چگونه آغاز کنیم ( اموزش کار های تحقیقی )


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 چگونه آغاز کنیم ( اموزش کار های تحقیقی ) دارای ۷۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد چگونه آغاز کنیم ( اموزش کار های تحقیقی )  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی چگونه آغاز کنیم ( اموزش کار های تحقیقی )،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن چگونه آغاز کنیم ( اموزش کار های تحقیقی ) :

فصل دوم

چگونه آغاز کنیم

مقدمه
هدف این فصل کمک به شما به منظور گذار از مرحله تصمیم‌گیری برای انجام یک کار تحقیقی به مرحله اجرای یک کار تحقیقی خوب است. محتوای فصل نگاهی به شش مسئله اصلی در ارتباط با فرایند تحقیق دارد:
• انتخاب موضوع. اولین مشغله ذهنی برای شما این است که درباره چه می‌خواهید تحقیق کنید.
• اگر نتوانید موضوعی برای تحقیق پیدا کنید، چه کار باید بکنید؟ برخی اشارات و سرنخهایی را در این مورد به شما ارائه خواهیم کرد.

• تمرکز کردن. چگونه از یک ایده اولیه به سمت یک موضوع مشخص و عملی در ارتباط با همان ایده برسید.
• یافتن و انتخاب استاد راهنما. چگونه مهمترین انتخاب را در ارتباط با تحقیق انجام بدهید.
• تحقیق فردی و گروهی. عوامل متفاوتی که باید در انجام تحقیق گروهی مورد توجه قرار گیرد.
• تهیه دفتر یادداشت روزانه. خودتان را آماده کنید تا از این پس احساسات، تجارب، تصمیمات و ایده‌های خود را در زمینه‌های مربوط به موضوع تحقیق (حتی اگر جزئی باشند) در یک دفتر یادداشت کنید.

یادآوری: از همان دقیقه‌ای که شما تصمیم به انجام تحقیق گرفتید، کار تحقیق آغاز شده است. بنابراین، با خواندن این مطالب شما کار را آغاز کرده‌اید.

انتخاب موضوع
خودخواه بودن چیزی است که تعداد کمی از بزرگسالان می‌توانند با سعه صدر وجود آن را در خود بپذیرند. با این همه، این موضوع برای سلامت فکری محققان سخت‌کوش از اهمیت زیادی برخوردار است. در آغاز پروژه تحقیق خود باید متوجه باشید که تعهد مهم و بزرگی را می‌پذیرید. این تعهد احتمالاً به وظایف و مسئولیتهای قبلی شما اضافه می‌شود. بنابراین، بخشی از اوقات خود را باید به آن اختصاص دهید. پس بیندیشید که منافع شما در چیست؟ ارتقای شغلی در آینده، سوابق کاری و تحصیلی و تأثیری که این تجربه در کار شما خواهد داشت و ; آنگاه با اعتماد به نفس کامل قدم در پیش بگذارید (ادواردز و تالبوت ۱۹۹۴ : ۵ ـ ۴).

انتخاب موضوع تحقیق شاید مهمترین تصمیمی است که در جریان تحقیق می‌گیرد. در این بخش ما ۱۲ نکته مهم را مورد بحث قرار می‌دهیم که در این تصمیم‌گیری باید همواره به خاطر داشته باشید (نگاه کنید به خانه ۹).

خانه ۹ : دوازده موضوع مهم برای به خاطر سپردن پس از انتخاب موضوع تحقیق
۱ انتخابهایی که دارید
۲ انگیزه شما
۳ قواعد و انتظارات
۴ موضوع و رشته مورد مطالعه شما
۵ نمونه‌های قبلی پروژه‌های تحقیقی
۶ گستره موضوع تحقیق و اندازه عنوان
۷ میزان وقتی که دارید

۸ هزینه‌های تحقیق
۹ منابعی که در دسترس شما قرار دارد
۱۰ نیاز شما به پشتیبانی و حمایت
۱۱ مسائل دسترسی به امکانات
۱۲ روشهای تحقیق

چند انتخاب پیش روی شماست؟
البته ممکن است در کاری که می‌خواهید انجام دهید انتخاب زیادی نداشته باشید. زمینه عمومی تحقیق شما و جزئیات خاصی که باید مورد توجه قرار گیرند از مواردی هستند که ممکن است از سوی کارفرما یا استاد درس تعیین شوند. اما حتی در این قبیل موارد هم نکاتی وجود دارد که شما می‌توانید با اعمال آنها موضوع را برای خود جالب و برانگیزنده سازید. برای مثال، اگر شما مجبور به انجام تحقیقی هستید که به طور خاص برایتان جالب نیست، می‌توانید با افزودن بخش جدید به آن یا متمرکز شدن در بخش خاصی از موضوع، یا با نگاه از زاویه‌ای که مورد علاقه شما باشد، آن را برای خودتان جالب کنید.

