مقاله در مورد نشانه های ظهور حضرت مهدی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد نشانه های ظهور حضرت مهدی دارای ۸۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد نشانه های ظهور حضرت مهدی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد نشانه های ظهور حضرت مهدی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد نشانه های ظهور حضرت مهدی :

نشانه های ظهور حضرت مهدی
مقدمه :
« سلام علی آل یاسین ، السلام علیک یا داعی الله و ربّانی آیاته ، السلام علیک یا باب اللهو دیان دینه ، السلام علیک یا خلیفه الله و ناصر حقّه ، السلام علیک یا حجه الله و دلیل اراده ، السلام علیک یا تالی کتاب الله و ترجمانه ، السلام علیک فی آناء لیلک و اطراف نهارک ، السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه »
سلام بر آل یاسین ، سلام بر تو ای دعوت کننده به خدا و عارف به آیاتش سلام بر تو ای واسطه خدا و سرپرست دین او ، سلام بر تو ای خلیفه خدا و یاور حق او ، سلام بر تو ای حجت خدا و راهنمای اراده اش ، سلام بر تو ای تلاوت کننده کتاب خدا و ترجمان او ،

سلام بر تو در تمام آنات و دقایق شب و سراسر روز ، سلام بر تو ای بقیه الله در روی زمین ، سلام و درود بر خاتم اوصیاء و مفخر اولیاء و تنها باقیمانده خاندان عصمت و طهارت ( علیه السلام ) که با قیام خود آخرین حلقه از حلقات مبارزه حق و باطل را به پایان برده و کاخ های ستم و کنگره های بیداد را برای همیشه در هم کوبیده و آنچه غایت بعثت انبیاء و کوشش اولیاء بوده در جامعه تحقق خواهد بخشید سلام و درود بر بهار انسانها و شکوفایی دورانها ، یعنی آنکه با ظهورش ، فجر نور شکافته و همه جا نورباران می شود ، عدل و مساوات همه گیر شده و نابسامانی ها در تمام محورهای فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی ، از میان خواهد رفت جهل ها و ستم ها رخت خواهد بست عقل ها و دانش ها به کمال خواهد رسید

و زندگی ها با طراوت و انسان ها باصفا خواهند شد . بارخدایا تو خودت و فرستاده ات و فرشتگانت و پیغمبرت و اولیاء امرت را به من شناساندی ، بارخدایا من نگیرم جز آنچه تو عطا کنی و هیچ نگهدارنده ای جز تو برایم نیست ، بارخدایا مرا از منازل دوستانت دور مگردان و دلم را پس از آنکه هدایت کرده ای منحرف منمای ، بارخدایا مرا به ولایت کسی که اطاعتش را بر من واجب ساخته ای هدایت فرمای و ولایت کسی را که اطاعتش را بر من واجب نمودی غیر از حضرت مهدی کشی نیست در مورد حضرت مهدی و نام بلند آوازه اش روایات و احادیث بسیاری از رسول خدا و ائمه هداه آمده است

که از او به نام اصلاح گر بزرگ عصرها و نسل ها « مهدی » « حجت » « قائم » « منتظر » « خلف صالح » « صاحب امر » ، ; تعبیه شده است . و بارها رسول خدا فرموده که نام او نام من است و کنیه اش کنیه من . اشاره اجمالی به بعضی از نام های حضرت به عنوان تیمن و تبرّک بیان می کنم : پیامبر فرمودند نام مهدی نام من است

« اسم المهدی اسمی » امیر مؤمنان فرموده اند : نام مدی محمد است « اسم المهدی محمد » و آن بزرگوار مهدی نامیده شد ، چرا که خداوند او را به امور نهانی که هیچ کس از آن ها آگاهی نداده هدایت و ارشاد می نماید . دومین نام مبارک آن حضرت قائم است چرا که به بزرگترین قیام اصلاح گرانه تاریخ بشر دست می زند و بر اساس حق خالص و عدالت راستین وناب به پا می خیزد سومین نام مبارک آن حضرت منتظر است چرا که مردم همیشه و همواره ظهور و قیام او را انتظار می برند تا با قیام خود این کره ی خاکی را از ظلم و بیداد پاک و ن.ورانی گرداند . چهارمین نام مبارک آن حضرت صاحب الامر است چرا که او پیشوای بر حق است که خداوند اطاعت او را بر همه بندگان واجب ساخته است از جمله در قرآن می فرماید : هان ای ایمان آورندگان ! خدا و پیامبر و صاحبان امر را اطاعت کنید .

« یا ایها الذین امنو اطیعو الله و اطیعو الرسول و اولی الامر منکم »
پنجمین نام مبارک آن حضرا « حجت » است به این دلیل که حجت خدا بر جهانیان و خداوند به وسیله او بر بندگانش اتمکام حجت می کند . خداوند انشا ا; این کشتی نجات که اینک برای ما گرفتاران امواج پرتلاطم دریای صناد و ظلم و طغیان که همه در انتظار ظهورش لحظه شماری می کنند را به ما برساند و تمام شاخه های کجی و گمراهی و هوا و هوس ها و دام های دروغ و بهتان را قطع و نابود فرماید و چشم ما به جمال عزیز کننده دوستان خدا و خوارکننده دشمنان او روشن و منور گرداند .

و ما را جزو چنگ زنندگان حقیقی به دامنشان و جزو کوشش کنندگان در طاعت و اطاعت و اداء کنندگان حقوقش و دوری گزیدگان از معصیتش قرار دهد و دعا و خیر ، مهر ، لطفش را شامل حال ما کند تا ما به رحمت واسعه ی خداوند و الطاف و عنایات رسول خدا و علی و فاطمه زهرا و ائمه قرار دهد .
نام کتاب : داستان هایی از حضرت مهدی یا قصص الحجتیه
مؤلف : قاسم سید خلف زاده
ناشر : انتشارات مهدی یار
تاریخ چاپ : پاییز ۱۳۷۹
نام کتاب : اسماء صاحب الزمان
نوشته : آیت الله سید حسن ابطحی

ناشر : مؤسسه انتشاراتی بطحاء
تاریخ انتشار : پاییز ۱۳۷۸
نام کتاب : ظهور نو ، ترجمه الشموس المضیه
تألیف : علی سعادت پرور
مترجم : جواد وزیری فرد ـ تهران احیاء کتاب ۱۳۷۹
خلاصه احوالات امام زمان
نام : همنام پیامبر « م ـ ح ـ م ـ د »
القاب معروف حضرت : مهدی موعود ، امام عصر ، صاحب الزمان ، بقیه الله ، قائم

