مقاله ولایت ، محبت ،امانت در قرآن


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۹۷,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله ولایت ، محبت ،امانت در قرآن دارای ۲۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله ولایت ، محبت ،امانت در قرآن  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله ولایت ، محبت ،امانت در قرآن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله ولایت ، محبت ،امانت در قرآن :

ولایت ، محبت ،امانت در قرآن

یکی از شیوه های تحقیق در قرآن بررسی موضوعی است ویکی از روشهای تحقیق موضوعی داشتن نگرش مفهومی راجع به موضوع مورد بحث در همه قرآن یا بخشهائی از آن است . در این تحقیق با بررسی مفهومی جمعی از عزیزان دانش پژوه و عاشقان قرآن و عترت سلام الله علیهم پیرامون ولایت ،امانت ، محبت در ۵۰ آیه سوره غافر – مومن – نتایج زیر مورد عنایت قرار گرفت . امید است با تدبر در آیات کریمه قرآن بتوانیم راه سعادت و کامیابی را برای خود و دیگران به ارمغان آوریم .

مقدمه :
برخی از واژه های ولایت عبارتند از ولی ، مولا ، وال ، یتولی ، اولیاء اولی
و ولی ، وَلاء و توالی به ، حاصل شدن دو چیز یا بیشتر بصورتیکه بین آنها چیز دیگری نباشد ، گویند و به نزدیکی مکانی ، نسبتی ، دینی ، درستی ، یاوری و اعتقادی اشاره دارد و وِلایت به معنای یاری و وَلایت به معنی صاحب اختیاری است .
محبت از حبّ به معنای دانه گرفته شده و به معنای دوست داشتن است که چون بذری باید در درون فرد رویش یابد و شکوفا شود ، در واقع میوه ای است که باید بتدریج در فرد به ثمر نشیند
امانت نیز از واژه امن به معنای اطمینان و آرامش گرفته شده و با واژه های ایمان و مومن ریشه مشترک دارد و از نظر معنائی نیز با هم مرتبط می باشند.
نکات مربوط به ولایت در سوره غافر :

غافرِالذَّنْبِ وقابِل التَّوْبِ شَدیدِ الْعِقابِ ذی الطُّولِ لا اله الا هو اِلیهِ الْمَصیر آیه ۲
خدائی که بخشنده گناه و آمرزنده توبه و منتقم سخت و صاحب نعمت است ، جز او خدائی نیست و بازگشت همه بسوی اوست .
۱ – در آیه فوق با توجه به ذکر دو نوع از صفات خداوند عزوجل – رحمت و عذاب – انسان ها نیز در دو طیف رحمت و عذاب قرار دارند بنابراین برخی خود را در مجرای غافر اذنب و قابل التوب قرار داده و بعضی نیز مستوجب عقاب پروردگارند.و بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت کسانیکه خود را در طیف رحمت حضرت او قرار دهند تحت ولایت اویند بخلاف کسانیکه از اوامر او سرپیچی می کنند بعبارت دیگر انسان همیشه در معرض دو نوع ولایت قرار دارد – ولایت الهی و ولایت غیر الهی –
۲ – ولایت الهی و غیر الهی تجلی صفات الهی است .

ما یُجادِلُ فی ایات الله الا الذین کَفَروا فَلا یَغْرُرْکَ تَقَلُّبُهم فی البِلاد
در آیات خدا به انکار و جدال نپرداختند جز مردم کافر برنخیزد پس تو از اینکه کافران در شهر ها متفرقند بی نیازی
۱ کَذَّبَتْ قَبْلَهُم قَوْمُ نوحٍ وَ الْاَحزابُ مِنْ بَعْدِهِم قبل از آنان قوم نوح و گروه های دیگر بعد از آن پیامبر خود را تکذیب کردند
۲ وَ هَمَّت کُلُّ اُمَّهٍ بِرسولِهِم لِیَاخُذوه و هر امتی همت می گماشت پیامبر خود را دستگیر کند
۳ وَ جادِلوا بالْباطِلِ لِیُدْحِضوا به الحق ّو جدال به باطل می کردند تا حق را پامال کنند
فَاَخَذَتُهُم فَکیفَ کان عِقاب

