مقاله طراحی صفحات وب


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۹۷,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله طراحی صفحات وب دارای ۱۳۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله طراحی صفحات وب  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله طراحی صفحات وب،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله طراحی صفحات وب :

 

مقدمه

طراحی  صفحات ب موضوعی کاملاً سلیقه ای است اینطور به نظر می رسد که بیشتر مردم دقیقاً می دانند که سلیقه شان چه چیزی را می پسندد و چه چیزی را رد می کند .

اما زیبایی و ظاهر یک سایت فقط نیمی از داستان است و اغلب  مشکلاتی نظیر قابلیت استفاده مشکلات اجرای فنی ، و صفحاتی که به کندی بارگذرای می شوند نیمه دیگر آن است که من سعی کرده ام آن را در این پروژه بیشتر  مورد بررسی قرار دهم

در اینجا  هدف آن است مه مباحثی فراتر از رفتار های بصری مورد بحث قرار گیرند ، مواردی که باعث می شوند سایت ها به درستی کار کنند . قابلیت استفاده مطمئناً یکی از این موارد خواهد بود . من تلاش کرده ام تجربیاتی که از ساخت سایت ها در طی چندین سال کسب کرده ام را در اختیار تان بگذارم ، برخی پروژه هایی که کار کرده ام موفقیت آمیز بوده اند و برخی دیگر با شکست روبه رو شده اند و من نه تنها از موفقیتهای ، بلکه از شکستها نیز درس گرفته ام و البته در صنعتی به جوانی طراحی وب ، تجربه بهترین معلم است ، من در این پروژه سعی کرده ام توازنی بین خواسته های طراح و نیاز های کاربر ، شکل ظاهری و عملکرد و منحصر به فرد بودن و انسجام بر قرار کنم ، البته با توجه به آنچه که در رسانه آشفته ای به نام وب قابل اجرا است .

بعد از مطالعه این پروژه بی خوبی درک خواهید کرد که طراحی وب ترکیبی از هنر علم و ، الهام و اجرا ، و در نهایت ناکامی و سربلند است ، شما ممکن است در زمینه طراحی و زیبا سازی سایت تبحر داشته باشید ولی در ز مینه تکنولوژی و یا تحویل سایت با مشکل مواجه باشید . حقیقت آن است که طراحی وب این دو جنبه را با هم احاطه کرده است و سرمایه گذاری در شناخت عمیقتر رسانه و مشکلات فنی در پروژه های آتی سودمند خواهد بود

با این حال هنگامی که این کتاب را می خوانید ممکن است تمام توصیه های ارائه شده از جانب من موافق نباشید و حتی شاید در یابید که بعضی قوانین و توصیه ها از انسجام کافی برخوردار نیستند . اما همانها نیز ممکن است جرقه ای را در ذهن شما باعث شوند و نقطه شروعی برای کشف های تازه به حساب بیایند . بنابراین قبل از آنکه چنین قوانین و توصیه هایی را فراموش کنید بهتر است آنها را بسنجید . طراحان بزرگ ، صرفنظر از رسانه ای که حوزه کاری آنها محسوب می شود ، سعی می کند ابتدا قوانین وضع شده را به خوبی شناخته ، سنجیده و سپس در صورت لزوم تغییر دهند . پیشرفتهای واقعی به ندرت به خاطر نادانی یا خود بینی اتفاق می افتند .

متأسفانه یک فرآیند گام به گام ثابت و تضمین شده جهت ساخت یک سایت وب عالی وجود ندارد . برخی چیز ها واقعاً نیاز به تجربه دارند . ایجاد یک سایت مطلوب و کامل نیازمند ساختن سایت های  بی شماری و حتی مرور کردن سایت های ساخته شده است . با این حال می توانم بگویم که اگر شما این پروژه را بخوانید ، حداقل نصف آنچه که برای سا ختن سایت های عالی نیاز دارید را فرا خواهید گرفت . باقی کار به عهده شما و خلاقیت شماست .

باتشکر، 

بهنام ناطق

ماهیت وب

بیشتر طراحان وب از نقطه نظر نگاه خود به طراحی وب می پردازند ، آنها علاقمند هستند که خودشان را با استعارات مشخص و با  تبلیغات فراوان نشان دهند . به هر جهت اینترنت برای شما ایجاد تجارت و نیز قابلیتی برای ارتباط نزدیک ارائه می دهد .کاربران می‌توانند اطلاعات و محصولاتی را که در خور نیازشان می‌باشد را پیدا کنند .

در این اینجا شما با انواع ابزارهای طراحی آشنا خواهید شد و به طبیعت آنها نیز پی خواهید برد . اینترنت معمولی‌ترین رسانه واسطه‌ای است که کاربر را آماده می‌سازد که تصمیم بگیرد که چه رسانه‌های انتشاری ، اینترنت یک رسانه تبادلی ( دو طرفه ) تلقی
شود .

اکثراً رسانه‌ها تأثیر گذار هستند و هدف آ‌نها ایجاد علاقه کافی است تا اینکه سرانجام بتواند تبادل مطلوب را انجام دهند .

ماهیت خواندن یک مجله و یا دیدن برنامه‌های تلویزیون ذاتی و بالفطره نیست و معمولاً کار انفردی است . در اصل عمل خواندن مطبوعات یا تماشای برنامه‌های تلویزیونی بالفطره عملی تبادلی نیست و در حقیقت بین عمل خواندن یا تماشای تلویزیون با عمل تبادل تفاوت وجود دارد . تنها تبادل انجام شده در مورد خوانندگان و بینندگان ، گرفتن اطلاعات از طریق خواندن یک کتاب یا مجله یا تماشای برنامه تلویزیون است . ( بصورت یک طرفه )

بنابراین ایجاد اطلاعات جهت رسانه‌های گروهی به راهکارهای متفاوت‌تری نسبت به ایجاد اطلاعات مربوط به اینترنت نیاز دارد .

مشاهدات بی عیب اینترنت مانند ثبت رویداد بر روی مرورگر وب ، دلالت بر درخواست کاربران و واکنش سرور دارد . به عبارت دیگر انجام یک داد و سند و تبادل می باشد .

بعلاوه با این طبیعت ، اینترنت نمی تواند بصورت خطی عمل کند . اگر کاربر تصمیم به انجام داد و ستد و تبادل داشته باشد ، ابتدا باید به سایت راهنمایی و هدایت شود، و سپس برای تجارت در سایت بماند و گردش کند و در پایان دوباره به سایت بازگردد و نیز باید در نظر داشت که کاربر می‌تواند برای انجام داد و ستد در هر لحظه به هر سایت دیگری مراجعه نماید .

 هدایت و توسعه وب جاری

پیشرفت وب از چند سال پیش شروع شد اضافه شدن چند رسانه‌ای ها در وب ، دلالت بر پیشرفت وب دارد . این نوع جدید از اطلاعات در حال حاضر در اینترنت قابل دسترس می‌باشد . محتوای اطلاعات عبوری در اینترنت به عنوان جزء اصلی خیلی از پروژه‌ها و برنامه‌ها محسوب می‌شود . مزیت عبور اطلاعات در بازتاب اطلاعات و آمار و ارقام می‌باشد . به این صورت که در زمانی که کاربر آن را در خواست کند از پایگاه داده‌ها عبور می‌کند و بدست کاربر می‌رسند .

اینترنت دومین پیشرفت خود را بعد از ایجاد تجارت الکترونیک در تاریخچه توسعه وب انجام داد . کارمندان شرکتها و صنایع می توانند با این توانایی عبور اطلاعات تجاری خود را از خانه انجار سال و دریافت کنند و نتیجه آن خیلی کارآمدتر و پربارتر از حضور در محیط کاری می‌باشد . شبکه داخلی شرکت با بکارگیری وب برای فروشندگان بیرونی و شرکای تجاری می‌تواند اطلاعات درخواست شده را سریعتر از  بیرون انتقال دهند و سلسله مراتب یک تجارت را به پیش ببرند .

