مقاله مهندسی ارزش


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله مهندسی ارزش دارای ۱۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مهندسی ارزش  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مهندسی ارزش،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله مهندسی ارزش :

مهندسی ارزش

معرفی مهندسی ارزش

در دنیای تبلیغ زده امروزی که برند ها جای کارکردها را گرفته اند و کارتل های بزرگ اقتصادی به منظور افزایش تاثیر گزاری خود بر سبد خرید مردم جهان، سعی بر آن دارند که با تبلیغات، نیازهای طبیعی را افزایش دهند و یا با تولیدات خود هماهنگ سازد. همانطور که در گذشته به آب گرم کن، دئوترم (که یک برند تجاری است) اطلاق می‌شد، امروزه نیز برند های زیادی هستند که حتی نام

یک محصول را تحت شعاع قرار داده اند، چه رسد به کارکرد های آن. به عنوان مثال می توان به Ipod اشاره کرد که امروزه به دستگاه‌های پخش موسیقی دیجیتالی با توانایی انبار حجم بالایی از اطلاعات اطلاق می‌شود.
مهندسی ارزش(Value Engineering)، تلاشی است سازمان یافته که با هدف بررسی و تحلیل تمام فعالیتهای یک طرح، )از زمان شکل‌گیری تفکر اولیه تا مرحله طراحی و اجرا و سپس راه اندازی و بهره برداری( انجام می شود و به عنوان یکی از کارآمدترین و مهم ترین روشهای اقتصادی در عرصه فعالیتهای مهندسی، شناخته شده است.
مهندسی ارزش در چهارچوب مدیریت پروژه، ضمن اینکه به تمام اجزای طرح توجه می کند، هیچ بخشی از کار را قطعی و مسلم نمی داند. هدف مهندسی ارزش، زمان کمتر برای رسیدن به مرحله بهره برداری بدون افزودن بر هزینه ها یا کاستن از کیفیت کار است. افزایش پیوسته هزینه های اجرایی و توسعه روز افزون فن آوری، حذف آن بخش از هزینه ها را که نقشی در ارتقای کی

فیت ندارند و از لحاظ اجرایی نیز غیر ضروری می باشند، الزامی ساخته است. به کارگیری مهندسی ارزش در پروژه های اجرایی با توجه به پیچیدگی کارها به ویژه در طرحهای بزرگ اج

رایی، می تواند به ابزار بی چون و چرای مدیریت در کنترل هزینه ها تبدیل شود. هدف این روش، از میان برداشتن یا اصلاح هر چیزی است که موجب تحمیل هزینه های غیر ضروری می شود، بدون آنکه آسیبی به کارکردهای اصلی و اساسی طرح وارد آید. مهندسی ارزش ، مجموعه ای متشکل از چندین روش فنی است که با بازنگری و تحلیل اجزای کار، قادر خواهد بود، اجرای کامل طرح را با کمترین هزینه و زمان تحقق بخشد. هزینه طرح در این مقوله نه فقط هزینه های طراحی و اجرا، بلکه هزینه های مالکیت شامل بهره برداری، تعمیر و نگهداری و هزینه های مصرف در سراسر دوره عمر مفید طرح را نیز شامل می شود. روشهای مهندسی ارزش می تواند موجب اصلاح و ارتقای کیفیت فرایندهای تولید صنعتی و انجام طراحی های جدید در هر مرحله از یک پروژه اجرایی گردد. برخلاف آنچه که در صنایع تولیدی مرسوم است و می توان یک روش اصلاحی را همواره در مراحل بعدی تولید یک محصول خاص نیز اجرا کرد، در پروژه های ساختمانی که هر سازه دارای شرایط ویژه ای است، حدود به کارگیری یک روش اصلاحی مهندسی ارزش، محدود به همان پروژه است گذشته از این، امکانات صرفه جویی در هزینه های یک پروژه اجرایی نیز در مراحل مختلف آن تفاوتهای بسیار پیدا می کند. با آنکه روش مهندسی ارزش را می توان در تمام مراحل یک پروژه اجرایی به کارگرفت، بیشترین مزایای آن زمانی حاصل می شود که در نخستین مراحل برنامه ریزی و طراحی به کار گرفته شود. نوآوری و جنبه های کاربردی مهندسی ارزش، این روش را از روشهای سنتی و متعارف کاهش هزینه ها، متمایز می گرداند . روشهای سنتی کاهش هزینه ها ، عموماً از تجربیات گذشته ، نگرشها و عاداتی که جنبه تکرار به خود گرفته است، تبعیت می کند و اثری