پدر و مادر : امام حسن عسگری ، نرجس
وقت و محل ولادت : روز ۱۵ شعبان سال ۲۵۵ یا ۲۵۶ هجری قمری در شهر سامره متولد شد .
چند سال با پدر : حدود پنج سال تحت سرپرستی پدر بطور مخفی
در چه سالی به امامت رسید .
در سال ۲۶۰ هجری بعد از شادت پدر بزرگوارشان مقام امامت به ایشان محول شد .
شروع غیبت : از سال ۲۶۰ هجری قمری شروع و در سال ۳۲۹ که حدود ۷۰ سال می شود پایان یافت .
شروع غیبت کبری : از سال ۳۲۹ شروع و تا وقتی که خداوند اراده کند ظهور می کنند .
نام و نسب بلند آوازه ی مهدی
نام بلند آوازه ی آن گران مایه « محمد » و به « مهدی » شهرت دارد .
او فرزند حضرت امام حسن عسگری

فرزند امام هادی ، فرزند امام جواد ، فرزند امام رضا ، فرزند امام کاظم ، فرزند امام صادق ، فرزند امام باقر ، فرزند امام سجاد ، فرزند امام حسین ، فرزند امام علی
و فرزند دلبند فاطمه دخت گران مایه پیامبر گرامی است .
نام های متعدد مادر امام زمان
محدثین و مورخین نام های متعددی برای آن بانو آورده اند از جمله نام ها :
۱- نرجس ، صیقل ، سوسن ، صیقل ، حدیثه ، حکیمه ، ریحانه ، ؟؟؟؟ و ملیکه ، اما مشهورترین نام او « نرجس » و معروف ترین کنیه اش « امّ محمد » است . این بانوی بزرگ اسلام دارای نام های متعددی بوده است که هر کدام از آنها معنای خویش را دارد و بعدی از شخصیت والای او را نشانگر است که از جمله های آن ها : ۱

– « نرجس » که نام برخی از گل های عطرآگین است .
۲- « ؟؟؟» نوعی درخت میوه است که قرآن نیز در سوره نساء آیه ی ۱۶ آن را بکار برده .
۳- « سوسن » نام نوعی گل خوشبو ، معطر و پرفایده است که در کتاب های طب نیز آمده است.
۴- « صیقل » به مفهوم پدیده های نورانی و پرجلوه ونرم است . درباره نام های مادر گرامی امام زمان نام های پرمعنا و متعدد است که بر اساس مصالح سیاسی و اجتماعی برای ما ناشناخته مانده است .
اثر حاملگی در نرجس خاتون نیست :
حکیمهخاتون دختر امام نهم و خواهر امام دهم گفت : امام حسن عسگری مرا صدا زد و فرمود : عمه جان : امشب نیمه شعبان است نزد ما افطار کن که خداوند در این شب فرخنده کسی را بوجود می آورد که حجت او در روی زمین می باشد عرض کردم :
مادر این نوزاد مبارک کیست ؟ حضرت فرمود : نرجس

حکیمه خاتون گفت : فدایت گردم ! اثری از حاملگی در نرجس خاتون نیست
حضرت فرمودند : همین است که می گویم ، سپس وارد خانه حضرت شدم نشستم ، نرجس خاتون آمد ، کفش از پای من درآورد و گفت : ای بانوی من شب به خیر
گفتم : بانوی من و خاندان ما توئی
گفت نه : من کجا و این مقام بزرگ ؟ گفتم : دخترجان ! امشب خداوند پسری به تو موهبت می کند که سرور دو جهان خواهد بود
چون نرجس خاتون این سخن را شنید ، با کمال حجب و حیا نشست .
نام او را محمد گذارد .

ابو نمانم روایت نموده : چون امام زمان متولد شدند پدر بزرگوارش نام او را « محمد » گذاردند و در روز سوم او را به اصحاب خود نشان داد و فرمود بعد از من این کودک امام شما و جانشین ن خواهد بود این همان قائم است که مردم برای ظهور او انتظارها می کشند و در وقتی که دنیا پر از ظلم و بی عدالتی شود ظاهر می گردد و جهان را پر از عدل و داد می کند .

سال ، ماه ، روز و ساعت ولادت امام زمان
روایات
۱- علی بن محمد می گوید : « حضرت صاحب ( ع) در نیمه شعبان سال دویست و پنجاه و پنج متولد شد .»
۲- حکیمه دختر امام جواد(ع) می گوید : « امام عسگری در نیمه شعبان سال دویست و پنجاه و پنج کسی به دنبال من فرستاد ;»
۳- در ارشاد مفید آمده است : « تولد امام مهدی ( ع) در شب نیمه شعبان سال دویست و
پنجاه و پنج واقع شد .»

۴- در روایت معلّی بن محمد آمده است : « ; برای امام عسکری در سال دویست و
پنجاه و پنج فرزندی متولد شد و او را م ح م د نامید ;»
۵- محمد بن حسن کرخی می گوید : « از یکی از رفقایمان به نام ابی هارون شنیدم که می گفت : صاحب الزمان (ع) را دیدم ، ولایت آن حضرت در روز جمعه سال دویست و پنجاه و شش واقع شد.
۶- از حکیمه ( از طریق دیگری غیر از سند روایات شماره ۲ ) نقل شده که می گفت : « امام عسکری (ع) در شب نیمه شعبان سال دویست و پنجاه و پنج کسی به دنبال من فرستاد »

۷- علّان می گوید : « مولا (ع) در سال دویست و پنجاه و شش هجری ، دو سال پس زا رحلت امام هادی (ع) متولد شد . »
۸- شیخ کمال الدین بن طلحه می گوید : « حجه بن الحسن (ع) در بیست و سوم رمضان سال دویست و پنجاه و هشت در سامرا متولد شد . »
۹- عیسی بن محمد جوهری می گوید : « همراه گروهی برای تبریک به امام عسکری (ع) به خاطر تولد حضرت مهدی (ع) از منازل خارج شدیم ؛ برادرانمان گفتند که زمان ولادت ، هنگام طلوع فجر شب جمعه در ماه شعبان بوده است ;»
علت مخفی بودن ولادت صاحب الامر (ع)
روایات
۱- امام صادق (ع) می فرماید : « ولادت صاحب الامر (ع) بر مردم پوشیده است تا در زمان ظهور ، در گرو بیعت کسی نباشد . »
۲- امام باقر (ع) می فرماید : « همانا قائم ، آن کسی ـ از ما ـ است که تولدش از مردم مخفی است .»
۳- امام سجاد (ع) می فرماید : ولادت امام قائم بر مردم مخفی است به طوری که می گویند متولد نشده است . بنابراین در حالی ظهور می کند که در گرو بیعت با هیچکس نیست .»