برای مثال شرکت A برای شرکت B کاغذ تولید می‌کند اگر کمپانی A بخواهد به شرکت B دسترسی پیدا کند این امر با بکارگیری شبکه داخلی شرکت امکانپذیر می‌باشد . بنابراین شرکت A می‌داند که چه موقع شرکت B به محموله‌ای دیگری نیاز دارد و نیز شرکت A می‌تواند نخستین قدم برای تهیه محموله قبل از درخواست از طرف شرکت B را بردارد .

ابزارها و تکنولوژی

سالها مذاکرات زیادی درباره اینکه چه ابزارهای خاصی در فرآیند گسترش وب استفاده می‌شود ، وجود داشت . به هر جهت امروزه خیلی از  ابزارهای ویرایشگر وب در رده‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند .

 مذاکرات بیشتر پیرامون آن بود که طراحان وب از کدام ابزارها استفاده کنند نه اینکه صرفاً بخواهند از ا بزاری خاص استفاده کنند . بطور ایده‌آل ترکیب کد های دستی و WYSIWYG بهترین گزینه از نقطه نظر توسعه امروزی است . انجام این عمل ساده زمان زیادی برای توسعه یک سایت HTML با کد نویسی را می‌گیرد . احتیاجات به روز رسانی اطلاعات مستلزم آن است که بین صفحه وب و یک سایت محلی اتحاد و پیوستگی ایجاد شود . امروزه WYSIWYG از استاندارد خارج شده است .

و از Dream Wearer , Front Page استفاده می‌شود . در آینده می‌توانید تشکیلات خود را به آخرین درجه پیشرفت برسانید و همواره با زمان جلو روید این ابزارهای قدرتمند که در صنعت نیز قابل رقابت هستند در دوره CIW ارائه خواهند شد . این ابزارها با هم هماهنگی خاصی دارند .

رسانه‌های واسط

طراحان وب باید در مورد دیگر تفاوتها و مشکلاتی که در طراحی وب در مقایسه با رسانه‌های دیگر بخصوص چاپ پیش می‌آید آگاه شوند . در ابتدای زمان طراحی وب ، بسیاری از سایتها بصورت HTML ساده و بصورت بروشورولی باخاصیت وب توزیع می‌شدندو این شیوه باعث شد که کمپانیها خیلی سریع اطلاعات خود را بر روی وب ارسال کنند . بعلاوه وب به عنوان قلمرو جدید بود که نه سندیتی برای آن وجود داشت و نه اطلاعات معتبری برای تأئید اعتبار آن بود .

بیشتر کمپانی‌ها خیلی زود آموختند که ارسال بروشور بر روی وب موثر تر از استفاده از رسانه‌های دیگر نیست . به طور کلی در یک جمله می‌توان گفت صفت چاپ خاصیت خطی دارد یعنی از یک خط به خط دیگر و از یک صفحه به صفحه دیگر . ;.

ولی وب یک رسانه خطی نیست و به همین سبب خواص متفاوت‌تری دارد و هنگامی که در داد و ستد از آ‌ن به عنوان یک قالب خطی استفاده شود خواص متفاوتی از خود بروز می‌دهد . بیشترین ویژگی متفاوت وب در برقراری ارتباط دو طرفه با کاربران می‌باشد . صنعت چاپ نمی‌تواند مشاهدات کاربران را بصورت فرم تخصصی در ‌آورد . و در یک جمله دیگر می‌توان گفت رسانه وب می‌تواند امکانات ارتباط دو طرفه را به بهترین صورت انجام دهد و برای کاربر فرم شخصی ایجاد کند . و این پدیده یک ارتباط مستقیم بین تجار و کاربران ( خریداران ) را برقرار می‌کند .

در طی این کتاب شما با ابزارهای زیادی در توسعه صفحات وب آشنا خواهید شد اما توجه داشته باشید که هدف از این پروژه آگاهی شما از امکاناتی است که هر کدام از این ابزارها به شما می‌دهندو این شما هستید که در نهایت تصمیم گیرنده اصلی خواهید بود که کدام ابزار فواید بیشتری برای نظام مند شدن مقاصدتان دارد .

محاسبه مهارتهای HTML خود

در این تمرین شما مهارت HTML خود را با ایجاد یک صفحه ساده محاسبه خواهید کرد . شایان ذکر است که مندرجاتی شما بکار می‌برید می‌تواند متفاوت از مندرجات بکار برده شده در این تمرین باشد .

تمرین ایجاد یک صفحه وب پایه :

در این تمرین شما یک صفحه وب ساده ایجاد خواهید کرد و توانایی HTML خود را محک می‌زنید.

۱ـ از الگوی HTML برای ایجاد قالبهای زیر استفاده کنید .

ـ  Table

ـ Hyper Link ( استفاده از پروتکل HTTP )

ـ Font

ـ Image

در این فصل شما با مفاهیم تکنولوژی و ابزارهای مورد استفاده آن و مختصراً‌با مشکلاتی که برای بکارگیری این تکنولوژی استفاده می‌شود آشنا شدید و در نهایت مهارت HTML خود را محاسبه کردید .

معرفی فصل

کیفیت مندرجات سایت شما و نمایش آن از عوامل موفقیتهای اصلی سایت هستند . یکی از بزرگترین اشتباهاتی که شما در ساخت و تولید و نمایش مندرجات روی وب دارید دخالت دادن استانداردها ، تمرین‌ها و تعهدات رسانه‌های دیگر مثل چاپ می‌باشد . وب رسانه متفاوت‌تری از بقیه رسانه‌های موجود است و بنابراین استانداردهای متفاوت‌تری برای توسعه آن نسبت به بقیه رسانه‌ها مثل چاپ ویدئو و سایر رسانه‌های سنتی وجود دارد . این فصل به شما خلاصه‌ای از بیشتر ملزوماتی که شما نیاز دارید برای توسعه کار آن آنها را در نظر بگیرید ارائه می‌دهد .

حدس می‌زنید که چه مقدار از متن صفحه وب شما به طور واقعی توسط کاربر خوانده می‌شود ؟ تمام آن ؟ بیشتر آن ؟ حقیقت آن است که کاربران اغلب هیچ مقداری از آن را نمی‌خوانند . به دنبال این جمله باید گفت که درحدود ۸۰% از مردم فقط در مندرجات سایت پویش می‌کنندو به دنبال نکات و عبارت کلیدی می‌گردند . به طور متوسط ۲۵% کاربرای در خواندن روی مانیتور نسبت به خواندن از روی چاپ آهسته‌تر عمل می کنند .

بنابراین ،‌این واقعیت چگونه بر ساختار صفحه شما اثر می‌گذارد؟ به عنوان یک طراح شما باید صفحه‌ای ایجاد کنید که کاربران بتوانند سریع آن را کاوش کرده و اطلاعات مطالبه کرده را پیدا کنند . بخاطر آورید که یکی از تناقضات در طراحی وب این است که تصور کنید که وب فرم دیگری از رسانه‌ چاپ است . هنگامی که طرح یک صفحه با مندرجات مشابه به یک مجله و یا بروشور ایجاد می‌کنید کاربران به طور مسلم به سایت دیگری خواهد رفت چرا که شما در نظر نگرفتید که ماهیت مطالب بر روی وب باید با دیگر رسانه‌ها به خصوص چاپ متفاوت باشد .