از خلاقیت در آنها دیده نمی شود. مهندسی ارزش برعکس ، اطلاعات ، شناسایی عرصه های مشکل دار، پیشنهاد و تدوین روشها و طرحهای ابتکاری ، پرورش اندیشه های نو و تلفیق همه جانبه دیدگاههایی را که قرار است توصیه شود، مطرح می سازد.
از سال ۱۹۶۱ که لارنس مایلز در کتاب « روش های فنی تحلیل و مهندسی ارزش» ،تحلیل ارزش را همچون دیدگاهی خلاق و سازمان یافته در جهت شناسایی و حذف هزینه های غیر ضروری ، تعریف کرد تا سال ۱۹۹۵ که ساکسنا و کریشنان کتاب «مهندسی ارز ش در مدیریت پروژه» را منتشر نمودند، مهندسی ارزش به صورت یک روش فنی پذیرفته شده در فعالیتهای طرا

حی و اجرایی در بیشتر کشورها تثبیت گردید و رسمیت یافت، به طوری که بسیاری از دست اندر‌کاران عرصه های اجرایی به ویژه طراحان، پیما نکاران و کارفرمایان با مفا هیم و روش های فنی مهندسی ارزش آشنا شدند .
پیدایش مهندسی ارزش

«تحلیل ارزش» به صورت یک روش فنی ویژه، در سال های پس از جنگ جهانی دوم صورت گرفت . کار طراحی و تدوین این روش به دستور هنری ارلیچر معاون فنی بخش خرید های شرکت جنرال الکتریک آغاز شد. وی معتقد بود که برخی از مواد ومصالح وطرحهای جایگزین، که به طور ضروری و به علت کمبود های زمان جنگ به کار گرفته می شدند دارای عملکرد بهتر با هزینه کمتر هستند. به دستور او در داخل شرکت و به منظور ارتقای کارایی تولید از طریق تامین مواد، مصالح وروش

های جایگزین برای مواد و مصالح پرهزینه، کوشش همه‌جانبه ای به عمل آمد. در سال ۱۹۴۷این وظیفه برعهده لارنس مایلز مهندس ارشد شرکت جنرال‌الکتریک نهاده شد. مایلز در مورد روش ها و فنون موجود به پژوهش پرداخت و از برخی روشهای مرسوم به صورت تلفیقی با روش مرحله به مرحله خویش برای تحلیل ارزش بهره گرفت. مایلز که مبتکر و بنیانگذار مهندسی ارزش به‌شمار می رود، یک روش رسمی را به اجرا درآورد که در جریان آن چندین گروه از کارکنان شرکت، عملکرد محصولات تولیدی شرکت جنرال الکتریک را بررسی میکردند. آنان به اتکای روشهای خلاق گروهی و بدون افت کارآیی محصول، تغییراتی در محصولات شرکت بوجود آوردند و هزینه های تولید ر

ا کاهش دادند. روش« تحلیل ارزش» به عنوان یک استاندارد در شرکت جنرال الکتریک پذیرفته شد و به تدریج شرکت‌های دیگر و برخی سازمان های دولتی نیز این رو ش جدید را به عنوان ابزاری برای کاستن از هزینه‌های خود به کار بستند. نتیجه این شد که روش و تکنیک « مهندس ارزش» به وجود آمد.