۴- امام عسکری (ع) می فرماید : « بنی امیه و بنی عباس به دو علت بر روی ما شمشیر کشیدند : اول اینکه ، می دانستند که در خلافت هیچ حقی ندارند و می ترسیدند که ما ادعای خلافت کنیم و خلافت به محل اصلی خودش برگردد ، و دوم اینکه ، از اخبار متواتره دریافته بودند که نابودی سلطنت ستمکاران و زورگویان به دست قائم ما صورت می گیرد ، و شکی هم نداشتند که خودشان از ستمگران و زورگویان هستند، بنابریان به امید اینکه از تولد قائم (ع) جلوگیری کنند یا به کشتن او دست پیدا کنند در کشتار اهل بیت رسول الله (ع) و از بین بردن نسل آن حضرت تلاش بسیار کردند ، اما خداوند نخواست سرّ امر بر آنها آشکار شود بلکه اراده فرمود که بر خلاف میل کافران نور خود را تمام کند ـ و خیر بشریت را محقق نماید ـ . »
سیما و قامت حضرت مهدی

روایات
۱- حسن محبوب از امام رضا (ع) نقل می کند که فرمود : پدر و مادرم فدای آنکه هم نام جدم ، شبیه من و شبیه موسی بن عمران (ع) است ، هاله ای از نور او را فرا گرفته که از اشعه انوار الهی روشن است .
۲- یعقوب بن منقوش می گوید : بر امام حسن عسکرس (ع) وارد شدم ، ایشان بر روی سکویی در خانه نشسته بودند ، در سمت راست آن حضرت اتاقی بود که جلوی در آن پرده ای آویزان بود . عرض کردم : « مولای من ! صاحب الامر کیست ؟ فرمود : این پرده را بالا بزن ، پرده را بالا زدم ، پسری هفت هشت ساله با قدی در حدود یک متر و اندی ـ پنج وجب ـ با پیشانی بلند ، چهره ای نورانی ، چشمانی درشت و درخشنده ، دستانی قوی و گوشت آلود و زانوانی برجسته که خالی بر گونه راست و پارچه ای بر سر داشت ـ خارج شد ـ ; »

۳- احمد بن اسحق بن سعد می گوید : « از امنام حسن عسکری (ع) شنیدم که می فرمود : حمد خدایی را که مرا از دنیا نبرد تا اینکه جانشین خودم را به من نمایاند . او از نظر قیافه ظاهری و رفتار و اخلاق بیش از همه مردم به پیامبر (ص) شباهت دارد ;
۴- امام باقر از قول پدرش از جدش (ع) نقل می فرماید که امیر المؤمنین (ع) بالای منبر فرمود : « در آخرالزمان از نسل من فرزندی متولد می شود که دارای چهره ای درخشنده ، سینه ای ستبر ، پاهایی قوی ، شانه هایی پهن و تناور ، است که در پشتش دو علامت دارد ، یکی همرنگ پوست خودش و دیگری همرنگ علامتی که پیامبر (ص) داشت ;»

۵- جابر جعفی می گوید : « از امام باقر (ع) شنیدم که می فرمود : « عمر بن خطاب در راهی با امیرالمؤمنین در حرکت بود ، از امام (ع) خواست او ـ حضرت مهدی (ع) ـ را برایش توصیف کند . امیرالمؤمنین (ع) فرمود : جوانی میان قامت ، خوشرو و نیکو موی است که مویش بر شانه هایش ریخته و نور چهره اش بر سیاهی محاسن و موی سرش غلبه کرده است ، پدرم فدای پسر بهترین کنیزان باد ! »
۶- امام باقر (ع) فرمود : « مهدی مردی گندمگون از فرزندان فاطمه است .»
غیبت صغری و کبری تا زمان ظهور حضرت مهدی (ع)

غیبت صغری ، نواب اربعه ، غیبت کبری
روایات
۱- مفضل بن عمر می گوید : « شنیدم امام صادق (ع) می فرمود : صاحب الامر دو غیبت دارد . در یکی از این دو غیبت ، در مسائل دینی و شبهات ، مردم به اهلش ـ نمایندگان خاص امام ـ مراجعه می نمایند و در غیبت بعدی گفته می شود : « امام غایب از دنیا رفته است ، اگر زنده هست پس کجاست ؟ » ، ( مفضل می گوید ) عرض کردم : « در آن زمان چه باید کرد ؟ » فرمود : « اگر کسی ادعای امامت کرد از او سؤالاتی بکنید می بینید همان جوابهایی را می دهد که افراد دیگری که مثل او ادعا کرده اند یا می کنند جواب می دهد . »
۲- اسحق بن عمار می گوید : « امام صادق (ع) فرمود : « امام قائم دو غیبت دارد ، یکی کوتاه و دیگری بلند ، در غیبت اول غیر از شیعیان خاص او کسی از محلش اطلاعی ندارد و در غیبت دوم ، غیر از دوستان نزدیک و خاص او کسی جایش را نمی داند .»

۳- عبدالسلام هروی از امام رضا (ع) از پدران بزرگوار آن حضرت از امیر المؤمنین (ع) نقل می کند که فرمود : رسول الله (ص) فرمود : به حق آن کسی مرا به پیامبری فرستاد ، امام قائم از نسل من ، بعد از اینکه ولایت من بهخ او می رسد ، غایب خواهد شد تا جایی که بیشتر مردم می گویند : « خداوند به آل محمد نیازی ندارد .» و برخی در اصل ولادت آن حضرت تردید می نمایند . کسی که زمان آن امام را درک کند باید به دین او چنگ زند و به شیطان اجازه ندهد که او را به شک اندازد و از دین و آیین من بیرون برد ، شیطان سابقاً پدر و مادر شما را از بهشت بیرون کرد ، و خداوند شیاطین را اولیاء و دوستدار غیر مؤمنین قرار داده است .»

۴- محمد بن اسماعیل حسنی و علی بن عبدالله حسنی از امام عسکری (ع) نقل می کنند که به گروهی از شیعیان فرمود : « گواه باشید که عثمان بن سعید عمری وکیل و نماینده من است و پسرش محمد عثمان ، نماینده پسرم مهدی ( شما امت ) است .»

۵- از گروهی از شیعیان از امام عسکری (ع) نقل شده است که به ایشان فرمود : « آمده اید تا درباره حجت بعد از من ، از من سؤال کنید ؟» عرض کردند «آری » ، ناگاه پسری چون پاره ماه که بیش از همه مردم به امام عسکری شبیه بود حاضر شد و امام فرمود : این امام شما و جانشین من است ، از او چیروی کنید ، و پس از من ـ در امر دین و امامت ـ پراکنده نشوید که دینتان از دست خواهد رفت . بدانید که از امروز به بعد ، تا عمری طولانی بر او بگذرد ، او را نخواهید دید ، هر جه عثمان بن سعید به شما گفت بپذیرید و امر او را ملتزم شوید ، او نماینده امام شما و کار به دست اوست .»