هنگامی که کاربران به سایت شما می‌رسند اولین حسی که در آنها ایجاد می‌شود از ا همیت زیادی برخوردار است . مثلاً ممکن است سایت وب شما که به قصد تجارت ایجاد شده است فقط یک پنجره داشته باشد ولی به هر حال اگر به نظر مشتری غیر جذاب باشد شما مشتری خود را به رقیب خود واگذار کردید . بنابراین اگر بدانید که بازدیدکنندگان فقط سایت شما را مرور  می‌کنند متوجه خواهید شد که چرا نباید کاربران رامجبور به خواندن مطالبی کنید که برای آنها جالب نیست . کاربران را راضی نگه دارید و آنچه را که می‌خواهند به آنها عطا کنید ، حتماً آنها به سایت شما باز خواهند گشت . ( قابل ذکر است قواعد بازار یابی در سایتهای تجاری متفاوت تر از دنیای واقعی می‌باشد )

کاربران نمی‌خواهند که صفحات در هم و نامربوط را ببینند و ازطرفی محتویات و مندرجات سایت نیز ضروری است پس با این وجود ساختار و انتشار آن هر دو با هم از اهمیت برخوردار هستند . معمولاً کاربران سایت شما را برای اطلاعات ویژه‌ای که در مورد جستجو و یا خرید و ; می‌خواهند بازدید می‌کنند .

هر چقدر این عمل برای آنها آسانتر باشد ، کارشان را راحت و سریعتر انجام می‌دهند. کاربران وب فقط علاقه‌مند به آنچه که می‌خواهند بیابند هستند . کسانی که در کارهای تجارت خرده و جزئی هستند اعتقاد بر این دارند که مشتری‌ها خود خواه هستند ، ولی آنها می‌دانند که پرداخت صورتحساب است که درهای تجارت را باز نگه می‌دارد و اگر شما این نکته را درک کنید صفحه‌ای بوجود خواهید آورد که ساختار آن اهداف تجارت کاربران را تأمین کند .

سایتی نظیر سایت www.xnn.com را در نظر بگیرید به محض ورود به سایت سریعاً می‌توانید مرور کلی از کل سایت داشته باشید و یا به عبارت دیگر شما می‌توانید کل سایت را با نگاه از یک عبارت به عبارت بعدی مرور کنید و آنچه را که بخواهید خیلی سریع بدست آورید . بنابراین تمایل به دیدن مجدد سایت را دارید . سایت فوق از نمونه سایتهای موفق در جهان می‌باشد .

واقعیت در طراحی

یک طراح وب باید برای فن‌آوری جدید و اینکه چگونه از ابزارها در طراحی استفاده کند آماده باشد و معمولاً طراحان جدیدترین سخت افزارها و نرم افزارها را به کار می‌گیرند . به هر جهت این انگیزه ایجاد می شود که شما باید صفحات دو طرفه دینامیکی ایجاد کنید که نرم افزارهای جدید و قدیم را حمایت کنند .اکثریت استفاده کنندگان وب به جستجوی طراحی عالی و پیشرفته  نیستند و لی استثنائاتی همیشه در این قواعد وجود دارند . به هر جهت یک راهنمای خوب در هنگام طراحی وجود دارد که به قرار زیر است :

۱ـ بیشتر کاربران از مانیتورهای Inch 17 یا کمتر استفاده می کنند .

۲ـ بیشتر کاربران با تنظیم تفکیک‌پذیری ۶۴۰*۴۸۰ کار می‌کنند .

۳ـ بیشتر کاربران دارای مودم‌های با سرعت K56 هستند .

۴ـ اغلب کاربران مرورگرهای وزن ۴ به پایین دارند .

۵ـ تعداد کمی از مردم زمان زیادی را برای بارگذاری فایلها صرف می کنند .

همواره در طراحی وب نکات بالا را در نظر داشته باشید .

 

ساختار متناسب برای صفحه

طراحی اصلی روزنامه مورد علاقه خود را در نظر بگیرید . در صفحه روی جلد خبر اصلی وجود دارد و  بعلاوه متون حاشیه‌ای هم در آن قرار دارد که خبرهای دیگر روزنامه‌ در آن لیست شده است . این قضیه به چه نحوی در خواندن شما تأثیر می‌گذارد ؟ این طرح کلی شما را وادار به خواندن یک خبر در روی صفحه اول نمی‌کند . اگر خلاصه یک خبر که درستی آن را دنبال می‌کنید ببینید در آن شماره صفحه‌ای وجود دارد که از طریق آن می‌توانید وارد  کل داستان شوید .

یعنی با یک اتصال شما را به کل می رساند . این ساختار  اغلب با ساختار یک هرم مقایسه می‌شود که در نمودار شکل زیر ترسیم شده است . در این مدل در ابتدا خلاصه داستان برای شما ارائه می‌شود سپس اتصال برای مأخذ و جزئیات آن برای کسانی که علاقه‌مند هستند قرار داده می‌شود . وب ایده‌آل ترین رسانه برای این نوع انتشار است .

با استفاده از ابر اتصالات می‌توانید کاربران خود را به شرح موضوعات در داستانها ، اخبار و محصولات و سرویسهایی که دارید هدایت کنید و نیز می‌توانید پیش  تاریخ و اطلاعات مبسوط و زمان و منابعی را که روزنامه‌ها به دلیل فقدان جا نمی‌توانند ایجاد کنند را بوجود آورید . اگر کاربران بخواهند اطلاعات را به طور کامل بخوانند می‌توانند به سمت جهت تعیین شده هدایت شوند . به عبارت دیگر می‌توانند برای پیگیری قضیه حرکت کنند .

المانهای طرح بندی یک صفحه

قبل از شروع به ساختن صفحه یک دید کلی وساختار کلی از سایت را در نظر بگیرید. شما باید المانهای صفحه و نیز چگونگی فعل و انفعالاتی که آنها با هم دارند را بدانید . از نقطه نگاه بصری باید المانهای انتخابی را در داخل سایت ایجاد کنید که این المانها عبارتند از طرح ، رنگ ،‌نوع قلم ، تصاویر و چند رسانه‌ای‌ها و ; طرح صفحه منوط به آن است که طراح بتواند اطلاعات خود را به کاربر نشان دهد این نوع قالب‌بندی باید برای درک آسان‌تر اطلاعات باشد مثل اسناد و گزارشها . این نوع ساختار به دسته بندی و ساده کردن ، ویرایش و توزیع و پخش اطلاعات کمک می‌کند به عنوان یک طرح وب باید ساختار خود را توسعه دهید و در این مرحله تجربیات کاربران می‌تواند برای شما بسیار مفید واقع شود .

موارد زیر را در هنگام طراحی یک صفحه در نظر بگیرید :

۱ـ Frameset اجازه می‌دهد که صفحات چند گانه شما بصورت واحد ظاهر شود.

۲ـ Margin کنترل می‌کند که مطالب چگونه و با چه فاصله‌ای از کادر مانیتور شروع شوند .

۳ـ Border برای Frame ها و جداول HTML استفاده می شود .

 

۴ـ رنگ ایجاد یک احساس گیرا و کلی از ساختار سایت و باعث ازدیاد توانایی خواندن می‌شود .

۵ـ    Space  جدا کردن المانهای صفحه

۶ـ Navigation برای کنترل کاربران برای حرکت در سایت

۷ـ Rule مندرجات صفحه را به قسمتهای جداگانه و و ابسته قسمت می کند .

 

۸ـ White Space باعث کم تر ک ردن بی نظمی المانهای صفحه می‌گردد .

۹ـ  Table توزیع المانهای صفحه در جاهای مختلف صفحه و شکل دادن اطلاعات در ستونهای مخفی

۱۰ـ Lists  به طرح اجازه می‌دهد تا اقلام را سازماندهی کنیم .

 

۱۱ـ Paragraph گروهی از کاراکترهای متنی در صفحه می‌باشد .

۱۲ـ Heading level ایجاد سایزهای گوناگون از متن و طراحی و سازماندهی آن.