بکارگیری عملی مهندسی ارزش:

سال ۱۹۴۷ به طور رسمی برنامه تحلیل ارزش در شرکت جنرال موتور آمریکا به وجود آمد. مطالعه در ابتدا یک برنامه یک نفره بود. سال ۱۹۵۲ آقای میلز اولین سمینارتحلیل ارزش را برگزار نمود. در آن زمان نتایج کار یک موضوع سری برای شرکت بود. سال ۱۹۵۴ نیروی هوایی آمریکا این مفهوم رابرای بهبود هزینه طراحی در سازمان خود با نام مهندسی ارزش به کار گرفت. سال ۱۹۵۶ واترویلت آرسینال تحت نظارت نیروی نظامی آمریکا برنامه مهندسی ارزش را در کار خود شروع کرد.
سال ۱۹۵۸ آقای میلز به دریافت بزرگترین نشان افتخارنیروی دریایی(هدیه ای که نیروی دریایی به افرادخدمتگذارمی دهد) نایل آمد. سال ۱۹۵۹ گزارش مخصوص شماره ۴۷۵ در تاریخ سیزدهم جولای که به داستان موفقیت شرکت جنرال موتور می پردازد، منتشر شد. جامعه مهندسین ارزش آمریکا SAVE در واشنگتن تاسیس شد. این سازمان برای اتحاد مهندسین و رشد این حرفه تاسیس گردید. سال ۱۹۶۱ بندهای آیین نامه قرارداد مهندسی ارزش درارتش آمریکا تصویب شد. این آیین نامه در مورد ایجاد انگیزه های مشترک درقراردادهای مهندسی ارزش برای کاهش هزینه می باشد. سال ۱۹۶۲ وزارت دفاع آمریکا به کارگیری مهندسی ارزش را در قراردادهای بیش از صد هزار دلار اجباری کرد. شرکت مهندسی ارزش با مسوولیت محدود در لندن تاسیس شد. سال ۱۶۶۳ شرکت کشتیرانی آمریکا استفاده ازمهندسی ارزش را در قراردادهای خود مورد توجه قرارداد. سال ۱۹۶۴ نیروی زمینی ارتش آمریکا برنامه مهندسی ارزش رادرکارخودشروع کرد. سال ۱۹۶۵ جامعه مهندسین ژاپن SJVE یک کمیته داوطلبانه تشکیل داد. شرکت مهندسی

با مسئولیت محدود در استرالیا تاسیس شد. سال ۱۹۶۶ پنجمین نشست سالانه SJVE وابسته به جوامع خارج آمریکا و همچنین انجمن بین المللی SJVE تشکیل شد. وزیر دفاع وقت آمریکا آقای Rudy Kemper اولین مهندس ارزش با تجربه را به رهبری یک گروه منصوب می کند. سال ۱۹۶۷ کمیته های کاری شروع به کارکردند.
در کانادا- جامعه مهندسین ارزش در اسکاتلند – انجمن مهندسین ارزش

انجمن مهندسین ارزش کشورهای اسکاندیناوی شامل نروژ، دانمارک و سوئد تشکیل شد. در جامعه اروپا و آمریکای جنوبی فعالیت های مدیریت مهندسی ارزش اغاز گردید. دوازدهمین گردهمایی بین المللی وهفتمین کنفرانس سالانه SJVE در شیکاگو آمریکا برگزارشد.
سال ۱۹۶۹ اداره تسهیلات هوایی آمریکا NASA برنامه آموزش مهندسین ارزش راشروع کرد.
سال ۱۹۷۰ اداره خدمات عمومی آمریکا GSA برنامه مهندسی ارزش راشروع کرد.
سال ۱۹۷۳، SAVE برنامه ای برای تشخیص حقوق متخصصین ارزش یعنی آنهایی که دارای درجه خاصی ازتخصص درزمینه مهندسی ارزش شده اند ارایه کرد. حکومت مرکزی آمریکا فوراً این موضوع راشناسایی و آن را به عنوان معیارجدی برای خدمات مهندسی ارزش در آمریکا قانونی کرد.
سال ۱۹۷۷ جامعه مهندسی ارزش هندINVEST در اکتبر همین سال تا سیس شد و اولین کنفرانس ملی در دهلی برگزارشد.
سال ۱۹۸۰ حکومت ژاپن Miti جامعه SJVE رابه عنوان یک جامعه (انجمن)مستقل مورد شنا سایی قرارداد.
اولین سمینار مهندسی ارزش برای کشورهای رو به توسعه ازتاریخ دوم تا چهارم ژوئن ۱۹۸۰ درشهر Jamshedpur هند برگزارشد. این سمینارتحت نظارت شورای بهره وری Jamshedpur برگزارشد.
سال ۱۹۸۱ دومین کنفرانس ملی INVEST در دهلی نو برگزارشد.
سال ۱۹۸۲ سومین کنفرانس ملی INVEST درBangalore برگزارشد.
سال ۱۹۸۳ ا نجمن مهند سین ارزش ژاپن آقای میلزرامفتخر به دوجایزه می کند (برای انجام کار بسیار شایسته درمهندسی ارزش) چهارمین کنفرانس ملیINVEST د