۶- غیاث بن اسد می گوید : « ; ولادت امام (ع) در شب هشتم ماه شعبان سال دویست وپنجاه و شش بود . نماینده آن حضرت ، عثمان بن سعید بود ، عثمان هنگام مرگ ، نمایندگی را به پسرش ابو جعفر محمد بن عثمان سپرد و او این منصب را برای ابوجعفر ابوالقاسم حسین بن روح وصیت کرد و او نیز منصب نمایندگی را به ابوالحسین علی بن محمد سمری ـ که خدا از همگی آنها راضی باد ـ واگذار کرد . وقتی هنگام وفات علی بن محمد سمری رسید ، از او خواستند که برای نمایندگی وصیت کند ، او گفت « خدا را امری است که خود آن را به انجام رساند . » و غیبت تامه ( کبری ) ، همان غیبتی است که بعد از سمری ـ رحمه الله علیه ـ واقع شد .»
علت غیبت و طولانی شدن آن

روایات
۱- زراره می گوید : از امام صادق (ع) شنیدم که می فرمود : « همانا فرزند ( مهدی ) ، قبل از قیامتش غیبتی خواهد داشت .» گفتم : « چرا ؟» ، در حالی که اب دست به شکمش اشاره می فرمود گفت : « می ترسد .» سپس فرمود : « ای زراره ! او (امام) منتظر است و هم اوست که تولدش مورد شک و تردید واقع می شود ;»

۲- محمد بن فرج می گوید : « امام ابو جعفر (ع) برایم نوشت : « وقتی خداوند تبارک وتعالی بر مردم خشم بگیرد ما را زا کنارشان دور می سازد .»
۳- زراره بن اعین می گوید : از امام صادق (ع) شنیدم مکه می فرمود : « قائم قبل از قیامتش غیبتی دارد ». گفتم : « چرا » فرمود : « می ترسد » تا آن جا که فرمود : « او منتظر است ، اما خداوند دوست دارد شیعه را آزمایش کند ، آن گاه معتقدان و طرفداران باطل به شک می افتند ;»

۴- حنان بن سدیر به نقل از پدرش از امام صادق (ع) نقل می کند که فرمود : « فائم ما غیبتی دارد که طولانی می شود .» عرض کردم : « یا بن رسول الله ! علت آن چیست ؟ » فرمود : « خداوند نمی هخواهد این امر انجام شود مگر این که تمام سنتهایی را که پیامبران در غیبتهایشان داشته اند ، در این غیبت قرار دهد و ای سدیر ! ـ بنابراین باید تمام مدت مجموع غیبتهای پیامبران ، در این غیبت وجود داشته باشد . خداوند می فرماید : « لترکبنّ طبقاً عن طبق » مقصود این است که سنتهای گذشتگان در مورد شما جاری خواهد شد .:

۵- ابراهیم کرخی می گوید : « به امام صادق (ع) عرض کردم ( یا اینکه شخصی به ایشان عرض کرد ) : « خداوند سالمت بدارد ، آیا علی (ع) در دین خدا قوی نبود ؟» فرمود :« آری ، چنین بود « ، گفتم ( ابراهیم یا آن شخص دیگر » : « پس چگونه مردم بر او چیره شدند و او جلوی ایشان نایستاد ؟» و چه چیزی باعث شد جلوی آنها را نگیرد ؟» فرمود : « آیه ای زا قرآن ، او را از این کار باز داشت ، » گفتم ( یا آن مرد گفت ) : « آن آیه کدام است ؟» فرمود « لو تزیلوا لعذّبنا الذّین کفروآ منهم عذاباً الیماً » خداوند عزّو جل فرزندانی مؤمن در پشت افرادی از کافران و منافقان قرار داده است و علی (ع) پدران ـ کافر یا منافق ـ را نمی کشت تا اینکه این امانتهای الهی از پشت آنها خارج شوند و وقتی این فرزندان از صلب آنها خارج می شدند بر هر کدام دست می یافت با آنها می جنگید ؛ قائم ما اهل بیت نیز چنین است ، تا تمام امانتهای الهی از پشت پدرانشان خارج نشوند ظهور نکرده و کسی را نمی کشد ، اما وقتی امانتها خارج شدند ، بر کافران و منافقان مسلط شده و آنها را می کشد .»

۶- مروان انباری می گوید :« از اما باقر (ع) ( نوشته یا پیامی ) صادر شد که در آن فرمود: « وقتی خداوند بودن ما را در میان قومی ، ناخوش دارد ما را از میان آنها خواهد برد.»
۷- فرات بن احنف از امام صادق از پدران بزرگوارش از امیرالمؤمنین (ع) نقل می کند که فرمود : « به خدا قسم من و این دو پسرم کشته خواهیم شد و در آخرالزمان مردی از نسل من به خونخواهی ما بر خواهد خاست ، او برای شناخته شدن گمراهان از رهیافتگان غیبتی طولانی خواهد کرد تا جایی که گویندگان نادان بگویند : خداوند را ـ برای فرستادن قائم ـ به آل محمد احتیاجی نیست ».
۸- مفضل بن عمر از امام صادق (ع) نقل می کند : امیر المؤمنین (ع)

فرمود : « بدانید که زمین از حجت خدا ختلی نیست ، اما خداوند به واسطه نادانی و ستمکاری مردم دیده ایشان را از دیدن حجتش فرو می بندد ;»
۹- امام باقر (ع) می فرماید : وقتی قائم ما خاندان ظهور کند می گوید : « ففرت منکم لمّا خفتکم فوهب لی ربّی حکماً » از میان شما رفتم چون از شما بر جان خود بیمناک بودم و اینک چون پروردگارم اذن داد و امر فرجم را به سامان رسانید به میانتان آمدم .»
۱۰-ابی وایل می گوید : « امیر المؤمنین (ع) دبه فرزندش حسین (ع) نگاهی انداخت و فرمود : « این پسرم سید و سالار است ، همان طور که خداوند سید و آقایش نامیده است ، و از نسل او فرزندی همنام پیامبرتان که در سیما و اندام و نیز اخلاق و رفتار ، شبیه اوست متولد خواهد شد و در دوران بیخبری و گمراهی مردم و نابودی حق و غلبه ستم خروج خواهد نمود ، به خدا قسم خروج او حتمی است و گرنه گردن زده خواهد شد .»
۱۱- امام صادق (ع) می فرماید : « و چنین است که ایام غیبت امام قائم (ع) طولانی می شود تا اینکه با بازگشت و ارتداد شیعیان بدسرشتی که احساس به حکومت و قدرت رسدن در زمان امام قائم ، به نحو منافقانه ای آنها را شیعه نگهداشته است ، حقیقت ناب پدیدار گردد و ایمان از غش پالوده شود .»
۱۲- در بخشی از حدیث ابوسعید عقیصا به نقل از امام مجتبی (ع) ، آمده است : « ; هیچیک از ما خاندان از تن دادن به نوعی بیعت با جبار زمانش خلاصی ندارد جز قائم که عیسی روح الله نمازش را به او اقتدا می کند ، خداوند عزّ و جلّ ، ولادت او و نیز خودش را از دیده مردم پنهان می کند تا در زمان ظهور ، در گرو بیعت با کسی نباشد;»