۱۳ـ Image مورد استفاده در ایجاد جاذبه ابعادی ، اطلاعات ، Navigation

تعیین کنید که سایت شما کدامیک از این عوامل را در بر دارد و شما را در روند توسعه یاری می‌دهد و اگر به این عوامل پرداخته نشود به تدریج منابع و نیروها و زمان خود را از دست خواهید داد .

طرح معمول صفحه

وب سایتها از قالبهای اصلی و پایه برای نمایش اجزاء صفحه استفاده می‌کنند . شما می‌توانید این قالبهای معمول را از خیلی از سایتها ایده بگیرید  .برای مثال Navigator معمولاً‌در قسمت چپ بالای صفحه نمایش داده می شود و رنگ این المان اغلب کمی متفاوت تر از رنگ بقیه صفحه است همچنین المان Navigation می‌تواند در پائین یک صفحه نیز قرار گیرد .

متن سیاه بر روی زمینه سفید و نیز قرار گرفتن تبلیغات کمپانی در بالاترین گوشه سمت چپ صفحه نمایش نیز از قالبهای متداول  می‌باشد که اغلب بکار برده می‌شود . این قالبها و نیز قالبهای دیگر برای تشخیص  اینکه از کدام قالب باید استفاده شود  در عمل می تواند کمک کند . کاربران هنگامی که سایت شما را بازدید می‌کنند می‌دانند که چه توقعی از آن دارند .

در اینجا نمی خواهم بگویم که کاربران باید مندرجات و محصولات سایت شما را بدانند ولی باید اساس و اصول استفاده از سایت شما را بداند و این اصل شامل کاربردهای مختلف Navigation و متون و عکسها می باشد . طرح سایت شما می تواند با جایگزین شده Navigation در قسمتهای مختلف رده‌بندی شود و نیز نوع قالب بندی به طوری زیادی وابسته به محتویات و مندرجاتی است که داخل سایت شما قرار گیرد .

 

سرعت و سایز صفحات ( اسکرول کردن )

کاربران خواهان سرعت زیاد هستند . شما این خواسته آنها را می توانید با طراحی صفحاتی با سایزهای محدود فایلها می‌توانید تأمین کنید . با ۱۰ ثانیه مکث در سایت ، کاربران از سایت شما بریده خواهد شد و توجه آنها به سایت را از  دست خواهید و این نکته بدان معنی  است که طراح وب باید از عکسهای مقرون به صرفه استفاده کند  و انتخاب فایل‌ها باید با دقت زیادی همراه باشد . بهینه سازی عکسها عامل مهمی در بارگذاری سریعتر آنها است که بعداً به جزئیات آن می‌پردازیم . جدول  زیر ماکسیمم سایز صفحه‌ای که برای واکنش درخواست ارتباطات با سرعتهای گوناگون مجاز است .

سایز صفحه به معنای سایز تمام فایلها و المانهای بکار برده شده در صفحه شامل فایلهای HTML و تمامی عناصر تعبیه شده (jpg , gif) می باشد .

توجه داشته باشید که ۱ ثانیه عکس العمل به کاربران این اجازه را می دهد که آنها حس کنند که به طور آزاد و راحت در میان اطلاعات جابه‌جا می‌شوند ولی زمان ۱۰ ثانیه نیاز دارد که به توجه کاربر به سایت پرداخته شود .

در اواسط سال ۱۹۹۷ مطالعات نشان می داد که متوسط سایز یک صفحه وب ۴۴ کیلوبایت است یعنی طبق جدول ۵ برابر بیشتر از زمان معمول واکنش برای کاربرانی که از ISDN استفاده می‌کنند . بنابراین بری بیشتر کاربرانی که از پهنای باند متوسط استفاده می‌کنند سرعت بارگذاری بسیار کم خواهد بود . همچنین توجه داشته باشید که kb 44 ، ۳۰ درصد بیشتر از بزرگترین حد سایز برای کاربران استفاده کننده از مودم خواهد بود .

دانستن چنین مطالعاتی شما را به سمت توسعه وب متمایل می‌کند تا جایی که کامپیوترها و ارتباطات آنها با یکدیگر سریع‌تر شود . خیلی از وب سایتهایی که منتشر شده صفحات کوچکی هستند که از عکسهای کم مصرف در آن استفاده شده است .

طراحی با دقت و توجه در کیفیت نمایش

توصیه می‌شود که برای طراحی از درجه تفکیک ۴۸۰*۶۴۰ استفاده کنید تا جایی که بدانید کاربر از Resolution nd دیگری استفاده می کند . با طراحی  با این Resolution اطمینان دارید که کاربران برای دیدن تمام صفحه شما از Scroll استفاده می کنند . برای پرهیز از ایجاد اسکرول افقی صفحه را از pix 600 پهن تر نکنید و به خاطر داشته باشید که کاربران فقط سایت شما را مرور می‌کنند و حاضر نیستند که برای دیدن تمام صفحه شما از اسکرول استفاده کنند .

کیفیت استاندارد و اصلی ۴۸۰*۶۴۰ می باشد که بیشتر در عمل به کار می‌رود هنگامی که شما با تفکیک ۴۸۰*۶۴۰ طراحی می‌کنید این عدد اثر بیشتری نسبت به درجات تفکیک‌های بالاتر دارد . شکلهای زیر یک وب سایت را در انواع Resolution ها نشان می دهد . با وجود اینکه هنوز همه از مانیتورهای ۴۸۰*۶۴۰ استفاده می‌کنند اما در سالهای اخیر Resolution های بیشتری بوجود آمده‌اند و شما ممکن است که بخواهید تکنولوژی برتر را بدون رها کردن کاربران و با سخت افزار قدیمی برای آنها تأمین کنید . یک راه انجام این عمل طراحی است که بتواند سازگاری خوبی با کاربران داشته باشد . در صورت استفاده از Resolution زیاد کاربران تصمیم به بزرگتر کردن پنجره می‌کنند .

سایتهای www.altavista.com و www.amazon.com و www.cnet.com مثالهای خوبی در این زمینه  هستند .

رنگ

المانهای رنگی نقش مهمی را در اصول و نظام ارائه یک سایت دارند . سبک و روش و فرهنگ و آداب شرکتها با ارائه رنگ در سایت و چگونگی هماهنگی و ترکیب آنها با یکدیکر به تصویر کشیده  می شود . به عنوان مثال یک وب سایت با رنگ بندی قوی مثل قرمز و صورتی و زردو سبز، برداشت هنری جذابی از ماهیت‌های صنعتی و فرهنگی مثل حالتی از یک نرم افزاری با تکنولوژی بالا یا یک واحد گرافیکی به بیننده ارائه می‌دهد . و از نقطه نظر یک سایت با رنگهای ملایم تری مثل سفید و آبی روشن و یا خاکستری برای محافظه‌کاری و برای ارگانهای سنتی مثل بانک و یاشرکتهای سرمایه‌گذاری به کار برده می شود .

یکی از مسائلی که در توسعه و پیشرفت طراحی سایت با آن مواجه می شوید این است که چگون احساسها را در هنگام انتخاب رنگ برای وب سایت شرکت خود منتقل کنید . کدام رنگها بیشتر مکمل هستند چند رنگ به معرض نمایش گذاشته می شود ؟ آیا شما از خطوط پایه افقی و عمودی استفاده می کنید؟ آیا سایت شما دارای اشکال هندسی مثل چند ضلعی و مربع می باشد ؟ این سئوال و نیز بقیه سئوالات باید برای بهترین مدل به تصویر کشیدن عکس در یک کمپانی برای کاربران مطرح شود .