دانشجویان مأمور به تحصیل از سوی یک مؤسسه (دولتی یا خصوصی) به طور معمول باید گزارش پیشرفت خود را مرتباً به مؤسسه مربوط ارائه کنند. حتی از آنها انتظار می‌رود که نتایج تحقیق منتهی به حل مشکل یا بهبود کار مؤسسه شود.
در این قبیل موارد، پژوهشگر باید مراقب انتظارات گوناگون مؤسسه تأمین کننده هزینه و مؤسسه محل تحصیل خود باشد و برنامه تحقیقی خود را با آنها هماهنگ کند.

راهنمایی بیشتر در این مورد در فصل هشتم بخش «برای که می‌نویسیم» داده شده است. همچنین نگاه کنید به تمرین شماره ۴ در فصل اول.

انگیزه شما
در این مورد حتماً قبلاً بخش «چرا تحقیق؟» را در فصل اول به دقت خوانده‌اید.

اگر در مورد داشتن انگیزه لازم برای انجام پروژه تحقیق خود تردید دارید از خودتان بپرسید:
آیا این کار مرا صبح زود یک روز بارانی از رختخواب بیرون خواهد کشید؟ یا اگر شما اصولاً فرد سحرخیزی هستید بپرسید: آیا حاضرم عصر روز جمعه روی این پروژه کار کنم؟

اگر پاسخ شما منفی است، بدانید که در انجام این کار با مشکل روبرو خواهید شد. لذا بهتر است موضوع تحقیق خود را عوض کنید یا تغییراتی در آن بدهید تا علاقه و اشتیاق شما را زیاد و انگیزه‌تان را قوی کند.
قواعد و انتظارات
همان‌طور که در فصل اول اشاره کردیم، دانستن تمام قواعد مکتوب و انتظارات نانوشته‌ای که درخصوص تحقیق شما صدق می‌کند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

اگر تحقیق برای دریافت یک درجه دانشگاهی است، باید کلیه قوانین و آیین‌نامه‌های مربوط را مطالعه کنید و آنچه برایتان مبهم است بپرسید و آنها را به کار ببرید. زیرا اگر شما پایان‌نامه خود را کوتاهتر یا طولانیتر و با نگارش و تنظیماتی غیر از آنچه مقررات دانشگاه می‌گوید تهیه کنید، دچار مشکل خواهید شد.

راهنماییهای بیشتر در این مورد در فصلهای ۸ و ۹ داده شده است.

علاوه بر آنچه در کتابچه‌‌های راهنمای دانشجویان و آ‌یین‌نامه‌ها به صورت مکتوب آمده‌اند، برخی انتظارات و قواعد نانوشته هم وجود دارند که رعایت آنها هم الزامی است. آنها را می‌توانید با پرسشهای مداوم از استاد راهنما، مدیر تحقیقات، همکاران و یا همکلاسان خود به دست آورید.

اگر تحقیق شما برای دریافت درجه دانشگاهی نیست و شما آن را برای کسی، مؤسسه‌ای یا حتی برای خودتان انجام می‌دهید، باز هم باید متوجه قوانین، مقررات، معیارهای علمی و ; نوشته یا نانوشته باشید و آنها را رعایت کنید. تأمین‌کنندگان هزینه‌های تحقیق معمولاً اهداف و ویژگیهای کاملاً روشنی را تعیین و اعلام می‌کنند. آنها ممکن است مسائل را خیلی هم روشن بیان نکنند، اما انتظاراتی خواهند داشت که، چنانچه بخواهید طرح به نتیجه برسد، باید آنها را برآورده سازید. اگر بخواهید نتایج تحقیق خود را چاپ کنید، مؤسسه انتشاراتی نیز اعمال مقررات و انتظارات خود را خواستار خواهد شد.

موضوع تحقیق یا رشته تحصیلی شما
خیلی از مقررات و انتظارات نانوشته مربوط به تحقیق شما باید بر موضوع یا حوزه مورد تحقیق منطبق شوند. هر علمی روشها و سنتهای تحقیقی خاص خود را دارد و نوشتن گزارش نهایی تحقیق در هر یک از آنها متفاوت است. در این مورد قطعاً سنتهای پایداری وجود دارد که از سوی «متفکران عمده» هر رشته به کار می‌روند. شما نیاز دارید که از آنها آگاهی پیدا کنید و شاید هم به آنها مراجعه کنید. استاد راهنما و گروه آموزشی شما هم ممکن است معیارها و ترجیحات خاص خود را داشته باشد. باید آنها را از این طریق بازبینی کنید:

• مذاکره با استادان راهنما، همکاران آنها و یا سایر پژوهشگرانی که در همان زمینه تحقیق می‌کنند.
• بررسی طرحهای تحقیقاتی که اخیراً در زمینه مورد تحقیق شما انجام شده‌اند.
• بررسی ادبیات تحقیق (مراجعه به کتابها، مجلات تخصصی و گزارشهای مرتبط).