۱۳- عبدالله بن فضل هاشمی می گوید : از امام صادق (ع) شنیدم که می فرمود : « صاحب الامر غیبتی دارد که ناگزیر اتفاق می افتد و ناراستان و طرفداران باطل به شک می افتند .» عرض کردم : « فدایت شوم ! چرا چنین می شود ؟ » فرمود : « به خاطر چیزی که ما اجازه نداریم آن را برای شما بازگو کنیم .» عرض کردم : « حکمت و فایده این غیبت چیست ؟ » فرمود : « حکمت غیبت او همان حکمت غیبت آن عده از حجتهای خداست که قبلاً از آنها یاد شده است ، حکمت این غیبت نیز تا بعد از ظهور آن حضرت ، بر مردم معلوم نخواهد شدهمان طور که حکمت کارهایی که خضر انجام داد تا قبل از جداشدنش از حضرت موسی ، معلوم نشد . ای پسر فضل ! این امری الهی است و سر آن و جهات پنهانی آن نیز الهی و به خدا مربوط است و هنگامی که ما می دانیم که خداوند عزّ و جلّ حکیم است، قبول و اعتراف می کنیم که تمام کارهایش عین حکمت و درستی است ـ هر چند که علت و چرایی آن کارها برای ما روشن نشده باشد .»

وضع شیعه و دیگران در دوران غیبت

روایات
۱- امام جواد (ع) می فرماید : « او ـ حضرت مهدی ـ بعد از اینکه یادش از خاطره ها محو شد و بیشتر معتقدان به امامتش ، از اعتقاد خود برگشتند قیام می کند .»
۲- یمان تمّار می گوید: « نزد امام صادق (ع) نشسته بودیم که به ما فرمود : « صاحب الامر غیبتی خواهد داشت که کسی در ان دوره غیبت بخواهد دیندار بماند سخت در مشقت و در معرض مشکلات است .» و سپس فرمود : « صاحب الامر غیبتی دارد و بنده خدا ـ برای حفظ دینش ـ باید تقوای الهی را پیشه کند و دو دستی به دین خود بچسبد.»
۳- امام صادق (ع) می فرماید : « ;جداً مورد آزمایش قرار می گیرید تا جایی که مردم می گویند : « مهدی (ع) ـ مرده یا کشته شده است ، اگر زنده است پس کجاست ـ و چه می کند ـ ؟» چشمان مؤمنین بر او می گریند و همچون کشتی طوفان زده به اضطراب می افتند ، جز کسانی که خداوند از آنها پیمان گرفتهو به دم الهی یاریشان کرده کس دیگری رستگار نخواهد شد ـ.»

 

۴- از امام صادق (ع) از پدران بزرگوارش در وصیت پیامبر (ص) به امیر المؤمنین آمده است که فرمود : « یا علی ! شگفت انگیزترین مردم از نظر ایمان و بلند مرتبه ترین آنها در یقین مردمی هستند که در اخرالزمان می آیند که پیامبر را ندیده اند حجت خدا هم از از دیده ایشان پنهان است اما فقط از طریق روایات و نوشته هایی که به دستشان رسیده است ایمان می آورند ـ»
۵- علی بن فضال از پدرش از امام رضا (ع) نقل می کند که فرمود : « گویا شیعه را می بینم در حالی که سومین فرزند از نسل من از دیده آنها مخفی است در جستجوی مأمن و پناهگاهی هستند اما آن را نمی یابند » علی بن فضال می گوید : « عرض کردم : « چرا چنین است یا بن رسول الله ؟ » فرمود : « زیرا امامشان از دیده آنها غایب گشته است ;»

۶- پیامبر(ص) فرمود: « او ( مهدی ع ) غیبت و گمگشتگی خواهد داشت که مردم در آن دوره گمراه خواهند شد . »
۷- پیامبر (ص) فرمود : « ;کسانی که در دوره غیبت حضرت مهدی (ع) بر اعتقاد به او استوار هستند از کبریت احمر نایاب ترند . » جابر بن عبدالله انصاری بلند شد و گفت : « یا رسول الله ! آیا فرزندت قائم ، غیبت خواهد کرد ؟ » فرمود : « آری به خدا قسم « و لیمحّصنّ الله الّذین امنوا و یمحق الکافرین » ، خداوند مرمنین را جداً می آزماید و کافران را از میان برمی دارد . »
۸- اصبغ بن نباته می گوید : « امیرالمرمنین (ع) فرمود : « ;( مهدی ) غیبتی طولانی خواهد داشت تا آن جا که نادانان می گویند : « خداوند ـ برای فرستادن مصلح ـ از آل محمد بی نیاز است . »

۹- امام رضا (ع) از پدران بزرگوارش از امیرالمؤمنین نقل می کند که فرمود : « ;در دوران غیبت ، جز دینداران ناب که یقین در جانشان رسوخ کرده و خداوند از آنان بر ولایت ما پیمان گرفته و ایمان را در جانشان ثابت کرده و به دم الهی یاریشان نموده است ، کسی بر اعتقاد خود استوار نخواهد ماند . »
۱۰-امام زین العابدین (ع) می فرماید : « ; مدت غیبت آنقدر طول می کشد که بیشتر معتقدان به حضرت از اعتقاد خود دست برمی دارند ، مگر آنان که دارای یقین محکم و شناختی درست باشند و در درون خویش نسبت به حکم ما هیچ دلتنگی و اضطرابی احساس نکنند و کاملاً تحت اختیار و تسلیم امر ما باشند . »

