف در این معاونت به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود، گفت: یک سری اقدامات در سطح مناطق و در سطح سازمان‌های زیرمجموعه این معاونت صورت گرفته که به تفکیک به هرکدام از آن‌ها اشاره می‌شود.
کاظمی با اشاره به انجام روش‌هایی که منجر به کاهش هزینه‌ها و بهبود فعالیت‌ها در

این معاونت می‌شود گفت:بازسازی معابر، به کارگیری نیروهای نظارتی در مناطق، تجمیع پیمان‌های خدمات شهری و واگذاری پیمان‌ها به صورت ۳ساله، کاهش هزینه‌ها از طریق بکارگیری نیروهای امانی در برخی مناطق، آموزش شهروندان، ارتقای مکانیزاسیون، نصب GPS روی تمام خودروهای خدمات شهری،‌ احداث ایستگاه‌های میانی خدمات شهری با توجه به احداث محل دفن جدید، واگذاری امور تنظیف، رفت و روب و جمع‌آوری زباله به سازمان پسماند شهری، استقرار خودروهای سازمان موتوری در مناطق و نواحی شهرداری، الزام صنوف تولیدکننده پسماند به نگهدا

ری موقت آن‌ها و ; از جمله آن‌هاست.
وی همچنین با اشاره به انجام روش‌های اجرایی که باعث کاهش هزینه شده گفت: حذف عملیات رفت و روب در روزهای جمعه در سطح شهر ۳۶میلیارد ریال، کاهش تعداد کارگران پشتیبان خودرو مکانیزه رفت و روب به سطح قابل رفت و روب ۶میلیارد ریال، حذف کارگران پاکسازی زمین‌های بایر در پیمان‌های خدمات شهری ۲میلیارد ریال، راه‌اندازی ایستگاه میانی سیمی تریلر ۴میلیارد ریال، محاسبه هزینه کاهش ناشی از واگذاری حل و امور نگهبانی ۵میلیا

رد ریال و حذف ۲درصد مصوبه شورا با عث کاهش هزینه ۵میلیارد ریال شده است.
کاظمی خاطرنشان کرد: در همین راستا انجام رفت و روب روز در میان در آیلندهای میانی، کاهش هزینه‌ها در اثر افزایش سرانه رفت و روب به میزان ۱۵درصد براساس اولویت‌های مکانی و محاسبه کاهش هزینه ناشی از حذف یک نوبت رفت و روب مکانیزه در هفته مبل

غ ۱۹میلیارد ریال کاهش هزینه داشته است.
فضای سبز و سد معبر
در بخش نگهداری فضای سبز، اقداماتی برای کاهش هزینه و اصلاح الگوی مصرف انجام شده است.
وی گفت: روش‌های اجرایی از قبیل کاهش ناشی از آیتمی‌شدن برخی از فعالیت‌های نگهداری فضای سبز، نگهداری چمن، پرچین درختان، کاهش ناشی از کاهش سطوح چمن در مقایسه با گل دائمی و فصلی در ۱۸نقطه، کاهش ناشی از نیروی انتظامی در پارک‌

ها در سال۸۸ کاهش ناشی از کاربرد لامپ‌های کم‌مصرف در پارک بزرگ و تبدیل پروژکتورهای پرمصرف پارک کوهسنگی و پارک ملت به لامپ‌های LED و برآورد کاهش ناشی از جایگزینی ۵۰درصد گل فصلی با گل‌های دائمی انجام شده است که در مجموع ۱۳میلیارد ریال باعث کاهش هزینه در این بخش شده است.
معاونت خدمات شهری خاطرنشان کرد: همچنین برای رفع سدمعبر و کاهش هزینه اقداماتی نیز از جمله تامین ۲۰درصد هزینه‌های پیمان از محل اخذ جرائم و زمان‌بندی نیروها براساس ساعات پیک کار در هر منطقه انجام شده است.