نمایش رنگ

یک مانیتور کامپیوتر شامل هزاران  المان است که پیکسل نامیده می شود . هر پیکسل فقط یک رنگ را در یک زمان نشان می دهد . هنگامی که به یک عکس نگاه می‌کنید شما صدها یا هزاران پیکسل می بینید که هر کدام یک رنگ ویژه دارد و ترکیب آنها باعث ایجاد تصویری می شود که شما می بینید . رنگهایی که وقتی با یکدیگر ترکیب می‌شوند رنگ سفید  را می سازند به عنوان یک رنگ افزودنی تلقی می‌گردند . اصل این رنگ شامل رنگهای قرمز و سبز و آبی است که RGB نامیده می شود . مانیتور کامپیوتر رنگهای افزودنی را نشان می دهد . اضافه کردن رنگهای بیشتری به این ترکیب در سیستم RGB باعث جابه‌جایی رنگ به سمت رنگ سفید می شود .

قالبهای رنگ

رنگها با دو قالب عددی استاندارد شده‌اند :

۱ـ درجات قرمز و سبز و آبی (RGB)

۲- هگزا دسیمال

یک طراح برای انجام یک طراحی وب دقیق باید منحصراً از کدهای هگزا دسیمال استفاده کند . ولی به هر جهت برای بحث در مورد اهداف خود هر دو مورد را در نظر می‌گیریم 

سیستم RGB و هگزا دسیمال یا هر دو ( با هررنگی که د رمحدوده دید و بینایی قرار دارندو با خواص گوناگون با یکدیگر ترکیب می‌شوند معرفی می شوند . ) قالبهای این رنگها توانایی نمایش ۱۶۷۷۲۲۱۶ رنگ را دارد .

RGB  

مقدار RGB در مبنای ۱۰ در رنج عددی ۰ تا ۲۵۵ . در سیستم مبنای ۱۰ از ارقام بین ۰ تا ۹ استفاده می شود . وقتی رقم ۱ در دسترس قرار می‌گیرد مقدار از ۰ به ۱ افزایش می‌یابد وهمینطور R=255,G=255,B=255 بنابراین مقدار RGB برای رنگ سفید R=255,G=255,B=255 که نمایش ماکسیمم درجه قرمز و سبز و آبی است ) می باشد .

مقدار درجه  RGB برای رنگ سبز به اینگونه است :

R=0,G=255,B=0

بنابراین مقدار RGB برای رنگ سبز ۰ و ۲۵۵ می باشد که نمایش %۰ برای قرمز و آبی و بیشترین درصد برای رنگ سبز است .

شما می‌توانید رنگ سبز را با کدهای HTML به قرار زیر دنبال کنید :

 المانهای رنگی نقش مهمی را دراصول و نظام ارائه یک سایت دارند . سبک و روش و فرهنگ و آداب شرکتها با ارائه رنگ در سایت و چگونگی هماهنگی و ترکیب آنها با یکدیگر به تصویر کشیده می‌شود .

به عنوان مثال یک وب سایت با رنگ‌بندی قوی مثل قرمز و صورتی و زرد و سبز ، برداشت هنری جذابی از ماهیت‌های صنعتی و فرهنگی مثل حالتی از یک نرم افزاری با تکنولوژی بالا یا یک واحد گرافیکی به بیننده ارائه می‌دهد . و از نقطه نظر یک سایت با رنگهای ملایم‌تری مثل سفید و آبی روشن و یا خاکستری برای محا فظه‌کاری و برای ارگانهای سنتی مثل بانک و یا شرکتهای سرمایه‌گذاری به کار برده می شود .

یکی از مسائلی که در توسعه و پیشرفت طراحی سایت با آن مواجه می‌شوید این است که چگونه احساسها را در هنگام انتخاب رنگ برای وب سایت شرکت خود منتقل کنید . کدام رنگها بیشتر مکمل هستند چند رنگ به معرض نمایش گذاشته می شود ؟ آیا شما از خطوط پایه افقی و عمودی استفاده می‌کنید ؟ آیا سایت شما دارای اشکال هندسی مثل چند ضلعی و مربع می باشد ؟ این سئوال و نیز بقیه سئوالات باید برای بهترین مدل به تصویر  کشیدن عکس در یک کمپانی برای کاربران مطرح شود .

تذکر فنی

برای کامل کردن سیستم رنگهای RGB و درجات هگزا دسیمال می‌توانید سایت  مراجعه کنید این سایت توسط Lynda Weinman از مرکز هنری Ojai Digital ایجاد شده است .

ارقام هگزا دسیمال

درجات ارقام هگزا دسیمال در بازه بین ۰۰ تا FF بصورت زیر است :

عدد در مبنای ۱۰ با همان مقدار به مبنای ۱۶ تبدیل شده و نمایش داده می شود . مقدار ۰۰ هیچ درصدی را نمایش نمی‌دهد و مقدار FF بیشترین درصد مقدار رنگ را نمایش می‌دهد .

رنگ سفید در مبنای ۱۶ به این صورت نشان داده می‌شود :

این مقادیر بیشترین درصد رنگهای قرمز و سبز و آبی را نشان می‌دهد  .

نمایش سبز در مبنای هگزا دسیمال به قرار زیر است :

این مقادیر بیشتری درصد رنگ برای رنگ سبز و هیچ درصدی را برای رنگهای آبی و قرمز نشان نمی‌دهد . برای هر رنگ سبز و آبی و ; در مبنای ۲,۱۶ کاراکتر اختصاص داده شده است و با توجه به این می‌باشد که اساس RGB از ارقامی ما بین ۰  تا ۲۵۵ برای هر مقدار آبی و قرمز و سبز استفاده می‌کند .نمودار فوق را ملاحظه کنید :

وقتی از مبنای ۱۶ در HTML استفاده می شود در ابتدای آن از علامت # استفاده می‌شود که لازم نیست اما قسمتی از ویژگی‌های رسمی HTML محسوب می‌شود . در تک Body برای مثال کد رنگ پیش زمینه آن اگر سبز باشد ، خواهیم داشت :

هشدار

Netscape 4 در قرار دادن   در اطراف ویژگی‌ها اشکال می‌گیرد . هنگامی که از مقدار مبنای ۱۶ در قسمت Style ها استفاده می‌کنید  را بردارید .

ترکیبات اصلی رنگها

هر مانیتور برای نمایش یک رنگ از ۳ تفنگ  الکترونیکی استفاده می کند . هر تفنگ مسئول یک رنگ منفرد است ( قرمز ، سبز‌، آبی ) ترکیبات گوناگونی از تفنگ‌ها و جریان زیادی از الکترونها یک رنگ را ایجاد می‌کنند. در یک لحظه شخصی با شلیک این تفنگ‌ها رنگ سفید بر روی صفحه تولید می کند . شلیک تفنگهای قرمز و سبز رنگ سبز ایجاد می‌کند . شلیک تفنگهای سبز و آبی رنگ فیروزه‌ای ایجاد می‌کند . ترکیب رنگهای قرمز و آبی رنگ سرخابی ایجاد می‌کند  .

نمودار فوق مثالهایی از ترکیبات این رنگها و ارتباط بین آنها است :

 

 

 

با وجود آنکه هر مقدار ازRGB و هگزا دسیمال برای یک رنگ خاص استفاده می‌شود ولی مهم است که به خاطر داشته باشید که فقط ۲۱۶  رنگ با ویندوز و مکینتاش و Internet Explorer , Netscape navigator حمایت می‌شوند. هر۸ بیت مانیتور هر مرورگر ۲۵۶ رنگ را می‌تواند به نمایش بگذارد که تا حدود ۴۰ مورد از این رنگها توسط سیستم عامل استفاده می‌شود . این ۲۱۶ مقدار حمایت می شوندو بقیه رنگها شدت نورشان افزایش می یابد .

افزایش شدت نور فرآیندی است که مرورگر یک رنگ را به نزدیکترین رنگی که مرورگر قادر به حمایت از آن است تبدیل می کند . وقتی رنگی با کدهای HTML ایجاد شود به رنگ ثابت و یکپارچه تبدیل می‌شود .