۱۱- ابی الجارود می گوید : امام باقر (ع) به من فرمود : « وقتی حرکت چرخ گردون به آن جا رسید که مردم گفتند : « ـ امام ـ قائم مرده یا کشته شده است ، اگر نه پس کجاست و چرا نمی آید ؟ » و کسی که دنبال امام بود کارش به ان جا رسد که بگوید : « چطور می شود امام قائم غایب باشد با اینکه الآن استخوانهایش هم پوسیده است » آن موقع ـ به ظهور امام ـ امیدوار باش و اگر شنیدی ـ ظهور کرده است ـ به سوی او بشتاب اگر چه مجبور باشب خود را بر یخ و برف بکشانی »
۱۲- امام باقر (ع) می فرماید : « ای محمد بن مسلم ! در قائم آل محمد شباهت هایی به پنج پیامبر وجود دارد ; و سنتی از موسی در اوست که عبارت است از ادامه و طول کشیدن ترس او ، دراز شدن زمان غیبت ، مخفی بودن تولد ، مصیبت و رنج پیروانش و اذیت و آزاری که می بینند ; .و اما شباهت او به عیسی این است که مردم درباره او اختلاف کردند ، بعضی گفتند : « اصلاً متولد نشده است » ، برخی گفتند : « مرده است » و عده ای گفتند : « کشته شده و به دار آویخته شده است .» ;»

۱۳- عبدالرحمن بن سیابه یمی گوید : امام صادق (ع) فرمود : « چه بر شما خواهد گذشت وقتی امام هدایت گر و نشانه حق را به چشم نبینید ، گروهی از گروه دیگر بیزاری می جویید ، آنگاه سخت مورد آزمایش واقع می شوید و ناخالصان شما از راستانتان جدا خواهند شد ، اول روز در اخبار و اثار اختلاف و مشاجره خواهید داشت و آخر روز کارتان به کشت و کشتار خواهد کشید »
۱۴- سدیر صیرفی می گوید : امام صادق (ع) فرمود : «; وای بر شما ! در کتاب جفر نظر انداختم; و در ولادت قائم ما و غیبت آن حضرت و طولانی شدنش و مدت عمر وی تأمل کردم و دیدم که ـ مردم با ایمان بلاها و مصیبتها هستند و به خاطر صولانی شدن دوران غیبت ، در دلهایشان شک و تردید راه می یابد و بیشتر آنها از دینشان برمی گردند ;»

۱۵- احمد بن زکریا می گوید : امام رضا (ع) فرمود : « ; بدون تردی دچار گرفتاری هولناک و فتنه ای شدید خواهید شد که در آن هنگام به نزدیکترین افراد انسان نیز نمی شود اعتماد کرد و آن هنگامی است که سومین فرزند از نسل من غایب شود . »
۱۶- اسحق بن سعد اشعری می گوید : امام عسکری (ع) فرمود : « به خدا قسم غیبتی خواهد داشت که جز آنها که خداوند در اعتقاد به امامت او استوارشان کرده و برای دعا در تعجیل فرجش موفقشان کرده ، کسی دیگر ، از نابودی رهایی نخواهد یافت . » به آن حضرت عرض کردم : « یابن رسول الله ً آیا غیبتش به طول می انجامد ؟ » فرمود : « آری به خدا قسم ، تا آن قدر به درازا می کشد که بیتر معتقدان به او از اعتقادشان بر می گردند و جز آنها که خداوند درابره ولایت ما از آنها پیمان گرفته و ایمان را در قلبشان راسخ کرده و به دم الهی یاریشان کرده است کسی دیگر بر اعتقاد به او باقی نخواهد ماند . »
۱۷- جعفر بن وهب بغدادی از امام عسکری (ع) نقل می کند که فرمود : « بدانید که فرزندم غیبتی خواهد داشت که غیر از کسی که خدایش از لغزش نگهداشته است ، بقیه مردم درباره او دچار شک و تردید خواهند شد . »
۱۸- امام عسکری (ع) می فرماید : « ; بدانید که فرزندم غیبتی خواهد داشت که نادانان ، در آن دچار سرگردانی می شوند ، طرفداران باطل نابود می شوند و آنها که برای ظهورش ، از پیش خود ، وقت تعیین می نمایند به دروغگویی می نمایند . »

۱۹- امام عسکری (ع) می فرماید : « این پسرم ، امام قائم بعد از من است که آنچه از سنتهای الهی در زمینه طول عمر و غیبت ، درباره پیامبران جاری شده است ، درباره او جریان می یابد تا جایی که به خاطر طولانی شدن غیبتش ، دلها سخت و تیره می شود و جز آنها که خداوند ایمان به او را در قلوبشان نگاشته و به دم الهی یاریشان کرده است کسی دیگر بر اعتقاد به او باقی نمی ماند . »

۲۰- مفضل بن عمر می گوید : از امام صادق (ع) در مورد کلمه « والعصر » توضیح خواستم . آن حضرت فرمود : « العصر » همان عصر خروج امام قائم (ع) ، « انّ الانسان لفی خسر » یعنی دشمنان ما در زیان هستند « الّا الذّین امنوا » مقصود ، ایمان به نشانه های ماست ، « و عملوا الصّلحات » یعنی همراهی و همنوایی با برادران ، « تواصوا بالحق » یعنی توصیه یکدیگر به مسأله امامت و « وتواصوا بالصبر » یعنی استقامت در دوران غیبت .»
۲۱- مفضل می گوید : از امام صادق (ع) شنیدم که می فرمود : « صاحب الامر دو غیبت دارد که یکی از دیگری طولانی تر است تا جایی که می گویند ـ آن حضرت ـ مرده است و برخی می گویند کشته شده است و جز عده کمی از اصحابش کسی معتقد به او باقی نخواهد ماند ;»

۲۲- محمد بن منصور از پدرش نقل می کند که گروهی خدمت امام صادق (ع) نشسته بودیم و صحبت می کردیم که ایشان به ما فرمودند : « چه می گویید ؟ » ـ و به اصطلاح کجای کار هستید ؟ ـ هیهات ! هیهات ! نه به خدا قسم ، آنچه چشم انتظار آن هستید نخواهد شد مگر اینکه غربال شوید ، نه به خدا قسم ، آنچه چشم انتظار آن هستید نخواهد شد مگراینکه ـ مؤمن و متزلزل شما ـ از هم جدا شوند ، نه به خدا قسم ، آنچه چشم انتظار آن هستید نخواهد شد مگراینکه آزمایش شوید ؛ ، نه به خدا قسم ، آنچه چشم انتظار آن هستید نخواهد شد مگربعد از اینکه نا امید شوید ، ، نه به خدا قسم ، آنچه چشم انتظار آن هستید نخواهد شد مگربعد از آنکه شقی و بدبخت به شقاوتش برسد و سعید و نیک انجام به سعادتش دست یابد . »