ر دهلی نو برگزارشد.
سال ۱۹۸۴ بیست وپنجمین سالگرد SAVE برگزارشد.
پنجمین کنفرانس ملی INVEST دردهلی نو برگزارشد.
سال ۱۹۸۵ ششمین کنفرانس ملی INVEST دردهلی نوبرگزارشد.
سال ۱۹۸۶ مدیریت بخش نظامی در عربستان سعودی، برنامه مهندسی ارزش را در کار خود مورد توجه قرارداد .
انجمن مهندسین ارزش در فرانسه چهارمین گردهمایی بین المللی خود را درپاریس برگزار کرد.
انجمن مدیریت ارزش درهندوستان در بنگلورتا سیس

شد.
سال ۱۹۸۷ جامعه مهندسین ارزش کره تاسیس شد.
اولین کنگره تحلیل ارزش درمیلان ایتالیا برگزارشد.
سال ۱۹۸۸ کنفراس مهندسی ارزش درایالت هاوایی آمریکا برگزارشد.
سال ۱۹۸۹ هفتمین کنفرا نس ملیINVEST در دهلی نو برگزارشد.
سال ۱۹۹۰ ایالت ویرجینیا درآمریکا اولین ایالت آمریکا بودکه درطول طراحی و ساخت بزرگراه ها وپروژه های بیش ازدوملیون دلار ا ستفاده مهندسی ارزش را اجباری کرد.
اولین کنفرانس اروپایی در مدیریت ارزش درپاریس برگزارشد. دراین کنفرانس نمایندگانی ازAIVA ایتالیا، AFAV فرانسه، APAP پرتغال، AVD بلژیک، ZWAاطریش، ZWA آلمان حضور داشتند.
سال ۱۹۹۱ هشتمین کنفرا نس ملی INVEST در بمبئی برگزار شد.
سال ۱۹۹۲ فدراسیون جهانی مهندسی ارزش تشکیل شد.
سال ۱۹۹۶ با تغییر نام به SAVE بین المللی جامعه مهندسین ارزش با تحول جدیدی روبرو شد.
در ایران از سال ۱۳۷۸ موضوع مهندسی ارزش در برخی دانشگاه ‌ها ، وزارت نفت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مطرح گردید و سمینارهایی در این زمینه برگزار شد. تدوین دستورالعمل ارجاع کار و انعقاد قرارداد با واحدهای خدمات مهندسی ارزش توسط سازمان مدیریت و برنامه کشور درسال ۱۳۷۹ دورنمای روشن و امیدوارکننده ای را