( امیدوار باشید که به رنگ اصلی که شما می خواستید نزدیک باشد ) اگر مرورگر نور رنگی که در یک تصویر نشان داده می شود را با ترکیب ۲ رنگی که نزدیک به یکی از آنهاست زیاد کند توسط مرورگر حمایت نخواهد شد و بصورت لکه نشان داده می شود .

جدول ۳-۲ سیستمی از مقادیر RGB و هگزا دسیمال را که بدون مشکل در مرورگرهای متعدد و بر روی سیستم‌های متعدد ترجمه خواهد شد را نشان می‌دهد . ( اگر مقادیر دیگری به غیر از اینها استفاده شود مرورگر  نور آن را به نزدیکترین مقدار تخمینی افزایش می‌دهد .

هر کدام از این مقادیر مطابق با مقدارواقعی است . برای مثال استفاده از مقدار ۵۱ در سیستم RGB درست مانند استفاده از مقدار ۳۳ در سیستم هگزا دسیمال است . به عبارت دیگر مقدار RGB (201,51,153)  معدل با مقادیر cc3399# در هگزا دسیمال است .

مرورگر ضامن هر ترکیبی از این مقادیر است و بدون تناقض و مشکل در پایگاه داده‌ها مرورگر ترجمه می‌شوند .

ترکیبات هر کدام از رنگهای قرمز و سبز و آبی شدت رنگی که باید نمایش داده شود را محاسبه می‌کند ،‌جدول ۲-۴ درصد شدت رنگهایی که توسط مرورگر از کمتر به بیشتر حمایت می‌شوند را نشان می‌دهد .

لیست کامل بالا را می توانید در سایت  پیدا کنید .

تذکر

مشکلاتی در ترجمه‌ رنگ برای مانیتورهای bit 16 وجود دارد . به دلایل ریاضی ۲۱۶ رنگی که در مرورگرها حمایت می‌شود در جدول رنگ این کامپیوترها نشان داده می‌شود و مرورگرها با استفاده از رنگهای دیگری که به آن رنگها نزدیک است این جابجایی را برای نمایش رنگ و به طور دقیق  انجام می دهند . اما مرورگرها جابجایی رنگ را به طرق مختلف ( منوط به اینکه آیا آن رنگ در یک عکس ارائه می شود یا توسط HTML ایجاد می شود) انجام می دهند . برای بحث در مورد جزئیات بیشتر به آدرس زیر مراجعه کنید :

تمرین

کدام ترکیب RGB  توسط مرورگر هدایت می‌شود .

انتخاب ترکیب رنگ

ترکیبات رنگ می تواند مکمل همدیگر باشند و نیز مشاهدات کاربران را آسان کند و به آنها اجاز دهد که هر متنی که در صفحه وجود دارد را بخوانند . بیشتر طراحان عقیده دارند که متن مشکی بر روی زمینه سفید ایده‌آل است . دلیل آن این است که این ترکیب کی گیرائی خاص برای خواندن ارائه می کند و برای کاربران خیلی راحت است زیرا همان متونی که در رسانه‌های دیگر قرار داده می شوند .

قابلیت موقعیت‌ها  به شما اجازه می‌دهد که از طرح مشکلی بر روی زمینه سفید است فاده کنید و تا جایی که ممکن باشد نیز ، استفاده می‌شود . خیلی از سایتها رنگهایی دارند که یک کمپانی خاص را نشان می دهد و یا رنگهای پر زرق و برق دارند و همیشه از الگوی سیاه بر روی مشکی تبعیت نخواهد کرد

. دریک دسته بندی ، فقط مکانهایی که در آنجا سایت جسارت دارد که از مدل سیاه وسفید بدون آنکه لطمه‌ای به کارآیی آن سایت وارد شود استفاده کند Home page یا صفحه اول یک وب سایت است .مندرجات اطراف Home page فراوان هستند و سایت می‌تواند اهداف خوبی را برای کاربر تأمین کند . این ترکیبات رنگها در المانهای دیگر صفحه مثل عکسها و چهارچوب‌ها می تواند استفاده شود و باعث ایجاد انگیزه برای جستجو و درخواست اطلاعات برای کاربرد گردد .

تذکر فنی

برای ایجاد ترکیبات مختلفل از پیش‌زمینه و متن، از سایت زیر دیدن کنید :

گذارهای رنگ

گذار رنگها روشی است که در آن همجواری رنگها یا جدایی آنها را بیان می‌کند . گذارهای رنگ ما بین رنگ متن و پیش زمینه بسیار مهم و قابل توجه است و برای کمک به جدایی قسمتهای مختلف صفحه به کار برده می شود . گذارا هنگامی که با عکس در صفحه ایجاد می شوند مسائل زیادی را بوجود می‌آورند . وقتی که گذارای رنگ هموار (صاف) یا یک عکس ایجاد می‌شود کاربران نیاز به درجه رنگ بالاتری برای حمایت از آن و نیز به زمان بیشتری برای بارگذاری نیاز دارد .

قلم‌ها

نظر به اینکه در ایجاد و انتشار وب ساختار آن نیز مانند دیگر تکنولوژیهای آن به طور مداوم تغییر می‌کنند، دو فونت معمول وجود دارند که در اینترنت از آنها به کرات استفاده می‌شود . اولین آن New Roman برای کامپیوترهای PC است که معادل آن Time بر روی سیستم‌‌های مکینتاش می‌باشد ، فونت دوم ، Arial برای کامپیوترهای pc و معادل با آن Helvetica بر روی سیستم‌های مکینتاش می باشد . تکنولوژی‌ایی نظیر داینامیک و فونتهای تعبیه شده و توکار برای ارائه سریع و انتخاب بهتر ظاهر می‌شوند .

به هر جهت این فونتهای معمول یک سایت زیبا و جذاب ایجاد می‌کنند ویک نمایش خوب را ارائه دهند .

و اگر گاهی از آن استفاده کنید احتمالاً متوجه خواهید شد که فونتهایی که به آنها نگاه می‌کنید از موقعیت خوبی برخوردار هستند . ممکن است به سایتی نگاه کنید که از فونت دیگری استفاده کرده که چشمان شما را به آسانی درگیر می‌کند زیرا در بسیاری از موار د از آن استفاده نمی شود .

محدودیت‌ها

یکی از محدودیت‌هایی که در استفاده از فونت وجود دارد این است که فونتهای انتخابی بادی روی سیستم کاربر نصب گردند تا در مرورگر ترجمه شود و اگر کاربر آن فونت را در سیستم خود نداشته باشد ، مرورگر آن را با فونت پیش فرض سیستم خود ترجمه می کند. .برای pc ها فونت Time New Roman و Times برای مکینتاش . اگر قصد دارید که از فونت دیگری استفاده کنید ،‌اصل فونت باید برای کاربران در دسترس باشد تا آنها بتوانند فونت را بارگذاری و سپس آن را بر روی سیستم خود نصب کنند و ا ین کار باعث می شود که شما را به تجارب وسرمایه‌گذاری بر روی سایت خود مطمئن می‌کند .

فن چاپ

از آنجایی که فونتها از اجزاء لازم هر سایتی محسوب می شوند فونت و رنگی را انتخاب کنید که همراه با المانهای دیگر صفحه باید بتواند جملات بدون کلام ایجاد کند . خواندن متون زیاد مانند چیزهای دیگری که می خوانید فشار زیادی وارد می کند و خسته‌کننده می باشد و باعث منحرف کردن توجه کاربر می شود .یک فونت انتخابی خوب می تواند در صفحه خوابیده شود و یا درخشش خود را برای  کاربر تنظیم و ایجاد کند .

serifs

 

زواید آرایشی کوچکی وجود دارند که در انتهای هر کاراکتر اضافه می شوند که در شکل زیر وجود دارند .