آتش‌نشانی
کاظمی گفت: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد نیز اقداماتی را برای اصلاح الگوی مصرف در سازمان خود پیگیری می‌کند.
جمع‌آوری خودروهای فرسوده که هزینه نگهداری و تعمیرات آن‌ها بالا می‌باشد و خودروهای جدید جایگزین شده است،‌ اختصاص خودرویی مشابه امداد خودرو جهت مراجعه به ایستگاه‌ها برای تعمیر خدورها که این امر باعث کاهش زمان صرف شده جهت رفت و برگشت خودروهای عملیاتی خواهد شد، گازسوز کردن خودروهای فردا و سواری، نصبت سیستم هوشمند روشنایی فضاهای عمومی، تهیه آرشیو مناسب از لوازم، مصالح و تجهیزات مورد نیاز هر ایستگاه، صرفه‌جویی در آب مصرفی به عنوان ماده اطفایی حریق در عملیات‌ها، استفاده از آب غیر شرب شامل آب استخرها، چاه‌ها، استفاده از نیروهای کارگری در شیفت‌های ۲۴ساعت کار و ۴۸ساعت استراحت، واگذاری امور تعمیر و نگهداری خودروها و شارژ خاموش‌کننده، پرد

اخت حق ایاب و ذهاب به کارکنان به جای به کارگیری سرویس و واگذاری بازدیدهای اصناف به بخش خصوصی.

بازیافت
سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری مشهد نیز اجرای بالا، پیگیری موضوع گازسوزکردن خودروهای بخش امانی، رنگ‌آمیزی دیدارها و سقف اتاق کار پرسنل با استفاده از رنگ روشن، کاهش تعداد لامپ‌های اضافی در محیط اداری و تعویض و تبدیل آن‌ها با لامپ‌های کم‌مصرف، تبدیل کولرهای فرسوده با کولرهای گازی کم مصرف، کاهش توقفات خطوط تولید با هدف کاهش زمان، اجرای سیستم کنترل فیدبک کالاهای خریداری شده و ; را در سرفصل‌های کاری خود قرار داده است.
پارک‌ها

سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد نیز واگذاری برخی فعالیت های سازمان بخش خصوصی، برنامه‌ریزی در جهت واگذاری تولیدات فرودگاه به بخش خصوصی، صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف آب و سیستم سوخت و روشنایی تهویه، بهره‌برداری از سایت‌های پرتال شهرداری به منظور جلوگیری از تردد، کاهش تعداد خودروها; از جمله عناوین مورد استفاده این سازمان در جهت اصلاح الگوی مصرف بوده است.
میادین
سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری نیز

با تعریف ساعاتک اری برای بازارهای سازمان، واگذاری نظارت بازارهای سازمان از طریق بخش خصوصی، برنامه‌ریزی درخصوص کاهش هزینه‌های مصرفی سازمان به نحوی که خللی در تحقق اهداف سازمان به وجود نیاید، تعیین تکلیف خودروهای اسقاطی موجود در محل پارکینگ جاده کلات، طراحی بازارهای سازمان با در نظر گرفتن کمترین مصرف انرژ

ی و انتقال واحد اخذ بهای خدمات رفع سد معبر به محل صدور مجوز سازمان واقع در کمپ زائر; گام‌های بلندی را جهت اصلاح الگوی مصرف در شهرداری مشهد برداشته است.
خدمات موتوری
سازمان خدمات موتوری شهرداری مشهد، بهره‌گیری و جایگزینی خودروهای چند منظوره تعویض لامپ‌های رشته‌ای پر مصرف و جایگزین لامپ‌های کم‌مصرف و خاموش نمودن آن‌ها در زمان خروج از محل کار، استفاده از دور کند کولرها و بخاری‌ها، خاموش نمودن سیستم‌های کامپیوتری در زمان خروج از محل کار، خاموش‌نمودن وسیله نقلیه تحویلی در هنگام عدم نیاز،‌بازدید دوره‌ای مداوم و کنترل آب، روغن خودرو، بهره‌برداری بهینه و استاندارد از خودروهای تحویلی، استفاده از لوازم یدکی با کیفیت عالی در تعمیرات، صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب شرب و غیر شرب، تاکید بر آموزش مداوم و مستمر نیروی انسانی، ارائه راهکار درخصوص کاهش هزینه‌ها و یا اثربخشی فرآیندها در جهت تداوم و افزایش درآمدهای سازمان را در دستور کار خود در راستای شعار اصلاح الگوی مصرف قرار داده است.