برای توسعه فرهنگ و به کارگیری مهندسی ارزش وتدوین الزاما ت قانونی و رفع موانع دراین زمینه ترسیم نموده است .در وزارت راه وترابری و وزارت نیرو،پروژه های بسیاری مورد بررسی مهندسی ارزش قرارگرفته و نتایج مفید و موثری داشته است.
تفکر تشکیل انجمن مهندسی ارزش ایران از سال ۱۳۷ در ایران با انتخاب هیات موسس شکل گرفت. در این زمان به موازات ترجمه مقالات و کتابهای مهندسی ارزش به زبان فارسی، برگزاری سمینارها و جلسات متعدد آموزشی نیز با حضور متخصصان بین المللی و خبرگان داخل در این فن به انجام رسید. سرانجام انجمن مهندسی ارزش ایران در سال ۱۳۸۱ تشکیل و در کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری مورد تأیید قرار گرفت.
در سال ۱۳۸۴، گروه مهندسی ارزش قلم‌چی با هدف بسط و گسترش کاربردی تکنیک های بین رشته ای مدیریت نوین، از جمله مهندسی ارزش تاسیس شد و تاکنون هزاران نفر ساعت آموزش به معاونین وزرا، مدیران ارشد دولتی و خصوصی ارایه کرده است. مقرر است اولین کنفرانس کاربردی مهندسی ارزش در کشور با نام “مهندسی ارزش در صنعت ساختمان” به همت این گروه مهندسی ارزش با همکاری و حمایت جمعی از دانشگاهها، سازمانهای دولتی و خصوصی در خرداد ماه سال آینده برگزار گردد.
در سند چشم انداز بیست ساله، جایگاه مهندسی ارزش در مدیریت کلان کشور به وضوح تبیین شده است.
در قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور، انجام مطالعات مهندسی ارزش بر روی پروژه های با برآورد بیش از صد میلیارد ریال (ده میلیارد تومان) الزامی اعلام شده است.
در سال ۱۳۸۶ موسسه خدمات مدیریت و فن آوری رشد قلم چی به حمایت از گروه مهندسی ارزش قلم چی در زمینه مطالعات مهندسی ارزش اقدامات متنوعی را انجام داد.

برنامه کاری مهندسی ارزش
برنامه کاری مهندسی ارزش ارایه ای از رویکرد ها و عملکرد لازم برای بد ست آوردن جواب بهتر و موثرتر برای مساله می باشد . برنامه مهندسی ارزش شامل هفت فاز به شرح ذیل می با شد:
۱ فاز عمومی
۲ فاز اطلاعات
۳ فاز عملکرد
۴ فاز خلاقیت

۵ فاز ارزیا بی
۶ فاز بررسی وتوسعه
۷ فاز توصیه

۱) درطول فازعمومی روند را با سازمان دهی نیروی کار، مشخص نمودن تصمیم گیرنده ، انتخاب محدوده کار، تخصیص عملکرد به هرکدام از اجزا وجهت دهی به کار گروهی سامان داده می دهند.
۲) درفاز اطلاعات مساله به اشکال خاص تجزیه می شود. از کلی گویی پرهیز می گردد.تمامی اطلاعات مربوط بطور دقیق و معنی دار جمع آوری می شود تا در تصمیم گیری کمک نماید.
۳) فاز عملکرد مشتمل بر کلیه تلاش هایی است که برای ارزش صورت می گیرد. عملکرد های اصلی وفرعی تعریف می شوند . عمل در ترکیب دو کلمه فعل و اسم بیان می گردد . اولی بیا نگر عملی است که جزء مورد نظر انجام می د هد واسم بیا نگر شیء مورد عمل ویا آن چیزی است که عمل روی آن صورت می گیرد.
۴) درفاز خلاقیت ، روشهای خلق ایده های جدید بکار گرفته می شود. این روش برای خلق انبوهی از ایده ها در رابطه با محصولات ، فرایندها ، روش ها وغیره برای رسیدن به عملکرد و یا عملکردهای تعریف شده بکار می رود.
۵) درفازارزیابی ، ذهن قضاوت گرا به فعالیت وادارمی شود.عقاید وایده هایی که درفاز خلاقیت ایجاد گردید تصفیه ،اصلاح و ترکیب می گرددتا پیشنهاد مورد نظرحاصل شود.
۶) ایده های خلاقی که دربالا تصفیه ، ارزیابی ومقایسه شد ، درفاز تحقیق وبررسی در معرض تجدید نظر قرارمی گیرند.با کمک گرفتن از مشاورین صنعتی استفاده از استا ندارد های ملی که مورد استفاده قرار می گیرد منجر به راه حلهای منطقی ، عملی با هزینه پا ئین می گردد.
۷) درفاز اجرا جنبه هایی ازقبیل چه چیز احتیاج است ؟( منابع، بودجه ،زمان ،افراد ،کمک و غیره) مورد نظر قرارگرفته و پس از تایید تصمیم گیرنده مراحل اجرای

ی اتخاذ می شود.