 در فونت Serif

این زواید به توانایی خواندن شما با هدایت چشمهای کاربر در امتداد هر کاراکتر کمک می‌کند ولی به هر جهت خواندن این نوع قلم در سایزهای خیلی کوچک یا خیلی بزرگ
( کوچکتر از ۸ نقطه) مشکل می‌باشد . با این نوع نمایش  فونتهای Serif باید بیشتر در بدنه سایت جایگزین شود . شکل ظاهری Serif 4 نوع می‌باشد :

Sans Serif ( آرایشی )

Sans Serif زوایدی که در انتهای هر کاراکتر در فونت Serif وجود دارد را ندارند  شکل زیر را مشاهده کنید :

در نمایش کاراکترها از این زوائدی که در انتهای هر کاراکتر وجود دارد کاسته می شود . فونت Sans Serif باید کاراکتر به کاراکتر خوانده شود توصیه می کنیم که از این فونت برای متون با اندازه کوچکتر از ۸ نقطه و یا اندازه‌های خیلی بزرگ استفاده کنید . معمولاً استفاده از این ۲ نوع فونت با یکدیگر در یک صفحه وب ترکیب خوبی را ایجاد می کند .

باید از مجموعه فونتهایی در سایت استفاده کنید که موافق هم باشند و در تناقض با یکدیگر نباشند . در یک صفحه وب می توانید از مجموعه ‌ای از فونتهای مختلف استفاده کنید ولی باید بدانید که برای نمایش موضوعاتی که در سایت شبیه به هم هستند از فونت‌های شبیه بهم استفاده کنید . برای مثال تمامی متنهای Navigation باید دارای فونت شبیه به هم باشند و یا تمامی پاراگرافهای معمولی باید دا رأی فونت نظیر هم باشند ولی بعضی از متون می‌باشند که نیاز به این دارند که با فونت متفاوتی نسبت به بقیه اجزاء صفحه ظاهر شوند مثل اعداد و رویدادها ;

از بکارگیری فونتهای بزرگ در صفحه پرهیز کنید چرا که باعث شلوغ شدن صفحه و ایجاد مشکل برای خواندن آن می شود . یک صفحه ایده‌آل ساختار ثابت و با استحکام دارد و برای کاربر دید و منظر خوبی ایجاد می کند . رنگ فونتها نیز باید مستحکم باشد و نیز کاربر بداند که آن متن چه چیزی را می خواهد به نمایش گذارد .

سایز فونت

سایز فونت نرمال برای بیشتر مرورگرها ۳ می باشد واندازه‌های دیگر با این مقدار فرضی اندازه‌گیری می شوند . برای مثال اگر بخواهید سایز  فونت را به ۵ افزایش دهید کدی که برای آن به کار می برید بصورت فوق است :

به جای استفاده از

سایز فونت نرمال برای بیشتر مرورگرها ۳ می باشد و اندازه‌های دیگر با این مقدار فرضی اندازه‌گیری می  شوند . برای مثال اگر بخواهید سایز فونت را به ۵ افزایش دهید کدی که برای آن به کار می‌برید بصورت فوق است :

نوع صحیح True Type

خیلی از فونتهای شناخته شده به عنوان نوع صحیح هستند به این معنی که آنها می توانند در هر سایز نقطه‌ای بدون کم شدن کیفیت کاراکترها ترجمه شوند . True Type یک تکنولوژی دیجیتال است که با کامپیوترهای Apple توسعه یافته است و امروزه هم با سیستم‌های Apple و هم با سیستم های Microsoft استفاده می شوند . Arial , Time new roman از نوع صحیح هستند .

بعضی از این فونتها مثل Georgia , Verdena نسبتاً بیشتر ظاهر می شوند و به زیبایی ترجمه می شوند وی صفحه سنگین و پرمایه ایجاد می‌کنند .

جلوگیری از اثرات بصری نامطلوب

این فرآیند باعث جلوگیری از ناهمواری‌ لبه‌های متن یا نوشته می شود . اغلب از تصاویر برای نمایش کاراکترها ، کلمات و جملات استفاده می شود . این فرآیند کناره‌های متن را بصورت هموار در می‌آورد . با تیره کردن خطوط بین متن و پیش‌زمینه ( پرکردن ناصافی‌های لبه‌های متن ) لبه‌های دندانه‌دار کنار فونت را از بین می‌برد . این گزینه بیشترین اثر خود را در تایپ متن با سایزهای بزرگ ظاهر می کند .یکی از مضرات این فرآیند این است که مقداری رنگ را به تصویر یا نوشته اضافه می‌کند . مخصوصاً در سایزهای بزرگ ممکن است برای بارگذاری مشکلاتی ایجاد گردد .

خطوط افقی با طول زیاد

برای آسانتر خواندن متن از ایجاد متن‌هایی با خطوط طولانی که در پنجره‌های مرورگر ایجاد می شود پرهیز کنید . خواندن بصورت خط به خط هر بار بازگشت به سمت چپ صفحه در هر زمان ( اگر خطوط داخلی طولانی باشد ) کاری مشکل است . این نکته را متذکر می شویم که خطوط را بصورت پاراگراف ایجاد کنید و بیشتر از ۱۰ تا ۱۲ کلمه برای مرورگرهای معمولی را در یک پاراگراف قرار ندهید . اگر مجبورید که متون زیادی در صفحه داشته باشید دو قالب ستون برای آن ایجاد کنید .

ملاحظات دیگر

برای یافتن بهترین فونتی که خواسته‌های شما را بهترین حالت برآورد کند نیاز به تشخیص دامنه فونت و حدود عبارت برای تغییرات و دگرگونی آن دارید .

باید همه این تکنیکها و موارد را مورد آزمایش قرار دهید . توصیه‌های زیر می تواند در جلوگیری از اشتباهات معمول در هنگام توسعه یک سایت به شما کمک کند .

در نظر داشته باشید که تمامی فونتهای مجزا باهم یکی می شوند و نیز بدانید که چگونه فونتها به طراحی شما وابسته هستند .

هر فونتی به طور جداگانه می تواند تمامی منظورات ما را در یک زمان برطرف سازد . طراحی المانها مثل ( سایز و فاصله خطوط و رنگ پیش زمینه و پس زمینه ، Margin ) همه و همه می‌توانند در محاسبه و ایجاد یک نتیجه مطلوب کمک می‌کنند . متن فونتهای نسبتاً بی اثر مانند Sansserif  می‌تواند تنوع و دگرگونی عمیق در اشکال ساده میان ترکیبات گوناگون انجام دهد .

فونتهای مرورگر Netscape

برای مرورگر Netscape در سایت www.bitstream.com اشکال کاراکترهایی که در صفحات کاربر دارند وجود دارد وآنها در یک فایل فشرده (PFR) ذخیره شده‌اند .

می‌توانید فایل PFR را به عنوان یک مرجع برای صفحات HTML و اسناد Style Sheet خود قرار دهید . وقتی که صفحه توسط مرورگری مشاهده شد که از این فایل پشتیبانی می کرد مرورگر فایل PFR را می‌خواند و کاراکترها را دوباره ایجاد می کند . PFR قادر است که کاراکترها را در اسناد اصلی برای همراهی اسناد در هرجایی به کار ببرد

فونتهای میکروسافت

فونتهای وب اولیه میکروسافت Open Type نامیده می شوند سایت  تلاش مشترکی بین میکروسافت و Adobe می باشد . از نقطه نظر نگاه وب Open Type مانند Truedoc عمل می کند و کاراکترها را قادر می سازد که از میان اسناد در فرم متراکم شده‌ای عبور کنند .

open type پهنای ابتدائی دارد که post script , true type نوع ۱ را به عنوان یک قالب منفرد در هم ادغام کرده است .