فردوس‌ها

واگذاری امور نگهداری و سرویس‌دهی آمبولانس‌ها به بخش خصو

صی، کاهش خودروهای امانی سازمان و مشخص‌کردن ساعات به کارگیری، کاهش مصرف برق از طریق استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف و روشنایی محوطه به صورت یک در میان، کاهش مصرف آب از طریق استفاده از شیرآلات اهرمی کنترل‌کننده، برنامه‌ریزی در جهت تولید گل و گیاه از طریق بخش خصوصی و تکشیل کمیته خسارت در سازمان به منظور بررسی خس

ارت‌ها و زیان‌های وارده،‌ آموزش به پرسنل و پیمانکاران در جهت صرفه‌جویی و رعایت الگوی مصرف، اجرایی نمودن طرح‌های مطالعاتی اجرای طرح آبیاری قطره‌ای و تصفیه آب و فاضلاب غسالخانه و سرویس‌های بهداشتی نیز از جمله عناوین اصلی سازمان فردوس‌ها برای اصلاح الگوی مصرف بوده است.
تصویب‌های خدمات شهری

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه در راستای تحقق اصلاح الگوی مصرف یک سری لوایح تصویب شده و پیشنهادی حوزه خدمات شهری در جهت افزایش درآمدها و یا کاهش هزینه‌ها صورت گرفت، گفت: ۳ساله‌نمودن پیمان‌های خدمات شهر

ی، آموزش تخصصی پیمانکاران فضای سبز، واگذاری پیمان‌های نگهداری فضای سبز به مدت ۳سال، آیین‌نامه اجرایی ساماندهی خاک و نخاله‌های ساختمانی، بهای خدمات پاکسازی و امحای پوستر و نوشته تبلیغاتی، بهای خدمات جمع‌آوری و حمل و نقل و نگهدار

ی موارد سدمعبر، دستورالعمل نحوه تعیین بهای خدمت جمع‌آوری حمل و دفن زباله‌های شهری، بهای خدمات جابه جایی درختان و عوارض و ضوابط قطع درختان، لایحه ارائه تسهیلات و خدمات تشویقی برای مشارکت شهروندان در زمینه توسعه و حفظ فضای سبز، دریافت بهای خدمات آتش‌نشانی، بهای خدمات استفاده از سرویس‌های بهداشتی، اخذ بهای اجاره محل‌های نصب تاسیسات شهری، دستورالعمل نحوه ذخیره‌سازی و نگهداری پسماند در مجتمع‌ها و اخذ بهای خدمات نظارت، لایحه اخذ بهای خدمات از مشاغل آلاینده و مزاحم در قالب کمیسیون بند۲۰ از جمله آن‌ها بوده است.

مدیریت هزینه (مدیریت راهبردی هزینه): رویکردی است با هدف مدیریت و افزایش اثربخشی در استفاده از منابع در اختیار سازمان، به نحوی که حداکثر منافع حاصل گردد. در این راستا، هزینه‌ها و مخارج فعالیت‌هایی که برای سازمان ارزش‌آفرین هستند (هزینه‌ها

ی مثبت)، کاهش نمی‌یابند.
کاهش هزینه(دیدگاه اول):کاهش در به‌کارگیری و مصرف منابع در هر واحد یا هر فرایند و فعالیت، بدون آنکه تأثیر منفی یا کاهنده بر کیفیت و عملکرد فعالیت مربوط داشته باشد؛ مشروط بر آنکه هزینه از یک دوره به دوره‌های آتی یا سایر واحدها و فرایندها انتق

ال پیدا نکند.
کاهش هزینه (دیدگاه دوم):افزایش کیفیت و عملکرد فعالیت‌های واحدها، فرایندها یا فعالیت‌ها، بدون اینکه افزایشی در به‌کارگیری و مصرف منابع رخ دهد؛ یعنی به‌کارگیری منابع، ثابت فرض شود.

برخی روش‌های کاهش هزینه
۱ ساده‌سازی پیچیدگی‌های فرایندهای کاری
۲ استفاده از طرح‌ها و برنامه‌های مشخص، معین و مدون (برنامه‌ریزی و طراحی صحیح و کارشناسی پیش از اجرا)
۳ صرفه‌جویی در مواد، زمان و انرژی و جلوگیری از ضایعات
۴ اتخاذ سیاست‌های صحیح خرید، تهاتر، واگذاری (برون‌سپاری) یا اجرای امانی
۵ استفاده از منابع تأمین (خرید یا ساخت) ارزان با کیفیت مورد قبول
۶ خرید و حمل به موقع
۷ کاهش هزینه خواب موجودی و سرمایه
۸ کاهش دوباره‌کاری‌ها و تأخیرها
برخی روش‌های شناسایی پروژه‌های کاهش هزینه