نمونه‌هایی از طرحهای تحقیقاتی
در هر زمینه و موضوعی که بخواهید تحقیق کنید، به احتمال زیاد نمونه‌هایی وجود دارد که در دسترس شماست. اگر در کتابخانه نتوانید پیدا کنید، از کتابدار، پژوهشگران دیگر، همکاران و استاد راهنمای خود کمک بخواهید.
اگر یک نمونه خوب به دست آوردید، به دقت آن را مطالعه کنید. مطمئن باشید خیلی چیزها یاد خواهید گرفت. البته چیزهایی که یاد می‌گیرید ممکن است

مستقیماً مربوط به موضوعی نباشد که شما می‌خواهید درباره‌اش تحقیق کنید؛ بلکه خواهید دید که یک کار تحقیقی کامل چگونه است؛ مطالب آن چگونه تنظیم شده و نقاط قوت و محدودیتهای آن چیست. وقتی شما یک گزارش تحقیق کامل، پایان‌نامه یا رساله دفاع شده را برای اولین بار می‌بینید، ممکن است احساس کنید انجام چنین کاری سخت است و احتمالاً شما نمی‌توانید از عهده چنین کاری برآیید. اما هر چه با کارهای تحقیقی دیگران بیشتر آشنا می‌شوید، در می‌یابید که شما هم می‌توانید کاری حداقل به خوبی آنها انجام دهید.

اگر به این نتیجه رسیدید، از استاد راهنمای خودتان یا هر کس دیگری که فکر می‌کنید قبلاً یک کار تحقیقی خوب انجام داده‌است مشورت بگیرید و دلیل کامل و خوب بودن تحقیق وی را جویا شوید. اما خودتان نیز قضاوت کنید.

گستره عنوان تحقیق
یکی از مهارتهای کلیدی یک پژوهشگر انتخاب عنوان مناسب برای موضوع تحقیق است. عنوان باید طوری انتخاب شود که نه خیلی کوتاه و نه خیلی طولانی باشد. همچنین عنوان باید مبین گستره تحقیق و متناسب با زمان و امکاناتی باشد که در دسترس است.

یادآوری: انتخاب عنوان تحقیق خود را به لحاظ راهبردی یک «کلید طلایی» بدانید. شما می‌خواهید عنوانی انتخاب کنید که نه طولانی باشد نه کوتاه بلکه درست به اندازه‌ای که لازم است (به اندازه‌ای که نتوان حتی یک کلمه آن را حذف کرد).
اگر شما در تحقیق تازه کار هستید، احتمالاً این مهارت را ندارید. در واقع این مسئله برای هر تازه کاری امر عادی است و لزوماً نقص جدی محسوب نمی‌شود. اما انتخاب عناوین طولانی کار تحقیق را برای محققان تازه کار دشوارتر می‌کند. به همین دلیل مضمون اصلی بخش دیگری از این فصل به همین موضوع اختصاص دارد.
برای شروع، ببینید می‌توانید پاسخ سؤالات تمرین ۵ را تهیه کنید؟

تمرین ۵ : زمان و فضا
به سؤالات زیر پاسخ دهید:
۱ گزارش نهایی تحقیق، پایان‌نامه یا رساله شما چند صفحه باید باشد؟
۲ چه مدت (سال، ماه، هفته و روز) وقت دارید تا تحقیق خود را اجرا کنید و گزارش نهایی آن را بنویسید؟
اگر برای دریافت یک درجه دانشگاهی تحقیق می‌کنید، به طور یقین محدودیتهایی از نظر تعداد کلمات (حداقل و حداکثر کلمات مورد استفاده بدون در نظر گرفتن پیوستها و فهرست منابع) و نحوه سازماندهی مطالب پایان‌نامه یا رساله خود خواهید داشت. در اغلب موارد هم انتظار می‌رود‌ که آن را به صورت منظم و تایپ شده تحویل دهید.

این محدودیتها حتماً باید از قبل مورد شناسایی و توجه قرار گیرند. شاید فکر کنید کیفیت آنچه می‌نویسید مهمتر از کمیت آن است ولی باید به فکر خوانندگان هم بود. نکته مهم دیگر در انجام دادن یک تحقیق ارائه یک گزارش خوب در اندازه و زمان تعیین شده است. هر محققی باید قادر باشد گزارش تحقیقی خود را با تعداد کلمات معقول بنویسد. درازنویسی فقط ممکن است نویسنده را راضی کند. به خاطر داشته باشید حذف مطالب اضافی بسیار مشکلتر از افزودن مطالب جدید است.

راهنمایی بیشتر در این زمینه در بخش «نگارش و باز نگارش» فصل هشتم آمده است.
محدودیتهایی که اشاره کردیم برای کسانی هم که تحقیق خود را برای یک مؤسسه، یا به عنوان یک وظیفه شغلی، انجام می‌دهند وجود دارد. مثلاً در پژوهشهای بازرگانی، به دلیل پرمشغله بودن کسانی که باید گزارش را مطالعه کنند، ایجاز و کوتاه‌نویسی اهمیت زیادی دارد. گزارشهای طولانی و ملال‌انگیز، حتی توسط آنهایی که اشتیاق دارند، خوانده نخواهد شد. لذا این قبیل گزارشها باید حاوی نکات اصلی، مهم و جالب باشند.