گر چه Type Open , True Dec تکنولوژیهای رقابتی با یکدیگر هستند ولی آنها قادر خواهند بود ه با هم در یک کامپیوتر همجوار باشند و هر فونتی را در صفحه ظاهر کنند به شرط آنکه کاربران آن فونت را بر روی سیستم‌های خود Install کنند . این قالب این تعهد را ایجاد می‌کند که کاربرانی که از مرورگرهای مختلف استفاده می‌کنند همیشه هر دو این تکنولوژیها را حمایت کنند .

بعضی کاربران مرورگرهای قدیمی دارند . به عنون یک طراح وب باید بتواندی بین تقاضای خود برای تناسب فونتها و نیاز به جلب بیشترین مخاطب ارتباطی برقرار سازد . و این حقیقت کوشش بیشتر شما را برای ایجاد یک صفحه با منظر خوب ( مستقل از نوع مرورگری  که این صفحات با آن دیده می‌شوند ) را می‌طلبد .

 فضای سفید

هنگامی که در ابتدا صفحه‌ای بر روی مرورگر شما بارگذاری می شود ، علاوه برآنکه در هر قسمت صفحه با مفاهیمی مواجه می‌شوید ، نتایج مندرجات محدودی را که به خوبی و با هماهنگی توزیع شده‌اند مشاهده می‌نمایید . اولین حس شما از این نوشته‌ها چیست ؟ اگر شما بمانند خیلی از کاربران هستید صفحه‌ای باتوزیع هماهنگ المانها و مقداری فضای خالی ( که در انجمن توسعه به عنوان فضای سفید معروف است ) را ترجیح می‌دهید .

توجه داشته باشید که کاربران به خاطر ایجاد صفحه‌ای با متنهای زیاد وشلوغ از شما قدردانی نخواهند کرد . آنها خیلی سریع صفحه شما را مرور می کنند و اگر صفحه شما اینچنین بود ممکن است اطلاعات زیادی را ازدست بدهند این نکته بدان معنی نیست که برای کاربران اطلاعات زیاد ایجاد نکنید بلکه به این مفهوم است که نباید همه این اطلاعات را در یک صفحه قرار دهید . هر صفحه وب باید حدوداً ۵۰ درصد متن کمتری نسبت به یک صفحه مشابه چاپ شده آن داشته باشد .

هر صفحه باید برای ارائه اجمالی اطلاعات طراحی شود و باید اتصالاتی برای رسیدن کاربران به جزئیات بیشتر و عمیق‌تر ایجاد شود . همه کاربران به یک مقدار اطلاعات نیاز دارند . به کاربر این اختیار را بدهید که خود انتخاب کند که آیا جزئیات را می خواهد یا نه ؟

و نیز صفحه را به منظور کوتاه کردن آن قسمت نکنید . مگر آنکه شکستن آن منطبق باشد . هر صفحه باید مستقل بوده و و ابستگی به جایی نداشته باشد . بعضی از طراحان و انتشار دهندگان وب از جدوال و عکسهای Gif برای اضافه کردن فضا به صفحه استفاده می‌کنند . بعد از محاسبه اینکه کاربران چه چیزی را نیاز دارند که بدانند می توانید صفحه‌آرایی خود را با استفاده از جداول و حاشیه‌ها HTML برای قرار دادن موفقیت سند و مندرجات صفحه در فضاهای خالی شروع کنید به عبارت دیگر جداول همه آن چیزهایی هستند که شما به آنها نیاز دارید .

ساختارها

ساختار صفحه با فایلهای Gif شفاف

یک عکس شفاف می تواند در صفحه به جای اشغال کردن فضاهای خالی وارد شود و نیز شما می‌توانید طول و عرض آن را با بکار بردن ویژگی های در تگ <Image> برای ایجاد ابعاد فضای درخواستی ، کنترل کنید . برای مثال اگر بخواهید پاراگرافی وارد کنید باید تگ زیر را ایجاد کنید ( عکس gif همرنگ با background صفحه است ) :

بادادن این مقادیر پارگراف با فاصله pix 15 از سمت چپ شروع می‌شود . باهمان رویه می‌توانید با دادن این مقادیر پاراگراف را با قرار دادن مقادیر فوق افزایش دهید .

عکسهای Gif می‌توانند در صورت نیاز در جداولی برای  کنترل سایز ستونها وسطرها در صورت نیاز قرار داده شوند . به خاطر داشته باشید که هدف ما کاهش بی نظمی‌های صفحه ، به این منظور که کاربران را قادر به مرور مطالب و اسناد و نیز انتخاب اتصال دیگر کند ، می باشد .

ساختار صفحه با جداول

طراحان وب باید به خوبی ساختار صفحه را درک کنند و از جداول در ساختار صفحات استفاده کنند . به طور پیش فرض تمامی موارد در HTML از طرف چپ تراز می شوند . طراحان وب از جداول برای توزیع مندرجات کل صفحه نمایش در مرورگر استفاده می کنند . ساختار جدول می توانند با مندرجات پر گردند نیز می توان برای جداول قاب قرار نداد تا کاربران متوجه وجود جدول در صفحه نگردند .

Cascading Style Sheet-CSS می تواند برای رفع جداول در ساختار HTML ایجاد شوند که متأسفانه همه مرورگرها از آن حمایت نمی‌کنند و فعلاً تا زمانی که CSS بصورت استاندارد جهانب در نیامده از جداول به عنوان استاندارد استفاده می وشد .

ساختار صفحه با استفاده از فریم‌ها

فریم ها نیز می توانند برای ساختار صفحات مورد استفاده قرار گیرند با این وجود آنها نقش میانی در Navigation ها را نیز دارند . فریم‌ها می‌توانند در یک سایت استفاده شوند و باید به زودی در بحث روند طرح و برنامه ریزی مطرح شوند . به این خاطر که فریم‌ها به صورت نمایشی در طرح Navigation اثر دارند . فریم ها بر روی عاملهای دیگر سایت نیز اثر می‌گذارند و سایت را به خوبی آرایش می‌کنند .

ساختار صفحه با استفاده از تعیین موقعیت

لایه ها با المانهای پشته‌ای دیگر بصورت عمودی در آمدند و بیشتر مرورگرها از آنها حمایت می‌کنند . تا هماهنگی اصلی در لایه‌گذاری این است که Netscape Navigator از تگ <Layer> استفاده می‌کند . در صورتیکه Explorer  Internet با استانداردهای V3C . موقعیت یاب CSS برای تمامی المانها مطابقت می دهد . بنابراین دو فایل آغاز گر مجزا باید برای اطمینان از مطلوبیت از عبور پایگاه داده استفاده شود . متأسفانه خیلی از ویراستارهای HTML به طور اتوماتیک هر ۲  ورژن را بصورت کد در آوردند .

خلاصه فصل

در این فصل همه المانهایی که باید در یک صفحه وب به کار برده شوند و سپس درباره چگونگی کاربرد آنها بحث  کردیم  .

در مورد برنامه و قالبهای گرافیکی و المانهایی که ساختار صفحه را می‌سازند و نیز درباره ساختار فونتها و انتخاب آنها نیز بحث شد و همچنین درباره ابن که فضای چیست و فریم‌ها و جداول چگونه در صفحات مورد استفاده قرار می‌گیرند .

 

مقدمه

شما ممکن است توانسته باشید تمامی منابع طراحی در دنیا را برای سایت خود بکار گیرید ولی نتوانسته باشید که سایتی را ایجاد کنید که وظایفش را به خوبی انجام دهد ؟ چگونه ؟ زمانی که کارآیی کاربران و مخاطبین خود را در نظر نگرفتید ، و این امر یک حرکت خودجوش نیست و باید به تمامی نیازهای کاربران پاسخ داده شود . این فصل در مورد تمامی پارامترهایی که کاربران شما می‌خواهند بحث می‌کند و به شما نشان می‌دهد که چگونه کارآیی سایت خود را آزمایش کنید .

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.