۱ خرید از منابع ارزان‌تر، تغییر در روش خرید و تغییر در روش پرداخت‌ها، چنانچه منجر به کاهش هزینه شود.
۲ پروژه‌هایی که منجر به کاهش مصرف منابع شود، مشروط بر اینکه از کمیت و کیفیت اقلام قابل تحویل و خدمات مورد انتظار کاسته نشود.
۳ پروژه‌هایی که منجر به آزادسازی منابع شود، م

شروط بر اینکه از منبع آزادشده به صورت برنامه‌ریزی‌شده و حساب‌شده استفاده گردد.
۴ حذف یا کاهش ضایعات و دوباره‌کاری‌ها، چنانچه منجر به کاهش هزینه یا افزایش بازده شود.
۵ پروژه‌های تغییر یا اصلاح فرایند، چنانچه منجر به کاهش یا حذف دوباره‌کاری‌ها یا ضایعات و یا افزایش بازده شود.
۶ تغییر و اصلاح فرایند (ترکیب چند فعالیت، عملیات، فرایند، واحد، سازمان یا اداره) چنانچه منجر به کاهش هزینه یا افزایش بازده شود.
۷ تصمیم‌گیری‌های ساخت، خرید، تهاتر، واگذاری (برون‌سپار

ی) یا اجرای امانی در مورد فعالیت‌ها، برنامه‌ها و خدمات ؛ چنانچه منجر به کاهش هزینه یا افزایش بازده گردد.
۸ تغییر در نوع مواد مصرفی (به جهت سهولت فراوری یا تغییر قیمت)، تغییر در طرح و برنامه با هدف ساده‌سازی انجام کار، انعطاف‌پذیری و مدیریت ریسک تصمیم‌ها، سهولت توالی عملیات و فرایندها، در دسترس بودن یا ارزان بودن تکنولوژی مورد نیاز

، استفاده مجدد یا مشترک از منابع مصرفی و سرمایه‌ای چنانچه منجر به کاهش هزینه یا افزایش بازده گردند.
۹ تغییر در سیاست‌های خدمت‌رسانی، بهبود روش‌های تأمین و مصرف منابع، چنانچه منجر به کاهش هزینه گردد.
۱۰ حذف مغایرت‌های مختلف پروژه‌ها (زمان، هزینه، دامنه و 😉 چنانچه منجر به کاهش هزینه گردند.
ایده‌هایی که جزء پروژه‌های کاهش هزینه در نظر گرفته نمی‌شوند:
۱ مواردی که باعث کاهش کمیت یا کیفیت خدمات شوند.
۲ مواردی که کاهش هزینه آنها، منجر به انتقال یا افزایش هزینه در دیگر واحدها، فعالیت‌ها و فرایندها شود.
۳ مواردی که منجر به انتقال هزینه به دوره مالی بعد شوند.
۴ مواردی که همسو با اهداف یا برنامه‌های راهبردی سازمان نبا

شند؛ منع قانونی داشته باشند و یا به تشخیص خرد جمعی، اجرای آنها به مصلحت نباشد.
۵ مواردی که اندازه‌گیری کاهش هزینه ناشی از اجرای آنها، امکان‌پذیر نباشد (نظیر تسریع در تهیه گزارش‌ها، تقویت بخش متره و دقت در برآوردها و ;).

لزوم خلاقیت شهرداری ها در تأمین هزینه های شهر

گرچه راه های زیادی برای نیل به اعتماد پایدار شهروندان به مدیران شهری و افزایش مشارکت شهروندان وجود دارد، امّا قطعا مهمترین آنها رعایت بایسته ها و ایفای نقش خلاقیت از سوی شهرداری برای تامین هزینه های شهر است. شهرداری باید به این سمت حرکت کند که با به کارگیری عقلانیت و خلاقیت، تمام بار هزینه های شهر را بر دوش مردم نیاندازد و با طرح راه حلهای جدید و بدیع، همه هزینه های اجرایی شهر را از عوارض دریافتی و مستقیما از سوی مردم تامین نکند.
باید افراد خلّاق و کارآفرین در شهرداری به کار گرفته شوند که از راههای مختلف برای شهرداری ها کسب درآمد بکنند و نیازی نباشد که برای هر مشکلی به صورت مستقیم به خود مردم مراجعه شود.
برای مثال شهرداری هزینه زیادی برای حفظ و نگهداری فضای سبز در س