زمانی که در اختیار دارید
زمان تحقیق نیز همانند اندازه گزارش تحقیق اهمیت دارد. معمولاً برای اجرای پروژه‌های کوچک بیش از چند صد ساعت زمان در نظر نمی‌گیرند. بنابراین شما باید به بهترین وجه از این وقت استفاده کنید. احتمال دارد مجبور باشید کارهای تجربی (آزمایشگاهی) و میدانی تحقیق خود را بسیار دورتر از محل زندگی، کار یا دانشگاه خود انجام دهید و به همین دلیل مجبور شوید دوره جمع‌آوری داده‌ها را کوتاه سازید. به طور مثال، انجام دادن مصاحبه‌ها، پر کردن پرسشنامه‌ها، تحلیل داده‌ها و نوشتن گزارش از جمله کارهای وقت‌گیر در تحقیق هستند که شما باید در زمان داده شده به همه آنها بپردازید.

البته نباید فراموش کرد که موضوع وقت برای گروههای متفاوت و بر حسب روشهای تحقیقی گوناگون فرق می‌کند. مثلاً، اگر شما یک حرفه‌ای پرمشغله باشید که در حال تحقیق درباره کارخودتان هستید، ممکن است به شدت وسوسه شوید که مصاحبه‌ها یا پرسشنامه‌ها را انجام دهید و سپس به سرعت به کار تحلیل و نوشتن بپردازید. درست است که کسی انتظار ارائه گزارش آنی ندارد ولی با صدای چندان بلند هم نمی‌توان گفت که زمان و فضای در نظر گرفته شده اجباراً صرف روش تحقیق و جمع‌آوری داده‌ها شده است.
کسانی که به فکر استفاده از رویکردهای تحقیق در عملیات هستند باید توجه داشه باشند که نیاز به وقت کافی برای پیشرفت کار در مراحل مختلف این رویکرد دارند. محدودیت وقت نشان‌دهنده اهمیت بسیار بالای برنامه‌ریزی، زمان‌بندی و مدیریت وقت در کارشماست.

در این مورد نگاه کنید به فصل پنجم بخش «مدیریت وقت» و «فراهم آوردن مقدمات کار»

هزینه‌های تحقیق
اگر هزینه تحقیق شما را کسی نمی‌پردازد، تأمین آن مسئله مهمی است. لازم است در مورد انواع هزینه‌ها در انواع مختلف تحقیق اطلاعات و آگاهیهای لازم را کسب کنید. در خانه ۱۰ فهرست هزینه‌های معمول در تحقیقات علوم اجتماعی آمده است. برای یک پروژه تحقیقاتی متوسط (از نظر گستره و زمان) ممکن است دهها هزار تومان هزینه لازم باشد. بنابراین بودجه کار تحقیقی خود را از قبل تعیین و محل تأ‌مین آن را پیش‌بینی کنید. تمرین ۶ را انجام دهید.
خانه ۱۰ : هزینه‌های تحقیق

• هزینه ثبت نام یا امتحان.
• هزینه‌های رفت و آمد و سفرهای ضروری
• هزینه‌های مواد مصرفی مانند کاغذ، نوارهای دیداری و شنیداری، باطری و ;
• هزینه‌های مربوط به ورودیه‌های موزه‌ها، مؤسسات، کتابخانه‌ها و ;
• هزینه‌های خرید تجهیزات و نرم‌افزارهای مورد نیاز (ضبط صوت، خرید یا کرایه دوربین و 😉
• هزینه‌های خرید کتابها و مجلات مورد نیاز

• هزینه‌های تهیه کپی، تکثیر و صحافی پایان‌نامه
• هزینه‌های پست، تلفن و اجاره کامپیوتر

تمرین ۶ : هزینه تحقیق
• فهرستی از کلیه کارهای پروژه تحقیقاتی خود را که احتمال می‌دهید هزینه‌هایی دربرداشته باشد تهیه کنید. برای این کار می‌توانید از فهرستی که در خانه ۱۰ ارائه شده کمک بگیرید.
• هزینه هر یک از ‌آن کارها را به صورت تخمینی برآورد کنید. هزینه‌هایی را که مؤسسه محل کار یا کارفرمای شما خواهد پرداخت مشخص و زمان پرداخت احتمالی هر یک از آنها را معین کنید. رقمی هم برای هزینه‌های پیش‌بینی نشده در نظر بگیرید (پنج تا ده درصد کل هزینه). خوب حالا ببینید از عهده آن برمی‌آیید؟