۲۳- محمد بن ابی نصر می گوید : « امام ابوالحسن (ع) فرمود : « بدانید که نه به خدا قسم ، آنچه چشم انتظار آن هستید نخواهد شد مگراینکه ـ مؤمن و متزلزل شما ـ از هم جدا شوند ، مورد آزمایش قرار گیرید تا اینکه جز افراد بسیار نادری از شما باقی نماند »، آنگاه آیاتی از قرآن تلاوت فرمود که : « ام حسبتم ان تترکوا ولمّا یعلم الله الّذین جاهدوا منکم » ، « و یعلم الصّابرین » ، : آیا پنداشتید که بدون مشخص شدن مجاهدان و اسقامت کنندگان ، ـ از شما دست برداشته می شود ؟ »

۲۴- محمد بن مسلم و ابو بصیر روایت کرده اند که : از امام صادق (ع) شنیدیم که می فرمود : این کار به سامان نمی رسد ـ و ظهور محقق نخواهد شد ـ مگر اینکه دو سوم مردم از دین برگردند دیگر چه کسی باقی خواهد ماند ؟ امام (ع) فرمود : آیا دوست ندارید در بین یک سوم باقیمانده باشید ؟ »
۲۵- جابر جعفی می گوید : به امام باقر (ع) عرض کردم : « فرج شما کی خواهد بود ؟ » فرمود : هیهات ، هیهات ، فرج ما شدنی نیست مگر اینکه غربال شوید ، باز هم غربال شوید ، باز هم غربال شوید » سه مرتبه این مطلب را فرمود ، « تا اینکه آلودگیها از میانتان برود و صفا و خلوص باقی بماند . »
۲۶- عبایه بن ربعی اسدی می گوید : « از امیر المؤمنین (ع) شنیدم که می فرمود : « چه بر شما خواهد گذشت وقتی امام هدایتگر و نشانه حق را به چشم نبینید ، گروهی از گروهی دیگر بیزاری می جوئید . »

۲۷- ابن ابی عمیر می گوید : به موسی بن جعفر (ع) عرض کردم : « آیا در بین امامان کسی هست که غیبت داشته باشد ؟ » فرمود : « آری ف جسمش از دیدگان مردم پنهان می شود اما یاد و خاطره اش ار دلهای مؤمنان محو نمی شود ، و او دوازدهمین ماست .»
۲۸- ابو بصیر از امام صادق (ع) نقل می کند که فرمود : « عده کمی از عرب همراه امام قائم خواهند بود . » به ایشان عرض شد : « افرادی از آنها که در این باره صحبت می کنند زیاد هستند .» فرمود : « مردم باید امتحان شوند ، مؤمن و غیرمؤمن از هم بازشناخته شوند، غربال و جداسازی انجام شود و در آن صورت ، عده زیادی از غربال خارج خواهند شد .»

۲۹- مالک بن خمره ـ یا حمزه ـ می گوید : امیر المؤمنین (ع) در حالی که انگشتان دو دستش را در هم فرو می برد فرمود : « چه خواهید کرد وقتی که شیعه اینگونه اختلف کنند ؟ گفتم : یا امیر المؤمنین : در آن موقع دیگر هیچ خیری قابل تصور و انتظار نیست . فرمود : تمام خیر ، در همان موقع جمع است ، ای مالک ! در آن موقع است که قائم ما قیام می کند ;»
وظایف شیعه در دوره غیبت

روایات
۱- یمان تمار می گوید : « نزد امام صادق (ع) نشسته بودیم که به ما فرمود : « صاحب الامر غیبتی خواهد داشت که کسی که بخواهد در آن دوره دیندار بماند سخت در مشقت و در معرض مشکلات است .» و سپس فرمود : « صاحب الامر غیبتی دارد و بنده خدا ـ برای حفظ دینش ـ باید تقوای الهی را پیشه کند و دو دستی به دین خود بچسبد .»

۲- عمربن عبد العزیز می گوید : امام صادق (ع) فرمود : « هرگاه زمانی آمد که امامی نیافتی ـ که در مسیر هدایت ـ به دنبالش قرالر گیری ، با موالیانی که ـ به هدایت امام پیشین ـ دشمنی داشتی ، دشمن باش تا هنگامی که خداوند عز و جل آن امام را ظاهر کند.
۳- یونس بن یعقوب از معتمدانش از امام صادق (ع) نقل می کند که فرمود :« در چه حالی به سر خواهید برد در روزگاری که امامتان را شنناسید ؟» به آن حضرت عرض شد : « اگر چنین شد چه باید کرد ؟ » فرمود : « از دستورات امام سابق پیروی کنید تا وقتی خداوند او را ظاهر کند . »
۴- عبدالله بن سنان می گوید : امام صادق (ع) فرمود : شبهه ای دامنتان را خواهد گرفت و به حیرتی دچار خواهید شد ، نشانه هدایت و امام راهبرتان دیده نخواهد شد ، و در آن هنگام جز کسی که مانند غریق نا امید از همه جا ، دست دعا به درگاه پروردگار بردارد کس دیگری نجات نخواهد یافت .» عرض کردم : « دعاء غریق چگونه است ؟ » فرمود : غریق می گوید : « یا الله ! یا رحمن ! یا رحیم ! یا مقلّب القلوب ! ثبت قلبی علی دینک ;»

۵- یونس بن عبدالرحمن می گوید : حضرت مکوسی بن جعفر (ع) فرمود : « خوشا به حال آن عده از شیعیان ما که در دوره غیبت قائم ما به محبت ما چنگ انداخته ان و بر ولایت ما و بیزاری از دشمنانمان استوارند ! آنها از ما هستند و ما از آنها هستیم آنها به امامت ما خشنودند و ما از شیعه بودن آنها خشنودیم ، خوشا به حالشان و بهشت گوارایشان باد به خدا قسم اینان در روز قیامت هم درجه ما هستند .»
۶- عبدالعظیم حسنی : امام جواد (ع) فرمود : « قائم ما ، همان مهدی است که باید در دوره غیبت انتظارش را کشید و پس از ظهور ، از او اطاعت کرد »;سپس فرمود : « برترین اعمال شیعه ما انتظار فرج است .»
۷- حازم بن حبیب می گوید : امام صادق (ع) فرمود : « هر کس ادعا کرد که صاحب الامر را غسل داده ، کفن کرده و خاک بر قبرش پاشیده است ، حرفش را قبول نکن .»