طح شهر صرف می کند. آیا تا به حال به این اندیشیده شده است که به جای گونه های غیر مثمر، از این فضا برای کشت و کار مثمر بهره گرفته شود. مثلا به جای چمن، سبزیجات مختلف خوراکی کشت شود، یا به جای درخت های بدون میوه و تزیینی از درخت های میوه دار استفاده شود. البته این یک مثال ابتدایی است و دیگرانی باید کارشناسانه تر آن را مطرح کنند.
آب، زمین و کود مورد نیاز این درختان تفاوتی نمی کند، امّا در پایان

سال از راه فروش میوه این درختان یک درآمد معتنابه نصیب شهرداری خواهد شد. با این کار نه تنها هزینه حفظ و نگهداری فضای سبز از دوش شهرداری کم می شود، بلکه برا ی شهرداری درآمدزایی نیز خواهد شد.
یکی دیگر از راه حل ها، ایجاد سامانه های انرژی های نو است. بازیافت فاضلاب شهری و تبدیل آن به بیوگاز یکی از این راه هاست. انرژی های نوین دیگری همچون انرژی خورشیدی و انرژی بادی نیز با یک سرمایه گذاری کوچک اولیه، صرفه جویی عظیمی در هزینه های شهرداری خواهند کرد. فضاهای بزرگ و بکری در اختیار شهرداری مشهد است که می توان از آنها برای تامین انرژی های نو استفاده کرد. خلاقیت هایی از این دست در عرصه های مختلف شهری وجود دارد.
همچنین باید در کاهش هزینه های جاری شهرداری نیز خلاقیت

را در نظر گرفت. مثلاً استفاده از لامپهای LED به جای لامپهای رشته ای که بسیار پرمصرف هستند.
یکی دیگر از مسائل مهم در این عرصه، استفاده از نیروهای متفکر و خلاّق در حوزه هزینه ها و درآمدهای شهرداری مشهد است. این یک سوال اساسی است که شهرداری تا به حال چند بار برای کشف ایده های جدید در خصوص افزایش درآمدها و کاهش هزینه ها در مجموعه شهر مشهد فراخوان برگزار کرده است؟

اگر شهرداری از این ایده ها استقبال کرده و حتی آنها را خریداری نماید و اگر سالی حتی یکی از این ایده ها عملیاتی شود، در طی چند سال، تحولی بزرگ و سرمایه عظیمی برای شهرداری مشهد ایجاد خواهد شد.
ساده ترین راهی که پیش روی شهرداران وجود داشته، فروش یا اجاره اماکن شهرداری و خوردن از جیب شهروندان بوده است، یا اینکه به نوعی تلاش می

کنند از دولت بودجه بگیرند. این درحالی است که بهترین راه ایجاد درآمدهای پایدار و ثابت در کنار اخذ عوارض در مجموعه شهری است.
در این جا ذکر نمونه ای ضروری به نظر می رسد. شهرداری فردوس به جای کاشت درختان غیر مثمر در میادین و بزرگراه ها، به کاشت درخت زیتون که میوه اش چندان برای مردم و رهگذران مطلوبیتی ندارد پرداخته است و سالانه بین ۹ تا ۱۲ تن زیتون از سطح شهر برداشت می کند. یعنی با همان آب، کود و کارگر و با تامین هم

ان میزان فضای سبز برای شهرداری درآمدزایی شده است. حال بیاندیشیم که اگر شهرداری مشهد با چندین برابر وسعت خود نسبت به شهر فردوس دست به چنین اقدامی بزند چه عوایدی نصیب شهرداری خواهد شد؟!

اینها نمونه های کوچکی از راه های درآمدزایی در شهرداری بود. درآمدزایی هایی سالم که به طور مثال نیازی به بورس‌بازی یا دلاّل‌بازی در شهرداری نیست. مهم این رویکرد است که باید به وجود بیاید.
شهرداری باید از ساده ترین و عامیانه ترین راه تامین هزینه های شهر، یعنی گرفتن عوارض از مردم فاصله بگیرد و به سراغ عرصه های خلاقانه تری برود.
متاسفانه اولین راه حلّی که به ذهن مدیران شهری برای تامین بودجه پروژه ها می رسد، افزایش میزان عوارض دریافتی از مردم است. طرح های درآمدزا و یافتن راه حلهایی برای ایجاد درآمدهای پایدار در تامین هزینه ها باید به گونه ای پیش برود که نیازی نباشد برای هر پروژه ای مستقیماً از جیب مردم و به افزایش عوارض مراجعه کرد. و این امر با تنوع بخشیدن به درآمدهای شهری میسر است.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.