یادآوری: راههای زیادی برای کاهش هزینه‌ها وجود دارد. مثلاً استفاده مجدد از نوارهای مصرف شده برای ضبط مصاحبه‌ها، کوتاه کردن مصاحبه در موارد غیرضروری، خرید لوازم دست دوم، تهیه کپی دورو، خرید کتابهای کلیدی از محققهای قبلی، استفاده نکردن از پست پیشتاز و سفارشی، انجام کارهای تایپی به وسیله خودتان و بالاخره استفاده از کاغذهایی که یک روی آن قبلاً استفاده شده برای نسخه‌های اولیه‌ای که جنبه چرکنویس دارند.
منابعی که در دسترس شماست

اگر شما دوست یا همکاری داشته باشید که در کار تحقیق کمک‌تان کند، می‌توانید بیش از یک طرح را همزمان در دست بگیرید. درباره تحقیق گروهی نیز در همین فصل بحث خواهیم کرد.
اغلب افراد پروژه‌های کوچک تحقیقاتی را انجام می‌دهند. بنابراین کار را به تنهایی پیش می‌برند. اما این بدان معنی نیست که هیچ کمکی ندارند. رایانه و کلمه‌پرداز، در اختیار داشتن یک ماشین‌نویس، شاید مهمتر از همه اینها یک کتابخانه غنی و دسترسی به اینترنت از جمله بهترین منابع کمکی هستند. علی‌رغم این کمکها شما نیازمند فراهم آوردن منابع دیگری هستید که احتمالاً برای اجرای موفقیت‌ آمیز پروژه خود احتیاج دارید. انجام دادن تمرین ۷ به شما در این خصوص کمک خواهد کرد.

تمرین ۷ منابع برای تحقیق
منابعی را که به آن دسترسی دارید و منابعی را که فکر می‌کنید برای اجرای پروژه خود به آنها نیاز دارید در جدول زیر فهرست کنید. ایده منابع را تا آنجا که می‌توانید به طور گسترده تعبیر و تفسیر کنید. یعنی نه تنها منابع مالی، مادی و تجهیزاتی بلکه منابع انسانی، تخصصها و مهارتهای مورد نیاز را هم در نظر بگیرید.

منابع موجود منابع مورد نیاز

به محض اینکه این فهرست را آماده کردید، به تفاوت موجود بین منابع دو ستون توجه کنید. اگر تفاوت خیلی فاحش بود، بهترین توصیه این است که به فکر یک تحقیق دیگر یا استفاده از یک روش کم هزینه‌تر باشید. اگر این تفاوت قابل توجه نبود آنگاه بهتر است به فکر چگونگی تأمین نیازها و حتی پیدا کردن منابع تأمین‌کننده دیگر هم باشید.

نیاز به پشتیبانی
یکی از منابع کلیدی که احتمالاً در تمرین ۷ به آن پی برده‌اید، نیاز شما به پشتیبانی است. منظور ما اینجا بیشتر از پشتیبانی علمی، پشتیبانی شخصی و عاطفی است. تمرین ۸ به شما کمک خواهد کرد تا بدانید چه نوع پشتیبانی و حمایتی لازم دارید.
هشدار بهداشتی: قبول تعهد انجام دادن تحقیق یا هر نوع آموزشی ممکن است زندگی شخصی، خانوادگی، شغلی و اجتماعی شما را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، بهتر است قبلاً از آثار و عواقب به دست گرفتن یک پروژه تحقیقاتی آگاهی داشته باشید. در این مورد به فصل نهم، بحث «افزودن اضافات لازم» نیز مراجعه کنید.

اگر کسانی را برای برطرف کرد نیازهایی که در تمرین ۸ مشخص شده نداشته باشید، خودتان باید آنها را پیدا کنید، مگر اینکه فردی بسیار منظم، خودآگاه و دارای اعتماد به نفس غیرعادی باشید. ممکن است گمان کنید که این پروژه کوچک تحقیقاتی چیزی نیست که نتوانید به تنهایی انجام دهید. اما حتی اگر شما یک فرد بسیار فعال هم باشید، باید بدانید که ممکن است در ارزشیابی از تواناییهای خود اشتباه کنید. بنابراین، بیندیشید اگر چنین بود چه کار خواهید کرد؟

تمرین ۸ : در جستجوی حمایت
به پرسشهای زیر پاسخ دهید:
۱ در مواقع لزوم درخصوص تحقیق خود به چه کسی باید مراجعه کنید؟
۲ چه کسی جریان پیشرفت تحقیق شما را پی‌گیری خواهد کرد؟
۳ در مواقع خستگی چه کسی به شما کمک خواهد کرد؟ (مثلاً یک فنجان چای به دست شما خواهد داد؟)
۴ چه کسی مجوزهای مورد نیاز شما را صادر خواهد کرد؟

مسائل دسترسی
در اجرای هر پروژه تحقیقاتی با این پرسش روبرو می‌شوید که چگونه به منابع اطلاعاتی و اشخاص مطلع دسترسی پیدا خواهید کرد؟ این موضوع با جزئیات نسبتاً بیشتر بعداً در این کتاب مورد بحث قرار خواهد گرفت.