۸- امام صادق (ع) : هر کس در حالی که امام زمانش را شناخته است از دنیا برود ، دیر و زود شدن حضور او به او زیانی وارد نخواهد کرد و مثل کسی است که همراه امام قائم و در اردوگاه او باشد .»
۹- ابو بصیر می گوید : امام صادق (ع) فرمود : « هر کس خشنود است به اینکه از اصحاب قائم باشد باید منتظر بماند ، در عین حال پایبند پرهیزکاری و اخلاق نیکو باشد و در آن صورت اگر از دنیا برود و امام قائم بعد از مردن او قیام نماید پاداش او مثل کسی است که امام قائم را درک کند ;»

۱۰-ابو خالد کابلی نقل کرده است که امام زین العابدین فرمود : غیبت دوازدهمین ولی از امامان و جانشینان پیامبر طولانی می شود . ای ابا خالد ! مردم دوره غیبت که به امامت امام غایب معتقد و منتظر ظهور آن حضرت هستند برترین مردم همه زمانها هستند زیرا خدای تعالی به ایشان عقل و معرفتی داده است که برای آنها غیبت مثل مشاهده است و خداوند آنها را مثل کسانی که در کنار رسول الله شمشیر زده اند قرار داده است ، آنها جداً دینداران ناب و پیروان راستین ما و در اشکار و نهان ، خواننده به دین خدا هستند . » و فرمود : « انتظار فرج ، بزرگترین فرج است .»
۱۱- رفاعه بن موسی و معاویه بن وهب از امام صادق (ع) نقل می کنند که فرمود : رسول الله (ص) فرمود : « خوشا به حال کسی که قائم اهل بیت مرا درک کند و قبل از قیامش از او تبعیت کند ، دوستانش را دوست بدارد و از دشمنانش بیزاری جوید و ولایت امامن قبل از او را گردن نهد ! آنها ، یاران ، دوستداران و علاقمندان به من و گرامی ترین افراد امت نزد من هستند .» رفاعه می گوید : « نزد من نیز گرامی ترین خلق خدا هستند .»

۱۲- زراره از امام صادق (ع۹ روایتی نقل می کند که در بخشی از آن آمده است : «;گفتم : فدایت شضوم ! اگر من آن دوره (غیبت) را درک کردم چه بکنم ؟ » فرمود : « ای زراره ، اگر آن دوره را درک کردی ، همیشه این دعا و درخواست را داشته باش : « اللّهمّ عرّفنی نفسک ، فانّک ان لم تعرّفنی نفسک لم اعرف نبیک ، اللّهمّ عرّفنی رسولک ، فانّک ان لم تعرّفنی رسولک لم اعرف حجّتک . اللّهمّ عرّفنی حجّتک ، فانّک ان لم تعرّفنی حجّتک ضللت عن دینی » ، « خدایا خودت را به من بشناسان ، اگر خودت را به من نشناسانی پیامبرت را نخواهم شناخت ، خدایا رسولت را به من بشناسان که اگر او را به من نشناسانی حجت و ولیت را نخواهم شناخت ، خدایا حجتت را به من بشناسان ، اگر حجتت را به من نشناسانی ، در دینم به گمراهی خواهم افتاد .»
امکان دیدار حضرت مهدی (ع) در دوره غیبت کبری

روایات
۱- عبید بن زراره می گوید : « از امام صادق (ع) شنیدم که می فرمود : « امامشان را از کف داده اند ، او در موسم حج ، بر اعمال مردم ناظر است ، آنها را می بیند ولی آنها او را نمی بینند . »
۲- از امام رضا (ع) درباره قائم (ع) سؤال شد ، فرمود : جسمش دیده نمی شود و نامش برده نمی شود .»
۳- حسن بن علی بن فضال می گوید : از امام رضا (ع) شنیدم که فرمود : خضر (ع) از آب حیات نوشید و تا نفخ صور زنده است نزد ما می آید به ما سلام می کند صدایش را می شنویم اما خودش را نمی بینیم .» تا اینکه فرمود : « و خداوند در دوره غیبت به وسیله او غربت و تنهایی قائم ما را به انس و الفت بدل خواهد کرد .»

۴- ابو هاشم جعفری می گوید : « شنیدم که امام هادی (ع) فرمود : « جانشین من فرزندم حسن است با جانشین بعد از جانشین چه خواهید کرد ؟» عرض کردم : « فدایت شوم چرا چنین چیزی می فرمایید ؟ » فرمود :« زیرا شما خودش را نمی بینید و جایز نیست با نامش از او یاد کنید .» عرض کردم ، « پس چگونه از او یاد کنیم ؟» فرمود :« بگویید حجت آل محمد »
۵- در بخسی از حدیث حکیمه دختر امام جواد (ع) آمده است :« ; خداوند ولی الله را از دیدگان بندگانش پنهان می کند و هیچکس او را نمی بیند تا اینکه جبرئیل اسبش را به او تقدیم کند تا آنچه در علم خدا شدنی است انجام گیرد .»
۶- امام صادق (ع) فرمود : امیر المؤمنین (ع) فرمود : « بدانید که زمین از حجت خدا خالی نیست اما خداوند به واسطه ستم و نادانی مردم دیده ایشان را از دیدارش می پوشاند و اگر زمین لحظه ای از حجت خدا خالی باشد اهلش را در خود فرو خواهد برد ، اما حجت خدا مردم را می شناسد ولی مردم او را نمی شناسند همانطور که یوسف مردم ( برادرانش ) را می شناخت و آنها او را نمی شناختند .»

۷- اسحق بن عمار می گوید : « قائم (ع) دو غیبت دارد ، یکی طولانی و دیگری کوتاه در اولی ( کوتاه ) جز شیعیان خاص او کسی از محلش اطلاع ندارد و در دومی (طولانی ) جز دوستان خاصش کسی مکانش را نمی داند . »
حوادث دوره غیبت
الف ـ حوادث جاری غیر حتمی در مورد قرآن وسنت و اسلام

روایات
۱- امام باقر (ع) فرمود : « هنگامی که قائم ما قیام کند مردم را به آیینی فرا می خواند که برای مردم تازگی دارد همچنان که رسول الله (ص) چنین فرمود . اسلام در آغاز غریب بود و باز هم غریب و نامأنوس با اذهان مردم ، به میان مردم برخواهد گشت ، پس خوشا به حال غریبان ».
۲- سکونی از امام صادق (ع) نقل می کند : پیامبر (ص) فرمود : « دورانی بر امت من خواهد گذشت که از قرآن جز شکلی و از اسلام جز نامی باقی نخواهد ماند ، مسلمان نام دارد ولی از هر کسی ، از اسلام دورترند ، ظاهر مساجدشان آباد است ولی از نظر هدایت به معارف دینی ، خراب و ویران است ;»

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.