۳ – عکس العمل کسانیکه از ولایت الهی خارج و مبتلا به کفر شدند – یعنی بر حقیقت درونی خود سرپوش گذاشتند- جدال در آیات الهی است و به واسطه این جدال به دروغ و تکذیب رسول و مبازه با او و سرپوش گذاشتن بر حق دچار ودر نهایت به عذاب او گرفتار شدند
۴ – استفاده از واژه کفر – سرپوش گذاشتن – به غیر حقیقی بودن مسیر کافران اشاره دارد .
۵ – گرفتار شدن به هر یک از ویژگیهای ذکر شده در آیه – یعنی :جدال در آیات الهی ، تکذیب و مبارزه با رسول و جدال بوسیله باطل برای پامال کردن حق – موجب قرار گرفتن در طیف عذاب الهی است
۶ – یکی از مصادیق بارز نشانه های خدا با توجه به آیه فوق سفیران الهی و پیام آوران و رسولان اوست و جدال آشکار ونهان با این رسولان در هر عصر وزمانی – که صاحبان ولایت الهی هستند – از صفات کافران بشمار آمده است .
الذین یَحْمِلونَ العَرش وَ مَنْ حَوْلَه یُسَبِحونَ بِحَمْدِ رَبّهم وَ یومنون به و یستغفرون للذینَ امنوا ربنا وسعت کلَّ شیءٍ رَحْمَهً وَعِلما فاغْفِر للذین تابوا و اتبعوا سبیلَک وَ قِهِمْ عَذاب الْجَحیم
آیه ۷- کسانیکه عرش با عظمت الهی را بر دوش گرفته و آنان که پیرامون عرشند به تسبیح و ستایش حق مشغولند هم خود به خدا ایمان دارند و هم برای اهل ایمان از خدا آمرزش می خواهند که ای پروردگار ما علم و رحمت بی منتهایت همه جا را فرا گرفته به لطف وکرمت گناه آنان را که توبه کرده و از راه تو تبعیت می کنند را بیامرز و آنان ار از عذاب دوزخ محفوظ دار

۷ – برای اینکه در طیف رحمت و مغفرت الهی قرار گیریم – که همان مسیر ولایت الهی است – باید ابتدا در باور و سپس در ذهن و بعد از آن در عمل ، خود را بر فرامین حضرت او جل ذکره منطبق نمائیم .این سه مرحله در آیه فوق با واژه های ایمان ، توبه و تبعیت ذکر شده است
۸ – سه مرحله باور ذهن و عمل را در کافرین نیز می توان با واژه های کفر ، جدال و تکذیب منطبق دانست.
۹ – انسان علاوه بر سعی و تلاش خود در مسیر کمال احتیاج به عنایت و توفیق الهی دارد که در در آیه فوق و آیات بعدی با واژه های قِ به معنای نگهدار آمده است .
۱۰ – کسانیکه از دستورات پیام آوران و رسولان الهی پیروی می کنند مشمول عنایات غیبی و دعای ملائکه و ارواح مقدس می باشند .
هو الذی یریکم ایاته و ینزل لکم من السماء رزقا و ما یتذکر الا من ینیب آیه ۱۳

او خدائی است که آیات خود را به شما نشان می دهد و برای شما از آسمان روزی می فرستد و متذکر نمی شود مگر کسی که دارای انابه است
۱۱ – انابه ، که عامل توجه و یادآوری حق و زمینه ای لازم برای عمل به فرامین الهی است ، به معنای بازگشت بسوی خدا با توجه ، توبه و تذکر است .
۱۲ – در صورتیکه انسان مرتبا این بازگشت را نداشته باشد دچار غفلت و روی برگردانی از حضرت حق و جدال در آیات می شود.
.یوم هم بارزون لا یخفی علی الله منهم شی لمن الملک لله الواحد القهار – آیه ۱۶
آن روز همه خلق آشکار شوند و هیچ چیز از آنها بر خدا پنهان نباشد در آن روز سلطنت عالم با کیست ؟ باخدای قاهر منتقم یکتا ست
۱۳ – آیه فوق بر ولایت کامل الهی بر هستی و اصالت و بقای مطلق و منحصر به فرد آن اشاره دارد .