در این مورد به فصل ششم بخش «دسترسی و مسائل اخلاقی» مراجعه کنید.

در اینجا بحث بیشتر درباره تأثیر مسائل دسترسی بر انتخاب موضوع تحقیق متمرکز است. این مسائل ممکن است شامل دسترسی به منابع علمی مورد نیاز، مانند کتابخانه خوب و غنی و منابع مالی، تجهیزاتی و ; باشد.
بدیهی است از این دیدگاه، شما باید موضوعی را انتخاب کنید که دسترسی به موارد فوق با کمترین مشکل امکان‌پذیر باشد.

بنابراین، ممکن است ترجیح دهید که پروژه شما در دانشگاه یا مؤسسه خودتان انجام گیرد. گو اینکه اینجا هم تضمینی برای همکاری کامل وجود ندارد. مثلاً ممکن است در انتخاب راهبردهای تحقیق شما دخالت کنند، یا از انتشار نتایج تحقیق شما جلوگیری کنند. تجربه نشان می‌دهد که اگر محقق و کسانی که در مورد آنها تحقیق می‌شود همدیگر را نشناسند، دسترسی به منابع اطلاعاتی و اشخاص مورد نظر آسانتر خواهد بود.

یادآوری: بسیاری از کسانی که پروژه‌های کوچک تحقیقاتی انجام می‌دهند، به ویژه آنهایی که برای دریافت درجه دانشگاهی تحقیق می‌کنند، احساس می‌کنند که تحقیق در مورد مسائل مؤسسه محل کار خود یا یک موضوع جالب برای دانشگاه ساده‌تر از موضوعات دیگر است. این ایده خوبی است، چون دسترسی به منابع آسانتر است و برخی از کارها را می‌توانید در همان ساعات کار یا تحصیل خود انجام دهید.

اما معایبی هم دارد. ممکن است از سوی رئیس یا همکاران خود تحت فشار قرار بگیرید. مسائل اخلاقی و رودربایستیهایی ممکن است پیش بیاید و زیردستان شما برایتان مشکل‌ساز بشوند. به علاوه، اگر تحقیق شما درباره موضوعی باشد که اطلاعات مورد نیازتان باید از خارج از مؤسسه محل کار یا دانشگاه محل تحصیل جمع‌آوری شوند، مطالب بیشتری یاد خواهید گرفت. فکر کنید اگر وسط کار تصمیم به تفویض شغل‌تان بگیرید تکلیف چیست؟ بهتر است قبل از انتخاب موضوع به این مسائل فکر کنید.

به طور کلی، قبل از این که اجرای پروژه تحقیقی خاصی را تعهد کنید، بهتر است موضوع دسترسی به منابع و اطلاعات مورد نیاز را از طریق مراجعه قبلی به اشخاص، کتابخانه‌ها و ; بررسی کنید.

روشهای تحقیق
وقتی موضوع تحقیق انتخاب شد، طبیعی است که هرچه زودتر در مورد انتخاب روش تحقیق، جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها بیندیشید. اگر انتخاب روش قبلاً انجام گرفته باشد، بررسی کنید که کدام شیوه‌های اجرایی را می‌پسندید. مثلاً، اگر شما صحبت کردن با مردم را دوست داشته باشید، بهتر است از تکنیک مصاحبه استفاده کنید. از سوی دیگر، اگر ارتباط با مردم برایتان سخت است، بهتر است موضوعی انتخاب کنید که با روشهای کتابخانه‌ای یا استفاده از آرشیو اسناد و مدارک قابل اجرا باشد. و بالاخره، اگر شما علاقه به استفاده از روشهای آماری و تجزیه و تحلیلهای متنوع دارید، باید به موضوعاتی بپردازید که با روشهای مقداری (quantitative) مورد تحقیق قرار می‌گیرند.

انتخاب روش، یک کار کلیدی در فرایند تحقیق به حساب می‌آید. بنابراین، نیاز دارید تا با کاربردهای هر یک از روشها و نقاط قوت و ضعف آنها برای موضوعات متفاوت تحقیق آشنا شوید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روشها نگاه کنید به فصل سوم، «تفکر درباره روشها».

اگر شما از قدرت تشخیص خوبی در این مورد برخوردار باشید، انجام دادن پروژه تحقیق برایتان جالب خواهد بود و به شما کمک خواهد کرد تا با انگیزه قویتری تحقیق خود را پیش ببرید. اگر اینطور نبود، مجبور هستید در مورد روشهای تحقیق مطالعه کنید، با تکنیکهای مختلف تحقیق (مانند مصاحبه، مشاهده، تهیه و اجرای پرسشنامه و 😉 آشنا شوید و مهارتهای خود را در اجرای یک پروژه تحقیقاتی توسعه دهید.