روش های مورد استفاده درمهندسی ارزش
حدود بیست و چهار روش درضمن فرآیند مطالعات مهندسی ارزش بکار گرفته می شود. شرایط برنامه کاری و روش ها همگی بمنظور بهبود ارزش برای یک جزء، محصول و یا یک پروژه بکار گرفته می شود. سرفصل روشها به قرار زیر می باشد:
۱- ازروابط انسانی خوب بهره بگیرید.
۲- از کلی گویی پرهیزکنید.

۳- بر موانع فائق آیید.
۴- قضاوت منطقی خوب بکار ببرید.
۵- کار گروهی را حمایت کنید.
۶- از حقایق مطمئن شوید.
۷- بطورسازنده هرچیز را مورد سوال قراردهید.
۸- هزینه ها را تعیین کنید.
۹- ارزش پولی برای تمامی مشخصات تلاشها، اتصالات و سایرموارد تکمیلی تعیین کنید.
۱۰- عملکرد ها را تعریف و طبقه بندی کنید.
۱۱- ذهن خود را فعال کنید.
۱۲- ساده سازی کنید.
۱۳- ایده ها را ترکیب و تصفیه کنید.
۱۴-برای تمامی ایده ها هزینه در نظر بگیرید.
۱۵-عملکرد های جایگزین رامشخص کنید.
۱۶-از استاندارد‌ها استفاده کنید.
۱۷-با متخصصین، فروشندگان، مشتریان و غیره مشاوره کنید.
۱۸-از محصولات، فرآیند ها و رویه های خاص استفاده کنید.
۱۹-با استفاده از روش مقایسه ای ارزیابی کنید.
۲۰-پول را آنچنان خرج کنید که انگار پول خودتان ا ست.
۲۱-جواب ها را با اطلاعا ت کافی با یک تصمیم گیری ارایه دهید.
۲۲-درصورت امکان دو راه حل ارائه دهید.
۲۳-با استفاده ازممیزی های مستقل ، صرفه جوئیهای قا بل پیش

بینی را بررسی کنید.
۲۴-به کمک های ا نجام شده اعتراف کنید.

تعاریف و توصیف های مرتبط با مهندسی ارزش

مهند سی ارزش را بازنگری خلاق و سازمان‏یا فته ارزشها (Value) و هزینه ‏ها (Cost) به منظور بیشینه‏کردن شاخص ارزش (Function / Cost) تعریف نموده‏اند.
هدف مهندسی ارزش از میان برداشتن یا اصلاح هر عاملی است که موجب تحمیل هزینه ‏های غیرضروری می‏شود، بی‏آنکه آسیبی به کارکرد های اصلی و اسا سی سیستم وارد آید . دستور کار مهندسی ارزش ، بهبود مداوم طراحی و اجرا است.
مهندسی ارزش صرفاً برنامه‏ای برای کا هش هزینه‏ ها نیست، بلکه روشی برای حداکثر نمودن ارزش طرح ها می‏باشد، زیرا در بعضی موارد، کارفرما خواستار سهولت بهره برداری و کاهش هزینه ‏ها به قیمت افزایش هزینه‏ های مطالعاتی، طراحی و ساخت است.
مهندسی ارزش با بررسی دقیق کارکرد اجزا و یافتن روش های جدیدتر و بهتر، به انجام دادن بهتر کارها کمک می‏کند.
مهندسی ارزش تکنیکی مؤثر برای کا هش هزینه‏ ها، افزایش سودآوری و بهره‏وری، بهبود کیفیت بدون کاستن از جاذبه ‏های ظاهری، کاهش زمان انجام پروژه، کاه

ش هزینه های دوره نگهداری و جلوگیری از تاثیر سوء بر محیط زیست است.
مهندسی ارزش به کارفرما اطمینان می‏دهد که پروژه ‏ها می‏توانند با بازد هی بیشتر انجام شوند.
روش های مهندسی ارزش می‏توا ند موجب اصلاح و ارتقاء کیفی

ت محصولات یا روش ها یا فرآیند های تولید و انجام طراحی های جدید در هر مرحله از مراحل اجرایی یک پروژه شود.
مهندسی ارزش یا تحلیل ارزش یک تکنولوژی مدیریتی است که در پی برقراری توازن عملی میان هزینه، قابلیت اطمینان و عملکرد در یک محصول، خدمت، پروژه، فرآیند یا اجزای هر یک از آنها است.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.