او لم یسیروا فی الارض فینظروا کیف کان عاقبه الذین کانوا من قبلهم کانوا هم اشد منهم قوه و اثارا فی الارض فاخذهم الله بذنوبهم
و ما کان لهم من الله من واق آیه ۲۱
در آیه فوق مردم را از گردش نکردن و عبرت نگرفتن از سرگذشت اقوام گذشته مورد سوال و توبیخ قرار داده و در ادامه آثار نامطلوب رفتار آنان را راجع به فرستادگان الهی مطرح ساخته است و در ده آیه – آیه ۳۲ – بصورت مصداقی به گوشه هائی از سرگشت حضرت موسی (س) اشاره دارد . با توجه به مجموعه این آیات نکات زیر مورد توجه است :
۱۴- وجود ولیّ – که در آیات فوق با عنوان رسول ذکر شده – یکی از مهم ترین رویدادهای هر زمانی است که با توجه به نقش او مردم طبقه بندی می شوند .
۱۵- نگاه به عاقبت تخطی از اوامر ولی می تواند انسان را از غفلت رهانیده و سختی ظاهری تبعیت از او را آسان نماید .
۱۶- اوامر الهی توسط رسول – که از جانب پروردگار سرپرستی معنوی مردم را بعهده دارد – به مردم ابلاغ می شود در صورت مخالفت با او با هر قدرتی که باشند محکوم به شکست و نابودیند ، در این رابطه در آیات فوق واژه اخذ بکار رفته است .،
۱۷ – در آیات ۲۳ و ۲۴ گروه بندی پیشوایان کفر – که بعنوان یک جبهه در مقابل حضرت موسی به مبارزه برخاستند – با نام فرعون ، هامان و قارون مطرح شده که یکی سمبل حکمرانی و زور مداری و دیگری تزویر و مکرگرائی ،و قارون مظهر سرمایه داری است .و گروه چهارم که به نظر می رسد مهم تر از سه گروه قبلی هستند با عنوان مسرفین در آیات ۲۸- ۳۴ -۴۳ نامبرده شده که گروه بی بند وباری هستند که مخالف وجود حد و حدود در زندگی می باشند
در ادامه آیه فوق بخشی از تهدیدهای فرعون عنوان شده است .تا به این آنجا که از طریق استدلال ، فطرت گرائی مردم را تحریک کرده و اینچنین می گوید:
و قال فرعون ذرونی اقتل موسی ولْیَدعُ ربه انی اخاف ان یبدل دینکم او ان یُظْهِرَ فی الارض الفساد آیه ۲۶
فرعون گفت : بگذارید تا من موسی را به قتل برسانم و او خدای خود را به یاری طلبد ، می ترسم که اگر وی را زنده گذاریم آئین شما را دگرگون سازد یا در روی زمین فساد برانگیرد.
۱۸- فرعونیان و سرپرستان طاغوت در هر دوره برای اغفال و فریب مردم با زیبا جلوه دادن اهداف شوم خود و
ناخوشایند نشان دادن مقاصد رسول و ولی الهی به مبارزه همه جانبه با حق می پردازند .