اگر عنوان خوبی برای تحقیق پیدا نکنید، چه می‌توانید بکنید؟
ناتوانی در یافتن یک موضوع مناسب با عنوانی گویا و روشن برای تحقیق یک مشکل طبیعی و عمومی است که ممکن است ناشی از کم اطلاعی، نداشتن اعتماد به نفس یا ضعفهای دیگر باشد. مطالعه این بخش در حل این مشکل به شما کمک خواهد کرد. حتی اگر قبلاً درمورد انتخاب موضوع فکر کرده باشید، باز هم در بررسی مجدد آن به منظور ایجاد تغییرات و در نظر گرفتن موضوعات دیگر مفید خواهد بود.

یا اگر ایده‌های زیادی در ذهن دارید و نمی‌دانید کدام را انتخاب کنید، باز هم این قسمت به شما کمک خواهد کرد. درخانه ۱۱ ده پیشنهاد ارائه شده‌است تا ایده‌های تحقیق از طریق بارش مغزی (brainstorm) به ذهنتان خطور کند. در چنین شرایطی می‌توانید موضوع مناسب و قابل اجرا برای تحقیق انتخاب کنید.
خانه ۱۱ : ده پیشنهاد برای یافتن یک موضوع مناسب برای تحقیق

۱ از استاد راهنما، دوستان، مدیر مؤسسه‌تان، همکاران، مراجعان یا افراد خانواده خودتان بپرسید.
۲ به کارهای تحقیقی قبلی نگاه کنید.
۳ به ادامه کار تحقیقی قبلی یا تجارب قبلی خود در زمینه‌های مورد علاقه‌تان فکر کنید.
۴ آنها را با علایق و انگیزه‌های دیگر خود ارتباط دهید.
۵ درباره یک عنوان فکر کنید (گاهی عناوین به موضوعات رهنمون می‌شوند).

۶ با گفته‌ها، واگویه‌ها (quote) یا کلمات قصاری که در ذهن دارید، آغاز کنید.
۷ حدس و گمانهای (hunches) خود را پی‌جویی کنید.
۸ شکل، نمودار یا انگاره‌ای از آنچه در ذهن دارید ترسیم کنید.
۹ از هر کجا و در هر جایی که دوست دارید شروع کنید.
۱۰ آماده تغییر جهت باشید.

پرسیدن از استاد راهنما، دوستان، مدیر مؤسسه، همکاران، مراجعان یا افراد خانواده
محقق می‌تواند از همه کس بدون در نظر گرفتن معلومات و تخصص آنها درباره موضوع تحقیق سؤال کند. استاد راهنمای شما معمولاً موضوعات زیادی برای پیشنهاد دارد و خوشحال خواهد شد اگر موضوع انتخابی شما از میان موضوعات مورد علاقه او باشد.

استاد راهنما حتی می‌تواند شما را به یکی از همکاران خود معرفی کند تا از او کمک بگیرید. مدیران مربوط و همکاران شما هم ممکن است ایده‌هایی برای تحقیق داشته باشند که برای سازمان ارزشمند باشد. حتی گاهی همسایگان و اهالی محل برای حل مشکلات جامعه محلی نیاز به انجام دادن پروژه‌های تحقیقاتی دارند. بنابراین، می‌توانند پیشنهادی برای شما داشته باشند. گفتگو درباره ایده‌های خود با مردمی که سروکاری با تحقیق ندارند، ممکن است در روشن شدن بیشتر این ایده‌ها مؤثر باشد.

نگاهی به کارهای تحقیقی قبلی
نگاهی به کارهای دیگران و حتی کارهای قبلی خودتان نیز کاملاً بدیهی است.
من به شدت نیازمند یک ایده بودم. هر ایده‌ای. لذا شروع کردم به پرسیدن از اطرافیان. مطمئن بودم هستند کسانی که سؤالات جالبی دارند که می‌خواهند پاسخ آن را بدانند ولی دانش یا منابع لازم را در اختیار ندارند. وقتی برایم معلوم شد که کسی موضوع تحقیق جالبی را دو دستی تقدیم من نخواهد کرد، جستجوی جدی را شروع کردم.

منابع زیادی را مطالعه کردم، رفتم سراغ مطبوعات مربوط به رشته‌ام، مجله پرستاری پیشرفته و مجله بین‌المللی مطالعات پرستاری را که اولی دارای محتوای عمومی و دومی دارای ماهیت آکادمیکی است، مطالعه کردم. پژوهشگران نتایج کار خود را در این مجلات ارائه می‌دهند و معمولاً در پایان مقالات خود پیشنهادهایی برای پژوهشهای بعدی دارند. بعد از ورق زدن شماره‌های زیادی از این مجلات، به یک مقاله برخوردم درباره خلاقیت و پرستاری (مایلز ۱۹۹۴ : ۱۹ ـ ۱۸).

به احتمال قریب به یقین نمونه‌های زیادی از این قبیل در مقالات چاپ شده، گزارشهای تحقیق و یا پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دیگران خواهید یافت. ممکن است به نظرتان برسد که شما هم شبیه همان تحقیق را در زمینه‌ای دیگر یا در مؤسسه دیگر انجام دهید. چنین کاری ممکن است خیلی مفید و روشنگر باشد، زیرا احتمال دارد یافته‌های شما یافته‌های قبلی را تأیید و تقویت و یا از آنها ابهام زدایی کند.

اگر نگران هستید که مبادا تحقیق شما به اندازه کافی اصیل نباشد یا تقلیدی جلوه کند، نگاه کنید به فصل اول «اصیل و بدیع بودن تحقیق یعنی چه؟».

ادامه کار تحقیقی قبلی و یا استفاده از تجارب کاری
ممکن است قبلاً یک پروژه کوچک تحقیقی برای نوشتن یک مقاله یا گزارش کوتاه و یا هر منظور دیگر انجام داده باشید. بررسی کنید آیا این کار قابل گسترش است؟ این خط فکری قابل پی‌گیری است؟ یا بهتر است به موضوعی که در محیط کار فکر شما را به خود مشغول کرده است بپردازید. کنجکاوی و علاقه خودتان به یادگیری موضوع خاصی ممکن است عالیترین نقطه برای شروع باشد.

ارتباط دادن موضوع با علایق و انگیزه‌های دیگر
ممکن است خارج از محیط تحصیل یا کار علایق و انگیزه‌هایی داشته باشید. مانند علایق خانوادگی، اجتماعی، کارهای داوطلبانه، عضویت در انجمنها یا فعالیتهای ورزشی. اینکه موضوع پروژه خود را با یکی از این علایق ارتباط دهید، کاملاً امکان‌پذیر است. بنابراین، مثلاً اگر درباره مدیریت تحقیق می‌کنید، می‌توانید کل یا بخشی از پروژه خود را به مسائل کاری خود، یا انجمنهایی که در آن عضو هستید و یا جایی که داوطلبانه کار می‌کنید اختصاص دهید.

اندیشیدن درباره یک عنوان
تفکر درباره عناوین ممکن برای تحقیق، بیشتر به علایق و انگیزه‌های شما مربوط می‌شود. عناوین زیادی ممکن است در کتابها، برنامه‌های تلویزیونی یا یک فیلم موجب پیدایش انگیزه اولیه در شما بشوند، که یک سؤال کلیدی یا موضوعی جدید برای تحقیق را دربرداشته باشند. مثلاً موضوع کارورزی و آموزش ضمن خدمت، روشهای یادگیری زنان، طراحی سازمان و;

عنوان تحقیق باید تا حد ممکن کوتاه باشد. سعی کنید عنوانی بیابید که برانگیزاننده باشد. عنوان خوب کمک می‌کند تا روی نتایج کار تمرکز کنید. با این حال، تصور نکنید که وقتی یک عنوان انتخاب شد مجبورید تا پایان آن را حفظ کنید. عنوان تحقیق ممکن است در جریان کار تغییر کند.

آغاز با گفته‌ها یا کلمات قصار
رویکرد دیگر برای انتخاب موضوعی با عنوان جالب استفاده از گفته‌ها و نقل قولهایی است که در بررسی ادبیات توجه شما را جلب می‌کند. منظور توجه به عبارات یا جملاتی است که موجب ایجاد واکنش قوی (مثبت یا منفی) در شما می‌شود. این گفته‌ها ممکن است حاوی یک اظهار نظر یا ارائه یک تفسیر از داده‌ها، طرح سؤال یا ادعایی باشد که نیاز به تحقیق بیشتر دارد.

پی‌جویی حدس و گمانها
گاهی ناخودآگاه به شدت احساس می‌کنید که موضع یا مسئله خاصی سؤال برانگیز و نیازمند تحقیق است. این احساس ممکن است از بررسی انتقادی یک موضوع سرچشمه گرفته باشد؛ یا ناشی از نادرست بودن یا معما گونه و عجیب بودن موضوع برای شما باشد. از پی‌جویی چنین احساسی هراس نداشته باشید. بروید و ببینید شما را به کجا هدایت می‌کند. اما اگر دیدید که شما را به جایی نمی‌رساند، وقت و انرژی زیادی روی آن صرف نکنید.

ترسیم شکل، نمودار یا انگاره
یکی از فنون استاندارد بارش مغزی ترسیم نمودار شبکه‌ای از مسائل، موضوعات مورد علاقه، سؤالات و ارتباطات احتمالی آنها با یکدیگر است. این کار را می‌توان به صورت انفرادی یا گروهی انجام داد. این کار به شما کمک خواهد کرد که موضوعاتی را شناسایی کنید و برخی زمینه‌ها را که با رشته تحصیلی و یا کاری شما ارتباط دارند جدا سازید. سپس آنها را با دیگران در میان بگذارید تا نظرات و پیشنهادات آنان را کسب کنید. نمونه این نمودار در خانه ۱۲ ارائه شده است.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.