قال موسی انی عذت بربی و ربکم من کل متکبر لایومن بیوم الحساب آیه ۲۷
حضرت موسی فرمود من به خدا که صاحباختیار من و شماست پناه می برم از هر متکبری که به روز حساب ایمان نمی آورد.
۱۹ – تکبر به عنوان یکی از آفتهای مهم زیر بار نرفتن حق و سرپیچی از اوامر رسول بشمار می رود .
۲۰ – باور نداشتن روز قیامت به همراه تکبر فرد را به مقابله در برابر ولی فرا می خواند بطوری که حضرت موسی از این گروه به خدا پناه می برد که نشاندهنده شروری است که از ناحیه این قبیل افراد متوجه جبهه حق می شود..
۲۲ – نقش کبر و خودبینی در آیات دیگری به طور مفصل بیان شده از جمل این آیات آیه ۵۶ است که می فرماید :
ان الذین یجادلون فی ایات الله بغیر سلطان اتیهم ان فی صدورهم الا کبر ما هم ببالغیه فاستعذ بالله انه هو السمیع البصیر
بدرستیکه کسانیکه در آیات الهی بدون دلیل و برهانی به جدال می پردازند جز تکبر در دلهایشان چیز دیگری نیست که به آرزوی دلشان هم نمی رسند

و در ۴۵ تا ۴۹ که از رسیدن عذاب به مجموعه جبهه خبر می دهد مجادله و گفتگوئی را که بین گروه ضعیف و متکبر انجام شده را بیان می فرماید :
فیقول الضعفؤ للذین استکبروا انا کنا تبعا فهل انتم مغنون عنا نصیبا من النار
ضعیفان ملت به پیشوایان متکبر خود می گویند ما در پیرو شما بودیم آیا اکنون می توانید ما را از سهمیه آتش ما بی نیاز کنید
و قال رجل مومن ..ان الله لایهدی من هو مسرف کذّاب آیه ۲۸

مرد با ایمانی از آل فرعون که ایمانش را پنهان می داشت به فرعونیان گفت: آیا مردی را که می گوید پروردگار من خداست می کشید در صورتیکه با معجزه و ادله روشن از جانب خدا برای شما آمده است اگر دروغگوست گناه دروغش بر خود اوست و اگر راستگو باشد از وعده های او بعضی به شما برسد و خدا مردم ستمکار و دروغگو را هدایت نخواهد کرد .
۲۱ – با توجه به آیات فوق و آیات بعد که راجع به مومن آل فرعون – از آیه ۲۸ تا ۳۳ – آمده در جبهه حق به تناسب سعه وجودی و بصیرت فرد و نزدیکی اعتقادی و رفتاری او با ولی هدایت جامعه را بعهده می گیرد در این رابطه توجه به الفاظی چون انی اخاف – من بر شما بیمناکم – من یضلل الله و;حالت سیطره روحی ومعنوی او را بر دیگران می رساند از اینرو این نوع از ولایت امری قراردادی و وضعی نبوده بلکه امری حقیقی .است.
۲۲ – تشابه در برخورد خداوند با دیگر مردمان به عنوان ولی مطلق و رسول به عنوان ولی منسوب شده از طرف خدای عز و جل و دیگر افراد مومن در آیات فوق بخوبی مشهود است و بطور ملموسی همگی به آشکار ساختن و تذکر به جنبه های رحمانیت الهی و تشویق مردم به استفاده از آن و بیم دادن از عقاب و غضب خداوند و پرهیزدادن از زمینه های بروز آن پرداخته اند .و در رهبری معنوی سنخیتی جامع را می توان دید .

۲۳ – با توجه به مطالب فوق تقرب رسول به خداوند و مومنین به ولی منجر به بروز صفات خداوند در آنها شده و دو وجه رحمت و غضب – غافرالذنب وقابل التوب ، شدیدالعقاب – در آنها نیز به تجلی در آمده است .- به همین دلیل در این آیات مصداقهائی از این دو نوع برخورد از جانب حضرت موسی (س) و مومن آل فرعون برای هدایت مردم ذکر شده است.
یا قوم لکم الملک الیوم ظاهرین فی الارض فمن ینصرنا من باس الله ان جاءنا
قال فرعون ما اریکم الا ما اری و ما اهدیکم الا سبیل الرشاد آیه ۲۹
ای قوم امروز ملک و سلطنت در زمین با شماست لکن اگر قهر و انتقام خدا بر ما برسد کیست که ما را از آن نجات دهد
فرعون باز گفت جز رای – قتل موسی – رای دیگری نمی دهم و شما را جز را رشد توصیه نمی نمایم

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.